BEG airport status
LYBE 2003:00 Z 240°06KT CAVOK 06/03 Q1025 NOSIG=
Leti lepše, najlepše

Leti lepše, najlepše

Kada svako od nas započinje putovanje, prvo što uzimamo u obzir jeste sama cena leta. Najpovoljnija ponuda je strašno primamljiva, naročito ako uključuje i najbrži transfer od tačke A do tačke B. Međutim, postoje i putnici kojima je stalo do avio-kompanija sa kojima lete. Iste se više nego trude da nam privuku pažnju.

Brend je reč koja se svakodnevno pominje. U gotovo svim jezicima na svetu se više i ne provodi. Brend je danas više od marke. Predstavlja jednu filozofiju proizvoda koji se krije iza jednog akronima i privlačnog logotipa. Kompanije se trude da nam približe svoj brend, čineći da se u reklamnim kampanja poistovete sa našim životnim stilom.

To je isti slučaj sa avio-industrijom. Šablon, da kažemo. Znajući da su nam putovanja bitna, trude se što više da nam približe svoju uslugu. Pouzdanost je reč koja se često spominje, a koju svi mi volimo da čujemo. Udobnost koja se danas više nego više podrazumeva. Raznolikost koja čini avio-kompaniju otvorenom prema drugim kulturama. Gotovo svaka avio-kompanija će učiniti gotovo sve, da kada ugledamo njihov logo, pomislimo na najlepše moguće putovanje koje može neko da nama pruži.

Mnoge avio-kompanije predstavljaju sinonim za avio-industriju. Dan danas ne postoji brend koji je toliko bio prepoznatljiv kako što je to Pan Am. Četvrtog Decembra 1991. godine Pan Am, kakav smo poznavali, prestao je da postoji. Ali, legenda o nezvaničnom nacionalnom prevozniku i dalje postoji kao uspomena što je predstavljao tokom svog poslovanja. Dan danas, ni jedna avio-kompanija nije uspela da se ureže u srca ljubitelja vazduhoplovstva, putnika i zaposlenih.

Neke avio-kompanije više nego dobro koriste svoj kultni status kako bi privukle putnike koji vole da lete drugim prevoznicima. Rivalstva među samim avio-prevoznicima su nikada veća i ista koriste kako bi pokazali zašto su bolji od koncurencije.

Mnoge avio-kompanije se diče svojim “stažom” na nebu, ali koliko je njih uspelo da opstane? Koje su to danas avio-kompanije koje su simboli savremen avio-industrije?

Počnimo od “legendi” koje danas lete.

KLM Royal Dutch Airlines

Holandski nacionalni avio-prevoznik će u svojoj svakoj štampanoj kampanji napomenuti da je najstariji avio-prevoznik na svetu koji leti još uvek pod istim imenom. “KLM” sa krunom iznad troslovnog akronima je veoma prepoznatljiv brend širom sveta. 1961. godine je redizajniran od strane F.H.K. Henriona, a 1991. Chris Ludlow iz Henrion, Ludlow & Schimdt-a čini isto, pri čemu je sada u svetlo plavoj boji. Kao zaštitni znak, pre spajanja sa Air France-om, KLM je koristio labudove kao zaštitni znak. Francuska modna kuća je bila odgovorna za uniforme, do uvođenja poslednjih. Pre uvođenja zajedničkog frequent flyer programa, isti je nosio naziv Flying Dutchman. Ono po čemu je kompanija dan danas poznata jeste poklon kuća u stilu holandske arhitekture koje imaju kolekcionarsku vrednost. Naravno, dragocenu uspomenu dobijaju putnici poslovne klase. Pored prepoznatljivog brenda, KLM je poznat kao jedan od vodećih avio-prevoznika. Prevozi veliki broj inostranih putnika preko svoje baze u Amsterdamu. Plavi avioni su takođe ono po čemu se KLM raspoznaje. Kao što je glasio jednom prilikom njihov slogan zašto su njihovi avioni plavi, budući da je bio prva avio-kompanija na svetu, KLM je prvi imao pravo izbora.

Qantas

Qantas je svakako jedan od najomiljenih brendova u komercijalnoj avijaciji. Kengur u crvenom trouglu je jasan simbol zemlje čiji je nacionalni avio-prevoznik. Kengur u pravogulom trouglu je poslednji put modifikovan kako bi, prema čelnicima Qantas-a, lepo legao na vertikalni stabilizator Airbus-a A380. Uz redizajn logotipa, Qantas je dobio i novi font, koji se sada mnogo jasnije ističe na avionima australijskog avio-prevoznika. Kengur je postao više nego simbol. Naime, linije koje povezuju Australiju i Evropu sa stajanjem u jugoistočnoj Aziji, nazivaju se Kangaroo Routes.

British Airways

BA je svakako najtradicionalnija avio-kompanija. Avioni obojeni u Landor šemu su izazivalI uzdahe na svakom aerodromu gde BA leti. Avioni su na najlepši način odslikavali spoj tradicionalnog i modernog, što i sam BA predstavja. 1997. godine, BA se obratio Interbrandu koji je stilizovao BA-ov simbol takozvani Speedbird. Na opšte negodovanje putnika i premijerke Ujedinjenog Kraljestva, Margaret Tačer, BA je uveo takozvane World Tails. Repovi aviona su bili različiti i simbolizovali su tadašnji slogan “The World’s Favorite Airline”, budući da je u tom periodu poslovanja BA prevozio najveći broj međunarodnih putnika kada se uporedi sa svim prevoznicima. Negodovanje su izazvali i kontrolori leta, koji su objasnili da im je teško da prate avione BA, budići da svaki ima različito oslikan rep. Kako bi ugodio svima, BA se odlučuje za Union flag, koji se nalazio na floti Concorde-a. Međutim, ono što je svakako najbitinije za ovog nacionalnog prevonika, jeste činjenica da je svoju popularnost stekao pre svega svojim kvalitetom usluga, kojima je učinilo brend još prepoznatljivijim.

Singapore Airlines

Singapore Airlines (SIA). Avio-prevoznik čijoj floti zavide avio-kompanije širom sveta. A svaki rep obojen u plavo sa zlatnom stilizovanom pticom koja se danas poistovećuje sa savšenstvom u vazduhu. SIA je takođe uspela tamo gde nisu drugi. Singapore Girl je zaštitni znak. Žensko kabinsko osoblje nosi uniformu koju je dizajnirao francuski modni kreator Pierre Balmain, na najlepši način simbolizuje gostoprimstvo koji ovaj prevoznik nudi. U kombinaciji sa savršenim brandom, najmodernijom flotom i svojim zaštitnim znakom – Singapore Girl – SIA je daleko najprepoznatljiviji brand među putnicima u svetu.

Lufthansa

Lufthansa predstavlja simbol nemačke komercijalne avijacije, a svakako i evropske. Nacionalni prevoznik Nemačke je prepoznatljiv po svom logotipu, stilizovanom ždralu upisanom u krug koji datira još iz 1918. godine. Avioni su takođe prepoznatljivi po beloj i sivoj boji, i podebljanom fontu Helvetica Neue, koji na najlepši način oslikava nemački mentalitet. Avio-kompanija koja se prva letela Boeing-om 737, danas važi za predvodnika avio-industrije i osnivača najvećeg udruženja avio-prevozilaca – Star Alliance-a.

SAS

Scandinavian Airlines System je jedna najpopularnijih avio-kompanija. Nastala spajanjem danskog, norveškog i švedskog nacionalnog prevoznika, stvoren je simbol savremenog vazduhoplovstva. Imajući obavezu da predstavlja tri nacije, SAS je dugi niz godina nosio boje zastava kao zaštitni znak. Kombinovanjem boja zastava, SAS je davao jasnu sliku za šta i važe svaka od zemalja za koju predstavlja kao nacionalni prevoznik. Dolaskom prvog Boeing-a 737-600, SAS uvodi nove boje, redizajnirani logo. Skandinavski minimalizam koji pleni na prvi pogled. Tople boje, nove kabine, uniforme su iz korena promenila filozofiju koju je nudi ovaj brand. Stockholm Design Lab je odlično odradio posao, pri čemu je čak predstavljen i lični font ¬Scandinavian. Shodno promeni korporativne slike, SAS je imao i slogan koji je više nego isticao svoje vrednosti – It’s Scandinavian.

Virgin Atlantic Airways

Biti drugi, nije uvek lako, naročito kada prvo mesto zauzima BA. Međutim, Virgin Atlantic je na najbolji način koristio svoju poziciju u odnosu na BA, pri čemu je jasno izdvajao prednosti koje nudi u odnosu na globalnog lidera. Debakl World tails-a je Virgin Atlantic savršeno iskoristio, jasno ističući zastavu UK-a na svojim avionima. Dolaskom Airbus-a A340-600 koji je svojevremeno bio najduži avion na svetu, Virgin Atlantic je kampanjom “Mine’s bigger than yours” jasno provocirao BA što je naišlo na simpatije putnika. Uvođenjem BA-ove poslovne klase napravio odličan odgovor lansirajući Upper Class Suite. James Bond leti sa Virgin Atlantic-om, a u stilu najpoznatijeg agenta, motor vas može prevesti iz odabranih gradova do aerodroma, naravno usluga besplatna za putnike poslovne klase.

Emirates

Emirates je danas veliki simbol luksuza, konsantnog rasta i profita. Avio-kompanija koja je prerasla iz regionalnog prevoznika u globalnog lidera. Emirates iz dana u dan raste, nudeći letove preko svoje baze u Dubaiju na šest kontinenata. 2008. Emirates uvodi nove uniforme. Slično SIA, Emirates je poznat po prepoznatljivim uniformamam ženskog kabinskog osoblja.

Gore navedene avio-kompanije su samo neki primeri. Mnoge avio-kompanije su doživele rast zahvaljući brand awareness-u. Na primer, Austrian Airlines i britanski bmi su uvećale svoj udeo na tržištu zahvaljući promeni imidža. Za oba slučaja je zaslužan Landor sa sedištem u San Francisku. Poučene iskustvom Cathay Pacific Airways-a sa Landor Associate, avio-kompanije su polako počele da budu omiljene među putnicima, ne samo zbog branda, već zbog nove filozofije i bolje usluge.

Američki avio-prevoznici su oduvek zajedno sa evropskim partnerima predvodili avio-industriju, pre svega zbog trans-atlanskog saobraćaja. American Airlines, Delta Air Lines i United Airlines su svakako avio-kompanije koje izazivaju zavist na broju prevezenih putnika, velike mreže destinacija, usluga, ali koja od njih može da se pohvali statusom na žalost sada bankrotiranih Pan Am-a i TWA.

Low cost prevoznici su obeležili poslednjih deset godina poslovanja. Veoma brzo se pročulo sa Southwest Airlines, JetBlue Airways, Ryanair, easyJet i Wizz Air, ali i one danas nisu immune na konkurenciju od strane tradicionalnih avio-prevoznika. Niske cene su postale imperativ kako bi se privukli putnici. Imidž istih se gradi ne na kvalitetu usluge, već na konceptu niskih cena koji je više nego doprineo popularnosti ovih brandova.

Sa druge strane, postoji izreka: Desperate times call for desperate measures. Skriveno tarifiranje low costera je doprinelo da se putnici polako vraćaju tradicionalnim avio-prevoznicima. Poučeni strategijom Virgin Atlantic-a, mnoge avio-kompanije koriste iste načine da povrate putnike u svoje avione nudeći više nego zanimljive kampanje, koje Vas malo i nateraju na razmišljanje.

http://www.youtube.com/watch?v=elD38pJX7iE

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

М

Браво за Air New Zealand :-)

Odgovori

WoW. Odlican "review". Inace zbog ovakvog kontenta i dolazim na ovaj blog. Moze malo vise o Virgin Atlantic-u i Richard Brandson-u u narednom postu? Hvala unaprijed!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend