BEG airport status
Šta čeka avio-industriju u 2013. godini?

Šta čeka avio-industriju u 2013. godini?

LONDON – Ascend advisory, jedna od najvećih globalnih konsultantskih kuća u oblasti vazduhoplovstva održala je prošle nedelje svoju tradicionalnu online konferenciju sa blizu 500 učesnika na kojoj su sumirani podaci iz civilne avio-industrije za 2012. godinu uz predviđanje za tržišna kretanja u 2013.-oj. Tango Six danas prenosi najzanimljivije segmente.

 
slika6

2012. godina je posebna po mnogo čemu kada je avio-industrija u pitanju. Pre svega, rast putnika od 5% u globalnom vazdušnom saobraćaju, a zatim i rekordan broj od 500 mlaznih vazduhoplova koji su zauvek „penzionisani“, gde je čak 50 sa manje od 15 godina starosti što pokreće debatu o smanjenju veka ekonomske isplativosti komercijalnih lajnera.

Isporuke u ovoj godini na osnovu porudžbina iz 2012. zahtevaće povećanje ukupnih uloženih sredstava u avio – industriji za čak 10% u odnosu na prethodnu godinu, gde će vrednost isporuka u 2013. dostići neverovatnih 100 milijardi dolara. Iz kojih izvora će ta sredstva doći? Da li se vek ekonomske isplativosti komercijalnih vazduhoplova smanjio? Hoće li u 2013. godini, nakon ekonomski povoljne godine za avio-industriju, biti prekinuta loša tradicija da tek svaka druga godina donosi pozitivne rezultate? Ovo su neka od pitanja na koja su analitičari Ascenda pokušali da odgovore.

Kada su isporuke u 2013. godini u pitanju, najveći deo novih vazduhoplova biće finansiran novcem sa računa avio-kompanija sa udelom od čak 35%. Na drugom mestu sa 25% su sredstva iz bankarskih kredita a na trećem (24%) su kreditna sredstva ECA (Export credit agency).

Broj kargo aviona u 2012. godini znatno je smanjen, prvenstveno zbog „penzionisanja“ velikog broja turboprop letelica istočnih proizvođača, naročito zbog starosti. Trend smanjenja broja kargo vazduhoplova prikazan je na grafikonu ispod:

SLIKA 1

Što se isporuka novih kargo aviona tiče prognoze nisu povoljne za dva najveća proizvođača. U 2013. godini očekuje se pad isporuke u odnosu na proteklu godinu, dok se u 2014. očekuje neznatan rast koji svakako neće dostići broj isporučenih aviona u 2012. i zatim sledi nagli pad isporuka sve do 2017. godine:

slika3

Činjenica da je veliki broj prizemljenih vazduhoplova u protekloj godini prosečne starosti manje od 15 godina pokrenula je veliku debatu u avio – industriji. Postavlja se pitanje: Da li je vek ekonomske isplativosti komercijalnih lajnera smanjen? Podaci pokazuju da jeste. Kao jedan od glavnih uzroka tome navode se visoki troškovi oržavanja. U ovoj grupi prizemljenih aviona starosti manje od 15 godina prednjače regionalni avioni kao što je Bomabarier CRJ. Iako je, prema rečima stručnjaka, rano za predviđanja, sve činjenice govore u korist nastavka ovakvog trenda:

slika4

slika5

Kada je odnos turboprop i mlaznih aviona u pitanju, u Severnoj Americi postoji tendencija prelaska sa turboprop na regionalne avione, dok turboprop letelice sve češće svoje mušterije nalaze na tržištima Južne Amerike, Afrike i delom Azije.

Na kraju konferencije, stručnjaci Ascent advisory-a odgovarali su na pitanja novinara. Ono što je vazduhoplovnim novinarima privuklo najviše pažnje svakako jesu prizemljenje Boinga 787 kao i određene prognoze za narednu godinu, imajući u vidu poskupljenje goriva. Prema rečima stručnjaka ove konsultanske kuće, cena goriva će svakako u narednoj godini izuzetno uticati na smanjenje profita aviokompanija, kao i na povećanu potražnju za „wide body“ lajnerima koji svojim povećanim kapacitetom donekle smanjuju ukupnu potrošnju goriva kompanija.

Takođe, prognozira se da će u bližoj budućnosti duopol Boinga i Erbasa biti nastavljen uz napomenu da će kompanije kao što su Embraer i Irkut pokušati da se svojim modelima približe njihovoj ponudi i preuzmu od njih jedan deo tržišta komercijalnih lajnera. O avionu kompanije Irkut koji je zamišljen kao pandam Boingu 737 i Erbasu A320 izvestili smo u jednom od prethodnih postova.

    Komentari

    s

    Odlican tekst!!

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Srbofil na: Naleti avijacije na promociji novih oficira Vojske Srbije, dominiraju helikopteri; nakon duže pauze nove žene piloti u RV i PVO

    @Orao pao Parade kao koncept jesu glupe( treba ih svesti na minimum, mozda i ukinuti), no tehnika nije bas tako nebezbedna kako pricate. Migovi su sveze remontovani, provereni...sve i da jedan motor pojede pticu, moze se bezbedno sletiti sa samo jednim motorom(to je i poenta dvomotoraca). Udesi se obicno desavaju kada se uvezbavaju neki manevri,…

    16. Sep 2020.Pogledaj

    Beduin na: Hrvatska dobila ponude za nove borbene avione: U igri novi i polovni F-16, novi Gripeni i polovni Rafali

    Jesi pronasao podatak koliko duga pista mu je potrebna za poketanje pod punim opterecenjem? Kad ga pronadjes, javi

    16. Sep 2020.Pogledaj

    Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zagreb nije iskoristio svoju šansu

    Za početak bi bio uspjeh da Vlada provede natječaj koji je napravila: Prvi puta javili se kandidati, Vlada odustala od natječaja. Drugi puta javili se kandidati Vlada odustala od natječaja. Treći puta javili se kandidati, Vlada i opet odustala od natječaja. A prošli i sadašnji CEO već godinama imaju ugovor vršitelja dužnosti.

    16. Sep 2020.Pogledaj

    Pero na: Hrvatska dobila ponude za nove borbene avione: U igri novi i polovni F-16, novi Gripeni i polovni Rafali

    istina, ali negdje moraš krenut, zato bi i bilo pametno izabrati avion koji možeš koristit sljedećih 30ak godina, tako da s vremeno samo dokupljuješ još dodatnih strojeva. Hrvatskoj zbog oblika teritorija nije dovoljno 12 aviona i s vremenom bi trebalo povećati na barem 18 ili još bolje 24 koliko je imala krajem 90.tih godina.

    16. Sep 2020.Pogledaj

    Т5 na: Crnoj Gori isporučen prvi vojni helikopter Bell 505

    То су узели из ината да не би ремонтовали Газеле код нас, 🦊, с друге стране логично je да унифицираjу флоту, уопште гледано у рангу OH-6, чак и без оптоелектронике коja je стандард и за полициjске хеликоптере...

    16. Sep 2020.Pogledaj

    Send this to a friend