BEG airport status
Dubai 2013: Počeo festival preterivanja

Dubai 2013: Počeo festival preterivanja

Dubai air show, aeromiting koji ima istoriju dugu 27 godina, a održava se na svake dve godine, počeo je juče i trajaće do 21. novembra. Ove godine prvi put se održava na novom aerodromu Al Maktoum. 2011. godine na ovom skupu učestvovalo je 960 izlagača iz 50 zemalja, a novih porudžbina bilo je u vrednosti od 63 milijarde dolara. Ove godine će date brojke svakako biti premašene, površina na kojoj se aeromiting održava je duplirana, a Dubai Air Show će učvrstiti svoje mesto kao najbrže rastući skup posvećen avijaciji u svetu. Kao što je to bio slučaj 2009. i 2011. godine Tango Six je na licu mesta i donećemo vam najnovije vesti, fotografije i reportaže.

 

Dobrodošlica
Dobrodošlica

Imajući u vidu da se Dubai air show održava na svake dve godine, dosta toga se promenilo od kada su se predstavnici avioprevoznika i proizvođača poslednji put okupili u Dubaiju. Oni koji su pre dve godine potrošili milijarde na nove avione u svojoj floti doživeli su ozbiljnu ekspanziju, a potreba za novim „igračkama“ možda je veća nego ikad. Zato se na ovogodišjem aeromitingu u Dubaiju najviše i očekuje od velike trojke iz Persijskog zaliva. Pod ovom sintagmom naravno misli se na Emirates, Qatar Airways i naravno Etihad, koji su 2011. svojim porudžbinama prevazišli sva očekivanja menadžera Airbusa i Boeinga, o kojima dotični verovatno nisu sanjali ni u svojim najlepšim snovima. Veliki deo tih porudžbina ne samo da još uvek nije isporučen, nego će proći još niz godina dok ne stigne i poslednji poručen avion. Takav je slučaj sa porudžbinom Emiratesa od čak 90 Airbusa A380 koji će biti isporučivani sve do 2017.
 

Umesto četiri hale koje su bile na staroj lokaciji sada je napravljena jedna koja po ukupnoj površini veća od prethodnih
Umesto četiri hale koje su bile na staroj lokaciji sada je napravljena jedna koja po ukupnoj površini veća od prethodnih

Prema rečima Hogana, čelnog čoveka Etihada, kompanija iz Abu Dabija trenutno ima flotu od 80 aviona a očekuje se da do 2020. ovaj broj bude udvostručen. Ovakve izjave navode nas da pomislimo da će ovaj Dubai air show biti rekordan po broju porudžbina, tako da od njega svi učesnici očekuju mnogo: kako veliki, platežno sposobni kupci iz Persijskog zaliva, koji će biti svakako najveće mušterije, tako i proizvođači koji spremno čekaju.

Međuitim, nisu tri najveće kompanije u Zalivu jedini potecijalni kupci na aeromitingu. Polako, ali prilično sigurno ekspanziju doživljavaju dva low cost prevoznika iz UAE, Air Arabia i Fly Dubai koji leti i za Beograd. Njihove flote potpuno se razlikuju kada su proizvođači u pitanju: Air Arabia ima flotu koji čini isključivo Airbus A320, dok FlyDubai ima 31 letelicu proizvođača iz Sijetla sa oznakom 737-800. Međutim, prema najavama čelnika ovih kompanija, nakon skupa u Dubaiju odnos snaga će biti potpuno promenjen. Čelni čovek  kompanije FyDubai najavio je da su pored već proverenog Boeinga u igri i Airbusi A320 neo, dok sa druge strane, iz Air Arabia najavljuju da planiraju da svoju Airbus flotu dopune najnovijom Bombardier C serijom, a pominje se i Boeing 737 max.
 

Jedini miting gde izlagači mogu parkirati svoje letelice ispred svojih šalea
Jedini miting gde izlagači mogu parkirati svoje letelice ispred svojih šalea

Toranj je preseljen sa DXB-a na novu lokaciju
Toranj je preseljen sa DXB-a na novu lokaciju
Poslovna avijacija
Poslovna avijacija
Raznovrsnost
Raznovrsnost
Pres centar
Pres centar
GV-SP (G550)
GV-SP (G550)
Letački program prvog dana. Otkazan zbog peščane oluje.
Letački program prvog dana. Otkazan zbog peščane oluje.
Vojna avijacija

 
Međutim, fokus aeromitinga neće biti samo na civilnoj avijaciji. Zemlje Saveta za saradnju Persijskog zaliva (UAE, Katar, Kuvajt, Oman, Bahrein i Saudijska Arabija) sa preko 500 borbenih aviona vrlo su interesantna ciljna grupa za proizvođače vojnog naouražanja, koji će se svakako boriti za svoje mesto na ovom tržištu, učešćem na Dubai air show. 2011. jedan od najvećih posovnih dogovora bio je sklopljen između Saudijske Arabije i Boinga o nabavci 84 lovca F-15Sas, kao i modernizovanje 70 postojećih. SAD će svakako imati šta da ponude kupcima iz Zaliva kada su lovci u pitanju. Imajući u vidu da Lockheed’s F-35 nije dostupan za kupce na Srednjem Istoku, osim Izraela, u igri ostaje F-16. Pogotovo jer se Boingovi F15 i F/A-18 Hornet koje zemlje ovog regiona poseduju, bliže kraju svojih resursa. Dok Boing ima veliki dil sa Saudijskom Arabijom još sa aeromitinga iz 2011, Lockheed je već počeo da isporučuje drugi deo ugovorenih lovaca F-16 Emiratima. Posle izostanka sa poslednjih aeromitinga na Buržeu i Farnborou amerikanci su se vratili sa svojim „koralom“ koji je posebno obogaćen sa heli-opremom marinaca
 

Američki "koral"
Američki „koral“

Pored navedenih proizvođača iz SAD, kao čuvari zalivskog neba, u konkurenciji su i francuski Dassault Rafale kao i Eurofighter Typhoon, kao predstavnici evropske vojne industrije, mada imaući u vidu statistiku, u zemljama Persijskog zaliva, ipak su zastupljeniji američki lovci, a da li će se se odnos snaga na nebu promeniti, videćemo nakon narednih 10 dana, kada će biti održan najveći avio-skup u Dubaiju do sada.
 

Pustinjska oluja

 
Nova lokacija aeromitinga se pored odrednica Dubai World Center i Al Maktoum International može opisati jednostavnije i kao „u sred pustinje“. Da je ogromni DWC kompleks okružen peskom mogli smo se uveriti juče posle pogoršanja vremena i prave peščane oluje. Letački program je otkazan uz nadu da će se danas nastaviti uobičajenom Dubai zimom – sa ne više od tridesetak stepeni.
 
2013-11-17 16.53.48
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Realni na: Balkanska Bezbednosna Mreža: U Portugalu otvoren Međunarodni helikopterski centar za obuku čiji je jedan od osnivača i Srbija

Kamo sreće da se osnuju Evropske bezbedonosne snage umesto Natoa.Tu bi nam bilo mesto,samo nek saradjujemo ipak smo mi Evropa,ali teško da se Evropa ratosilja Amerikanaca.

29. Nov 2023.Pogledaj

Aps na: [RAT U UKRAJINI] Dalje jačanje ukrajinske PVO, Rusi iznad Ukrajine masovnije koriste kasetne avio-bombe, vatreno krštenje MiG-a 35

@Slawa Ruska armija je danas najobucenija najspremnija i jedina koja bilo kad i bilo gde moze da se suprostavi bilo kome! Odmah posle njih moze biti tj ono sto je od nje ostalo ukrajinska armija..... Diletantski komentari tipa da Rusi gube su bas kako sam napisao diletantski!

29. Nov 2023.Pogledaj

Miloš1977 na: [RAT U UKRAJINI] Dalje jačanje ukrajinske PVO, Rusi iznad Ukrajine masovnije koriste kasetne avio-bombe, vatreno krštenje MiG-a 35

@gant Here is better GAO report on availability of F-35 up to 2022 https://www.gao.gov/assets/gao-22-105995.pdf

29. Nov 2023.Pogledaj

Miloš1977 na: [RAT U UKRAJINI] Dalje jačanje ukrajinske PVO, Rusi iznad Ukrajine masovnije koriste kasetne avio-bombe, vatreno krštenje MiG-a 35

@gant How's GAO (United States Government Accountability Office) sound like a reliable source? It is very easy to learn all available info about F-35 program from more reliable sources. Of coarse F-35 is more capable plane in many aspects than F-16 and F-15, but it is loaded with problems that in my opinion make itvery…

29. Nov 2023.Pogledaj

Crni na: Nove informacije vezane za osavremenjavanje jurišnih aviona Orao: Serijska modernizacija, obuka pilota, oprema i naoružanje

@VS S4 Nisam siguran da mu je mirnodopski "track record" nešto preterano sjajan, mada nije ni preterano loš. Ako dobro pamtim, od 2000-te do danas su tri J-22 izgubljena u udesima i nije bilo gubitaka pilota. Ne znam kako stoje stvari u SFRJ, tu ih je verovatno više izgubljeno (lično sam poznavao jednog pilota koji…

29. Nov 2023.Pogledaj