BEG airport status
„Zvezda“ razvila lako izbacivo sedište za generalnu avijaciju

„Zvezda“ razvila lako izbacivo sedište za generalnu avijaciju

BEOGRAD – Ruska firma koja proizvodi svemirska odela, pilotska G-odela i sisteme koji održavaju u životu pilote i kosmonaute u najrazličitijim situacijama i uslovima, razmatra uvođenje u upotrebu katapulta za lake avione. Kako navode, sistem je jedinstven u svetu.

 
 
4326465
 
 
Firma NPP „Zvezda“ u blizini Moskve koja ima preko 60 godina iskustva u razvoju svemirskih tehnologija, pilotskih g-odela i drugih sistema, uveliko testira svoj revolucionarni sistem katapulta razvijen za lake avione.

Svemirsko odelo Orlan koje su ruski kosmonauti koristili u misijama na Međunarodnoj svemirskoj stanici, projektovano je i prozvedeno upravo u NPP Zvezda. Njihov novi projekat dosta je „bliže zemlji“ od svemirkog odela a ciljno tržište za ovaj pionirski poduhvat su laki avioni – jednosedi i dvosedi.

Imajući u vidu da laki avioni nisu felksibilni što se tiče maksimalne težine pri poletanju, tradicionalni katapult sistemi nikada nisu bili opcija iz tehničkih ali i finansijskih razloga. Iako piloti i putnici lakih aviona često nose padobrane na svojim leđima, oni moraju da se oslone na sopstvenu snagu i brzinu u kriznim situacijama, da bi napustili kabinu aviona:

– Pilotu često može biti teško da napusti kabinu aviona jer prvo mora da otkopča pojas, zatim otvori kabinu i na kraju izađe i svom snagom se odgurne dalje od trupa. Za to je potrebno i vremena i snage a mnogi piloti najčešće nemaju barem jedno od to dvoje. Naš sistem može sam da uradi sve to za manje od sekunde. – kažu iz kompanije Zvezda za Russia Today.

Dizajn sedišta je patentiran u Rusiji , ali kompanija sa ovim proizvodom cilja strana tržišta gde je razvijenija prodaja, proizvodnja i upotreba lakih letelica. Sistem katapulta se sastoji od teleskopske metalne šipke i pneumatskog cilindra koji izbacuju pilotsko sedište dovoljno daleko da pilot ne bi zakačio rep aviona.

Samo sedište je relativno lako (ceo sistem teži 16,5 kg), a sistem kompletira i posebno dizajniran padobran za tu namenu. Projektanti kažu da je sistem upotrebljiv u svim manjim avionima brzine do 400 kh/h, na visinama od 30 do 4.000m.

Kompanija Zvezda je prvi put najavila ovaj sistem na vazduhoplovnom sajmu u Nemačkoj u 2013, a kompletan projekat će biti prezentovan široj javnosti na aeromitingu MAKS u Moskvi ovog leta.
 
 

 
 

    Komentari

    F
    1

    Znak da ce doci do promena u generalnoj avijaciji.

    Odgovori
    P

    Čudan neki naziv "generalna avijacija" nisam ga sretao u domaćoj literaturi niti u domaćoj terminologiji. Pretpostavljam da se misli na opštu, iliti avijaciju opšte namene? Verovatno se potkrala greška pri prevodu sa engleskog "general aviation"?

    Odgovori
    Х

    Веома занимљиво!

    Odgovori
    I

    Eto resenja za nasu 'Lastu" :)

    Odgovori
    V

    Ne verujem da će doći do promena u generalnoj avijaciji, već će doći do promena u sektoru vojne lake avijacije. Školsko trenažne avijacije klipnih i turbo elisnih aviona koji se koriste za osnovnu i prelaznu obuku.

    Hteo bih da podsetim da katapultiranje izbacivim sedištima dovodi do povreda i kod veoma zdravih i utreniranih osoba, a zamislite šta bi se desilo u segmentu generalne avijacije???!!!

    Očekujem da sedište bude opcija, pa ko želi i ima novca napred, ali da će se raširiti kroz generalnu avijaciju sumnjam!

    Odgovori
    1

    Doci ce i tu promene Vlado, samo ne na kratki ili srednji rok. U dugorocnoj perspektivi bi ovakvo sediste bilo obavezno u celokupnoj lakoj avijaciji, doduse dotad ce vec proci par decenija. Slazem se da ce ovo prvo biti primenjeno u vojnoj lakoj avijaciji, i da ce biti opcija u generalnoj avijaciji sledecih nekoliko godina.

    A da je svako katapultiranje iz aviona gadno, to jeste. Tu se ne zna sta je gore, samo katapultiranje, ili period posle.

    P

    Te moguće povrede o kojima ti pričaš su obično manje od onih koje bi čovek mogao da zadobije u slučaju da avion ne poseduje tu "vatrenu stolicu".Ovaj način spašavanja života žele svi, a ko bude imao para moći će i da poseduje ovu spravu.
    Preveliki merak i prevelika bezbednost ne postoje.Zavisi samo koliko ti je stalo do ovih kategorija.
    Razmisli.

    Vlado,ne bih se u potpunosti slozio sa vama. Izbacivna sedista kod vojnih aviona su uglavnom tipa 0-0, a za sportsku avijaciju to nije potrebno, pa se prema tome radi o mnogo manjim silama koje dejstvuju na onoga ko ovo sediste koristi. Mada i dalje nije bezazleno katapultirati se i sa ovim sedistem

    Odgovori
    N

    Ako ste dobro pogledali snimak u kabini aviona se nalazi neka vrsta "katapulta" jer sipka koja generise izbacivanje sedista ostaje u avionu na snimku. To znaci da ne postoji pirotehnicki system vec je verovatno neki hidraulicni ili gasni system koji izbacuje (zbog manjih sila pretpostavljam. Takodje delim misljenje da bi svi avionic pa I putnicki trebali da imaju neke rezervne sisteme koji bi smanjili procnat pogibija.

    Odgovori
    V

    Ako se niste ikada katapultirali iz aviona ili niste pričali sa nekim ko jeste, lako je mlatiti po praznoj slami. Ja sam uradio drugo, više puta.

    Male ili velike sile, dovoljne su da nanesu ozbiljne povrede, čak i ugroze sam život. Laki sportski avioni i general avijacija nemaju potrebu za takvim sedištima. Male brzine, mogućnost vanterenskog sletanja i disciplina u letenju su dovoljan razlog za ne ugradnju takvih sedišta. Još da pomenem cenu i eto mrtvorodjenčeta.

    Za vojnu avijaciju ne sporim.

    Odgovori
    N

    Ako pricamo o Srbiji nista nema smisla, ako pricamo o generalnoj avijaciji sirom sveta to je jedna od letacki najsmrtonosnijih kategorija. Na desetine ozbiljnih nesreca se godisnje desi, prvenstveno u zemljama koje imaju najvise letilica (USA, UK, Kanada). Slicni sistemi nisu novost u generalnoj avijaciji, postoje sistemi u Cirusima i Cesnama kao sto i sami znate sa balistickim padobranima (koji pak nisu upotrebljivi u nekim situacijama). U generalnoj avijaciji ima sve vise poslovnih ljudi I "turista" koji zele avion da se prevezu od tacke A do tacke B, vise nego sto su zaljubljenici u letenje. Oni traze odredjeni komfor i bezbednost pa se zato u poslednjih desetak godina dosta radi na sistemima koji sluze u tu svrhu (inflatable belts, elektronski sistemi poput pico TCAS uredjaja, WAAS, balisticki padobrani). Mislim da je upravo generalna avijacija pravo mesto za uvodjenje novih Sistema jer je trosak razvoja mnogo manji nego za sve ostale segmente (poslovna, vojna, civilna)…

    Mislim i stava sam da vojna avijacija ne treba da bude iskljuciva primena za ovakve izume, stoga bih voleo da ih vidim ubuduce u realnoj primeni.

