Manifestacija “Otvoreni dan“ koju su danas na vojnom aerodromu Batajnica organizovali pripadnici 204. vazduhoplovne brigade, bila je još jedna prilika za druženje vojnih avijatičara sa entuzijastima, spoterima i drugim ljubiteljima i poštovaocima Ratnog Vazduhoplovstva i Protivvazduhoplovne odbrane.
Domaćini su se potrudili da, u skladu sa mogućnostima, javnosti pokažu svoju obučenost i deo zadataka koje izvršavaju u skladu sa definisanim misijama Vojske Srbije. Na statici je prikazana tehnika sa kojom ova jedinica raspolaže a bili su prisutni i gosti iz 98. vazduhoplovne brigade, 250. raketne brigade i 210. bataljona veze.
Događaj je bio izuzetno posećen, procena je da je bilo 5 do 6 hiljada ljudi među kojima je bilo najviše mladih.
Zbog velikog interesovanja razmišlja se da “Otvoreni dan“ od sada bude organizovan i više puta godišnje.
Letenje
U poređenju sa prošlom godinom letački program je bio dosta siromašniji. Letački program je, kako smo već navikli, počeo skokovima padobranaca Specijalne brigade iz helikoptera, uz nošenje zastava Republike Srbije i Vojske Srbije.
Potom je sa dežurstva u okviru sistema Protivvazduhoplovne odbrane poleteo avion MiG-29B 101. lovačke avijacijske eskadrile “Vitezovi“ koji je bio naoružan sa dve rakete vazduh-vazduh R-60MK. Let se odvijao relativno visoko, nije bio posebno dinamičan i pilot je pokazao samo manji deo manevarskih mogućnosti ovog aviona.
Posade tri školsko-borbena aviona G-4 “Super Galeb“ 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile “Kurjaci sa Ušća“ su nakon prikaza grupnog letenja u različitim formacijama izvršili fiktivno borbeno dejstvo na aerodrom. Pri tom jedan avion je leteo vrlo nisko iznad poletno-sletne staze a dva Super Galeba su se odvojila i nakon iskakanja tj. naglog povećanja visine radi pripreme, izvršili dejstvo u obrušavanju.
Nastup školskog aviona Utva-75 bio je najbliži publici, na veoma maloj visini pri ćemu je pilot pravio veoma oštre zaokrete što se takođe ne viđa često kada je u pitanju avion koji ove godine obeležava svoj jubilej.
Demonstracija borbenog traganja i spasavanja realizovana je sa dva helikoptera od kojih je jedan prvi put viđen javno u ovakvoj akciji. Reč je naravno o novom vazduhoplovu u RV i PVO, ruskom transportnom helikopteru Mi-17V-5. Iz njega su kroz bočna vrata iskrcani pripadnici Specijalne brigade koji su uspostavili bezbednosni prsten oko helikoptera dok je iznad njih letela Gazela čija je posada imala zadatak pružanja vatrene podrške vojnicima na zemlji.
Po završetku vežbe oba helikoptera su vrlo blizu i na maloj visini proletela pored publike da bi se zatim uputili na predviđeno mesto za sletanje koje se nalazilo ispred posetilaca. Njima su se kasnije pridružila i dva „dogfajt“ Super Galeba.
Izložba tehnike
Sve jedinice koje se nalaze u sastavu 204. brigade su na statici prikazali sa čime raspolažu pa je tako publika mogla da vidi lovac MiG-29B, dva lovca-presretača MiG-21bis, školsko-borbeni avion G-4 u verziji tegljača meta N-62T, školske avione Utva-75 i Lasta V-54, avion za aero-foto snimanje Seneka, transportni avion An-26, laki višenamenski helikopter Gazela i srednji transportni helikopter Mi-17V-5.
I ovoga puta pripadnici brigade su se postarali da statika bude interesantna. Od zanimljivosti treba izdvojiti novi Mi-17V-5 za koje smo videli a i saznali službene vojne oznake, evidencijske brojeve pa čak i da imaju imena. Ovi helikopteri nose vojnu oznaku HT-49, imaju brojeve 12491 i 492 i imena Anja i Irina.
Ispred MiG-a 29 bio je izložen deo naoružanja među kojima je bio top ovog aviona, jednocevni 9-A-4071K (Grijazev Šipunov GŠ-30/1 kalibra 30 mm) sa školskim granatama, lanseri nevođenih raketnih zrna B-8M1, a bili su tu i nosači APU-470 za rakete vazduh-vazduh R-27R kao i APU-68-85E za nevođenu raketu vazduh-zemlja S-24B.
Jedan MiG-21bis imao je vrlo zanimljivu kombinaciju naoružanja koja međutim nikada nije korišćena u operativnoj upotrebi RV i PVO. Lanseri L-128-4 za 4 nevođene rakete “Munja“ kalibra 128 mm jesu deo arsenala ovog aviona ali 20-cevni saćasti lanseri B-8M1 nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm nisu korišćeni na ovom tipu u našem vojnom vazduhoplovstvu. Drugi MiG-21bis je imao 6 tzv. “samopisača“ UZR-60 koji simuliraju upotrebu raketa vazduh-vazduh R-60.
Od ostale tehnike vredne pomena mogao je da se vidi jurišni avion Orao u dvosedoj varijanti NJ-22 iz 241. lovačko-bombarderske avijacijske eskadrila “Tigrovi“ (98. vazduhoplovna brigada), 250. raketna brigada pokazala je lanser raketnog sistema S-125M “Neva“, 126. brigada VOJIN sistem MC VOJ, 177. artiljerijsko-raketni divizion protivavionski top L70 Bofors, a 210. bataljon veze radio-relejni sistem.
cokaastronom
POHVALE zatekst kao i za novinara, Vasi fotografi su se pokazali kao majstori koje treba cuvati. Tekst je zanimljiv, posveceno napisan, sto se danas retko vidja, u svakom slucaju, bravo
Dado
Svaka čast za reportažu, bravo TangoSix!
Drago mi je da vidim da piloti helikoptera nose kacige. Ide na bolje, vidi se rad i entuzijazam ljudi. Samo napred, svaka čast.
Krle
Nisam poznavalac teme, ali ponekad ispratim. Komentarisali ste let MIG-29 kao visok i bez manevrisanja. Mislim da upravo tako i treba da se leti u nasim uslovima. Nisam siguran u tacne uzroke pada jednog od one 4 remontovane 29-ke pre 6-7 godina, ali mi se cini da je upravo bilo neko nisko manevrisanje u sklopu priprema za neki miting. Mislim da bi taj avion sada dobrodosao za letenje, trening, dezurstvo… Vi me ispravite ako gresim. Inace sve pohvale za sajt, odlicno pokrivate vesti i dogadjaje.
Milos
Lepo što niste ni pomenuli 126.brVOJIN, koja je izlozila MC VOJ, odmah pored raketnog sistema NEVA!!!!! Ali verovatno smatrate tonevaznim……………….. :(
Vladimir N.
Postovani,
Pre dve nedelje, u Nisu je takodje bio Otvoren dan 98. vb.
Nazalost na Vasem portalu ne videh ni jednu recenicu niti sliku sa tog dogadjaja.
Nakon toga postavlja se pitanje : Koga niste hteli da ispostujete, nislije ili pripadnike 98. vb.? Ni jedni ni drugi to nisu zasluzili.
Sto se tice svih ostalih tekstova, reportaza, komentara i obavestenja uzivam u pracenju istih.
Srdacan pozdrav.
Živojin Banković
Нисмо били на Отвореном дану у Нишу иако смо имали велику жељу.
zemunac
Sigurni ste da je leteo 18101?
Živojin Banković
МиГ-29Б 101. лае не авион 18101. Летео је 102.
Nikola
Zaista divan otvoreni dan na Batajnici,odlican tekst i fotografije sa dogadjaja.Zao mi je i upucujem veliku zamerku ovom portalu,zato sto sa istom paznjom nisu ispratili otvoreni dan na Niskom aerodromu.Pozdrav.
Živojin Banković
Пошто нисмо били присутни нисмо могли ни да га испратимо како треба.
IL
Sjajne fotografije sa jedne vrlo skromne priredbe koja nam je jos jednom pokazala svu buducnost RV i PVO koja nas ocekuje u narednim godinama: nesto helikoptera i pokoji trenazni avion…
Stevo
Zasto su izlagali jednosede miga21 kada ti vise ne lete u nasem vazduhoplovstvu?
Bratislav
Tango Six odlicne fotografije sa Batajnice jedina zamerka trebali ste par slika sa izlozbe modelara jer bilo je interesantnih aviona i helikoptera a posebno jedan Super galeb g4 plavo beli je interesantan bio.Ali sve u svemu fotografije odlicne samo napred tako nastavite