BEG airport status
Kako bi izgledala srpska modernizacija MiG-a 21?

Kako bi izgledala srpska modernizacija MiG-a 21?

BEOGRAD – U periodu od kraja februara do početka aprila ove godine u Srbiji su boravili stručnjaci ruske firme RSK MiG koji su imali zadatak da pregledaju desetak aviona MiG-21 V I PVO Srbije na kojima je istekao životni vek, sagledaju njihovo stanje i daju analizu perspektive zadržavanja ovog tipa aviona u naoružanju.

 

MiG-21-93 sa raketama R-27R i R-73
MiG-21-93 sa raketama R-27R i R-73

Iz različitih izvora može se saznati da je pored produženja životnog veka ponuđena i modernizacija aviona. U zavisnosti od toga šta se želi sa avionima, ponuđena je simbolična modifikacija u vidu nove opreme za komunikaciju, identifikaciju i navigaciju a prema nekim informacijama ponuđena je i radikalna modernizacija na standard MiG-21-93/bis UPG. Avioni koji su pregledani su stari 30-32 godine i mogli bi da nastave da lete 8-10 godina. U daljem tekstu predstavićemo obimnu rusku modernizaciju pod oznakom MiG-21-93.
 

MiG-21-93

 

MiG-21-93 sa raketama vazduh-vazduh R-77 i R-73
MiG-21-93 sa raketama vazduh-vazduh R-77 i R-73

Ruski frontovski lovac/lovac-presretač MiG-21 je svakako najpoznatiji mlazni borbeni avion u istoriji vojnog vazduhoplovstva. To je avion koji je u klasi mlaznih vojnih aviona napravljen u najviše primeraka, u najviše verzija, u kontinuitetu najduže proizvođen (od 1958-1985), korišćen od strane najvećeg broja država i upotrebljavan u najviše svetskih sukoba.

Prvi let prototipa MiG-21 sa oznakom Je-2 dogodio se 14. februara 1955. godine a prva varijanta MiG-21F je uvedena u naoružanje 1959. Vrhunac razvoja avion MiG-21 doživeo je 1971. kada se pojavila varijanta MiG-21bis. koja je uvedena u upotrebu 1972. 80.tih godina 20.veka u Opitno-konstrukcionom birou MiG počelo je da se razmišlja o mogućim modernizacijama aviona MiG-21 poslednjih generacija. Važno je reći da je jugoslovensko RV i PVO baš u to vreme definisalo taktičko-tehničke zahteve za modernizaciju flote aviona MiG-21 što je velikim delom uticalo na stvaranje modernizovanog višenamenskog borbenog aviona sa oznakom MiG-21-93.

Rusi su ovom razvijenom varijantom napravili paket modenizacije koji se nudio pre svega za modernizaciju verzije MiG-21bis mada se neke od komponenti za modifikaciju mogle iskoristiti i za modernizaciju starijih varijanti poput MiG-21M/MF. Ceo program započeo je u januaru 1993. a nosioc razvoja bila je fabrika ’’Sokol’’ iz Nižnjeg Novgoroda. Prvi let aviona MiG-21-93 izvršen je 25. maja 1995. godine. Akcenat modernizacije stavljen je pre svega na novu elektronsku opremu i naoružanje. Na samoj strukturi aviona su izvršene manje promene koje su se ogledale u postavljanju jednodelnog čeonog stakla kabine radi bolje preglednosti, kao i u ugradnji sistema za pasivno ometanje na spoju gornjake krila i centralnog dela trupa. Nakon svih modifikacija normalna poletna masa aviona MiG-21-93 je za samo 75 kg bila veća nego kod MiG-21bis. Modernizacija podrazumeva i produžetak životnog veka sa 30 na 40 godina.
 

Asortiman naoružanja
Asortiman naoružanja

Obimna modernizacija avionike obuhvata:
 
–       ugradnja Impulsno-Doplerskog radara K-001 ’’Kopje’’ dometa za cilj veličine lovca 57 km u prednju polusferu i 35 km u zadnju polusferu, koji istovremeno prati 8 a omogućije napad na 2 cilja u vazduhu, domet za otkrivanje ciljeva na zemlji je 100 km za npr. železnički most i 30 km za torpedni čamac

–       širokougaoni elektrooptički pokazivač (HUD)

–       jedan donji pokazivač radarskih podataka

–       displej za TV samonavođene bombe

–       ugradnja novog sistema za komunikaciju

–       novi sistem za identifikaciju

–       inercijalni GPS navigacijski sistem

–       infracrveni nišan na kacigi pilota Šćel-3UM-1

–       sistem za upravljanje vatrom SUO-21I

MiG-21-93 je dobio i novo savremeno naoružanje:

–       infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh R-73E (do 4 rakete) dometa do 30 km u prednju poslusferu i 20 km u zadnju polusferu

–       inercijalno+poluaktivno samonavođene rakete vazduh-vazduh R-27R1 (do 2 rakete) dometa do 60 km u prednju poslusferu i 25 km u zadnju polusferu

–       infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh R-27T1 (do 2 rakete) dometa 60 km u prednju polusferu i 25 km u u zadnju polusferu

–       inercijalno+aktivno radarski samonavođene rakete vazduh-vazduh RVV-AE/R-77 (do 4 rakete) dometa do 80 km u prednju polusferu

–       protivradarske rakete H-25MP (do 2 rakete) dometa do 40 km

–       protivradarske rakete H-31P (jedna raketa na podtrupnom nosaču) dometa 110 km

–       protivbrodske rakete H-31A (jedna raketa na podtrupnom nosaču) dometa 70 km

–       TV samonavođene bombe KAB-500KR (do 2 bombe) dometa 9 km

Uz svo novo naoružanje avion je zadržao staro vođeno naoružanje vazduh-vazduh (rakete R-60) kao i nevođeno naoružanje vazduh-zemlja (NRZ S-5, S-8, nevođene rakete S-13 i S-24, bombe kalibra od 100 do 500 kg), kao i dvocevni top GŠ-23L kalibra 23 mm sa 200 granata. Podtrupni nosač je osposobljen za nošenje naoružanja (rakete H-31A/P).

MiG-21-93 je borbeno najmoćnija verzija aviona MiG-21. Ipak srce aviona – motor, je ostao isti pa su manevarske sposobnosti ostale na nivou varijante MiG-21bis a takođe su ostale i stare slabosti aviona kao što je npr. mali borbeni radijus i mali dolet.

Za ovaj paket modernizacije se januara 1996. odlučila Indija koja je potpisala ugovor za modifikaciju 125 svojih aviona (bila je opcija za još 50) MiG-21bis za 626 miliona dolara. Oznaka indijskih modernizovanih aviona je MiG-21bis UPG a verzija je nazvana ’’Bizon’’. Prototip je poleteo 3. oktobra 1998.
 

Indijski MiG-21bis UPG sa raketama R-77 i R-73
Indijski MiG-21bis UPG sa raketama R-77 i R-73

Maja 2000. godine ruski stručnjaci su demonstrirali Indijcima da se radarski odraz aviona MiG-21 (koji iznosi 3 m2) specijalnim tzv. RAM (radar absorbing material) premazima može smanjiti čak 10 puta. Prva dva indijska aviona su modernizovana u Rusiji a ostalih 123 u indijskoj fabrici HAL Bangalor. Jula 2001. ta dva aviona su nakon ispitivanja u Rusiji predata Indijcima a prvi avion modifikovan u Indiji je poleteo 31. avgusta 2001. MiG-21bis UPG su pored ruskog paketa avionike dobili francuski inercijalni navigacijski sistem firme Sextant i indijski signalizator radarskog ozračenja Tarang. Njihovo povačenje iz operativne upotrebe se planira 2017.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vl

Ako sam dobro razumio, cijena modernizacije npr. 10 aparata bi iznosila oko 50 miliona $? To i nije loše s obzirom da se dobija tih nekih 10tak godina životnog vijeka i moderno naoružanje i tehnika. Mada i dalje smatram da nam trebaju i novi MiG-ovi, dakle uz nove 29ke modernizovati još 10tak 21ca

I kad još vidim ove indijske na fotografiji, podsjeti me – ne bi bila loša i nova šema da im se nabaci :)

