BEG airport status
LYBE 1908:30 Z VRB°02KT CAVOK 14/06 Q1024 NOSIG=
Pad helikoptera Mi-17, nesreća koja će biti drugačija

Pad helikoptera Mi-17, nesreća koja će biti drugačija

Za sve do sad objavljene postove o nesreći kliknite na baner
Za sve do sad objavljene postove o nesreći kliknite na baner

 

BEOGRAD – Institucija predsednika države da zadrži svoju nebitnu ulogu krovne empatije, država i Vojska Srbije da povrate svoje poverenje u narodu a izveštaj o nesreći da svako može pročitati. Zbog čega će ova tragedija biti trugačija od prethodnih.

 
 
MJV_2896
 
 
– Jedino istina i iznošenje činjenica mogu razvejati svaki tračak sumnje i očuvati kredibilitet institucije od najvećeg poverenja među građanima Srbije – Tomislav Nikolić.

Predsednik države i vrhovni komandant Vojske Srbije (u ratu) dao je ovu izjavu na sastanku sa ministrom odbrane Bratislavom Gašićem i načelnikom generalštaba generalom Ljubišom Dikovićem u nedelju, 15. marta.

Svrha ovog okupljanja nesumnjivo je bila okupljanje najbitnijih institucija u trenutnom dešavanju i javna demonstracija da država pre svega ima empatiju a zatim i kontrolu nad događajima koji slede. Najbitniji od njih će svakako biti istraga udesa.
 

Neka savetnici odstupe

 
Za početak, da bi istraga mogla neometano da ide svojim tokom i kroz adekvatne institucije, bitno je da kabinet predsednika države ne uradi ono što je uradio 2012. godine. Tada je, nepromišljenom akcijom savetnika Antića, predsednik, dva dana nakon udesa, posthumno odlikovao majora Gorana Savića medaljom za hrabrost „Miloš Obilić“.

Ovim činom neovlašćena lica su se tada na najbezobzirniji način umešala u istragu o padu vojnog aviona Lasta koja tada nije ni započeta. Uticali su na njen rad i urušili kredibilitet komisije stručnjaka koja je imala zadatak da ustanovi posredne i neposredne uzroke pada. Istraga o komandnoj odgovornosti o tom slučaju nikada do kraja nije sprovedena i javnost sa njom nikada nije upoznata.

Da nije bilo zahteva novinske agencije Beta (od strane istog onog novinara koji je tražio podatke o remontu MiG-ova) po osnovu Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, zvanične interpretacije izveštaja “Komsije za osnovno ispitivanje udesa” udesa Laste, verovatno ne bi ni bilo. Pritiska medija i javnosti u ovom slučaju (ako izuzmemo stručne medije) gotovo da nije ni bilo.

Goran Savić je proglašen herojem a činjenica da se let dva pilota u Lasti odvijao iznad naseljenog mesta i da je bilo dovoljno da lanac događaja zakasni ili porani jednu sekundu i da avion padne na neku kuću i ubije neke ljude, nikada nije uvažena.
 

„Najveće poverenje“

 
Vojska Srbije posle udesa helikoptera sigurno ne uživa „najveće poverenje“.

Impresivno i organizovano požrtvovanje njenih pripadnika tokom, na primer, poplava u Obrenovcu kao da se nikada nije ni dogodilo. Javnost je, pod utiskom netačnog izveštavanja medija, iskonstruisala percepciju da je uzrok udesa želja ministara za promocijom i da čelnici vojske i odluke koje oni donose trpe zbog nadređenih.

Ne znamo pouzdano ni da li su kamere zaista fizički bile na Aerodromu Nikola Tesla, ne znamo ni koji je tačan lanac odlučivanja bio, ne znamo detaljno i nedvosmisleno o adekvatnoj ili neadekvatnoj obuci posade.

Ništa ne znamo ali je javnost, posebno preko društvenih mreža (jedinog bitnog aktivnog i reprezentnog medija za javno mnjenje) histerično počela da širi nepoverenje prema državi, vojsci i političarima. Nebitno je više da li će se dokazati da li je nešto tačno ili ne, nebitno je šta će pokazati istraga.

Da poverenje u državu, vojsku i njene institucije postoji reakcija ne bi bila ovakva.

Potrebno je da se fokus javnosti skrene sa jeftinih emotivnih podmetanja i da se ponovo priča o smanjenim platama herojima, da se priča o njihovom profesionalnom i životnom standardu i da se priča o tehnici u kojoj lete da bi spašavali tuđe i rizikovali svoje živote.
 

Ovoga puta biće drugačije

 
Kao portal koji aktivno prati i vojno vazduhoplovsto, odgovorno tvrdimo da će po prvi put u novijoj istoriji Srbije i njene vojske rezultat istrage i sam njen proces biti pod do sada nezabeleženim reflektorom javnosti.

Da li zbog toga što je ovo najtragičniji vazduhoplovni gubitak nakon ’99.-te ili zbog činjenice da je poginulo i troje civila, ovaj slučaj sigurno neće izvetriti posle dve do tri nedelje kao što je do sada bio slučaj sa udesima u RV i PVO.

