BEG airport status
Ostrava NATO Days

Ostrava NATO Days

Manifestacija Dani NATO-a po dvanaesti put za redom održana je u Ostravi, Češka Republika a paralelno sa tim dešavanjem održani su i 3. dani češke avijacije i 2. Fly-in egzibicija. 12. NATO dani su do sada okupili najveći broj država sa najvećim brojem vojnih vazduhoplova iz NATO država ali i iz država članica Partnerstva za mir. Tako se na zemlji i u vazduhu našlo gotovo 60 vojnih vazduhoplova iz 19 zemalja.

Organizacija dolaska na aerodorm bila je gotovo savršena. Sa relativno malo ljudi kolone posetilaca i vozila su usmeravane na aerodrom gde se nalazio veliki broj parkirališta a neka od njih su bila uz samu stajanku vazduhoplova ili blizu poletno sletnih staza. Ono što je bilo zanimljivo je da je ulaz bio besplatan i da na aerodromu gotovo nije bilo nikakvog pretresa niti vojnog obezbeđenja. Reklo bi se da se Česi osećaju vrlo bezbedno i da ne očekuju gotovo nikakvu opasnost na ovakvim manifestacijama. Spoteri i vazduhoplovni entuzijasti mogli su komotno da se kreću u i oko aerodroma. Na aerodromu se mogla kupiti raznovrsna i vrlo ukusna hrana, piće, zatim makete, vojna odeća, suveniri itd. Ali bilo je i nedostataka. Prvi nedostatak je bio veoma mali broj toaleta koji se još i plaćao. Zatim nije bilo cisterni sa vodom nego se voda morala kupovati. Ograda oko PSS i na još nekim mestima je bila visoka oko 2 m što je itekako znalo da smeta.

Letački deo bio je uzbudljiv i dinamičan sa velikim brojem tipova vazduhoplova a gotovo svaki nastup je bio zanimljiv, bez izuzetaka. Ipak najveće aplauze i ovacije doživela je britanska akro grupa ’’Red Arrows’’ koja je letela na 7 aviona Hawk T.1A. Raznovrsni manevri i grupno letenje podsetio me je na našu nekadašnju akro grupu ’’Leteće zvezde’’ koja je imala vrlo sličan program. Američki stategijski bombarder B-52H bio je takodje zvezda aeromitinga kako u dinamici tako i na statici. Kolosalnih dimenzija avion u vazduhu izgleda impresivno a u toku preleta iznad aerodroma videlo se kakvo umeće je potrebno da bi se upravljalo tako velikim avionom. Nastup italijanskog i austrijskog EF-2000 Tajfuna još jednom je pokazao vrhunsku manevarbilnost ovog aviona. Zanimljivo je da je austrijski pilot ostavio bolji utisak iako je doleteo iz Austrije i leteo sa podvesnim rezervoarom.

Ruska tehnika je takodje bila zastupljena i to u vidu dva slovačka MiG-a 29AS, koji su prikazali izvanrednu blisku manevarsku vazdušnu borbu (a ništa manje zanimljiv nije bio ni solo nastup), i dva poljska Su-22M4 koji su demonstrirali napade na ciljeve na zemlji. Holanđanin na F-16AM i Solo Turk na F-16C bili su standardno dobri dok je od helikoptera odličan nastup imala švajcarska Super Puma. Iako je to srednji transportni helikopter imao sam utisak kao da gledam nastup npr. lakog helikoptera Gazela, jer su me iznenadile manevarske sposobnosti ove letelice. Demonstracija punjenja goriva u vazduhu u kojoj su učestvovali češki Gripen i francuski C-135FR Stratotanker bila je takodje zanimljiva. Leteli su još i italijanski C-27J čiji pilot je izvodio manevre valjak i petlja kao i letenje ’’na nož’’, zatim su leteli austrijski S-70 Black Hawk, dva francuska Miraža-2000N koji su prikazali napade na ciljeve na zemlji, odlični slovenački PC-9M, solidni britanski Tucano i King Air 200. Od oldtajmera na nebu se pojavio samo Red Bulov srebrni B-25J Mitchell čiji pilot nije štedeo avion kako bi nastup bio što privlačniji.

Češka vojska izvela je nekoliko vežbi gde smo videli sadejstvo helikoptera, oklopnih jedinica, artiljerije i specijalnih snaga. Tako su tenkovi T-72M4 CZ, borbena vozila pešadije BMP-2, laki mobilni raketni sistemi Strela-10, samohodna artiljerijska oruđa Dana, imala podršku desanta specijalaca iz helikoptera Mi-171Š i vatrenu podršku helikoptera Mi-24V. Sve je to bilo dobro organizovano i interesantno uz buku motora vozila i dejstva streljačkog i artiljerijskog naoružanja. Bile su prikazane i druge vežbe policije u sprečavanju i gušenju demonstracija, vojna vežba ABHO, vežba jedinica za zaštitu VIP osoba, carine u sprečavanju krijumčarenja.

U statičkom delu najveće interesovanje izazvao je već spomenuti bombarder B-52H ali i leteći radarski sistem E-3 poznatiji pod nazivom AWACS. Bila su prisutna dva E-3, jedan britanski E-3D i jedan E-3A zajedničkih snaga NATO-a. Mnogo ljudi je čekalo u dugačkim redovima da udje i vidi unutrašnjost ovih aviona. Takodje bio je prisutan i švedski sistem AWACS S-100B Argus na bazi aviona SAAB 340. Od borbenih aviona mislim da je najveću pažnju izazvao američki F-15C 48.lovačkog puka iz britanske baze Lejkenhit koji je na sebi imao dve zelene zvezdice u kojima je pisalo MiG-29. U prvi mah sam pomislio da su tim avionom oboreni irački avioni 1991. godine (zbog zelenih zvezdica) ali je to ipak avion kojim su 26.marta 1999. oborena dva jugoslovenska aviona. Mogli smo takodje videti veliku raznolikost vojnih vazduhoplova što se tiče savremenosti i doba u kojima su nastali, od estonskog An-2 preko češkog Jak-40, do savremenih aviona Beech 200, C-295M, P.180, C-27J. Češka avijacija je pokazala skoro sve što ima, od školskih Zlin 142 preko lakog borbenog aviona L-159A pa sve do višenamenskog borbenog aviona Gripen, od školskog helikoptera Mi-2 do desantno-jurišnog Mi-24V koji je bio ofarban u specijalnu šemu za manifestaciju Tiger Meet.

Na kraju da dodam da su posetioci imali priliku i da lete helikopterom. Jedna kompanija je bila prisutna sa 6 helikoptera R-44 Raven koji su bukvalno non-stop leteli jer je intereseovanje bilo veliko a očigledno i da je bilo pristupačno što se tiče cene. Letenje ovim helikopterom je još više upotpunilo moju pozitivnu sliku o ovom dogadjaju koji u budućnosti itekako vredi posetiti.

FOTO: Predrag Stamenković – posetite Pegijev sajt AircraftPlanet.com za još fotografija sa Ostrave.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

I ljubazno Vas molim Persen da ne komunicirate sa mnom na "ti". Na ovom portalu smo uspostavili civiliziranu komunikaciju u kojoj se ponašamo kako priliči bontonu, te se persiramo. Vi i ja nismo prijatelji, nismo čak ni poznanici. Meni odgoj ne dozvoljava da Vam se obačam sa ti, pa Vas molim da isti nivo pristojnosti…

15. Nov 2019.Pogledaj

Krunoslav na: Belorusija dobila prva dva višenamenska borbena aviona Su-30SM

Juga 21 stoljeća bi vjerojatno imala onu jednomotornu kopiju Rafala. Ali pogledajmo samo prometnu povezanost 30 godina nakon raspada. Još nismo izgradili ni adekvatnu mrežu autocesta da ne govorim o željeznici.

15. Nov 2019.Pogledaj

Persen na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Mislav Bago je predmet sprdnje u HR a ne novinar, on je konobar i tako se ponaša ( ali kao da je jedini na svijetu i moraš kod njega naručit inače umireš od žeđi) Ako je on ozbiljan analitičar u politici onda su kriteriji takvi da bi frizer moga biti stomatolog Mislav Bago kao konobar…

15. Nov 2019.Pogledaj

Steppenwolf na: Belorusija dobila prva dva višenamenska borbena aviona Su-30SM

Pantsira ces tesko unistiti tomahawkom :). Dobar je sistem ali naravno Pantsir ni u vecim kolicinama ne moze da tvori pvo zemlje. A za ozbiljnu pvo su potrebne milijarde. USA ima enorman broj raketa (samo tomahawka 3500!!!) i bombi..mogu da gadjaju sa daljine dok pvo ne ostane i bez ijedne rakete. Slazem se da je…

15. Nov 2019.Pogledaj

Send this to a friend