BEG airport status
Aktivnosti sudanske državne kompanije SAFAT Aviation Group Sudanska vođena avio-bomba Burkan

Aktivnosti sudanske državne kompanije SAFAT Aviation Group

Vodeći afrički internet portal koji se bavi vestima iz oblasti odbrane defenceWeb preneo je prošlog petka zanimljiv tekst koji se bavi planovima sudanske državne kompanije SAFAT Aviation Group (SAG) za izlazak na inostrano tržište kada su u pitanju domaći laki avioni i vođene avionske bombe.

SAG se pretežno bavi održavanjem, repariranjem i remontom vazduhoplova Ratnog Vazduhoplovstva Sudana kao i nekih klijenata iz regiona ali je pre nekoliko godina započeta i proizvodnja lakih aviona i helikoptera, razvoj i proizvodnja vazduhoplovnog naoružanja, pre svega lansera nevođenih raketa, nevođene rakete i vođene bombe.

safat03
Školski avion SAFAT 03 konstruisan na osnovu naše Utve-75 / Foto: SAFAT

Na raznim izložbama naoružanja, koji su održani ove i u proteklih par godina u Africi i na Bliskom istoku, SAG je između ostalog obično izlagao laki helikopter SAFAT 02 koji se proizvodi zajedno sa ukrajinskom firmom Aerokopter. Takođe tu je i laki avion SAFAT 03 koji služi za obuku pilota.

Proizvodnja svega navedenog kao i pojačane aktivnosti ove grupe u sferi održavanja vazduhoplova govori o povećanju i poboljšanju u sposobnostima sudanske državne korporacije Millitary Industrial Corporation čiji je SAG integralni deo. Sudanska odbrambena industrija vremenom je postala simbol otpora zemlje međunarodnim sankcijama.

safat
Vazduhoplovna baza Wadi Sayyidna. Kompleks Grupe SAFAT nalazi se na jugo-zapadnom delu aerodroma.

Zbog konflikta u Darfuru Savet Bezbednosti Ujedinjenih Nacija uveo je Sudanu zabranu na uvoz naoružanja ali se sudanska vojna industrija oslanja na pomoć od ruskih, kineskih i iranskih dobavljača koji mogu prodavati vojni materijal Kartumu ukoliko isti ne završi u Darfuru.

SAD su uvele svaku vrstu sankcija još 1997. nakon što su osudili sudansko rukovodstvo da podržava terorizam i krši ljudska prava. Sudanski predsednik Omar Hasan al-Bašir je čak na poternici Međunarodnog kriminalnog suda (ICC) sa optužbama za ratne zločine i genocid u Darfuru.

safat0222
Laki helikopter SAFAT 02 / Foto: SAFAT

Državna korporacija Military Industry Corporation je osnovana 1993. jer se Sudan tada počeo suočavati sa izolacijom pre svega zapadnih zemalja te je morao samostalno da započne proizvodnju naoružanja. Vremenom je osvojen širok spektar proizvoda koji su uključivali municiju manjeg kalibra, streljačko naoružanje, minobacače, raketne bacače, oklopna vozila, artiljeriju i tenkove.

 

13-02-03-safat-3
Prvi sudanski avion SAFAT 01 konstruisan na bazi američkog Piper Super Cub.

Potom je usledila i proizvodnja vazduhoplova, grupa SAG je oformljena 2004. a sa aktivnostima održavanja i remonta aviona i helikoptera se krenulo već 2006. godine. U 2011. SAFAT je imao preko 700 zaposlenih sa 14 hangara i oko 50 specijalizovanih radionica.

Prvi sudanski avion, laki višenamenski visokokrilac SAFAT 01 sa STOL karakteristikama koji je baziran na avionu Piper Super Cub prikazan je juna 2009. godine. Laki avion za obuku pilota SAFAT 03 koji je napravljen na bazi jugoslovenskog aviona Utva-75 prvi put je pokazan na salonu u Dubaiju 2011. Tu je i helikopter SAFAT 02 baziran na ukrajinskom Aerokopter AK1-3.

Ove godine SAFAT grupa je prikazala i svoju vođenu bombu nazvanu Burkan. Njen mehanizam za vođenje može se integrisati u razne navigacijske sisteme i GPS, ima masu od 250 kg, maksimalni domet od čak 80 km kada se odbacuje sa visine od 10 km a efikasno dejstvo u prečniku od 150 metara.

su-24-2
Sudanski taktički bombarder Su-24M u saudijskoj vazduhoplovnoj bazi King Halid.

Šef opitnih pilota SAFAT-a general-major Salah Abd Alkhalig Saeed Asad izjavio je da je Burkan upotrebljen od strane RV Sudana u borbenim dejstvima protiv Huta u Jemenu. Od vazduhoplovnih lansera raketa tu je sedmocevni Karib ASML07 sa 7 nevođenih raketa dometa 8,5 km a razvijen je i simulator leta nazvan Mirsad.

Centar za održavanje vazduhoplova ima odobrenja i sertifikate različitih proizvođača. Za održavanje transportnih aviona, poput Il-76 i An-26 sarađuje se sa ukrajinskom firmom TAE a centar je osposobljen za radove i na italijanskim avionima Tecnam P92-JS i P2002-JF.

sudan-af-mig-23
Remontovani lovac MiG-23MS RV Sudana.