Po prvi put smo javno dobili datume za kompletiranje preliminarnog i završnog izveštaja ali bez eksplicitnog uveravanja da će izveštaji u celosti biti stavljeni na uvid javnosti.

Ovoga puta vojna poverljivost i poslovična tajnovitost neće igrati nikakvu ulogu. Neće biti pošteđenih, neće biti prikrivanja sistemske odgovornosti – saznaćemo sve.
 
 

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

b

Bravo Petre!!!

Odgovori
g

Ovo kao da je napisao neki od ovih botova koje čitamo, samo malo prošireno. Da pustimo, da se istražuje. Panta rhei. Komisija će nedvosmisleno utvrditi da je se udes sa fatalnim posledicama desio zbog A, B, C, kao kad istragom utvrdiš da je ubistvo počinjeno vatrenim oružjem kalibra tog i tog. Ono što komisija neće utvrditi su motivi, pozadina… ili ono što je lepo rečeno na komemoraciji stradalim lekarima da je važnije bilo gde će sleteti nego da li će sleteti.

Odgovori
V

Gorki,

Počeli smo da se okupljamo. Malo, po malo, eto ABG.

Pozdrav

A

Evo tri bivša komesara :), pozdrav Kapetanu bele lađe i vođi kotla ! Nego ja sam preko gogle zemlje fino utvrdio smjer dalekovoda, oba pokušana pravca PSSa i ovaj poslednji kobni popreko sela Radiofar (na T).
Šta reći ?

H

Bogami…

Samo što ova forma komentara ne valja za ozbiljniju diskusiju. Ali o tome možemo drugom prilikom

S

Držimo vas za reč… jer ovo ne sme da ode "pod tepih"!

Odgovori
E

Podpisujem Gorkova.

Gorkov pozdrav sa vrha Botin ;-)

Odgovori
V

Voleo bih da poverujem da će ova katastrofa biti istražena po pravilniku, a ne da kao do sada izveštaj bude unapred obezvređen i prejudiciran (kako reče jedan učesnik u komentarima udesa "Laste") "parčetom sjajnog pleha", ukazom najviše instance i prigodnim govorom. Instanca o kojoj govorim nije ni ovlašćena ni kompetentna da donosi bilo kakve zaključke niti da na bilo koji način utiče na sastavljanje izveštaja, a kamo li da određuje rok podnošenja istog! Poriv pojedinih političara za obezbeđenjem jeftinih poena na nacionalnoj tragediji prosto je neverovatan, a ništa slabiji nije pokušaj zamazivanja očiju javnosti da se situacija navodno "drži čvrsto pod kontrolom" i da će neko jednog dana odgovarati za sedam ugašenih ljudskih života.

Odgovori
E

Na žalost, ne verujem u to. Načelnik generalštaba izjavio je da će Vojska Srbije formirati dve komisije, jednu za ispitivanje odgovornosti za helikoptersku nesreću, i drugu koja će utvrditi tehničke uzroke. Prva komisija ima rok za podnošenje izveštaja 18. mart (za još dva dana), a druga ima rok 30. mart (još 14 dana). Pri tome, očigledno je da su obe komisije interne, to jest, unutar Vojske Srbije, što prilično utiče na nepristrasnost. Niko nije pomenuo Direktorat civilnog vazduhoplovstva, kao ovlašćeni državni organ, jer, ne treba zaboraviti da su od sedmorice poginulih – trojica civili (lekar, medicinski tehničar i novorođenče muškog pola), kao ni činjenicu da se nesreća dogodila prilikom prilaza vazduhoplova civilnom aerodromu "Nikola Tesla". Osim toga, rok od 14 dana (do 30, marta) za tehički izveštaj isuviše je kratak, a može da se postavi i pitanje evantualnog tehničkog veštačenja, koje bi moglo da bude obavljeno u fabrici gde je proizveden helikopter (u Rusiji), ili pak u nekoj adekvatno opremljenoj laboratoriji, na primer u Rusiji, Francuskoj, SAD…

Odgovori
V

Meni ćutanje DCV-a zvuči jako glasno. Bojim se da će Vojska pokušati sve da zataška stvarne okolnosti koje su dovele do udesa.
A onda opet na novo rukovanje i slikanje Ministara.

Odgovori
M

DCV je i vojska a i politika po svome sastavu, tako da tu nemoj da ocekujete povlacenje neke granice i nezavisnost. Strucnosti ima, samo pogledaj izvestaje novijih udesa, pa zasto da ne kazemo i onog 2008 u Rusandi ali petlje….ne. Njima ako se kaze tisina, ili ako im se nista ne kaze, tesko da ce da dignu glas. Tesko.

n

Istrazivanje udesa je sa DCV-a prenet na Centar za istrazivanje udesa i ozbiljnih nezgoda, a od njega ni traga ni glasa vec mesecima.

