BEG airport status
GippsAero AV-8 Airvan

GippsAero AV-8 Airvan

VARAŽDIN – Hrvatska kompanija Aviotrade i australijski proizvođač GA utility aviona GippsAero uz suorganizaciju aerodroma Varaždin i koordinaciju Ivana Šimića, predstavili su AV-8 Airvan, impresivnu višenamensku letelicu koja svojim performansama i znatno naprednijim bezbednosnim standardima oličenim kroz poslednje sertifikacione kriterijume ulazi u prostor između suverenih vladara višestruke upotrebe klipnih aviona Cesnine Stationar i Caravana. Sa baznom cenom bez dažbina od nešto manje od 700.000 dolara Airvan ne samo da je konkurent u prostoru koji Cesna nije pokrila nego je, za razliku od GA tegljača iz Wichite novodizajnirana letelica čiji je potencijal zaista respektabilan. Tango Six je bio u Varaždinu i ovo je naš izveštaj uz video-reportažu u kojoj smo snimili veoma zanimljiv demonstracioni let.

Ukoliko vaš padobranski klub želi avion za bacanje padobranaca, čarter-turistička operacija letelicu sa sedam putničkih sedišta, cargo podružnica transportera sa ravnim podom i velikim kliznim vratima idealnim za kabasti teret, ako vaša snage bezbednosti po prvi put u svojoj istoriji žele da realizuju razumnu kupovinu kojom mogu objediniti platformu za specijalne/policijske misije, misije nadzora, traganja i spasavanja kao i prevoz pacijenata, Airvan je letelica za vas.

Da su performanse i tako široko definisana upotrebljivost ove letelice zaista autentični i ne predstavljaju uobičajenu reklamu, uverili smo se ljubaznošću Gipsovog demo-pilota Kerryja Ashcrofta. Ali prvo, nešto o zanimljivom poreklu Osmice.

Australijsko čudo

AV-8 dizajniran je i proizveden u Australiji u kompaniji koju su osnovala dva inženjera sa prilično logičnim razvojnim putem. Počeli su kao manja firma koja je modifikovala postojeće avione za tretiranje iz vazduha do trenutka kada im je australijska agencija za civilnu vazdušnu plovidbu sugerisala da njihove modifikacije prerastaju u potpuno nove avione koje treba ponovo, kao takve, sertifikovati.

Kao kompletno nov dizajn (što Cessnini avioni, čak i sa novijom avionikom, nisu) Airvan je nastao kao potreba da se popuni praznina u tržištu za operatere kojima je prelazak sa klipnog transportera (C206 porodica na primer) na turboelisni (Caravan, Pilatusi…) velik i skup korak. Osmica je dizajnirana upravo za tu tranziciju i ne predstavlja toliko radikalan korak a ipak je napredak u svakom smislu.

Ideja prilikom projektovanja bila je da se napravi nešto oko dokazanog i pouzdanog Lajkominga (IO-540-K1A5) ali sa trupom koji može i nudi mnogo više. Za „više“, kada pričamo o ovoj letelici kao celini, zaduženo je visokouzgonsko krilo koje je dokazano na GA-200 Fatman „dusteru“. Krilo je ključ veće nosivosti (891 kg max. payload) u odnosu letelice sa motorom iste konjaže.

Airvan ima osam sedišta. Dva više nego bilo koji konkurent sa istim motorom od kojeg je moguće kupiti atmosferski od 275 ili turbo-kompreskorski od 320 konjskih snaga.

Budući da je Osmica nov dizajn na njemu su primenjeni poslednji standardi sertifikacije koji su razvijeni prevashodno iz akumuliranog iskustva u nesrećama i većinom prlikom padobranskih operacija. Primenjeni su poslednji striktni EASA zahtevi kao i FAA Part 23 (amendment 55). Po njima letelica mora biti laka za kontrolisanje u svim konfiguracijama, mora biti bezbedna prilikom gubitka uzgona i, kao što smo se u vazduhu i lično uverili, kada je avion u čistom stallu (bez zakrilaca) u njega ulazi lagano, bez tendecije svaljivanja na krilo dok je integritet komandi po uzdužnoj osi zaista impresivan.

