BEG airport status
LYBE 2003:00 Z 240°06KT CAVOK 06/03 Q1025 NOSIG=
Letačke priče Suada Hamzića: Na poligonima "Petnaestak minuta kasnije, po dolasku na poligon, uključih svetlo mrežice nišana ali se mrežica ne pojavi u staklu nišana!? Pojačah reostat do maksimuma ali mrežice nema. Jasno mi je. I ona druga nit u sijalici je pregorela - baš sada!"

Letačke priče Suada Hamzića: Na poligonima

Tango Six nastavlja sa objavljivanjem letačkih memoara Suada Hamzića. Dobili smo ekskluzivno pravo da prvi u nastavcima prenesemo najzanimljivije priče jedne izuzetne letačke karijere pilota Ratnog vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane Jugoslovenske Narodne Armije.

Već sam pisao o svojim doživljajima na poligonu kod Benkovca gde sam kao pitomac završne godine VVA, leteći u čuvenom 172. lovačko-bombarderskom puku (lBAP) skoro ispekao zanat pilota lovca­-bombardera. I voleo sam te letove pune dinamike, uzbuđenja, specifičnog samodokazivanja u takmičarskom duhu koji smo sponatno razvili.

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

Ali, po odluci kadrovika iz Komande RViPVO me, skupa sa još 7 klasića, uglavnom iz iste grupe, rasporediše na prvu dužnost pilota u sastav 352. izviđačke avijacijske eskadrile. Eskadrile u kojoj je lovačko­-bombarderska obuka bila naša alternativna namena upravo kao i taktički imperativ da pilot-­izvidjač naoružanje upotrebljava samo u izuzetnim okolnostima ako, izvršavajuci svoj primarni zadatak izviđanja, otkrije taktičke nuklearne raketne ili artiljerijske jedinice na vatrenom položaju spremne za dejstvo. Glavno „oružje“ pilota-­izvidjača tada su bili znanje, veština, moć zapažanja, oči, memorija, aero foto kamere (AFK) a kasnije i oprema za elektronsko radio tehničko izviđanje (RTI).

Ipak i na tako relativno retkim letovima na poligon bilo je onih koje pamtim.

„Vizir Vasiljeva“

Još pri prvom susretu sa kabinom MiG-a, krajem 1967, zapazih pored kolimatorskog (optičkog, automatskog) nišana pomalo čudan metalni dodatak koji me više podsećao na nekakav čiviluk nego na pomoćni nišan. Sastojao se od kratke metalne letvice paralelne optičkom nišanu u osi aviona sa dva vertikalno postavljena ispusta, jedan u obliku malog prstena, a drugi poput mušice na pušci sa kuglicom na vrhu. Na moje pitanje dobih odgovor da je to „vizir Vasiljeva“, pomoćni nišan koji služi da zameni glavni u slučaju njegovog otkaza.

Bi mi smešan, čak groteskan u nadzvučnom avionu. Rusi baš znaju preterati, pomislih.

Nekoliko godina kasnije, u Bihaću, pred poletanja na zadatak raketiranja zemaljskih ciljeva nevođenim, balističkim raketama kalibra 57 mm (NRZ ­57) uključujem optički nišan radi provere ispravnosti odmah po pokretanju motora i ostalih rutinskih provera. Okrećem potenciometar osvetljenja nišanske mrežice i odmah zapažam da je mrežica tamnija i da se slabo vidi pri jakoj svetlosti sunčanog dana. Vodim reostat do maksimuma i zaključujem da je osvetljenje mrežice u nišanskom staklu znatno slabije ali ipak dovoljno da izvršim zadatak.

Jasno mi je da je jedna od dve svetlosne niti u sijalici nišana pregorela. Zamena sijalice trajala bi nekoliko minuta, a to bi uzrokovalo kašnjenje moje grupe u dolasku radi dejstava na poligonu kod Slunja. Prijavit ću to posle sletanja pa neka tu sijalicu zamene u toku međuletnog pregleda aviona. Povedoh reostat ka minimumu i isključih svetlo mrežice nišana. Izrulasmo i poletesmo po planu.

