BEG airport status
Talas zakona koji detaljno regulišu upotrebu dronova – Emirati prvi

Talas zakona koji detaljno regulišu upotrebu dronova – Emirati prvi

BEOGRAD – Ujedinjeni Arapski Emirati biće jedna od prvih zemalja koje je regulisala upotrebu bespilotnih letelica, uključujući dronove manje od jednog kilograma namenjene za hobi upotrebu, saopštile su tokom ovog meseca vazduhoplovne vlasti UAE. Primena zakona počinje već početkom sledeće godine.

 
 
drone
 
 
Na konferenciji održanoj u Dubaiju koja je posvećena sistemima vazdušnog saobraćaja u budućnosti, Direktor za bezbednost, navigaciju i aerodrome Vazduhoplovnih vlasti UAE, Mohamed Faisal Al Dosari (Mohammad Faisal Al Dossari) rekao je da su oni prilično napredovali sa prvim koracima koji su napravljeni ka regulaciji upotrebe bespilotnih letelica i da će vrlo brzo početi javna rasprava na tu temu:

– Naš najveći izazov je da prvo regulišemo komercijalnu stranu priče, a onda i upotrebu letelica koje se koriste iz hobija i koje neki korisnici doživljavaju kao igračke – čak i to želimo da regulišemo. Očekujemo dug proces javne rasprave koji podrazumeva diskusiju o procesima koji su potrebni za dobijanje saglasnosti i smernicama koje treba da se primene. U jednom trenutku takođe moramo da razvijemo i plan implementacije zakona. Radimo čak i na tome da zakonski regulišemo bepilotne letelice koji su lakše od jednog kilograma– rekao je Al Dosari.

On je naveo i da će se Vazduhoplovne vlasti UAE fokusirati na četiri ključne stvari prilikom pisanja zakona koji se odnose na regulisanje korišćenja bespilotnih letelica – sigurnost, bezbednost, okruženje i energetsku efikasnost. Javna rasprava će, prema njegovim rečima, početi vrlo brzo i trajaće dok god to bude bilo potrebno,a kako se procenjuje, najmanje šest meseci:

– Regulatorni okvir će biti konačno određen ove godine i ja očekujem da će implementacija imati efekta već u januaru 2016. Time ćemo biti među prvim zemljama sveta koje imaju u potpunosti zakonski regulisanu upotrebu svih vrsta bespilotnih letelica – zaključio je Al Dosari.

Vazduhoplovne vlasti UAE rade na ovom projektu već dve godine, uključujući sve aktere na čije funkcionisanje se taj zakon odnosi, a naglašena je i velika važnost poslednje faze u kojoj će biti organizovana vrlo važna edukacija putem niza tribina, seminara, radionica i medijskih kampanja.

Tokom 2014. Ujedinjeni Arapski Emirati su planirali da lansiraju vazdušnu kurirsku službu predviđenu za dostavljanje zvaničnih državnih dokumenata, a organizovanu putem bespilotnih dronova koji poseduju skener oka kao sistem legitimacije koja je neophodna za preuzimanje dokumenta. Ako zakoni stupe na snagu početkom sledeće godine kao što je i planirano, dostava državljanstva dronom na kućnu adresu u Abu Dabiju i preuzimanje istog nakon što vam uređaj skenira oko i utvrdi da ste to baš vi, preći će iz domena dobre ideje u realnost.
 

Problemi

 
U međuvremenu, dronovi u ostatku sveta često zadaju velike glavobolje civilnoj avijaciji, pre svega ugrožavanjem bezbednosti. Poslednji zabeleženi incident koji tome svedoči jeste slučaj sa londonskog aeroroma Heathrow, kada se civilni dron umalo nije sudario sa putničkim avionom Airbus A320 koji je bio u fazi sletanja. Iako je pilot aviona jasno učio dron, kontrola leta ga ni u jednom trenutku nije “imala” na svojim radarima. Pilot je slučaj prijavio, a britanska organizacija za bezbednost aviosaobraćaja označila je ovaj događaj najvišoom oznakom “A”, koja označava da je postojao ozbiljan rizik od sudara. Iako u Velikoj Britaniji postoji nekoliko pravila koja, uistinu, ne tako jasno definišu kretanje dronova, udruženje linijskih pilota Velike Britanije hitno je zatražilo detaljno regulisanje ove oblasti.

