BEG airport status
ViPVO na početku 2012. godine

ViPVO na početku 2012. godine

Helikopterska komponenta može očekivati četiri helikoptera Mi-17, najave za modernizaciju 250. raketne brigade češće su nego ranije, glasine o izdvajanju letelica u sastav Specijalne brigade i dalje kruže, pripeme za aeromiting su u toku dok najmobilnija jedinica Vojske Srbije dobija indirektno priznanje.

Mi-17

Poslednja zvanična javna izjava o modernzaciji srpskog vojnog vazduhoplovstva u 2011. godini data je 15. decembra. U njoj je komadant ViPVO (od tada unapređen u čin general-majora) Ranko Živak najavio dodatne akvizicije trenutno najuposlenijeg tipa helikoptera u Vojsci Srbije.

Nakon završetka mrtvog perioda (od Svetog Nikole do Svetog Save) prva potvrda dolazi od ministra odbrane, poslednjeg dana januara u emisiji požarevačke TV „Duga“:

„U toku ove godine planiramo da ugovorimo četiri nova helikoptera nemanjena transportu i sanitetu“

Postaje sve izvesnije da se radi o novim primercima sa opremom za noćno i letenje u uslovima smanjene vidljivosti. Dvojna namena i verovatno osposobljenje za ulogu Traganja i Spasavanja iz Živakove izjave poklapaju se sa ovom koju je izrekao minstar odbrane.

Ono što će se sigurno saznati pre konačne informacije o poreklu novih helikoptera je početak procesa eventualnog premeštanja sedamnaestice u sastav Specijalne Brigade. Ova informacija mogla se čuti iz više izvora u predhodnih mesec dana:

„Специјална бригада имаће на располагању хеликоптер, а моја жеља је да, ако буде могуће, имају два хеликоптера. Највероватније то ће бити широм света проверени руски Ми-17 који би се могао користити у акцијама, а ако затреба и за помоћ цивилном становништву – објашњава за „Политику” министар одбране Драган Шутановац.

PVO sistemi ili avioni?

Pominjanje nabavke novih PVO sistema bila je konstanta cele predhodne godine u zvaničnim izjavama vojnog vrha Srbije. Ni u jednom javnom istupu do sada nije jasno istaknuto ko bi mogao imati prioritetet i da li se za svrhu PVO modernizacije planiraju sredstva za trupnu odbranu ili raketni sistemi većeg dometa?

Novi načelnik Generalštaba pomenuo je u jednom od dva intervjua koja je dao u predhodne dve nedelje i „povećanje kapaciteta transportne avijacije i helikoptera“. Verovatno korišćenje Seneke V za intra-theater prevoz ili plan za nabavku novog transportnog aviona veličine An-26?

„Nije tajna da je najveći deo naše tehnike iz osamdesetih godina. Prvenstveno se to odnosi na sisteme u vazduhoplovstvu, protivvazduhoplovnoj odbrani i artiljerijske sisteme. Prioritet je unapređenje operativnih sposobnosti Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane. Mi smo remontovali nekoliko aviona MiG-29 i produžili im resurs. Tražimo rešenja za tri bitna sadržaja: povećanje kapaciteta transportne avijacije i helikoptera, unapređenje protivvazduhoplovnih sistema i opremanje višenamenskim borbenim avionom.“
Vreme 02.02.

„У периоду до 2014. године приоритет ће бити „Модел опремања војника пешадије М21“, набавка савремених уређаја везе, опремање специјалних и декларисаних јединица.
Постоје планови за модернизацију радарско-рачунарских средстава и ракетних система за противваздухопловна дејства, авиона, тенкове и артиљеријских оруђа. Потребни су нам савремени борбени системи за Ваздухопловство и противваздухопловну одбрану и надам се да ћемо у сарадњи са надлежним државним институцијама пронаћи одговор на ово питање, у интересу грађана Србије.“
Odbrana 01.02.

Aeromiting

Pripreme za batajnički aeromiting su u toku. Pre nekoliko dana makedonski ministar odbrane dobio je poziv od srpskog kolege ali bez preciziranja koja je verovatnoća da Makedonija učestvuje sa nekom letelicom. Pored ovog detalja nije bilo skorih javnih istupanja na temu manifestacije koja nas čeka u septembru.

Po nezvaničnim, ali prilično pouzdanim informacijama, očekuje se učešće minimum jedne inostrane akro-grupe i po svemu sudeći to će biti Turkish Stars. Vojna saradnja sa Turcima je na visokom nivou i vrlo je izvesno da će biti sigurni učesnici.

Razmatraju se određeni infrastrukturni radovi na manevarskim površinama aerodroma ali još ništa nije definitivno odlučeno.

U opticaju je i plan da aeromiting ove godine bude i izložbenog tipa u vidu štandova inostranih proizvođača vojnih vazduhoplova i opreme.

Stand-by aranžman

Vojska Srbije će od ove godine prvi put biti obuhvaćena takozvanim Stand-by aranžmanom Ujedinjenih Nacija. Medicinske ekipe, vojni posmatrači i druge deklarisane jedinice biće po ovom planu spremne da na poziv UN reaguju u kriznim područjima u svetu.

U planu je da po dve posade aviona An-26 i jednog od dva tipa helikoptera takođe budu uključene u ovaj plan. Iako je u dokumentu za medije istaknuto da je isključivo reč o posadama, u slučaju An-a je veoma moguće da se računa i na oba aviona koja imamo u naoružanju.

Piloti 138. eskadrile po prirodi svoje namene pripadnici su najmobilnije formacije u Vojsci Srbije. Jedini su u stanju da u roku od sat vremena od naređenja (koliko traje priprema za let) izvedu zadatak van teritorije Srbije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ph

Ima lepih vesti, no ne mogu a da se ne pitam koliko su realne, posto je stanje u drzavi sve gore, a i izbori se blize.
Nazalost, izgleda da modernizaciju G-4 niko vise ne spominje. Prvo je bilo "jos malo pa sace", pa onda "kada se odabere novi lovac", pa sada muk.

Odgovori
Ba

Pored G4, modernizacija treba da se obavi i na Gazelama, ponarocitom naoruzanim – opremanje sa novim naoruzanjem (spike i sl.), senzorima (IR, laser des. i sl.) i novom navigacionom opremom bi po letelici iznelo oko 100.000usd (bez PO raketa), sto nije mnogo obzirom da bi se dobio helikoter znatno vecih borbenih mogucnosti, koji bi sa svojom opremom i senzorima dobro posluzio i u vanredim situacijama. Podsetio bih da jedan kvalitetan helikopter u ratu vredi koliko i 6 tenkova (u slucaju Apaca i 15 tenkova)…

Odgovori
Vl

Mislim da se ovde radi o modernizaciji postojech PVO sistema, a ne o nabavci novih.Valjda su im avioni prioritet, a definitivno ne mogu sve odjednom i jos transportne avione uz to.Nema sanse.Nego, jel se misli na nabavku novih ili polovih helikoptera?

Odgovori
hg

Mi MORAMO da kupimo nov PVO sistem jer mi smo mala zemlja ,recimo ako nas neka zemlja sredjne velicine napadne oni imaju sigurno 40-48 modernih aviona a mi cemo za sad imati mozda 14 i cak da bi imali 24 nebi imali sanse ,bolje da imamo jak PVO.
On nije tako skup kao avioni a vise efektivan recimo 2 baterije S-300 (300miliona$) znaci 2-4 kamiona sa 2 -4 raketa na svaki i jos 10 raketa u rezervi za sad. Buk M2 10 baterija iii izraelski "spyder" srednjeg dometa sa pametnim raketama ,to su ustvari avionske rakete vazduh-vazduh ispali pa zaboravi,raketa ima ugraden radar i kad se zakljuca za cilj ispalis i on ce sam da ga prati i jako je precizan i taj sistem koristi drugu raketu ,infra crvenu 5e generacije koja ima jak stit protiv elektronske smetnje i on moze dve vrste rakete da ispali i nemoze avion da se odbrani od oba. I Mobilni avanzovani ruski Pansir S1 on kosta 15miliona $ komad a TOR M1 ili M2 kosta oko 20-.-25miliona pa bolje 4-5 pansir S1 za pocetak i kasnije 5 Tor M1 , i novi 3D radari i mobilni radari i jaka sifrirana komunikacija da sve vojne snage budu integrisane u sistem da svako zna gde je i gde su neprijateljske snage itd i Treba nam jaka Radar i radio smetnja!"i bezpilotne letelice ali naorozane sa malim raketama kao predator ,mozda rusi imaju nesto ili predator da kupimo i modifikujemo, MI 28 helikopteri bi bili dobri i oni mi 24 na remont

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

car je gol na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

eto, ako nekom nije jasno, vazna osoba je sve objasnila.... (ps, pazite slijedeci puta za koga glasate) ŠEF ODBORA ZA OBRANU Vidović: To se događa i mnogo opremljenijim vojskama, zrakoplovi zbog sile teže tendiraju tome da padnu ‘On može na pisti biti sto posto ispravan, ali u roku od tri minute može otkazati nešto i…

07. Dec 2022.Pogledaj

Robert na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

Ne bi me čudilo da u blisko vrijeme izleti informacija o dodatnih 6 komada kao opciji ugovora. Više od toga je potpuno neracionalno razmišljanje jer mi ne možemo iskoristiti niti 50% potencijala te platforme. Sanjati o još jednoj, paralelnoj i potpuno drugačijoj platformi se može ako nemaš pojma s kakvim se ozbiljnim izazovima sada bavi…

07. Dec 2022.Pogledaj

aleksa na: Predstavljen novi američki strategijski bombarder B-21 Raider: Prvi novi bombarder u svetu nakon Hladnog rata

Miloš77 - Pare amerima, a i njhovim saveznicima nisu nikakav problem. Šta se tiče probijanja rokova kao šta možeš da vidiš niko se ne buni. Ovoliko do sad napravljen broj aviona 5 generacije Rusija i Kina će imati kada USA počne sa proizvodnjom 8 generacije. Sa ovim šta sad imaju rešavaju sve probleme i to…

07. Dec 2022.Pogledaj

Vlad na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

Avioni padaju bilo da su istočne ili zapadne proizvodnje. Koliko sam razumeo ljude kojima je Mig 21 posao, za preživljavanje njegovih pilota prilikom akcidenta je bitno da avion bude na dovoljnoj visini. To sa našim Mig-om 21 UM nije bio slučaj. Očito je da se u ovom slučaju otkaz motora desio na većoj visini te…

07. Dec 2022.Pogledaj

Milan na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

Mig 21 nije akrobatski avion i sa svojim delta krilom i čudnim profilom u podzvučnom letu ne prašta nikakve greške. To je razlog tolikih padova u svim zemljama do sad, naročito kad se taj avion upotrebljava za širok spektar zadataka za koji i inicijalno nije bio konstruisan (a konstruisan je samo da poleti i sruši…

07. Dec 2022.Pogledaj