BEG airport status
Istraživanje Etihad ervejza: američke kompanije dobile olakšice Beneficije od 71, 48 milijardi evra

Istraživanje Etihad ervejza: američke kompanije dobile olakšice

Pomoć koju su uz saglasnost vlasti i sudova dobila tri najveća američka avio-prevoznika, Delta er lajns (Delta Air Lines), Junajted erlajns (United Airlines), Ameriken erlajns grup (American Airlines Group) i druge avio-kompanije koje su se sa njima spojile procenjuje se na više od 71 milijarde dolara (71,48 mil.). Beneficije se uglavnom odnose na zaštitu od bankrota, osiguranu penziju, oslobađanje od pojedninih poreza, subvencije za kupovinu goriva i drugo. Ovo je pokazalo istraživanje koje je kompanija Etihad ervejz naručila od međunarodne konsultantske kuće Risk Advajzori Grup (Risk Advisory Group).

Statistika pokazuje da je više od 70 milijardi dolara dato posle 2000. godine, čime je omogućeno da tri najveća avio-prevoznika ove nacije pređu put od ruba bankrotstva do današnjih lidera u avio-industriji, kada svaka od ovih kompanija ostvaruje profit koji se meri milijardama dolara.

statistika
Najviše beneficija dobila kompanije Junajted erlajns (44,41 milijardu dolara)

Ustanovljeno je da je najveći deo beneficija koje su pripale Delti, Junajtedu i Amerikenu ostvaren u postupku restrukturiranja po Poglavlju 11 Federalnog zakona o stečaju SAD, što je ovim avio-kompanijama donelo najmanje 35,46 milijardi dolara, kao i dodatnih 29,4 milijardi dolara na ime spasavanja penzionih fondova od strane Korporacije za garanciju penzija Vlade SAD (PBGC).

Istraživanje pokazuje da su ove kompanije ostvarile ukupno 8,97 milijardi dolara neto profita, što je 45% ukupno ostvarenog profita u globalnoj avio-industriji tokom 2014. godine (iznosio je 19,9 milijardi dolara). Ovaj trend se, na osnovu istraživanja, nastavio i u 2015. godini.

Open Sky drama

Kada je reč o razlozima ovog istraživanja, više je nego očigledno da su oni rezultet takozvane „Open Sky drame“, tj. višemesečnih optužbi dve grupacije avio-prevoznika na račun poslovanja.

Američka trojka prvobitno je optužila zalivske kompanije – Emirate (Emirates), Katar ervejz (Qatar Airways) i Etihad ervejz (Etihad Airways) da su primile nelegalnu državnu pomoć od preko 40 milijardi dolara. Etihad ervejz negirao je takve tvrdnje i javno rekao da je dobio osnivački kapital i pozajmice od svog jedinog vlasnika, Vlade Abu Dabija.

Usledile su zatim i zamerke na račun zaštitnog lica Etihada, Nikol Kidman koje je uputila američka asocijacija „Udruženje profesionalnih stjuarda i stjuardesa“ i prozivke na račin terorističkih napada.

Uprkos svemu, generalni savetnik i sekretar Etihad ervejza, Džim Kalahan, je izjavio da ne dovodi u pitanje legitimnost olakšica koje su omogućene američkim avio-kompanijama od strane američke vlade i stečajnih sudova.

– Jednostavno želimo da istaknemo činjenicu da su američke avio-kompanije imale i da će i dalje imati koristi od veoma povoljnog pravnog poretka, kao što su zaštita od bankrotstva i garancije za penzije, izuzimanje od plaćanja pojedinih poreza i brojne druge pogodnosti. Ove prednosti, koje su uglavnom dostupne samo američkim avio-prevoznicima, su stvorile krajnje izobličeno tržište na kome ostale avio-kompanije, među kojima je i Etihad ervejz, moraju da učestvuju. –

Kalahan je izjavio da je Risk Advajzori Grup do iznosa došla na osnovu javnih podataka i izjava, te da su  oni  konzervativni, izračunljivi i verodostojni.

Tako se u zvaničnom izveštaju koji potpisuje kuća Risk Advajzori Grup tvrdi sa su glavni izvori istraživanja Vladini izveštaji, revidirani godišnji izveštaji avio-kompanija, izveštaji relevantnih regulatornih organa i  nadnacionalnih tela kao što je Evropska komisija. Uz to navode se i akademske studije i literatura, publikacije vazduhoplovne industrije, medijski izveštaji Fajnenšl tajmsa (Financial Times), Ekonomista (The Economist) i drugih.

Kalahan se pozvao i na intervju iz 2011. godine, koji je objavio Američki nacionalni radio (America’s National Public Radio) gde se navodi da je bivši potpredsednik avio-kompanije Kontinental erlajns, Pit Garsija, izjavio:

– Bankrot je, naročito kada se odnosi na avio-industriju, samo način da se refinansira poslovanje. To je finansijski potez koji vam omogućava da ostanete u poslu i daje vam vremena da obnovite pregovore sa vašim kreditorima. –

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: [ANALIZA] Srbija odlučila da 70% troška nabavke Rafala finansira kreditom francuskih banaka

Niko nije u problemu. Kredit je samo elegantnije rešenje i rasteže period otplate do negde 2033 ili 2035. tako da ne bude veći napor za državu. Uz to da će i inostrane banke da rade nadzor Dasovog tempa proizvodnje. Što je i logično. Ko zna šta će biti sutra.

20. May 2025.Pogledaj

Drago na: [ANALIZA] Super Galebovi G-4 su na izdisaju, čime ih zameniti?

Ja bih u jednom rešio problem Super Galeba i Orla, jer će i Orlovi morati biti zamenjeni u sledećih 5-10 godina. Iz tog razloga nebi kupovao Turboprop. Imamo Lastu i Sovu koje mozemo sami proizvoditi. Sa tih klipnih aviona se moze preći na mlazni avion kao na primer T-7, M-346, L-39 ili T-50. Tako da…

20. May 2025.Pogledaj

Falcon na: [ANALIZA] Super Galebovi G-4 su na izdisaju, čime ih zameniti?

Kao veliki fan turbopropova moj lični favorit je bio i ostao Super Tucano. Veoma sposoban avion koji može da ponese oko 1.500kg UbS i koji može da poleti/sleti odakle god, bio bi idealna zamena za G-4.

20. May 2025.Pogledaj

DUDE na: FEINDEF 2025: Prvi prikaz modela Erbasove besposadne letelice SIRTAP, moguća španska nabavka turskog trenažnog aviona Hurjet

HURJET odgovara Spaniji jer u naoruzanju vec imaju avione F-18 sa motorima GE F404. Isti motor se koristi i na HURJET-u. Plus, uvalice Turcima kompenzaciju za A400M. Jednom kada Turska zavrsi razvoj sopstvenog motora, HURJET ce biti veoma pozeljno resenje za sve drzave koje zele da kupe naoruzanje na jednoj adresi, bez mesanja Amerike, Rusije…

20. May 2025.Pogledaj

Oro 21 na: [ANALIZA] Super Galebovi G-4 su na izdisaju, čime ih zameniti?

Čega nema u izlogu ima u radnji. Kada nam bude trebalo za obuku za Rafal lako ćemo kupiti ponuda na tržištu je više nego bogata a novca fala bogu imamo i tek ćemo ga imati obzirom da smo najbogatiji rezervama zlata. Ako pak išta od ovoga se ne ostvari uvek možemo modernizovanog Orla 2.0 da…

20. May 2025.Pogledaj