Petnaestak minuta kasnije, po dolasku na poligon, uključih svetlo mrežice nišana ali se mrežica ne pojavi u staklu nišana!? Pojačah reostat do maksimuma ali mrežice nema. Jasno mi je. I ona druga nit u sijalici je pregorela – baš sada!

Javih delegatu na poligonu, koji rukovodi i asistira našim dejstvima, mome prijatelju Ristevski Dimitriju ­ Dimčetu šta se dogodilo i da ću dejstvovati koristeći vizir Vasiljeva!

­- Slobodno Beli.- odgovori Dimče nazvavši me nadimkom kojim me samo on oslovljavao.

U sledeća tri napada sam se potrudio da imam sve zadane elemente za lansiranje a da mi „nišan i mušica“ vizira Vasiljeva budu što bolje poravnati sa metom i da na pravilnoj daljini pritisnem okidač naoružanja na pilotskoj palici .

U prvom i drugom napadu Dimče mi javlja da pogađam direktno u metu. Posle lansiranja trećeg para raketa, dok sam vadio iz napada, čujem Dimčetovu radio poruku:

­- Beli, Ti ubuduće nemoj uključivati kolimatorski nišan. – poruka je bila jasna.

Još jedan put, leteći na MiG-u, se uverih da Rusi nisu konzervativni nego praktični.

Topom po Čenti

Ne, nisam topom napao to mirno mesto u Banatu, južno od Zrenjanina, već mete na poligonu u njegovoj blizini.

Bilo je to u jesen 1982. godine dok sam, održavajući trenažu, leteo u 204. lovačkom puku, a češće u sastavu 128. Centra za preobuku pilota na nadzvucne avione (CZP), na Batajnici.

Na pripremi za letenje u 128. CZP kojoj su prisustvovali svi koji su bili angažovani na obezbeđenju i izvršenju zadatka gađanja, mlađe kolege piloti, koji su bili u punoj trenaži, nisu propuštali priliku da se našale na moj račun.

­-Sad’ će izviđač da oplete, valjda po poligonu. – reče jedan od tih poručnika ili kapetana.

Aluzija je bila jasna. Valjda ću pronaći poligon, a možda i svoju metu.

I bilo je to sasvim normalno u avijaciji koju, upravo i zbog toga neki, posebno pešaci, i nisu smatrali Vojskom. I niko nije bio pošteđen tih vazduhoplovnih šala bez obzira na ličnu afirmaciju, čin ili položaj koji je zauzimao, od najmlađeg pilota do komandanta puka. Šale su, ponekad, išle i na račun cele jedinice.

A sećam se da sam još kao pitomac čuo jednu takvu, valjda kao amanet, kao pouku. Tada su povremeno vazduhoplovne jedinice gostovale na aerodromima srodnih jedinica i koristile njihove poligone najčešće dejstvujući zajedno, u mešovitom sastavu.

Prilikom jednog takvog gostovanja i dejstva 172. lba puka (iz Zadra) na poligonu jednog lba puka na jugo­istoku Jugoslavije pilot 172. puka koji je kao delegat rukovodio zajedničkim dejstvima na poligonu, posle dejstava dva odelenja naredi prekid dejstava i čekanje u zonama očekivanja. Petnaestak minuta kasnije odobri nastavak dejstava po planu.

Kada je sve završeno i pošto se delegat vratio sa poligona, kako je to uobičajeno, izvršena je analiza dejstava u pilotskoj učionici LBA puka, domaćina. Delegat je prvo obrazložio razlog za petnaes­tominutni prekid dejstava:

– Dok je drugo odelenje dejstvovalo osmatrači videše grupu Roma unutar ograđenog i obezbeđenog dela poligona koji su sakupljali čaure mitraljeskih metaka i ostatke metala od raketa i bombi. Naredim prekid dejstava i džipom se uputim ka njima. Zateknem ih u grupi. Zbili se uz samu piramidu, metu za bombardovanje:

­ – Pa dobro ljudi, jeste li normalni, gde da se baš ovde sklonite! –

­ – Ne brin’ drug kapetan, ovde još nikada nije pala bomba. – reče najstariji Ciga.

