BEOGRAD – Lokalna samouprava u Zrenjaninu nedavno je izašla sa predlogom da se aerodrom „Ečka“ proda sa ciljem uspostavljanja kargo i putničkog saobraćaja. Međutim ovakav potez bio bi neracionalan jer je Aerodrom „Nikola Tesla“ u radijusu od 200 km, pa bi aerdrom u Ečkoj bio ekonomski neisplativ, smatraju stručnjaci.
Živa Franc, bivši pilot JAT-a i dugogodišnji instruktor i nastavnik letenja, osnivač je i vlasnik aerokluba „Vaja“, koji je zakupiio nekoliko prostorija na aerodromu „Ečka“, gde se izvodi obuka za pilote malih aviona i jedrilica. Kao profesionalac koji je gotovo ceo svoj radni vek proveo u avio-saobraćaju, ukazuje na činjenicu da dva aerodroma na razdaljini od 200 kilometara nemaju šansu da ekonomski opstanu. Tačnije, u ovom slučaju u pitanje se dovodi opstanak aerodroma „Ečka“:
– Mi kao što znate sada imamo beogradski i niški civilni aerodrom, a za sat i po vremena odavde se stiže do Surčina – precizira Frenc.
Po njegovom mišljenju, aerodrom „Ečka“ mogao bi biti prodat po ceni od 600.000 do 700.000 evra, što bi gradu donelo samo kratku finansijsku injekciju. Sa druge strane, kupac bi verovatno promenio namenu aerodromskog kompleksa, jer uz njega ide i oko 300 hektara zemlje, a sa ekonomskog aspekta, civilni aerodrom svakako ne bi bio isplativa investicija potencijalnom kupcu.
Da bi potkrepio ove tvrdnje, Živa Frenc navodi da su vlasti u Segedinu uradile nešto slično sa tamošnjim aerodromom, i pretvorile ga u saobraćajnu vazdušnu luku. Međutim, to se pokazalo kao promašena investicija i danas se tamo organizuju međunarodna jedriličarska, padobranska i druga prvenstva, koja sa druge strane, ostavljaju velike svote novca. Po njegovom mišljenju, razvoj elitne škole vazduhoplovstva, kao i razvoj ove vrste takmičenja može biti prava investicija.
Na kraju, podsetimo da je lokalna samouprava u Zrenjaninu nedavno saopštila da za razvoj ovdašnje vazdušne luke i potencijalna ulaganja vlada veliko interesovanje kompanija iz avio branše. Pomoćnik gradonačelnika Zrenjanina Ivan Dević rekao je da gradu ne bi predstavljao problem da osposobi aerodrom u potpunosti.
-To je investicija od tri i po miliona evra. Sa tim novcem, mogle bi da se dorade poletno-sletne staze, da se kompletira aerodromska zgrada, da se
objekat opremi meteorološkom i carinskom službom i da se dobije lep, skockan aerodrom. Ali on ne bi bio dovoljno iskorišćen i zbog toga nam treba ulagač koji će biti iz branše i koji će maksimalno koristiti njegove kapacitete – naveo je Dević.
Da je isplativost „Ečke“ kao komercijalnog aerodroma, blago rečeno, pod velikim znakom pitanja, govore primeri aerodroma „Konstantin Veliki“ u Nišu, koji je pored beogradskog jedini međunarodni, kao i aerodroma „Morava“ u Kraljevu i aerodroma „Ponikve“ kod Užica. Ali ostaje da zrenjaninci obrazlože pomenute „zainteresovane kompanije iz avio branše“. Možda postoji neki „zlatni metak“ u ovoj priči. Šta vi mislite?
126LAE – Delta
Ako se smanji površina koju zauzima, onda bi mozda bio isplativ, ovako će nestati kao aerodrom.
126LAE – Delta
Za one koji su mi lupili ovolike minuse, jedan podsetnik.
Aerodrom Ečka je napravljen kao VOJNI aerodrom, i zauzima relativno veliku površinu za sportski aerodrom. Takođe, po mom mišljenju, zauzima veliki prostor i za komercijalni aerodrom, a i nema infrastrukturu za takav saobraćaj (osim ako se Banat privredno ne razvije, a tad bi mogao da napravi dovoljno veliku infrastrukturu za manje potrebe).
Mikojan
Za tvoju informaciju aerodrom Ečka je napravljen kao vojni aerodrom, ali početkom Drugog svetskog rata, a devetesetih godina je napravljen novi sportski aerodrom na istoj zemlji, ali nema veze jedno sa drugim…i ne bih se složio da je 18 hektara prevelik sportski aerodrom, zar ne?
126LAE – Delta
Aerodrom je zadrzao tu vojnu konfiguraciju. Zajedno sa skolskim drugom sam prolazio tuda. 18 hektara je mnogo za jedan sportski aerodrom, jer ipak sportske aerodrome koriste uglavnom ultra lake letelice.
Vlada
Moze da opstane jedino kao skolski aerodrom. Komercijalni saobracaj je cista iluzija. Potencijalno skupa iluzija.
Ja—
Iz licnog iskustva mislim da razdaljina nije faktor. Aerodrom Memingen je na 140 km od MUC i lepo radi, kao i aerodrom Save i geteborgu koji je na 20min voznje od aerodroma Landverter takodje radi dobro.
Nije problem razdaljina, vec trziste koje okruzuje aerodrom.
Ono sto se moze primetiti da na aerodromima koje koriste low cost-eri za sta bi se ovaj aerodrom jedino mogao koristiti je spremnost ATC da ne blokira tzv "mali saobracaj" u korist velikog saobracaja. Mnogo puta sam doziveo cekanje na hoding pointu dok je recimo mali helikopter, laki avion ili ULL pravio prilaz. Takodje kada se ustanove jedrilicarske zone ili G prostor za veliki saobracaj postoje ogranicenja i upozorenja. Ako te firme procene da sve to vredi truda sigurno ce se nastaniti na takvom aerodromu.
Sto se tice Vaje, ona je odavno elitna skola, zbog elite koju okuplja…..
Vlada
Problem je u kupovnoj moci okolnog trzista. Jednostavno nema dovoljno para u narodu u toj regiji koji bi punio letove tokom godine dovoljnim brojem putnika, da bi low cost kompanije odlucile da se upuste u takvu igru.
Porediti regiju Minhena ili Geteborga sa Zrenjaninom ili Novim Sadom je neozbiljno.
falcon7
da, da i da. Pozivam sve strucnjake koji pozadinu nisu odlepili od zemlje da ne komentarisu kao a gospodinu Zivi da se bavi svojim poslom i klubom! ECKA RULES
VOJA
Beograd i Vršac su jako blizu uzmite samo Nis koji ima mnogo veci potencijal pa sta se tamo radi ?
Martin
Dok ovo nisam pročitao nisam ni mogao da zamislim ovakvu priču ali… potsetimo se onog "blagog" nameta poznatijeg kao aerodromska taksa na LYBE, u tom kontekstu low cost kompanijama bi odgovarao aerodrom na ovoj udaljenosti od Bgd + NS + SU.
luka
Po Zivi najbolje bi bilo da je samo on tamo i da lepo provodi svoje penzionerske dane raduckajuci pomalo sa svojom skolicom.U susednoj Rumuniji Arad i Temisvar su na razdaljini od 70 km. i imaju medjunarodne aerodrome.Pa, i da ne bude u pocetku isplativ, red je da se takav aerodrom kao i aerdrom Cenej osposobi za takvu namenu, jer to danas nije investicija koja bi ne znam kako ugrozila budzet Grada.Problem je gomila destruktivnih likova u Aero klubovima pomenutih aerodroma koji bi svim silama da sprece napredak avijacije zarad svojih sitnih interesa.
perasns
Nija jasno ko bi da proda aerodrom kada je veliki njegov deo državno vlasništvo a zvanični upisani korisnik ministarstvo odbrane.
Prodati tuđe a uzeti novce, to je san mnogih lokalnih samouprava i tajkuna "koji vuku konnce".
Malo je što koriste tuđi aerodrom džabe.
Hteli bi samo "još malo".