BEG airport status
Predstavljena najveća letelica na svetu – krila dužine fudbalskog terena, 6 B747 motora Letelicu dizajniranu za lansiranje raketa u orbitu pokretaće šest B747 motora / Foto: Stratolaunch Systems Corp.

Predstavljena najveća letelica na svetu – krila dužine fudbalskog terena, 6 B747 motora

Najveća letelica na svetu kompanije za svemirske letove „Stratolaunch Systems Corporation“ izvučena je iz hangara u kalifornijskoj pustinji Mohave kako bi prošla testiranje goriva, prenosi Vašington Post (The Washington Post). Raspona krila dužine 117 metara i dužine trupa od 71 metra, biće namenjena lansiranju raketa u orbitu.

Kako se navodi, kompanija „Stratolaunch“ u vlasništvu milijardera Pola Alena (Paul Allen) u tajnosti je projektovala i pravila letelicu poslednjih nekoliko godina, a njenim izvlačenjem iz hangara započeta je faza ispitivanja leta.

Postavljanjem letelice pod punom težinom na točkove završena faza pripreme i izgradnje / Foto: Stratolaunch Systems Corp.

– Tokom nekoliko prehodnih nedelja uklonili smo infrastrukturu za proizvodnju, kao i trospratnu skelu koja okružuje letelicu i time je po prvi put spustili u potpunoj težini na njenih 28 točkova. To je bio presudni korak u pripremanju letelice za testiranje na zemlji, proveru rada motora, kao i buduće testiranje prvog leta. – piše u saopštenju direktora „Stratolauncha“ Jean Floyda na sajtu kompanije.

Letelica sa dva trupa dugačka je 71 metar, sa rasponom krila od 117 metara i visinom repa od 15 metara, a pokretaće je šest B747 motora. Takođe, dizajnirana je za slanje raketa u orbitu sa visine od 9.100 metara, pri čemu maksimalni teret koji može da ponese iznosi 589.000 kilograma, prenosi Vašington Post.

Iako su svetski mediji preneli informaciju o dužini raspona krila koja iznosi 117 metara, što prevedeno u fite (feet) zaista jeste 385 kako je navedeno na infografiku, ostaje nejasno zašto je na istom infografiku na cifru od 117 metara dodat jedan metar viška, te stvoren utisak da je dužina raspona krila zapravo 118 metara.

Raspon krila od 117 metara duži od fudbalskog terena / Foto: Stratolaunch Systems Corp.
Težina letelice iznosi 544 hiljade kilograma / Foto: Stratolaunch Systems Corp.

– Za početak planiramo da lansiramo jednu „Pegasus XL“ raketu koju je izradila kompanija „Orbital ATK“, dok će letelica moći da lansira tri takve rakete u toku jednog leta. Narednih nedelja i meseci aktivno ćemo obavljati testiranja na zemlji i u letu, a prva demonstracija lansiranja očekuje se 2019. godine. – objašnjava Floyd.

 
Pol Alen osnovao je „Stratolaunch“ pre šest godina kako bi olakšao pristup niskoj Zemljinoj orbiti, a ta kompanija već je proizvela svemirsku letelicu za privatnu upotrebu sa posadom „SpaceShipOne“ i osvojila nagradu u vrednosti od 10 miliona dolara, piše Vašington Post.

Iako možda ne toliko javno eksponiran, projekat „Stratolaunch“ zapravo je javno predstavljen na konfereniji 2011. godine. Tom prilikom, tadašnji predstavnici kompanije, kao i vlasnik Pol Alen govorili su o očekivanjima i planovima realizacije projekta.

– „Stratolaunch“ će izraditi vazdušni sistem i omogućiti sigurniji, fleksibilniji i isplativiji pristup orbiti, kako za kargo, tako i za ljudske misije. Krajem ove dekade „Stratolaunch“ će lansirati rakete u orbitu. – objasnio je Alen.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Komentari

iv

Izgleda da ce privatne kompanije uneti pravo osvezenje u osvajanju svemira. Drzavne organizacije kao NASA imaju neki budzet pa onako natanane kao nesto rade bez velikog pritiska. To sto naprave nemora bas ni da bude ekonomicno. A ovi privatnici ce izgleda troskove lansiranja na kraju stvarno oboriti a to donosi neke uzbudljive mogucnosti! Sa uzbudjenje cekam prvo lansiranje!

Odgovori
KA

Stratolunch je propao projekat iz prostog razloga a to je :
1. ignorise iskustvo i tehnologije materijala ( to sto se nije raspao kada su ga oslonili na tockove isticu kao uspeh ) podredjujuci ih megalomanskim zeljama i fantazijama nekog napaljenog tajkuna , slicnog Hjuzu koji je u svoje vreme napravio neku slicnu skalameriju .
2. pilotirati s ovom skalamerijom je kao kad letite air-bus-om a otkaze vam jedan motor, ali mnogo teze jer
nemate osecaj da ste pilot vec kapetan kruzera .

Odgovori
Be

Covjek koji stoji iza ovog projekta je milijarder. Posta je milijarder jer se okruzio sposobnim a ne podobnim.
Tako da sam misljenja kako suna razvoju ove letjelice radili puuuuno kompetentniji inzinjeri od tebe i mene zajedno

Fl

Horizontalno lansiranje svemirskih letilica je Sveti Gral astronautike,zato sto se moze koristiti vazduh iz atmosfere za motore i za uzgon na krilima,a ne treba mu ni rampa ni kosmodrom,vec avionska pista.Slicni projekti su propali jer nisu bili dobro definisani (britanski HOTOL, recimo).Jedino je nemacki Saenger mogao uspeti-zato sto je trebao biti dvostepeni.
Ako budu sve dobro uradili,napravice dar-mar na trzistu lansiranja u nisku zemljinu orbitu.

Da

Sve je ovo lakrdija i promasaj.
Mamac za glupane da putuju u svemir.
Nikada ovo nece leteti u svemir niti nositi putnike .

Odgovori
Be

Nije tomu ni namjenjena

Mr

кад човек има милијарде (бојим се да појединци овде и не знају да напишу ту цифру, у $-има!) шта је онда глупо и шта је за њега промашај!? ја да имам те паре,хипотетички: не бих дао отказ у фирми, долазио бих опет на работу сваки дан али бих загорчавао живот својим шефовима на сваки могући начин! даље, изнајмио бих Ми-26 и напунио бих га стајским ђубривом…итеде, итеде…милијардери очито имају другачију визију живота од нас смртника…

Odgovori
Pe

Mislim da nema te elektronike koja ovo čudo može zaštititi od flatera.

Odgovori
at

Mozda niste primjetili, iako je zvanicno u penziji, Burt Rutan je ukljucen u sve ovo od samog pocetka (Scaled Compositions je njegova firma). Ne bi takva legedna dozvolila da se njegovo ime veze uz ovaj projekat da ovo nije sposobno da leti i uradi planirane aktivnosti. ;)

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

TheDictator na: Direktor Avio Stara za Tango Six: Tekst na N1 mi je napravio štetu, ne vrbujemo Er Srbijine avio-mehaničare, nacionalna avio-kompanija nam nije jedini klijent

Tako je. Saglasan sam da se ovde bar moze cuti druga strana price, za razliku od USA. U toj diktaturi su dva 737 MAX-a morala da padnu, a jos nekoliko zamalo da padne, kako bi se tek onda cula druga strana price.

22. Feb 2024.Pogledaj

Yrraf na: Direktor Avio Stara za Tango Six: Tekst na N1 mi je napravio štetu, ne vrbujemo Er Srbijine avio-mehaničare, nacionalna avio-kompanija nam nije jedini klijent

Ne razumem zašto USA, koja je država sa najvećim brojem avionskih nesreća (https://www.statista.com/statistics/262867/fatal-civil-airliner-accidents-since-1945-by-country-and-region/) proglašavate diktaturom, ali OK, svako ima pravo na mišljenje. Činjenica je da Boeing ima jaka politička leđa i da im FAA baš mnogo gleda kroz prste i da ih samo politička odluka države drži sigurnim od bankrota, ali nazvati ih diktaturom je…

22. Feb 2024.Pogledaj

Rex na: Direktor Avio Stara za Tango Six: Tekst na N1 mi je napravio štetu, ne vrbujemo Er Srbijine avio-mehaničare, nacionalna avio-kompanija nam nije jedini klijent

Samo nije dobro kada jednu stranu priče iznese čovek imenom i prezimenom na vazduhoplovnom portalu koji ne čita baš svako u Srbiji, a drugu stranu priče iznese mainstream medij, koji se hvali kao nekom nezavisnošću i objektivnošću, i koji čitaju milioni, sa udarnim naslovima tipa ugrožena bezbednost aviona, a sve se pozivajući na anonimne izvore…

22. Feb 2024.Pogledaj

Nikola P. na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

Samo da konstatujem da ova greska ne bi mogla da se desi na standardnoj pisti na aerodromu Beograd, ali na umetnutoj pisti se desila. Kada udjes u pogresan voz, onda su sve stanice pogresne...

22. Feb 2024.Pogledaj

Lucky na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

UVEK JE LJUDSKI FAKTOR!!! ZATO POSTOJE RIGOROZNE MERE U OZBILJNIM KOMPANIJAMA ,KOGA ZAPOSLJAVAJU!!! ZA TE OZBILJNE KOMPANIJE,NEKI TAMO SERTIFIKAT NE ZNACI NISTA,PILAZE SE KOD NJIH!!!NARAVNO DA JE TO ZA VAS SPANSKO SELO JER GLAVNI VEZE NEMAJU!!!!

22. Feb 2024.Pogledaj