BEG airport status
EBACE15: Gulfstream, Top Gun i sletanje na mesec Sinergija vojne i civilne vazduhoplovne industrije. Gulfstream avioni su sada i deo pop-kulture

EBACE15: Gulfstream, Top Gun i sletanje na mesec

Šta je zajedničko za Appolo Lunar Module (letelica sa ljudskom posadom koja je sletela/poletela sa meseca), F-16 Fighting Falcon, jedan od najuspešnijih posleratnih vojnih aviona proizveden u preko 4000 primeraka i F-14 Tomcat – avion iz filma Top-Gun?

Odgovor: Gulfstream.

Kada kažem da je civilna kompanija zapravo vojna industrija mislim upravo na Gulfstream. I to na potpuno originalan način, drugačiji od Dassaulta o kom smo pisali. Gulfstream je osnovao Grumman a danas posluje u sastavu General Dynamicsa. I jedno i drugo su u pravom smislu te reči vojna industrija.

Grumman je osnovan 1929. godine i od samog starta bio je specijalizovan za mornaričku avijaciju. Počev od predratnog FF-1 dvokrilca, preko lovačkih “mačaka” tokom II Svetskog rata (F4F Wildcat, F6F Hellcat, F7F Tigercat, F8F Bearcat) i TBF Avenger torpednog bombardera, sve do mornaričkog lovca F-14 Tomcat – zvezde filma Top-Gun. U istoriju avijacije upisali su se i projektovanjem i proizvodnjom mesečevog modula za Appolo svemirski program – letelica koja je ljudsku posadu spustila na mesec.

Dobitnici najprestižnije nagrade u vazduhoplovstvu - Collier trofeja
Dobitnici najprestižnije nagrade u vazduhoplovstvu – Collier trofeja

Ogranak civilne avijacije – Gulfstream, osnovan je 1950. godine. Prvi G-I bio je dvomotorni turbo-propelerni avion već sledeći G-II bio je biz-jet (1965. godine, samo 3 godine posle Dassaulta). Novi model G-III, brži i većeg doleta, sa većom kabinom i potpuno novim dizajnom krila (sa karakterističnim vingletima) predstavljen je 1979. godine. Brzo je predstavljena i manja verzija G-IIB koja je na novim krilima i tehnologiji G-III imala manju G-II kabinu. Već 1982. predstavljen je novi G-IV kao prvi “all-glass cockpit” poslovni avion. Kompanuju je 1985. kupio Chrysler, 1989. je prodata privatnom investicionom fondu a od 1999. do danas posluje u sastavu General Dynamicsa.

General Dynamics je osnovao Philip Holland u 19. veku (!), a od 1896. godine do danas aktivno proizvodi podmornice (uključujući i nuklearne podmornice tokom hladnog rata). Pod imenom General Dynamics posluje od 1952. godine nakon posleratne konsolidacije nekoliko vojnih fabrika. U avioindustriji su još od 2. Svetskog rata. U sastavu General Dynamicsa poslovalo je nekoliko vazduhoplovnih kompanija uključujuči i Canadair – od 1946. do 1976. godine. (Bombardier je Canadair kupio 1986. od Vlade Kanade i time ušao u avio industriju).

Flight test kampanja
G500 flight test kampanja

Pored nekoliko veoma uspošnih posleratnih aviona, od 1972. godine proizvodili su jedan od najuspešnijih vojnih aviona Falcon F-16 – proizveden u preko 4000 primeraka. Konsolidacijom vojne industrije posle hladnog rata (devedesetih) General Dynamics je kupio nekoliko uspešnih kompanija a između ostalih i Gulfstream 1999. godine.

DNK vojne industrije apsolutno je dominantan u Gulfstreamu. Kao i sam General Dymanics, zapošljava ogroman broj bivših oficira (što vojnih što civilnih “agencija”). Moderna vojna industrija 21. veka bitno je različita od naše ustaljene percepcije (bazirane pre svega na našim vojnim “kompanijama”).

Na čelu General Dynamicsa nalazi se žena (igrom slučaja poreklom iz Srbije) Phoebe Novaković koja u svim sektorima kompanije insistira na ulaganjima u istraživanja i razvoj novih tehnologija. Tako je i u Gulfstreamu. Otud tempo razvoja novih proizvoda koji je nezabeležen u mirnodobskoj istoriji poslovne avijacije. Rizik i dalje postoji i apsolutno je neizvesno kako će tržište reagovati na tehnološku trku Gulfstreama i Dassaulta ali je sigurno da će što više vremena prolazi ostali konkurenti imati daleko teži zadatak da im pariraju. Bombardier je prvi koji je direktno osetio efekte tehnološkog zaostajanja.

Gulfstream avioni karakteristični su po elipsastim panorama prozorima i po upadljivim vingletima na krilima. Brzina i veliki dolet glavno je prodajno oružje Gulfstreama.

U 2015. godni beleže stabilno poslovanje: za prva 3 meseca isporučili su 32 nova aviona (25 velikih G450/G550/G650 i 7 srednjih G150/G280) u ukupnoj vrednosti od $2.1 milijarde od čega je operativna zarada čak $431 milion (povećanje od 6.7% u odnosu na prva 3 meseca 2014.). Prodatih aviona koji tek treba da se isporuče je u vrednosti od $13 milijardi.

U Evropi imaju mali udeo na tržištu od svega 7% sa flotom od 200 aktivnih aviona ali je karakterističan rast od čak 30% u poslednjih 5 godina. Model G550 je 4 po popularnosti u Evropi i ima ih ukupno 65. Interesantan je podatak da prvo mesto po popularnosti u Evropi dele Cessna Citation Mustang i Dassault Falcon 7X sa po 92 aktivna aviona, pri čemu je Falcon 7X čak $50 miliona skuplji?!

Gulfstream mnogo ulaže u pouzdanost svojih aviona ali i u servisnu mrežu.

Što se pouzdanosti tiče tu su (uz Dassault) lideri na tržištu. “Outstanding reliability” ili dostupnost aviona između redovnih servisnih intervala je preko 99.8%. Kod G280 tačno 99.8%, kod G150 99.84%, kog G450 99.87% a kod G550 fantastičnig 99.92%. To znači da će vaš G550 na servisu (van unapred zakazanog redovnog održavanja) provesti svega 0.08% vremena.

Mobilna servisna podrška zemaljskim vozilima ali i avionima
Mobilna servisna podrška zemaljskim vozilima ali i avionima

Servisna mreža je dobro razvijena a uz klasične “zemaljske” servise na aerodromima Gulfstream je prvi organizovao FAST mobilnu mrežu servisa – 3 aviona G150 konvertovana su u leteći servis kao nadgradnja zemaljske flote kamiona i kombija koji su na poziv dostupni da servisiraju (redovno ili vanredno) avione gde god da se oni nalaze. U Gulfstream servisnim centrima (statičnim i mobilnim) nalaze se i rezervni delovi u vrednosti od $1.5 milijardi dolara koji su odmah dostupni za ugradnju. Kupci skupih igračaka ne vole da budu prizemljeni. Posebno ne vanredno i neplanirano. (napomena: zato se na onom lageru od 1.5 milijardi dolara doptupnih delova nalaze i akumulatori)

Za nove modele G500 i G600 koji se razvijaju paralelno gradi se potpuno nova fabrika. Očekuje se da kvalitet izrade bude dodatno unapređen a da se pri tome značajno ubrza proces proizvodnje. Izgradnja nove fabrike dovoljno govori o očekivanjima Gulfstreama od novih modela a do sada je tržište pozitivno reagovalo stabilnom prodajom (iako se podaci ne objavljuju).

Oba motora za nove modele (PW814GA i PW815GA) uspešno su sertifikovana i u toku su intenzivna testiranja u vazdušnom tunelu. Dva od 5 planiranih aviona za proces sertifikacije već su isporučena opitnom odeljenju Gulfstreama. Prvi G500 poleteo je u vreme održavanja konferencije u Ženevi samo par sati posle konferencije za štampu (na kojoj let nije bio ni najavljen – tipično ponašanje za vojnu industriju).

Trenutna zvezda Gulfstreama je najveći model G650/G650ER ultra velikog doleta od 12,000 do 14,000 kilometara pri brzinama od 0.90 i 0.85 maha. Kupcima je već isporučeno 110 aviona a sertifikacija novog G650ER u Evropi očekuje se sledeće godine. Ovaj model postavio je već nekoliko brzinskih rekorda između velikih gradova (popularnih destinacija) uključujuči i put oko sveta sa samo jednim sletanjem!

Novina je i što je Gulfstream prva kompanija koja će koristiti gorivo iz obnovljivih izvora na svom svojim korporativnim letovima (uključujući i letenje u procesu sertifikacije aviona). Radi se o specijalnom miksu Jet-A goriva u kome je 30% sadržaja proizvedeno iz agrarnog otpada. Očekuje se da u budućnostu na bazi ovog iskustva Gulfstream avioni budu sertifikovani za korišćenje neke vrste goriva dobijenog (delimično ili u potpunosti) iz obnovljivih izvora.

I umesto zaključka: “Collier Trophy” najprestižniju nagradu u oblasti avijacije koju već 100 godna dodeljuje National Aeronautic Association ove godine dobio je Gulfstream za model G650.

EBACE_02

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

mateus na: Vojna parada u Moskvi: Detaljno o vojnoj tehnici i svim premijerama

Mayer Sta si ti ocekivao da ti svaki detalj dostave na tacni. Ja stvarno ne znam da li si ti bio uopste u vojsci sa ovakvim decijim konstatacijama. Jesi li cuo nekad za industrijsku ili vojnu tajnu? Znaci treba sve detalje izbaciti na videlo da bi tamo neki Mayer video i procitao svaki detalj na…

14. Jul 2020.Pogledaj

Stefan na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Croatia nije iskoristila ni posljednju priliku

Hvala Vam na još jednom zanimljivom članku. Na momente mi se učinilo da ste previše strogi u ocenama, a onda, kad sam došao do izgovara kompanije koje ste nabrajali, postalo mi je jasno da ste realni sasvim. Zemlja koja se oslanja na turizam poput Hrvatske ne bi smela da dozvoli da zavisi od drugih prevoznika.…

14. Jul 2020.Pogledaj

Predrag na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Croatia nije iskoristila ni posljednju priliku

Max, Slazem se sa Vama da obe Vlade podrzavaju finansijski svoje avio kompanije medjutim svedoci smo toga da u vremenima krize toj vrsti pomoci nisu imuni ni daleko veci avio prevoznici. Srbija se svoje velicine kao ni broja stanovnika ne treba stideti. Svoju velicinu koja nije bas nesto velika cak ni u evropskim a kamoli…

14. Jul 2020.Pogledaj

max na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Croatia nije iskoristila ni posljednju priliku

Bilo bi idealno za obje tvrtke kad bi se putnici i linije ukinuli te da dobivaju redovno novac od države (kao npr sve one drzavne agencije). To bi bio dobitak za sve - putnicima bi bilo odlično jer bi tu uslugu pruzao netko drugi. Poreznim obveznicima bi bilo jeftinije. A upravi i zaposlenima bi bilo…

14. Jul 2020.Pogledaj

max na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Croatia nije iskoristila ni posljednju priliku

Predrag ta ideja da Srbiji nešto pripada jer ima vise stanovnika je vec krvavo zavrsila. Realno ni Croatia ni Air Serbia nisu tržišne kompanije vec političke koje plaćaju porezni obveznici. Nijedna od njih kao takva neće postati nikakav regionalni igrač vec ce i dalje letjeti gubitaske linije za koje drugi nisu zainteresirani. To sto je…

14. Jul 2020.Pogledaj

Send this to a friend