Odgovori
To

kakva fora Indija platila 50miliona$ za modernizaciju jednog aviona I plus jos nekoliko miliona neke druge stvari.
Pa za Rusi nam nudili MIG 29M najjeftinija verzija 24,5miliona$ i to znaci sa boljim radarom (fazni radar „PESA“) i modernu elektroniku i sensore mi bi platili oko 50miliona$. SU 30 MK2 oni kostaju izmedju 30 miliona dolara i 90 sve vazi od opreme.
MIG35 je najbolji za nas on je ko 29M ali Mig 35 ima radar 5 generacije AESA i elektroniku Pete generacije, ima italianski generator koji pravi cist vazduh pilotu.
Moze da se farba bojom koja smanjuje radarsku signaturu I moze bombe da nosi ruske I zapadnjacke

sa

5 miliona

М

Ово је имало смисла урадити пре НАТО агресије на тадашњу СРЈ.Пошто је у протоколу куповина МИГ-29М/М2 онда је боље фокусирати се на авионе 4+ генерације бренд њув типа и форсирати њих као основне авионе у (Р)В као што су урадили мађари са грипенима.Не знам шта су се све Вучић и Шојгу договорили у вези апгрејда (Р)В и ПВО и да ли је ово један од могућих услова за кредит,а ако јесте онда би било лепо да се МОМА максимално исфорсира у модернизацији, и ако је могуће преузме равноправни однос с руским фирмама.

Odgovori
Ђ

И да наручимо сада МиГ-29 М/М2 они неће стићи до пре 2015….а шта до тада? Овако би МиГ-21 могли да користимо као дежурне паре да не траћимо ресурсе М2-ојци

М

Ако је веровати медијима М/М2 стижу до краја године и наручено је 6 комада у првом пакету.Ако се већ пуцају силни новци онда треба да се користе авиони,јер која им је онда сврха,складишћење у хангарима и необученост пилота на истим због уштеде ресурса.Наравно да ми нисмо у рангу сведских сила па да омогућимо пилотима преко нпр.240 сати лета годишње али је ваљда сврха да пилоти лете на летелицама и обучавају се.За сада имамо 2 пара миг-21бис који су у могућности да врше ер полис а нисмо ни Индија па да нам авиација буде стално у приправности због Пакистана,и обрнуто.Тада би имало смисла модернизовати миг-21 на неки од савременијих стандарда.Онда нек се само они ремонтују (још један пар приде) и претекле 29ке пошто не лете (каталпутивна седишта) ако је и 2015год. у оптицају као рок прве испоруке, а ваљда и тада истичу ресурси 21цама ако је за веровати (Р)В и ПВО.Ресурси се троше па се троше,а ваљда је циљ сваког (Р)В да не буде у стању имамо авион ал немамо паре за керозин и још много по нешто.

Ж

Немојте веровати медијима. Последње информације говоре да први произведени примерци М/М2 ипак иду у Сирију. Тако да изгледа да ћемо мало сачекати на долазак нових авиона у В и ПВО. Још ни уговор није потписан.

el

Još par napomena o modernizaciji 21-93.
Čeono staklo se menja prvenstveno zbog preglednosti koja je potrebna za našlemnu sistemu.
Kad se govori o produzetku veka upotrebe on ide sa 30 na 45 godina (međuremonti na 5 godina).
Karakteristike radara su bolje nego navedene u otkrivanju lovaca.
Smanjenje radarsog odraza sa 15m2 u najlošijem položaju primenom elektronskoh uređaja i RAM premazima smanjuje se na 3m2. (praktično dokazano u vežbi indijaca i amerikanaca kada je 21 pobedila F-15, pilot sa F-15 kad je uočio cilj, oko 40nm, 21 je već lansirala rvv).

Odgovori
Ж

Да слажем се за чеоно стакло. Треба рећи да је промењен и поклопац кабине. Када је била актуелна модернизација нудио се продужетак века на 40 година. Тако је било и са индијским авионима. Тек скоро се појавила информација да се може да се продужи на 45 година.

Само да наведемо да је радарски одраз МиГ-а 21 5 м2.

Jo

Mnogo mi je sumnjivo to produženje životnog veka na 8-10 godina , kad se ima u vidu (a i u tekstu piše ) da motor ostaje stari . Odakle ćemo da nabavimo delove za remont motora koji se odavno ne proizvodi , osim ako i oni ne budu polovni i proizvedeni ko zna kad ? Isto pitanje ostaje i oko remonta zmaja .

Što se tiče avionike , ponuđeni paket izgleda pistojno a i cena je povoljna , ali osnovni problem kod nas nije avionika (ma koliko zastarela bila) nego to što su avioni stariji od 30 godina i istekli su im (mehanički) resursi .

Odgovori
Ra

Najpametnije i najlogičnije bi bilo konačno staviti tačku na službu MiGa-21 u jugoslovenskom/srpskom Vazduhoplovstvu. Složićete se, i dosta je bilo. O ovome je trebalo razmišljati prije 10-15 godina. Novac koji bi se bacio na ovo može se znatno korisnije i pametnije utrošiti, eno čekaju npr. Super Galebovi.

