BEG airport status
Rat uskotrupnih putničkih aviona

Rat uskotrupnih putničkih aviona

Trka među proizvođačima uskotrupnih aviona zakuvava se već nekoliko godina. Ove godine najverovatnije dobija veliki drugi a možda i treći čin.

Unosno tržište putničkih aviona od 100 do 200 sedišta već je par godina, praktično od propasti Mek Donal Daglasa, igralište Boinga i Erbasa. Mnogi bi želeli deo tog kolača pa se kao naslednici samoreklamiraju sledeće firme: AVIC, Irkut, Bombardije, Comac, Suhoj ali potajno i Micubiši Avio Kompanija. Prve tri firme projektuju avione kapaciteta preko 100 sedišta a od poslednje tri, Suhoj i Comac, su već napravile prototipove aviona od skoro 100 sedišta koji bi eventualno mogli malo da se produže, dok Micubiši projeketuje svoj novi ali napredniji regionalni avion.
Ostavimo avione ARJ21, Suhoj Superdžet 100 i MRJ (Micubiši Regionalni Džet) trenutno po strani jer oni sami nisu direktni takmičari za najunosniji deo tržišta putničkih aviona. Barem za sada su kapaciteta ispod 100 sedišta i kao takvi manje zanimljivi većini avio prevoznika.

Finansije

Da se vratimo na Bombardije C seriju, AVIC C919 i Irkut MS21. Obratimo pažnju prvo na finansijsku srž ovih programa koja se delimično zanemaruje. Jedan od glavnih problema je što se sva tri programa lansiraju sa jakom državnom pomoći Kanade, Rusije i Kine. Kina i Rusija ne poštuju pravila koja su jako striktna za Erbas i Boing i ne samo da državnim subvencijama favorizuju domaći proizvod nego mu omogućavaju i delimični monopol na domaćem tržištu. Sa druge strane Bambardije je veštim trikom izbegao da bude pravno odgovoran za primanje znatne državane pomoći tako što je za konfiguraciju izabrao raspored od 5 sedišta u redu koji C seriju praktično čini velikim regionalnim avionom a za regionalne avione ne postoje ograničenja svetske trgovinske oragnizacije o količini državnih subvencija. C serija zato plaća cenu konfora putnika jer je širina putničke kabine delimično ograničena u odnosu na klasičnu konfiguraciju od 6 sedišta u redu. Što se same količine državne pomoći Kanade tiče, potrebno je samo podsetiti da je u posednjih šest godina projekat paljen i gašen po potrebi kada je firmi bilo potrebno da moli za pare od države. Prijava za novac iz budžeta za finansiranje ovog i sličnih projekata prilaže se u jesen, pa se tako svake godine od 2004. C serija palila da bi se gasila u januaru, februaru ili bi se brzina prebacivala u ler. Sve do prošle godine kada je firma odlučila da je pravi trenutak došao.

Materijali i procenti uštede

Da li i koliko ovi avioni predstavljaju pretnju po Erbas i Boing videće se, ali evo procene pisca ovih redova. Kineski avion C919 ne nudi neki veliki boljitak koji bi bio nedostižan. Klasična koncepcija, klasične tehnologije i materijali osim motora CFM Leap-X koji nudi 16% manju potrošnju goriva nego današnje generacije motora. Slično važi i za MS21 kod koga udeo kompozitnih materijala dostiže konzervativnih 30% sa motrom Prat i Vitni PW1400 GTF koji bi trebalo da uštedi do 15% goriva. Za sada deluje da C919 i MS21 nisu pretnja Erbasu i Boingu.

Međutim, C serija nudi čak 46% kompozitnih materijala, koji bi trebalo da donesu manju masu, a manja masa uštedu u gorivu, kao i motrom Prat i Vitni PW1500G GTF sa novom tehnologijom reduktora ventilatora. I ako u početku nije izgledao da će C serija biti veliki uspeh, sa narudžbinom od 25. fabruara, firme Republik Airvejz Holdings broj narudžbina se popeo na 90 plus 90 opcija. I dalje se čini da C serija neće biti veliki uspeh ali je sada izvesno da neće biti ni veliki neuspeh. Ono što danas brine Erbas i Boing nisu trenutna deca C serije CS100 i CS300 nego laka mogućnost da Bombardije izbaci produžene varijante od oko 150 sedišta. Tu je zez i zato obe firme moraju da reaguju. Najverovatnije će se to desiti do kraja godine.

Erbas je izgleda mišljenja da C seriji može da parira unapređenom varijantom aviona A320 dok iz Boinga stižu potivrečne vesti. Oni se lome između lansiranja nabildovane verzije 737 i potpuno novog aviona. Ima argumenta i za jedno i drugo. Za objašnjenje razloga bio bi potreban poseban tekst. Treba napomenuti da je Erbasu nešto lakše da montira motore nove generacije zbog većeg rastojanja od zemlje koje je kritično jer su novi motori većeg prečnika. U slučaju da se Boing odluči za bildovanje 737 jedna od opcija bi bilo produžavanje stajnog trapa koje je tehnični složenije i rizičnije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

DarkYoda na: [RAT U UKRAJINI] Jesen i zima neće smanjiti intenzitet borbenih dejstava, Britanija šalje helikoptere, vojna pomoć Ukrajini ubrzano smanjuje zalihe zapadnih armija

Kakva zapadna elektronika na mig-u? To ne postoji jer bi za to trebao i novi radar i smještaj opreme za ew unutar aviona. Bode u oči da se su 35 ne usudi prići bliže unutar zone nasams-a ili iris-t baterije.

30. Nov 2022.Pogledaj

Feline na: [RAT U UKRAJINI] Jesen i zima neće smanjiti intenzitet borbenih dejstava, Britanija šalje helikoptere, vojna pomoć Ukrajini ubrzano smanjuje zalihe zapadnih armija

Jubilarni stoti TB2 se dimi na nekoj livadi, ima mnogo više klipova sa njihovim olupinama nego snimljenih “dejstava” sa njih, ipak im bolje leže protivnici bez PVO. Od ostalog, Mi-8 se opet proslavio, danas dva različita klipa, jedan kao da je nekad ranije oboren pa sad Rusi došli do njega, a drugi skoro sav plavo…

30. Nov 2022.Pogledaj

Rajko na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

@Ivan Ispade procitas nekoliko stripova i vec si vojni komentator. Amerikanci su napali Irak za 700.000 ljudi i to posle godina sankcija. Rusi nisu ni sa 150.000 (ako ima ljudi koji rade u pozadini) Druga stvar od pocetka invazije NATO je pomogao ukrajinu za svim i svacim, cak su i crnogorci slali serpe i lonce…

30. Nov 2022.Pogledaj

Feline na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

Da li si video kako taj Moskvič izgleda? Da li mu uopšte treba benzin?

30. Nov 2022.Pogledaj

Vlada na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

@ivan Upravo tako, verovatno jedna od najvećih bruka Rusije u ovom nesrećnom ratu je cela stvar oko iranskih dronova. Iran koji je pod sankcijama praktično još od Homeinija , skoro 50 godina, je napravio ozbiljnu industriju dronova a Rusija za sve ovo vreme bukvalno ništa od toga nije uspela da uradi već je sad spala…

29. Nov 2022.Pogledaj