BEG airport status
Italijani – prave zvezde aeromitinga Batajnica 2012

Italijani – prave zvezde aeromitinga Batajnica 2012

AERODROM BATAJNICA – Dva nastupa italijanskih test pilota na batajničkom aeromitingu ostavili su posetioce i stručnu publiku bez daha – ponovo. Ne štedeći Typhoon niti Spartan, piloti 311. eskadrile (formacijski ekvivalent našem Centru za Letna Ispitivanja) uveličali su nedeljnu predstavu u segmentu koji je pretio da ostane zaboravljen – onom vazduhoplovnom.

Danima posle najvećeg aeromitinga ovogodišnje letačke sezone domaća štampa počela je da objavljuje tekstove koji su na meni i dalje neshvatljiv i duboko uznemirujući način obrađivali temu ovog vazduhoplovnog hepeninga političkim bojama. Nijanse o kojima govorim zapravo su ekstremi političkih stavova sa motivima kao što su: zemalje učesnice, emocije naroda prema određenim nacionalnostima i još dosta elemenata koji nemaju apsolutno nikakve veze sa temom događaja – prikazivanjem aviona na zemlji i u vazduhu.

Pomenute uradke ovde neću linkovati jer ni posredno ne želim da učestvujem u njihovoj popularizaciji. Lično ne podržavam ni jedan emitovani ekstrem koji se mogao čitati predhodne nedelje. Moglo se pročitati zaista svašta osim toga ko je veštije leteo, ko je pobrao više aplauza i ko je spasao ono što smo mi planirali kao miting koji će obeležiti 100 godina našeg vojnog vazduhoplovstva.

Niti je organizatorima aeromitinga uspelo da u medije pošalju poruku da se u nedelju dogodilo obeležavanje veka ratne upotrebe vazduhoplovstva u Srbiji niti su klasični mediji bili zainteresovani da napišu nešto objektivno i pohvalno a da to nije bilo u kontekstu obožavanja Rusa ili da to nisu bile više nego bezobrazne i nevaspitane provokacije Javnog servisa tokom prenosa uživo.

Kao što sam napisao u prvoj analizi, ispostavilo se da su Rusi bili cenjeni zbog nacionalnosti umesto zbog nadljudskih napora da izvedu svoje nastupe pod objektivno velikim očekivanjima i teškim okolnostima (jedan pilot je nastupao na dva aeromitinga u dva dana dok je akro-grupa letela bez svog vođe koji je najverovatnije žrtva političkog progona), Amerikanci su bili izviždani i počašćeni sočnim uvredama, dok su ostali bili pošteđeni jer nije bilo jasnih i popularnih asocijacija na „stvari koje im ne možemo oprostiti“.

Očekivati od svetine da bude faktualno edukovana i da poveže činjenicu da je iz Avijana (italijanska teritorija) poletelo procentualno najviše letelica koje su pobile najviše građana SR Jugoslavije 1999. godine, naravno da je iluzorno. U nedelju i danima nakon ventil je pustio najprizemnije emocije frustriranog i nekulturnog naroda koji nema svest o realnom već o mitomanskom i sirovo pojednostavljenom. Gosti nisu bili gosti dok su domaćini u pojedinim trenutcima crvenili.

Vazduhoplovstvo i letačka veština nekako nisu uspeli da izađu u javnost kao dominantan utisak. Krivce i dijagnoze treba tražiti na sve strane osim u Vojsci Srbije koja je zaista dala sve od sebe da narodu pokloni još jednu predstavu kakva se retko viđa. Ja im se u ime manjinskog vazduhoplovnog naroda još jednom zahvaljujem.

Italijani


Za to vreme, van očiju javnosti, dešavalo se ono što se inače dešava na sličnim aeromitinzima. Piloti su se sami organizovali i ugostili svoje kolege, upoznavalo se, družilo i kako se sterilno kaže – „razmenjivala su se iskustva“. ViPVO pripadnici za razliku od svetine nisu psovali kolege koje su pozvali, nisu ih provocirali niti su bili nevaspitani. Pored „podbadanja“ koje je očekivano i koje zaista spada u zdrav humor, nije bilo incidenata i kako Tango Six saznaje, na hangar party-ju (koji nije bio u hangaru) pripadnici naše vojske dobro su se provodili sa pripadnicima Nato saveza. Iz nekog razloga bilo je smeha, dobrog provoda i međusobnih simpatija. Neprijatno za čuti, ali naši letači nisu diskriminisali po poreklu i pripadnosti.

U nezvaničnim pričama i po utiscima koje sam čuo u danima nakon aeromitinga, Italijani su istinske zvezde 2. septembra. Pored objektivno najveštije demonstracije letelica u nameni i van nje, nisu možda dobili toliko pažnje od publike kao što su je dobili od domaćina iz ViPVO. Ne zbog toga što je to bilo očekivano ili usiljeno već zato što su jednostavno Italijani bili najvedriji i prijemčiviji za komunikaciju. Needukovani posmatrač bi smatrao da su Rusi imali najbolji tretman, dok su u realnosti oni bili manje komunikativni i raspoloženi za razgovor. Nešto što im niko normalan inače ne bi zamerio, ali kao što sam gore napisao, pre dva vikenda nije bilo mnogo normalnosti.

Ako se vratimo u domen avijacije, veštine prikaza letelica, truda i prijateljske pomoći Srbiji i njenom ViPVO, treba pomenuti Dance, Ruse, Amerikance, Autrijance, Francuze, Slovence, Bugare, Turke, Mađare i na kraju Italijane. Italijane kao one koji su kompletirali doživljaj, koji su ostavili najlepši utisak i koji to već tradicionalno čine. Po mom mišljenju Italija je jedina država čije profesionalce možemo za nijansu više izdvojiti od drugih. Primetićete, rekao sam profesionalce, ne državu kako je to danas izjavio naš vrhovni komadant.

Spartan je uspeo da se pokvari, domaćini iz Srbije su ponovo pokazali svoju fleksibilnost u organizaciji i Italijanima ništa nije falilo sve do odlaska. Kao ni Rusima, kao ni Amerikancima, kao ni…

Neka ovo bude poslednji tekst na ovom sajtu koji ima ovakvu nevazduhoplovnu analizu ali neka vam i služi na opomenu da politika na ovim stranicama nije dozvoljena.

U to ime čestitam i akro-grupi hrvatskog ratnog vazduhoplovstva na osvojenom trofeju koji je pre godinu dana osvojio i najbolji displej pilot srpskog ViPVO.

Ostavimo da se politikom bave oni koji njome ne znaju da se bave. Ovde pričamo samo o avijaciji.

FOTO: Dimitrije Ostojić

Tango Six izveštavanje sa aero-mitinga Batajnica 2012 pomogle su Jumbo Grickalice.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

tr

Kao da si bio na sasvim drugom događaju od mene. Ljudi sa kojima sam ja bio i razgovarao o aeromitingu su bili oduševljeni italijanskim nastupom, po malo razočarani ruskim nastupom, a amerikance nisu skoro ni spominjali, a naročito ne u kontekstu u kojem ti navodiš. Zapravo mislim da je i cela publika (barem onaj deo koji sam mogao da vidim sa pozicije na travi) oduševljeno aplaudirala italijanskim pilotima kada su sleteli nakon sjajne predstave u vazduhu. Rekao bih da su italijani dobili najglasniji aplauz.

Odgovori

Da, svakako, publika koja je bila na travi i došla zbog aviona i avijacije, reagovala je tako, aplauzima. Ali, bilo je i onih kojima nije bilo bitno kakav je avion, nego odakle je i ko njime pilotira. To je dovelo do incidenata i situacija koje Petar pominje

In

BRAVO Petre!!! Svaka ti je na mestu!!! Samo napred!

Odgovori

Bravo, zaista! I ne bih rekao da tekst nema veze sa vazduhoplovstvom, pre svega zato što ukazuje na njegovo zapostavljanje, na faktore koje je nažalost teško izbeći!

Odgovori
Di

Ja se slažem sa većinomm teksta, jedino se ne slažem sa tvojim pristupom.

Imam utisak da ti nisi svestan da na ovakve događaje ne dolaze samo vazduhoplovni entuzijasti (btw ima ih manje od 1 %), već uglavnom obična raja koju uglavnom avioni i avijacija ne zanimaju previše. Raja ko raja, to je miks svega i svačega, od kulturnih i pametnih ljudi do kretena i budaletina koje su tu došle da prave sranja.

Nije Petre taj norod kvalifikovan da ocenjuje kvalitet nečijeg nastupa, na kraju krajeva nije to bila utakmica pa da je potrebno fer suđenje. Slažem se ja sa tobom da su italijani bili najubedljiviji, to je svakom koga je zanimao AM potpuno jasno, i naravno da nije pravedno to što nisu dobili najveću pažnju. Ali da se u svetu drži do pravednosti , mi ne bi ni bili bombardovani '99 i ne bi nam bio otet deo naše zemlje, pa bi možda te iste Italijane i Amerikance danas dočekivali sa cvećem kao najveće prijatelje, a ne sa uvredama.

Nikako ne opravdavam to primitivno ponašanje, ali svako normalan je mogao da očekuje da će se i ti sitni incidenti dešavati. Iskreno, ja sam prijatno iznenađen što ih je bilo toliko malo, očekivao sam mnogo gore stvari…

Odgovori
Л

Ја не видех никакав инцидент нити чух неку погрдну реч упућену било коме….!? У сваком случају све похвале за Аеронаутику Милитаре Италијана и њиховој демонстрацији летних способности Еурофајтера…

ПС. Наступ Тајфун је ''одувао'' моје русофиле!!!… чутали су цео пут назад од Бгд-а…ево и дан данас су се ''уштумели'' (јужњачки сленг значи ''учутати''). :)))

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Njofra na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

"Tek za deceniju" ti dođe prije nego kazes keks... Ako zelis za deset godina imati avione, moras danas imati odabranog partnera, dogovarati detalje i datum potpisa ugovora...

02. Feb 2023.Pogledaj

Markus1463 na: [RAT U UKRAJINI] Dok je sva pažnja usmerena na donacije tenkova Ukrajini, da li se u tajnosti sprema paket pomoći koji će sadržati i borbene avione?

@ Pilot Pirx BTW čisto za Vašu informaciju ako neko nema globalistički pogled na svet to ne znači automatski da ima "ruskocentričan" kako ga vi zovete pogled na svet. Izlgeda da rusofobija na jednom delu zapada daje rezultate da se etiketiraju ljudi koji drugačije od njih misle. A pogledajte snimke iz Makejevke koji se odnosi…

02. Feb 2023.Pogledaj

Mislav na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

Otislo je 6 iskusnih pilota koji su letjeli na MiG 21. Nakon njih ubrzo ide 6 novih koji nikad nisu samostalno letjeli i njihova obuka traje duze. Obuka prve grupe je na nivou obuka obucavatelja i imat ce sta raditi kad se vrate jer se sigurno nece ostati na 12 pilota na 12 aviona.

02. Feb 2023.Pogledaj

Ivan na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

Pa postoji i simulator, a vjerojatno neće biti 15 mjeseci u komadu, bit će i koji mjesec pauze između tih 15 mjeseci obuke ...

02. Feb 2023.Pogledaj

Slavke na: Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

To samo tako izgleda, ali u praksi je drugacije - na primeru Indije: piloti su prvo zavrsili inicijalnu letacku obuku sa osnovnim borbenim manevrima u Francuskoj, potom je izvrsena primopredaja aviona kupcu (sa proverom od strane tih istih pilota u ime Indije), nakon toga nastavljena je napredna obuka na odabranom modelu i vrstama naoruzanja i…

02. Feb 2023.Pogledaj