BEG airport status
Crna Gora nabavlja tri helikoptera Bell 412, nebo će joj čuvati Grčka i Italija Bell 412EPI će biti prvi crnogorski vojni srednji višenamenski helikopteri / Foto: Hawker Pacific, Bell Helicopter

Crna Gora nabavlja tri helikoptera Bell 412, nebo će joj čuvati Grčka i Italija

Kako su 1. novembra prenele podgoričke ’’Vijesti’’, Crna Gora će sledeće godine za svoju vojsku nabaviti višenamenske helikoptere.

Ova informacija dobijena je iz Ministarstva odbrane koje je saopštilo da se kupovina nalazi u planu javnih nabavki za 2017. godinu i da se potpisivanje ugovora očekuje početkom 2018. Samo dva dana pre ove vesti crnogorski ministar odbrane Predrag Bošković rekao je na državnoj televiziji da će vazdušni prostor Crne Gore kontrolisati Grčka i Italija i da je u vezi sa tim u toku potpisivanje sporazuma s ove dve članice NATO-a.

Kako Tango Six saznaje, grčki avioni F-16 prvu misiju probe brzine reakcije za potrebe patroliranja iznad Crne Gore obavili su 17. oktobra.

Bošković je rekao da Crnu Goru kontrola neba neće ništa koštati i da će postojeći raspoloživi helikopteri štititi vazdušni prostor na nižim visinama. Ministar je dodao i da po osnovu članstva, godišnje obaveze Crne Gore prema Alijansi iznose 475 hiljada evra što je kako je rekao, jefitniji sistem za državu. Skupština Crne Gore je nekoliko dana pre ove izjave usvojila niz sporazuma koji proizilaze iz članstva države u NATO.

Kada je reč o kupovini novih helikoptera, planom javnih nabavki predviđeno je izdvajanje 29,9 miliona evra i to za tri višenamneska helikoptera a iz Ministarstva odbrane je ’’Vijestima’’ potvrđeno da će se nabaviti američki helikopteri Bell 412EPI. U toku je preciziranje detalja ugovora čije se zaključivanje očekuje početkom naredne godine. Helikopteri se nabavljaju kao deo plana za opremanje i modernizaciju vojske a projektovana sredstva za ovu namenu iznose oko 110 miliona evra. Proritet će do 2025. pored helikoptera, imati nabavka radara za nadzor vazdušnog prostora, oklopnih vozila, transportnih sredstava kao i različite vrste opreme neophodne za unapređenje sposobnosti vojnih jedinica.

’’Vijesti’’ dalje navode da je delegacija Ministartsva odbrane na čijem čelu je bio ministar Bošković, boravila sredinom jula na jednom od vodećih svetskih vazduhoplovnih sajmova ’’Le Burže’’ gde je imala kontakte i sastanke sa predstavnicima kompanija koje se bave proizvodnjom i prodajom helikoptera, radara i bespilotnih letelica.

Iz resora ministra odbrane podgoričkom listu je saopšteno da je nakon prikupljanja ponuda od kompanija koje su ispunjavale zahteve propisane tehničkim specifikacijama, Vazduhoplovstvo Vojske Crne Gore, analizirajući sve tehničke aspekte ponuda, predložilo Ministarstvu da se nabave helikopteri američke firme Bell Helicopter koja je deo kompanije Textron. Po dostupnim infromacijama druga dva kandidata koja su ušla u uži izbor za novi crnogorski srednji višenamenski helikopter, bili su H145M kompanije Airbus Helicopters i Leonardo AW139.

Interesantno da se Crna Gora odlučila za nabavku civilne, komercijalne varijante helikoptera Bell 412 koja međutim za cenu od svega oko 10 miliona evra može mnogo toga da ponudi. To je veoma rasprostranjena, pouzdana i proverena letelica koja po podacima proizvođača ima dosta duge resurse i čiji su troškovi održavanja vrlo povoljni. Odabir ovog tipa helikoptera je razumljiv ako se zna da crnogorska policija već dugo  jedan AB-412EP kao i jedan helikopter koji pripada istoj familiji – AB-212.

Crnogorska vojska od osamostaljenja Crne Gore 3. juna 2006. godine nije imala operativne srednje helikoptere. Iako je od Vojske Srbije i Crne Gore nasledila 5 transportnih Mi-8T koji su uvršteni u sastav Vazduhoplovstva, oni nikada nisu poleteli sa crnogorskim oznakama. Pregovori oko njihovog remonta i produženja životnog veka, koji su počeli 2007. godine, nisu uspešno završeni jer država nije imala finansijskih sredstava za taj posao. Na kraju je vlada Crne Gore odlučila da, za svega 61.000 dolara po letelici, proda 4 helikoptera Kirgistanu. Planovi za aktiviranje petog helikoptera koji je ostao na aerodromu Golubovci definitivno su nestali oktobra 2010. godine kada su Srbiji predata dva motora TV2-117A.

Usled nedostatka adekvatnog vojnog helikoptera koji bi bio sposoban da, između ostalog, bude upotrebljen za gašenje požara, Crnog Gori su u teškim situacijama borbe protiv vatrenih stihija pomagali stranci, između ostalog i Rusija i to sa helikopterom Ka-32 i avionom Il-76. Nakon analiza ovih akcija rodila se ideja da se za RV Crne Gore nabave 4 helikoptera Mi-171Š a za Ministarstvo unutrašniih poslova po jedan helikopter Ka-32 i avion Be-200. Međutim ova namera je ubrzo propala zbog nemogćnosti obezbeđenja finansijskih sredstava dobijanjem kredita kod stranih banaka.

Vremenom se, usled drastične promene političkih prilika, odustalo od nabavke vazduhoplova iz Rusije te su započeta razmatranja kao i pregovori o nabavci letelica sa zapada. Tako je u jednom trenutku postojao plan kupovine dva francuska transportna helikopter H215 Super Puma ali se njihova cena nabavke kao i troškovi korišćenja, nisu uklapala u crnogorski budžet.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mr

и такооо…црногорски ВаП једном до два пута у месец дана прелетеће дежурна пара грчких или италијанских ловаца и…ником ништа. да ли су црногорци изгубили суверенитет, да ли су уопште на губитку што немају ловачку авијацију, мигове…!? паметан потез за државу величине ЦГ. њима треба јака хеликопотерска флота за оне планинчине и акваторију јадрана…е једино финансије, ако узмемо у обзир да ономад кад бејасмо заједница кад је ЦГ требала да издваја оних симболичних 5% кад ни толико нису имали (или нису хтели) да дају…

Odgovori
Al

Iskreno mislim da bi Crna Gora morala imati nešto kao što ima i Slovenija, a to je par naoružanih PC-6 (4-6) koji mogu obavljati
– osnovni nadzor na zračnim prostorom
– nadzor nad akvatorijem
– izviđenja u slučaju požara
– školovanje
– presretanje manjih aviona i jednostavnije borbene zadaće (593 km/h) za koje ne treba dizati grčke i talijanske lovce

I uz to možda jedan PC-6 za transport VIP osoba, manjih vojnih postrojbi (do 10 osoba), padobranaca, tereta (payload 1.130 kg) i medicinskih letova.

Odgovori
Ra

Mazda im treba bro 3 remontovana Galeba ili PC-7 za trenazu od Hrvacke bazirani na severu ( za dzabe) sa pametnim bombama za tackaste ciljeve za prostije letove na nizim visinama. Also vec kad nemaju borbene helikoptere i simulatore kao Makedonci :-) za resavanje manjih sporova also kao np Prevlaka ili slican sistem also tipa ALAS u tvrdjavi kao np MAMULA pa da mirise na also na EUKALIPTUS uz Hrvacku brigadu za nadzor iz EU fonda.

Ku

Ima li su G-4 dovoljan broj aviona pilota i tehnickog kadra sa trenazerom i velikim brojem rezevnih delova ,a ne da kupuju PC-6 (tri puta losiji avion za ono sto si naveo) sve se dalo u bescenje…..Pa sad da krenes od nule pogledaj koja je cifra od kupovine ( moze i polovni) do skolovanja uredivanja Aerodroma i osposobljavanjem tehnickog kadra……….

fr

Upravo i Hrvatska vojska ugovorila je s tvrtkom PILATUS AIRCRAFT LTD iz Švicarske uslugu remonta, popravka, modifikacije, nadogradnje,modernizacije te kalibracije zrakoplova Pilatus PC-9M, kao i obuku te podršku na terenu u vrijednosti 18 milijuna kuna.

Ra

Also helikopter ima oko 600 km radijus leta! Sta ce also njima avion! Mozda 2 AH-1 Z Kobre da unificiraju eskadrilu i also samohodne haubice ( meni se svidja nora) za meso. Also strategija je predpostavljam defanzivna? Pa also mogu da posalje pismo na adresu ako zagusti :-) dok ispracaju jedrenjak JADRAN.

Vi

Mislim da u današnje vrijeme nije ništa besplatno pa ni nadzor zračnog prostora.

Odgovori
Ra

Pa time Grci salju poruku! Also posto su sila za Albaniju i Crnu Goru. dok also dodju Hrvacki PC-6 je vec also oboren PVO iz Hrvacke na also teritoriji Crne Gore :-).

Me

@ Radmila Ronhill

1. Grci su u NATO, RH također a i CG, tko tu koga može i želi obarati/napadati?

2. Kakav PC-6 za napad? Svi Pilatusi se koriste za edukaciju pilota ili za KRILA OLUJE.

3. RH i CG imaju odlične odnose.

go

@Medo Nije gramaticki ispravno naziv akro grupe pisati svim velikim slovima. Na stranu to sto u internetskoj komunikaciji to dobija konotaciju i neceg drugog.

9A

@Medi
Pc6 ima opciju pripreme za naoruzanje
Hrvatski primjerci to imaju
Uz dobro odabrano naoruzanje postaje opaka letjelica u nasim uvjetima

Be

Mislim kako ste svi skupa pobrkali Pilatusove modele.

Ku

Neko je sa jasnom namerom unistio vojsku CG od razdvajanja sa Srbijom ostalo je po prilican broj tehnickih sredstava!
Od utvi, G-4,Mi-8,gazela plus dovoljan broj tehnickog kadra,sve je unisteno rasprodano u bescenje posebno RM CG…Sipcanik je pretvoren u Vinski Podrum…….E sad Dolazi opremnje po „Nato“ standardu…….Sisanje ….lagano

Odgovori
Pe

Halo komšije:

Pilatus PC-6 Porter, laki jednomotorni TP STOL Utility avion kapaciteta do 11 putnika
https://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-6_Porter

Pilatus PC-9M napredni TP školski/laki borbeni avion.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-9

Jedan od najboljih u svojoj klasi u svijetu (uz EMB-314 Super Tucano, Beechcraft T-6C (američki licencni PC-9M) i još noviji Pilatus PC-21).

Vi se dalje tješite sa Galebom!

Odgovori
Be

Super galebom…..a u naravi nekretnina

Ba

Uteseni smo migovima.

BL

Cime se vi tjesite?! Prosipate suplju, kao da ste u boljem stanju od zemalja regiona…zelje su jedno,mogucnosti drugo…

De

@PeroZ, @Beduin
Ovako momci Pilatus je klipno elisna sprava i vaši piloti sa njih prelaze direktno na one vaše raspale LEGO kocke od Migova 21 (trup Bugarska, krila Jemen, rep Ukrajina, rezervoar SSSR i slične kombinacije). Šta su oni? Nisu ni nekretnine, jer ne zavređuju biti ni to! U Srbiji postoji mlazni dozvučni trenažni avion, kakav je takav je ali postoji i leti. Ta priča kod vas NE POSTOJI! Zato prvo odmorite malo, popijte sokić, osvežite se i pogledajte malo u svoje bunjište. Ni Srpsko RV ni Hrvatsko RZ ne zavređuju taj naziv, patuljak avijacija patuljak državica koja se može obrisati gumicom.

Be

Klipni????

go

Halo, komsija, da li si ti svojevremeno bas na ovom portalu slavodobitno izjavio kako ce nebo CG cuvati decki sa sahovnicom na trupu? Svojim mocnim strojevima sa dometom radara od 10km. Pa kad se migusa nadje iznad centra Podgorice, svojim radarom pokriva akvatoriju do kruznog toga prema Niksicu.

Pe

@Dejan D

Momak znadeš li Ti što je to Klipni, a što Turbo Propelerski ili kako ga neki zovu i Mlazno Elisni motor?

Pogledaj koje sve države u svijetu već godinama koriste takve avione i sa njih u syllabusu obuke prelaze na simulatore pravih borbenih aviona i onda zatim na tranzicijske avione dvosjede.

Jedna od takvih države je recimo i Švicarska. Oni uopće nemaju mlazne trenažne avione. Hawk Mk. 66 prodani su Fincima. Dakle sa PC-21 prelaze nakon simulatora na F/A-18D.

U tu grupu država ubrajaju se još recimo Brazil, Čile, Ekvador, Kolumbija, Nizozemska i još neke.

Ili uz te avione imaju još samo nekoliko mlaznih trenažnih aviona (2 – 4 komada) poput Angole, Bugarske, Katara, Omana, Perua i još neke.

EMBRAER EMB-314 Super Tucano sa Elbit DASH IV ciljnikom na kacigi i dvije Python 4 rakete Z – Z jede G-4 Super Galeb za doručak, a da ga ovaj ni vidjeti neće!

I uz to još ima trajno ugrađena 2x FN-Herstal M3P 12.7 mm u krilima sa ukupno 1100 komada municije.

Kada Super Galeb dobije ovo
https://c2.staticflickr.com/6/5104/5619829502_6c6cea9108_b.jpg

i bude mogao ovo

https://i0.wp.com/www.dodbuzz.com/wp-content/uploads/2017/10/super-tucano-flies-1800.jpg?fit=1800%2C1200&ssl=1

onda se javi, pa se čujemo!

Toliko o tome koliko ti “klipni“ avioni ništa ne valjaju i ništa ne mogu.

O MiG-ovima ni hrvatskim ni srpskim sada više hvala ne bi. Smijurija zvana MiG-21 u Hrvatskoj počinje se završavati upravo sada i završit će 2020. godine (ili F-16 ili Gripen), a smijurija zvana MiG-29 stari 30+ godina, remontovani (i modernizovani?) nastavit će se u Srbiji debelo do sredine XXI veka.

MiG-29 stari 40, 50, 60 godina u upotrebi do 2030. / 2040. / 2050. godine sa naletom od mizernih jedva nekoliko 10-aka sati godišnje. Za parade, obljetnice i dočeke uglednih delegacija poput Ruskih, Kineskih i sličnih.

@ gost-domaci
Ne, ja takvu glupost nisam napisao!

Ba

Kakvi god da su, migovi su tu, veoma opipljivi, dok su vasi Gripeni i F16 na A4 formatu ponude. O starosti aviona bih kada vidimo sta cete izabrati. Ne posedujem kristalnu kuglu poput Vas da znam da ce ovi ili oni avioni leteti do sredine XXI veka. Mozda u sadejstvu sa MIG35? A mozda i ne. Ko zna? Savetivao bih vam da nadjete devojku i uzivate u zivotu. Ton svakog vaseg obracanja je zabrinjavajuce histerican. I da, ruski i kineski se pise malim slovom. Mada je radost velika kada docekujemo ove prve. Dodju ljudi u posetu i donedu ti avione i tenkove. Lepo zar ne?

Be

Jos kad bi i krpe za brisanje prasine ostavili, bilo bi jos ljepse.
Salu na stranu, ovdje je prica puno slozenija nego se nlna prvi pogled cini.
Sustav RZ je poprilicno slozen i ne podrzava ad-hoc poteze.
Da, mitski avioni su jos na A4 formatu, ali i postojeci prastari jos lete
Sto se pak za opipljive ne moze reci.

Ba

Ne trebaju da se trose i za krpe za brisanje, kada vec donose T-72. Taj dovoljno dobro brise. A i ovi opipljivi ce vrlo brzo da pocnu da brisu (cak i ja to moram da priznam). Nadam se da ce i vasi origami F-16. Za koju godinu…ukoliko vam tender ne bude kao bugarski…

Be

Nema od tog nista.
Opipljivi poletjet nece a mitski ce ostat mitski.

Pe

@ Bane

Javi mi se sredinom 2020-ih kada se napokon sve obavi i to redom:

– kada se iz Rusije vrati onaj MiG-29A (9.12A) kojem su Rusi već za nepunih 6 godina nakon remonta “spalili“ časovne resurse, pa mora već sada na opravku
– opravite 3 MiG-29B/UB (9.12B/9.51B) koja posjedujete još od doba stare Jugoslavije
– vratite u letno stanje i opravite 1 MiG-29B (9.12B) kojeg također posjedujete od doba stare Jugoslavije, a nije nikada ni letio od kada se vratio sa posljednje opravke
– kada opravite svih 5 preostalih MiG-29 (3 komada 9.13 i 2 komada 9.51A) doniranih kako im budu istjecali resursi, ali ovaj put godišnji, a ne časovni tamo redom od 2021. do 2024. godine, jer ih RV Srbije nikakvim čudom ne može držati više od nekoliko 10-aka sati godišnje u naletu, jer to ni ranije nije moglo sa 3 od 4 aviona, a kamo li svih 10 na papiru koji kako sada stvari stoje prije 2020. godine nikada zajedno svih 10 neće biti “u stroju“, a iza toga pogotovo.

Ja se idem tješit, jer nama kako bilo da bilo znamo što slijedi:

2020. 2 komada
2021. 6 komada
2022. 4 komada

Od tada ukupno 12 borbeno sposobnih Multi Role aviona, pred kojima se i modernizovani MiG-29 može sakriti u mišju rupu, jer od 90-ih upravo zahvaljujući Rusima koji ga od tada na dalje nisu razvijali ostao je tamo gdje je i bio. U 90-im godinama 20-tog stoljeća.

Veselio sam se i ja 29-kama, ali 1987. godine. Te slike koje gledamo sada ja sam gledao prije 30 godina, samo su ti avioni tada bili novi, a sada su 30 godina stariji.

To ti dođe na to kao da se sada krajem 2017. godine veseliš novom VW Golfu Dvici i to još iz TAS-ove tvornice!

Sadejstvo sa MiG-35 u RV Srbije možda ćemo doživjeti iza 2050. godine kad ih Srbija bude nabavljala od Rusa i kada budu također barem 30 godina stari.

I mi smo se veselili Rusima 90-ih, pogotovo instruktorima na čelu s pukovnikom J.P. koji su obučili našu ekipu tehničara i pilota za korištenje Mi-24V. Rezultat nije izostao i mi smo im zbog toga bili jako zahvalni. Mi-8MTV-1 da i ne spominjem, kao i Mi-171Š.

Kasnije ponude u vidu MiG-29SD, MiG-29M/M2 iz sredine 2000-ih kao i posljednje ponude za mađarske MiG-29B za 90 milijuna Eura iz 2012. godine odbijene su s naše strane iz poznatih razloga.

M-84 je brisao T-72 još 80-ih na poligonima, ali eto Vi koliko ste sposobni onih 200+ komada koje i sada imate niste ni taknuli, a kamo li ih opravili i modernizovali, nego žicate od Rusa njihove ratne zalihe stare 30+ godina. Naši i slovenski M-84 već su 2 puta do sada revitalizirani i jednom modernizirani, na razinu M-84A4 Snajper. Druga modernizacija M-84D, odnosno M-84A5 (ne miješati sa M-95 Degman) je definirana i trebala bi krenuti iduće godine.

Be

Pero, ne nasmijavaj me.
Znam kako se Bozic blizi…..al lakse malo s listom zelja.

Jo

Uh… PC-6 su Amerikanci koristili u Vijetnamu, skinu vrata putničke kabine i tamo montiraju postolja sa mitraljezima. Slično kao što su radili sa helikopterima. Brzina im je ispod 300 km/h. Alen je verovatno mislio na PC-9, koji se može naoružati. Avion jeftino leti nekoliko sati, može da pazi na požare i glisere sa švercerima. U slučaju potrebe, može i da otera ili zaplaši neku Cesnu koja zaluta u crnogorski vazdušni prostor. Helikopter bi imao problema da je stigne.

