BEG airport status
U redu nalet iznad grada, da vidimo imena i prezimena odgovornih

U redu nalet iznad grada, da vidimo imena i prezimena odgovornih

BEOGRAD – Jučerašnjim popodnevnim letom aviona MiG-29 Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije iznad Beograda simbolično je okončano četvoromesečno prizemljenje lovačke komponentne PVO sistema.

 
 

MiG-29UB fotografisan juče po završetku svog prvog leta. FOTO: Žarko Skoko
MiG-29UB fotografisan juče po završetku svog prvog leta. FOTO: Žarko Skoko

Ruskom donacijom nikl-kadijumskih akumulatora, čiji smo dolazak prvi najavili u subotu, završena je jedna od najdužih epizoda podrivanja odbrambene sposobnosti zemlje i borbene gotovosti Vojske Srbije. Do sada nezabeleženo, skoro četvoromesečno, nefunkcionisanje najbitnije karike integrisanog PVO sistema države prekinuto je letom dvoseda MiG-29UB iznad šireg centra Beograda.

Uprkos saopštenju Vojske Srbije da se radi o „redovnim letačkim aktivnostima“ u pitanju je bio ciljano promotivni let. Politička izjava obećanog „biće završeno“ povratka u vazduh srpske „lovne avijacije“. Donacija, koja nema veze sa sistemskim rešenjem poblema nedostatka akumulatora, obezbeđena je od strane ruskog ministarstva odbrane i brendirana je kao „lični poklon“ predsednika Ruske Federacije. U realnosti, u pitanju je ubrzana procedura otuđenja ruske vojne imovine koja je bila zatražena od strane ministra Gašića i koja je, kao takva, morala biti odobrena od viših instanci ruske države. Da li je lično Vladimir Putin bio uključen u poklanjanje akumulatora ostaje diskutabilno.
 

Vreme je za otkaze

 
Budući da je lični čin priznanja odgovornosti u formi dobrovoljne ostavke nezabeležen u modernoj istoriji Vojske Srbije, nakon privremenog rešenja problema onesposobljavanja lovačke komponente ViPVO, vreme je za identifikovanje odogovornih, njihovo kažnjavanje i udaljavanje iz aktivne vojne službe.

Naime, strateški propust u naprednom upravljanju inventarom rezervnih delova za najbitniji segment oružanih snaga kažnjiv je po više osnova i za njega, gotovo sigurno, nije krivo ViPVO već više organizacione instance vojske. Da li je po sredi „iznenađenje“ prestankom rada domaćih proizvodnih kapaciteta ili do sada nezabeležen dilentatizam u nošenju sa zakonskim procedurama javnih nabavki koje nikako nisu bile iznenađenje ili nepoznanica ostaje da se utvrdi sveobuhvatnom i detaljnom istragom.

Sistemski problem ovim nije rešen. Kao što je premijer izjavio u nedelju, tender za nabavku redovnog stoka akumulatora tek predstoji i po svemu sudeći neće biti brz.

Na žalost, slučaj „akumulatori“ još jedan je dokaz nesposobnosti sistema odbrane u celini za odnos sa tradicionalno nepouzdanim inostranim partnerom. Posle slučaja „avionske gume“ i slučaja „piropatrone za izbaciva sedišta“ nameće se nekoliko pitanja. Sve i da nekom sledećom predizbornom magijom bude sredstava za nabavku nove tehnike da li bi vojska mogla da je prihvati i obezbedi njenu održivu i neometanu upotrebu?

Godine neulaganja, loših kadrovskih rešenja i sistematskog nemara prema budućnosti vojnog vazduhoplovstva pružaju jasan odgovor na postavljano pitanje – prvo da savladamo kako se na vreme nabavljaju akumulatori pa onda da sanjamo neke komplikovanije snove.
 
 

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

d

Previše ste negativni u poslednje vreme, naporno je čitati takve tekstove. Svuda oko nas su problemi, pa još i na sajtu koji bi trebalo da se bavi avijacijom ne želim da čitam toliko negativno obojene tekstove. Zamara, zaista.

Odgovori
M

Jel negativno ili realno? Avijacija nije bajka. Ti ljudi lete iznad nasih glava, ti ljudi imaju razne uloge i zadatke, i nasa i njihova sigurnost je ne-o-pho-dna! A ne inprovizacija i palanacki lako-cemo mentalitet.
Naravno da je krajnje vreme za odgovornost. Svaki dan se smejemo koliko gluposti i licemerstva nema kraja.

Bravo za tekst!

