BEG airport status
[ANALIZA] Vojno vazduhoplovstvo ponovo nedovoljno finansirano

[ANALIZA] Vojno vazduhoplovstvo ponovo nedovoljno finansirano

BEOGRAD – U predlogu budžeta za 2015. godinu Vlada Srbije bi trebala da izdvoji oko 443 miliona evra za Vojsku Srbije što je za oko 86 miliona evra manje nego planirani izdaci za ovu godinu. RV i PVO ponovo ne dobija dovoljno sredstava.

 
 
Serbia Air Force
 
 
Od ukupne sume za opremanje Vojske Srbije je projektovano samo nešto više od 24 miliona evra a u izvorima finansiranja spomenut je i neraspoređeni višak prihoda iz ranijih godina koji iznosi oko 9,5 miliona evra. Nacrt donosi i detaljnije podatke o izdacima za vidove i službe Vojske Srbije. Danas ćemo analizirati planirana trošenja za RV  i PVO. Radi lakšeg praćenja i shvatanja vrednosti, iznose ćemo predstaviti u evrima.
 

RV košta

 
Ono što je prvo neprijatno iznenadilo je, može se slobodno reći, izuzetno mala cifra za, kako je navedeno, funkcionisanje RV i PVO. U pitanju je manje od 9 miliona evra, od toga za tekuće održavanje i popravke oko 5,4 miliona, stalni troškovi 2,1 milion, 1,1 milion za materijal i 400 hiljada evra za ostale troškove kao što su troškovi putovanja, specijalizovane i usluge po ugovoru, nagrade zaposlenima, socijalna zaštita, porezi, takse, kazne i penali.

Ne želimo da špekulišemo da li će i ovako skroman budžet biti realizovan ali iskustva iz trošenja projektovanih sredstava kao i rebalansi budžeta proteklih godina, govore da su sredstva obično bila smanjivana i da plan ulaganja uglavnom nije tekao po planu.

Vojska nije dobijala šta joj je obećano a mnogi projekti obnavljanja sredstava NVO (Naoružanje i vojna oprema) nikada nisu realizovani niti je njihova realizacija započeta. Takođe svako ko prati dešavanja u vojnoj avijaciji može zaključiti da su ovo izuzetno mala i nedovoljna sredstva za normalno funkcionisanje RV i PVO kakvog još uvek ima Srbija. Operativnost tehnike kao i nalet pilota već duže vreme uglavnom nije na željenom nivou a takav trend će se po svemu sudeći nastaviti i sledeće godine a verovatno i u narednih nekoliko godina.

Tango Six je više puta već pisao o tome a najteže stanje tehnike i kadra je svakako u lovačkoj avijaciji koja danas nema više od tri-četiri borbeno sposobna aviona, čiji su resursi na izdisaju i kojoj prvoj preti nestanak. Tu su i ostale vrste avijacije koje nisu u mnogo boljem položaju. Primer za to je transportna avijacija koja raspolaže sa nekoliko aviona a od njih tri hitno moraju na remont od kojih dva u inostranstvo. Remont domaćih vazduhoplova ide sporo pa tako Vazduhoplovni Zavod “Moma Stanojlović“ nije u stanju da godišnje sa remonta izbaci više od jednog do tri vazduhoplova a i to je jedna od posledica slabog finansiranja vojske. Nabavka nove savremene tehnike za pripadnike RV i PVO polako postaje samo misaona imenica a ovaj vid prinuđen je na “golo“ preživljavanje.
 

G-4 (M)ožda

 
139317_tmb_260244491_G 4M
 
U pregledu kapitalnih planiranih izdataka za 2015. kao i za naredne dve godine mogu se videti dve stavke vezane za vojno vazduhoplovstvo. Prva je izgradnja hangara na vojnom aerodromu Batajnica, za 2015. planirano finansiranje je oko 1,6 miliona a 2016. oko 390 hiljada evra.

Za projekat modernizacije aviona G-4 na standard G-4MD za 2015. i 2016. namera je da se potroši samo po 195 hiljada evra a u 2017. oko 197 hiljada. Takva modernizacija sasvim sigurno iziskuje mnogo veća sredstva a podsetićemo da je krajem 2012. u projekciji budžeta za 2013. spomenuto da bi kapitalni izdaci za ovaj projekat u periodu 2013-2015. iznosili oko 10 miliona evra. Školsko-borbeni avion G-4 je perspektivan vojni avion sa velikim mogućnostima modernizacije i produženja veka upotrebe. Danas RV i PVO raspolaže sa oko 22 aviona ovog tipa, starosti 23-35 godina sa prosečnim naletom od svega jedne trećine od predviđenih 5000 sati. Ovom tipu je za sada produžen životni vek za 8 godina a nakon modernizacije avioni bi mogli biti upotrebljavani i do 2035. godine.

Prvobitno je planirano da se modernizuje do 15 aviona ali je kasnije to smanjeno na svega 9 komada. Njegova modernizacija tesno je bila vezana i za nabavku novog višenamenskog borbenog aviona ali je danas svima jasno da do te nabavke neće skoro doći ako je uopšte i bude. Modernizacija obuhvata novo uređenje pilotskog prostora i ugradnju nove savremene elektronske opreme uz neophodne izmene na strukturi radi smeštanja iste. Od nove opreme treba istaći pre svega nove tzv. “glass“ instrument table, gornji elektroopitčki pokazivač, potom sisteme za komunikaciju, navigaciju i identifikaciju kao i sisteme za aktivno i pasivno ometanje. Tu je i integracija novog vođenog naoružanja kao i novi nosač ispod trupa na kojem bi se mogli podvešavati kontejneri sa različitom elektronskom oporemom za izviđanje, navigaciju i napad. Pogonska grupa i glavni sistemi bi ostali isti. G-4MD je odavno u Studiji razvoja roda avijacije za period 2010-2020., strateški partner u ovom potencijalnom poslu još nije izabran a smatra se da su glavni konkurenti renomirane firme iz Izraela, Francuske i Italije. Sa ovakvim planom finansiranja projekta teško se može očekivati napredak i u narednim godinama sem ako se ne iznađu drugi izvori i načini pronalaženja sredstava.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

Novac koji je izdvojen za modernizaciju G-4 nije dovoljan za bilo kakav ozbiljan rad na tom projektu. Čak i izrada jednog prototipa bi koštala negde oko milion evra . S druge strane, to može da bude lepa svota koju će razni "stručnjaci" da stave u svoj džep na razne načine, pa će se zato o G-4MD pričati barem još nekoliko godina . Na kraju od svega neće biti ništa, ili će se eventualno nekoj stranoj firmi prepustiti glavni posao što će naravno dodatno da košta .

Odgovori
Ph

A kako zamisljate vi Jovice da ce neki "strucnjaci" staviti te pare u dzep? Jedini strucnjaci koji rade bilo sta u vezi sa modernizacijom G-4 su oni na VTI, a oni dobijaju (ponizavajuce niske) plate iz budzeta i ne postoji mehanizam kako bi oni stavili ovo u svoj dzep. Raznorazni clanovi raznoraznih komisija u vezi tendera i dokumenata za G-4MD, bilo iz VTI ili iz Komande RViPVO, MO itd. taj deo posla rade za dzabe (tj. za vec pomenutu platu). Jedino na sta se mogu trositi ove pare su opremanje VTI, stvari vezane za tender (prijem delegacija proizvodjaca opreme ili slanje ljudi kod njih) i ove pare su dovoljne samo za te stavke. Za ove pare pitanje je da li uopste moze da se remontuje jedan G-4, a ne da se modernizuje 9-15 komada.

Odgovori
Jo

Gospodine Phoenix , svaka plata je previsoka ako nema rezultata. Imate ljude iz VTI koji rade (ili "rade" ) na tom projektu već godinama, plate se primaju, bliži se i penzijica, konkretnih rezultata skoro da nema . Naravno, oni se vade na to da država ne ulaže dovoljno (što je tačno) , ali bi onda barem taj projekat trebalo zamrznuti i ne trošiti više ni dinar na njega do boljih vremena . Imate i ljude dovedene sa strane , koji rade po ugovorima o delu , ista priča . Na kraju, imate firme koje nabavljaju opremu ili pružaju usluge vezane za ovaj projekat (što ste i sami napomenuli) . Sve to košta – naravno cifra je smešna u nekim globalnim okvirima, ali u siromašnoj Srbiji nije zanemarljiva .

Ma

Kako nema rezultata?! Pa ne rade u VTI samo na G-4MD. Jel napravljena Lasta? Jeste. To što nije uvedena u naoružanje nije do projektanata nego do birokratije u ViPVO koja na taj način podgreva i zlonamerne tvrdnje da se radi o lošem avionu. VTI radi ono što mu država naloži. Da li će država taj projekat i realizovati nakon što ga dobije nije problem VTI-a već države koja nema nikakav plan ni o čemu.

A iznosi prihoda u VS su inače smešni. Da radim sa srednjom u civilstvu više bih zaradio.

Jo

Ne mešajmo babe i žabe . O projektu Lasta je već pisano na ovom portalu, i o dobrim i o lošim stranama . Ovde govorimo o G-4MD, odnosno na šta se troši taj novac i kome odgovara takvo stanje .

Što se tiče prihoda u VS, nekome su veliki, nekome su mali . Ko misli da može da zaradi više u privatnom sektoru slobodan je da to pokuša da ostvari .

Ma

Jovice, za početak pročitajte predlog budžeta u delu koji se odnosi na modernizaciju G-4 gde Vam je napisano na šta tačno ide taj novac i za koji procenat svakog činioca je raspoređeni novac dovoljan, pa onda možemo da nastavimo diskusiju.

Jo

Koliko sam video, ne piše ništa posebno . 23.8 miliona dinara modernizacija G-4 u G-4MD , samo jedna stavka – mašine i oprema . Nešto pre toga plate, nagrade zaposlenima , usluge po ugovoru i.t.d. Dakle, sve je kao što sam i rekao , nedovoljno novca da se nešto ozbiljnije uradi, dovoljno novca da se relativno pristojno živi na račun poreskih obveznika .

BS

Anestezija pred EUtanaziju!

Odgovori
Q4

Po meni mislim da treba dobro razmisliti sta i da li je vredno modernizovati. Ocigledno se nedovoljno novca ulaze u RViPVO…

Odgovori
Zu

Članak, finansijska konstrukcija za 2015-tu za potrebe RV… amaterski pristup. Analitički ne znači ništa i samo iritira. Za svaku avijaciju je malo novca. Nije problem u novcu. Ko razume poruku..shvatiće.

Odgovori
Lt

Najbolje se nauci plivati kad se skoci u duboku vodu.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Дарвин na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Odličan tekst, nadam se da ga je pročito i neko iz SMATSA. Pozdrav za Isu, za koga znam, ali ga nisam nikada upoznao.

11. Feb 2025.Pogledaj

max na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Bilo bi super vidjeti i mali osvrt na budućnost ATC-a, npr SESAR. Ima li kakvih konkretnih rezultata ili je to još sve teorija?

11. Feb 2025.Pogledaj

Željko Tucaković na: Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

Pa nemaju ni svi Francuski avioni taj IRST, ilit OSF, imaju samo neki noviji primerci od 2014-te pa na ovamo, srpski će imati

11. Feb 2025.Pogledaj