U ratnom sukobu može da izbaci neku bombu ili raketu. Može se naoružati raketama vazduh-vazduh da bi se branio, kao što se naoružavaju i helikopteri. Međutim, mislim da niko normalan ne misli da ih koristi za presrtetanje mlaznih aviona, čak i kada se radi o avionima tipa G-4.

go

Komsije, prvo da vratite bar tricavih 5,5 milijardi dolara koje priznajete da Agrokor duguje, pa onda mozda i kupite samaljote.

De

@ Pero Z
Čitajući sve tvoje komentare ne samo na ovom članku več i na ostalima koje si ostavljao na T6 pre bi ti odgovaro nadimak Pera Ložač.
Pogledaj svoje ranije hvalospeve koje si ostavljao na T6 o hrvatskom remontu Migova 21 u Ukrajini a sada pišeš: „Smijurija zvana MiG-21 u Hrvatskoj počinje se završavati upravo sada i završit će 2020. godine“(a neće videćeš)
Dalje ne bih! Dovoljno je smešno i ovako!

Be

Ali su jos uvijek pokretna imovina ?

De

@ Beduin
Koliko njih? 2? 3?

Me

@ Dejan D

Lazanski, jesi li to ti pod tim nickom?

@PeroZ
Bila je stavka u ovogodišnjem budžetu za nekakvu modernizaciju M84, nekih 5-6 mil. kn, nadao sam se da je to za ispitni primjerak M84D, ali ispada da ih nisu (još) potrošili u tu svrhu. Valjda je to odgođeno za slijedeću godinu.

Be

Dovoljno za obavljanje zadace koje su pred njih postavljaju.
Ako cemo o broju…ne znam tocan.
Al znam minimalan.
2 para koja sam osobno prekjucer vidio + par u dezurnoj pari. To bi dalo brojku od 6.
To bi bilo za puno % vise no sto je VS u stanju podignuti u zrak.
No, i to je samo vrh sante leda.
Ogledalo prava stanja se krije negdje drugdje, ma koliko mi sutili o tome.

De

@ Beduin
I šta je bilo kad si se probudio? Mislim da te podsetim
https://tangosix.rs/2016/22/03/remont-dokup-aviona-mig-21-za-hrvatsku-realnost-ili-prevara/
https://tangosix.rs/2014/06/08/u-hrvatskoj-mig-ovi-padaju-u-srbiji-ne-lete/
Lete 6 po istom sistemu HRZa od 2014 -papirološki.

@ Medo s Mora
Kakav Lazanski te spopao? Nestalo ti meda pa haluciniraš?

Pe

@ Dejan D

Dejo Srbija ima:
10 MiG-29 na papiru.
Od toga 7 borbenih, od toga:
1 MiG-29A (9.12A) vraćen u Rusiju
3 MiG-29B (9.12B) od doba SFRJ, dva lete, treći nije leto 7+ godina
3 MiG-29 (9.13)

3 Školska dvosjeda sa ograničenim borbenim sposobnostima, od toga:

2 MiG-29 (9.51A)
1 MiG-29 (9.51B)

Dakle od toga broja, pa sve sada se govori već do kraja 2018. Srbija će imati svega nekoliko aviona na raspolaganju.

Njihov nalet je skroman i iznosi svega nekoliko 10-aka sati, po nekim izvorima oko 40 sati godišnje.

Hrvatska ima 12 remontiranih MiG-21, od toga 8 borbenih u bis i 4 školsko-borbena u UM verziji.

4 aviona bis verzije su administrativnom odredbom uskladištena i konzervirana.

Preostalih 8 redovito izvode postavljene zadaće obuke i trenaže, kao i zaštite ZP u sklopu sustava NATINAMDS (2-3 aviona).

Godišnja satnica je 70-80, od predviđenih 85 sati, dakle 2 puta veća od trenutnog naleta pilota i aviona u RV Srbije.

@ Beduin

Prije modernizacije prethodi revitalizacija tenkova.

St

Podrzavam nabavku ovih letelica, svako ima pravo da u okviru svojih politickim odlukama, svojih saveza i zelja ali i sa svojim parama radi sta hoce. Vreme ce pokazati ko je pogresio a ko nije.
Licno mi je zao sto je RV CG spao na ovo jer sam veoma vezan za tu zemlju i taj narod.

Samo me zanima zasto Srbija nije kupila ta 4 Mi-8 barem za delove nego je dozvoljeno da odu u Kirgistan.

Odgovori
Be

One G4 sta su im ostali, to su prodali nekom privatniku u HR.
Imao lik velike planove s njima…al nis od toga.
Eno ih u nekom kontejneru na Luckom u rastavljenom stanju.

Br

Dobar zakljucak, nego Vojska Crne Gore prodaje i zadnja 4 aviona Super Galeb G-4 ( imala je 2006.godine ukupno 17 aviona tog tipa). Da da vidimo da li ce sada Srbija reagovati i kupiti, kako kazes makar za delove!!!????

Ž

Продај је оглашена још крајем фебруара 2016.

https://tangosix.rs/2016/25/02/poslednja-vest-crna-gora-prodaje-sve-avione-svog-vojnog-vazduhoplovstva-dugorocno-ulaze-u-helikoptere/

Цене су прилично велике:

Četiri aviona G-4 procenjena su na oko 4,27 miliona evra, simulator za G-4 milion evra, 18 motora Viper 632 na 600 hiljada evra a ukupna cena svega što se prodaje je oko 15,35 miliona evra.

ve

Svakako bi Srbija ako ima namjeru da dalje koristi i modernizuje G4 trebala da se zainteresuje za ovu opremu preostalu u CG.Ako ni za to nema interesovanja i para onda je najbolje da Srbija zavrsi svaku pricu o avijaciji.Da se uzmu ta 4 aviona i motori kojima se kroz remont moze produziti zivotni vijek.Ako bi se uspjelo produziti da u narednih 10-15 godina Srbija ima 10-tak skolskih aviona vrijedi uloziti tih 15 miliona.Srbija je vec dobila na poklon neke G4 od CG a vjerovatno se moze i o ovoj cijeni pregovarati u smislu da bude niza i povoljnija.

Ž

Srbija nije dobila na poklon 6 aviona G-4 već je to bio dogovor od obostrane koristi.

U inventaru RV i PVO trenutno se nalazi 21 G-4 od kojih je aktivno oko 8 primeraka. Ima još aviona na remontu a ta 4 G-4 iz CG bi dobro došla za delove.

St

Da i ti sto su zavrsili u HR su tragedija decenije i posledica politickih igara BG i PG.
Smatram da je i po pitanju Mi-8 a i sada po pitanju tih G-4 politika umesala prste duboko. Kao i u svemu sto se tice vojske proteklih 17 godina.
Ako su vec(po izjavama politicara) izdvajana sredstva u budzetu za modernizaciju G-4 ta ista sredstva treba preusmeriti na kupovinu ta 4 aviona sa pratecom opremom tj onoga sto jos od te opreme vredi.
Secam se izjave jednog penzionisanog oficira kada je bilo proslo neko vreme nakon osamostaljenja CG i nasledjivanja vojne tehnike „Nezahvalnici, ni sraf nismo trebali da im ostavimo“.

Odgovori
Ka

Žalosno je jedino to sto nase glavesine ne vide priliku i naprave poso s CG i/ili BiH o nadzoru zracnog prostora i od toga bi se nesto dalo privrediti pa da se barem i jedan dio kredita pokrije za F-16/ Gripen .
I onda uz dezurnu paru u ZAG bazirati tri/cetiri masine u SPU ili DBV da pokrivaju taj dio.

Tocno ono sto su nama Madari nudili prije par godina da ce cuvati nase nebo a mi placati dio njihovog gredita/lizinga……

PS. gdje su tocno tj u kojem stanju ti CG G-4 koji su dopremljeni u HR jer kod nas sigurno ne lete.

Odgovori
Be

No, postoji jedna bitna razlika, Madjari su imali operativne Gripene kad su to nudili.
Dakle, sacekaj prvo da se planovi materijaliziraju pa onda nudi. Do tada……sve je to mokrenje u dalj.

Te 4rke su na Luckome. Pospremljene u rastavljenom stanju.
U privatnom vlasnistvu.

Me

Krstićević je jučer izjavio da se dogovaramo s Albanijom za zaštitu njihovog zračnog prostora. Vjerojatno bi se tada i 1 DBD smjestio u Splitu ili Zadru, a onda bi se možda i crnogorcima moglo ponuditi isto.

Jo

Kada Hrvatska opremi svoje RV avionima koji odgovaraju NATO standardima, možda će dobiti zadatak da čuva nebo Crne Gore. Međutim, nije mi jasno ko uporno u Hrvatskoj gura tezu kako bi se na tome moglo zaraditi. Slovenija plaća jedino kada pozove Mađare da podignu avione, to se dešava 1-2 puta godišnje. U slučaju Crne Gore, radi veličine zemlje, verovatno i ređe. Jedina „zarada“ je što piloti dobijaju priliku da više lete.

Što se tiče BiH, to je stvar politike, i to veoma komplikovana.

Be

Dajte ljudi, ne valjajte gluposti.
Kakav boziji dvojac u Splitu ili bilo gdje drugo. Drzati 2 aviona van baze je uber glupost.
No, ukoliko bi se cijela NB komponenta prebazirala u Udbinu, to bi bila vec neka druga prica.
Ako mene pitate, tamo joj je i mjesto.

Jordane, tamo neke neozbiljne novine jednom izbacile neozbiljnu vijest pa se neozbiljna javnost za nju uhvatila ko pijanac sanka.

go

Nema nista od aviona… Ministar odbrane im juce reterira, nesto u smislu uskladjivanja zelja i mogucnosti. Srbija ce ipak morati nadzirati VaP cele bivse SFRJ. Zato cemo sto pre da udjemo u NATO.

Jo

Udbina je lokacija sa koje je lakše kontrolisati hrvatski vazdušni prostor nego iz Zagreba. Hrvatska kontroliše ogromno područje iznad Jadrana.

Što se tiče Albanije, malo je nepraktično leteti iz Hrvatske, puno je brže iz Grčke ili Italije. Pogledajte mapu.

Odgovori
Ra

A koliko proizvodi Italia godisnje novih F 35 ? Mozda bi AW119 Koala Republike Srpske sa nekim vojnim paketom modernizacije mogla da dobaci do Splita sa nekih 5000 metera visine. Ako je verovati da je 10.000.000 konvertibilnih maraka cena helikoptera tu ima mogucnosti za M verziju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Pajo na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

@Vladimir, naveo sam izvore za podatke koje sam izmio sto one pro ruske ili pro ukrajniske i sto se oklopa tiče oni se približno podudaraju. Nitko nije govorio o tome koja strana trenutno ima inicijativu i napreduje ali po koju cijenu. Daleko od toga da se stvari po UA razvijaju povoljno ali sanjati o tome…

17. Feb 2025.Pogledaj

Mislav na: [IDEX 2025] Tango Six na najvećem sajmu naoružanja i vojne opreme na planeti: Srbija i zemlje regiona izlažu, Rusiji dozvoljeno da se vrati pod reflektore

Croatian Army, Swedish Army, German Army, Kuwaiti Army, French Army, Singapore Army, Israel Army, Saudi Arabian Army, Polish Armed Forces, Australian Army, Turkish Armed Forces, Czech Army, Bulgarian Army, United Arab Emirates Army, Lithuanian Armed Forces, Mexican Army, Spanish Army, Pakistan Army, Malaysian Army, Saudi Arabian Army, Finnish Army, National Army of Colombia, Armed Ilija,…

17. Feb 2025.Pogledaj

PeleBC na: Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

Imaš izjavu Bogdana od prije par dana gdje govori kako su taj manevar za film "ukrali" sa njegovog demo leta sa nekog ranijeg MAKS-a na Su-57.

17. Feb 2025.Pogledaj