Na upravo završenoj konferenciji za medije crnogorske Vlade, najavljena je prodaja četiri aviona G‐4, tri laka školska aviona UTVA‐75, jednog simulatora leta za avion G‐4 i značajna količina rezervnih delova, opreme, motora i alata za njihovo održavanje.
– Strategijskim pregledom odbrane Crne Gore, iskazano je opredeljenje Ministarstva odbrane da Ratno vazduhoplovstvo Crne Gore razvija helikopterske snage, a da se suverenitet nad vazduhšnim prostorom obezbedi kroz izgradnju održivog sistema kontrole, nadzora i zaštite vazdušnog prostora zajedno sa partnerima i saveznicima – izjavio je komandant Vazduhoplovstva Crne Gore, pukovnik Živko Pejović.

Procenjeno je da zadržavanje ovih vazduhoplova nije racionalno s obzirom na njihove mogućnosti, troškove obuke, eksploatacije, održavanja aviona i naoružanja kao i ograničen vek upotrebe. Ujedno je odlučeno da se suverenitet nad vazdušnim prostorom obezbedi kroz održivu izgradnju sistema kontrole, nadzora i zaštite vazdušnog prostora zajedno sa partnerima i saveznicima, objasnio je Pejović.
Odluka o prodaji aviona opravdana je i time što na tržištu još uvek postoji interesovanje za avione G-4 i Utva-75 kao i njihove rezervne delove, alate i opremu.
Na konferenciji je rečeno da će sredstva koja bi se dobila prodajom svega navedenog upotrebila u cilju nabavke novih srednjih višenamenskih helikoptera koje Crna Gora danas ne poseduje i za kojima ima potrebe.

Vazduhoplovstvo Vojske Crne Gore danas nema adekvatne helikoptere za zadatke traganje i spasavanja, medicinske evakuacije, transporta kopnenih snaga vojske, podršku civilnim strukturama u vanrednim situacijama. Postojeće Gazele imaju vrlo ograničene mogućnosti za pomenute zadatke.
Njihovo Ministarstvo odbrane je 24. juna 2015. formiralo interresornu komisiju koja je izvršila procenu početnih cena 4 avona G-4, tri aviona Utva-75, simulator leta za avion G-4 kao i 3789 pozicija (287910 komada) pripadajućih rezervnih delova, opreme i alata neophodnih za njihovo održavanje. Ministarstvo finansija je 19. januara ove godine dalo pozitivno mišljenje o ovoj informaciji koju je sačinila komisija.
Četiri aviona G-4 procenjena su na oko 4,27 miliona evra, simulator za G-4 milion evra, 18 motora Viper 632 na 600 hiljada evra a ukupna cena svega što se prodaje je oko 15,35 miliona evra.
Nakon osamostaljenja Crne Gore 2006. godine na aerodromu Golubovci kod Podgorice ostalo je 17 aviona G-4 “Super Galeb“ i 4 školske Utve-75. Prvo je aprila 2010. postignut sporazum sa Srbijom koji je podrazumevao razmenu dobara i kompenzaciju, u međudržavnom sporazumu u kome se našlo 6 G-4 koji su u oktobru iste godine preleteli na aerodrom Batajnica.
Nakon toga je 7 aviona prodato hrvatskoj privatnoj firmi ZPZ Aerospace koja je krenula sa remontom dva aviona koji su se nalazili na slovenačkom aerodromu Brnik, gde se i nalazil sedište firme koja se bavi održavanjem vazduhoplova.

Preostalih 5 je bilo uskladišteno na aerodromu Lučko kod Zagreba. Postojale su informacije da će ta firma ponuditi RV Hrvatske iznajmljivanje dva aviona ali se verovatno radilo o pokušaju komercijalizacije vojnih aviona. Posao do danas nije realizovan.
U Crnoj Gori je tako ostalo 4 aviona G-4 (avioni 23647, 23690, 23692, 23729) koja su bila u najboljem stanju a dva su jedno vreme bila pod upravom Aero kluba “Naša krila“. Avion 647 proizveden je 1986, avioni 690 1987, 692 1988. godine a primerak 729 je proizveden 1991. Dva crnogorska aviona letela su sve do 2012. – oktobra iste godine donesena je odluka da se i oni prodaju ali su avioni do danas ostali na Golubovcima.