Na uzvratnom gostovanju „južnjaci“ im nisu ostali dužni pa pilotima 172. puka ispričaše priču o starim al’ „nevinim“ metama na nihovom poligonu.

Šala mlađeg kolege probudila je u meni onaj takmičarski duh iz pitomačkih dana.

Napravih jedan let na poligon sa tzv. fiktivnim dejstvom bez ubojnih sredstava u kojem se podsetih i provežbah sve letne norme, postupke i veštine poterbne da mete budu što preciznije pogođene. U naredna dva leta odbacih po dve cementne avio bombe od po 250 kg (CAB­250) i izvrših po dva napada tada najboljim dvocevnim avionskim topom na Svetu GS­23M , kalibra 23 mm.

Tačku na „i“ tog dana stavio je zamenik komandanta 128. CZP, legenda jugoslovenske nadzvučne avijacije potpukovnik Fifić Sakib File, koji je taj dan kao delegat rukovodio našim dejstvima na poligonu.

-Samo se vi zajebavajte sa starim izviđačem. – reče u uvodu i poče čitati rezultate dejstava tog dana.

Pošto File završi saopštavanje pojedinačnih rezulata i dade opšti zaključak, nekoliko mlađih kolega, koji su sedeli pored mene, mi pružiše ruke čestitajući. Među njima je, siguran sam, bio i onaj koji me svojom šalom vratio u završnu godinu školovanja u VVA.
 
 
Letacka dokumenta 049
 
 
Letacka dokumenta 050

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

Autor:

Suad Hamzić Gostujući autor suadhamzic@yahoo.com

Komentari

V

Fenomenalno Suade.
Nego kad pogledam u tvoju knjižicu letenja, pomislim kako li je današnjim pilotima kada pogledaju istu. Tvoj nalet za nedelju dana je njihov nalet za pola godine.

Odgovori
S

Vlado ja sam tada leteo trenazu i nisam nicim uslovljavao sta cu leteteti. Bilo mi je vazno samo da letim kada dodjem na aerodrom a dali cu leteti prednju ili zadnju kabinu, voditi, prattiti ili remorkirati na jednosedu bilo mi je savrseno svejedno. Zato je za mene uvek bilo "mesta" u nekoj kabini i u planu letenja jedinice u kojoj sam leteo. Svake godine sam ispunjavao i prebacivao plan odobrenog naleta.
Ponekad mi je zao ovih kolega danas. Siguran sam da bi mnogi platili da im omoguce da vise lete.

V

Shvatam, ali priznaj da je lako bilo birati kada se imalo šta izabrati. Kad nema izbora, džaba želja.
A da bi platili, znam da bi. Samo nema kome i za šta.

R

Bravo, dobra prica! Cuo sam da se na jednoj vezbi desilo to da je neko omasio poligon ili je sa poligona cab odskocila i pravo u obliznju njivu u kojoj je traktorista orao. Covek tek uvece dosao po traktor.

Odgovori
S

Bilo je svasta. To sto si cuo je vrlo verovatno istina. Ko radi gresi pa i piloti.
Jedan nas klasic je, kao pitomac, bombardujuci iz brisuceg leta sa F-84G na poligonu Benkovac umesto da odbaci bombu i onda povuce avion na gore , izadje iz napada, uradio obrnuto.
Povukao je avion na gore pa se setio i onda odbacio bombu.
Cementna bomba , sa malo dimnog baruta je pala preko 4 km dalje u selo srusivsi kapiju jednom domacinu…. .

S

Standardno, u dahu, hvala!

Odgovori
J

Mislim da su taj pomoćni nišan izbacili iz kasnijih verzija Mig-21 . Evo kako bi trebao da izgleda na Mig-15 (slično Suadovom opisu) : http://simhq.com/forum/files/usergals/2012/08/ful

Odgovori
S

Da, slican je. Na MIG-21 L-14i bio je smesten sa leve strane kolimatorskog nisana. Stubici su bili nizi a napred je umesto krstica imao dva kruga, poput prstenova.
Nisam siguran da su odustali od njega. Ne secam ga se na kasnijim verzijama L-ova mozda zato sto mi nije zatrebao.

J

Evo slike nečeg što bi trebalo da bude kokpit Mig-21bis, i tu se gore kod nišana nalazi nešto što ima baš dva kruga kao prstenovi (slabo se vidi) . Vama će naravno ovo sigurno biti poznatije, pa možete i da potvrdite autentičnost .
http://www.avatarum.de/lib/exe/fetch.php?media=pr

S

Da. To je to. Slabo se vidi jer je ram vetrobrana u pozadini. Vidi se i drugi (prednji) deo pored stakla kolimatorskog nisana. Oba se spustaju oduzgo na dole.

N

Suade jako me je dirnula ova prica iz Cente jer ste pomenuli mog oca Fileta. Isto tako me podsetila na jednu koju sam od njega cuo takodje sa istog poligona. Bilo je nocno gadjanje, ne secam tacno kojim naoruzanjem uglavnom na poligonu je upaljena vatra radi lakse orijentacije pilota. U iscekivanju jednog od njih da dejstvuje on je radio vezom potvrdio da vidi plamen i da se sprema za dejstvo. Svima na zemlji je bilo cudno sto vec nisu culi zvuk motora pa posle jos jedne provere naredi mu se da obustavi let i vrati se na aerodrom. Ispostavilo se da je on u daljini video plamen sa pancevacke azotare posto je ocigledno izgubio orijentaciju i spremao se da uradi ono sto su nato agresori uradili 1999. Verovatno bi shvatio gde je krenuo da je prisao blize "cilju" ali su ga na vreme zaustavili.
Bilo je jos mnogo prica koje mi je File pricao a sada ste mi ga vi zamenili. Prelistavam i ja njegove knjige naleta i iz toga vidim koliko ste vi radili ozbiljan posao i to onako kako je i trebalo da se radi. Letelo se i danju i bnocu u svim meteo uslovima, bojeva gadjanja, vojne vezbe…
Ovo sto sad radite prenoseci nam vase dozivljaje je zaista fenomenalno i poucno za svakoga od nas koji jedva cekamo da vidimo novi naslov na ovom sajtu. Nemojte prekidati i ako postoji ikakva mogucnost pretvorite sve ovo u jednu knjigu da ostane za buducnost ljubiteljima vazduhoplovstva i nama koji zalimo za tim vremenima.

Odgovori
S

Nikola tvoj otac, File, bi tek imao sta da isprica ali, eto, on je vise voleo Dunav od laptopa.
File je zasigurno bio jedan od naiskusnijih pilota na MIGovima i verovatno imao najveci nalet na njima od svih Jugoslovena.
Iz Akademi je 1965. dosao direktno u jedinicu naoruzanu MIGovima i u njoj, uz kratak prekid radi skolovanja-usavrsavanja, ostao do penzionisanja u cinu pukovnika. Retki su bili takvi …. a mozda je File bio i jedini.
Bio je, kako rekoh, istinska legenda nase Avijacije i , siguran sam, da me u ovoj tvrdnji nece ni pokusati osporiti nijedan od nasih kolega, posebno ne onih iz nadzvucne avijacije.

V

Nikola, a i svi ostali ovde prisutni, upravo u svemu ovome je ogromna, neizmerna vrednost Suada i njegovih priča. On je za mnoge mlade, neobaveštene i da kažem čak i zbunjene, danas kao dobri Duh iz Boce.

Kad se Suad pojavi, obraduje nas sa pričama, zagolica nam maštu i najvažnije, kod mnogih probudi sećanja na ljude koji vuše nisu sa nama. Da ga nema, trebalo bi ga izmisliti.

Suade pozlatila ti se svaka reč.

M

Podrzavam ideju gospodina Nikole za stampanje knjige ovih memoara i molim gospodina Hamzica da je najozbiljnije razmotri. Onda se ni ja necu svaki cas nervirati sto je jedna takva velicina i monolitni karakter kakvih odavno ne mozes sresti primoran na opravdani revolt tu i tamo. Pozdrav!!!

Odgovori
S

Majo hvala Vam a i svima ostalim na podrsci. Prilikom nedavnog susreta sa urednikom Tangosix.rs Petrom Vojinoicem sam porazgovarao i o izdavanju knjige sa mojim pricama iz pilotske kabine.
Petar ima ideju koju sam podrzao i obecao moju saradnju na njenoj realizaciji.
Nebih sada ulazio u detalje i mesao se u Petrov deo posla ali ….. bice nesto.

M

Postovani gospodine Hamzicu, ko ce, ako ne pilot, prvi i prakticno uvideti koliko su izvesne granice, u ljudskom umu i na papiru, nistavne spram beskrajnog, plavog prostranstva? I mi koji Vas razumemo, znamo da je sve, sto ste do sada rekli, plod Vaseg ogromnog iskustva, nastao iz velike ljubavi prema letenju…letenju, koje ne poznaje pomenuta ogranicenja. Osetiti takvu slobodu duha u svakoj Vasoj prici, uvek protkanoj zanimljivim tehnickim detaljima, prava je poslastica! Puno hvala na ohrabrujucem odgovoru u pogledu knjige, od srca Vam zelim svako dobro!!!

S

To se cekalo da kazete, "bice nesto", a kad ste rekli to znaci da ce i da bude! SUPER! Hvala Suad, hvala tangoSix!

V

Definitivno će biti nešto. Svi znamo da kad Suad da reč, tu nema vrdanja. Samo napred Kolega. Samo napred. Svi željno čekamo nove priče i pisani zapis za buduća pokoljenja.

M

Postovanje Suade, voleo bih da saznam nesto o MIG21R 21104. Upravo sam zavrsio sklapanje modela sa Jugoslovenskim oznakama, sa vezbe Sloboda 71. Takodje sam uspeo da pronadjem nekoliko fotografija ovog aviona zavrsno da slikom isecenog repa nakon rashodovanja. Bilo bi interesantno saznati nesto vise o ovom avionu.

Odgovori
S

Marko ja Ti, nazalost, ne mogu dati odgovor, ispricati Ti pricu o sudbini "stocetvcorke".
I ja sam se rastuzio kada sam video fotografiju sa isecenim MIG-ovima a medju njima i rep 104.
Ipak, to znaci da je letela do kraja svoga resursa i zavrsila kao i veina aviona koji odsluze svoj vek.
Mozda bi bilo dobro da pitanje o sudbini izvidjaca br 104 postavis na zidu fb jer ima nekoliko nasih bivsih mehanicara koji jako dobro znaju sudbine nasih aviona .

N

Suade, kakva je bila razlika izmedju dvoseda i jednoseda Mig-21 sto se tice letnih karakteristika? Cuo sam da je dvosed bolji za akrobatsko letenje, verovatno zbog drugacijeg tezista ili nesto drugo. Vidim da i Rumuni na aeromitinzima lete na dvosedu, a ono sto izvode je zaista odlicno ako imamo u vidu sva ogranicenja kao i minimalnu brzinu ovog aviona

Odgovori
&

Gospodine Hamziću,kao i sve vaše, i ova mi priča,postavi osmeh na lice.Tek sada shvatam,da je bila privilegija,rasti uz te ljude,a posebno jednog,meni mnogo dragog. RIP Majore Ristevski.

Odgovori
S

Ako moze jedno pitanje za malo strucnije: zasto ruski avioni, pa i francuski imaju dosta manji kapacitet(150-200) granata za topove(mig 21,29, mirage 2000) od us aviona koji imaju kapacitet 500-950 zavisi od aviona(f 15, f 16). Misljenja? Hvala

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend