Pomoć koju su uz saglasnost vlasti i sudova dobila tri najveća američka avio-prevoznika, Delta er lajns (Delta Air Lines), Junajted erlajns (United Airlines), Ameriken erlajns grup (American Airlines Group) i druge avio-kompanije koje su se sa njima spojile procenjuje se na više od 71 milijarde dolara (71,48 mil.). Beneficije se uglavnom odnose na zaštitu od bankrota, osiguranu penziju, oslobađanje od pojedninih poreza, subvencije za kupovinu goriva i drugo. Ovo je pokazalo istraživanje koje je kompanija Etihad ervejz naručila od međunarodne konsultantske kuće Risk Advajzori Grup (Risk Advisory Group).
Statistika pokazuje da je više od 70 milijardi dolara dato posle 2000. godine, čime je omogućeno da tri najveća avio-prevoznika ove nacije pređu put od ruba bankrotstva do današnjih lidera u avio-industriji, kada svaka od ovih kompanija ostvaruje profit koji se meri milijardama dolara.
Ustanovljeno je da je najveći deo beneficija koje su pripale Delti, Junajtedu i Amerikenu ostvaren u postupku restrukturiranja po Poglavlju 11 Federalnog zakona o stečaju SAD, što je ovim avio-kompanijama donelo najmanje 35,46 milijardi dolara, kao i dodatnih 29,4 milijardi dolara na ime spasavanja penzionih fondova od strane Korporacije za garanciju penzija Vlade SAD (PBGC).
Istraživanje pokazuje da su ove kompanije ostvarile ukupno 8,97 milijardi dolara neto profita, što je 45% ukupno ostvarenog profita u globalnoj avio-industriji tokom 2014. godine (iznosio je 19,9 milijardi dolara). Ovaj trend se, na osnovu istraživanja, nastavio i u 2015. godini.
Open Sky drama
Kada je reč o razlozima ovog istraživanja, više je nego očigledno da su oni rezultet takozvane „Open Sky drame“, tj. višemesečnih optužbi dve grupacije avio-prevoznika na račun poslovanja.
Američka trojka prvobitno je optužila zalivske kompanije – Emirate (Emirates), Katar ervejz (Qatar Airways) i Etihad ervejz (Etihad Airways) da su primile nelegalnu državnu pomoć od preko 40 milijardi dolara. Etihad ervejz negirao je takve tvrdnje i javno rekao da je dobio osnivački kapital i pozajmice od svog jedinog vlasnika, Vlade Abu Dabija.
Usledile su zatim i zamerke na račun zaštitnog lica Etihada, Nikol Kidman koje je uputila američka asocijacija „Udruženje profesionalnih stjuarda i stjuardesa“ i prozivke na račin terorističkih napada.
Uprkos svemu, generalni savetnik i sekretar Etihad ervejza, Džim Kalahan, je izjavio da ne dovodi u pitanje legitimnost olakšica koje su omogućene američkim avio-kompanijama od strane američke vlade i stečajnih sudova.
– Jednostavno želimo da istaknemo činjenicu da su američke avio-kompanije imale i da će i dalje imati koristi od veoma povoljnog pravnog poretka, kao što su zaštita od bankrotstva i garancije za penzije, izuzimanje od plaćanja pojedinih poreza i brojne druge pogodnosti. Ove prednosti, koje su uglavnom dostupne samo američkim avio-prevoznicima, su stvorile krajnje izobličeno tržište na kome ostale avio-kompanije, među kojima je i Etihad ervejz, moraju da učestvuju. –
Kalahan je izjavio da je Risk Advajzori Grup do iznosa došla na osnovu javnih podataka i izjava, te da su oni konzervativni, izračunljivi i verodostojni.
Tako se u zvaničnom izveštaju koji potpisuje kuća Risk Advajzori Grup tvrdi sa su glavni izvori istraživanja Vladini izveštaji, revidirani godišnji izveštaji avio-kompanija, izveštaji relevantnih regulatornih organa i nadnacionalnih tela kao što je Evropska komisija. Uz to navode se i akademske studije i literatura, publikacije vazduhoplovne industrije, medijski izveštaji Fajnenšl tajmsa (Financial Times), Ekonomista (The Economist) i drugih.
Kalahan se pozvao i na intervju iz 2011. godine, koji je objavio Američki nacionalni radio (America’s National Public Radio) gde se navodi da je bivši potpredsednik avio-kompanije Kontinental erlajns, Pit Garsija, izjavio:
– Bankrot je, naročito kada se odnosi na avio-industriju, samo način da se refinansira poslovanje. To je finansijski potez koji vam omogućava da ostanete u poslu i daje vam vremena da obnovite pregovore sa vašim kreditorima. –