[REPORTAŽA] BIAS 2019: Rumunsko remek-delo među aeromitinzima

19. sep 2019

Erbas: Nema zamene Super Pume pre 2030. godine

18. sep 2019

[FOTO REPORTAŽA] AIRPOWER 2019: Loše vreme nije pokvarilo zabavu

12. sep 2019

Vojska Srbije u Rusiji učestvuje na prvoj rusko-srpskoj PVO vežbi “Slovenski štit 2019“

11. sep 2019

Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

11. sep 2019

Vučić: Kineske naoružane bespilotne letelice za 6 meseci u Srbiji, zbog njih nam neće uvesti sankcije a tehnologije sa njih će biti primenjene na domaćoj BPL Pegaz

9. sep 2019

[FOTO REPORTAŽA] „Povratak 2019“: Novi srpski H145M premijerno pred kišom metaka

9. sep 2019

Crna Gora će za obuku deset pilota za helikopter Bell 412 izdvojiti 110.000 evra

6. sep 2019

[FOTO REPORTAŽA] MAKS 2019: Mnoštvo premijera, solidna statika ali slabiji letački program

5. sep 2019

Nakon 15 godina odškolovani prvi podoficiri za vazduhoplovnotehničku službu

26. avg 2019

Američka vojska kupuje raketni sistem Iron Dome

22. avg 2019

[ANALIZA] Kako su za sada opremljeni helikopteri Mi-35M RV i PVO Vojske Srbije

19. avg 2019

[POSLEDNJA VEST] Prve zvanične fotografije srpskih Mi-35M: Delegacija Ministarstva odbrane posetila fabriku helikoptera “Rosvertol“

16. avg 2019

Ansat, prvi laki višenamenski helikopter konstruisan u Rusiji nakon raspada SSSR-a

14. avg 2019

Ministar odbrane obišao Centar za obuku RV i PVO na vojnom aerodromu “Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“

13. avg 2019

Uspeli smo: Tim mladih vazduhoplovnih inženjera otputovao u Nemačku, novac potreban za takmičenje prikupljen!

12. avg 2019

Neizvesna budućnost borbene flote RV Poljske, moguće skoro povlačenje lovaca MiG-29

8. avg 2019

Obavljen prvi let demonstratora ruske izviđačko-borbene bespilotne letelice S-70 “Аhotnјik“

5. avg 2019

Dan avijacije: Na Batajnici otkrivena tabla sa novim nazivom aerodroma; komandant 204. vbr: godišnje odškolujemo 5 do 10 novih pilota, MiG-21 ostaje u upotrebi do 2025. godine

2. avg 2019

Kanada započela postupak nabavke novih višenamenskih borbenih aviona

1. avg 2019
[FOTO REPORTAŽA] Kraj jedne ere: Grčka povukla iz naoružanja izviđačke avione RF-4E
"Kraj filma" / Foto: Dragan Cvetić

[FOTO REPORTAŽA] Kraj jedne ere: Grčka povukla iz naoružanja izviđačke avione RF-4E

Na javnoj ceremoniji koja je organizovana 5. maja, Vazduhoplovne snage Grčke okončale su operacije svoje 348. taktičke izviđačke eskadrile “Eyes“. Ova izviđačka jedinica koja je bila stacionirana u vazduhoplovnoj bazi Larisa, 215 km severo-zapadno od grčke prestonice Atine, delovala je u okviru 110. taktičkog borbenog puka.

Od svog osnivanja 1953. godine, 348. eskadrila je za 64 godine naletela 181.000 sati od čega je 1400 sati bilo na avionu Republic F-84G “Thunderjet“ modifikovanom za izviđačke zadatke, 1600 sati na jednosedom izviđaču Lockheed RT-33A “Shooting Star“, 80.000 sati na Republic RF-84F “Thunderflash“ i neverovatnih 98.000 sati naleta na izviđačkom avionu McDonnell Douglas RF-4E “Phantom II“.

Izviđačka varijanta aviona po kojem laici nazivaju sve lovce zapadne proizvodnje / Foto: Dragan Cvetić

Rasformiranje 348. eskadrile je obeleženo atraktivnim i dinamičnim preletom tri poslednja  operativna grčka izviđačka Fantoma (evidencijski brojevi 7499, 7450 i 71765) koje je na nebu iznad Larise, na njihovom poslednjem letu, pratio par modernih grčkih borbenih aviona, dvosed Lockheed Martin F-16D Block 52 “Fighting Falcon“ i jednosed Dassault Mirage 2000EGM.

Ipak, zvezda ceremonije bio je avion RF-4E ev. broja 7499 koji je specijalno dekorisan atraktivnim bojama i natpisom “The End of the film“. Avion se posle sletanja zaustavio na svečanoj stajanci gde je, postavljen između svog prethodnika RF-84F i nalsednika F-16C, njegova posada poslednji put isključila motore General Electric J79.

Osim u Grčkoj Fantomi se još mogu videti u Japanu i Iranu / Foto: Dragan Cvetić

U periodu od 1978. i 1994. godine Grčka je nabavila 35 taktičkih izviđača RF-4E od čega je 8 u varijanti sa pretkrilcima isporučeno iz SAD dok je 27 aviona isporučeno između 1993. i 1994. iz viškova nemačkih vazduhoplovnih snaga. Samo 20 bivših aviona koji su pripadali Luftwaffe je uvedeno u naoružanje dok su preostali primerci služili kao dragoceni izvor rezervnih delova za sve starije i logistički zahtevnije avione koji potiču još iz vijetnamske ere.

Povlačenjem RF-4E iz naoružanja RV Grčke ova izviđačka verzija sjajnog Fantoma II završila je svoju karijeru u Evropi ali ostaje u operativnoj upotrebi i to u samo još dva korisnika u Aziji – Japan koristi RF-4EJ dok Iran još uvek upotrebljava RF-4E.

Dvosed F-16D Block 52 “Fighting Falcon“ / Foto: Dragan Cvetić

Pored toga što je RF-4E povučen iz naoružanja, Grčka je zadržala dve veoma potentne eskadrile koje koriste Phantom II, to su 338. lovačko-bombarderska eskadrila i 339. eskadrila za sve vremenske uslove a one se nalaze u sastavu 117. taktičkog borbenog puka u vazduhoplovnoj bazi Andravida, koja se nalazi 215 km zapadno od Atine, na obali Jonskog mora. Ove dve jedinice koriste presretače/lovce-bombardere F-4E koji se u naoružanju RV Grčke nalaze još od 1974. godine.

Fantom II je grčka vojska prepoznala kao vrlo moćnu platformu pa je zbog toga na 36 F-4E produžen životni vek a njihova avionika je modernizovana u programu  „Peace Icarus 2000“ koji je sproveden između 1997. i 2005. Očekuje se da će ovi avioni, označeni kao F-4E AUP, ostati u upotrebi RV Grčke bar do 2020. godine ako ne i duže.

Republic RF-84F Thunderflash / Foto: Dragan Cvetić

Uloga RF-4E kojima je u vazduhoplovnim snagama Grčke izvršavano analogno izviđanje, je sada istorija a njih će naslediti flota aviona Lockheed Martin F-16 Block 52+ koji su opremljeni digitalnim taktičkim izviđačkim sistemom Goodrich DB-110 koji omogućuje izviđanje danju i noću koristeći tehnologiju elektro-optičkog senzora. Slike sa DB-110 se mogu prebacivati analitičarima u zemaljskoj stanici u realnom vremenu za neposredno korišćenje i analizu.

Takođe kontejnere Thales ASTAC za elektronsko prikupljanje podataka (ELINT – electronic-intelligence) koje su u prošlosti nosili RF-4E sada će se češće koristiti na višenamenskim borbenim avionima Mirage-2000 koji baziraju na aerodromu Tanagra.

Komentari

S

Odlican vazduhoplov. Mogli bi mi da ih zamolimo za kakvu donaciju?
Resimo se Orlova i imamo dva puka, jednog sa mig29 i drugog sa ovim fantomima. Najjaci bi bili onda.

Odgovori
M

I ovako smo najjači!

D

To su prastari avioni (svi proizvedeni 1970-ih) koji nemaju vise puno zivota a izvor reservnih dijelova je sve majni i manji.

A RF-4 je same izvidac, ne jurisnik ili lovac.

Bolje 2 eskadrile MiG-29 ili JAS-39.

M

Прошле године (2016, јула) ја у Паргу акомодам се у море Јонско, пржим на сунцу грчком… кад заждимише 2 Ф-4 Фантома у бришућем лету изнад мора, какав леп је то призор био!

Odgovori
t

mene su nadletali isto 2016 pocetkom juna ali na severu iznad Dionisosa blizu Solina
pozdrav Djordje

M

salut!
кад год сам у Грчку фото-апарат је увек на стенд-бај баш због оваквих ствари…Грци имају шта да покажу од РВ!

М

Мене су надлетали Ф-15, али `99-те. Преживесмо.

Ф-4 је трапав авион, али је уведен `60`их година. Уствари био је замена за А4 Скајхоука.
Американци неће да признају, али МиГ 21 је био много супериорнији од Ф4, а рат су практично изгубили због руске технике и наравно инструктора.
http://webtribune.rs/strogo-cuvana-vojna-tajna-amerika-je-izgubila-rat-jer-su-u-vijetnamu-bili-rusko-oruzje-i-instruktori/#

Било би лепо имати једног испред Музеја ваздухопловства.

M

@Милосаве

Па што не обори ту 15-тицу и да коначно срушимо и тај мит о Ф-15 да ни један није оборен у борби (још кад би то било у ваздушном дуелу, ихх!) :)

А и овај извор везан за вијетнамски рат, мислим гледај које пишу: „…158 bazuka za gađanje aviona sa površine.“ Базуке за гађање авиона!? Мислим стварно, могли су мало да се потруде…

И ја мислим да би лепо било да и ми удомимо једног Фантома!

i

Grci imaju neke zaista atraktivne seme bojenja pravi izazov za maketare! Fantom ce meni uvek ostati sinonim za pravi borbeni avion!

Odgovori
T

U Radovicima je ponekad bila fregata i orao je napadao iz raznih uglova.

Odgovori

Preko 3 200 sati po avionu leteli u proseku skoro 100 000 sati…, od toga 20 bilo polovno (na brzinu sam preleteo preko teksta, mozda su i ovi prvi bili polovni), to je ono sto uporno isticem kao najveci problem MIG-29

Nama SVI MIG 29 iz ex SFRJ zajedno nisu naleteli nesto preko tih 3 200 sati.
Koja je to razlika u obucenosti pilota u odnosu na nase. Nisu 99. samo avioni bili problem, nasi piloti nisu bili dorasli svojim protivnicima, ni PVO nije bio na visini zadatka.
Ovim nikako ne zelim da vredjam ili budem zlurad, samo da istaknem nesto sto je toliko ocigledno, a preko cega se neprekidno prelazi. Upravo zato mi imamo klovnove kao sto je onaj Svetozar Radisic koji laprda o „neokortikalnom ratu“, a mi ni ovaj konvecnionalni ne razumemo.

Odgovori
D

Bravo doktore,upravo si uporedio pilote jedne od siromašnijih zemalja Evrope,zemlje kojoj lovačka avijacija nije letela jer nisu imali 180 000€ da kupe bedne akumulatore,sa američkim i ostalim koji praktično ne izlaze iz kokpita.
Sramota je to da pišeš o ljudima koji su herojski dali živote za svoju zemlju,iako su znali da čine samoubistvo.

@Drazden

Zasto polemises kada nisi u stanju ni da razumes sta pisem? Ja ciljam na to da mig-29 nije u stanju da pruzi adekvatnu obuku za pilote, jer jednostavno ni zmaj aviona ni motor nisu u stanju da zadovolje godisnji nalet od 300 sati – na stranu to sto je avion zastareo jos 1990. godine. Avion ima remontni ciklus na 700 letnih casova ili 10 godina. Od tih 700 sati na papiru u stvarnosti je od 14 ex SFRJ mig-29 od 87-96 zadatu cifru ispunio samo jedan aparat, dok je ubedljivo najveci broj bio na polovini tog naleta.

Tvoji argumenti su kafanski i infantilni: Ako smo najsiromasnija zemlja Evrope, onda nam ne treba lovacka avijacija ili treba da predjemo na daleko jeftiniji vojni avion, a MIG-29 je po ceni letnog casa skuplji nego BILO KOJI AVION IV generacije – kada se uzme cena aviona i naoruzanja, ukupnog resursa…

M

не везано за пензионисане грчке РФ-4Е….у вези „афере“ акумулатори, акумулатори су сво време били ту, код нас, само затурени у магацину!

И пустите пале пилоте…нека им је вечна слава.

S

Sad ce nama i celom svetu kvazi strucnjak rX iz neke nedodjije da objasni kako Mig-29 ne valja.Ljudi iz celog sveta jedno, a on sam protiv svih.

Mi ne znamo kako aluminijum oksidira, isto tako nam govori kako zmaj aviona nije dobro dizajniran.Navodno se poziva na lose komponente pri izgradnji (to strucnjaci sa interneta, otkrivaju Ruske podvale).Ajde naucnice objasni kako Nemci taj isti kvalitet aviona odrzavaju sa malo sredstava, dok drugi osim Rusa se izivljavaju na takvima aparatima i troskove odrzavanja povecavaju.Za vasu informaciju vrlo jednostavno : Ne akaju avione do krajnjeg maksimuma , posto tacno proracunaju koliko ce aparat biti u upotrebi – kako efikasno iskoristiti aparat do kraja resursa sa minmalnim mogucim zamorom materijala.Kako Vas bre nije sramota, izmedju ostalog gde je taj Vas elaborat predstavljen kao cinjenica ? Pa da vidimo ko je klovn, a ko ekspert u avioindustriji.

Neki nasi piloti su znali jos na poletanju da “guraju“ aparat do maksimuma kako bi parirali nekim pilotima sa aeromitinga.Niko im nije objasnio da to ne moze, jedno je aparat za potrebe mitinga – sasvim drugo za redovno koriscenje.A zamor materijala su imali kao nastavni predmet….dakle pitanje je samo discipline i inovacija u odrzavanju takvog aparata.Nemci nisu samo gledali uputstva o odrzavanju vec strucno pravili inovacije.

Mnogi ovde spominju Izrael, ali niko ne spominje kako su oni od vojnih “krseva“ uvek pokusavali izvlaciti maksimum sa inovacijama.

Nikad nije bilo isplativo samo kupiti i bahato koristiti.

n

@rx
Odlicna analiza i poenta.

D

@rx
Naravno da mi svi ovde znamo o čemu ti pišeš. Tvoja jedina poenta je blaćenje Mig-a,ali to me sad stvarno ne zanima, jadno je pominjanje stradalih pilota. Nisu oni krivi što su bili nedorasli agresoru u svakom smislu. Vrlo dobro znaš kad su ti avioni stigli kod nas,u najgorem periodu ove i one države. Par godina pred raspad i rat. Kada je najviše trebalo da lete i obučavaju se,rat je besneo,država im se raspadala…Misliš da je tada neko obraćao pažnju na eskadrilu 29-ki i njihove pilote? Pritom,taj avion nije korošćen u ratu. O ekonomskoj situaciji u to vreme ne treba trošiti reči,pa gorivo se kupovalo na ulici. Par godina kasnije,oni su uzletali u tim avionima protiv najmoćnije vojne alijanse na svetu…I ti onda kažeš kako nisu dorasli protivnicima…sramota.
Što se tiče sadašnjeg izbora polovnih Mig-29…ako nisi u stanju da shvatiš zašto nam je to u ovom trenutku jedina moguća opcija,nikad nećeš ninshvatiti.

@Mrgud
Akumulatori su bili tu,zatureni,nisu znali za njih,znači nisu ih imali. Da su imali novca kupili bi ih istog momenta, ne bi dozvolili da im avioni stoje prizemljeni zbog toga.

M

@Drezden
Не Дрездене тако то не бива! Акумулатори су били ТУ, у магацину, а у ВОЈНОМ магацину такве „стварчице“ не могу/не смеју да се губе…

@SF
Ovo je V put da pokusavas da me izazoves da udjem sa tobom u neku polemiku, takvu patologiju ne razumem i nisam po struci psihijatar, tako da je najbolje da potrazis strucnu pomoc. Ponovo te molim mene u svojim komentarima ne spominji, ponajvise jer polemises sam sa sobom, ne sa mnom.

@Drazden, ja ne mogu da se raspravljam sa nekim ko nije upoznat sa cinjenicom da je MIG-29 koriscen u ratu u Hrvatsoj. Ili ko ne zna koliki je resurs aviona MIG-29 i sl…
Pre pisanja bilo kog posta, nije zgoreg barem upoznati se sa osnovnim stvarima

S

rX

Niko ne polemise sa tobom uopste, ti ovde dajes komentare koji su krajnje nestrucni, nemaju argumente.Tvoje kritike koje su ocigledno proizasle samo iz vasih predrasuda nemaju konstruktivnost.To sto Vi podnosite, analizirate nema veze sa realnom primenom.Ako vec spominjete neki kvalitativni model selekcije i obuke, “punokrvni“ lovacki avion ne sluzi obuci pilota, piloti koji dodju u takvu jedinicu vec su morali proci odredjene selekcije, ostaje samo kratki trenazni proces za navikavanje na aparat, nakon toga “brusenje“ vestina i takticko uskladjivanje.

Zato inace danas skolski avioni su uglavnom dizajnirani za jeftin cas naleta i manevarske sposopnosti na podzvucnim brzinama.Jer realno vecina stvari za dejstva se obavlja na tim podzvucnim brzinama.

To sto mi nemamo dovoljno sredstava za kvalitetnu obuku nema veze sa jednim aparatom.Da to tako moze svi bi presli na takav model.
Remontni ciklus ponovicu jos jednom – Nemci objasnjavaju kako se to radi kad si strucan u necemu, ne citaju samo uputstva proizvodjaca vec prave inovacije.

I na kraju ko ste Vi da zabranite necije misljenje, odgovoricu Vam niko i nista ! Ako vec ne citate moje napisano, verovatno niste morali pisati replike.

1

@rx

MiG-29 koriscen u ratu u Hrvatskoj? Al si ti naseo na mit…

M

@126LAE….jeste, mig-29 je koriscen u ratu u hrvatskoj. Verovatno samo jednom kada je bombardovan Slavonski Brod. Nekoliko lovaca MiG-29 je učestvovalo u napadu na Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu 1991. odnosno 1992. godine. Njihova zadaća je bila lovačka zaštita udarnih grupa jurišnih aviona ili demonstrativni letovi nad gradovima. Samo jedan MiG-29 je ozbiljno oštećen prilikom bombradovanja mosta na reci Savi kod Slvaonskog Broda 1992. godine kada je u istoj akciji oboreno onih 6 migova 21. Za razliku od 21-ca, 29-ka je uspela da se vrati i sleti, ali ostecenja su bila takva da su mogli samo da ga rashoduju. Na jutjubu je nekad bio video gde u zadnjim sekundama 29-ka prolece kroz kadar. Ta scena traje doslovno 2 sekunde ali dovoljno da se prepozna tip letelice.

1

@Miki

On jeste koriscen jednom u napadu na Banski dvor i u tom napadu na Slavonski brod, ali su uglavnom radili ono sto zapad zove Combat Air Patrol i u par slucajeva demonstrativni letovi, i obicno su leteli sami. Nakon 1992. nisu bili korisceni. Sto se tice ostecenja, nije tacno da je taj MiG-29 nakon napada na most kod Slavonskog Broda bio toliko ostecen da su mogli samo da ga rashoduju, jer smo nakon gradjanskog rata imali sve na broju, u suprotnom imamo fantoma i neslaganje u racunu posle NATO agresije 1999.(7 oboreno, 3 unistena na zemlji, 6 preostalo).

Ž

Нити један МиГ-29 није расходован нити оштећен у сукобима 1991/92.

Такође никада у једној акцији није оборено 6 МиГ-ова 21 ЈРВ-а. Укупни губици 1991/92. износе 5 МиГ-21бис и 2 МиГ-21Р.

М

У неко време постојао је часопис Гласник РВ и ПВО који је рађен врхунски. Уредник је био генерал Ончевски. Сећам се једног чланчића где су рекли да су се Холанђани направили паметни и смањили налет и наравно добили су по тамбури. Иначе НАТО стандард је 150ч годишње за учешће на вежбама, али њихови летови трају дуже. Наши су имали око 100ч годишње и летови су трајали око 30-40мин. Били су одлично обучени. Са 3-4 лета пилот практично није излазио из авиона. Друго је што су паметњаковићи `90-их све урадили да то упропасте.
Шта рећи они који су имали на МиГ-овима 1000 сати били су цареви, 2000 ч за јуришнике и 3000 ч за хеликоптер. МиГ је одличан авион и сви типови су се показали као изванредни, а МиГ29 је тај који нашим пилотима лежи уосталом као и руска техника која трпи силу.

S

Zaboravih da kazem napredovale su dosta tehnologije, danas postoji srecom laptop dijagnostika pa se lako moze utvrditi pilot/piloti koji se ne pridrzavaju unapred dogovorenih pravila posle svakog leta.Takodje proizvodjac moze utvrditi greske mehanicara prilikom loseg odrzavanja na samom aparatu bez evidencije korisnika.

Odgovori
S

O problemima kvaliteta i resursima i cijenama eksploatacije automobila Lada, Moskič, Volga, Golf, Mercedes znamo poprilično dosta. O avionima očigledno bitno manje. Citirao bih samo dio teksta izvanrednog autora i pilota Suada Hamzića koji govori o nekim drugim avionima , ali o istim ili makar skoro istim eksploatacionim problemima.

Suad Hamzić : Letačke priče Suada Hamzića: Kako sam ispitivao prototip aviona RF-5E

„Resurs aviona F-5 do prve generalne revizije (IRAN) iznosio je 8.000 sati letenja a kod MiG-a 1.200, maksimalno 1320 sati. Motori F-a su imali resurs od 2.400 sati a broj revizija je bio neograničen dok su MiG-ovi motori imali resurs oko 400 – 500 sati a posle jedne revizije, uostalom kao i sam MiG išli su u staro gvožđe!

Specifična potrošnja goriva MiG-ovih motora bila je višestruko veća od potrošnje F-ovih a to nije bilo nevažno ni sa ekonomskog, posebno operativno-taktičkog aspekta…“

Odgovori
S

Voleo bih da znam o cemu pricate ?

Jel znate da je ovo 2017 i 21 vek, promenile su se tehologije malo – zar niste upoznati ? A primer iz 90 tih gde Nemci znaju da odrzavaju po vasim recima los Ruski avion nije Vam malo cudno i pri tome kazu da je jeftin za odrzavanje ? Dakle ko ovde iznosi demagogiju ?

Daj nemojte komentarisati gluposti, mi da smo sposobni koliko se pravimo odavno smo mogli proizvoditi mlazne motore.Ali niko da kaze kako ne znamo i ne umemo.Ali zato znamo da kupimo, ajde molim Vas ……….

K

@Sandam

Problem je sto ne vidis siru sliku od misljenja struke.

D

Steta da je Jugoslavija kupovala MiG-ove 1970-ih. Francuski i kasniji Americki avioni (a i bolji Sovijetski) su skuplji ali imaju duzi vijek a cesto su puno sposobniji.

Za 1962-e je MiG-21F-13 uredu avion. Ali za 1972 ili 1982 MiG-21MF i MiG-21Bis su krsevi.

Izrael je dokazao par puta da manji broj kvalitetnih aviona sa dobrim pilotima su bolji nego veci broj lisijih aviona.

Istina Vietnam je dobro uradio protiv Amerkanaca ali ni Americki piloti ni avioni a kamoli rakete i taktike su bili kvalitetni u 1960-ima.

Manji broj Zapadnih aviona (ajmo reci Mirage F1 ili F-5E/F ili cak J-37 Viggen) je puno bolji nego kolekcija losih MiG-21 i J-21 Jastreb.

Isto mislim da je Orao bio greska. Jaguar ili Mirage F1A/E su poni bolji u ovoj ulozi.

Mogla se kupiti dozvola za proizvodju za Mirage ili za F-5.

K

@Dead1

Sa ove vremenske distance bih se donekle i mogao sloziti. Ali kao i kod Sandamovog komentara, isto je ovo pogled iz ugla struke i ne gleda se sire. Mora se gledati i iz uglova koji ne pripadaju vazduhoplovnoj struci, koju bi neko nazvao „kvazi-politickim naklapanjima“.

M

NJemci su Hrvatskoj htijeli donirati svoje F4 zajedno sa simulatorima i rezervnim dijelovima, ali kad se staavilo na papir – sat leta, preobuka na novi avion, prilagodba infrastrukture, dvomotorac i još to za avion koji ima vrlo ograničen resurs, od toga se odustalo.

Odgovori
D

F-4 je uvijek bio skupi avion – kompliciran je a ima dva zedna motora.

Zato su u 1970-ima mnogo NATO drzava kupovale F-5/Mirage 5/F1 ili cak F-104S.

Stoga ta Njemacka ponuda je uvijek bila nerrealna u mom misljenju.

Ja mislim ako Hrvati kupe nove avione, to ce biti JAS-39.

Ako sve ode po planu Svedani ce povuci oko 70 JAS-39C i neki broj JAS-39D. To su realno novi avioni (narocito naspram F-16) i to ce se prodavati istocnoj Evropi.

A nebi se ni cudio da Juzna Afrika proda neki broj JAS-39 sto ne koritse (12 od 26 ne lete).

G

On ne samo sto ima dva motora.Ima dva ogromna motora. I ja sam u sutini slozan,sa teorijom da je za Srbiju MiG29 skup avion,pogotovo starije varijante.

K

Ne vidim zašto bi Mig 29 bio preskup za Srbiju. Kod vas se novac kao i kod nas baca na gluposti. Trenutno u svijetu ima polovnih aviona da ti pamet stane. Njemačka je nudila F4 Hrvatskoj jer su poznati po svojoj škrtosti. Mogli su Tornado kada već prelaze na Eurofighter. O tome bi se već moglo razmišljati. Čudi me da se Srbija nije kod Grčke raspitala za koji Mirage 2000. To bi bilo bolje i vanjskolpolitičko i vojno riješenje.

N

@Krunoslav
Srbija je do 2014. razmišljala o kupovini novih lovačkih aviona ali se od toga odustalo zbog aranžmana sa MMF-om. Mogli smo mi još pre 10 godina da nabavimo polovne F-16 koje su nam Amerikanci nudili povoljno ali je vojni vrh sanjao o novim letelicama.
Sumnjam da bi Grčka prodala deo svojih Miraž 2000 jer trenutno nemaju bolji avion za odbranu neba ali smo sigurno mogli da nabavimo polovne iz Francuske, barem 6 komada za verovatno istu sumu koliko koštaju ovi polovni Migovi.

K

Ako ste mogli tada, u recesiji onda možete i sada. Po meni mig29 nije u klasi F16. Barem koliko sam čitao izjave pilota koji su letjeli na oba. Ako ćemo usporediti cijene i sposobnosti onda su na vrhu Rafale i advanced super hornet. Modularne promjene koje rade amerikanci je nešto što rusi nikada neće moći. Za hrvatsku će i stari f16 i gripen c/d biti dovoljni jer moramo razvijati i mornaricu. A i ne možemo si priuštiti Rafale, budimo realni.

D

@Nikola
Radim u Dzibutiju pa imam priliku vidjeti kako Francuzi divljaju sa tim Mirazima. Siguran sam da bi svako ko to vidi odustao od bilo kakvog razmisljanja da se od njih kupi POLOVAN avion. Maksimalno arce avione, uvijek uzlijecu pravo uvis, „gas do poda“ , najkraci moguci zaokret i tako svaki dan. Uz svu tu dnevnu rutinu, ponekad uvjezbavaju nesto, bombardovanje sta li, pa se sjure iz P M brisuci na 10 metara iznad piste, jedan drugome u repu. Niti ih je briga koliko ce da traje taj avion, ni koliko ce goriva da potrosi. Moguce je da to rade i namjerno da nerviraju ostale. Amerikanci prije svega, gledaju i ne vjeruju kako je Francuzima dozvoljeno da to rade masinama. Americki piloti ne rade takva glupiranja. Uzlijecu, lete i slijecu sa F16 i Harijerima kao da su putnicki avioni, lagano i bez mnogo buke. Safety first. Vjerujem da im je i odrzavanje puno bolje nego kod Francuza.

N

@Dzibuti
Upoznat sam delimično s tim, viđao sam ih u Francuskoj kako divljaju po nebu, i to ne samo u Miražima već i u novim Rafalima ali nikad nisam razmišljao kakve posledice po letelicu to može imati.
Grčke sam viđao ali nisu toliko agresivni. Dok sam pratio uzletanje Rafala, primetio sam da vole iznenadni forsaž uvis i preokretanja, a motori do maksimuma.

G

Narucice F35…Grci imaju muda.Kad moram tako da se izrazim,a muda kupuju novo naoruzanje.A ne visak u budzetu!

Odgovori
G

Mada,ako Srbija godinje zaradi 920 miliona od turizma. To znaci da Grci zarade 14 milijardi i 80 miliona vise. Srbi nemaju more,i to nam je nasa borba i 2 miliona ljudi manje,dala.

М

@@Dead1.

Не мешај бре Јастреба у то друштво.

Odgovori
o

Simbol snage i brzine – Fantom.
Naravno da nam ne odgovara i naravno da je MiG-29 zastareo, izuzev SMT i MiG-29M1/M2/35 verzija. Sve ostalo je daleko ispod F-16MLU i Gripena. Shvatite da svi avioni na zapadu ispaljuju aktivno vođene v-v rakete, a MiG-29 ne.

Odgovori
N

MiG-29 bi sa znatnim modifikacijama verovatno u dogfajtu bio bolji od F-16 međutim bombarderske mogućnosti Miga 29 su ograničene, teži je i skuplji za održavanje, kraći životni vek. Jednostavno taj avion nikad nije bio za nas, neko je grdno pogrešio kad ga je uveo u naoružanje.
Najbolji izbor je ipak bio Miraž 2000 koji je kao jednomotorni presretač mogao postati najbolja zamena za stare MiG-21.

K

F4, mig21, sepecat jaguar…u vremenu smo kada avioni treće generacije odlaze u povijest. A oni pete još nisu opravdali svoju cijenu. Na obris.org možete pročitati odličan članak o manjkavosti europske vojske. Možda loše, a možda i dobro da nas je ekonomska kriza odvratila od možda nepromišljenih nabava. Ponekad mi se čini da njemačka namjerno radi oružje tako skupim kako bi obrana bila privilegija bogatih. A400M, NH90, Tiger, Eurofighter – sve na pola dovršeno, pre pre skupo. Zato više vjerujem amerima. Kako god vojni zrakoplov neizostavan je dio vojske. To je tako jako moćno oružje.

Odgovori
N

Svaka od navedenih nacija ima neke prednosti u različitim tipovima naoružanja. Evo ja bih na primer opremu za kopnenu vojsku uvek kupovao od nemaca dok bih letelice od francuza i amerikanaca jer znam da je tako najbolje.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend