BEG airport status
LYBE 1304:00 Z 140°11KT CAVOK 11/05 Q1026 NOSIG=
Šta je sve pregovarano prošle godine oko nabavke MiG-ova 29 za srpsko ratno vazduhoplovstvo MiG-29B RV i PVO VS u dežurstvu sistema PVO naoružan raketama R-73E / Foto: Dragan Trifunović

Šta je sve pregovarano prošle godine oko nabavke MiG-ova 29 za srpsko ratno vazduhoplovstvo

Primopredaja dva nova ruska helikoptera Mi-17V-5 bila je prilika da državni vrh nakon nekoliko meseci ponovo aktuelizuje priču o nabavci borbenih aviona za RV i PVO. Mandatar za sastav nove vlade otkrio je da su pregovori sa Rusijom oko potencijalne kupovine aviona MiG-29M2 u toku i da misli da bi se iz budžeta za 2017. godinu mogla izdvojiti značajnija finansijska sredstva za poboljšanje stanja lovačke avijacije.

Svi značajniji domaći ali i ruski mediji preneli su informacije sa ovog događaja a neki su se i posebno osvrnuli na moguće nabavke MiG-ova. Tako je ruski vojni blog bmpd pozivajući se na našeg vazduhoplovnog novinara Svetozara Jokanovića izneo neke zanimljive detalje vezane za moguću realizaciju ovog posla.

Postoje navodno dve opcije oko kojih se trenutno vode pregovori. Prva je da se već u 2017. godini nabave 4 nova višenamenska borbena aviona MiG-29M (MiG-35) a paket bi obuhvatao i remont postojeća 4 lovca MiG-29 sa kojima raspolaže Vojska Srbije. Druga opcija je nabavka 6 do 12 polovnih MiG-ova 29 koji bi bili modernizovani na standard MiG-29SMT.

MiG-29M2 u poseti Batajnici 2012. godine / Foto: Dušan Atlagić
MiG-29M2 u poseti Batajnici 2012. godine / Foto: Dušan Atlagić

Iznesena je i informacija da bi se uz nove avione nabavile samo rakete vazduh-vazduh i to infracrveno samonavođene R-73E malog dometa i inercijalno/aktivno radarski samonavođene R-77 (RVV-AE). Kupovina bombi i raketa za dejstva po ciljevima na zemlji se takođe razmatra ali je ona za sada u drugom planu.

Samo nedelju dana ranije u britanskom vojnom vazduhoplovnom časopisu Er Forsiz Mantli (Air Forces Monthly – AFM) vojno-politički komentator Aleksandar Radić je u svom prilogu (koji je deo pregleda flota borbenih aviona evropskih država) osim informacija o trenutnom stanju tehnike naše lovačke avijacije takođe izneo interesantan podatak o prošlogodišnjim pregovorima sa Rusima oko nabavke polovnih lovaca MiG-29.

Tokom više poseta Moskvi u toku prošle i ove godine predstavnici srpske Vlade su, kako navodi Radić, razgovarali o mogućoj nabavci do 14 polovnih 29-tki. Prethodno su pregovori oko nabavke 6 MiG-29M2 trajali od leta 2012. pa sve do sredine 2014. godine kada su obustavljeni zbog loše ekonomske situacije u Srbiji.

Lovačka avijacija RV i PVO VS trenutno može da računa na svega 3 lovca MiG-29 od kojih su dva jednoseda i jedan dvosed. Četvrti avion ne leti već više od 5 godina a služio je i kao donor rezervnih delova. Navodno bi ove godine ovaj avion trebao biti osposobljen za letenje a rezervni delovi za 29-tke koji su naručeni prošle godine bi trebali da stignu u septembru. Na tri aviona resursi ističu 2018. a na jednom jednosedu 2020. godine.

Usled lošeg stanja flote lovačkih aviona, RV i PVO je bilo prinuđeno da na svoja tri dvoseda MiG-21UM integriše rakete vazduh-vazduh R-60. U upotrebi je ostala samo ova verzija MiG-a 21 dok je poslednji jednosed MiG-21bis zbog isteka životnog veka prizemljen septembra 2015.

Komentari

g

Nazalost, vecina komentatora pogresno razume svrhu nabavke aviona…
Primarni cilj je – air policing, na koji je Srbija kao drzava clanica UN obavezana. Cena air policinga za drzavu velicine Srbije ide od 30 miliona USD godisnje pa navise (Belgijska ponuda od pre vise godina), pri cemu bi morali upodobiti aerodrom za koriscenje zapadnih aviona (hangar, kaponir za dezurne avione, posebno skladiste V-V raketa…), te je prosta racunica na strani nabavke novih ili modernizacije postojecih aviona…
Jos 2004 god je definisano da uzimajuci okruzenje nase vazduhoplovstvo kao `ratno` mora da ima minimum 130 borbeno sposobnih aviona od kojih barem, koliko me secanje sluzi – oko 40 LA i 50 LBA stalno na raspolaganju.
Takodje, neko je pre par dana prokomentarisao da je 4 aviona `ogoljeno` na remontu u Rusiji – kao sto sam vec par puta pisao, RF je donela odluku da saveznicima pokloni starije naoruzanje, izmedju ostalog i vazduhoplove i PVO sredstva uz obavezu modernizacije u njihovim remontnim centrima. Srbija je potpisala protokole i ugovore koji je na to i obavezuju, kako bi se pristupilo sledecoj fazi nabavki… Rusija nama kao drzavi koja ce biti deo EU i koja je vec na najvisoj stepenici saradnje sa NATO kroz PFI, a i koja je vec u EU grupi armija sa npr Ukrajinom…, daje starije sisteme ili nove sisteme koji su slabijih performansi nego sistemi koje RF vec koristi ili planira da koristi, nazalost. Time, kroz vise kredibilne izvore, saznaje se da su u ponudi Mig29, Mi24, Buk i S300 starijih generacija (za realno manju nadoknadu ili bez iste) koji bi bili modernizovani na standard zeljen i placen od strane Srbije… Npr, S300 PT moze biti modernizovan na standard S300PMU1/2, ali ne i na Favorit, BukM1 na M2…, dok je preporuka da se Mig29 modernizuje na polu-SMT standard (bez hrbata ali sa novom avionikom, radarom i motorima, uz strukturna ojacanja i proverom, pri cemu bi se preslo na odrzavanje po stanju i resurs od 6.000 sati naleta (neki definisu kao unapredjeni SE a degradirani SMT); medjutim, Mig29 koje Srbija poseduje ne mogu se rentabilno konvertovati, vec RF nudi svoje viskove starijih aviona /6+6 kom/, uz preferenciju 2-sednih verzija (npr od 12-14 aviona 4 dvoseda), koje takodje mogu opremiti `borbenom` opremom sto je omogucilo smanjenje avionike, posebno radara koji moze stati u nos advoseda i ima modove VV i VZ, dometa 30/70 km za ciljeve velicine 3kvm)…

Odgovori
R

Ja da se pitam, krpio bih ono sto imamo i neka traje neko izvrsno vreme do nekih boljih vremena.
Najbolje bi bilo da ulozimo u pare u vojno tehnicki centar i namensku industriju do proizvodimo lazar3 noru 52 i alas rakete. I da obucavamo mlade ljude
A ako vas bas svrbi novcanik onda bih kupio S400 jer nema ništa bolje za odbranu vazdusnog prostora za te pare.
Druga star je ova kupovina migova nije ništa neko politička star. Ne bi nam evropa dozvolila da imama s400 to može samo da sanjamo a 10-12 migova je toliko smešno da ne treba pominjati da svaka zemlja u okruzenju pripada NATO.

Odgovori
m

О израелској политици немам лепо мишљење, али свима вама, који сматрате да сте универзални експерти општег смера да поменем изјаву израелског пилота након 3-ег арапско-израелског рата 1967 године, када су уништили комплетна вазухопловства арапских земаља. Западни новинари су на сва уста хвалили западне авионе мираже, а одговор пилота је на то био: „Да смо имали мигове урадили би исто“!

Odgovori
D

U realnosti cak ako Srbijha ima eskadrilu MiG-29SMT ili MiG-35, to je nista kad promislis politicku i stratesku situaciju.

Srbija je zaokruzena NATO saveznicima. To znaci da Bugarsku ili Crnu Goru ili Hrvatsku brane Sijedinjene Americke Drzave.
A sto je cak 12-16 MiG-35 protiv Amerike?

Odgovori
D

Zaboravio kazati – bolje ustediti pare i kupiti avion za air policing poput JF-17 ili FA50.

H

Da se ja pitam, ja bih uzeo JF – 17 sa RD 33 motorom, pa bih na bazi njega razvio Novi avion.

Odgovori
D

U brate alga tupimo 29 je dobar avion ako se odrzava a posto kod nas se to neradi normalno je da propadne propisano je stase kad i na koliko sati menja ali mi to nepostujemo a gripen je bicikla

Odgovori
N

Ne pricajte o Jas 39 Gripen kad ne znate nista o tom avionu. Mislite sve sto je rusko da je bolje i mocnije. Jeste zato sto u Srbiji odogovara da je tako…na papiru…

Odgovori
F

Treba remontovati sve što leti i tačka,a ne bacati pare na migove.Kad će se ti migovi,bilo gde upotrebiti.Budi bog sa nama i našom vojskom.

Odgovori
V

Koliko sam samo citao na forumima o kupovini novih aviona zadnjih godina…. Pitam se hocu li i ove komentare citati 2018. godine, kada se bude „iscekivala odluka o sudbini srpske lovacke avijacije“. I naravno, mastati o hapsenjima tajkuna koji su nas o jadu zabavili, i finansiranju dobrobiti otadzbine njhovim novcem….. A u Srbiji bi Srbi poceli opet praviti po 3-4 dece, i mladi bi se iz inostranstva vracali, i umesto splavova i hiljada dzipova i audija po BG, ljudi bi vozili Fiate, cerke bi postovale oceve i ne bi se tetovirale i oblacile kao prostitutke, Zastava bi se vratila a FAP bi vukao hiljade slepera punih maline i poljuprivredne robe ka dalekim trzistima Afrike i Azije…. E da…. A onda budjenje.

Odgovori
j

U svemu ovome ima mnogo politike a malo preke potrebe za nase rv,jedino sto je dobro je to sto vise niko ne pominje remont migova21,ili se varam…

Odgovori
@

Kada bi uniforma mogla da bude bilo kakva, onda bismo mogli da nosimo i kukasti krst, a umesto dvoglavog orla, na grbu da imamo troglavog patkastog kljunara. Kompas barut i papirni novac su kineskog porekla, pa Zapad nije bilo sramota da ih koristi za osvajanje sveta, sto je, onda, problem da mi koristimo „austrijske“ sajkace.Nemci su Poljacima „prodali“ migove 29 za 1 dolar, siguran sam da mi Rusima mozemo da damo duplo.Konacno, treba pratiti sta ce biti sa 29-kama drzava NATO-a koje ih vise nece koristiti (Rumunija,Bugarska,Ceska, verovatno, uskoro i pomenuta Poljska), pa…

