Najveća letelica na svetu kompanije za svemirske letove „Stratolaunch Systems Corporation“ izvučena je iz hangara u kalifornijskoj pustinji Mohave kako bi prošla testiranje goriva, prenosi Vašington Post (The Washington Post). Raspona krila dužine 117 metara i dužine trupa od 71 metra, biće namenjena lansiranju raketa u orbitu.
.@Stratolaunch initial rollout for testing drawing amazing global interest. Video & photos at https://t.co/KELrHuhfgt pic.twitter.com/RIs3iVcsU4
— Paul Allen (@PaulGAllen) 01. јун 2017.
Kako se navodi, kompanija „Stratolaunch“ u vlasništvu milijardera Pola Alena (Paul Allen) u tajnosti je projektovala i pravila letelicu poslednjih nekoliko godina, a njenim izvlačenjem iz hangara započeta je faza ispitivanja leta.
– Tokom nekoliko prehodnih nedelja uklonili smo infrastrukturu za proizvodnju, kao i trospratnu skelu koja okružuje letelicu i time je po prvi put spustili u potpunoj težini na njenih 28 točkova. To je bio presudni korak u pripremanju letelice za testiranje na zemlji, proveru rada motora, kao i buduće testiranje prvog leta. – piše u saopštenju direktora „Stratolauncha“ Jean Floyda na sajtu kompanije.
Letelica sa dva trupa dugačka je 71 metar, sa rasponom krila od 117 metara i visinom repa od 15 metara, a pokretaće je šest B747 motora. Takođe, dizajnirana je za slanje raketa u orbitu sa visine od 9.100 metara, pri čemu maksimalni teret koji može da ponese iznosi 589.000 kilograma, prenosi Vašington Post.
Iako su svetski mediji preneli informaciju o dužini raspona krila koja iznosi 117 metara, što prevedeno u fite (feet) zaista jeste 385 kako je navedeno na infografiku, ostaje nejasno zašto je na istom infografiku na cifru od 117 metara dodat jedan metar viška, te stvoren utisak da je dužina raspona krila zapravo 118 metara.
– Za početak planiramo da lansiramo jednu „Pegasus XL“ raketu koju je izradila kompanija „Orbital ATK“, dok će letelica moći da lansira tri takve rakete u toku jednog leta. Narednih nedelja i meseci aktivno ćemo obavljati testiranja na zemlji i u letu, a prva demonstracija lansiranja očekuje se 2019. godine. – objašnjava Floyd.
Pol Alen osnovao je „Stratolaunch“ pre šest godina kako bi olakšao pristup niskoj Zemljinoj orbiti, a ta kompanija već je proizvela svemirsku letelicu za privatnu upotrebu sa posadom „SpaceShipOne“ i osvojila nagradu u vrednosti od 10 miliona dolara, piše Vašington Post.
Iako možda ne toliko javno eksponiran, projekat „Stratolaunch“ zapravo je javno predstavljen na konfereniji 2011. godine. Tom prilikom, tadašnji predstavnici kompanije, kao i vlasnik Pol Alen govorili su o očekivanjima i planovima realizacije projekta.
– „Stratolaunch“ će izraditi vazdušni sistem i omogućiti sigurniji, fleksibilniji i isplativiji pristup orbiti, kako za kargo, tako i za ljudske misije. Krajem ove dekade „Stratolaunch“ će lansirati rakete u orbitu. – objasnio je Alen.
ivan
Izgleda da ce privatne kompanije uneti pravo osvezenje u osvajanju svemira. Drzavne organizacije kao NASA imaju neki budzet pa onako natanane kao nesto rade bez velikog pritiska. To sto naprave nemora bas ni da bude ekonomicno. A ovi privatnici ce izgleda troskove lansiranja na kraju stvarno oboriti a to donosi neke uzbudljive mogucnosti! Sa uzbudjenje cekam prvo lansiranje!
KAMARAD
Stratolunch je propao projekat iz prostog razloga a to je :
1. ignorise iskustvo i tehnologije materijala ( to sto se nije raspao kada su ga oslonili na tockove isticu kao uspeh ) podredjujuci ih megalomanskim zeljama i fantazijama nekog napaljenog tajkuna , slicnog Hjuzu koji je u svoje vreme napravio neku slicnu skalameriju .
2. pilotirati s ovom skalamerijom je kao kad letite air-bus-om a otkaze vam jedan motor, ali mnogo teze jer
nemate osecaj da ste pilot vec kapetan kruzera .
Beduin
Covjek koji stoji iza ovog projekta je milijarder. Posta je milijarder jer se okruzio sposobnim a ne podobnim.
Tako da sam misljenja kako suna razvoju ove letjelice radili puuuuno kompetentniji inzinjeri od tebe i mene zajedno
Fly Ku
Horizontalno lansiranje svemirskih letilica je Sveti Gral astronautike,zato sto se moze koristiti vazduh iz atmosfere za motore i za uzgon na krilima,a ne treba mu ni rampa ni kosmodrom,vec avionska pista.Slicni projekti su propali jer nisu bili dobro definisani (britanski HOTOL, recimo).Jedino je nemacki Saenger mogao uspeti-zato sto je trebao biti dvostepeni.
Ako budu sve dobro uradili,napravice dar-mar na trzistu lansiranja u nisku zemljinu orbitu.
David
Sve je ovo lakrdija i promasaj.
Mamac za glupane da putuju u svemir.
Nikada ovo nece leteti u svemir niti nositi putnike .
Beduin
Nije tomu ni namjenjena
Mrgud
кад човек има милијарде (бојим се да појединци овде и не знају да напишу ту цифру, у $-има!) шта је онда глупо и шта је за њега промашај!? ја да имам те паре,хипотетички: не бих дао отказ у фирми, долазио бих опет на работу сваки дан али бих загорчавао живот својим шефовима на сваки могући начин! даље, изнајмио бих Ми-26 и напунио бих га стајским ђубривом…итеде, итеде…милијардери очито имају другачију визију живота од нас смртника…
Peca
Mislim da nema te elektronike koja ovo čudo može zaštititi od flatera.
atg51
Mozda niste primjetili, iako je zvanicno u penziji, Burt Rutan je ukljucen u sve ovo od samog pocetka (Scaled Compositions je njegova firma). Ne bi takva legedna dozvolila da se njegovo ime veze uz ovaj projekat da ovo nije sposobno da leti i uradi planirane aktivnosti. ;)