Padobranci, padobranci, padobranci

Za GippsAero su najveće tržište u Evropi. Postojeće letelice koje se koriste isključivo za ovu svrhu su stare i njihovo održavanje postaje sve veći problem. Pitajte svaku regionalnu para-operaciju koja je vlasnik nečeg polovnog, dakle starog.

AV-8 nudi veću iskoristivost od klipnih konkurenata za istu ili neznatno veću cenu upotrebe.

Najbliži konkurent u istoj klasi može poneti pet padobranaca dok Airvan nosi osam. Kabina je takođe veća od konkurancije, tu su velika klizeća vrata koja se potpuno zatvaraju u penjanju i ravan pod na kojem svi padobranci sede.

Za promenu kabine u konfiguraciju sa putničkim sedištima potrebno je manje od 15 minuta.

Demo let

Dok većina proizvođača svoje nove letelice prikazuje kupcima i medijima u lakšoj i rasterećenijoj varijanti ne bi li performanse bile idealne (i po pravilu ne iste kada se avion koristi u punom projektovanom kapacitetu), naš drugi let tog dana bio je nešto zaista zanimljivo.

Uradili smo jednu zonu nedaleko od LDVA, u avionu je bilo sedam odraslih (i težih) osoba, rezervoar je bio pun – dakle skoro na maksimumu nosivosti letelice.

Ono u šta smo se lično uverili je 90 čvorova na 2.000 ft, sedam putnika i pun rezervoar na 65% snage sa potrošnjom od 35 litara na sat vremena.

Keri je u jednom trenutku (bez predhodnog upozorenja) odlučio da nam demonstrira izvanrednu upravljivost u ovoj konfiguraciji i uveo nas je u stabilni levi oštri zaokret koji je bio veći od 60 stepeni.

Kameru sam uspeo da podignem tek u poslednjih nekoliko trenutaka zaokreta:

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

nomen na: Predstavljen najnoviji projekat opciono pilotiranog aviona jurišnika TAV kanadske kompanije Ikarus

Nije prva asocijacija "Bronco" vec argentinska "Pucara". Jedina novost je elektronika tj. senzori.

14. Aug 2020.Pogledaj

Milers na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako se leti u regiji tijekom Korona krize?

Alen Sve što vama ne godi je "notorni nonsens", prenosim vam izjavu gospodina Capak Što će nam se dogoditi na jesen? "Ne vjerujem da će doći do kolapsa zdravstvenog sustava. Naravno da nema dovoljno liječnika. Svi smo prenapregnuti zbog korone. U sustavu javnog zdravstva, ali i u drugim sustavima, siguran sam da će Ministarstvo zdravstva…

14. Aug 2020.Pogledaj

Milers na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako se leti u regiji tijekom Korona krize?

@Alen Sve što vama ne godi je "notorni nonsens", prenosim vam izjavu gospodina Capak Što će nam se dogoditi na jesen? "Ne vjerujem da će doći do kolapsa zdravstvenog sustava. Naravno da nema dovoljno liječnika. Svi smo prenapregnuti zbog korone. U sustavu javnog zdravstva, ali i u drugim sustavima, siguran sam da će Ministarstvo zdravstva…

14. Aug 2020.Pogledaj

Jovan Milutina Dimić na: [PILOTSKE PRIČE] Želiš da postaneš pilot? Odustani, nije vredno truda

Šta reći nego da se čovek prosto sažali. Biti kombajner to je dečija igra.Kombajni starijih modela kakvi se kod nas još naveliko upotrebljavaju čak i nemaju klima uredjaj da ometa poslužioca u radu. PS zašto kombajn. Pa zato što ljudi ne moraju da putuju a pogotovo ne avionima ali moraju da jedu leba što bi…

14. Aug 2020.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako se leti u regiji tijekom Korona krize?

Jel je općepoznato da u Hrvatskoj silina bolesnih od Covida-19 ko tifusari bauljaju ulicama i nitko ih ne želi testirati, pa im ne može ni pomoći. Istime ljudi umiru po ulicama i trgovima jer im nema tko pomoći pošto su svi zaraženi i nitko ih ne testira. Pa zar vi stvarno mislite da ako netko…

14. Aug 2020.Pogledaj

Send this to a friend