Gotovi svi tipovi vazduhoplova RV Sudana se mogu remontovati, popravljati, modifikovati a neki od njih čak i modernizovati.

Među njima su ruski lovci MiG-23 i MiG-29, taktički bombarderi Su-24, jurišnici Su-25, helikopteri Mi-8/17 i Mi-24. Posebno treba istaći sposobnost modernizacije avionike i drugih sistema desantno-jurišnog helikoptera Mi-24. Uz pomoć remontnog zavoda iz Etiopije pre izvesnog vremena ponovo su aktivirani i lovci MiG-23 koji su davno primljeni kao donacija Libije.

Od kineskih tipova tu su školski avioni PT-6, školsko-borbeni K-8, lovci Shenyang F-6 i FT-6, jurišnici A-5. Za avion K-8 navodi se da se može kompletno remontovati zmaj kao i 95 posto komponenti. Pre izvesnog vremena u život su vraćeni i nemački laki višenamenski helikopteri BO-105 iz sastava RV Sudana.

Pogoni SAG nalaze se u vazduhoplovnoj bazi Wadi Sayyidna gde je stacionirana i Vazduhoplovna Akademija kojom takođe upravlja ova grupa a u kojoj se osim školovanja pilota provodi i obuka za pripadnike vazduhoplovno-tehničke službe kao i nastava za upravljanje i proizvodnju.

   

Pretplatite se na nedeljni pregled vesti Tango Six portala. Svakog petka u vašem inboxu.

* indicates required





   
   

   

   


[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

DE

Ljudi ni iz cega prave nesto. A srpska drzava se trudi da uvali FAP u Vojsku…jedan MiG-21 ovde se remontuje 3 godine.
Kad smo vec kod gore pomenutih sudanskih Migova-23: sta bi sa onim „spakovanim“ 23-kama koje se nalaze u srpskim magacinima, a svojevremeno su, pre 25 godina stigli iz Iraka?
Ljudi iz Ministarstva odbrane nikako da se aktiviraju po ovom pitanju, a mogli su bar da se prodaju u delove.

Odgovori
Re

Zanimljivo razmisljanje, da prodas nesto sto nije tvoje…

Ra

Brate,kako da prodamo nešto što nije naše?

DE

Lepo. Pitas Iracane da li zele da plate lezarinu za proteklih cetvrt veka. Posto nece – klasika: pleni se roba i ide na dobos.

Do

Nasa Utva nije sposobna ni onu ,,Sovulju“ da sklepa, a ovde ljudi i nicega, nastoje da prave nesto…Setih se i Kobca :/

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajinci nakon Zagreba uspešno gađali i rusku avio-bazu, da li smo videli prvi dokaz obaranja sistemom S-300?

@Srbofil Naravno da ne moze u potpunosti da se pokrije. Povecati broj razlicitih radara izmedju baza i neprijatelja i povecati stepen pripravnosti sigurno da. Ti sto ocekuju da svemocna ruska ili americka PVO ne pravi propuste, a i ovo sto se sprdaju sa istom treba da se pdsete upravo na izraelski VAP. Amerika je znala…

09. Dec 2022.Pogledaj

Srbofil na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajinci nakon Zagreba uspešno gađali i rusku avio-bazu, da li smo videli prvi dokaz obaranja sistemom S-300?

@Milos77 Nema odakle da se "pojaca", nemoguce je napraviti potpuno pokrice miliona kilometara VaP. Izrael velicine Vojvodine sa milijardama i milijardama ulozenim u PVO ne moze potpuno da se pokrije, cak i cuveni Iron Dome "stedi" rakete tako sto na osnovu balisticke trajektorije racuna da li ce ciljana raketa pasti na naseljeno mesto ili ne,…

09. Dec 2022.Pogledaj

Petrović Dusan na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajinci nakon Zagreba uspešno gađali i rusku avio-bazu, da li smo videli prvi dokaz obaranja sistemom S-300?

@Milos77 Zapravo ne postoji savršen PVO, i nijedna zemlja ne može da zastiti bas svaku zgradu. Moguće i da NATO nije imao kao prioritet zaštitu Zagreba, jer u Zagrebu nema ništa kljucno za bezbednost NATO. Ali da Rusija nije stitila,ili neuspesno stitila dve baze sa strateskim bombarderima? Vidi se jasno na obe slike da su…

09. Dec 2022.Pogledaj

Sotir na: [INTERVJU] Direktor mađarske kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš: Tim iz Srbije bio je ključan za našu ekspertizu sa kompozitima, baza za prodaju naših aviona Balkanu biće u vašoj zemlji

Svaka čast. Sve pohvale. Slovenci i Mađari vode ozbiljnu priču u lakoj avijaciji. Zar razliku od utvinih pokušaja da nešto pokrene iza njih stoj privatna inicijativa.

09. Dec 2022.Pogledaj

ivan na: [INTERVJU] Direktor mađarske kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš: Tim iz Srbije bio je ključan za našu ekspertizu sa kompozitima, baza za prodaju naših aviona Balkanu biće u vašoj zemlji

Realno jesmo bili ispred Madjarske ako pricamo o sedamdesetim i osamdesetim ,mogla je samo da nam parira sa Pick salamom. Avion nije sad neko cudo moderne tehnike ali je lep i koliko sam vide kvalitetno uradjen. Kompaniji zelim puno uspeha

09. Dec 2022.Pogledaj