Premijer Srbije, Aleksandar Vučić, je prilikom posete Privrednom društvu „Borbeni složeni sistemi“ u Velikoj Plani, koje posluje u sklopu JP „Jugoimport SDPR“, između ostalog najavio de se o dugo očekivanoj modernizaciji G-4 trenutno pregovora sa Erbas difensom (Airbus Defence & Space).
– Mi ulazimo u konačnu nabavku dva ruska i dva nemačka helikoptera. Neki će stići odmah, neki za godinu dana. To je rok dobavljačima da nam ga dostave. Time pojačavamo značajno naše vojne i policijske helikopterske jedinice. Istovremeno, imaćemo, mislim, do septembra sledeće godine u najboljem stanju naše vazduhoplove. Dakle, 5 MiG-ova 29 i tri dvadesetjedinice. To ćemo prvi put u resursu imati osam tako ozbiljnih lovaca. Radimo sa Erbas difens (Airbus Defence) sektorom na Galebu 4 i nadam se da ćemo uskoro uspeti da postignemo dobre ugovore i dogovore, a od februara i marta ovde očekujemo početak serijske proizvodnje, ne više prototipa Lazara 2+ amfibija – izjavio je premijer Vučić.
Da podsetimo, modernizacija školsko-borbenih avion G-4 ‘’Super Galeb’’ prvi put je najavljena 2007-8 godine. Njena vrednost tada je procenjena na 5 miliona evra po avionu. Projekat je međutim više puta odlagan usled nedostatka finansijskih sredstava, ali i volje državnog vrha.
Projekat G-4MD se u jednom trenutku odnosio na nabavku novih višenamenskih borbenih aviona gde se pominjalo da bi država koja Srbiji bude prodala avione mogla i da izvrši modernizaciju. Prvobitno se spominjalo 14-15 aviona, da bi poslednja informacija govorila o svega 9 modernizovanih aviona (prototip + 8 aviona).
Realizacija projekta je nekoliko puta odlagana jer je obično rebalans budžeta onemogućavao početak finansiranja projekata. U međuvremenu avion G-4 su gledali predstavnici raznih zapadnih i istočnih firmi, a Nemci su imali prilike da ga vide na aeromitingu ILA-2010. Tokom 2013. godine je čak bio otvoren i javni poziv za informacije, a trebalo je da počnu i pregovori sa tri kompanije i to nemačkom firmom Cassiadian (sada Airbus DS), francuskom Thales, i izraelskom Elbit. Planirano je da bi po modernizaciji ovaj tip aviona mogao da ostane u naoružanju do 2030-35. godine.
U periodu 2013-2015. je bilo planirano 10 miliona evra za početak programa, ali je onda 2014. objavljeno kako će za period 2015-2017. biti izdvojeno nešto više od 588 hiljada evra.
Brka
‘Ajde i to čudo da vidimo, inače projekat je krenuo 2003-04 godine, a sada bi već i motore trebalo zameniti 30% jačim i sa 30% manjom potrošnjom
vrabac
Jel ovo realno da se nekada realizuje? I šta sa time kada se modernizuju??? Osam komada za modernizaciju, pa to su dva odeljenja ni cela eskadrila ;-(. Ja navijam za kupovinu Yak-130 ili M.346 Master.
Svetozar Jokanović
U tamo nekim amaterskim vazduhoplovstvima avion kategorije našeg supergaleba je zamišljen tako da olakšava prelazak mladog pilota na višenamjenski borbeni avion.Zbog toga je školsko-borbeni avion u najvećoj mogućoj mjeri kompatibilan sa istim.Kod nas naravno rade na drugi način:prvo se odlučujemo za to kakav će nam biti školsko-borbeni avion pa ćemo izgleda spram toga birati novi borbeni avion.
Kao potvrdu da je baš tako citiraću komndanta RV koji nam je odgovorio na slično pitanje još 2012-te godine:
„Proces modernizacije aviona G-4 u verziju G-4MD („M“-modernizovan, „D“-digitalizovan) ima višestruki značaj za Vojsku Srbije i Ministarstvo odbrane Republike Srbije i kao takav nije uslovljen bilo čime. Prethodna analiza je usvojena 2008. godine, definisani su taktičko-tehnički zahtevi koje treba da zadovolji modernizovani G-4MD, definisan je sadržaj modernizacije i nivo opreme, a izvršeno je i ispitivanje tržišta u cilju sagledavanja realnosti postavljenih zahteva i sposobnosti ino-patnera za realizaciju modernizacije. Cilj je da se na bazi postojeće platforme koja je u aerodinamičkom smislu pokazala svoje kvalitete, značajno unapredi oprema i time obezbedi mogućnost viših nivoa, pre svega borbene obuke i lagani prelaz na neki savremeni višenamenski borbeni avion. Naravno da je optimalno rešenje da G-4MD po svojim tehničkim rešenjima i ergonomiji kabine bude što približniji višenamenskom borbenom avionu na koji se prelazi (racionalna i efikasna obuka, pozitivan transfer navika i postupaka i sl.). Ino-partner još nije izabran a njegov izbor neće biti diktiran ili uslovljen drugim procesima opremanja, odnosno, svi zainteresovani proizvođači vazduhoplova i vazduhoplovne opreme mogu ravnopravno učestvovati u procesu modernizacije. Osnovni kriterijumi će biti kvalitet i cena. Ja sam siguran da ruske kompanije u tom projektu mogu naći svoje mesto u skladu sa navedenim kriterijumima.“
Sva sreća pa na osnovu dosadašnjeg tempa realizacije ovog programa i stanja naše ekonomije možemo zaključiti da od posla sa Airbusom neće biti ništa i da ćemo možda ipak doći prvo do saznanja šta će nam biti višenamjenski borbeni vazduhoplov koji će čuvati nebo narednih nekoliko decenija pa ćemo onda spram te činjenice
razmisljati kako modernizovati G-4.
Marko
Da modernizuju sta te da bi se sa cega preslo na sta? Konkretan odgovor na ovo sumira besmislicu svega sto smo culi u vezi sa ovim. Kupite ljudima jeftine avione da lete svaki dan a ne modernizacija arhaicnog dvoseda da bi vezbali da predju na praistorijske jednosede.
AirBag
Kolega Marko, priča o „prelazu na“ je za malu decu. Istina je da bi se time s tih 8 aviona moglo „glumiti“ zaštitu vazdušnog prostora, jer je MD predviđen da nosi R-60. Tom „modernizacijom“ bi se osigurala pokrivenost „rupe“ u LAE nakon odumiranja ovih par dvajsdevetki i dvajsjedinica s koima će i svo osoblje u pemziju. U tom trenutku uskeće MODERNIZIRANI G4 koji sasvim DIGITALIZOVAN i NAORUŽAN s dvije raketle koje se navode samo svojim glavama u suradnji s onim što je ostalo od VOJINA može pronaći na nebu u mraku neki nedajbože „odmetnuti“ avijon i to putnički. Sačuvaj me Bože. U Hrvatskoj smo vruć krumpir odluke ili blamaže odgodili za nadolazeće postizborno vrijeme remontom „najnovijih“ MiGova 21 na svijetu !! Doduše jesu iz 70 tih i 80 tih prošlog vijeka ali imaju par cajgera novih i poslužiti će da jezgra ljudstva ipak ojača i ostane u sistemu ali tko će zadržati odnosno dovesti mlade nove pilote i tehničare u LAE ? Bez neke namjere da provociram ali Država Srbija je danas maćeha RVu osim pred parade kad dreši kesu da se svima prikaže novoofarbana stara tehnika..
AirBag
“ Dakle, 5 MiG-ova 29 i tri dvadesetjedinice. To ćemo prvi put u resursu imati osam tako ozbiljnih lovaca. “ baš je „cool“ kad političari uvećavaju i onako mizeran broj borbenih aviona za QRA. Nedavno se još presidente Josipović sa sve generalima slikavao pokraj MiG-21UM postavljenog da glumi „lovca“ u dežurnoj pari (obojenog za prikazivanje na zračnim priredbama u jako uočljivom dizajnu) od jednog neborbenog aviona za obuku. Onomad su i na Batajnici u dežurnoj pari Vučiću servirali „sparku“.. sad se toliko uvježbao u modificiranju istine, da mu je potpuno normalno baratati s formacijom od osam (8) aviona od čega dva različita tipa u dvije varijante .. gdje mu nestade eskadrila ? I to ne jedna nego 8 ?
dragi
Prica ide u krug deceniju vec.
Ko zna na sta ce da izadje.Sve u svemu katastrofalno stanje u srpskom RV. Zna li ko od posetilaca portala od koga kupujemo tu jednu 29.ku ?
Jovica
Ove priče o modernizaciji izgleda recikliraju svake godine :D Tu su i Mig-29, Mig-21 , Lazar 2 i.t.d. Jedino im se potkrala omaška o broju Mig-29 , nije više 5 nego 4. Valjda je ova izjava pripremljena pre tragičnog udesa 2009. , a botovi u Ministarstvu Odbrane nisu znali da je izmene tako da odgovara stvarnom stanju stvari .
Milorad
To sto obeca bata-aca i bata-gasa treba obesity macku o rep…idu izbori pa obilaze namensku, avine kamione a narod veruje, ha, ha…
oldandbold
Ovaj put mislim da je to konacno. Vaskrsnuce ratnog vazduhoplovstva sledi.
ogorčeni Ivan
Svaki forum ima svog bota.
Ovo što su najavili nije vaskrsnuće nego mrtvački refleks ja bih rekao. Ako se to zaista realizuje, to će trajati samo toliko da takvi kao ti poisle da „vazduplohovstvo“ još uvek živi u Srbiji. Ne živi – mrtvo je.
Ovde treba raditi sve ispočetka – od stvaranja drave, vojske pa i vojnog vazduhoplovstva.
PeroZ
Kako ne 5? Pa zar nesuđeni bivši “vojvoda“, odnosno kasniji bivši Ministar odbrane i sadašnji srpski kancelar nije izjavio i obećao: remontujemo preosrala 3. MiG-a 29, 4. koji nije letio od 2004. dovest će se u letno stanje i nabavit će se još jedan, odnosno 5. rabljeni, vjerojatno iz Rusije, od kuda drugdje i remont preostala 3 Mohikanca, MiG-21, samo neznam gdje i sa ćime? Rusi? Nema šanse, sami su rekli da ne. Rumunji? Oni su zaokupljeni uvođenjem i usvajanjem F-16. Ukrajinci? Teško! Jedva su sredili naše, jer su malte ne u ratnom stanju, a i mi smo im “opelješili“ skladište rezervnih dijelova. Moma Stanojlović? Sa čime, kojim rezervnim djelovima i od kuda? Da su to mislili uraditi do sada već su mogli nekoliko puta i to ne tih 3, nego cijelu eskadrilu njih 12 proizvedenih 1985. godine! Što su vaši čekali do sada? Sve vam propado što god je imalo valjalo!
PeroXYZ
??? “Ukrajinci? Teško! Jedva su sredili naše, jer su malte ne u ratnom stanju, a i mi smo im “opelješili“ skladište rezervnih dijelova.“ ???
JANKO
„5 tako ozbiljnih lovaca“…. ukupne starosti 250 godina.
jomar
A šta se desilo sa ugovorenom nabavkom nekoliko modernizovanih
MIG 29++ ? I šta se desilo sa dobijanjem one eskadrile MIG 29 koju su rusi penzionisali zbog zamene sa novim avionima, pa obećali nama ? Ili su to novinarska muljanja i žute patke ?