BEG airport status
Srbija ostala bez operativnih lovačkih aviona – dežurni par prizemljen zbog nedostatka akumulatora

Srbija ostala bez operativnih lovačkih aviona – dežurni par prizemljen zbog nedostatka akumulatora

BEOGRAD – Kako je juče u dnevnim novinama „Politika“ napisao novinar i vojni komentator Miroslav Lazanski, Srbija je prvi put posle nekoliko decenija ostala bez lovačke zaštite svog vazdušnog prostora.

 
MIG29_AirSolution11_004
 
Zanimljivom ličnom i profesionalnom inicijativom, zamaskiranom u priči o poplavama, Miroslav Lazanski objavio je juče u „Politici“ informaciju da je srpsko nebo nebranjeno već sedam dana:

„Da li znate da zemlja Srbija već sedam dana nema pravu zaštitu svog vazdušnog prostora? Naime, nemamo akumulatore za startovanje lovačkih aviona „mig 21” i „mig 29”, pa ako bi, recimo, u naš vazdušni prostor noću uleteo nekakav oteti avion mi nemamo čime da ga presretnemo i prisilimo na sletanje. Aparati „orao” i G-4 nemaju radare i u te svrhe ne mogu se koristiti. Akumulatori za startovanje motora aviona „mig 21” i „mig 29”, i za održavanje parametara tokom leta, koštaju po kompletu oko deset hiljada evra, nabavljaju se preko jedne naše firme uz strogo formalan postupak. I sve to traje i traje. Sramota.“

Pomenuti, po kompleksnosti i značaju u procesu održavanja letelica prilično trivijalan problem, ilustruje na do sada najdramatičniji način svu razmeru tragedije u kojoj se već godinama nalazi ovaj vid oružanih snaga Srbije. Posle iznuđene promene redovnog patroliranja dežurnog para aviona (dežurna para) sa MiG-a 21 na 29, ovo je verovatno prvi put posle Drugog svetskog rata da je vazdušni prostor Srbije efektivno nebranjen.

Logični zaključci koji se mogu izvesti iz ove situacije su više nego alarmantni. Srbija je ostala bez operativnih lovačkih aviona i celokupan PVO sistem zemlje je nepostojanjem upotrebljivih lovaca u celosti obesmišljen u mirnodopskim uslovima. Naime, ukoliko bi se dogodilo da je potrebno neutralisati civilni (ili vojni) cilj u vazdušnom prostoru raketni divizioni PVO sistema (koji efektivno po javno dostupnim podacima o dometu ne pokrivaju ni 50% teritorije zemlje) bili bi neupotrebljivi jer cilj (putnički avion na primer) po proceduri uvek prvo treba vizuelno identifikovati, upozoriti i naterati na dobrovoljno prizemljenje. Bez mogućnosti vizuelne identifikacije cilja od strane dovoljno brzih aviona sa adekvatnim plafonom leta (upravo onih koji su trenutno prizemljeni) rutinske situacije kao što su privremeni prekidi radio-komunikacije putničkih aviona i slična benigna dešavanja postaće noćna mora domaćeg PVO sistema. Jednostavnije rečeno, rakete (kao poslednje sredstvo prinude) su neupotrebljive bez aviona koji će se pozicionirati krilom uz krilo pored problematične (nepoznate) civilne ili vojne letelice.

U mirnodopskim uslovima efektivna kontrola vazdušnog prostora od strane vojske ključna je kako za aviokompanije, tako i za nacionlnog provajdera kontrole letenja. Ukoliko država (vojska) nije u mogućnosti da pruži lovačku zaštitu svog neba posledice  (ne)korišćenja tog neba od strane inostranih aviokompanija, u vidu njegovog zaobilaženja zbog nedostatka bezbednosti, mogu biti katastrofalne. Upravo ovaj argument uvek možemo i čuti u izjavama odgovornih ViPVO zvaničnika kada objašnjavaju zbog čega je vojna avijacija potrebna u mirnodopskom periodu.

Poslednji primer reagovanja dežurne pare odlično ilustruje njenu realnu upotrebu u mirnodopskim uslovima. Skoro uvek će u pitanju biti privremeni kvar radio-komunikacije, dok će (inostrani) vikend letači skoro uvek biti nedovoljno pripremljeni za naizgled jednostavan cross-country. Skidanje Pionira ili Cesni sa neba raketama biće, u najmanju ruku, etički neprincipijelno.

Da li je u pitanju javašluk nadležnih u procesu planiranja nabavke, da li je problem u komplikovanom i neefikasnom sistemu javne nabavke unutar ili van sistema odbrane ili nešto treće? Koji god da je razlog deluje neverovatno da je po sredi nedostatak finansijskih sredstava za nabavku, relativno jeftinih, akumulatora. Proces njihovog pražnjenja, propisanog veka upotrebe i drugi parametri sigurno nisu „zatekli i iznenadili“.

Ostaje pitanje, sve i da se najvlažniji snovi i planovi u potpunosti i ostvare, kako bi se vojska odnosila i sa tom, modernijom, tehnikom?
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ac

Pa uvek mogu da maznu neki A319 od Air Serbia i da odlete da identifikuju dolazecu letilicu… Hihihii

Odgovori
Vl

Zadnji cin tragikomedije. Nije to rezultat samo nemara, vec i gubitka vere u sve, pa i u buducnost. Jednostavno je beda i pljacka pojela zivce i profesionalnost i poslednjeg pripadnika Oruzanih Snaga.

Reci da je ovo sramota, suvise je blag izraz. Da li ce iko da odgovara? Nece!!! Da li ce ikom da fali dlaka s glave? Nece!

Jedino sto cemo cuti su hiljade vec ponovljenih izgovora, lazi i predji brigo moja na drugoga.

Drzava bez sredstava za odbranu suvereniteta nije drzava. Nije cak ni u nivou decijeg obdanista. Na nivou je sprdnje i zajebancije. Drugih!

Odgovori
12

Taj nemar traje jos od pocetka raspada SFRJ, a gubitak vere u sve je nastao odkad su dosle "demokratske" promene. Jos gora stvar je da sam pricu o ukidanju ovog vida oruzanih snaga cuo jos doka sam bio u gimnaziji, jer su neki moji gimnazijski drugovi smatrali da nam vise ne treba vazduhoplovstvo, pa cak ni oruzane snage uopste.

Neko ce morati da odgovara za ovo, pa cak i da misli da je zasticen kao beli medved. Ako i izbegne, onda bolje nek napusti drzavu, inace…

Ne

Kod ovih tipova zrakoplova kad dežuraju u sistemu dežurnog para pokretanje se vrši pomoću zemaljskog izvora napajanje ,a u toku leta ako baš sve otkaže onda dolaze do izražaja akomulatori i to kratko 20-25 min.u zavisnosti da li je dan ili noć.Prije sam sklon povjerovati da je nešto drugo "isteklo" nego akomulatori.

Odgovori
Vl

Avion u rezimu rada na akumulatoru nije ni za slikanje. A tih dvadesetak minuta potrosi da sleti.
Cak i kada se avion startuje uz pomoc spoljnog agregata, to se radi kroz avionski akumulator ili bateriju, kako se ta sprava inace naziva. Bez ispravnog akumulatora, spoljni agregat ne pomaze. Motor se ne moze ustartovati.
Sve u svemu, duplo golo. Ne fercera!!!

Ne

Bojim se da se nismo razumjeli ,poenta je drugo a ne akomulatori .Što se tiče samog startovanja ostaje da Vam vjerujem ,nekad sam i ja radio na MIG-ovima 21 a sad radim na MI-8 i znam da osmica i ne mora imati sve akomulatore i izaći će na mali gas dok sam za zrakoplove tipa MIG 21 to već zaboravio .

Ж

А ко би пустио авионе без акумулатора да лете? Вероватно нико нормалан.

Odgovori
Vl

Tacno. Niko normalan.

12

Reci cu ti ko. Isti onaj sto je pred NATO agresiju nase avione za remont "proglasio" ispravnim, iako to nisu bili.

zo

Možda misle pošto smo pokazali jedinstvo oko pomoći u poplavama da će mo se organizovati i oko guranja aviona da upale!! Uh , zaboravih da pitam , ajel mogu da upale na gurku?!!!

Odgovori
go

ja bih tebe rado video kako guras avion da upali

dj

Па изабрасмо нову власт, да уведе ред у овој земљи?! Но деси се обрнуто!
Срамота за Министра одбране и Владу Републике Србије.
У свакој компанији, одговорни би за овакво нешто добио отказ уговора о раду.
А одговорни из власти се сакрију иза "војне тајне" и "виших интереса" !?

Odgovori
Vl

Odgovorni se kriju iza svojih fotelja, iza svojih bankarskih racuna i iza svojih obraza, debelih kao djon od cokule.

dj

Значи они су изнад закона! Своје обавезе у планирању и вођењу послова, везано за безбедност и одбрану земље, не врше. Стално их нешто изненађује. Па није ваљда правовремена набавка акумулатора елементарна непогода (виша сила). Можда ће и да постане када је већином у Скупштини изгласају?!

Jo

Gospodo draga, on je nestao bez traga :) Dakle, danas sam već 99% siguran da se ne radi više ni o dezorganizaciji, ni o javašluku, ni o korupciji, a još manje o nedostatku novca (radi se o sumama koje imaju i malo veći aero-klubovi).

Nego jednostavno da se suočimo sa činjenicom da je našim vlastima, od 2000.te pa naovamo, "sugerisano" od strane zapadnih "partnera" da sistem odbrane treba "reformisati" tj rasturiti. U tako "reformisanom" sistemu odbrane, mesta za LA jednostavno nema. I baš zato, a zbog (ne)bezbednosti objavljen u tekstu, gotovo je izvesno da nas uskoro čeka saopštenje kako će naš vazdušni prostor kontrolisati neka od susednih država. Lično tipujem na Rumuniju pre Mađarske, jer će to narod lakše progutati.

Odgovori
vo

Zrakoplovstvo je skupa i zahtjevana aktivnost u kojoj ima da se zna red. Prvo zemlju treba oteti iz šaka kvislinga! Profesionalne zgubidane treba neutralizirati i izolirati. Rad i samo rad, a mudrijaše na prisilni rad. Resurs nam je na isteku. Svi su pametni i puni savjeta, a niko da nešto uradi.

Odgovori
Ne

Ko vama daje pravo da iznosite ovakve informacije? Znate li vi šta je vojna tajna?
Situacija u vojsci i vazduhoplovstvu je jako loša, kao što je i u celoj državi, ali ovakve informacije se ne smeju iznositi u javnost jer je to VOJNA TAJNA! Vi iznosite podatak da je nebo iznad zemlje nebranjeno 7 dana i tu informaciju puštate preko elektronskih medija? Jeste li vi normalni?
Da je država normalna, završili biste na sudu zbog ovoga, ali očigledno gospodin Lazanski koristi javašluk koji vlada u ovoj zemlji, kako bi se samoreklamirao i prikupljao jeftine poene.

Odgovori
Vl

Mi znamo sta je vojna tajna. Znas li ti?

Svakog dana se u Eurocontrol dostavlja stanje aviona dezurne pare u zemljama clanicama Eurocontrola. Na osnovu toga se planira i ostvaruje bezbednost neba iznad Evrope.

Srbija je clanica Eurocontrola. Znaci svi su znali pre nas.

Jaka vojna tajna. Do ja*a!!!!

Mr

Eeee, Vlajko, nek si mu ga rekNo Bate!!! Svaka čas' !

Ne

Naravno da znamo sta je "vojna tajna".Pogledaj 65 minut filma "Ko to tamo peva",tamo je bas lepo objasnjeno sta to kod nas znaci.Skrivanje javasluka!

vo

Ako jos nisu stigli novi akumulatori valjda neki od starih nisu jos za bacanje, pa mogu da se upotrebe tj dopune. Nije valjda samo ovaj banalan razlog ???

Odgovori
dj

Доуна старог акумулатора, не може да пружи минималан капацитет акумулатора да би се могао уградити и користити на авиону. У питању је безбедност лета.

go

Rezultat reorganizacije od 2006 je koliko neko dugo stoji ispred bankomata da podigne platu.

Odgovori
De

Da li je moguće da ne možemo da "sažvaćemo" jednu trivijalnu stvar – akumulator? Da li u Srbiji nema inženjera koje bi to "čudo tehnike" prostudirao te "konstruisao" (da ne budem bezobrazan iskopirao) i napravio nešto domaće saglasno potrebama RV? Saslušao primedbe na postojeće od strane pilota i mehaničara i možda napravio nekakvu "naprednu" sopstvenu varijantu? Mislim trenutno nam je najvažnije da organizujemo i isfinansiramo gej paradu, da napravimo fontanu na Slaviji i slične gluposti, a RV? Eee Srbijo međ šljivama, izgleda da su ti jedino one i ostale!

Odgovori
Vl

Nisu bas tako trivijalni ti akumulatori. Nimalo. A zivo me interesuje koje taj ko bi prekopirao akumulatore. Sve da se to moze izvesti, a ne moze, u nas nema ni ko, ni gde, ni sa cim da proizvede taj proizvod. Nema se. Ne moze se.

De

Vlado znam ja da to nisu kamionski akumulatori da ima tu svega. Petljao sam se sa tim stvarima (elektro sam struke). Ali ako znaš inpute – parametre koje moraš da zadovoljiš, baciš na papir i nešto mora da se izrodi. U pravu si da se taj vid industrije kod nas odavno ugasio,da mnogo štošta što smo pravili u SFRJ sada ne možemo ni da pomislimo o tome, ali od nekud moraš da počneš. Da je lako oko aviona svi bi ih pravili! Ali jel ti treba da leti? Nađi način da to i učiniš! Od kukanja neću, ne mogu, ne znam, nema para vajde nema! Baciš na papir vidiš šta te to košta, da li jeftinije da ga sam napraviš ili da ga uvezeš pa nešto od to dvoje! Ima još uvek u VTI jako jako sposobnih i pametnih ljudi!

sa

Imamo mi pamet za akumulatore,ali prvo mora popravka akumulatora da ide na tender ili jos gore preko SDPR.

Odgovori
pa

Na Sdpr ide nabavka,ali oni prvo moraju da zavrse montazu starih topova iz drugog svetstkog rata,na takodje stare fapove i da to prodaju kao najnoviju super brzu samohodnu haubicu,pa ce onda posle toga da dokupe ove akumulátore. Ubise se od posla,budimo strpljivi,farba se trenutno susi na suncu ispred hale u Velikoj Plani,budite strpljivi molicu

Mr

A što je najcrnje, osnovni postulat poslovanja SDPR ( ZDRPA ) glasi:" 20% ni od čega je ništa!". Prema tome naše je 20%, od barem milion dolara, ispod toga nemamo računa da radimo, a akumulatore možete da kupite samo preko nas! Pa se Vi slikajte. I tako godinama…sve stručnjaci u toj sigurnoj muškoj kući, penzionisani generali i pukovnici i crnogorci!

Mi

ko hoce nadje nacin, ko nece nadje razlog

Odgovori
Vl

Tacno Milose. A ko ne nadje ni prvo, ni drugo, postane politicar i onda mu je sve dozvoljeno.

RA

Ma kakvi 50% pokrivenost sa RJ. Nazalost ali je to ispod 10% u dezurstvu. A i da bi one dejstvovale vazduhoplov MORA BITI IDENTIFIKOVAN. BEZ TOGA NEMA OBARANJA.

Odgovori
Ni

Hmmm kako li to da su svi avioni u Srbiji imali akumulatore u godini 1992-95 kad je trebalo u komsilku dejstvovati???

Odgovori
Go

Pa ti akumulatori jesu olovne ploce debljine 1-2 cm uronjene u kiselinu!?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Drago na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

Za razliku od dvosjeda Miga 29 i takvih većine ruskih, zapadni dvosedi su isto borbeni avioni kao i jednosedi.

08. Dec 2022.Pogledaj

Vaste na: Predstavljen novi američki strategijski bombarder B-21 Raider: Prvi novi bombarder u svetu nakon Hladnog rata

Petrovic Dusan Nemenjte sada teze onoga sta ste napisali da je izveo samo jednu misiju nad Srbijom ! (Overall, the six B-2s used in the war flew about 50 missions, less than 1 percent of the total. But they dropped about 11 percent of the bombs used in Yugoslavia, or nearly 700) Zaboravio si da…

08. Dec 2022.Pogledaj

Aca na: [INTERVJU] Direktor mađarske kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš: Tim iz Srbije bio je ključan za našu ekspertizu sa kompozitima, baza za prodaju naših aviona Balkanu biće u vašoj zemlji

Ovi za razliku od nas razmisljaju o vecoj proizvodnji,a ne o prototipovima.Svetlosnim godinama smo bili ispred Madjarske,ali smo planski unistili sve pa tako i avioindustriju.Eto kupovacemo sada avione i od Madjara.Zatvorismo ove godine i fabriku alata u Cacku koja je radila alat za nasu namensku.Porazavajuce je koliko smo sami sebe unazadili.

08. Dec 2022.Pogledaj