BEG airport status
Predstavljena najveća letelica na svetu – krila dužine fudbalskog terena, 6 B747 motora Letelicu dizajniranu za lansiranje raketa u orbitu pokretaće šest B747 motora / Foto: Stratolaunch Systems Corp.

Predstavljena najveća letelica na svetu – krila dužine fudbalskog terena, 6 B747 motora

Najveća letelica na svetu kompanije za svemirske letove „Stratolaunch Systems Corporation“ izvučena je iz hangara u kalifornijskoj pustinji Mohave kako bi prošla testiranje goriva, prenosi Vašington Post (The Washington Post). Raspona krila dužine 117 metara i dužine trupa od 71 metra, biće namenjena lansiranju raketa u orbitu.

Kako se navodi, kompanija „Stratolaunch“ u vlasništvu milijardera Pola Alena (Paul Allen) u tajnosti je projektovala i pravila letelicu poslednjih nekoliko godina, a njenim izvlačenjem iz hangara započeta je faza ispitivanja leta.

Postavljanjem letelice pod punom težinom na točkove završena faza pripreme i izgradnje / Foto: Stratolaunch Systems Corp.

– Tokom nekoliko prehodnih nedelja uklonili smo infrastrukturu za proizvodnju, kao i trospratnu skelu koja okružuje letelicu i time je po prvi put spustili u potpunoj težini na njenih 28 točkova. To je bio presudni korak u pripremanju letelice za testiranje na zemlji, proveru rada motora, kao i buduće testiranje prvog leta. – piše u saopštenju direktora „Stratolauncha“ Jean Floyda na sajtu kompanije.

Letelica sa dva trupa dugačka je 71 metar, sa rasponom krila od 117 metara i visinom repa od 15 metara, a pokretaće je šest B747 motora. Takođe, dizajnirana je za slanje raketa u orbitu sa visine od 9.100 metara, pri čemu maksimalni teret koji može da ponese iznosi 589.000 kilograma, prenosi Vašington Post.

Iako su svetski mediji preneli informaciju o dužini raspona krila koja iznosi 117 metara, što prevedeno u fite (feet) zaista jeste 385 kako je navedeno na infografiku, ostaje nejasno zašto je na istom infografiku na cifru od 117 metara dodat jedan metar viška, te stvoren utisak da je dužina raspona krila zapravo 118 metara.

Raspon krila od 117 metara duži od fudbalskog terena / Foto: Stratolaunch Systems Corp.
Težina letelice iznosi 544 hiljade kilograma / Foto: Stratolaunch Systems Corp.

– Za početak planiramo da lansiramo jednu „Pegasus XL“ raketu koju je izradila kompanija „Orbital ATK“, dok će letelica moći da lansira tri takve rakete u toku jednog leta. Narednih nedelja i meseci aktivno ćemo obavljati testiranja na zemlji i u letu, a prva demonstracija lansiranja očekuje se 2019. godine. – objašnjava Floyd.

 
Pol Alen osnovao je „Stratolaunch“ pre šest godina kako bi olakšao pristup niskoj Zemljinoj orbiti, a ta kompanija već je proizvela svemirsku letelicu za privatnu upotrebu sa posadom „SpaceShipOne“ i osvojila nagradu u vrednosti od 10 miliona dolara, piše Vašington Post.

Iako možda ne toliko javno eksponiran, projekat „Stratolaunch“ zapravo je javno predstavljen na konfereniji 2011. godine. Tom prilikom, tadašnji predstavnici kompanije, kao i vlasnik Pol Alen govorili su o očekivanjima i planovima realizacije projekta.

– „Stratolaunch“ će izraditi vazdušni sistem i omogućiti sigurniji, fleksibilniji i isplativiji pristup orbiti, kako za kargo, tako i za ljudske misije. Krajem ove dekade „Stratolaunch“ će lansirati rakete u orbitu. – objasnio je Alen.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Komentari

iv

Izgleda da ce privatne kompanije uneti pravo osvezenje u osvajanju svemira. Drzavne organizacije kao NASA imaju neki budzet pa onako natanane kao nesto rade bez velikog pritiska. To sto naprave nemora bas ni da bude ekonomicno. A ovi privatnici ce izgleda troskove lansiranja na kraju stvarno oboriti a to donosi neke uzbudljive mogucnosti! Sa uzbudjenje cekam prvo lansiranje!

Odgovori
KA

Stratolunch je propao projekat iz prostog razloga a to je :
1. ignorise iskustvo i tehnologije materijala ( to sto se nije raspao kada su ga oslonili na tockove isticu kao uspeh ) podredjujuci ih megalomanskim zeljama i fantazijama nekog napaljenog tajkuna , slicnog Hjuzu koji je u svoje vreme napravio neku slicnu skalameriju .
2. pilotirati s ovom skalamerijom je kao kad letite air-bus-om a otkaze vam jedan motor, ali mnogo teze jer
nemate osecaj da ste pilot vec kapetan kruzera .

Odgovori
Be

Covjek koji stoji iza ovog projekta je milijarder. Posta je milijarder jer se okruzio sposobnim a ne podobnim.
Tako da sam misljenja kako suna razvoju ove letjelice radili puuuuno kompetentniji inzinjeri od tebe i mene zajedno

Fl

Horizontalno lansiranje svemirskih letilica je Sveti Gral astronautike,zato sto se moze koristiti vazduh iz atmosfere za motore i za uzgon na krilima,a ne treba mu ni rampa ni kosmodrom,vec avionska pista.Slicni projekti su propali jer nisu bili dobro definisani (britanski HOTOL, recimo).Jedino je nemacki Saenger mogao uspeti-zato sto je trebao biti dvostepeni.
Ako budu sve dobro uradili,napravice dar-mar na trzistu lansiranja u nisku zemljinu orbitu.

Da

Sve je ovo lakrdija i promasaj.
Mamac za glupane da putuju u svemir.
Nikada ovo nece leteti u svemir niti nositi putnike .

Odgovori
Be

Nije tomu ni namjenjena

Mr

кад човек има милијарде (бојим се да појединци овде и не знају да напишу ту цифру, у $-има!) шта је онда глупо и шта је за њега промашај!? ја да имам те паре,хипотетички: не бих дао отказ у фирми, долазио бих опет на работу сваки дан али бих загорчавао живот својим шефовима на сваки могући начин! даље, изнајмио бих Ми-26 и напунио бих га стајским ђубривом…итеде, итеде…милијардери очито имају другачију визију живота од нас смртника…

Odgovori
Pe

Mislim da nema te elektronike koja ovo čudo može zaštititi od flatera.

Odgovori
at

Mozda niste primjetili, iako je zvanicno u penziji, Burt Rutan je ukljucen u sve ovo od samog pocetka (Scaled Compositions je njegova firma). Ne bi takva legedna dozvolila da se njegovo ime veze uz ovaj projekat da ovo nije sposobno da leti i uradi planirane aktivnosti. ;)

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Drago na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

Za razliku od dvosjeda Miga 29 i takvih većine ruskih, zapadni dvosedi su isto borbeni avioni kao i jednosedi.

08. Dec 2022.Pogledaj

Vaste na: Predstavljen novi američki strategijski bombarder B-21 Raider: Prvi novi bombarder u svetu nakon Hladnog rata

Petrovic Dusan Nemenjte sada teze onoga sta ste napisali da je izveo samo jednu misiju nad Srbijom ! (Overall, the six B-2s used in the war flew about 50 missions, less than 1 percent of the total. But they dropped about 11 percent of the bombs used in Yugoslavia, or nearly 700) Zaboravio si da…

08. Dec 2022.Pogledaj

Aca na: [INTERVJU] Direktor mađarske kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš: Tim iz Srbije bio je ključan za našu ekspertizu sa kompozitima, baza za prodaju naših aviona Balkanu biće u vašoj zemlji

Ovi za razliku od nas razmisljaju o vecoj proizvodnji,a ne o prototipovima.Svetlosnim godinama smo bili ispred Madjarske,ali smo planski unistili sve pa tako i avioindustriju.Eto kupovacemo sada avione i od Madjara.Zatvorismo ove godine i fabriku alata u Cacku koja je radila alat za nasu namensku.Porazavajuce je koliko smo sami sebe unazadili.

08. Dec 2022.Pogledaj