Odgovori
Pe

Modernizaciju sigurno treba uraditi na standard bizon.
1.Dobija se potentan avion priblizno 4-generacije za narednih 10-15 godina,za srazmerno malo para.
2.Sa malo doteranim starim 29-kama,stice se komotan luft,dok ne stignu novi avioni,rok tesko moze biti pre 2015.
3.Kad stignu novi avioni,opet ce isporuka ici etapno,verovatno 2-godisnje.Ali imacemo pristojan broj savremenih aparata,sa modernim naoruzanjem
4.Ovaj paket nema nikakve veze sa modernizacijom Super Galebova,odnosno redovnim remontom Orlova,jer se sve u vezi nsih aviona finansira iz budzeta Srbije,a sve vezano za Ruske,bi bio predmet paketa vezanog za robni kredit ,gde jos spadaju radari,i PVO sistemi,tako da nije povezano jedno s drugim.

Odgovori
А

Штета што Руси не праве нове 21це на овом стандарду…

Odgovori
Ra

I kome bi ga prodali? Imaj na umu da se radi o avionu koncipiranom prije više od pola vijeka, prevaziđene aerodinamičke koncepcije. Šta god da uradiš, čime god da ga opremiš, obrni-okreni, na kraju ćeš uvjek dobiti MiG-21, sa svim njegovim manama i (ozbiljnim) ograničenjima.

Sl

E baš sam ja o tome razmišljao kao se ne isplati ulagati u ovako stare avione koji bi trajali desetak godina dok bi kupovina novih bila sasvim druga priča. Jeftin avion brzine od 2 maha, sa radarom do 100km, modernom opremom i naoružanjem bi bio interesantan mnogim malim i siromašnim zemljama kao osnovni lovac. Pogotovu onim zemljama koje su već imale mig 21. Nema neke letne karakteristike al pitanje koliko je to i bitno danas. Za air policing i dejstvovanje po sistemu ispali i beži sigurno ne mnogo…

Ra

To bi bila unaprijed izgubljena bitka sa poslednjim verzijama kineskog J/F-7.

Jo

Izgleda da su i Kinezi odustali od njihove verzije Mig-21 (J-7) i ne proizvode ga više . Inače je ovaj avion bio sličan Bizonu , sa modernizovanom avionikom . Radovan je u pravu , avion je aerodinamički zastareo . Siromašnije zemlje nabavljaju polovne avione 4.generacije ,a ima i nekih novih jeftinijih rešenja , npr: Jak-130 , JL-9 , JF-17 , L-15 i.t.d.

А

Бизон има далеко боље наоружање од Ј-7 који је ограничен на ракете кратког домета. Додуше Ј-7 има боље карактеристике захваљујући ревизији геометрије крила.

st

I da ne zanemarimo vreme odziva u slučaju povrede vazdušnog prostora, dvadesetjedinica je i dalje nepravaziđena mašina, a uz moderan radar i naoružanje postaje pravi mali zverko, 29ka na aparatima ne može da parira 21-ci, kao ni mnogi savremeni avioni

Odgovori
Da

Žile,
Ukupno je proizvedeno 11496 aviona MiG-21, od tog broja 10465 aviona je proizvedeno u SSSR, a po licenci 194 lovca verzije MiG-21F-13 u Čehoslovačkoj i 657 lovaca MiG-21FL, M, bis i bis-K u Indiji. U ovu brojku ne ulaze kineske kopije.
Ukupno je proizvedeno 15560 primeraka, od tog broja 11073 u SSSR i 4487 primeraka po licenci u Čehoslovačkoj, Kini i Poljskoj.
Tako da se može polemisati da li je MiG-21 najbrojniji mlazni borbeni avion ili je ipak MiG-15.

Odgovori
Ж

Данко

Још увек се не зна колико је произведено МиГ-ова 21. Те цифре које си навео су произвољне и нису комплетне. Сматра се да их је направљено више а ентузијасти још скупљају фабричке бројеве. :)

ak
Ж

Да за МиГ-15 стоји преко 15000 а за МиГ-21 11000 али без кинеских верзија. Са кинеским верзијама МиГ-21 јесте највише произвођен млазни борбени авион.

El

Sad da 29 ka ne moze da parira 21- cu…to tesko…ali uzmimo osnovne mane koje se mogu pripisati ovom avionu.
1) Cena sata naleta (avion poseduje neekonomican TMM umesto modernog dvostrujnog TF motora)
2) Slaba pristupnost vitalnim sistemima…sto produzava vreme neophodnih popravki, i odrzavanje u ratnim uslovima) sa druge strane ovaj avion poseduje mnogo manje savremenih i kompleksnih uredjaja…pa….bi se sa time moglo i nositi
3) Raznovrsnost, i prilagodjenost savremenih oruznih sistema. te mali BK. Avioni su u visenamenskoj konfiguraciji koristeni sa priblizno (cini mi se 1,5t UBS) …F-16 4,5 pa do 6 tona ubojnih sredstava.
4) Malu unutrasnju zapreminu, sto onemogucava uspesnu dalju modernizaciju…i smanjuje prilagodljivost i fleksibilnost konstrukcije. Dokazano u praksi
5) Nosni konus u kojem je smesten radar, sto komplikuje ugradnju a ogranicenom zapreminom sprecava i veci izbor radara i opreme.

Odgovori
Ra

Pročitati prvu rečenicu mog komentara ponovo i pažljivo (pitanje odziva od povrede vazdušnog prostora do poletanja dežurne pare nakon uzbunjivanja – upoređenje 21 i 29ka). Nije bila namera da forsiram 21cu na uštrb 29ke, već sam ukazao na vrlo kratko vreme koje zadovoljava 21ca, a koje je domaći zadatak i danas za mnoge moderne lovce.

El

Nigde….gotovo ne govorimo o aerodinamickim karakteristikama. Mali okretan. Odlicnih manevarskih osobina…relativno niskog opterecenja krila. te sjajnog odnosa potisak masa. Brzina uspinjanja Bis varijante je oko 290 m/s (F-16 320, 330 a MiG 29 oko 340m/s) u konfiguraciji sa dve rakete V-V
Ko misli da je ovo problem nije. Pogledati Mirage III ROSE pakistanskog RV, te F-4 Grckog i Turskog RV.
Koje su ostvarile pobede na manevrima u bliskoj vazd. borbi protiv Su 30 te Rafala
Ono sto je problem….su resursi i splativost. Licno sam bio svedok da su nase 21 ice jos 1995 – 96 bili na nivou"olupina"
Nije mi namera da vredjam vec da istaknem ozbiljnost stanja….ko zna u kakvom su stanju 17 godina kasnije..

Odgovori
Ж

На неколико руских форума и сајтова, видео сам да је почетна брзина пењања МиГ-а 21бис ипак 225 м/с а не 295 м/с.

Брзина уздизања код МиГ-29 9-12 је 330 м/с.

Odgovori
El

Izvinjavam se…posto sam delao po secanju.
Maksimalna brzina uzdizanja za varijante MiG 21 M MF (Izdeliye 88 & 96) i Bis je preko 200m/s i to u samo u opsegu izmedju 2000 i 4500m. Cini mi se
295m/s je tacan podatak ali za ove lovce opremljene raketama JATO (ovo je napusteno i od strane NATO a vec krajem 60-ih zbog nestabilnosti sistema) Te za ove avione opremljene sa samo dve rakete i minimalnom kolicinom goriva pri kraju borbenog zadatka kada je avion gotovo 1,8 tona laksi
Prosecna brzina uzdizanja za MiG 21 je 130-140m/s sa nivoa mora do nekih 6km.
Posto se gore navedene situacije retko desavaju (ili sprovode samo u okviru testova i postizanja rekorda) podatak od 225 m/s ..je mnogo blizi stvarnoj situaciji.

Pe

Uopšte mi nije jasno ovo sa produžavanjem resursa aviona. Nakon tri decenije eksploatacije, da ne kažem drndanja, materijal potpuno promjeni svoja fizička i hemijska svojstva i znatno se istroši. I onda dođe neko (kakav god stručnjak da je) i kaže "ma može to još petnaest godina"! Kako?! Kojom magijom vraćaju nepovratno izgubljenu elastičnost materijala, kako uklanjaju zamor istog, kako saniraju sva moguća oštećenja nastala kroz trideset godina upotrebe. I to još u tolikoj mjeri da može trajati i bezbjedno(!) letjeti još petnaest godina. To se pomalo kosi sa zdravim razumom. Jedino ako nije u pitanju više administrativno produženje resursa, a to je već moguće, papir trpi sve…

Odgovori
Ж

Радоване имаш пример египатских МиГ-ова 21РФ који су ремонтовани у Украјни. Стари су 45 година и даље лете.