B

Nemoj tako. Izvorni smisao novinarstva je da "pokaže prstom" a ne da zabavi. Ovo je vojno vazduhoplovstvo. Vojno. Nema zezanja. Neki pilot će da pogine zbog nekog krupnijeg zataškavanja za koje niko ni ne zna. Uredu je tražiti odgovornost. Ozbiljna vojska bi tako trebala da funkcioniše. Ako je u pitanju nemar visokog oficirskog kadra- o tome treba postojati, ako ništa, službena zabilješka. Sada smo u situaciji da je osobi (osobama) koje su odgovorne za nemar otvoren put za dalje napredovanje. Ovakvi likovi se neće smiriti dok zbog njih neko ne pogine. Tu nema greške.

Ako su u pitanju neki drugi motivi- ako se ovo radi namjerno, opet odlično- povlačenje pitanje odgovornosti zna da istjera na vidjelo o čemu se radi. Mislim- ne moram da da znam, neka zna VBA i neka o tome u zvaničnim kanalima postoji trag.

p

Pa izvolite citajte Politiku i verujte da se Vucic "mudro" dosetio a Rusi nas vole pa pomogli.
Ovaj tekst,naprotiv,ukazuje na istinu: u svakoj vojsci na svetu – pa i nasoj – postoje kazne za pogresne postupke,suprotne pravilima koje svi znaju napamet.
Dakle,neko ili neki ljudi su krivi za ta 4 meseca.
Nazalost,kako u Srbiji preovladjuje misljenje ljudi poput Vas,koji ""nece da cuju neprijatno"tako ce nam i biti-uvek bez necega,avioni ne lete nikom nista.To se ne zove Vojska ni drzava.

o

Bravo na komentaru.Glupo je komentarisati trenutno stanje za koje su odgovorni svi koji su vladali prethodnih 20 godina cija su naredjenja bezbogovorno iyvrsavali poltroni koji nisu imali muda da kazu da imaju problema jer sada ne bi bili u nekim smatsama i primali extra kintu na extra penziju….sramota u sta su nas uvalili a da sada isti komentarisu kako je ovo strasno

S

Potpuno izbalansirano i na zalost tacno.Zar vise nema oficira sa osecanjem odgovornosti i makar minimumom patriotizma.Zasto svi cute?Sta se desilo sa cuvenom licnom inicijativom,која se nekada podsticala medju oficirima?Mislim da je pravo pitanje,DOKLE ОVАКО?

Odgovori
M

Ma da i u dejstvu protiv nato-a i kosovskih bandi jurisna avijacija je najvise odradila, ne treba je zanemarivati i lako je se odreci, ali lovacka je trenutno najbitnija,,,, super galeb, a narocito ORAO koji je nepravedno zapostavljen ljudima iz kova na promer na kosarama spasao zivote i dao psihicku stabilnost i volju….trebalo bi malo obratiti i paznju na taj avion, savrsenih karakteristika za nase podneblje,,,,moze on jos dugo da leti uz malo ulaganja, bez obzira na probleme, a imamo primer g-2, koji izbacen odavno, a leti jos na mitinzima…, tako i orao sa malo kvalitetnijim rezervnim delovima moze da bude dosta siguran avion,,, ovim vasim tekstovima pomazete ljudima da shvate vaznost avijacije, lovacke, a trebalo bi i jurisne, ma koliko je nasa zemlja siromasna, jer nam okruzenje namece obe vrste avijacije i hvala vam na stalnom potenciranju na odgovornost i posledica te odgovornosti, ja sam vam zahvalan i samo tako nastavite…

Odgovori
R

Odlican tekst. Dosta je vise ne znanja.

Odgovori
v

Ovo je "miniranje" postojeće opreme da bi se prišlo nabavci zapadne tehnike. Trud za donošenje odluke o nabavci bio bi "nagrađen" obilatom provizijom. Vidjeli su da ih je narod prokužio pa su se naglo predomislili.

F

Ne znanje se piše spojeno!
Usput – održavanje aviona u upotrebi u jedinicama nije tako prosto kao što ga Vi zamišljate. Gotovo svaki deo, pa i struktura imaju svoj VEK (rok) trajanja!
Kod naših i ruskih aviona je to veliki problem jer nije primenjen sistem "Po stanju" (on condition) pa tako kad istekne neki rok od, recimo 30 godina – sve može da se baci ili pak (možda) neko hrabar hoće da PRODUŽI resurs na sopstvenu odgovornost i posledice po napredovanje u službi ukoliko se nešto loše desi zbog toga..

Vrlo je složena problematika koju pokušavate (nevešto!) da objasnite sa dve rečenice… i tako daleko od realnosti

Cobalt

N

Ma je li!!?Hoćeš da kažeš kako niko nije kriv što ponešto zafali u zao čas?!
Vrlo je prosta problematika koja se dogadja. Lepo si rekao da treba "neko hrabar ko hoće da uradi nešto na sopstvenu odgovornost". Pa gde se izgubio taj NEKO?!
Ima jedna arhaična sintagma koja predstavlja odraz kukavičluka kroz vekove, a glasi:
"SVI JUNACI NIKOM PONIKOŠE………."
Dalje znaš,….valjda.

N

Sta bi se desilo da je ponestalo akumulatora za sluzbene automobile vlade Srbije?!

Odgovori
A

Nabavka akumulatora kao i drugih reyervnih delova iz inostranstva zavisi isključivo od dodeljenih novčanih sredstava i volje političara, nema to veze sa oficirima jer je jasno da onaj ko drži novac smatra da ga ne treba ulagati u sistem odbrane, a novac ne kontrolišu vojniici.

Odgovori
M

Odličan tekst! Dakle,ovi od svega naprave cirkusku predstavu za mase. Nepismeni ministar,klimoglavi i uškopljeni načelnici Vojske i avijacije na zahtev "čoveka od reči" organizuju nadletanje grada da uvere narod kako se brinu za sigurnost neba….E, sad nam je laknulo….Ljudi, ovo postaje perverzija koliko nam potcenjuju pamet! Pa oni zabijaju kolac u srce našeg vazduhoplovstva a zaluđuju nas godinama…A nema vojnika koji će da stisne petlju i spreči manipulaciju istinom o stvarnom stanju?! Takvi su izumrli.Patriotizam-šta li to beše?!

Odgovori
V

Ministar mora da bude smenjen. Nista manje od toga. Keramicar u kupatilo da lepi plocice i postavlja kadu. Sramota za Srbiju.

U vojsci mora da lete glave. Neko mora biti odgovoran po samoj liniji komande. Tek kada budu izgubili privilegije mocicemo da krenemo dalje.

Stoka u obore, lopovi u zatvore, nepismeni u skolu.

Odgovori
M

Da li nam Tango Six moze dati informaciju sta je sa cetvrtim migom 29 koji niko ne spominje vise?! Hvala

Odgovori
P

On je unisten u udesu 2011, ako se ne varam.

Ж

Не није то тај авион. 2009. се срушио авион 18105 када је погинуо пилот Раде Ранђеловић. Причамо о примерку 18101.

Ж

Тај авион чами у хангару, не лети већ скоро 4 године и служи вероватно као извор делова. Приказују га само на статици.

m

Aj vise s time da se stalno trazi neka dlaka u jajetu….sta bi bilo kad bi bilo. Avioni ponovo lete i to je jedino vazno.

Odgovori
M

Da li autor teksta moze dati neki primer alternativnog stranog partnera.Posto je naveo da je strani parter Ruski MiG tradicionalno nepouzdan.
Da li smo mi uopste u stanju da cak i da posedujemo novcana sredstva, kupimo avion zapadne proizvodnje?
Sta je potrebno da nasa drzava uradi da bi nam neprijatelj prodao visoko-tehnolosko orudje.
Sta je potrebno da Srbija uradi da vise ne bude neprijatelj NATO-u?
Nadam se da ste razumeli sta sam napisao.

I jos nesto. Kaze se da je inostrani partner tradicionalno nepouzdan. Istina je da MiG ima losu reputaciju. Ali sta je sa nasom reputacijom?
I ako se ne varam Suhoj I Mig su fuzionisani?

Odgovori
g

Lenjir,sestar,olovku u sake, za pocetak,

M

Moraces da mi pozajmis kada ti zavrsis.

R

Gledam sinoc izjave ministra i nacelnika GS. Strasno. Bas me interesuje cime je cuvano nebo iznad Srbije a bez L-17 i L-18. I to pricaju a nemaju pojma o sistemu PVO.

Odgovori
Ж

Мислим ипак да смо у свему овоме ми најнепоузданији, ма ко био са друге стране. Не може РСК МиГ да буде крив за ову ситуацију ако смо видели ко је на челу државе и војске. Када НГШ каже да се небо може чувати и ракетама онда вам је све јасно.

Odgovori
d

Pazi dobili par akumulatora i sad se time hvale…Ja bi se pokrio usima i nebi to ni spominjao.To je sad kao ogroman uspeh,a niko se ne seca sta smo trebali nabaviti i sta je obecano…Sta ja sa avionima Mig-35,helikopterima i pvo sistemima?Od toga nista,pa sad ajde da mazemo narodu oci da imamo 3 ispravna miga 29….po meni bruka i sramota

Odgovori
J

Zahvaljujući herojskoj odlučnosti našeg premijera da "na molbu" EU ne povećajemo izvoz u Rusiju i strahu Rusa da im ne uvedemo sankcije kojima bismo izvršili samoubistvo i tako ih ostavili bez bratskogog saveznika, Putin nam je brže-bolje poklonio nekoliko avionskih akumulatora. Time je omogućio da se iznad grada znatno podigne nivo (hala)buke o uspehu našeg rukovodstva. Ministar vojni i NGŠ svojim nesuvislim izjavama ozbiljno zbunjuju okolinu pa i sebe…. Samo je nedostajao N. Stefanović da se,onako snishodljivo, za nešto zahvali Premijeru….Ili Toma da odlikuje nekog… I tako se svi lepo danima zabavljamo….a karavani prolaze!!!

Odgovori
M

Zna li neko koliko koštaju ti famozni akumulatori zbog kojih naši avioni nisu leteli?

Odgovori
V

Mnogo manje kostaju nego sramota koju smo doziveli.

Obraza nema ni ministar, ni NGS. Niti obraza, niti znanja, a ni postenja.

d

oko 13 hiljada evrica…sramota za izjavit pa cute…zivim u n.banovcima uz pistu…evo da nas cak i po gustoj kisi gde je smanjena vidljivost na dva km…jadni piloti zi zeljni lete…oko 5 uzletanja 29tke od jutros….ovo je katastrofa od rukovodstva…umesto unapred da se nabavi sto se zna da ce trebati oni kasne jos od nove godine maltene…jer gresite svi…neradi se o 4 meseca vec o mnogo duze….strasno

d

Šarena laža, a ja bacio toliko akomulatora !!!!!pa zašto se nisu javili da je problem samo u akomulatorima?????

Odgovori
P

A i prica o tome da je Zakon o javnim nabavkama kriv za kašnjenje sa nabavkom akumulatora nema veze sa životom. Jer, ako su znali da da samo od Rusa možemo da ih kupimo, jer oni treba da ih verifikuju, onda je trebalo da se odmah ide na pregovarački postupak s njima, a ne da se ide na otvoreni postupak, pa kad se javi neko jeftiniji, da se onda tek sete da Rusi neće da dozvole da se tuđi delovi ugrađuju u avione koje su oni proizveli.
Ovako kukanjem da su javne nabavke krive, samo potvrđuju svoje neznanje.

Odgovori
p

a sta je sporno u tome sto avion leti iznad grada? Meni iznad zgrade na Novom Beogradu prodje nekoliko desetina aviona dnevno… pa da tuzim i trazim odstetu? Jer stvarno znaju da budu bucni?

A drugo, da su prekrsili zakon bio bi to penal bez golmana na golu za opoziciju i tabloide.

Pitanje za strucnjake je da li je tacna izjava ministra odbrane o indijskim akumulatorima i da rusi nisu hteli da daju sertifikate za njih

Odgovori
s

Vojska NIJE JAVNI SERVIS građana pa samim tim ne može ni da bude "transparentna" i "na izvolte" svakom zaludnom građaninu Republike Srbije. Nadam se da ovi koji komentarišu dešavanja u Vojnoj Avijaciji Srbije nisu za vreme Nato bombardovanja "zapalili" preko granice. Jer ako jesu, onda … Pozdrav Francu Hudomalu jednom od istinskih legendi YU i Srpske Avijacije.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Banja Luka na: Predstavnici Ministarstvо odbrane i Vojske Srbije na bojevom gađanju sistemom PVO Mistral, VS dobija dve verzije sistema

@Stauffenberg Kakve informacije tačno imate o donaciji PVO sistema? Šta je trebalo da se nabavi, od čega se to odustalo i kada? Koliko je migova trebalo da dobijemo od Bjelorusije, pa se, eto, odustalo? Od kuda vama sve ovo?

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Beduin, Mahan je na crnoj listi niza zapadih država upravo radi toga koga prevozi i što se "podaci ne podudaraju". Čudim se da su u Beogradu dozvolili njihove letove i time nepotrebno provocirali zapad. Tako nešto si ne dozvoljavaju daleko veće i utjecajnije države. Tup se s rogatim ne može bosti. Puno premalo koristi za…

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Hvala Vama na pohvalama. Ovako velika ekspanzija je izuzetno riskantna, skupa i vrlo komlicirana za provedbu (operacije, marketing, sustav, slab LF u počeku, rizik...). Pitanje flote je glavni problem Air Serbie koji se odgađa već godinama (još u početku su rekli da će mijenjati 737-300 i ATR 72-200, no to se stalno prolongira). Više nema…

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Da, da, istina... u pravu ste. Hvala na ispravci. Sigurno ima toga još. Hvala na pohvalama.

13. Nov 2019.Pogledaj

Pavle na: [FOTO] Detaljne fotografije Orlova iz Muzeja vazduhoplovstva

Mile Ne trujte vise. Viper su licencno i italijani proizvodili za aeromaki. Razumete se bas u avionske motore a i sire, znate da i puloti znaju da je bas orao mrtav avion ukoliko ne leti jako nisko. Oni vam na stajanki pricali? Dokumentacija koja je pravljena u vti, alati i uvezene masine i eto milijardu…

13. Nov 2019.Pogledaj

Send this to a friend