Od 6 aviona koji su stigli u Srbiju do danas je remontovan samo jedan avion a na remontu se nalaze još dva. RV i PVO Vojske Srbije poseduje 22 aviona ovog tipa među kojima se nalazi i jedan tegljač meta N-62T. Avioni su proizvedeni u periodu od 1980-1991. a trenutno se može računati na manje od deset aviona od kojih je većina remontovana u proteklih nekoliko godina.

U vazduhoplovnom zavodu ‘’Moma Stanojlović’’ ima aviona koji su na remontu i poslednjih godina je sa radova godišnje izlazio po jedan avion. Životni vek ovog tipa aviona je 30 godina ali je pre izvesnog vremena produžen za 8 godina i trebalo bi da služi do perioda od 2018. do 2029. godine. Ukoliko bi avioni bili modernizovani mogli bi ostati u upotrebi i do perioda 2030-2035.
Za Super Galeba je odavno predviđena modernizacija i to na standard G-4MD gde bi bila modernizovana pre svega elektronska oprema a projekat je više puta odlagan usled nedostatka finansijskih sredstava ali i volje. Prvobitno se spominjalo 14-15 aviona da bi poslednja informacija govorila o svega 9 modernizovanih aviona.
Realizacija projekta je nekoliko puta odlagana iz mnoštva razloga a rebalans budžeta i preusmerenje sredstava su uglavnom redovno sprečavali početak modernizacije. U budžetu za ovu godinu takođe se nalaze izdvojena sredstva za modernizaciju ovog aviona.
Drago
Ovakvo reformatorsko ,strategijsko i opstedobro saopstenje cemo i mi imati za koju godinu …
Stefan
Ahaha mozda i skorije, lepo zapazanje.
Rambo
Od tih svih CG aviona ima koristi samo Srbija. Ovo ostalo ce samo stojati i jednog dana ce se sve rashodovati, pogotovu ovi kupljeni za ZPZ iz HR.
Jesu li leteli oni na njima nekada?
Ako su ovi u boljem stanju treba ih VS kupiti koja je jedina sposobna da ih odrzava. Lep avion, steta da nestane s neba!
gile
Da li moze neko da obavesti MO i VS o prodaji ovih aviona i pratece opreme?! 4kom novijih, manje koriscenih G4, rezervni delovi, motori…
Za 15miliona EUR se ne moze naci bolja ponuda…
Matiš
Првобитно је планирано да се ремонтује 20 апарата.
Буран
Србија да је паметна купила би ова 4 авиона са припадајућим резервним деловима и моторима јер јој је то потребно. Ниједна друга држава нема Н-62 у оперативној употреби тако да је ово јединствена прилика да се побољша стање у РВ и ПВО.
Што се тиче опреме и наоружања у ЦГ сматрам да је црногосрска војска направила лош потез пордајом ХТ-40 који су остали иза ЈНА/ВЈ на аеродрому Голубовци. Могли су да их служе до сада ако не и дуже.
Црна Гора има необезбеђено небо још од 2004. године кад је дошло до повлачења 60 самоходног ракетног дивизиона из Даниловграда. У најскорије време ће изабрати једну од НАТО држава која ће са својом дежурном паром обезбеђивати црногорски ВаП, а по свему судећи то ће бити Италија која већ обезбеђује шиптарски.
slobo
Netačno, gospodine,
vazdušni prostor Albanije obezbeđuje Turska.
Živojin Banković
Не, за небо Албаније је задужена пре свега Италија као и Грчка.
Буран
Како Турска брани Шиптаре? Полети из Мале Азије, слети у Грчку да наточи гориво, опет форсаж до пања и назад на 8.000 метара. За то време уљез је могао да врши ГРБ, аерофото извиђање, пресретање и да мирно побегне.
Логика.
Deki
Mislim da im momenat nije bas najbolji – nalazimo se u prvom delu godine, budzetima nisu planirane kupovine letelica ni u Srbiji ni u Hrvatskoj.
Srbija nema para, i pitanje je da li su joj potrebni skolski avioni u trenutku kada jedva krpi kraj s krajem i pokusava da zadrzi lovacku aviojaciju.
Hrvatska ce tokom ove godine doneti odluku da li zadrzava borbenu komponentu. Ako ne zadrze – nece im ni trebati mlazni skolski avion. Ako zadrze – onda se kao moguci izbor namece novi juznokorejski nadzvucni FA-50, koji je inicijalno dvosed i piloti mogu na njega preci direktno sa Pilatusa.
Ovo mu vise dodje kao spisak crnogorskih zelja – sve navedeno sto im godinama stoji u hangaru i sakuplja prasinu sada bi rado trampili za 1 novi helikopter srednje klase (Mi-17, AW-139).
bane
Otprilike tako.A to sto ce/nece da nestane sa neba,ne diktiraju zelje.Nijma su neophodna barem 2 do 3 helikoptera klase Kuguar i slicno.
kubanac
Srbija ima i dovoljan broj G-4 a prvo sto treba da se uradi je modernizacija istih na standard MD i samim tim dobiti napredniji skolski avion,a moze se iskoristitibkao laki jurisnik! Mislim da su preterali sa cenom i da ce zavrsiti kao Orlovi i jedan G-4 u Republici Srpskoj….
Rambp
Šta je sa njima, dva Orla jel tako?
slobo
Tendencija je da su ukida LA i LBA.
Tehnologija napreduje. Čovek zaostaje i zatupljuje.
Goran S
Mijanmar je kupio nekoliko G4 , tako da i oni posjeduju taj avion, mada mislim da su oni dokupili kineske K8 ( avion veoma slican G 4)
. Vjerojatno je izbor bio bas zahvaljujuci dobrom utisku pri koristenju G4 .
Srbija ima 22 aviona G4 od toga manje od 50 posto operativnih, pitanje je trebaju li jos ti avioni i dijelovi ( makar sve za rezervne djelove islo) , kada ne lete ni svi koje posjeduje. Pogotovo po toj cjeni
gile
VS bi koristila sve avione u inventaru, kao sto bi koristila i J22 i Mig21K, ali je problem u remontnim kapacitetima, tj – u nedostatku istih.
„Reformskim koracima“ otpustili su 1/3 ljudi, 1/3 je sama otisla i sada je ostala 1/3 koja ili ide uskoro u penziju ili nema znanja da se negde drugde zaposli… Zato se sada remonti rade duze od godinu dana, a nekada je za isti obim radova trebalo do 4 meseca (ko se seca, u SFRJ se islo na disciplinsku komisiju za svako prekoracenje roka, gde se prvo ustanovljavao problem i kako da se prevazidje, pa tek odgovornost).
Sada pricaju o remontu Mig21K, ali mogu da zavrse tek max 3 kom godisnje, sto je uzasno sporo, obzitom da dobijaju oko 5 god koriscenja…
gile
Kada pisem Mig21K, mislim na L-17K…
Goran S
Mislio sam da mozemo produzimo resurse samo NL 16 , t.j. dvosjedima?
http://tangosix.rs/2015/17/09/remont-srpskih-mig-ova-21bis-realnost-ili-zabluda/
Ma uglavnom, stvar je novaca koliko aviona moze biti operativno ( broj pilota, broj aviona, odrzavanje aviona , casovi letenja)
Sve u svemu sto se tice mlaznih aviona , imamo operativnu mjesovitu eskadrilu , -po broju naravno ne po papiru-formaciji.
Mora se kesa odrijesiti za ovu jednacinu gore, za bolje rezultate.
Tomba
Ja bi predlozio crnogorskoj vladi da te avione pokloni srbiji inace nemaju ih kome prodat to su sada vrapci od aviona a nekad su bili dobri steta sto smo sve unistili ali dosli smecari u vlast pa sve rasprodaze i unistise