МиГ-21бис има животни век 30 година или 2600 сати налета. То је дакле произвођач прописао. Наравно да постоји и степен сигурности па тако није проблем продужити животни век за 10-15 година уз другачији третман, прегледе и ремонте него када је у прописаном животном веку.

Odgovori
El

Broj proizvedenih 21 ica je ukupno oko 14 000 . Nesto vise od 2400 komada je proizvedeno u Kini sa ili bez licence. Dok se broj proisvedenih 15 ica (sa kineskim kopijama, poljskim LiM-ovima itd. ) krece oko 18 000 komada.
Pa da zavrsavamo MiG 15 je najproizvodjeniji mlazni avion, dok je 21-ica najproizvodjeniji super sonicni lovac presretac ( i visenamenski borbeni avion-vrlo ogranicenih mogucnosti doduse).
Resen problem ili…? :)

Odgovori
Ж

Могу само рећи да ће проћи још доста времена док се не утврди број произведених МиГ-ова 21. Проверен инфо код пријатеља из Холандије и немачке који скупљају фабричке бројеве. :)

Г

"Inercijalni GPS navigacijski sistem"… Сада би требало да уместо ГПС-а буде руски ГЛОНАСС.

Odgovori
Ж

Нуди се/нудио се и ГПС.

Odgovori
Pe

Zivojine,izgleda da je malo "zapelo"oko novih aviona,Razlog moze biti samo piliticki,jer valjda je svako znao da mi para nemamo.Produzenje resursa na 21-cama,bi po meni bilo nesto sto je sve izvesnije.Po meni je vise upitno bi li Rusi i to uradili sad,iako je to nesto sto bi smo mogli platiti,pa cak i modernizaciju odredjenog broja najocuvanijih primeraka.

Odgovori
Ж

Рано је говорити да је запело. Преговори морају бити озбиљни и темељни. Ипак ће се све знати за 3-4 месеца. Са МиГ-овима 21 се за сада ништа не ради, можда је и то неки показатељ да се ипак иде на набавку нових авиона.

Odgovori
bi

jak 130 je odlian aion za nase potrebe i treba ga kupiti sto prije jer se oekuje najezda albanaa na jug srbije

Odgovori
ta

tom pregonjenju nem ni kraja ni konca, dal je bolje ovo ili ono.to pregonjenje će trajati dok neko ne lupi šakom od sto i pokrene projekat „novi avion“ ,jugoslovenski projekat iz devedesetih godina.ostaju ti pare u zemlji i imas svoj proizvod.kakav god, tvoj je,najbolji.plus koliko bi se otvorilo novih radnih mijesta,a sigurno bi se nesto izvezlo.

Odgovori
Mi

Taj projekat je mrtav, nema od toga nista

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

MedoMed na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

Razlika između Aselflir500 i MX-150 je dan i noć. Imaš na internetu videos ako se baš ne razumiješ u tehnologiju.

25. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Er Srbija počela sa upotrebom održivog avio-goriva na letovima od Pariza

Generalno prihvaceno stanoviste je da su zap, industrijske zemlje + mozda Japan zagadjivale atmosferu nekih 100 pre nego sto su u tu pricu usle Kina i Indija itd. te da shodno tome sada imaju odgovornost da smanje emisiju, dok potonje imaju fakticki pravo na industrijski razvoj sa fosilnim gorivima. To naravo prirodi, zemlji i atmosferi…

25. Nov 2024.Pogledaj

markus1463 na: [ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

Hvala T6 na lepim vestima! Puls i Hermes 900 su vrhunski sistemima u svojim kategorijama i nema tu šta da se doda ili oduzme. Pitanje koje zabrinjava je logistika, njihovo održavanje, ostalo nije problem.

25. Nov 2024.Pogledaj

Pajo na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

@Nikola, pa kako su afere zataskane kad je u zatvoru završio bivsi premijer nekoliko ministara? Doduse nisu povezani sa vojnim nabavkama. Jedini koji je završio u zatvoru vezano uz vojnu nabavkuje B. Roncevic vezano uz nabavku Iveco kamiona. U borbi protiv korupcije plašite se situacija kada se nikoga ne proceauira, a ne kad sve "stima"…

25. Nov 2024.Pogledaj

Реално na: Er Srbija počela sa upotrebom održivog avio-goriva na letovima od Pariza

Шта путник има од тога? Баш ништа, осим веће цене карте кој су и тако огромне! Док Кини, Бангладешу, Индији....највећим загађивачима атмосвере то уопште се не тиче, а њихови путници се возе јефтино.

25. Nov 2024.Pogledaj