Paralelno sa svojim kolegama iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, zakonodavci se u Sjedinjenim Američkim Državama uveliko bave pitanjem dronova i uvođenjem njihovog kretanja u pravne okvire, a njihova percepcija čitave problematike prilično je zatvorena, pa tako recimo, dok u određenim evropskim zemljama stotine firmi dobijaju dozvole za upotrebu dronova, od agrikulture do različitih vrsti nadzora, u SAD to nije slučaj. Iako se na tome radi godinama, Federalne vazduhoplovne vlasti SAD tek krajem ovog meseca završavaju detaljne zakonske regulative koje će regulisati korišćenje letelica kojima ne upravlja čovek, a prema rečima stručnjaka može proći još dve do tri godine dok ove odluke ne postanu konačne.

Predstavnici vazduhoplovnih vlasti u SAD navode da na njihovomm nebu u jednom trenutku ima više aviona i ostalih letelica nego u bilo kojoj drugoj zemlji sveta i da je bezbedna integracija dronova u takav sistem veliki izazov. Tome doprinosi i činjenica da Federalne vazduhoplovne vlasti dobiju u proseku oko 25 izveštaja mesečno od pilota koji su uočili dronove u neposrednoj blizini aviona odnosno aerodroma. Baš kao i Velikoj Britaniji, predsednik asocijacije pilota u SAD, Li Moak, navodi da su civilni dronovi za hobi namene, koji se mogu naći na tržištu jako opasni za civilni aviosaobraćaj iz više razloga, ali pre svega jer su radarski neuočljivi, a sa druge strane nisu opremljeni nikakvom tehnologijom koja može upozoriti pilote na njihovo prisustvo.

Iako je sasvim jasno da je proizvodnja dronova postala masovna, cene prilično niske a same letelice dostupne, još uvek nije jasno u kom pravcu će se čitava industrija razvijati. Pre svega, traži se softverska, odnosno operativna platforma koja će omogućiti njihovu koordinisanu masovnu upotrebu i na kojoj će čitava industrija dronova biti izgrađena, a određene softverske kompanije već uveliko rade na tome. I na kraju, potrebno je obezbediti zakonska rešenja koje će sve to omogućiti i regulisati.
 
 

    Komentari

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Igor na: Generalni Direktor Dassault Aviation za RTL o Rafalima koje je nabavila Hrvatska: u pitanju su avioni kakve ima i RV Francuske, moći će da se koriste bar 30 godina

    Grčka ima 3,5x veći BDP, 2,5x više stanovnika i 1,5x veću površinu od Hrvatske. Ima aktivno više od 250 borbenih aviona i još naručuju (znači više od 20x aviona od HR). Nigdje nisam pročitao komentar da je nova narudžba Rafala za Grčku ovekill dok eto Hrvatska neće moći ni gorivo natočiti u svojih 12 aviona.…

    03. Dec 2021.Pogledaj

    Edo na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

    pa imaju trenutno 60 komada miraga 2000 pa je ovo vjerojatno zamjena za njih. A imaju i 80 komada f-16 Block 60

    03. Dec 2021.Pogledaj

    Miloš77 na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

    Fino isplanirano. Modernizuju Miraże 2000 dok se prave Rafali F4 od kojih prvi komadi neće stići pre 2025-te a inicijalna borbena sposobnost tek par godina kasnije. Tada počinju da izbacuju najstarije Miraže 2000 i F-16 iz upotrebe zamenjujući ih sa F4, i pazare još pedesetak novih aviona verovatno drugog proizvođača.

    03. Dec 2021.Pogledaj

    Beduin na: Generalni Direktor Dassault Aviation za RTL o Rafalima koje je nabavila Hrvatska: u pitanju su avioni kakve ima i RV Francuske, moći će da se koriste bar 30 godina

    Medo s mora, ne. Nije to bio problem s Kosher Burecima. Problem s Kosher Burecima je bio taj sto je Hrvatska htjela G2G (government to government) goranciju drzave proizvodjaca zrakoplova. Kako USoffA nije imala nikakav uvid sto se s Burecima dogadja od trenutka isporuke Izraelu, ako smo mi htjeli da USoffA garantira za njih, normalno…

    03. Dec 2021.Pogledaj

    Send this to a friend