BEG airport status
MiG na Partneru: Za nabavku M2 pitajte vaše Ministarstvo odbrane i SDPR

MiG na Partneru: Za nabavku M2 pitajte vaše Ministarstvo odbrane i SDPR

BEOGRAD – Na ovogodišnjem sajmu naoružanja i vojne opreme Partner 2013 prvi put učestvuje ruska vazduhoplovna kompanija RSK MiG koja na ovoj manifestaciji predstavlja jedan od svojih proizvoda, višenamenski borbeni avion MiG-29M2 za čiju je nabavku zainteresovana Srbija. Tango Six je prvog dana Partnera napravio intervju sa gospodinom Vladimirom Viprjažkinom, savetnikom generalnog direktora kompanije RSK MiG za marketing i prodaju.

 

Vladimir Viprjažkin, savetnik generalnog direktora kompanije MiG za marketing i prodaju
Vladimir Viprjažkin, savetnik generalnog direktora kompanije MiG za marketing i prodaju

Predstavite nam se i kažite nam šta ćete pokazati na Partneru?
 
– Mi predstavljamo rusku vazduhoplovnu korporaciju MiG, preduzeće koje proizvodi borbene avione. Ranije, firma je bila poznata po proizvodinji aviona MiG-21, MiG-23, MiG-25 i MiG-27 a danas korporacija MiG proizvodi familiju aviona MiG-29 različitih verzija i modifikacija. MiG-29 je avion 4. generacije a hteo bih da podsetim da se avion nalazi u sastavu vojno-vazduhoplovnih snaga Srbije. Poslednjih 5-6 godina aktivno sarađujemo sa ministarstvom odbrane Srbije i V i PVO Srbije radi obezbeđivanja eksploatacije lovaca MiG-29. U saradnji sa srpskim remontim zavodom avioni su remontovani i delimično modernizovani.
 
Pored vas se nalazi maketa neke druge varijante aviona MiG-29. Zbog čega je ona izložena ovom prilikom?
 
– Ovde je predstavljen model poslednje verzije aviona MiG-29, to je MiG-29M2 avion 4++ generacije. MiG-29M2 izgleda i liči na avione koji se već nalaze u naoružanju V i PVO Srbije ali je to ipak sasvim različit i nov avion sa ozbiljnim razlikama u odnosu na osnovnu varijantu. Razlikuje se što se tiče trupa, krila, upotrebljeni su drugi materijali, ima sasvim novu opremu i to je pravi višenamenski borbeni avion sposoban za dejstvo kako po ciljevima u vazduhu, tako i po ciljevima na kopnu i moru a može dejstvovati i protivradarskim raketama. Dakle M2 predstavlja dalji razvoj aviona MiG-29.
 
Da li Srbija kupuje MiG-29M2?
 
– Gospodin Viprjažkin: Kod nas nema nikakvih ograničenja u prodaji aviona MiG-29M2 bilo kojoj državi sveta, pa tako ni Srbiji. Ako Srbija bude odlučila da nabavi ovaj avion, mi ćemo ga joj sa zadovoljstvom prodati. U Srbiji postoji infrastruktura za korišćenje aviona MiG-29, postoji letački i vazduhoplovno-tehnički sastav koji se lako može preobučiti za MiG-29M2. Sada sve zavisi od srpske strane.
 
Da li su u toku pregovori oko detalja nabavke ovog aviona?
 
– Mislim da je bolje da komentare i informacije dobijete od vašeg ministarstva odbrane i firme Jugoimport (SDPR).
 
Koja verzija MiG-a 29 bi se ponudila Srbiji i koji radar bi imali ti avioni?
 
– U avionu MiG-29M2 nalazi se radar Žuk-ME, višenamenski radar, savremena avionika, sa višenamenskim kolor pokazivačima. M2 je dvosed, pri čemu oba člana posade mogu da upravljaju avionom ili jedan može upravljati avionom a drugi da operator borbenih sistema. Postoji i jednoseda varijanta, koja je unificirana sa dvosedom i umesto drugog člana posade u kabinu je ubačen rezervoar za gorivo.
 
Ako hipotetički Srbija odluči da nabavi ovaj borbeni avion i potpiše ugovor, kada bi najbrže mogla dobiti nove MiG-ove? U inostranim medijima spominje da se na proizvodnoj liniji nalaze avioni namenjeni za Siriju.
 
– Ne znam. Nemam komentar gde bi ti avioni mogli završiti. Proizvodni proces traje dve godine a obuka letno-tehničkog sastava dodatnih šest meseci. To je od prilike rok.
 
Dakle ne ranije od dve i po godine?
 
– Dve, do dve i po godine.
 
Koliko godišnje možete da proizvedete aviona?
 
– Dovoljno kolike su potrebe naručioca, kako stranih država tako i ruskih vazduhoplovnih snaga. Pored aviona MiG-29M2 mi danas poroizvodimo i višenamenski palubni borbeni avion verzija MiG-29K/KUB za potrebe indijske i ruske ratne mornarice. Oni su potpuno unificirani sa verzijom M2 koji predstavlja ’’kopneni’’ K/KUB. Možemo da proizvedemo na desetine aviona.
 
Kolika je godišnja cena eksploatacije MiG-29M2 i kolika je nabavna cena aviona?
 
– Cena eksploatacije je konkurentna zapadnim proizvođačima borbenih aviona. To je vrlo delikatno i komplikovano pitanje a to je stvar pregovora izmežu kupca i proizvođača.
 
Kolika je cena sata leta?
 
– Avion spada u srednju kategoriju lovaca sa cenom sata leta od 5 do 10 hiljada dolara.
 
Da li bi avioni za Srbiju mogli imati AESA radare?
 
– Kod nas traje razvoj AESA radara i u principu on može biti opcija. Radar Žuk-ME je serijski radar. Još jedna od opcija za avion je vektorisani potisak motora.
 
Postoje pitanja da li je MiG-29M2 dovoljno ispitan, kao što je to slučaj sa MiG-29K/KUB iz koga je M2 nastao?
 
– Kao što sam već rekao, MiG-29M2 je faktički kopnena varijanta MiG-a 29K/KUB. Verzija K/KUB se nalazi u aktivnoj upotrebi u naoružanju indijske ratne mornarice a uskoro će se naći u sastavu ruske. K/KUB su prošli sve planirane cikluse ispitivanja i predstavljaju osnovu za varijantu M2 koja se dodatno ispituje zbog različih uslova eksploatacije između varijanti K/KUB i M2. Paralelno sa tim traju ispitivanja i radi usavršavanja i dodatnog osavremenjivanja vazduhoplova koje mi nudimo potencijalnim partnerima. Proces dovođenja varijante M2 za serijsku proizvodnju je završen.
 

MiG na putu oporavka?

 
Na kraju, osvrnućemo se i na neke detalje vezane za samu korporaciju RSK MiG, njenu trenutnu situaciju i njenu budućnost.

Od 2007. i propasti posla sa Alžirom koji je vratio naručene avione nezadovoljan njihovim stanjem, situacija u kompaniji se značajno promenila i to na bolje. Tome su doprineli mnogi ugovori sklopljeni sa raznim državama. Sa Indijom su sklopljena dva ugovora za ukupno 45 aviona MiG-29K/KUB a tu je i ugovor za modernizaciju 62 aviona MiG-29 starijih varijanti na standard UPG. Mijamnaru je isporučeno 20 aviona MiG-29B/SE/UB, 8 peruanskih aviona je modernizovano na standard SMP, zatim tu je ugovor za isporuku 24 aviona K/KUB za rusku ratnu mornaricu.

Još 2007. Sirija je potpisala ugovor za 24 aviona MiG-29M/M2 i upravo je ona i inicirala razvoj ove dve varijante. U MiG-u su optimisti kada je u pitanju budućnost firme. Očekuju vrlo skoro potpisivanje ugovora sa ruskim ministarstvom odbrane za prodaju 24 aviona MiG-35 (dalji razvoj varjanti M/M2 za rusko RV). Početak isporuke mogao bi da se dogodi već 2014. godine a očekuje se da će to biti samo prva tranša. Takođe kako Indija planira izgradnju još dva nosača aviona (jedan je već skoro gotov) smatra se da bi mogla nabaviti još aviona MiG-29K/KUB, pretpostavka ide do 120 komada. MiG-29M/M2 se aktivno reklamira i nudi u mnogim zemljama a interes za nabavku su pokazali Belorusija, Kazakhstan, Slovačka, Egipat kao i države koje već koriste starije varijante MiG-a 29.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sl

"Dakle ne ranije od dve i po godine?

– Dve, do dve i po godine. " ???
Dakle ipak ništa od obećanja ( do kraja 2013. ), ili sam ja pogrešno razumeo ovaj odgovor ?

Odgovori
La

Govorili su o potpisivanju ugovora.

Sl

Pitanje je bilo konkretno: "Ako hipotetički Srbija odluči da nabavi ovaj borbeni avion i potpiše ugovor, KADA bi najbrže mogla DOBITI nove MiG-ove? "
Dakle rok isporuke. Avioni još nisu proizvedeni a ako se neki rade trenutno onda su oni za Siriju jer su davno naručeni, ali nije više reč o 24kom nego o 10 i više, najverovatnije 12 ?!
Avioni za Siriju, K/Kub za Rusiju, a Srbija na čekanju…
Voleo bih da me neko "ispravi" ako nije tako p.s. Živojine čitaš li? :)

Inače odgovor je bio još konkretniji… Dve do dve i po godine ?
Potpisivanje ugovora je "najmanji" problem.

Mi

Rusija nece prodavati avione Siriji zbog tamosnjeg građanskog rata! Tako da ako se avioni prave ili su vec napravljeni oni ce najverovatnije u Srbiju!

Ж

Све зависи од политике. И наравно од руске воље да ли ће Сирији испоручити авионе. Видели смо у фабрици да се раде М/М2 и да има авиона који су при крају. Сирија је потписала уговор за авионе још 2007., сада се прича да ће јој испоручити 12 авиона у две транше по 6. А ми још ни уговор нисмо потписали.

dj

Прво да наши пилоти и авиомеханичари науче руски језик и ваздухопловну терминологију руског језика. Тек онда могу да приступе преобуци за М2. Испорука авиона није потребна пре ове две радње напред наведене. За учење руског потребно је шест месеци и три месеца преобуке. Да ли ће кренути од "сутра" да уче руски језик???

Odgovori
Pi

Na M2 je sve na engleskom.

dj

И преобука је на енглеском ?? И обука на руским војним авионима у руском ваздушном простору је на енглеском?? Па где ви то живите ??

Pe

Tacno je da je Sirija narucila 24,a da se sad spekulise cifrom od 12.Ukoliko se za Srbiju opet spekulise cifrom od 6(Po nekima prva transa od 12)To bi moglo znaciti da eventualno Belorusiji ide ostalih 6,dok bi Srbija razliku do 12 dobila u vremenu koje pominje covek iz MIG-a.Postoji naravno i mogucnost da Sirija uzme svojih 24,a ostali na cekanje.Ne bih iskljucio ni ovu mogucnost.Ali obzirom da su narucili i 36 Jak130(6-je vec gotovo…nije samo sklopljena avionika i motori nisu ubaceni,sto nije veliki posao,a trenutno su im ovi aparati neophodniji.)..moguce je da je realnija opcija od 12MIG29M2.

Odgovori
Ж

Сирији су сада непоходнији ракетни системи ПВО а не Јак-130 и МиГ-29М/М2. Белорусија није потписала никакав уговор за М/М2.

Odgovori
Pe

Mislio sam na pobunjenicki sukob nizeg intenziteta,A svakako si u pravu sto se tice odvracanja velikog brata.

Mi

Cisto sumljam da ce Rusi bilo sta prodati ili isporuciti aktuelnoj Sirijskoj vlasti.Evo sad sam procitao na „Glasu rusije“ da osoblje pomorske baze i nekakvi savtnici treba da se evakuisu iz Sirije..Tuzna vest,ali ne bih ovde komentarisao.Onda migovi nemaju gde nego kod nas ako se naravno dogovorimo.A ja samo ne znam zasto prvo ove nese presootale migove ne poboljsamo recimo na taj standard SMT,to bi za pocetak bilo odlicno,posto ako budemo cekali nove ima da se nacekamo.

Odgovori
Vl

A sad tamo pishe da ne evakuishu osoblje. Ko josh veruje novinama?

El

Prvo Rusi su se u Siriju pre nekoliko godina vratili da ostanu…
I sve dok postoje bilo kakve sanse da sadasnja vlast koristi ruskim interesima (preganjanje sa NATO-om, pozicioniranje, trgovina svim i svacim…pa i interesima…tamo ce ostati, pogotovo u svetlu pritisaka koje Zapad vrsi na Ukrajinu…i ostale zemlje u ruskoj zoni interesa). Sto se tice isporuke aviona Siriji….ako zatrebaju bice tamo…pogotovo posle odluke "PRIJATELjA SIRIJE" da neophodan materijal…citaj….prenosne PVO sisteme, AT rakete…municiju i sredstva veze….odmah pocne da isporucuje DEMOKRATAMA (kako neko rece…slozenica koja je nastala od grcke reci DEMOS sto znaci narod i srpske reci KRATITI).
koji su se skoro proslavili po "YOUTUBE-u" dizanjem dzamije iz 11 veka u vazduh (ko nije bio i video dok je stajala….ne zna sta je doticni skup idiota ucinio..
Elem….od 93 ce se prica o modernizaciji srpskog (SRJ, SCG) vazduhoplovstva…i vidimo dokle smo stigli…

Odgovori
El

Inace…ljudi treba da shvate da RV Srbije….ne postoji…bar ne kao ozbiljan faktor…i da parcijalnim nabavkama opreme…piro patrona, gazirane vode..plahti i ALL DAY ulozaka ovaj problem ne moze biti resen.
trenutno je situacija gora nego u Izraelu 1947…bilo je tu i tamo necega…ali u stvari nicega konkretnog..
Samo sto su Izraelci imali plan, volju…i podrsku velikog UJKA SEMA…da ne spominjemo stotine pilota i clanova zemaljskog osoblja koji su bili u vrhunskom treningu…
Pa je tako bilo moguce da RV koje je zvanicno nastalo 28 maja u borbena dejstva stupi 29og….
Doduse postojalo je pre toga nesto sto se zvalo SHEVUT AVIR…i PALAVIR….ali to je vec druga prica

Odgovori
Vl

Za imati RV, nije neophodno posedovanje 1000-a aviona. Dovoljno je imati kostur, zelju i obucavati pilote, mehanicare i ostalo osoblje. Ko se pita o chemu Ja pishem, neka se priseti Nemachke izmedju dva svetska rata. Ako se sacuva ideja, kostur, lako je sve to pokrenuti jednog dana, kada bude bilo para, potrebe, namere. Najgore je ukinuti neshto, jer za ponovo pokretanje istoga, treba vishe novca i turda, nego za tiho, latentno odrzavanje. Ko razume, shvati ce.

Odgovori
Jo

Dve stvari su mi zapale za oko : prvo Žuk-ME je i dalje standardni radar koji se nudi uz ovu verziju što polako postaje prevaziđeno rešenje . Drugo , ova rečenica "K/KUB su prošli sve planirane cikluse ispitivanja i predstavljaju osnovu za varijantu M2 koja se dodatno ispituje zbog različih uslova eksploatacije između varijanti K/KUB i M2" dokazuje da se ipak radi o proizvodu koji će operativno da bude testiran tek kod nas ili Sirijaca , zavisi ko ga prvi dobije .
Po informacijama koje su dosad objavljene , ne bi moglo da se tvrdi da je MiG-29 M/M2 avion 4.5 pa čak ni 4++ generacije kakvim ga predstavljaju . Pre bih rekao da je to unapređena 4.generacija , nešto na nivou kasnih 90-ih ili ranih 2000.ih Naravno , u stanju u kom se nalazi naše vazduhoplovstvo i to je veliki napredak ali ne treba biti euforičan .

Odgovori
Ж

Испитивања М/М2 су минимална јер је то дакле ''копнени'' К/КУБ који већ 5 година лети у Индији. К/КУБ је прошао доста ригорозна и строга испоитивања јер знамо да је намењен употреби са носача авиона. Дакле измене на М/М2 су релативно мале да би се рекло да је то сасвим нов авион и сасвим нова верзија у односу на К/КУБ.

Odgovori
Ж

Да М/М2 у овој некој стандардној конфигурацији није авион 4++ генерације али ако видимо да су опције АЕСА радар и векторисани потисак онда то јесте врло савремени борбени авион.

Mi

da sam na njegovom mestu kupio bih 10 ovakvih ove godine pa sledece godine…nesto od opreme s300, s400…pa tako svake godine po nesto, jer je zemlja napustena 50 godina sto se tice vojne opreme i strukture, takodje vojska da se vrati u prvobitni polozaj, reorganizacija pod hitno…sluzenje vojnog roka obazevno..Nasa zemlja treba da ima minimum 100000 vojnika redovnih i plus rezerva…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj