BEG airport status
Sve o beloruskoj modernizaciji: MiG-29BM Jedan od prvih pet MiG-29BM koji su ušli u sasav vazduhoplovnih snaga Belorusije.

Sve o beloruskoj modernizaciji: MiG-29BM

Vojno vazduhoplovne snage Belorusije su nakon raspada bivšeg SSSR-a nasledile velike količine vazduhoplova čiji broj nije bio u skladu sa potrebama i veličinom novoformirane države. Najbrojniji lovački avion tada bio je frontovski laki lovac MiG-29 čija se brojnost počela smanjivati već nakon nekoliko godina i to njihovom prodajom.

Belorusija je nasledila oko 84 MiG-a 29 od toga oko 73 jednoseda 9-12 i 9-13 i 11 dvoseda 9-51. Jednosedi su pretežno bili 9-13 a postoje i indicije da se inventar sastojao samo od 9-13 i 9-51.

MIG-29BM
MiG-29BM na aero-salonu MAKS-2005 / Foto: Aleksandar Milošević

Već 1996. godine sa Peruom je sklopljen ugovor o prodaji 16 9-13 i dva 9-51 za 252 miliona dolara a isporuke su krenule već sledeće godine. Potom je 1998. Alžir kupio 19 9-13 zajedno u paketu sa 6 9-51 koji su međutim stigli iz Rusije. Realizacija isporuka odvijala se od 1999. do 2002. Prošlog petka saznali smo da će još 8 beloruskih 29-ki najverovatnije završiti u Srbiji koja bi trebalo da ih dobije na poklon uz verovatnu modernizaciju. Da li će to biti beloruska modernizacija na standard MiG-29BM videćemo nakon što se završe pregovori koji počinju u maju.

Razvoj elemenata za belorusku modernizaciju aviona MiG-29 sa oznakom MiG-29BM (Belorusi su ovaj avion označili indeksom 9-11) počeo je još krajem 90-tih i početkom 2000-tih da bi jula 2003. bilo saopšteno da je testiranje verzije BM uspešno završeno. Prvo javno prikazivanje ove modifikacije dogodilo se tokom vojne parade 3. jula 2004. kada su iznad Minska viđena 4 MiG-29BM. Ovaj avion prvi put je debitovao na međunarodnoj sceni na avio-kosmičkom salonu MAKS 2005. godine.

beloruski MiG-29BM 41
Beloruski 9-11 bort 41.

Nosilac posla modernizacije je bio 558. remontni zavod (ARZ-558) iz Baranoviča koji je još 1994. osvojio remont aviona MiG-29 a posao je odrađen u saradnji sa stručnjacima ruske kompanije RSK MiG koji su stekli veliko iskustvo u projektu MiG-29SMT. U prvih par godina samo pet aviona MiG-29 je bilo modernizovano na ovaj standard ali se smatra da je danas u upotrebi oko 12 MiG-29BM.

Osnovna zamisao Belorusa bila je da se od frontovskog lovca, što je i bila osnovna namena MiG-a 29, napravi višenamenski borbeni avion koji se u principu može porediti sa ruskim standardom MiG-29SM. U procesu modifikacije aviona zamenjeno je 23 procenata elektronike, još 6 procenata je podvrnuto izmenama a glavna modernizacija odnosi se na radar i avioniku uz integraciju novog naoružanja.

MIG-29BM 2
Sistem za popunu goriva u vazduhu. Danas ovakvo rešenje imaju peruanski avioni MiG-29SM-P / Foto: Aleksandar Milošević

Uz to prvobitno je na MiG-ovima 29BM postavljen i fiksni sistem za popunu gorivom u vazduhu ali je nekoliko godina kasnije on uklonjen. Za potrebe obuke razvijen je i simuluator KTS-MiG-29BM a unapređeno je i održavanje uz primenu novih sistema za dijagnostiku.

Radar N019 pretrpeo je značajne modifikacije, modernizovana verzija sa oznakom N019P ima domet od 90 km za cilj veličine lovačkog aviona, istovremeno može pratiti do 10 ciljeva, omogućuje istovremeno dejstvo na dva a ima i mogućnosti otkrivanja ciljeva na zemlji. Primenjen je i novi sistem za upravljanje vatrom 20PM6 a modifikovan je i opto-elektronski sistem OEPS-29.

mig-29-10
Kokpit MiG-29BM: 1. Jedinica sistema videoregistracije, 2. TV kamera sistema videoregistracije, 3. višenamenski pokazivač MFI-55, 4. “Ekran-14 M2“ sistem indikator, 5. Kontrolna tabla sistem za protivelektronska dejstva “Satelit“, 6. Pult navigacije

Umesto starog radarskog ekrana ugrađen je višenamenski kolor pokazivač MFI-55 na kome se mogu videti podaci dobijeni sa radara, navigacijskog sistema, status sistema u avionu kao i slika dobijena sa televizijski vođenih ubojnih sredstava.

Novi navigacioni sistem N-911 uključuje navigacijski računar, radio-tehnički sistem bliže navigacije A-323, prijemnik za sistem satelitske navigacije GLONASS/GPS, sisteme za radio navigaciju VOR/DME kao i za instrumentalno sletanje ILS. Tu je i novi UHF radio R-800L2, zatim sistem za registraciju informacija putem TV kamere, indikater sistema Ekran-14 M2, sistem za protivelektronska dejstva “Talisman“, čiji se kontejner kači na potkrilne podvesne nosače ispod kojih se može postaviti naoružanje.

cms-image-000001943
Arsenal naoružanja.

Novo naoružanje obuhvatilo je i rakete vazduh-vazduh sa inercijalnim i aktivnim radarskim samonavođenjem tipa R-77 (RVV-AE) (do 6 raketa), inercijalno i poluaktivno radarski samonavođene R-27ER, infracrveno samonavođene R-27T i ET (do dve rakete R-27 bilo koje verzije). Pored toga može nositi do 6 raketa infracrveno samonavođenih raketa vazduh-vazduh R-73/E/L ili R-60M/MK. Integrisana su i vođena ubojna sredstva klase vazduh-zemlja među kojima su televizijski samonavođene rakete vazduh-zemlja H-29T i TE, protivradarske rakete H-31P, protivbrodske rakete H-31A i televizijski vođene bombe KAB-500Kr. Tu je zatim i kontejner L-150-22 sa potrebnom opremom koja omogućuje dejstvo raketama H-31P.

Talisman
Iznad rakete vazduh-vazduh R-73 na spolnjašnjem nosaču nalazi se kontejner sistema za protivelektronska dejstva “Talisman“.

Postoji i mogućnost integracije naoružanja sa laserskim vođenjem, bilo sa kontejnerom sa laserskim obeleživačem i daljinomerom ili da se takvo naoružanje navodi sa zemlje ili sa drugog aviona. Reč je pre svega o raketama vazduh-zemlja H-25ML, H-29L i bombama KAB-500L.

Nosivost naoružanja MiG-29BM je ostala ista kao i kod 9-13, dakle 3200 kg na 6 potkrilnih nosača. Od toga može se nositi do dve rakete vazduh-zemlja/protivradarske/protivbrodske rakete (samo rakete H-25 može poneti 4) ili do 4 vođene bombe. Borbeni komplet jednocevnog topa 9A4071K (GŠ-30/1) kalibra 30 mm je smanjen na 75 granata. Po karakteristikama u vazdušnoij borbi tvorci ove modernizacije tvrde da je BM 80 posto efikasniji od standardnog MiG-a 29 dok je u dejstvima vazduh-zemlja to poboljšano čak 4 puta.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

A

Шта тачно мења СПО-15, Талисман? Пошто на презентацији фирме која га прави се не види та функција.

Odgovori
KI

Svaka cast Zivojine!

Odgovori
Go

Super tekst, napokon znamo da modernizacija na BM je ista sto i SM. Belorusija moze da modernizuje svoju donaciju Srbiji bez ikakvih problema ako se postigne takav dogovor.

Odgovori
Be

Nije baš ista, lošija je.

Ja sam negde čitao da SM sa radarom otkriva na 120km i moze gadjadi 4 cilja od jednom ovaj na 90km i moze samo 2 cilja od jednom da gadja. Ovaj ima samo jedan MFD. Na SMu su čini mi se bar 2.

De

Slazem se – ovo je super tekst.

Tesko je naci bilo sta o Beloruskoj aviaciji a narocito sa ovakvim detaljom.

Ako Srbija nemoze prijustiti MiG-29SM onda je BM prilicno dobra zamijena.