Odgovori
j

Za nas je najbolje ova nasa 4 na standard smt i jos dva smt da se kupe i jedna eskadrila mig 35 od 6 komada…

Odgovori
N

Poštovane kolege sagovornici, uopšte ne vidim razlog za kupovinu aviona mig-29, bilo da se radi o polovnoj 9-13 ili o novijoj SMT verziji. Nema potrebe da se međusobno delimo na tzv. rusofile ili obožavaoce Zapada, tj. Amerike, kako god. Ako stvari sagledamo detaljnije onda dolazimo do sledećih činjenica. Mig-29 se nikada nije pokazao kao superiorniji ili jednak u bilo kojo pravoj ratnoj vazdušnoj borbi protiv zapadnih aviona tipa F-16C, F/A-18 C/D ili F-15C. Iskustvo pilota i izvozna verzija tu nisu baš toliko merodavne karakteristike, jer npr. Iračani su imali vrhunske, ratom okaljene pilote i brdo para, pa su mogli sebi da priušte najbolje avione. Međutim svi znamo šta su od tako iskrenih Rusa dobili i kako se sve završilo po njih. Jedina zemlja Zapada čiji avioni nečemu valjaju je Francuska i njeni avioni tipa Mirage i Rafale. Amerikance i Nemce ne bi trebalo ni pitati ili uzimati u obzir, jer to bi bilo isto kao da svog dželata pitate za hleb. Ako i uzmemo migove 29 onda Generalštab VS treba da razmišlja o sledećem. Ako uzimamo Mig-29 onda samo Mig-29SMT, jer je elektronika za te pare vrhunska, a isti avion poseduje i veliku borbenu žilavost. To je provereni avion, koji se dokazao u upotrebi. Prednost mu je višenamensko korišćenje. Obavezno moraju da se nabave rakete vazduh-vazduh dalekog dometa R-27PR ili R-77-SD, rakete R-73M. Obavezno treba nabaviti protivbrodske i protivradarske rakete tipa CH-59M, kao i CH-58. Šta ako nekom opet padne na pamet da nas gađa sa broda krstarećim raketama ili da avioni poleću sa nosača ? Kad bi naši podigli recimo 6 aviona Mig-29SMT, svaki sa po 2 rakete CH-59 i CH-58 i nekoliko R-27PR, a uz to ih prate još 6 miga 29SMT sa raketama vazduh-vazduh. Ne vredi uzeti samo avion, za koji posedujemo logistiku i obučenu posadu. Treba uzeti oružje koje će garantovati preživljavanje i nadmoć u svakoj bitki, a u krajnjem i da njegovo samo postojanje odvrati svakog neprijatelja od maštanja i avantura. To je šta se tiče miga-29. Ako stvarno želimo pouzdan i kvalitetan višenamenski avion onda su avioni Mirage-2000 ili Rafale nezaobilazni izbor. I šta se tiče samog aviona, kao i raketa i bombi koji idu uz njih. Uvek je bilo plati pa se klati. Da je nekadašnja JNA bila pametna, a ne ideološki nastrojena i zatucana, mogli smo da imamo MIrage-2000, a ne da gomilamo na stotine migova-21, „novu“ eskadrilu siromašnih migova-29 i stotine krševa zvani Orao. Četiri do pet eskadrila Mirage 2000 raznih verzija, znači nekih 70-90 aviona su mogli da budu i ostanu garant čuvanja neba i zemlje. Ali ne, zato smo imali oko 400 borbenih aviona veoma ograničenih borbenih mogućnosti. Istom logikom se ljudi i danas vode. Pitajte naše vojne pilote, da li bi radije leteli u novom migu 29 SMT ili bi radije leteli u proverenom i po neprijatelja ubitačnom Miražu ? Lako je nama polemisati, a nadležnom ministarstvu kalkulisati brojevima kako da usklade budžet. Pa jednog dana kada opet zagusti neće više biti potrebe kalkulisati, jer kad nestane i ono malo države što imamo sve ostalo će biti suvišno.

Odgovori
P

Svasta,potpuno bez argumenata pisete o MiG29
Da su Iracani imali F-22 toliko koliko su imali MiG29– ne bi im pomoglo u ratu protiv tih sila koje su na njih napale.
Isto je i sa“dokazom“o tome koliko je los MiG 29 u ratu 1999.Odnosno u tom odnosu snaga nijedan avion ne bi postigao uspeh;ne zaboravimo sankcije i to da su bili polu-neoperativni

m

Odavno nisam pročitao korektniji i realniji komentar. Svaka čast.
Samo, ne bih baš mogao u potpunosti da se složim u vezi operativnosti MiG-ova ali dobro…

J

Odličan komentar, ali ne vredi pričati. Pre neku godinu je neko veoma argumentovano izneo ideju o mogućnosti nabavke polovnih miraža od Emirata. Popljuvan je kao narodni neprijatelj.

Nabavka borbenih aviona je politička odluka i tu se ne pitaju piloti nego političari kojima to može da posluži na izborima.

K

Bilo Ruski ili Kineski sve jedno,samo da ih imamo.Sa trenutno raspolozivim MIG29 i MIG21,3+3 aktivna, mi ne mozemo nista da uradimo.Zato ne bih u startu odbacivao mogucnost nabavke i Kineskih, pogotovo sto bi od njih mogli dobiti na kredit veoma povoljan.Kineski J9 je avion nastao na platformi MiG21 normalno sa novim naoruzanjem i njegova cena je novog oko 10 miiona dolara.Da remontujemo postojece MiG21 bis bilo ko da nam radi ,kostace nas toliko po komdu.Mislim da, posto imamo dosta obucenih pilota za MiG21, Kineski J9 pravi avion za nas, sa minimalnom preobukom veoma brzo bi usao u pun pogon.A dalje nabavljati redom ostale, koliko se ima para.MiG29M2u svakom slucaju glasam za njega.

Odgovori
Z

Nisu Mađari i Česi slučajno uzeli po 12-14 aviona. Sve ispod toga je nedovoljno za normalno funkcionisanje. Realno je očekivati da 25-30% aviona u svakom trenutku nije spremno za let (popravke i sl.) Piloti moraju da imaju određen broj sati letenja da bi održali kondiciju, novi piloti trebaju određeni broj sati da se obuče.
Srpsko vazduhoplovstvo može da preživi na 6 aviona, ali tih 6 aviona će imati 3 put kraći životni vek ako se budu koristili umesto 12 aviona.
Novi avioni su sigurno bolji, ali 4 nisu dovoljno. Ako bi se u sledeće dve godine isporučilo po 4, a remontovala postojaće 4, to bi onda imalo smisla. Zato se bojim da je nabavka aviona koje Rusi povlače verovatnija opcija.
Kupovina aviona je politička odluka i ne verujem da bi Srbija u ovom trenutku mogla da kupi nešto drugo osim ruskih (ili eventualno kineskih) aviona.

Odgovori
D

Npr:Kupujemo 12 polovnih 29-ki.
Ali dali mi imamo toliki broj pilota koji mogu leteti na njima?

Odgovori
N

Ako imas 12 aviona, od kojih su realno u operativnom stanju u svakom trenutku 70%, imas 8 aviona koja lete. Mi verovatno nemamo trenutno tolko pilota, ali se otvara mogucnost da se novi piloti obuce za 29-ke.

s

Au ljudi, ala vi promašujete poentu…
Činjenica #1: Rusi nikom ne daju donacije, naročito ne u migovima koji su polovni oko 10 miliona dolara komad.
Činjenica #2: nabrojati šta bi sve mi kupili je lepo, te kubovi, S-300, avioni… Nije tu čak ni potrebna velika pamet. Ali pitajte političare i MMF da li ćete dobiti i 10% od potrebne sume.

Suma sumarum: izvedite mentalnu vratolomiju kako vojska da dobije pare, to je najveći problem a ne šta kupiti. Za nas danas je i eskadrila ispravnih 21-ica razlog da skačemo od sreće, a kamoli nešto više od toga.
E da: treba i akumulatore za avione kupiti. I piropatrone. I gume. A posle maštajte o eskadrilama.

Odgovori
L

Svaka Vam čast na ovom mišljenju. Čitam prethodne komentare. Kako ljudi maštaju. Te pokloniće nam braća Rusi ovo, te doniraće nam avione, S300, itd. Ma bre daleko vam lepa kuća braćo Rusi. Šta su nam oni pomogli? Neka mi neko odgovori. Daleko od toga da gotivim da se izrazim države koje su j NATO-u. Srbija treba da gleda svoj interes. Od Rusa imamo moralnu podršku, a od nje se ljudi ne živi.

K

Saab ne zeli da posluje sa nama(iskreno ni mi sa njima) Za nas je najvaznije da budemo realni i svesni trenutne situacije.Su-30 , F-16 ili Tajfun je fantazija za nase uslove ,prvo nema se para za kupovinu istih a gde je obuka rezervni delovi, naoruzanje? Ostaje samo jedno Mig!
Sta uzeti kad nemate novac?
Najbolja opcija:
donacija 6-8 MIG-29 u osnovnoj verziji (imamo kadar i meh i pilota)
Kupovina polovnih SMT u broju od 12-16 komada(poslati orlove u zasluzenu penziju)
Mig 35 ili M1/2 resava sve probleme ….

Odgovori
P

Saab ne zeli da posluje sa neozbiljnim klijentima inace ne vidim razlog zasto ne bi ako spremimo finansijska sredstva

P

i sreci nigde kraja…..najizvodljivije i najnepovoljnije je penzionisanje Orla. Sve ostalo je cista fantazija.

m

@Putinovac, Rusi iskeširali Mistrale unapred pa ostali bez njih… Nije sve u parama, ima nešto i u politici, je l’ da?

A

Ono sto sam vec rekao pre neki dan na promociji helikoptera kada se pojavila vest o nabavci 29-tki da bih najbolje resenje za nas upravo bilo da kazemo polovni mig-29 smt koji prakticno nema vecih razlika u odnosu na mig -29 m . To je izuzetan avion ne za nase nego za bilo cije uslove uvedeni su u rusku avijaciju kao sto sam rekao pocetkom januara ove godine. Mozete na raznim blogovima da procitate kakavo misljenje o ovovm avionu imaju nemacki piloti i to o staroj verziji ovog aviona kazu da je prakticno bolji od recimo f-16. To je postavio jedan kolega taj blog na tanog.six-u jednostavno to bih bila prava stvar za nas bar 6 komada da kupimo rusi su uveli 16 u svoju sluzbu bas mig 29 smt da nase remotujemo na taj standar i kupimo jos bar 6 od rusa ili sada 6 pa jos 6 komada ekstra.To su avioni 4 plus genracije avion izradjen od kompozitnih saca,novi bolji jaci motor manja potrosnja veca brzina jos bolji u manevru u vazduhu,potpuno kompjuterizovana avionika i naravno glas kokpit ,mogucnost ugradje thrus vektoringa….Postoji i na youtubu kratak pregled ovog aviona u nekoj Britanskoj emisiji i oni su sami odusevljeni bas ovim mig -29 smt avionom .

Odgovori
P

bilo bi glupo da bacamo novac na nove migove koji vrede mnogo manje od konkurencije, najbolje bi bilo da porucimo prvobitnu verziju mig-29 sa produzenim zivotnim vekom na bar 6.000 casova da nam posluzi za air policing i da se koristi samo za presretanje

P

Nije nama prigustilo u ratnoj situaciji pa da nabavljamo hitno avione,nama treba jedno 6 komada koji ce potrajati jos jedno 30 godina dok ne izadjemo iz ekonomske krize za razliku od nasih suseda koji se samo zaduzuju kako bi se naoruzali polovnom opremom

N

Ti si Putinovac bas uporan a?
Po onome sto si ti rekao, mi treba da kupimo prvobitne verzije 29-ke koje ce da nam traju jos 30 godina? Znaci avioni vec stari 30 godina ce trajati jos 30?
Samo dokazujes iz komentara u komentar da nemas pojma.

P

Mislio sam na to da nam proizvedu nove ili jos bolje da kupimo kineske mig-21 koji su se proizvodili do 2013.

'

Ja bi uzeo rafal-a!!!

M

Rusima treba avion za osnovnu obuku, pa uvode Jak-152.Mogli smo mi da im uvalimo Lastu, oni su mogli da izvrse poboljsanja, mi njima 100 Lasti (naravno da nemamo proizvodne kapacitete), oni nama 20 MiG-29m2/smt (koliko znam mi imamo prototipove raketa i bombi, TV i laserski samonavodjenih).Indusi nek nam poklone eskadrilu MiG-21 (jeste da su ozloglaseni po losem odrzavanju).Od PVO, neka nam daju polovne Kubove/Kvadrate sa radarom Buk-a, a kupimo Pancir, koji moze da bude pvo i teritorije i trupa i sam sebe da brani.Vojsci fali jos protivoklopna raketa za pesadiju, oklopne i helikopterske snage, koja ce zameniti Maljutku (npr. Kornet) i treba nam sistem aktivne zastite sa oklopne snage, jer, kako je krenulo, tenkovi (tu Rusi imaju velike viskove, pa mogu da poklone 100/200 T-72b) ce kostati kao avioni, tako da nam je modernizacija ovog sto imamo jedina buducnost.Ostaje da se razvija cevna (Nora B-52) i raketna artiljerija (nasi novi prijatelji Kinezi su omogucili Belorusima da razviju vesecevni bacac dometa 200km(Polonez), pa su mogli malo i sa nama da „saradjuju“).I na kraju, promeniti uniforme (kada nema para za oruzje, ukrasavaj uniforme) i vratiti, naravno stilizovane, sajkace, ove danas su kao juznoamericka hunta.Eto, ja izneh svoje snove.

Odgovori
P

I ja mastam da nas avio muzej posle 2020. nabavi jedan F-14 od IRIAF-a ali ne verujem da ce se setiti

s

Mozda i Severna Korea ima nesto da „nam“ pokloni, sto da ne kad su se cak i Indusi tako otvorili, ma i Ameri da nam poklone par F22 cisto da imamo za dezurnu paru, ali ovo za Laste je najjace, pa to se ni mandatar nije setio, on je dobacio samo do toga da uvaljuje Fiat 500L i da dobije reciprocitet u Ladama. LoL

S

Tvoj plan nije loš,ali ovo je Srbija. Prvo što se tiče Laste, taj avion uopšte nema izvoznu pespektivu. Danas se traže višenamenski avioni kao što su Super tukano ili PC-21,koji se koriste u školske svrhe, ali mogu da se koriste pri podršci kopnenih trupa,a taj zadatak Lasta nemože da obavlja.
Lasta je nastala krajem osamdesetih, u potpuno drugačijoj situaciji i tada je mogao da prođe sa dobrim uspehom, 200 aviona za Jugoslaviju,plus 100 za izvoz,bio bi to prelep uspeh, ali danas taj avion nema nikakav potencijal, tužno ali istinito. Avion ima gomilu stranih komponenti (zapadnog porekla!). Danas, što se tiče proizvodnje aviona teži se da je većina komponenti domaće proizvodnje (bilo licenca,kopija ili domaći dizajn). Na taj način možeš garantovati rezerne delove za celokupni proizvod. Kod Laste, samo je konstrukcija i hidraulika domaće proizvodnje,sve ostalo je strane(zapadne) proizvodnje. Sada, možda ste stekli pogrešan utisak da ja mrzim te komponente, što je potpuno netačno i u stvari su odgovarajuće za Lastu, ali mi ih ne proizvodimo. To znači da iz liste potencijalnih kupaca ispadaju Rusija,Kuba,Venecuela i mnoge druge Afričke,Azijske i Američke države i njihova vazduhoplovstva. I to ne samo zbog porekla tih komponenti već i zbog cena i pristupačnosti.
Evo i primera. Mi smo nekako izvezli 200-300 Lasti u Rusiju. Dolazi do čuvene Ukrainske krize i embarga na Rusiju od strane SAD i EU. Rusi dolaze u situaciju gde imaju gomilu aviona za koje nemaju rezerne delove(pre svega za motore i elektroniku) i nemogu da ih nabave. Sada možda razmišljate, zašto se Lasta ne opremi sa ruskim motorom i elektronikom, ali to pitajte Utvu i VTI zašto ne prilagođavaju svoj proizvod za izvoz različitim državama kao svi normalni u svetu(ovde se stiče utisak kao da žive u snovima i da su još u Jugoslaviji iz nekog razloga).
Zbog toga Lasta nema budućnost.Ako mene pitate radije bi išao na izvoz Kobca,koji ima mnogo bolje šanse za izvoz,ali eto.

S

RViPVO po meni bi izgledalo mnogo drugačije.Prvo bih ga podelio na dve komande:1. Avijacijsku komandu i 2. Komandu PVO.
Avijacijska komanda
Lovačka avijacija bi bila izgrađena od dve eskadrile sa MiG-29. Pošteno, MiG-ovi su najbolje rešenje za Srbiju, a ne JAS-39 koji nemože da se poredi sa MiG-om. Kao što sam rekao dve eskadrile na Batajnici,sa po potrebi baziranja 2-4 aviona na drugim aerodromima. Svaka eskadrila bi imala 14+2 aviona, jedna sa MiG-29M/M2 a druga sa polovnim SMT.
Jurišna avijacija bi imala 2-4 eskadrile Kobaca (normalno malo modernizovanih). Jednostavno, avion odgovara srpskim uslovima, morate priznati i bolja je platforma za Air Police nego Orao. Istovremeno može ostvariti skoro istu vatrenu moć na meti i može dejstovati pametnim ubojnim sredstvima. Normalno,ako bi bilo šta para i resursa možda bi modernizovao Orlove, ali malo verovatno pošto nebi mogla da se skrpi ni jedna eskadrila,a da se ne proizvode novi primerci, a čak i kada bi se proizvodio, dolazi do pitanja opravdanosti proizvodnje tog aviona, pre svega zbog zastarelih motora i mnogih drugih problema na Orlu.
Transportna aviacija bi bila koncetrisana u jednoj eskadrili sa 2-4 Il-76 i 6-8
C-295. Ti avioni su adekvatni za srpske uslove.
Helikopteri bi bili kocentrisani u dva puka sa po tri eskadrile. Jedna eskadrila sa Gazelama (modernizovane), druga eskadrila sa Mi-17 i treća sa Mi-24 (polovni ili Mi-35). Ti helikopteri bi pokrili sve potrebe za vertikalni transportom.
Školska avijacija bi bila koncetrisana u dve eskadrile, jedna sa Lastama, a druga sa Supergalebima (veći broj bi bio remontovana, a bar polovina modernizovana). Na taj način bi se obezbedila odgovarajuća obuka, na Lasti bi se vršila selekcija i osnovna obuka, na ne modernizovanim Galebovima se vršio nastavak osnovne obuke i borbena, dok na modernizovanim Galebovima vršila obuka za MiG-ove.
Što se tiče baza,avijacijska komanda bi stalno koristila četiri aerodroma:
Batajnica bi bila baza lovačke avijacije i jednog helikopterskog puka
Lađevci bi bila baza jurišne avijacije
Niš bi bila baza jednog helikopterskog puka i transportne avijacije.
Kovin bi bila baza školske avijacije
Nalet bi u početku bio oko 50 sati godišnje, dok bi se kasnije doguralo do 70 sati godišnje.
Komanda PVO
2 raketno-artiljerijske brigade PVO
Svaka brigada bi imala dva raketna diviziona sa S-300 (bar polovnim), dva diviziona sa modernizovanim Nevama i dva artiljerijska diviziona. Nekoliko pukova sa Bukovima/Torovima na kojima bi se u slučaju rata formirale raketno-artiljerijske brigade. Svaki aerodrom bi bio branjen sa po jednim raketno-artiljerijskim pukom: jedan divizion Pancira, plus dva diviziona Boforsa.

@

Kada bi nam Severna Koreja „poklonila“ ono sto ima, ostalo nam ne bi ni bilo potrebno.Indusi mogu da se „otvore“ jer MiG-21 povlace iz naoruzanja, Su-30 imaju vise od Rusa, a treba da uvedu Rafal i FGFA.Rusi mogu da se „otvore“ jer od oslobodjenja od Mongola nisu bili dalje od Evrope i Balkana, pa im saveznici trebaju vise nego ikad i „otvorili“ bi se sa onim sto vise ne koriste (Kub/Kvadrat, T-72b).Kao sto napisah na kraju, posto nemamo para, treba da menjamo uniforme.

s

@ @spavajmosanjajmo samobda dodam da su te sajkace i pomenute uniforme nasledjene takodje „otvaranjem“ Austrougarske vojske kojoj se nije svideo dizajn, pa je te uniforme uskladistila, da bi ih kasnije predala Srpskoj vojsci kroz donaciju. Cisto da ne bude zabune i pogresnih predpostavki, tako da uniforma moze biti kakva god, samo da je uniforma, a ne nasumicni maskenbal – ko razume shvatice. Mozda i Indusi imaju uniformi na visku :P malo je sramota to od one bede i muke traziti donacije, posebno za vojsku.

t

Putinovac, nabavili smo mi F117 i F16, samo u delovima. :)

s

samo migonje….

Odgovori
N

Prvo, po tehničkim karakteristikama suludo je praviti poredjenje MIG29m(35 ice) i Gripena. To je kao kada bi se poredio mercedes i Fiat. MIG je daleko ozbiljniji avion u svakom pogledu i neravno…veoma je mocan. Za nas je takodje neuporedivo bolje uzeti nove MIG ove 29m i to 6 kom nego 12 polovnih aviona. Takodje karakteristike izmedju istih su neuporedive..a i veci je vek trajanja.

Odgovori
P

Vek trajanja Gripena je 8.000 casova dok je vek trajanja novog MiG/-35 navodno 6.000…nasi MiGovi su bili u ocajnom stanju posle 20 godina dok Iran i dan danas bez problema koristi F-14 Tomcat koji im je u posedu jos od januara 1976. i kako stoje stvari koristice ih jos najmanje dve do tri godine dok im ne stigne Su-30MKIR

P

Gripen je nastao na osnovu F-16 a svi znamo da je F-16 u svakom pogledu dosta superirorniji u odnosu na MiG-29

D

Sta naposa Crni Sine F-16 je superiorniji od MiG 29m2 . znas ovim se definitivno pridruzujes grupi Ljudi koje ja nazivam funkcionalni Mrzitelji.
Dzabe si ovde tako ostrascen pisao ovakve nesuvisle pogresne informacije jer je poznato da npr. Bivsa Istocnonemacka eskadrila u vezbama sa Amerima je redovno imala 19 kill-a na svaki jedan Americki dakle cisto povrsno gledano F-16 Blok 52/54 je inferiorniji od MiG 29.
sad lepo priznaj da nevolis Ruse pa da ti i aplaudiramo.

P

To bez problema..pa i nema neke veza sa stvarnoscu. Iranski F-14 leti zahvaljujuci grcevitom naporu cele drzave da odrzi lovacku avijaciju. Dosta su uradili reverznim inzenjeringom, dosta na crno nabavkom delova kao i kanibalizacijom losijih aparata. Samo laiku moze tako izgledati.

K

Sta god, od gore navedenih MiG 29 da se kupi bice super!Napokon bi bili vazdusna sila na Balkanu.I ja sam za to,ako se vec nema para, da se kupe rakete r 77,a kasnije dokupljivati ostala potrebna ubojna sredstva.I MiG29 SMT i MiG29M2 za nase potrebe koristiti kao presretace i nista vise.Cuvati ih maksimalno.Novo mislim 29m2 je novo,ali i 29smt standard ne zaostaje, bar sto se tice naoruzanja za MiG29m2.Koju god opciju da se nadlezni odluce,imaju moj glas!!!

Odgovori
D

Scenario koji ocekujem: Rusi nam uskoro poklone 6 polovnih MiG-29 iz Astrahana da se „zakrpimo“ u narednih par godina, a Srbija poruci 6 novih dvoseda MiG-29M2 (MiG-35D) sa isporukom posle 2018-e.
To mi nekako finansijski i pije vodu – i mi bismo zadrzali lovacku avijaciju koja nas ne bi kostala puno, i Rusi bi zadrzali uticaj na Balkanu.

Odgovori
P

Rusija ne poklanja ni svojim saveznicima,a kamo li Srbiji… najzanimljivije od svega je da Srbija namerava kupiti avion koje nijedno drugo vazduhoplovstvo nije zelelo,nema sta, vidi se da smo napredni,jos kad se uzme u obzir da MiG danas ima svega nekoliko ozbiljnijih korisnika,a da ce ih u buducnosti biti sve manje onda je…
Osim Rusije i Indije ne vidim ozbiljnije korisnike osim eventualno Srbije,Sirije i Alzira koji ce ih koristiti u nekoj manjoj meri

t

Putinovac, daj oladi malo, smaras sa svojom politickom ostrascenoscu. To ostavi za neku pijankiu sa drustvom, ovde bi trebalo sto vise tehnickih detalja i pravih argumenata.

Cak i za to da mig niko ne koristi osim par navedenih drzava koje si naveo nisi ni tu u pravu. Ovde si dosao da napadas neku partiju iz ovog ili onog razloga i brate smaras vise sa tim glupostima.

Vidi se da si pronatovski orjentisan i ako zivis u ovoj sredini vrlo dobro znas da ta ideja u Srbiji ne pije vodu, prvo zato sto su rane jos uvek sveze, a drugo taj zapad u nama nikada nije video drzavu partnera vec nekog koga zeli da satre i drzi u robovskom polozaju kao dokaz da i taj neko koga oni zele da vide na kolenima unapred prizna poraz. Nama taj isti zapad nece dati da kupimo bilo sta od njihovog naoruzanja a koje bi koristilo kao sredsvo odvracanja, sta god da pokusamo da nabavimo a da je to zapadnog porekla mozemo samo nekim mafijaskim kanalima inace da dobijemo saglasnost od kauboja necemo nikada doziveti.

Rusija poklanja svojim saveznicima naoruzanje i to obilato, koliko je potrebno u datom trenutku. Najnoviji primer je poklon sistema S300, a ti ako si opredeljenja kao sto si sebi nadenuo ime trebalo bi da znas i kome. :)

V

Molim vas…..ima li u Rumuniji trenutno operativnih borbenih aviona a da nisu proizvod kompanije MiG?

Odgovori
G

F16

I

Jos nije stigao F-16

P

Zestoko se protivim kupovini MiG-ova jer su kao prvo veoma niskog kvaliteta u odnosu na cenu,losa zavrsna obrada,dosta kraci zivotni vek u odnosu na zapadne konkurente,teski za odrzavanje,problemi sa isporukom delova i servisiranjem…
Idealni izbor za nase vazduhoplovstvo bi bio Sab 39 Gripen koji bi sa infrastrukturom i obukom pilota kostao ne vise od 80 miliona po komadu s tim sto bis e kasnije otplatio sam jer ima duplo manju potrosnju goriva od MiG-29 i duplo duzi zivotni vek
Na zapadu dobijas posteno onoliko koliko platis za razliku od rusa od kojih ne mozes da ocekujes nikakvu ozbiljnost nije ni cudo sto je Rumunija izbacila MiGove iz naoruzanja posle samo 14 godina upotrebe,kod nas su postali beskorisni posle manje od 10

Odgovori
D

Da odgovorim Purinovcu:

I ja sam neko vreme bio istog misljenja, ali sam kasnije dosao do zakljucka da nije bas tako:

1. Mig-29M2 je daleko boljeg kvaliteta, ima duzi zivotni vek, itd. nego starije verzije. Priblizno onome aviona sa zapada.
Rusi su u zadnjih 10-15 godina napredovali u ponudi servisa i isporuci delova.

2. Saab 39 je manji avion i u performansama dosta losiji i manje agilan avion nego Mig. Normalno je da manje trosi jer ima samo jedan motor.

3. Rumunija je izbacila Migove zato sto je clanica NATOa i treba da uskladi svoje RV sa drugim clanicama. To je normalno. U ostalom imaju/imali su stare Migove a ne Mig-29M2. Oni u ostalom nemaju bas najbolje odnose sa Rusijom.

Srbija u slucaju nekog sukoba u okruzenju nece moci racunati na podrsku Svedske, Velike Britanije ili SAD. Naprotiv!

4. Najvaznija je dobra ekonomska situacija u drzavi.

Kad nju imate, mozete redovno da kupujete rezervne delove, da idete na servis, da modernizujete flotu, da tankujete avione i da piloti redovno lete.

Ako drzava nema para onda vam dzaba i najnoviji i najbolji avion sa zapada, jer ga nemozete odrzavati!!!

J

Vi ste u tolikoj zabludi,i toliko nemate pojma o čemu govorite,da je prosto mučno pokušati da vam se objasne neke stvari.

N

Kupovina vojne tehnike, pogotovo aviacije, nikada nije cisto ekonomska odluka. Srbija se nikada nece pridruziti NATO-u, cak iako politicki vrh to odluci, narod ce biti ogromnom vecinom protiv toga. Tako da kupovina zapadne tehnike nema politickog smisla jer ce zapad ocekivati da im se onda skroz priklonimo.
Sa druge strane, Rusi ce to verovatno videti kao noz u ledja. Njihova politicka podrska (kao npr oko Kosova) ima svoju cenu, ne rade oni to jer nas nesto preterano vole. Ako im se okrenu ledja oko ovoga, za njih to znaci da se u potpunosti okrecemo zapadu.

Rumunija je 2002. donela odluku o ulasku u NATO, a 2004. i usla. Njima nema logike vise koristiti istocnu tehniku kada sad besplatno dobijaju polovne F-16. A i idalje iz nekog razloga koriste 40 i kusur MiG 21.

Cena novog MiG 29 je oko 30mil evra. Polovan je dalko jeftiniji. Ne mozemo mi potrositi toliko goriva da nadoknadimo razliku izmedju tih 80mil (sa svom potpunom preobukom pilota i tehnicara, novim naoruzanjem i njegovom implementacijom) i cene jednog polovnog MiG-a za koji vec imamo obuceno osoblje.

N

A i samo jos da se nadovezem, svakako mislim da je cela ova prica oko kupovine aviona jos jedno u nizu mazanje ociju. Ko i sa helikopterima, te bice 4, 2 ruska dva zapadna, pa se najvaljuje ful oprema itd a onda dobijemo 2 helikoptera sa minimalnom opremom za samo jedan helikopter. Ako tolko para nije moglo da se skrpi za helikoptere, kako neko ocekuje da se enormno vece pare skupe za avione.

A

Gripen zovu papirni avion. Naravno avion je dobar, ali gripen ima americki motor,ne bi nam odobrili nabavku aviona i nije tacno da je lak za odrzavanje. Najbolji bi bio eurofighter jer njegovom kupovinom se dobija i politicka podrska, samo sto jedan kosta kao tri miga.

Р

Србија би у овом тренутку пре могла да купи руске /макар и половне/ авионе, а можда и кинеске него западне. Нема шансе да добијемо макар и половне западне /америчке/ авионе као наше комшије румуни или бугари, јер ми нисмо у NATO. А румуни нису добили бесплатно португалске F-16, само им је цена била повољнија као половној роби. Запад би нас дуго вукао за нос, јер све амери диктирају. Уосталом, они су поручили Хрватској, ЦГ и Македонији да све што им треба од РВ то су хеликоптери.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

AL-41F1 na: Predsednik Vučić: Kupujemo borbene bespilotne letelice iz Kine, 3 jurišna helikoptera Mi-35; Pričaću sa Makronom o Mistralu

@Dexter Problem nase PVO je sto pri SEAD dejstvu, nisanski radari ne mogu biti konstatno ukljuceni jer nema sta da ih zastiti od anti-radarskih raketa, a da bi pogodili ista, radar mora biti upaljen celom putanjom rakete. Sa Tor-om najvise bi taj problem bio resen jer on moze da identifikuje takvu vrstu rakete u letu…

12. Nov 2018.Pogledaj

Mile Tranzicija na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

Za zemlju Srbiju bi bilo najbolje da Orao dozivi istu sudbinu kao i njegov Rumunski brat IAR 93. Ovako, nikada nisi siguran dali imas te avione ili nemas. Svaka modernizacija je samo puko bacanje para.

12. Nov 2018.Pogledaj

Propeler Zviz na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

Nagrada za najbolju fotografiju - T6. Nagrada za najbolju reportažu - T6. Nagrada za najbolju scenografiju - VS. Nagrada za najbolje vizuelne efekte - VS. Nagrada za najbolji zvuk i zvučne efekte - RV. Nagrada za najbolji kratki film - RTS (za snimak iza "Ognjeva" tokom dejstvovanja... projektili u perspektivi). Nagrada za najbolju kostimografiju -…

12. Nov 2018.Pogledaj

Mile Tranzicija na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

Lepa smotra orudja i oruzja bivse SFRJ, doduse, neka su u medjuvremenu lafetirana. Jos uz to prigodni govori politicara i predstava je kompletna.

12. Nov 2018.Pogledaj

Send this to a friend