BEOGRAD – Posle jutrašnje najave novog code share dogovora sa nemačkom avio-kompanijom Air Berlin, iz Jata je svega par sati kasnije emitovna još jedna vest. Vršilac dužnosti generalnog direktora Velibor Vukašinović najavio je iznajmljivanje dva Boinga 737 iz Bugarske kao još jedan korak ka kompletiranju optimalne flote za ovogodišnju letnu sezonu.
Naše tumačenje izjave pomoćnika ministra saobraćaja Milutina Popovića, da postoji šansa da se dva Boinga ipak iznajme, danas je potvrdio v.d. direktora Jata Vukašniović. On je u izjavi za agenciju Beta kazao da bi tokom ove sedmice trebalo da budu završene formalnosti oko iznajmljivanja dva Boinga 737-300 bugarske aviokompanije Bulgarija Er na godinu dana:
– Jat ervejz će sa ta dva boinga i dva aviona ATR 72-500 koji su već iznajmljeni imati flotu od 14 aviona, kako je i planirano. Sezonu smo pre dva i po meseca počeli sa manje od pet ispravnih aviona, a sada ćemo uz još jedan Aviogeneksov avion leteti sa 15 – kazao je Vukašinović, čiju je izjavu Blic preneo i u ovom delu:
„Prema njegovim rečima, dva Boinga se iznajmljuju na kratak rok pošto Jat nije odustao od strategije da nabavi avione od Erbasa. Vukašinović je kazao i da analize i razgovori oko strateškog partnerstva sa Etihadom još traju i da o tome ne može da govori.“
Sezona loših odluka
Činjenica da je v.d. direktora Jata 17. jula rešio “problem letnje sezone“ sama govori o nivou profesionalnog rasula koje vlada u srpskoj nacionalnoj avio-kompaniji. Zlonamerni bi u prvi plan istakli stučnost odgovornih da u sred jula “rešavaju“ ovaj problem dok Tango Six već mesecima insistira na slojevitosti problema koji vuče svoje korene još od famozne Radne grupe.
Naime, Radna grupa je kao jedan od svojih najbitnijih zaključaka donela i potrebu da se iznajme dodatni avioni ne bi li Jat mogao optimalno da servisira svoje preambicionzno planirane linije u letnjem periodu. Velibor Vukašinović je pre nekoliko nedelja za jedan dnevni list izjavio da Radna grupa nije eksplicitno rekla koji tip aviona mora biti iznajmljen, ali kako Tango Six saznaje Radna grupa je glasanjem zvanično ipak zaključila da to mora biti Erbas.
Sva besmisao Radne grupe, u kojoj su tada sedela tri čoveka od kojih je svaki nezavizno pokušavao da postane novi direktor Jata, osetila se u vestima koje su došle docnije. Vesti su za većinu bile spektakularne: Etihad preuzima i Jat postaje normalna avio-kompanija, dok je za večito privilegovanu manjinu to bila opasnost na raznim nivoima. Bilo kako bilo, odluka za iznajmljivanje Erbasova je sada postala deo šire priče u kojoj se pitaju i buduće suštinske gazde i nedugo zatim trebalo ju je reazlizovati.
Staro rukovodstvo realizuje nalog Radne grupe, odlučuje se za Adrijine Erbasove i plaća depozit za njihovo iznajmljivanje. Političkom direktivom, u trenutku kada su pregovori s Etihadom tek započeli, dolazi do smene rukovodstva i da li zbog lošeg pregovaranja sa vlasnikom Adrijinih Erbasova ili njegovim zahtevom za dodatnim garancijama ta priča polako propada. Srećom, depozit za avione će verovatno biti vraćen.
Novo rukovodstvo počinje da oseća pritisak letnje sezone i zaključuje da su garancije Erbasa za potrebno vreme obuke posada za ovaj tip aviona nerealne i nastavlja da planira alternative. Zbog ovih a i nekoliko ne toliko stručnih motiva, odlučuju se za iznajmljivanje Boinga.
Tango Six je bio prvi medij koji je iz više izvora dobio potvrdu te informacije i to smo objavili. Vršilac dužnosti generalnog direktora Jata tada nam govori da to nije tačna informacija i da smo je plasirajući bili otvoreno zlonamerni. Tango Six tada postaje jedini medij koji je objavio integralni demantij gospodina Vukašinovića gde on tvrdi da priča o iznajmljivanju Boinga nikako ne odgovara istini i da se ostaje pri odluci Radne grupe.
Eihad pred vratima
Iako je više medija iz nekoliko izvora tumačilo stav Etihada da neće dozvoliti Jatu da iznajmi Boinge i da neće preuzeti na sebe odluke koje budu donete u letnjoj sezoni, današnji potez Jatovog rukovodstva je to očigledno demantovao.
Poslednji operativni detalji Etihadovog preuzimanja se finaliziraju, medijska blokada sa njihove strane je i dalje na snazi ali je upros njoj procurelo ime novog direktora kao i to da je veći deo nove rutne strukture finaliziran.
Potpisivanje prvog zvaničnog dokumenta od kojeg se očekuje da državu Srbiju zauvek isključi iz operativnog upravljanja Jatom očekuje se do kraja ovog meseca. Hoće li odluka o iznajmljivanju Boinga imati neke negativne posledice ostaje da se vidi.
Takođe ostaje da sledeće godine vidimo kako se stvarno planira za letnju sezonu i kako to sve izgleda sa stručne strane.
Ognjen
A zasto bi nastao problem oko kratkorocnog iznajmljivanja 737-300? Zar je bolje ostaviti putnike da cekaju po aerodromima? Pa valjda je jasno da je bolje iznajmiti sad 737 nego rizikovati i traljati sezonu do kraja … U svakomslucaju drago mi je da JAT ima vise nego dovoljno putnika a nebitno koji su avioni … A od jeseni druga prica.
milan
Zašto ovo nije uradjeno ranije? Imbecilno je bilo očekivati da je moguće uvesti novi tip aviona u sezoni! Naime, za uvodjenje novog tipa, potreban je period od najmanje šest meseci do godinu dana! Uostalom, Boing je bazni avion u Jat-u, a druga je priča što je politika opet umešala svoje prljave prste! I ne vidim razlog zašto se sadašnja flota Boinga ne iznajmi negde u Afriku sa letačkim osobljem i održavanjem, a za domaći saobraćaj iznajme samo avioni B-737 NG? "Afrička flota" bi otplaćivala lizing novijih, i eto čiste zarade!
Bosko
Jesi pametnica,kada bi to tako bilo svi bi bili u Africi a za tvoju informaciju u Africi su mnogo moderniji i mladji avioni nego sto su JAT ovi vremena se menjaju decko
Voja
Pa ovi avioni se samo kratkorocno iznajmljuju kao prelazno resenje, JAT u u ovom trenutku i jesu potrebna samo dava aviona vise da bi realizovao planirani red letenja u letnjoj sezoni bez kasnjenja, i to ne bi trebalo da utice na aranzman sa Etihadom. Raduju me vase vesti iz poslednja dva pasusa ovog clanka.
Elektor
"…. I ne vidim razlog zašto se sadašnja flota Boinga ne iznajmi negde u Afriku sa letačkim osobljem i održavanjem…"
Odgovor glasi…Pogledajte na cemu leti Ethiopian Airlines ….npr ;-)
Davno je proslo vreme kad smo mi za Afriku bili zemlja razvijenog sveta (doduse HVALA BOGU za neke poput Mozambika i CAF jos uvek smo….koliko toliko)
Vlada
Nije Afrika ona zemlja kojom je zatucani Evropljani zamishljaju. I oni znaju i umeju da saberu dva i dva. Stari, loshe odrzavani avion nema shta da trazi u Africi. Sem, ako neko nije mislio da pokusha da podvali jadnim, glupim Crncima?
Ovaj nachin razmishljanja je pun predrasuda. Mi ne shvatamo da u Africi ima zemalja u kojima se bolje i lakshe zivi no u Srbiji. Dokaz za ovo je broj nashih emigranata u raznim zemljama Afrike. Sretao sam ljude iz nashih krajeva i u Keniji i u Ruandi i u Zairu i u Nigeriji i u Kamerunu. O Botcvani, JAR ili Namibiji necu da troshim rechi. Tamo ima nashih u hiljadama.