    V

    Nele nisi u pravu. Opterećenje se javlja prilikom vertikalnog kretanja sedišta. Nadji jednog proizvodjača koji će ovakvo sedište serijski da ugradi u bilo koji model GA aviona. Tek onda možemo da divanimo dalje.

    1

    Za disciplinu u letenju ne sporim, ali ova druga dva su ti sporna, Vlado.

    Mala brzina je opasna i na zemlji, a kamoli na nebu, jer moze da stvori dovoljno sile da bi doslo do povrede prilikom udesa. Mogucnost vanterenskog sletanja postoji, ali nosi sa sobom rizik, jer nikad ne znas kakva je cistina na koju sleces dok se ne spustis. A kad vidis da tvoja cistina nije ravna, vec puna dzombi i rupa, onda ti je bezbednije da se katapultiras, ili da rizikujes.

    Odgovori
    C

    Da Vlado. Dobar komentar. Ne mogu se sve moguće situacije u vazduhu predvideti i da se čovek (posada) sto procentno obezbeđuje… Za takve stvari bolje je ostati kući u krevetu i ne otvarati ulazna vrata na prvo zvono…

    Mnogo stvari mora da se "složi" da bi samo katapultiranje bilo uspešno i bez većih povreda. Da padobransku obuku ne spominjemo i uticaj vetra pri doskoku… Ovde se razmatraju samo idealni uslovi i situacije.

    Za viši nivo letenja i iskusne pilote to može biti (skupo) rešenje i ima smisla. Verovatno ubrzanje pri katapultiranju za brzine do 250 do 300 km/h i ne može da bude manje od 8 g kako bi se izbegao kontakt sa delovima aviona… To je dovoljno da vrat sa glavom težine 7 kg pretrpi ozbiljne posledice kod neobućenih pojedinaca..

    Puno nedoumica i problema u vezi sa potencijalnim rešenjem.. Šta mislite koliko koštaju piropatrone za motor i koliki je vek njihove upotrebe… kakav je način održavanja sedišta i koja kvalifikacija je neophodna da ono bude u ispravnom stanju tokom upotrebe aviona??!

    Ovo "rešenje" je još uvek jako daleko od nas i generalne avijacije.

    Cobalt 50

    Odgovori
    V

    Cobalt 50,

    ne sporim Ja da ce neki prozivodjači odlučiti da ponude opciju ugradnje takvog sedišta, ali da će postati norma nema šanse. U moje vreme jedina razlika na inicijalnom pilotskom lekarskom pregledu za vojne i civilne pilote je bila u G opterećenju ("centrifugi") i testu za katapultiranje. Srećom kao civilni pilot nisam imao čast da prodjem te dve noćne more.

    Već pri 5-6 G može doći do ozbiljnijih povreda. Osam G, ne smem ni da pomislim šta se sve može desiti. A još da zamislim nekog prosečnog vikend pilota u slaboj kondiciji!!! Ravno samoubistvu. Doskok i ostalo je u domenu naučne fantastike.

    N

    Pa mesate babe i zabe, prosecan vikend pilot u najgoroj situaciji ne moze doci do takvih G opterecenja. Ako oseti da mu je ugrozen zivot i ako se katapultira iz aviona sa ovakvim sistemom ne verujem da moze da dozivi vece sile od 3-4G i to u nekom vrlo kratkom vremenskom periodu sto je ipak recept za prezivljavanje, mozda uz poneku povredu ali prezivljavanje. U primeni na visinama do 10.000 ft pri brzinama do 350km/h (velika vecina GA populacije) cela prica je dijametralno suprotna vojnoj prici i moze biti vrlo korisna, pogotovo za vikend pilote, van kondicije.

    V

    Nele, čini mi se da ti mešaš pojmove.

    Katapulturajuće sedište izaziva opterećenje od 6-8 G prilikom katapultiranja. Nema veze sa visinom, niti brzinom leta. Može avion da bude stacionaran na zemlji, biće isto opterećenje.

    N

    Evo specifikacija, kao sto sam pomenuo ranije delovalo mi je da je ovo katapult na neki vazdusni/hidraulicni system. Upravo su to koristili. Siguran da su u skladu sa tim i sile potpuno drugacije od pirotehnicki pogonjenih sedista (moderna od 12-14g maksimum).

    —-
    Safe bailout, including from the "flat spin" and "cool corkscrew."

    Powered by compressed air.

    The air pressure in the cylinder 22MPa.

    Curb weight of the system – no more than 16.5 kg.

    The mass range of the pilot / passenger in the equipment of 60 – 105 kg.

    Operating temperature range from – 40 to 60 C0.
    ———

    V

    Sve je to lepo. Samo koliko je G opterećenje? Ako je više od 8G nema leba da se koristi u generalnoj avijaciji. Nije bitno koji je pogon.
    Sedište mora da omoguci da se bezbedno izbegnu delovi aviona zbog kojih može doći do ozbiljnih povreda. A to je čista fizika. Brizna kretanja aviona kroz vazduh upoređena sa vremenom koje sedište treba da predje udaljenost od početnog položaja do all clear položaja. Tu se meri G opterećenje.

    N

    To ostaje misterija jer te podatke nisam nasao. Pretpostavljam da postoji dosta fizicara u inistutu koji pravi ovakva sedista decenijama koji su u stanju da proracunaju prihvatljivu G silu za ovakav proizvod.

    D

    A koliko je G opterecenje pri padu sa 10 kilometara visine?

    V

    Dragane, odgovor je veoma jednostavan. Jedan G.

    A na toj visini ne leti niti jedan avion iz general aviation.

    S

    Vlado, Vaše skromno poznavanje ove materije je zaista očigledno.Ako baš imate potrebu da pišete onda se barem koliko-toliko više informišite o materiji o kojoj pišete.
    Svojim komentarima koji su prožeti netačnim podacima možete lako da zbunite ljude koji su voljni da dođu do tačnih podataka.
    Hvala unpred!

    V

    Strucnjak objasni nam koliko je G opterecenje pri padu sa bilo koje visine.
    Ja sam odgovorio na postavljeno pitanje. Da cujem tebe.

    I

    Sediste deluje jako zanimljivo i moguce je da ce naci primenu samo u jako uskom segmentu sportske avijacije ali nikako i sve generalne avijacije. Ono na sta ciljam su upravo akrobatski avioni i ljudi koji ih lede pod specificnim odobrenjima i obukama a pogotovo iznad naseljenog mesta. Ne ulazim u aspekt i envelopu sedista, ono sto je jasno je da ovakvo sediste zahteva posebnu obuku i nikako se ne moze naci u svakoj cesni koja se proda ili preproda bez kontrole.

    I dalje ce za generalnu avijaciju ostati BRS kao referenca ako nista drugo ono zbog osiguranja i minimalne stete kao na cinjenici da obuka za putnike ponaosob nije potrebna, dok bi kod ovakvog sedista iskakanje iznad naseljenog mesta prousrokovalo dosta stete i opasnosti na zemlji a letenje nikome ko je prosao detaljnu obuku i pripremu za koriscenje sedista ne bi moglo biti dozvoljeno. Takodje postoji i bezbednosni aspekt na zemlji, mehanicara, i okoline….

    Svakako sediste izgleda jako zanimljivo i deluje vrlo interesantno, zasigurno ce imati primenu u raznim uskim granama lake civilne avijacije ( recimo ispitivanje lake avijacije ili akrobatski avioni) ali u generalnoj ne vidim mogucnost upotrebe ovog sedista.

    Pozdrav

    Odgovori
    S

    Inženjeru,
    svaka čast za komentar!
    Dodao bih samo da ovo sedište u svakom slučaju jeste korak ka povećanju bezbednosti.Naravno, mogućnost povrede kod napuštanja letelice na ovaj način postoji, ali u odnosu na ono što bi čoveku stvarno moglo da se desi prilikom napuštanja letelice na klasičan način…..
    Neka čitaoci koji poseduju samo maštu upotrebe ovaj Božiji dar, a oni koji poseduju i malo vazduhoplovnog iskustva nek upotrebe i to pride!
    Čitajući ove prethodne komentare (ne tvoje), pomislih kako je ovaj sajt postao pravo stecište različitih laika koji bi po svaku cenu da napišu nešto po sistemu:
    "ako od alata imaš samo čekić sve te podseća na ekser!"
    Pravi stručnjaci će već razumeti poruku, a iskreno ih molim da se što više uključuju u različite teme kako bi doprineli podizanju vazduhoplovne kulture barem za 1 xx (ne znam koju mernu jedinicu da stavim zato što NA ŽALOST nije izmišljena,ali znam da bi +1 nečega dobro došlo svima).

    Pozdrav

    V

    Strucnjak,
    Daj nam jedan primer ugradjenog serijskog izbacivog sedista u segmentu generalne avijacije.
    Ako nemas primer objasni nam strucno zasto ih nema.

    P

    Mislim da se ovde radi o sistemu da se šipka razvuče (teleskop) pa da se tek onda sedište kreće (klizi) po istoj. Dužina šipke je tolika da vodi sedište u zonu bezbedne visine od vazduhoplova. Samim tim potrebna g sila je drastično smanjena i svodi se na savladavanje težine pilota sa stolicom jer stolica klizi po šipci do bezbedne zone. Na žalost ne spominje se vrednost za g silu koju trpi pilot verovatno jer je još optimizuju da bude što manja. Interesantno rešenje za koje ćemo tek videti da će li i gde će naći svoju primenu i po kojoj ceni.

    Odgovori
    i

    Naletih na ovaj clanak slucajno , 6 godina posle ni traga ni glasa od ovog sedista, bice da su bili oni u pravu koji nisu videli buducnost u ovom sistemu.

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Živojin Banković na: Predstavnici Ministarstvо odbrane i Vojske Srbije na bojevom gađanju sistemom PVO Mistral, VS dobija dve verzije sistema

    Al-41F1 Зависи која верзија Мистрала и Игле. Финци су имали испитивања једног и другог система, и одлучили се за Иглу-С. Оба система имају мане и предности у међусобном поређењу.

    14. Nov 2019.Pogledaj

    Banja Luka na: Predstavnici Ministarstvо odbrane i Vojske Srbije na bojevom gađanju sistemom PVO Mistral, VS dobija dve verzije sistema

    @Stauffenberg Kakve informacije tačno imate o donaciji PVO sistema? Šta je trebalo da se nabavi, od čega se to odustalo i kada? Koliko je migova trebalo da dobijemo od Bjelorusije, pa se, eto, odustalo? Od kuda vama sve ovo?

    13. Nov 2019.Pogledaj

    Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

    Beduin, Mahan je na crnoj listi niza zapadih država upravo radi toga koga prevozi i što se "podaci ne podudaraju". Čudim se da su u Beogradu dozvolili njihove letove i time nepotrebno provocirali zapad. Tako nešto si ne dozvoljavaju daleko veće i utjecajnije države. Tup se s rogatim ne može bosti. Puno premalo koristi za…

    13. Nov 2019.Pogledaj

    Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

    Hvala Vama na pohvalama. Ovako velika ekspanzija je izuzetno riskantna, skupa i vrlo komlicirana za provedbu (operacije, marketing, sustav, slab LF u počeku, rizik...). Pitanje flote je glavni problem Air Serbie koji se odgađa već godinama (još u početku su rekli da će mijenjati 737-300 i ATR 72-200, no to se stalno prolongira). Više nema…

    13. Nov 2019.Pogledaj

    Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

    Da, da, istina... u pravu ste. Hvala na ispravci. Sigurno ima toga još. Hvala na pohvalama.

    13. Nov 2019.Pogledaj

    Send this to a friend