Ku

Za naše vazduhoplovstvo i jedna i druga modernizacija predstavlja ogroman tehnološki napredak! Da možemo da izaberemo sigurno bi to bila SMT verzija ona je sveobuhvatnija od doleta aviona naoružanja i kopita…..
Sve je na strani SMT…

Odgovori
sl

Mislim da je dovoljna modernezacija na SM verziju,jer za dopunskim rezervoarom u Srbiji nema potrebe.

De

Vise goriva je dobra stvar cak za Srbiju.

Zanci da avion moze da leti duze misije prije nego sto se mora vratiti u bazu.

A u zracnoj borbi znaci da moze da se duze bori.

Sijeti se da Argetinski Mirage nise imali dovoljno goriva da se bore kako treba protiv Engleskih Harriera.

A cesto su I Vietnamski MiGovi morali bijezati kad su istrosili gorivo.

Sad daj MiG-17/-19/-21 i Mirage III gorivo kao i Su-27 i prica se puno promijeni.

Ve

Koliko kosta modernizacija I remont na standard BM a Koliko za SM?

Odgovori
Ve

Jos jedno pitanje da li je moguce na MIG 29 ugraditi OLS I ako jeste Koliko bi to kostalo?

Odgovori

Ima lik u Zemunu u Prvomajskuj ugradjuje OLS-ove, meni je ugradio na Zastavu 101, ali mi je rekao da ugradjuje i na MIG-29, ako ti treba, samo mu reci da sam te ja poslao. Ne uzima ni mnogo za ruke…

Inace, dok je moj stric imao MIG-29, njegov je dosao sa OLS, posto je to fabricki, a strina je imala onaj 9.51 za pijac – stavljala namirnice na zadnje sediste, e on je bio bez radara, ali njoj radar za kupovinu i da vozi decu u vrtic nije trebao. Elem, poenta je da MIG-29 dolazi sa OLS fabricki, tako da nema brige, ako se ipak odlucis da uzimas JAS-39 Gripen, tu dobro pazi da te ne zavrnu ako kupujes polovnog, jer oni u starijim varijantama nemaju OLS.

Ve

Rx hvala ti I pozdravi strica, vec sam zvao majstora!

La

Kako stizes na sve strane da pises i da odgovaras? Vidim aktivan si na mycity forumu a vidim i ovde. I za neke stvari si bio ok na forumu.Ponekad malo preteras. Nemam nista licno protiv tebe,i ja imam ironiju kod sebe i pesimizam. Ali znam gde ide granica.

@Laik

Ja sam ti ko Vucic, slabo spavam ;) Vec za godinu, dve najkasnije (kako kaze AV) ima da se vidi da li sam pesimista ili, pak, realista.

BB

Juče sam gledao emisiju na RTRS „Lazanski direktno“, vrlo mi se svijdjela, obrađuje temu avijacije, Bjeloruske migove i aerodrom, donaciju Srbiji, itd… imao je i interesantnog gosta.

Čak, emisija nije nosila pečat na momente prepotentnog govora karakteristično za Lazanskog
http://rtrs.tv/av/pusti.php?id=66975

Odgovori
La

Po ovome Belorusi su napravili solidnu modernizaciju. Jedino za sta imam zamerku je radar,i nedostatak jos jednog MFD. Ali ono sto je totalno (ne)jasno…Ako uopste dobijemo migove iz BLR,na koji standard ce oni biti modernizovani? Jer cisto sumnjam da ce BLR dati BM varijantu,pre ce dati nemodernizovane 9-12 ili 9-13.Glupost bi bila da ako ruska donacija od 6 aviona(opet ako dodje uopste do nje)bude na standard SM a ova beloruska na BM. Ima da imamo raznolike avione bezobzira sto su slicni po naoruzanju.I da jos 2 stvari. Da li je moguce ubaciti u BM varijantu Zhuk ME?
P.S Jos jednom moram da pitam posto nisam dobio odg na prethodnim temama. Koja je razlika izmedju F16C Block 40 i 30 i 50? I koje radare imaju i sa kojim dometom? Hvala unapred

Odgovori
Ig

Ako me pamćenje ne vara F-16 blok 30 je prva varijanta sa radarom APG-68 i prvi pravi „all wether“ F-16. Domet tog radara je oko 70km za cilj 5m2. Blok 40 je manje više isto to ali sa mogućnošu korišćenja napadno navigacijskog sistema LANTIRN. Domet radara je eventualno neznatno poboljšan ali mu je ugrađen SAR mod. Ovo su inače i prve verzije F-16 na koje se mogla podvesiti AIM-120. Što se bloka 52 tiče to je već dosta modernizovan avion sa novim motorom a domet radara je podignut na nekih 110km za cilj 5m2. Uglavnom, vremenom je od čistokrvnog lovca kroz modernizacije F-16 pretvaran u radnog konja za gađanje ciljeva na zemlji pa je tako osnovni F-16 po letnim karakteristikama (zbog manje opreme naravno) za nijansu bolji od blok52. Otuda i činjenica da su većinu vazdušnih pobeda u ratovima USA po svetu izneli F-15.

Fr

Господине Банковићу могли би сте да одрадите анализу летачког кадра с’обзиром да је просечна старост пилота ловца 43 године,и да је скоро извршена преобука два пилота на МиГ 29 у позним годинама,какво је стање на дозвучној авијацији?Видим и Блиц је о томе данас писао.

Odgovori
le

I tehničkog sastava.

Ne

Americko ratno vazduhoplovstvo je osamdesetih za vreme Reganove administracije osposobilo za kratko vreme veliki broj pilota F16, F15, A10. Officers Training School -OTS u Laghlanu Teksas. OTS je za godinu dana od civila pravio pilote koji su na bezbedan nacin mogli da lete, a medju njima je bilo dosta pilota koji su se tokom karijere proslavili. Misljenja sam da imamo daleko bolji izbor od onog iz Reganove ere u SAD gde je kriterijum za prijem u OTS bio malte ne „ako magli ogledalo moze“

iv

Jedino sto Rusi jos nisu uspeli uspesno da naprave je kontejner za obelezavanje ciljeva. Strani korisnici su se kod Suhoja oprederili vecinom za zapadne , Izraelski Lajtning i slicno te je integracija shodno tome i uradjena. Interesuje me da li to moze da se uradi i sa Migovima i koliko to uopste ima smisla. (SDPR je cak i na sajtu ima neku lasersko navodjenu bombu, nikada isprobanu al tamo je u ponudi)

Odgovori
Ma

Odlicno sve mada i tih 8 su strai dosta, i S300 koji bi stigo sa njima, nabavljamo avione koji ce svi moci u najboljem slucaju do 2030 da se koriste, kad se nabavlja i polovna avijacija trebalo bi nesto sto ce trajati barem jos 20 godina a ne samo 10-15.

Odgovori
Ob

Dali postoji neka sansa da se u njega ugradi Zhuk-m (mislim da da), onda bi imali domet radara kao F-16 ili Gripen koje poseduju komsije? Mislim da je bilo reci da ce ruski MiG-ovi imati Zhuk-me. Kolko sam procitao na internetu ova verzija je pandan ruskom SMT iako mi ne deluje kao pandan u stvari (ima manju nosivost, manje hardpointa). Gde je vi svrstavate BM vise ka SM ili SMT verziji (meni iskreno deluje kao nesto izmedju). Dal je realno vrsiti modernizaciju u Momi? Znam da ce to rusi da urade ali pitanje je kakva je opremljenost Mome, Rusi ne mogu da ponesu ceo zavod sa sobom. Da li je moguce modernizovati ovih deset 29-tki na SMT standard ali bez air-refueling opcije? Dal mislite da cemo uzeti R-77-1 Adder? Da li su Buk MB na nivou Buk-M2 (imaju 9K317, menjano je dosta elektrike)? Da li ulazi SLEP ili da li ovi MiG-ovi imaju zivotni vek od 4000 sati bez SLEP-a? Hvala na odgovorima

Odgovori
Ja

Svakako da bi najbolja opcija bila ugradnja tog radara, ali sve zavisi od uslova pod kojima nam Belorusija ustupa te avione i novca koji je naša Vlada spremna da potroši. Možda će Belorusija zahtevati da bude ugrađena njihova oprema. Po ovome što ovde piše Mig-29 BM mi je mnogo bliži standardu SM nego SMT, i čak ima slabiji radar nego onaj na SM.
Moguć je SMT standard i bez air-refueling opcije samo što se možda ne bi zvao SMT već nešto drugo. Rusi rade sve što poželiš, ugrađuju i zapadnu avioniku. Sve po želji kupca.
Prema onome što može da se nađe na internetu Buk MB je negde na nivou BUK M1-2 i koristi rakete 9M317(iste koristi i BUK M2).

Ž

Жук-МЕ је извозни радар кога поседују МиГ-29СМТ, МиГ-29М и М2 као и МиГ-29К и КУБ. Жук-М је верзија за ВКС Русије.

БМ је ипак више као СМ јер је СМТ нешто модернији а има и додатан леђни резервоар за гориво. Као и већу носивост.

Модернизацију авиона вршиће стручњаци РСК МиГ у Моми а наше особље ће учествовати сходно могућностима.

Могуће је авионе довести на СМТ сзандард а званичници су најавили интегрисање ракете Р-77. То вероватно неће бити варијанта Р-77-1 која је намењена ВКС Русије.

Бук-МБ може употребљавати ракете система Бук-М2 али нису баш на истом нивоу. Свака верзија има своје предности.

На наших 10 МиГ-29 биће продужен век на 40 година.

Ma

Može jedan članak o tome što je od RZ i PZO naslijedila koja republika nakon raspada SSSRa?Unaprijed hvala

Odgovori
St

S obzirom na saradnju beloruskih i ruskih zavoda, da li mozda postoji teoretska mogucnost da beloruski zavodi odrade modernizaciju sa ruskim komponentama na standard SM?
Ukoliko mi to budemo trazili i ukoliko bude bilo novca.
Mada opet je sve to pod znakom pitanja i svi samo pretpostavljamo i teoretisemo…
Sto se tice kapaciteta Mome nisam optimistican, ako se uzme u obzir da su MiG-21(16185) remontovali 5 godina. Jedino ako nekim cudom vrate kadrove koji su ga napustili i uloze, ili dobijemo, alate i znanje.
PS Odlican tekst i samo tako nastavite…

Odgovori
Ž

Мислим да би белоруски завод могао да изведе модернизацију или модификацију заједно са Русима.

Понављам да ће у Моми главну реч око ремонта водити Руси.

Ob

Rusi ce vrsiti radove nad migovima u Momi, nasi ce samo gledati. BTW zasto svi misle da cemo ih nabudjiti na SM nivo, zasto ne SMT. Mislim je PM rekao da cemo uzeti Zhuk-Me.

Ž

Можда буде и неки хибрид између СМ или СМТ…

Н

Живојине, одличан текст! Имам само пар питања, након читања овог и претходног текста (о белоруском ваздухопловству), па те молим за благовремене одговоре.

1) Морам да питам (као прави трговац), да ли имаш податке о цени овакве модернизације?

2) Хипотетички, да ли Белоруси могу ову модернизацију да примене и на 9.12Б верзију какву ми поседујемо?

3) Да ли су Белоруси на било какав начин/стандард модернизовали своје двоседе?

Хвала ти унапред на одговоре и само настави одличан посао.

Odgovori
Pe

Na temu modernizacije doniranih ruskih migova malo vise detalja o poslu je dato u clanku u danasnjem broju Odbrana-e. Takodje ditaknute su i neke teme sto se ticu obuke kadrova itd…

Odgovori
Ne

Nadam se da necemo imati mix ruskih i beloroskih standarda i da ce svi aparati biti modernizovani na bar SM. Sve drugo bi bila nocna mora za eksploataciju.

Odgovori
Go

Zanimljiv tekst o nabavci migova u novoj Odbrani.

Odgovori
Fl

Izgleda da nije losa ova modernizacija (BM),pod uslovom da cena bude razumna.Zhuka nema,ali budimo realni,Srbija ga tesko moze dobiti.Ima bar R-77,i to je nesto.Kao prelazno resenje,bice dobro neko vreme,a mozda i duzi period.
(Za Laik-a)-Makar i sa dva standarda (BM i SM)-ima toga svuda (po koliko standarda istovremeno koriste Rusi i Ameri na Mig-29,Su-27,F-15,a o F-16 i da ne govorimo).Nista neresljivo.
Jedino mi nije jasno sta se predvidja za motore (i za rusku i za belorusku modernizaciju).PO MENI,KLJUCNO PITANJE.Ako su na kraju resursa,a ne ucini se nesto oko njih,dzaba modernizacija opreme ako motori riknu posle godinu-dve.Ionako resurs im nije jaca strana.Zbog toga (a u vezi sa 185 mil. za ruske Migove) sam i napisao ono o kantama.
Verovatno tu ima necega sto mi nije poznato,ali i drugima,pa bi mi (nam) dobro doslo misljenje od strucnijeg i informisanijeg.
(Zivojine,pomagaj).

Odgovori
BB

Tu bih doveo vezu što se iz Klimova interesuju za bijeljinski Orao. Ima dosta vijesti na tu temu

La

Ne znam cemu ovolika polemika oko migova, PVO sistema i raketa ?

Posedovati tehnologije jeste odlika jednog drustva (nacije), a gde se trenutno kotiramo sa nekim tehnologijama mislim da je sramota reci.Neki zli jezici uzimaju “strane“ pare u dzep i podsmevaju se ljudima koji barem transparentno izloze svoj “naucni rad“.Izgleda je lakse kupiti diplomu, pljuvati sve i svakoga preko “zute stampe“, nikad vise doktora nauka i manje svetski priznatih radova.

Zhuk-M (Export Designation Zhuk-ME) tezina 220kg (najnaprednija verzija od ME je teska samo 120 kg), podrucje skeniranja +/- 85 stepeni po azimutu i +56/-40 stepeni po elevaciji, jedna od vaznijih stavki 120km domet s tim da RCS “prepoznaje“ sa “lakocom“ mete do 5 m2 (specifikacija za ME), nije AESA baziran – sto ce reci ima poteskoca sa detektovanjem aviona sa stealth tehnologijom (koliko god ona bila “smesna“ radi zadovoljavajuce na neefikasnim i neprilagodjenim PVO sistemima), nije “bas otporan“ na elektronsko ratovanje (ometanje aviona tipa EA-18G Growler/Boeing E-3 Sentry AVACS), zato treba pomoc sa “zemlje“ (PVO) i bez obzira na mozda modernizaciju boljeg tipa radara, prva linija odbrane je po nekom pravilu radar (PVO), druga linija avioni lovci, treca linija PVO rakete.A ima tu i “mozgalica“ u zadnje vreme a to je satelit – jel imamo mi to ??????????????????
Ne moraju da nas napadaju kao 1999, koliko god prelet putnickog aviona preko nase zemlje bio bezazlen, bilo bi pozeljno poznavati moguce i “nemoguce“ pretnje po taj avion – posto moze se desiti da ga obori neko od “zlih“ prijatelja, a mi cemo s obzirom na nase tehnologije misliti da ga je oborila “zla“ kometa i to ce nas povuci opet u rat koji nismo nikad zeleli, vec smo standardno uvuceni zbog naseg nepoznavanja “prirode i drustva“.

Isto tako ne znam sto se ne nabave dobri simulatori za obuku pilota, ustedecemo dosta para, jedino tako mozemo u “nasim“ uslovima dostici “kvalitet“- postati “ubojita i efikasna eskadrila“.

A sto je jos cudnije ne “eksperimentisemo“ dovoljno sa bespilotnim letilicama, s obzirom na njihove “jeftine karakteristike“.Razumem sto kompleksnija elektronika lakse je onesposobiti, dokazali Rusi sa Khibiny sistemom, a mi se jos igramo u pesku i slepo zaklinjemo u NIkolu Teslu.

Dakle pustite ljude da nabave kad vec imamo priliku za nesto naprednije,iskopiracemo nesto valjda kao Kinezi i napraviti nesto “home made“, a ako bude neko sakrivao racune ispod tepiha i zloupotrebljavao pruzenu sansu nadam se pokazacemo nasu “sloznu“ stranu.

Odgovori
fi

Gore na prvoj fotografiji taj 05 nosi, ako dobro vidim, i jednu laserski vođenu bombu. Ali, ko obeležava cilj? Pretpostavljam da iz beloruskog SU-25 koji ima takav sistem u nosu i mora da leti u formaciji sa migom-29. Isto tako – iz kog aviona se puni gorivo u letu u te migove u Belorusiji – mislim da nemaju tankera. Taj BM onda ima na centralnom pilonu i mogućnost pod-a za dopunu u drugi mig, kao palubna K-varianta, ili? Iz dva rezervara na krilima? Ili je dopuna samo za vežbe sa ruskim tankerima?

Odgovori
Zi

Belorusi su ostavili kao opciju integrisanje kontejnera sa opremom za obelezavanje ciljeva. Oni kao ni Rusi nemaju takav operativan sistem. Sa aviona BM je skinut IFR i nemaju sistem UPAZ poput MiG-29K.

To

treba biti realan,radi se o tehnologiji staroj skoro pola veka.ne treba trositi pare na nekakve modernizacije i sl,treba ih dovesti na nivo da mogu normalno da se koriste ovakvikakvi vec jesu i doke traju,traju.koliko god modernizujes stojadina on je i dalje stojadin.

Odgovori
Ne

Potpuno razocarenje. Mislio sam da cemo nakon 25 godina imati tehnoloski skok . Bolje da smo pare ulozili na modernizaciju 4 postojeca na maksimalni moguci standard 2+2. Svake godine po dva ako nista drugo. Ovako su nam opet prodali skart tehnoloski zastareo umotan u parolu ultimativnog lovca i niko vas nesme pipnuti ako ga imate. Bar neka kazu to je ta tehnologija iz 70tih 80 tih a ne da se uporedjuju sa grifenima i f16kama.

Odgovori
Pa

pricao, al dzaba.
„bicemo vojna sila u regionu“ se jace cuje.
a budale su uvek budale

pa

ali su se raspisali
ipak naj() u regionu.
ja ne verejum da je snaga i pamet u zagradi.

To

Bravo

ve

Potpuno se slažem s tobom. Nakon svih priča tipa „bićemo vojna sila u regionu“ blago sam se razočarao posle ovog teksta, slika (kokpit MiG-29BM) dovoljno govori o nivou tehničke zastarelosti čak i moderniziranih primeraka. Potpuno podržavam modernizaciju sistema PVO i mislim da smo tu trebali uložiti ove pare od aviona. Ona naša 4 sirotana remontovati za air policing i to je to. Moje skromno mišljenje.

La

Vidim da dosta ljudi ovde mesa “babe i zabe“ zato urednicima ovog sajta predlazem da upoznaju ljude u nekom od buducih clanaka sta mora da ispunjava vojni avion 4, 4 ++,4.5, 5 i 6 generacije.

Ovakvi komentari gde se uporedjuju nabavljeni avioni sa “stojadinom“ su blago receno “besmislice“.Ovo sto mi nabavljamo je platforma Ferarija ili Mercedesa, samo sto ne mozemo da ucestvujemo u velikim nagradama formule 1 za 2018, posto imamo motor iz 2012, zakrilca iz 2013, vesanje iz 2014, tacnije ne postizemo zahtevano kvalifikaciono vreme, zaostajemo 20 sekundi za najboljim u plasmanu i ne ispunjavamo 3 bezbedonosna standarda.Treba biti realan pa reci proizvodili smo “stojadina“ do 2000 godine, a sad imamo uvid ako nabavimo ove “polovnjake“ u najmoderniju tehologiju iz 2004, a pola veka nije isto sto i dekada.Ako je neki avion projektovan 1970, usao u upotrebu 1985, nadogradjen 2000, osim proizvodjaca “platforme“ niko drugi u svetu ne moze dobiti zadnji model ako nije “odani saveznik“, svi ostali ce imati opremu minimum jednu dekadu zaostatka.Mi vec tradicionalno pri svakoj kupovini imamo jedan supalj dzep gde drzimo pare.Modernizacija je u ovom slucaju proces gde nadogradjujes izabranu platformu shodno svojim mogucnostima i potrebama.

Dakle u ovom slucaju mig-29 kao “platforma“ moze biti avion 4, 4++,4.5 generacije u zavisnosti od opreme ugradjene u njemu

Odgovori
Sl

Jedno pitanje, pominje se produžetak životnog veka na 40 godina. Šta to tačno znači, koliko je tu godina ili sati onda još ostalo za nas?

Odgovori
Pa

Sasvim sigurno, od svih mogucih na oko ponuda, odabrana je najgora. Tragicno je da je jedina moguca. Okolnosti nam ne idu na ruku, u proslosti smo dobijali gotovo otpisane aparate ili ih kupovali na kilogram kao otpad. Ove cemo suvim zlatom platiti i pride ugasiti svaku domacu mogucnost na vazduhoplovnom polju. Ali sila u regionu i ne moze nam niko nista…

Odgovori
op

–Jedno pitanje, pominje se produžetak životnog veka na 40 godina. Šta to tačno znači, koliko je tu godina ili sati onda još ostalo za nas?–

Pošto naši lete 25 sati max onda je vek trjanja možda i 50 godina…
Sve u svemu slabiji su nego Gripeni i F-16 iz najbližeg okruženja. Ovi svi nosaju AiM-120C-4, a dvosedi imaju radare. Bez SMT varijante ili MiG-35 ili makar M1/M2 kao Egipat nemamo šta da tražimo.

Odgovori
Ž

Не може 50 година. Ако је произвођач прописао 40 онда тада морају бити повучени из употребе макар не летели уопште.

Pa

Koliki je propisani vek upotrebe na grckim ili turskim f-4? Sta odredjuje zivotni vek 29ki? Garantovana mehanicka ispravnost najopterecenijih i najosetljivijih delova?

op

–Не може 50 година. Ако је произвођач прописао 40 онда тада морају бити повучени из употребе макар не летели уопште.–

To je bila fora. Ali to što pišeš nema veze jer B-52 lete i 60 godina. Bitno je stanje aviona. A što se tiče modernizovanih varijanti mislim da nisu na nivou o kome se govori u vladi i nestručnim medijima i nikakvu prevlast ne možemo da ostvarimo.

Odgovori
Am

Vidim da oko 30% komentara ide u smeru da su Migovi Stojadini, kante, staro gvožđe, prevaziđeni…
Pitam se kako je iko poginuo u WWII od upotrebe raznoraznih kanti… Meni nikako nije jasno kako je kanta nešto što iz BGa može da obori avion iznad NSa, ali dobro.

Ako Vas ne mrzi, napišite nešto o praktičnoj upotrebi, na taj način da svako može da shvati šta ti Migovi donose u praktičnom sukobu.

Primera radi, Mig sa lakocom obara svaki helikopter na razdaljini od X km.
Ili, sa preciznošću od X% pogađa bombom od par stotina kila objekat i tamani sve u krugu od Y metara.

Jer neki pominju ratovanje protiv UCK, neki snevaju o padajucim Kiowama u vecitom derbiju (izem ti tu srecu), neki komentarisu u kontekstu lova na tenkove i sta ti ja znam… Pa da bi se izbegla konfuzija cemu sve ovo sluzi – napravite nešto u ovom stilu.

Hvala za tekstove i srecno

Odgovori
Ne

Ama ljudi,manite se corava posla.Nama treba 4-5 miga 31 BN(modernizovani) i SU 30 MK jer imaju veci borbeni dolet i mnogo bolje naoruzanje V-V i V-Z.Nasi hrabri i iskusni piloti to zasluzuju.Tako da Avaksi,tankeri,krstarece rakete,nosaci aviona i ostali iz NATO-a moraju puno da drze lovacke avione u pozadini ali ne bi imali avione vise za napad na nasu teritoriju( ili bilo ko drugi ).

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Branko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Od Amerike brodom do Grcke, pa onda vozom, to nije mnogo jeftinije nego npr. 48 leta do Azejberdzana, narocito ako ne moze drugacije, to je sigurno jeftinije od komercijalnih letova, mada i ja mislim da nam to ne treba, ali ako stvarno kupuju, bilo bi logicno dodati jos koju tonu nosivosti i za Nore, sta…

12. Dec 2024.Pogledaj

Boki na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Vlad Ako se trece strane odluce za dostavu avionom, tesko bi se odlucile za prevoz tim A400 zato sto je nalet preskup. Oni se okrecu jeftinim varijantama iz Ukrajine,Egipta ili Azerbejdzana itd. @Branko I sve to navedeno je izvezeno brodovima ili vozom jer je daleko jeftinije. Dostava naoruzanja avionima sluzi samo za slikanje i promocije.

12. Dec 2024.Pogledaj

Branko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Izvezeno je skoro 80 nora, Azerbejdzan je nedavno narucio 48, Kipar Tamnave, Alzir je hteo 72, ali nemamo sasije, plus da nije bilo ovog rata i da mozemo da uvezemo sasije do sada bi ih bilo znatno vise izvezeno, do sada ih je napravljeno oko 100, a moglo je duplo vise. Ova situacija nece trajati…

12. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N. Nedavno je država odustala od projekta solarne elektrane jer nisu znali da na lokaciji postoji čitavo jezero, tako da su ovakve usluge preko potrebne. Što se tiče aviona, Makedonija je kupila kontigent novih oklopnih vozila iz Amerike. Jel znate kako su stigli? Brodom do Grčke i onda vozom. Strategijski transportni avion služi za…

12. Dec 2024.Pogledaj