Srbija želi da potpiše Memorandum o razumevanju sa Erbasom za projekat razvoja „letećih taksija“

26. apr 2024

[REPORTAŽA] Turska na vežbi u Severnoj Makedoniji prvi put u inostranstvu predstavila svoje nove vatrogasne avione Air Tractor AT-802 Fire Boss

21. mar 2024

[EKSKLUZIVNO] Iza scene vežbe helikopterskog spasavanja MUP-a i GSS-a: Kako leteti Erbasov helikopter kada otkaže jedan motor a na dizalici se nalazi povređeni skijaš

12. mar 2024

Majka ubijenog đaka škole „Vladislav Ribnikar“ obeležila njegov 15. rođendan na aerodromu „13. maj“ kod Zemun Polja

5. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Kompanije Er Pink, Er Emeralds i Star Flaj Vings ipak same podnele zahtev za brisanje svojih AOC-a ali tek nakon eskalacije tokom EASA odita

1. mar 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva suspendovao AOC sertifikate avio-kompanijama Er Pink, Er Emeralds er i Er Poš

28. feb 2024

EASA povodom navodne suspenzije operacija kompanije Er Pink: „Nikada ne komentarišemo ukidanja autorizacije operaterima iz zemalja van EU, za nadzor u Vašoj zemlji nadležan je DCV“

27. feb 2024

Proslava Dana državnosti: Zabeležen najveći broj dronova na jednoj lokaciji u istoriji srpskog vazdušnog prostora

15. feb 2024

Sin stradalog pilota prodaje proizvodnju ultra-lake letelice Eskval

14. feb 2024

[ANALIZA] Protivpožarni avion AT-802: Kad helikopteri nisu adekvatni

6. feb 2024

Bugarskoj isporučen prvi AW109 helikopter za HEMS službu

2. feb 2024

[FOTO REPORTAŽA] Kako je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije gasila požar u Bloku 70 na Novom Beogradu: “Vatreno“ krštenje ruskog Kamova

24. jan 2024

Utva prodala prvu Sovu kupcu u Meksiku

6. jan 2024

Lisičji Jarak ponovo otvoren za saobraćaj generalne avijacije

30. nov 2023

[POSAO] Prince Aviation traži vazduhoplovne tehničare i inženjere svih profila za svoju sledeću etapu širenja

24. nov 2023

Nekoliko srpskih sportskih aerodroma privremeno zatvoreno, Direktorat civilnog vazduhoplovstva objašnjava za Tango Six zbog čega

7. nov 2023

„Pilot na jedan dan“: Aero-klub Valjevo i Ministarstvo odbrane ponovo besplatno motivišu mlade da postanu piloti

26. okt 2023

[FOTO] „Sky Wings“ fly-in na aerodromu Maribor: Egmont Aviation predstavio svoj portfolio

24. okt 2023

[NAJAVA] Fly-in na mariborskom aerodromu: Kompanija Egmont Aviation poziva avijatičare na promociju Diamond i JMB letelica

18. okt 2023

[POSAO] Prince aviation traži kopilote i kapetane

2. okt 2023
Srbija želi da potpiše Memorandum o razumevanju sa Erbasom za projekat razvoja „letećih taksija“
Dok većina kompanija, zapravo startapova, u eVTOL segemntu i dalje ima projekte na papiru, Erbas je do sada razvio dve ovakve letelice / Foto: Erbas

Srbija želi da potpiše Memorandum o razumevanju sa Erbasom za projekat razvoja „letećih taksija“

Na marginama SEAS konferencije, njenog prvog dana, desio se i sastanak ministra finansija Srbije Siniše Malog i Aleksandra Bojanića, direktora prodaje „Airbus Defence and Space“ sektora za ovaj deo Evrope. Kako je saopšteno nakon sastanka, dogovoreno je da će dve strane potpisati „Memorandum o razumevanju oko projekta razvoja „air mobility“ koncepta“.

– Ozbiljno smo pristupili ovom poslu, i zato smo dogovorili da ćemo sa kompanijom Erbas potpisati Memorandum o razumevanju oko projekta razvoja takozvanog „Air mobility-ja“, koji podrazumeva upotrebu malih, visoko automatizovanih aviona, na nižim visinama u urbanim i gradskim oblastima, nakon čega ćemo uraditi i fizibiliti studiju.

Spremni smo na korišćenje novih tehnologija i mislim da je važno da u tom smislu idemo u korak sa vremenom, naročito uzimajući u obzir da ćemo biti domaćini jedne od najvećih izložbi na svetu, gde je važno da se prikažu savremene inovacije. – saopšteno je nakon sastanka Malog i Erbasa.

Sastanak minitra finansija sa najvećim evropskim vazduhoplovnim entitetom dolazi nakon prvih komentara predsednika Srbije da se za EXPO 2027 planira prikazivanje „letećih taksija“ što smo na Tango Sixu analizirali kao priliku za širu priču o razvoju tehnologija i procedura, bez fokusiranja na nepostojeći koncept taksi prevoza vazduhom.

Imajući u vidu domaću ekspertizu u domenu multirotora, srpski inženjeri nisu daleko od učešća u razvoju ovakvog projekta / Foto: Erbas

Nedugo zatim, Siniša Mali je putem video poziva pričao sa kompanijom „Ascendance Flight Technologies“ o istoj temi. Francuska kompanija, osnovana 2018. godine, trenutno razvija svoju prvu letelicu nazvanu Sterna (interesantno, poput domaćeg srpskog projekta o kojem smo izveštavali još 2014. godine) koja bi tek trebalo da poleti ove godine.

Za razliku od kompanije „Ascendance“, Erbas ima mnogo više od projekta na papiru. Ne samo konkretnu letelicu koja je već u vazduhuhu, nego mnogo bitnije za bilo kakvu ideju saradnje sa Srbijom, eko-sistem tehnologija koji je nazvan kao „CityAirbus“. Takođe, Erbas se trenutno nalazi na mnogo naprednijem nivou u razvoju ovih koncepata od velike većine globalnih igrača budući da je do sada razvio dve eVTOL letelice, sa prvom su demostrirali i autonomni let, dok su nedovno predstavili i drugu, nazvanu „NextGen“.

Ono što bi saradnja sa Erbasom u ovom domenu mogla da donese, najmanje je sama letlica. „CityAirbus“ je skup tehnologija koje omogućavaju „Urban air mobility“ koncept kroz razna rešenja koja bi na inženjerskom nivou mogla da se rade u kooperaciji sa srpskom kompanijama i obrazovno-istraživačkim institucija. Za razliku od oblasti razvoja putničkih, borbenih aviona ili helikoptera, srpski inženjeri i/ili startap kompanije bi eventualno mogli da se priključe jedino ovakvom nekom projektu.

Upravo Bojanić već održava razmenu kontakata sa srpskim inženjerima, dok su Srbija i Erbas pre dve godine potpisali Memorandum o saradnji u oblasti obuke i civilnog vertikalnog transporta.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

An

Sad ce leteci taxi, samo sto nije. Vozit ce putnike koji ce doci hyperloopom koji isto samo sto nije. Putnici ce samo malo morati protegnuti noge po pisti od solarnih panela sto nece biti lose posto su se zero ukocili nakon putovanja s Marsa.

Odgovori
Yr

Naravno da neće, ali je ovde ideja da se iskoristi taj EXPO verovatno, da se praktično „proda“ prostor za oglašavanje tog koncepta tako što za taj događaj može da se uradi neki promo let. Za nas je dobro da neki inženjeri rade na delovima razvoja toga, čak i ako sve propadne neko znanje i iskustvo ostaju. U nove tehnologije se ulaže i dobar deo tih stvari nikad ne dobije direktno ekonomski isplativ kraj, ali to znanje i iskustvo mogu se isplatiti na sledećem projektu.

Pe

Pozdravljam svaku saradnju domaćih strucnjaka sa vrhunskim svetskim korporacijama u avio-industriji, sto je nesumnjivo kompanija Airbuss.
Svaki projekat može otvoriti i neki novi, i ovo je odlična prilika.

Odgovori
Mi

Ljudi uopće ne kuže koliko je to glasno. Takvo što neće nikada letjeti ni u jednom gradu u svijetu, možda jedino u Srbiji.

Odgovori
b

mere bit al ne mora da znaci

Gu

Nije glasnije od helikoptera a helikopteri lete po gradovima…odavno. Gde lete helikopteri mogu i CityAirBusevi, kol’ko od sutra – makar što se buke tiče.

Mi

Puno glasnije od helikoptera. Konstantno zujanje.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs