BEG airport status
Završni izvešaj o udesu Dromadera YU-BND

Završni izvešaj o udesu Dromadera YU-BND

Komisija za istraživanje udesa Direktorata Civilnog Vazduhoplovstva objavila je konačni izveštaj o avgustovskom vanaerodromskom ateriranju aviona PZL M18 YU-BND na Novom Beogradu.

U danima nakon udesa fokus mogućeg uzroka bio je na gorivnom sistemu i jedinoj izjavi koja je tada izašla u javnost. Dnevne novine Press isto veče došle su do pilota aviona, Radovana Nikolića:
„Na ovom tipu aviona za oba krila su pričvrćeni rezervoari. U jednom od njih je tokom leta potpuno je nestalo benzina, a u takvim situacijama ručicom prebacite dovod goriva na drugi rezervoar. Međutim, ručica se zaglavila i ja sam na visini od oko 25 metara ostao bez goriva.“

Posle čitanja konačnog izveštaja jasno je da neposredna krivica nedvosmisleno stoji na pilotu koji pored inherentno izazovnog (da ne preteram i upotrebim reč komplikovanog) gorivnog sistema nije imao dovoljnu koncentraciju da spreči jednu od najneprijatnijih stvari koja vam se kao letaču može desiti – da ostanete bez goriva. Ispostavilo se da je proizvođač u manual-u, pod odeljkom posvećenim vanrednim procedurama, upravo predvideo situaciju koja se ovde i dogodila. Sve navedeno detaljnije je opisano na strani br. 10 izveštaja.

Ono što posle ovog incidenta ostaje je mnogo širi i opasniji kontekst teške povrede osnovne preventivne bezbednosne kulture. Ilustruju ga dve rečenice u izveštaju: „Iznad pokazivača ne postoje posebne sijalice upozorenja. Ove se mogu ugraditi na poseban zahtev kupca aviona, što na ovom avionu nije zahtevano“

Dakle pokazivač goriva ovog aviona primitivniji je od onoga koji se nalazi recimo u automobilu.

Privredna avijacija (pod čijom god da je nadležnošću sada) i DCV očigledno su mišljenja da je uredu pustiti avion ovog tipa i ovog profila leta iznad Beograda bez odgovarajuće opreme koja pomaže, da ne kažem rasterećuje pilota koji: obavlja možda najrizičniju vrstu letenja u domaćoj civilnoj avijaciji, to radi pod veoma teškim uslovima koji su često opasni po zdravlje, ima toj vrsti letenja nesrazmerno mali nalet i na kraju je plaćen na način koji takođe ne odgovara rizcima posla koji obvlja.

Još jednom dolazimo do jasnog posrednog uzroka koji se mogao sprečiti i koji se može sprečiti u budućnosti. Rešenje ovog konkretnog problema je rudimentarna modernizacija kokpita koja je naravno skupa i do koje naravno neće doći. Dok je istom tipu aviona dozvoljena ista misija iznad Begrada već sledeći dan.

Izvestaj 07-11 Dromader Yu-bnd

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Gastritis na: [ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

Bez obzira na sve najverovatnija varijanta dogadjaja je da je avion unisten na stajanci sa sve pilotom na zemlji. Sve ostalo je idi-mi-dodjimi-pravdanje.

11. Sep 2024.Pogledaj

Dušan na: [ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

Bivši propadnik čete VOJIN 5.puka VOJIN SFRJ 1985. Bez ljutnje, nadređeni vojnik Zoranu Vukosavljeviću, koji je i učesnik borbenih dejstava, i vrsan poznavalac RV i PVO. Dakle, 1985.godine proveo sam 10 meseci u Kurilovec-u. To je bila četa direktno pod komandom 5.puka VOJIN u kasarni Pleso-Zagreb, gde mi je bila samo komanda, ali smo ipak…

11. Sep 2024.Pogledaj

max na: [ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

Ruske laži i manipulacije idu u drugom smjeru. Da su srušili F16 već bi bilo 20 konferencija i 50 vijesti u kojima najave da su ih srušili bar 10. Dovoljno je pobrojati koliku su dosad srušili aviona po njihovim podacima, bar 10x više nego što je ukrajina ikad imala.

11. Sep 2024.Pogledaj

Tile na: [ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

Bas tako lazima i manipulacijama. Samo cekam kad ce sledeci F-16 da se izgubi…

11. Sep 2024.Pogledaj