n

Jel moze neko ko se razume da mi odgovori na nesto sto meni nije jasno od pocetka: Kako helikopter ne moze da sleti zboog magle na aerodrom ? da je u pitanju avion koji ne moze da "nacilja" pistu bi mi bilo jasno, ali nesto sto je pravljeno da slece i polece sa bilo koje ravne povrsine 30x30m da ne uspe da sleti na ceo aerodrom na kom ima livada , pista i rulnih staza vise kilometara meni nikako nije jasno, ako je u pitanju samo magla kao sto pise svugde, zar jednostavno kontrola leta nije mogla da ih navede pomocu radara da budu negde iznad piste, i da se zatim jednostavno lagano spuste dok ne dotaknu tlo ? da je u pitanju vetar pa da razumem, ali ako je samo magla onda mi nikako nije jasno, nije ciljana livada od 10x10m nego kilometri kvadratni aerodroma gde helikopter moze da sleti apsolutno bilo gde u krugu piste. Laik sam za helikoptere ozbiljan, ali mi ovo nikako nije jasno i mota mi se po glavi pa ako bi neko bio ljubazan da razjasni bio bih zahvalan

Odgovori
V

Nsnn,
Ni nama koji nismo laici ovde mnogo ne štima. I mi tražimo odgovore.

P

Nije ti jasno jer nisi pilot helihoptera. Nije ni meni bilo jasno, pa su mi neki objasnjavali na mycity military forumu.

Koliko sam ja shvatio, helihopter slece isto kao i avion. Samo mu je brzina manja. Ako pilot helihoptera ne vidi zemlju, ne moze da sleti na nju.

Nije moguce da helihopter lebdi na 300-400 m iznad piste i da se lagano spusta. Mora da ima neku komponentu brzine zbog stabilnosti.

Helihopter je imao uredjaj za instrumentalno sletanje, ali nesto nije ,,pasovalo". Moze biti pilot ili moze biti oprema, i to ce tek utvrdidti (ili pokustati da utvrdi) komisija.

n

A kako je onda sleteo u tu bazu u raskoj ? Tu nema ni piste ni nista, pa je sleteo vrv u dvoriste na livadu neku vrv, a ovde je imao pistu od (ispravite me ako gresim) 2km i za tu komponentu horizontalnog sletanja i opet prica kako nije uspeo da sleti, msm evo ako ima ovde neki pilot helikoptera nek objasni ovu misteriju , msm nece me niko ubediti da helikopter kad slece na heliodrom na vrhu zgrade slece ukoso a ne vertikalno, nista meni nije jasno, i svasta smrdi

D

Na konkretno pitanje, odgovor je jednostavan. Helikopter je jedan žiroskop sa gomilom uravnoteženih sila koje na njega deluju u letu.
Vertikalno sletanje je najkomplikovaniji deo leta i ne može se obavljati bez spoljne vidljivosti iliti vidljivog kontakta sa zemljom te se i na letelici opremljenoj za instrumentalni prilaz koristi tzv sletanje po profilu, ali i to samo do određene visine do koje se mora ostvariti vizuelni kontakt.

B

Voleo bih da mi neko dovoljno stručan kaže da li je tačna nepotvrđena informacija koju imam da MI-17 u uslovima smanjene vidljivosti mora da sleće kao avion, dakle ne čisto vertikalno već horizontalnim prilazom??

Odgovori
P

Ja nisam dovoljno strucan, ali imam istu informaciju. I da helihopter uvek tako slece, sa horizontalnim prilazom (ne samo kada je smanjena vidljivost).

S

Za svaki prilaz postoje reference. Za prilaz na BEG postoji samo ILS koji koriste avioni. U svakom slucaju svi CAT I i CAT II prilazi se na kraju zavrsavaju sa vizuelnim ravnjanjem a to ume da bude zahtevno cak i kad si u svakodnevnoj trenazi.

Pozicioniranje iznad piste i lebdenje u gustoj magli…… sumljam na izvodljivost. Pilot sam aviona ali sam imao priliku da pokusam da letim helikopter i mogu da kazem da je veoma zahtevno, bez vizuelnih referenci mislim da je i nemoguc.

Posle bitke svi su generali. Kao sto se posle svake Air Crash Investigation epizode zakunem da takve greske nikad necu napraviti. Dao bog da tako i bude. Nesreca ili nezgoda su uvek sklop vise elemenata. Valjda ce se jednom saznati koji su to bili elementi kako buduce generacije ne bi upadali u istu zamku.

g

Istraga je danas završena. Bila je objektivna i nepristrasna. Zaključci su sledeči: "Vidim da se vodi hajka protiv ministara Gašića i Lončara, koji su hteli da spasu jedno dete… Evo, ja preuzimam odgovornost, da su me pitali, a nisu, i ja bih rekao Idite, spasite to dete, istakao je premijer." Da vidim tog koji će da napiše sad da to nije bilo tako…

Odgovori
V

Tačno Gorki.
Hebeš sedam života. Važno je da on tako rekao.

o

E ovde se slazem i to nece tako proci. Verujte.

V

Isti akteri, ista škola i ništa nova. Povijest će se ponoviti. Kad pomislimo da će biti bolje, sjetimo se da može biti i gore. Kvaka je u "sirovinskom" sastavu.

i

A heliodrom kod VMA? I tu helikopteri sleću gotovo vertikalno, to mesto vojnim pilotima je dobro poznato, imaju rezrađenu proceduru i savremene navigacione uređaje. Čak bi bio dovoljan o GPS na mobilnom! A hirurška ambulanta odmah tu! Nego, nezgodno je za slikanje…..

A

Pa lepo vam je danas Vucici odgovorio svima. Niko nece biti smenjen zbog jednog deteta zato sto je druge vere i nacionalnosti i tacka. Nemojte vise raspravljati o tome jer ISTRAGA JE ZAVRSENA.

Odgovori
R

Pa niste valjda ocekivali da padne vlada samo zato sto je pao helikopter?

Odgovori
@

I prije sam postavio pitanje, a i sad ga postavljam.
Stvarno mi nije jasno da pilot nije u stanju da pogodi pistu/aerodrom od preko 2 000 000 metara kvadratnih. To meni izgleda nemoguće. Pa pomoću mobilnog telefona možeš da naciljas nešto u 100/200 metara.
Ova priča koja kaže da helikopter sleće kao avion ne stoji. Mora da ima neki prilaz, ali kao i avion… to ne stoji. Vjerovatno helikopter mora negdje da sleti i da ne može na aerodromu da sleti gde bilo. Da bubne negde. Ali ako je već bila teška situacija ne znam zašto bi bio problem da sleti pored piste na početak ili na kraj.
Evo i linka sa sletanjem helikoptera. https://www.youtube.com/watch?v=gcw0iXFxmpg

Odgovori
n

Pa nemojte me zaj***vati da neko ko je navodno najiskusniji pilot u drzavi, i ko je prosle godine sletao istim tim helikopterom kod feketica u sneg od preko metar, nije u stanju da ovo uradi na prostoru od 2 000 000 kvadrata ? Da su zatvorili i ispraznili pistu i rulne staze pa da nista ne vidi pod milim bogom uz pomoc radara iz kontrole leta i malo srece bi ga negde spustio il na pistu ili na livade pored, nisam strucan, al je ovo tolko ne logicno meni, a i niko ni ne spominje zasto nije uspeo ona prva 2 puta da sleti

D

Nisi stručan.

i

Tako je. Mogli su da odu do heliodroma VMA, na svoj teren i za 5 minuta dete bi bilo na operacionom stolu. Zato taj heliodrom i služi. A navigacioni iređaji su izuzetno precizni, GPS u par metara!

L

U Izveštaju će da stoji da je to greška pilota i ništa više. Eventualno možda i greška kontrolora letenja.

Odgovori
g

helikopter moze da slece sa prilazom ili bez njega, jer ima tu sposobnost da lebdeci u mestu moze da se pomere po svim osama (horizontalna,poptecna i vertikalna).Ovde ocito nije bio problem pronalazenje aerodroma odnosno navigacije vec u necem drugom.Problem upravljanja helikopterom u uslovima bez spoljne vidljivosti sto kao prvo zahteva opremu u helikopteru potom osposobljenost posade.Helikopter Mi1/ NIJE OPREMLJEN ZA LETENJE U USLOVIMA BEZ SPOLJNE VIDLJIVOSTIi, Ocito posada se nasla u takvoj situaciji.Zasto…?Ostalo nazalost poznato.

Odgovori
@

Ja gledam tv i ponekad pogledan National Geograhic, Air Crash… i nije neko iskustvo, ali da podelim moje razmišljenje.

Meni ovo liči na pad aviona TU154 sa celokupnim poljskim državnim vrhom. Tamo nije bilo tehničkih problema letelice, nego veoma složeni meteo uslovi, neadekvatna oprema i upitna obučenost na tlu, veoma iskusni piloti i jedan neverovatan pritisak da se zadatak mora obaviti na tom mestu i u to vreme. I tamo je pilot imao pravo odluke da ode dalje na bezbedan aerodrom, ali zapravo i nije, jer da je odlučio drugačije izneverio bi nečija očekivanja, to bi možda uticalo na karijeru, štagod, a sve pod reflektorom kamera.

Poučna emisija, pogledajte.

A što se tiče pritiska, i sam sam se začudio sa de u vestima predveče tog dana pojavila informacija da se očekuje helokopter sa bebom da sleti na aerodrom Nikola Tesla, bilo mi je čudno da se ide do tamo i zašto je to oupšte vest, ali, kod nas to retkost, pa je zato vest. Ko je pustio tu vest prema novinskim agencijama? Nekako ne verujem da su to uradile profesionalne službe koje koje trebaju da obave zadatak…

Nadalje kontekst pritiska. Istog dana malo ranije jedan političar je medijski poentirao prilikom otmice bebe. Evo još jedne „idealne“ prilike…

Iskreno, mislim da o ovome neće biti ni reči i bilo kakvom izveštaju. Niko ovde ne želi da pogleda sebi u oči…

Odgovori
G

Ne znam koji ste to serijal gledali, verovatno neku zapadnu verziju, s obzirom da je u nesreći aviona TU 154 sa Poljskim predsednikom i njegovom svitom krivac samo pilot koji je bio pod uticajem predsednika da sleti na aerodrom koji je bio ispod minimuma. Nema tu nikakve greške i osposobljenosti na tlu, zato što ga je kontrolor perfektno vodio do minimuma, a onda mu kako pravila i nalažu (ukoliko ne vidi pistu) dao NAREDBU da podigne avion. Piloti to nisu poslušali i nastavili su da "tumaraju" po magli očekujući da vide svetla piste i slete. Tako da obučenost ruskog personala na zemlji nije bila upitna!

G

E pa,posto ne znas,potrudi se da pogledas,pa ond daj komentar.
Taj avion nikada nije stigao do minimuma.Jeste dobio instrukciju,ali do minimuma nije stigao.

V

Taj avion, TU 154, ne da nije stigao do minimuma, već je dobro sišao ispod njega. Zato i jeste udario u zemlju i izazvao udes. A dobio je i komandu da prekine prilaz. Koju nije poslušao. Ko želi može na netu da nađje i transkript razgovora Kontrole Leta i Posade, a može se naći i zvučni zapis.
Kontrolor je izdao komandu " Horizont!", što u ruskoj vazduhoplovnoj frazeologiji znači prekid prilaza. Isto što na zapadu znači "Go Around". I posada TU 154 je znala šta znači ta terminologija, tek da se neki Neverni Toma ne zapita da li su bili upoznati sa značenjem komande.

G

Kao pilotu letelice s minimalnom vertikalnom i horizontalnom brzinom (paraglajder), potpuno mi je jasno kako nisu mogli da slete ako je vertikalna vidljivost bila minimalna. Sletanje bilo kojom letelicom bez vizuelnog kontakta sa zemljom je ekstremna situacija. Raditi to sa višetonskim helikopterom i 6oro ljudi u njemu, uz znanje da na pisti imate svečani doček na visokom nivou – elementi su za film katastrofe. Koji smo, na žalost, odgledali.

Odgovori
p

Postovani kolega Vojinovicu (po novinarstvu i eventualno letackom iskustvu), sto se tice neposrednih uzroka, ne sumnjam da ce komisije utvrditi NEPOSREDAN UZROK PADA. Onako kako se to odavno radi, kako nalezu propisi,…Saznacemo nalet pilota, stanje letilice u trenutku pada, trajektorie, zdravstveno stanje majora, je li glavni ili repni rotor o nesto zakacio,…I to bi bilo dovoljno, da je let izvrsen u nekim drugim okolnostima. U okolnostima gde niko i nista izvan vazduhoplovnog osoblja zaduzenog za bezbednost zadatka nije vrsio uticaj na tok leta. Ali, ovde je i vise nego jasno da su svi poginuli zbog uticaja interesa mimo vazduhoplovne struke u posao organizovanja i izvrsenja letackog zadatka. A ta cinjenica dragi kolega menja sve. Ne samo da su za udes krivi svi koji su uticali na bezbednost vrsenja preleta, věc se postavlja pitanje odgovornost sistema unutar koga funkcionise drustvo u celini, ukljucujuci i vazduhoplovstvo. Svi gradjani, svakodnevno placaju najskuplju cenu života u ovakvom sistemu, jedino, piloti to placaju odmah i to zivotom. E, dragi kolega, taj aspekt ce biti sakrivan, potiskivan, laziran,…U najvecoj mogucoj meri,…

Odgovori
N

Apsolutno tacno moj profesore.

S

A zar nije logicno da su pozvali predstavnike proizvodjaca da istrazi da li je kvar ili slicno? Kad padne avion boing salje svoju ekipu da istrazuje.

Odgovori
M

Poštovani,

Ni na koji način ne ometajući zvaničnu istragu najavljenu s prvim rezultatima do 18. 3. odnosno 30. 3. 2015. godine o tragičnom događaju u kome je stradalo 7 osoba, interesuje me da li se traga za odgovorima na 3 " ZAŠTO" i nečijom moralnom odgovornošću.
Pre svega – saučešće porodicama: zdravstvenih radnika, vojnih pilota i tehničara, kao i roditeljima obolele bebe stradalim u vojnom helikopteru u noći 13. marta 2015. godine u širem reonu aerodroma " Nkola Tesla ". Prema široj javnosti dostupnim navodima, po prijemu u novopazarsku bolnicu lekari su učinili veliki napor i novororodjenče staro 5 dana je ostalo u životu, a nakon što se stanje stabilizovalo, oko 16h odlučeno je da se pošalje na dalje lečenje u Kraljevo/Kragujevac. Ali!?!

1.Ministri zdravlja i odbrane su naredili da se novorodjenče u teškom stanju sa izvanrednom lekarskom pratnjom u sanitetskom vozilu kod Raške vojnim helikopterom (za čiju pripremu poletanja se zna da je potrebno nekoliko sati) a ne nekim optimalnim sredstvom za date uslove, transportuje čak do Beograda. Zašto?
2.Tek nakon što je sanitetsko vozilo sa novorođenčetom u teškom stanju naišlo na odron kod Bogutovca na putu za Kraljevo, taj put je označen neprohodnim. Zašto?
3.Helikopter sa novorođenčetom na aerodromu čekao je i ministar zdravlja Dr Zlatibor Lončar. Zašto?

S poštovanjem
Dr Milka Ćulić, majka i penzionerka iz Beograda.

Odgovori
V

E Gospodjo Milka, kada bi saznali te detalje onako kako su se zaista odigrali, ostali bi bez dva Ministra, tri generala, nekoliko nižih oficira.
Da li mislite da ova vlast sebi može to da dozvoli? Da li mislite da je ovoj vlasti stalo da odgovori zašto je izgubljeno sedam života? A o helikopteru da ne govorim. O dostojanstvu i poverenju u RV Srbije nema smisla ni da kažem a.

Mislim da znam Vaše odgovore na postavljena pitanja. Kao što ih skoro cela Srbija zna. Zato su Ministri i Generali u ovakvoj panici, da čak ne mogu oko jedne verzije dogadjaja da se dogovre.

Nadam se samo da na sledečim izborima Srbije neće zaboraviti ovih sedam života.
Pozdrav.
Vladimir Milićević
Otac i Profesionalni Pilot iz Srbije

Č

E Gosn Vlado
Vidi se da ne živite i ne radite u zemljici Srbiji. Šta god da se desi premijer je izričit ( a carska se ne poriče). NEDAM GAŠIĆA I LONČARA. Već su svi zaključci i analize o nesreći definisani premijerovim NEDAM. Moj Ex gradonačelnik je zaštićen kao sveta krava šta god da zabrlja i koja god brljotina da mu se dokaže NEDAM je iznad svega. Generalčići ( koji su sami priznali da su odgovorni) po kazni će u penziju, kako to već ide po pravilu službe. Živi bili pa videli. Za pogibiju sedam ljudi niko, ama baš niko neće da odgovara ne daj bože da robija. NEDAM je lex specialis. Neće da me začudi ako dođe do još veće bruke pa krenu unapređenja odgovornih. Srbija je zemlja čuda.

S

Za ove koji nisu iz avijacije,necu dugo.
1.greska posade,(nemanje znanja za INSTUMeNTALNO letenje).
Proracun goriva(ocigledno nedovoljna kolicina)nepostovanje pravila letenja.
2.Neprofesionalan odnos prema zivotima i imovini. Ljudi koji komanduju i pored saznanja o jako niskom nivou obucenosti(znanja) ulaze svjesno radi dokazivanja u rizike koji neminovno vode ovakvom ishodu.
3.U vreme erozije nauke i znanja Vojska je najnize pala ,zavaljujuci i teskom materijalnom stanju a ponajvise odlaskom kadrova koji su nesto znali iako je to bilo jako tanko i ostajanjem kadra kojeg niko nije hteo.
Vidjeli smo u prethodnom ratu jedini rod koji je mogao da se suprostavi bili su prasinari,zasto.Pa ponajvise zato sto ovdje igra navise (srce u junaka)
Kod avijacije nije to slucaj.
U avijaciji su glavne pravovremene odluke sto znaci i kad ste u avionu fizicki vi morate ici "isprd njega" predvidjajuci,znajuci sta vas ocekuje a samim tim saznanjem izbjece te svaku opasnu situaciju.
4.Za poredjenje Civilna-Vojna vidjece te da je broj zadataka i naleta na Civilnim helikopterima,a vi mi kazite kad ste culi zadnji put da je civilni(MUPOV) helikopter imao katastrofu
5.Vlada i mediji pomazuci markentingom u pravljenju lazne slike o jacini Armije dovela je u zabludu i nesrecne ljude koji su im nesebicno povjerili zivote vjerujuci u bajke koje Vlada plasira.
6.Na kraju saucesce porodicama i nemojte da vam neke medalje i priznanja zatvore oci nego tuzite drzavu jer vam najmilije niko nece vec sjutra pomenuti a ni gubitak nadoknaditi.

Odgovori
H

Uviđaj na mestu nesreće počeo je u 0600 i završen u 1400.

Pročitao sam najmanje 1000 vrlo detaljnih izveštaja o vazduhoplovnim nesrećama i nikada, u jednom nisam našao da je uviđaj katastrofe letelice klase 12 tona trajao 8 sati.

Toliko o stručnosti, profesionalnosti i želji i nameri da se nesreća istraži.

Odgovori
V

Ovo je svetski rekord.
Iz iskustva tvrdim da se za to vreme ne može ni obeležiti svaki deo letelice koji je rasut po okolini, a kamoli uraditi uvidjaj. O istazi ne bih pričao. Ona traje obično duže od godinu dana.

r

pitanje je želiš li nešto pronaći ili ne

H

To kod nesposobnih zapadnjaka koji razvlače istragu jer su na velikim platama i dnevnicama.

U Srbiji, zemlji poznatoj po efikasnosti, profesionalnosti i štednji kad Bog naredi da se sve završi za 15 dana – ima da se završi za 15 dana.

Uostalom, presuda je već doneta, može u izveštaju da piše da je pao zbog protuberanci

K

Ista matrica! Uvek! Zamuljati baru. To umeju iluzionisti. A da li ce prost puk opet progutati pricu?
Preko svojih zbirova, analiticara, novinara lagano premecu cinjenice. A, onda armija praznoglavaca to ponavlja do besvesti. Mimo logike!
1. Beba se transportuje u veci medicinski centar. Nailaze na odron. Helikopterom se upucuje u BGD , po recima Loncara jer samo tu moze da se ukaze adekvatna pomoc bebi.
Pitanje: Da li su medicinski radnici nestrucni i greskom uopste salju pacijenta u KG, kad po recima ministra , pomoc tamo ne moze biti ukazana? Kako Loncar bez licnog uvida u stanje pacijenta zna bolje od pratecih lekara iz NP?
2. Odmah po udesu je krenula prica o uzasno losim meteo uslovima za let, a onda sledstveno tome o herojstvu posade zbog upravljanja letelicom pri tim uslovima.
Naveo sam TAF za vece 13.03. do 14.03. Ko god je ikad planirao let, prismrdeo operativnom centru ili sedeo najmanje na jump seatu zna sta je legalnost leta, minimumi i sta treba da ispunjava vazduhoplov po pitanju opremljenosti i funkcionalnosti opreme, posada koja upravlja tim vazduhoplovom i aerodrom destinacije. ( ima TAF za +1 ETA, zna u kakvom su stanju navigacioni uredjaji u letelici, kao i uvezbanost i osposobljenost posade za korisenje istih)Dakle, iz same ove cinjenoice i cinjenice da je let zapocet ka BGD kao destinaciji neko treba da odgovara!
3. Krenula su negiranja da je bilo ko od ministara bio na LYBE. Juce, premijer priznaje da je Loncar krenuo ka lybe zbog brige za bebino zdravllje. Hipokrizija na kvadrat!!! Sto nije otisao do Tirsove, ako je toliko zabrinut za zdravlja majusnih pacijenata? Zasto LYBE?
Iz ovih nekoliko stavki se vidi ocigledna namera da se posto poto helikopterom , pacijent doveze u BGD po SVAKU CENU. A cena je placena. Paprena. Sedam zivota je izgubljeno.
Naveo sam pre neki dan METAR LYNI…cisti VFR…pa klinicki centar (Jel nije adekvatan?)
4. Sad krece pokusaj prebacivanja krivice za pad letelice na tehnicki kvar.
Imao je dva neuspesna pokusaja prilaza i nakon treceg odustao. To je receno. Kazite mi , piloti, kakav to tehnicki kvar treba da bude da se u finalu odustane i uradi MAP?Jednom, pa drugi put, pa treci… Pazite ne spominje se vise da je ispod minimuma (jer to povlaci odgovornost po tacki 2 od malopre)
A, da pojacaju sve lazi , premijer, himself, preuzima ulogu i istrazitelja i presuditelja!
Mislim da to ne ide tako. I, ako i ovo progutamo cuteci, zreli smo…..

V

Zreli smo. Odavno smo zreli. Ma ne zreli. Prezreli. Truli!

Nije imao kvar. Jednostavno nije video pistu. Na to se odnosi "Imam problem". Za nas pilote, problem nije samo kvar. Problem je sve što onemogućava bezbedno i uspešno sletanje.

A i izjava imam problem je pod sumnjom. Pod uslovom da je i to istina, ali šta ako je i to spin?

G

Ja sam pre dva dana cuo od pilota iz 890. da je zadnja poruka bila "Imam problem".
Bilo bi dobro znati koliko vremena je proslo izmedju "Vidim pistu" i "Imam problem,idem u penjanje".Ako je problem gubitak vizuelnog kontakta sa zemljom,onda je logicno da penje i ide u MAP.
Ali,ako je sve vreme imao vizuelni kontakt sa pistom,koji bi to problem mogao da ga natera u penjanje?
Na ovo pitanje bi mogao da odgovori neko od pilota helikoptera.
I jos jedna stvar-dezurnog prognosticara u COKL niko nije zvao da se konsultuje o meteo situaciji.

A

Svi koji nemamo obavezu službeno/političke OMERTE (zavjet šutnje) vidjeli smo poziciju na koju je helikopter (sa svojim posebnim letnim svojstvima) pao s najmanje 50m visine na KABINU pa se prevrnuo i pao na stražnji dio trupa (vrata) prethodo odlomivši repnu konstrukciju u dva do tri dijela, krakovi glavnog rotora ukazuju da se okretao pri udaru u zemlju, lopate repnog nisu vidljive na fotografijama, ali na njima će se ako ga ima vidjeti tragovo eventualnog udarca u prepreku. To nije bio regularan prilaz u blizini je visoki veliki dalekovod i druge prepreke, šume zgrade, SMU i najvažnije političari koji do grajnjih granica povečavaju složenost i smanjuju vidljivost… my 0.2c

V

Iz telegrama/brozjava Baba Vange rekao bih da će nakon ovog tajnog hipersoničnog nalaza o udesu MI 17 prve žrtve, nako stvarnih žrtava, biti par generala. Da li smena ili ekspresna penzija, videćemo.
Verovatno je to kontrola štete da se sačuvaju keramičar i onaj doktorski smrad. Mada, ako se nastavi ovaj pritisak na vlast, ko zna? Ko zna?
Ali daj šta daš. Svaka smena ili ostavka ili penzija je dokaz o krivici. A to je jedino što je ovde bitno, usprkos suprotnih tvrdnji, čak i sa najvišeg mesta.

Odgovori
g

A sta ako je doslo do sudara, ceonog pa je helikopter jednostavno seo na rep….
Tri aviona su sklonjena iz te zone…

Odgovori
M

“Idu dani”, pitanja, u vezi tragedije helikoptera MI-17 i sedam izgubljenih zivota, je sve više. Međutim, NEMA stručnih komentara i odgovora, koji svakako ne bi remetili istragu dve vojne komisije, od strane predstavnika izvršne vlasti. Čak i ako bismo samo “gledali u budućnost“, ZAŠTO nema obavesti šta su Ministarstvo zdravlja i Ministarstvo unutrašnjih poslova preduzeli u slučaju nekog budućeg hitnog transporta teškog bolesnika, odraslog ili bebe, sa teško pristupne lokacije u odgovarajući medicinski centar, kao alternativu eventualnog angažovanja preostale letilice Mi-17.
Milka Ćulić, Beograd.

Odgovori
A

Ima svega, samo nema potrebitih, ovo nije mjesto gdje se treba sublimirati sve stručno što se može i nemože, instruktor koji je meni dao preobuku na Mi-8MTB1 ili Mi-17 po novinarskim oznakama, još 1994. je najstručnija osoba na Balkanu u ovom trenutku, za korištenje tog tipa helikoptera, pa on nema neke vrlo novo vrijedne ideje, ima onaj slijed ili redosljed događaja i procedura koje su trebale biti odradjene, a gdje je došlo do "kuršlusa" to treba i smije jedino KOMISIJA da utvrdi !! Uvijek ! Pa ma koliko se mi nas Balkanu ne slagali i bili na suprotnim stranama, moramo poštivati ljude koji su imenovani, da na terenu i od svih dostupnih činjenica sastave službeni report ! Pa stoga budimo strpljivi !!

M

Svakako da ovo nije mesto gde treba “sublimirati sve stručno“ ali je jedno od mesta gde se može istaći zahtev za pravom na istinu o naredbama za pogrešno rešenje, i eventualnim greškama u proceduri, radi spasavanja obolelog novorođenčeta. Strpljenje je neophodno pojedincima da bi se prebrodila kriza, ali svima su potrebne istinite i nedostajuće informacije, mada je jedna vojna komisija još pre 12 dana završila svoj izveštaj a drugoj vojnoj komisiji danas ističe rok za podnošenje izveštaja o padu helikoptera MI-17.

Odgovori
b

Ispade da nije nista drugacije… opet su sve gurnuli pod tepih, nije bilo greski u lancu komandovanja a iz pisanja medija se moze zakljuciti da je pilot pogresio iako to jos niko nije javno rekao… sto bi se reklo isto sr**e drugo pakovanje…

Odgovori
M

DRAGA MOJA GOSPODO I AKO SA ZAKASNJENJEM DAJEM SVOJ KOMENTAR MOLIO BI DA OSTAVIMO POLITIKU I POLITICARE NA MIRU KOJE STA NAREDIO U AVIONU ILI HELIKOPTERU SAMO KAPETAN I KOPILOT ODLUCUJU STA CE URADITI I DALI TO MOGU DA URADE A U PRIRODI JE COVEKA DA BEZ OBZIRA NA STRUCNOST I OBUCENOST MOZE DA NAPRAVI PREVID MISLIM DA CE SE SAMNOM PILOTI SLOZITI JER SVI SMO MI U SVOJOJ KARIJERI IMALI PREVIDE ALI NA NASU SRECU NISU SE TRAGICNO ZAVRSILI

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Ja istinski ne znam jel vi uoće čitate što sam vam napisao ili slijepo vidite samo ono što vjerujete i do vas ne dolaze riječi. Ajde pokušat ću još jednom: Širokotrupni avion, pa bio on i na liniji od sat vremena, jest analitički argument sam po sebi. On znači bitno veće kapacitete na pojedinoj liniji,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Sergej na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Petrovic Dusan Upravo zato je Turska uvidevši o kakvoj se prevari radi na elegantan način izašla iz programa F-35. Can not run, can not turn can not hide.... Usput im ponude po paprenoj ceni dokazano loš patriot. Pa su turci brže bolje da zakrpe rupu i koliko toliko zaštite svoje nebo otrčali i kupili stvarno…

19. Sep 2019.Pogledaj

дане na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Petrovic Dusan Drugo, svaki marketing strucnjak ce Vam reci da su sanse da Ruski avion bude konkurencija Airbus i Boeing-u nepostojece,ne samo, ali i zbog lose reputacije Rusa u postprodaji i bezbednosti (gledaj Sukhoi superjet). Нема то везе са маркетингом него са слободним тржиштем, слободним протоком људи и идеја и осталим глупостима.И Хитлер се својевремено…

19. Sep 2019.Pogledaj

дане na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Mayer SRJ je posedovala rakete zemlja zemlja, zasto onda nisu gadjali Budimpestu, Tiranu i Sofiju? СРЈ није поседовала балистичке пројектиле имали смо само артиљериску ракету луну домета 70 км ,СФРЈ је имала 12 лансирних возила 6 је остало у Републици Српској ,а 6 је у Србији. У току рат у Босни испаљено је око 100…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend