BEG airport status
LYBE 1810:30 Z 170°11KT CAVOK 18/08 Q1015 BECMG 230°08KT
IOMAX Archangel – jurišnik 21. veka Nadziranje granice. Nasilnim sredstvima. Dugo vremena. Foto: Petar Vojinović

IOMAX Archangel – jurišnik 21. veka

Na ovogodišnjem Buržeu američka kompanija IOMAX drugi put je drugi predstavila svoj avion Archangel čija je osnovna namena patroliranje granicom (BPA – Border Patrol Aircraft) a ujedno predstavlja i tzv. COIN (Counter Insurgency) protivpobunjenički avion. Archangel je nastao od poljoprivrednog aviona S2R-T660 kompanije Thrush Aircraft sa kojom je kompanija IOMAX rešila da napravi jeftin laki borbeni avion tzv. BPA avion prve generacije.

U poređenju sa običnim poljoprivrednim S2R-T660, Archangel ima kabinu koja je pomerena napred kako bi se unapredila vidljivost pilota, ima samozaptivajuće rezervoare za gorivo, balističku zaštitu i sistem za snabdevanje kiseonikom.

Povećana je krstareća brzina, tu je i kompozitni propeler koji redukuje infracrveni odraz aviona ali i poboljšava performanse aviona na većim visinama. Proizvođač tvrdi da Archangel ima moderniju avioniku i bolju upravljivost od drugih aviona iste namene. Ističe se i velika nosivost kao i jednostavnost konstrukcije. Avion se može upotrebljavati sa nepripremljenih poletno sletnih staza zahvaljujući pre svega ojačanim stajnim trapom fiksnog tipa.

Miks ubojnih sredstava na kojem bi pozavideli i mnogo veće letelice. Foto: Petar Vojinović
Miks ubojnih sredstava na kojem bi pozavidele i mnogo veće letelice. Foto: Petar Vojinović

Krstareća brzina iznosi 333 km/h, vrhunac leta je 7.620 m a avion može ostati u vazduhu impresivnih 10,5 sati. IOAMX dalje tvrdi da je avion jeftin za nabavku i operativno korišćenje sa cenom sata naleta od svega 1.000 dolara. Razvoj aviona je započeo novembra 2012. a definisanje ovakvog aviona inicirali su Ujedinjeni Arapski Emirati koji su do danas nabavili 24 aviona AT-802U u istoj nameni.

Međutim kako se i pretpostavljalo, UAE su deo svojih aviona donirali drugim državama, kao npr. 6 aviona Jordanu a određen broj aviona je završio u Egiptu i Libiji. Smatra se da su UAE naručili i 24 aviona Archangel kako bi ih naknadno prosledili drugim bliskoistočnim zemljama koje imaju bezbednosne probleme.

Bivši A-10 pilot priča o ključnoj karakteristici jurišnika - ostati dovoljno dugo u vazduhu zbog promene situacije na bojištu. Foto: Petar Vojinović
Bivši A-10 pilot priča o ključnoj karakteristici jurišnika – ostati dovoljno dugo u vazduhu zbog promene situacije na bojištu. Foto: Petar Vojinović

Elektronska oprema omogućava avionu da osim patroliranja granicom, borbom sa pobunjenicima, izvršava i zadatke izviđanja (dok je avion naoružan), neposrednu podršku trupama na zemlji (CAS), zadatke borbenog traganja i spasavanja (CSAR), kontrole borbenih dejstava iz vazduha (FAC-A), borbu sa dilerima droge.

Veoma savremenu i sofisticiranu elektronsku opremu čini turela sa elektrooptičkom i infracrvenim senzorima tipa MX-15 ili MX-20 firme L-3 Wescam ili infracrveni sistem za osmatranje prednje polusfere (FLIR) tipa Star SAFIRE 380HLD. Sve navedeno se montira u namenski konstruisanom podtrupnom kontejneru u koji se može staviti i druga elektronska oprema kao što je npr. signalizator za upozorenje o nadolazećoj protivavionskoj raketi, signalizator radarskog ozračenja ili sistem za protivelektronska dejstva. Avion poseduje i sistem za elektronsko ratovanje tipa AN/ALQ-213 kompanije TERMA a na ovogodišnjem Le Buržeu je najavljeno da će se integrisati sistem MASE (Modular Aircraft Self Protection System) koji takođe proizvodi firma TERMA.

 

Drugi nastup IOMAX-a na Buržeu. Glasine u vezi budućih klijenata su raznovrsne ali geografski uvek u istoj regiji - Bliskom Istoku. Foto: Petar Vojinović
Drugi nastup IOMAX-a na Buržeu. Glasine u vezi budućih klijenata su raznovrsne ali geografski uvek u istoj regiji – Bliskom Istoku. Foto: Petar Vojinović

Integrisano naoružanje za sada obuhvata lansere nevođenih i vođenih raketnih zrna kaliba 70 mm kao što su npr. turske laserski vođene rakete CIRIT firme Roketsan, protivoklopne rakete AGM-114 ‘’Hellfire’’, kao i laserski vođene bombe GBU-12 i GBU-58. Naoružanje nosi na 6 potkrilnih nosača a radi se i na integraciji drugog visokopreciznog oružija za dejstvo po ciljevima na kopnu i moru kao što su turske rakete vazduh-zemlja UMTAS i turske laserski vođene bombe Teber. Postoji i mogućnost nošenja kontejnera sa različitim mitraljezima i topovima.

Tango Six je dobio jedinstvenu priliku i pristup letelici na ovogodišenjem sajmu. Pogledajte detaljni obilazak letelice koji su nam priredili vodeći ljudi IOMAX-a:

Tango Six je uz pomoć kompanije Sky Partner i podršku Schneider Electric izveštavao svaki dan sa najvećeg svetskog vazduhoplovnog sajma. Za grupisane postove iz ove serije kliknite na baner ispod dok dnevne galerije fotografija možete naći na Facebook stranici našeg portala.

Burze_post

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

S

http://maxdefense.blogspot.com/2014/06/updates-and-analysis-on-close-air.html?m=1 . Dobar clanak o poredjenju slicnih aviona. Zasto nasu vojsku ne zanima ovaj tip aviona uopste ne razumem, kad su idealni za nas pogotovo za nadzor granica, pojedini ostaju u vazduhu po 10 sati

Odgovori
d

Lako se obaraju!

1

@djordje

Pitanje je da li protivnik ima takvo naoruzanje koje ce ga oboriti. Inace se slazem sa tobom da ih je lako oboriti.

Koju to gerilu da ganjaju? 99 bi možda i poslužili donekle

S

Ne mislim da ga je lako oboriti jer on ne leti iznad zone koja je pod vatrom, dejstvuje iz daljine, izvidja kao recimo super tucano. Koristi se drugacije ali sigurno ima primenu za izvidjanje, podrsku, nece leteti iznad jake pvo nego nadgledati granicu, brazil i kolumbija su cuda izveli sa slicnim avionima

Odgovori
B

Pa šta će vojci za nadzor granice kada je to u nadležnosti granične policije? Za izviđački zadatak je na našem ratištu je racionalnije upotrebiti BPL, eventualno avion veće brzine. U pogledu vatrene podrške KoV/RF ovakav avion bi u nas imao ograničeno polje primene u delu neposredne vatrene podrške, a šta ćemo sa ostalim zadacima v-z? Bezbednosne pretnje Srbije nisu iste kao Brazila i Kolumbije. Uzgred, imaš pogrešno shvatanje o borbenim mogućnostima ARJ PVO, koje uključuju i prostorne određene zonama osmatranja, uništenja i lansiranja. Ne čekaju oni da im cilj dođe iznad glave da bi dejstvovali, šta više postoje ograničenja (tzv. mrtve kupe, lopte, valjci) za dejstvo iznad samog vatrenog položaja.

P.S. Vojinoviću, svi zadaci koje avijacija izvršava za račun KoV i RF nazivaju se vazduhoplovnom podrškom, a CAS je neposredna
v a t r e n a podrška KoV ili RF.

S

Ne postoji nase ratiste, a bezbednosne pretnje su vrlo slicne, oni su imali problem sa gerilom i kradjom suma(brazil), mi smo izgubili pripadnika zandarmerije upravo u jednoj takvoj kradji sume, a ne verujem da ta ekipa ima pvo sisteme i kojesta. Ovakav jedan avion bi bio idealan bas za takve situacije. To sto granicna policija stiti i kontrolise granicu ne znaci da vojska nece dejstvovati u slucaju proboja ili napada na istu bas naprotiv. Nemam pogresnu sliku nego se uloga i domet pvo zestoko precenjuju, a narocito kod ovakvih gerila, terorista, kako god. Vrlo retki primeri da je ovakav avion igde srusen. Ostali zadaci – presretanje civilnih sporoletecih aviona, koji zalutaju sto se kod nas cesto desava pa umesto da dizes migove posaljes ovako nesto imaju odlicni snimci tucana koji presrece i obara avione krijumcara itd. Obuka pilota moze da se vrsi na ovom avionu i tako dalje. Ne vidim hendikep kod ovih aviona a recimo imaju dosta pristupacan sat leta. Bpl nemamo bar ne neki koji je iole upotrebljiv.

Odgovori
1

Problem je sto i sam tvorac ovakvih tipova aviona govori protiv njih.

http://www.dodbuzz.com/2010/05/06/schwartz-shoots-down-light-fighter/

S

Pa ne bas. Ako pazljivo citate on govori o tome da oni nece zameniti ovim avionima f 16 i a 10 i da za tim nema potrebe, a tvorci tucana su brazil a ne us, us ga pravi po licenci. Kod nas nema sta da menja mi nemamo takve avione, a ni avione za podrsku vojsci. Naravno svako ima pravo na misljenje ali ja nisam forsirao tucane nego ovaj tip aviona koje recimo koriste u iraku cesnu naoruzanu, cesna ac 208 caravan, tako da ipak se koriste za razne namene.

Odgovori
1

Ni ja nikome ne sporim pravo na misljenje, ali to misljenje mora da se dobije sagledavajuci sve uglove, a ne samo posmatrajuci sposobnosti aviona i potrebe. I Tucano i AC 208 Combat Caravan i avion opisan u ovom clanku spadaju u avione koje obavljaju counter-insurgency (COIN) misije. Ono sto je karakteristicno za takve misije je da su ih izvrsavali postojeci vazduhoplovi (i avioni i helikopteri) koji su „na brzinu adaptirani“ za tu ulogu. A ako pogledamo jos dublje, mozemo da vidimo i da su vecina tih adaptiranih vazduhoplova oni koji su zastareli za moderno ratovanje, koji se koriste kao avioni za obuku ili civilni.

Sto se namena tice, mogu da obave sve sto je navedeno u tekstu, ali da ima i nekoliko uslova koji moraju da budu zadovoljeni, opet u zavisnosti od protivnika i onoga sa cime raspolaze. Jer ako posaljemo avion, a protivnik ima lako PVO naoruzanje, onda smo izgubili avion.

Na kraju, vazdusna podrska kopnenim trupama ne obavlja se samo avionima kao sto ste rekli u komentaru, moze da se obavi i drugim vrstama letelica koje bi cak bile efikasnije od aviona.

S

Naravno da se ne obavlja nisam ni napisao, hteo sam da ukazem da takvi avioni imaju svoje mestu u naoruzanju, i da se koriste u vrlo kompleksjim uslovima, u realnom ratnom okruzenju. I da mogu biti vrlo uspesno korisceni i kod nas.

Odgovori
1

Pa tu ste delimicno u pravu. Jeste da COIN avioni imaju svoje mesto u naoruzanju, ali ono nije rezervisano samo za njih, vec imaju konkurenciju u drugim tipovima vazduhoplova koji mogu biti vise efikasni od njih. Sto se kompleksnih uslova i realnog ratnog okruzenja tice, tesko da mogu da budu od koristi u sukobima koji nisu niskog intenziteta (ka npr. sukob sa pobunjenickim paravojnim formacijama koje imaju artiljeriju i/ili prenosive rakete).

Da li ce uspesno biti koriscen i kod nas, to zavisi i od drugih faktora, ne samo od sposobnosti aviona, mada imaju dobar potencijal. A nazalost mi smo poznati po srozavanju bilo kakvog potencijala…

S

Heh, nazalost dobro poentiranje sa vase strane.opet mislim da mi moramo napred i sa tehnologijom i sa nacinom razmisljanja. Sad da li ima volje i novca drugo pitanje.

Odgovori
P

Zanimljivo!
Nekada je i J-20 Kraguj naoružan sa dvije Colt-Browning strojnice 7.7 mm bio dobar, a sada ni neki poljoprivredni S2R T-660 ili protupožarni AT-802 opremljen sa svim suvremenim mambo-đambo stvarčicama i naoružan razno-raznim laserskim i satelitskim bombama i raketama dometa 10 do 30 kilometara nekima čini smećem.
Zanimljivo.
Možda ima lijeka i za njih u vidu Tu-160 ili manjeg i skromnijeg Su-34?

Odgovori
1

PeroZ, za COIN misije su avioni opisani u tvom komentaru jedno od dokazano dobrih resenja, pod uslovom da se koriste za takve tipove misija i da protivnik ne koristi MANPAD ili PAA. U nekoj drugoj situaciji ne bi bili dobri.

P

Baš me zanima sto si onaj na koga je lansiran Hellfire ili JDAM tamo sa nekih 10-ak ili više kilometara misli: Da li me OPALIO F-16, F/A-18, AH-64, neki opaki bespilotni ili jadni poljoprivedni, odnosno protupožarni aviončić?
Bae me zanima što to prolazi kroz glavu skoroga kandidata za vječna lovišta.
Ili kaže sam sebi Jupi imam Strelu/Iglu/Stinger/Grom/Mistrale/Starstrike ili što gid već dometa maksimalno 5-6 kilometara, o on mene gađa sa više od 10 kilometara!
VAU!

Odgovori
i

air tractor

Odgovori
P

Jeste offtopic. I nije za objavljivanje. Otkud nocas Chinook iznad Nisa?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

aha na: Vulin obišao vojni aerodrom u Batajnici: plate pilota značajno “unapređene“, obnavlja se infrastruktura

da li se to meni čini ili radnici postavljaju staklenu vunu BEZ zaštitne odeće ??? alo, ministre !!!!!!!!!!

17. Nov 2019.Pogledaj
17. Nov 2019.Pogledaj

Сремац na: Vulin obišao vojni aerodrom u Batajnici: plate pilota značajno “unapređene“, obnavlja se infrastruktura

Ресурс.....па у томе се и огледа трагедија ове државе где се већ 20 година аматери уче како се она води...у свим сегментима....па и војсци. Тако да ја поздрављам било какав корак, кад се нешто корисно и паметно уради . Без обзира ко је тај који је урадио или наредио да се то нешто напраби.

17. Nov 2019.Pogledaj

Send this to a friend