BEOGRAD – Kako su jutros preneli svi veći mediji, avion Aviogenexa Boing 737-200 YU-ANP juče je učestvovao u manjem incidentu kada je pred poletanje za Beograd na aerodromu u Kopenhagenu došao u kontakt sa aerodromskim vozilom. Posle spoljašnje inspekcije avion je poleteo a na beogradski aerodrom sleteo je sa tri sata zakašnjenja.
Vest o incidentu potekla je od dnevnog lista Kurir (tokom jutra preneli su je skoro svi veći news portali) u kojoj se navodi i zvanično saopštenje Jat Airwaysa:
– Vozilo za opsluživanje prtljaga na aerodromu u Kopenhagenu ogrebalo je „Jatovu“ letelicu prilikom utovara prtljaga. Na poletanje se čekalo zbog standardnih procedura i dolaska mehaničara koji je konstatovao da je u pitanju ogrebotina na letelici i da ne može da utiče na nivo bezbednosti leta. Putnicima je podeljeno osveženje, a u 13.44 sati avion je poleteo – rekli su nam iz „Jata“.
Po redu letenja Aerodroma Nikola Tesla redovni Jatov let JU371 (koji obavlja Aviogenex) sleteo je u 15:57, tri sata kasnije od očekivanog vremena sletanja.
Navodnici
Da li je Jat „ponovo“ „žrtva“ nepreciznog medijskog izveštavanja? Delimično.
Po svemu sudeći navodnici se u ovom slučaju mogu staviti i na termine sudar i autobus. Činjenica da je letelica juče uopšte i poletela dovoljno govori o konkretnoj težini incidenta. Da je u pitanju bio značajniji (jači) kontakt između aviona i aerodromskog vozila on ne bi poleteo u tako relativno kratkom vremenskom roku. Deo gde prvobitni izveštaj Kurira materijalno ne greši je spoljašnja vizuelna inspekcija letelice koja objektivno posmatrajući i nije trajala previše dugo.
Da je na primer zaista u pitanju bio „sudar“ i konkretnije „udar“ onda bi to pre ličilo na incident koji se dogodio prošlog novembra na Aerodromu Nikola Tesla kada je „žrtva“ bio avion Lufthanze. Servisno vozilo je više nego konkretno tada probilo trup letelice i ona je taj dan ostala na zemlji.
Nepažnje prilikom naizgled jednostavnog voženja po manevarskim površinama aerodroma redovna su pojava širom sveta a poslednje odlaganje poletanja zbog sličnog incidenta Jat je imao 7. juna. Šteta tada takođe nije bila značajna i letelica je posle manjeg kašnjenja poletela za Beograd.
Putnici
Nakon površne rekontrukcije izveštaja u Kuriru može se zaključiti da je neko od putnika preneo informaciju što objašnjava dramatični ton interpretacije dešavanja.
Jat je svojim saopštenjem odreagovao naizgled adekvatno (iako PR služba ove kompanije to generalno ne ume da radi), novinarka Kurira je prenela impresije putnika (otuda i greška prilikom upotreba termina sudar i autobus) i suštinski vest o događaju je ipak preneta verno.
Naime, ono prema čemu zaposleni u Jatu i Aviogenexu odavno nemaju nikakav osećaj je činjenica da rade u uslužnoj delatnosti. Godine erozije radnih uslova i neprofesionalnog vođenja kompanije rezultirali su time da većina iskreno ne veruje u osnovnu maksimu ove vrste delatnosti – da je putnik uvek u pravu.
Da li je stres čekati „dva i po sata na čak 28 stepeni?„. Velika većina zaposlenih u obe firme grohotom bi se nasmejala na ovu konstataciju uz protokolarnu zamenu teza – „ne smete da pišete kada su Wizz ili Lufthanza žrtve incidenata na beogradskom aerodromu, kada takođe kasne, i sl.“
Jedina istina je da je Putnik bez izuzetka uvek u pravu i u javnim istupima zaposlenih ovih kompanija stiče se utisak da uvek prvo imaju neko opravdanje pa tek onda adekvatnu reakciju. To što u ovom konkretnom slučaju apsolutno nije bilo nikakvog „sudara“, „drame“, „tragedije“ ili „komedije“ kako piše u Kurirovoj vesti, ne znači da ove novine nisu ispravno prenele jedinu bitnu informaciju široj javnosti – utisak i doživljaj putnika.
Jatova PR služba ponovo pravi grešku, ne pominje i ne insistira na pominjanju formulacija kao što su: „izvinjavamo se“ ili „iskreno nam je žao zbog neprijatnosti koju su pretrpeli naši putnici“. Amaterka upotreba floskule bezbednosti letenja ilustruje koliko je izgubljen kompas u eksternoj komunikaciji srpskog nacionalnog avio-prevoznika.
Bezbednost letenja se podrazumeva, i nikako ne zavisi od bilo koje avio-kompanije pojedinačno. Da često naglašavani „potrebni nivo bezbednosti“ ne postoji – avioni ne bi leteli.
Aviogenex
Druga državna avio-kompanija još jednom je u letnjoj sezoni pritekla u pomoć prvoj sa svojim jedinim i po starosti jedinstvenim avionom Boing 737-200. Neprocenljiva pomoć Aviogenexa na žalost izgleda nije bila toliko cenjena kako u široj tako i u stručnoj javnosti.
Prvi čovek ministarstva saobraćaja zadužen za vazduhoplovstvo Milutin Popović prilikom nedavne javno-propagandne posete beogradskom aerodromu jednom od svojih izjava skrenuo je taj dan pažnju na kvar Aviogenexovog aviona koji tada nije dospeo u medije.
Najštetnije javno pominjanje Aviogenexa došlo je ipak od strane vršioca dužnosti generalnog direktora Jata koji je na neuobičajeno javan način izneo sumnju da je poslednji C check YU-ANP „kasnio i bio urađen sa dosta primedbi.“
Dragan
Šta očekivati od Kurira nego površni žurnalizam?
Miroslav
Ovo jeste bilo povrsno, ali Kurir nije povrsan. Gotovo uvek je u pravu, ima najbolje izvore i prognoze… Jedino je tuzno sto je nasa stvarnost sumornija od svakog teksta u Kuriru.
Srdjan
Ne samo da je povrsan vec i neprofesionalan a vrlo sam sklon reci i da je zlonameran i mislim da bi, bez obzira na nespretne rakcije od strane jata, Kurir morao odgovarati za sirenje laznih vesti a ISTINA je da se o incidentima WIZZ-a i drugih na beogradskom aerodromu ne pise , a pogotovu ne ovako.Btw sta bi sa Wizzair-ovim avionom prevucenim prekjuce u jat tehniku i otkazaniom letom od 5 casova- da li je zabranjeno pisati o tome nego samo o Jatu i povremeno o Agx-u, ali uglavnom u negativnom kontekstu?
cinjenice
Kako sam upoznat sa situacijom, odgovoricu Vam sto se tice Wizz-a. Wizz-ov avion je davao indikaciju da nesto sa motorom nije u redu. Kako se posle pregleda mehanicara (Wizz-a), nije znalo kada ce avion biti popravljen, iz Budimpeste je Wizz poslao drugi avion koji je sa par sati zakasnjenja prevezao putnike do destinacije. Nakon sto je otklonjen problem, avion je prevucen u JAT tehniku, da bi se motori testirali, posto je testiranje motora na platformi ANT najstrozije zabranjeno (bezbednosna procedura). I tek posle svih tih promena je taj avion bio spreman da se vrati u upotrebu. Ali opet ne razumem samu Vasu izjavu da je avion prevucen u JAT tehniku? Normalno je ako ima problema na avionu, da ce da se radi da se isti otklone. Ili pretpostavljamo da se samo JAT-ovi avioni kvare? Problem JAT-a je sto zbog nedostatka aviona stalno "ispada" iz reda letenja, pa su najcesca kasnjenja bas na njihovim linijama. Ali opet sto bi se reklo, zagrizi koliko mozes da pojedes, a cini mi se da JAT grize na sve strane, mnogo vise nego sto njihove realne mogucnosti dozvoljavaju. Ovo za posledicu ima da su mnogi putnici nezadovoljni zbog cekanja i kasnjenja aviona, a to se desava svakodnevno… A to bas i nije neka reklama za JAT…
Srdjan
Niko ne spori da se bezbednosni standardi moraju postovati, a posto radim u avijaciji to mi je veoma dobro poznato, MEDJUTIM ovde je problem sto su mediji puni neproverenih i " filovanih " vesti i zeljni senzacionalizma, pa mozda i iz zlih i ko zna kakvih namera plasiraju price o Jatu ( pa i o Agx ) koje izazivaju dezurne komentatore i pljuvace i izgubi se smisao svega a nisam bas siguran da u nemackim ili madjarsjim novinama bude objavljeno svako kasnjenje ili ne daj boze incident sa avionima Lufthanze ili Wizzair-a i to na naslovnoj strani kao kod nas.
Elektor
Ovaj avion koristi P&W JT 8D ..motor koji se poceo ugradjivati u putnicke avione pocetkom 60-ih.
Frishko , nema sta..
Srdjan
Molio bih Vas da se pre davaja pausalnih ocena o "frishkosti" najpre malo edukujete o vazduhoplovstvu
Elektor
Stvarno….npr?
Da se radi o motoru cija je poslednja evolucija (stvarna) napravljena 1964 godine ili 65…
Za potrebe LB JAS 37 Vigen….koji je u medjuvremenu povucen iz naoruzanja. (od strane fabrike VOLVO)
Ili da se radi o LOW BY PASS turbo fan-u ..koji se danas uglavnom koriste u borbenoj avijaciji…zbog specificnosti konstrukcije Lovaca bombardera
Ili da je poslednji avion koji je ovaj motor koristio MD 80 poleteo 1980 godine? Pre nekih 30 o kusur godina..
Tu su mu I parnjaci Boeing 717 npr…
Ukratko , frisko nema sta….(radilo se inace o jednoj od najboljih masina ikada napravljenih…radilo) U svoje vreme je I P-51 bio savremen avion..
Ili da parafraziram nekog:
"Molio bih Vas da se pre davaja pausalnih ocena najpre malo edukujete o vazduhoplovstvu "