BEG airport status
Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije 9-13 Ratnog Vazduhoplovstva Azerbejdžana koji je od Ukrajine u periodu od 2006. do 2011. nabavio 17 MiG-ova 29 od čega tri dvoseda.

Sve što treba da znate o 9-13, novoj verziji MiG-a 29 za RV i PVO Vojske Srbije

U poslednjih nekoliko dana u pojedinim domaćim medijima se pojavila informacija da se sa Belorusijom pregovara o nabavci 12 MiG-29. Nije teško zaključiti da bi se, u slučaju nekog dogovora, takođe radilo o polovnim avionima, koji bi bili izabrani iz sastava beloruskih vazduhoplovnih snaga koje pored dvoseda MiG-29UB koristi jednosede MiG-29 u verziji 9-13 kao i MiG-29BM koji predstavlja modernizovani 9-13.

Među 6 lovačkih aviona MiG-29 koje će Rusija donirati Srbiji se, kao što smo već pisali, nalazi jedan jednosed MiG-29A (9-12A), tri jednoseda MiG-29 (9-13) i dva dvoseda MiG-29UB (9-51A). I dok RV i PVO Vojske Srbije već koristi avione koji su veoma slični verzijama 9-12A i 9-51A, varijanta 9-13 je novost za naše vazduhoplovce za koju će im svakako trebati preobuka.

alzirski u letu
Alžir je najveći korisnik aviona 9-13 van država bivšeg SSSR-a. Od Belorusije i Ukrajine je nabavio oko 24 aviona u ovoj varijanti.

Za sada je, prema obećanjima vlasti (još nemamo informaciju o potpisanom ugovoru), sigurna samo isporuka ruskih MiG-ova 29 pa će RV i PVO tako dobiti tri aviona 9-13 za koje je, kao i za preostale tri 29-ke, planirana modernizacija. Pošto još uvek nemamo pouzdane informacije i detalje o tome kako će ti avioni biti modifikovani ovoga puta ćemo predstaviti avion MiG-29 9-13.

MiG-29 Izdelije 9-13 (NATO oznaka ’’Fulcrum-C’’)

Prva verzija sovjetskog frontovskog lovca MiG-29 uvedena je u naoružanje jula 1983. ali avion sa projektnom oznakom 9-12 nije u potpunosti zadovoljavao početne taktičko-tehničke zahteve. 9-12 je na malim visinama imao dolet od 700 km u odnosu na zahtevanih 800. Takođe manji je bio i maksimalni dolet na velikoj visini koji je iznosio samo 2100 km dok je projektom bilo predviđeno da sa jednim spoljnim rezervoarom za gorivo avion može da preleti 2750 km.

9-12 ima 4 rezervoara za gorivo u trupu i dva u krilima u kojima ukupno može da stane 4300 litara goriva. Spoljašnji rezervoar PTB-1500 ima kapacitet od 1520 litara goriva, specijalno je dizajniran samo za MiG-29 a postavlja se između gondola motora. Rezervoar ima specifičan oblik, postavljen je ispod trupa, u “poluutopljenom’’ položaju pa je u letu otpor manji. Preko zadnjeg, repnog dela PTB-1500 može se vršiti i odvod dimnih gasova iz turbo-startera odnosno gasne turbine GTDE-117. Kada je ovaj rezervoar postavljen ne može se koristiti vazdušna kočnica a takođe ni vršiti gađanje topom.

rumunski 53 Fulcrum-C
Rumunija je na ime duga od Moldavije dobila jedan 9-13 1992. godine.

Paralelno sa uvođenjem u naoružanje 9-12 započete su aktivnosti na otklanjanju ovih nedostataka odnosno rađeno je na razvoju nove varijante 9-13. Prototip ove verzije nastao je modifikacijom serijskog aviona MiG-29 9-12 koji je do tada u jedinici imao 43 leta. Prvi let izvršen je 4. maja 1984. a ovaj primerak je kasnije pretrpeo sve izmene koje je podrazumevao standard verzije 9-13. Kako bi se povećao dolet rezervoar broj 1 je izmenjen a njegov kapacitet je povećan za 240 litara. Zbog toga je 9-13 dobio karakterističnu ’’grbu’’ na leđima i to je glavna vizuelna razlika u odnosu na 9-12.

Dodatno povećanje maksimalne količine goriva je postignuto time što je omogućeno da se na dva potkrilna nosača (najbliži trupu) postave dva spoljašnja rezervoara za gorivo PTB-1150 od po 1150 litara goriva. Međutim maksimalna brzina aviona sa dva PTB-1150 je ograničena na 850 km/h i ova konfiguracija se uglavnom koristi kod preleta. Tako je sa jednim PTB-1500 i dva PTB-1150 dolet aviona povećan na čak 2900 km.

Drugi glavni zahtev vazduhoplovstva bio je da se MiG-29 mora opremiti sistemom za protivelektronska dejstva (PED), prva varijanta 9-12 to nije imala i to se smatralo velikom slabošću. Prvobitno je bilo zamišljeno da se sistem za PED nosi u spoljašnjem podvesnom kontejneru, kao što je to slučaj kod lovca Su-27 koji ih nosi na krajevima krila. Ovo je planirano zbog toga kako osnovna konstrukcija aviona ne bi morala da pretrpi značajne izmene. Ipak od toga se odustalo i kod verzije 9-13 ovaj sistem je ugrađen u prošireni prostor iza kabine.

Reč je o sistemu L203 ’’Gardenija 1FU’’ (SPS-171) čiji je razvoj započet početkom 80.tih, ušao je u upotrebu 1985-86 a proizvodnja je započeta u radiozavodu ’’Signal’’ iz Stavropolja. Gardenija se i danas proizvodi a sistem je ugrađen i u borbene avione Su-27SK, UBK, Su-30MKK. Na avionu 9-13 antene ovog sistema se nalaze na krajevima krila što je još jedna spoljašnja razlika u odnosu na 9-12.

peruanski na aeromitingu 2010
9-13SE RV Perua koje je od Rusije 1998. kupilo tri ovakva aviona. Prethodno je od Belorusije 1996. nabavljeno 16 9-13 i dva dvoseda 9-51.

Osim povećanja količine goriva i ugradnje aktivnog ometača 9-13 ima još neka poboljšanja. Pre svega tu je povećanje nosivosti spoljašnjeg tereta za 1000 kg pa tako avion može da ponese do 3200 kg naoružanja. 9-13 može poneti 6 bombi od 500 kg uz dve rakete vazduh-vazduh malog dometa. Od toga na dva unutrašnja nosača može poneti 4 bombe na skupnim nosačima MBDZ-U2T-1 (za po dve bombe). Masa aviona je porasla neznatno, normalna poletna za 200 kg a maksimalna poletna za 380 kg.

Promenjena je kutija agregata pa je umesto KSA-2 primenjena KSA-3. Zbog izmene u konstrukciji pre svega unutrašnjih rezervoara u odnosu na 9-12 pojedini paneli preko kojih se pristupa određenim avionskim sistemima imaju drugačiju poziciju. Performanse nisu mnogo izmenjene ali postoji informacija da je početna brzina penjanja smanjena za 10 procenata. Srce aviona, motor (motori) je ostalo isto, zadržan je takođe i radar N019 ’’Rubin’’ a i naoružanje se nije promenilo.

Serijska proizvodnja 9-13 koji je zadržao oznaku MiG-29 bez sufiksa, započela je 1986. kada je i prestala proizvodnja modela 9-12 za sovjetske vazduhoplovne snage a ova verzija je u podvarijantama 9-12A i 9-12B ostala na proizvodnim trakama pre svega zbog izvoza. Proizvodnja 9-13 je trajala do 1991. do kada je proizvedeno oko 400 aviona. Pre raspada SSSR 9-13 je 1989. u izvoznoj verziji 9-13B prodat samo Severnoj Koreji. Neki izvori govore da je prodato 10 aviona ali da su samo tri sklopljena dok su ostali poslužili za rezervne delove. Severna Koreja je navodno želela da dobije i posao sklapanja 50 9-13 ali se od toga odustalo zbog loše ekonomske situacije.

Od zemalja bivšeg SSSR-a 9-13 su nasledile Belorusija, Moldavija, Rusija, Turkmenistan, Ukrajina i Uzbekistan. Neke od njih su nasledile veliki broj aviona pa se kod njih pojavio višak. Tako je Belorusija svoje 9-13 prodavala Alžiru i Peruu, Moldavija je ustupila jedan avion Rumuniji na ime duga a prodala je avione Sjedinjenim Američkim Državama koje su ih kupile kako navodno ne bi pali u ruke Iranu. Manji deo aviona je iznajmljen Jemenu. Svoje MiG-ove 29 9-13 su od Ukrajine nabavljali takođe Alžir kao i Azerbejdžan i Čad. Postoje informacije da su azerbejdžanski avioni modernizovani na ukrajinski standard MiG-29MU1.

sudanski 614
Sudan je od Rusije 2003-4. primio u naoružanje 10 9-13SE. Pored njih su kupljena i dva dvoseda.

Dalji razvoj 9-13 je nastavljen i na bazi ove varijante razvijen je znatno unapređeni 9-13S (MiG-29S takođe NATO oznaka Fulcrum-C). 9-13S je dobio novi radar N019M ’’Topaz’’ kao i mogućnost nošenja raketa vazduh-vazduh R-77 sa inercijalnim i aktivnim radarskim samonavođenjem kao i R-27T sa infracrvenim samonavođenjem. U naoružanje sovjetskog vazduhoplovstva uvedena je samo jedna eskadrila (neke informacije govore o svega 16 aviona) dok je u fabrici ostalo nedovršeno oko 30 aviona.

Ti avioni su tokom 90.tih i 2000.tih prodavani u izvoznoj varijanti 9-13SE (MiG-29SE) koji ima nešto slabiji radar N019ME i rakete RVV-AE (izvozne R-77). Tri aviona nabavio je Peru, 10 aviona Sudan a Mjanmar 6 9-13SE. Takođe bar nekoliko aviona je nabavio i Alžir za koje se mislilo prvo da ima samo varijantu 9-13 ali su na fotografijama pojedinih primeraka zatim primećene rakete vazduh-vazduh R-27T.

Sredinom 80.tih na MiG-u 29 počela su ispitivanja vođenog naoružanja vazduh-zemlja a kao opitni avion poslužio je jedan 9-13 koji je dobio novu oznaku Biroa MiG- 9-14. Nakon par godina ispitivanja razvoj je obustavljen jer se pojavio znatno napredniji model 9-15 (MiG-29M). Iskustva stečena u projektu 9-14 su kasnije primenjena u definisanju i razvoju višenamenskog aviona MiG-29SM koji se nudio kao standard za modernizaciju i varijante 9-13. 2008. Peru je modernizovao 6 svojih 9-13 a ovi avioni su nakon modifikacija označeni kao MiG-29SM-P.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Co

Hvala za odlican tekst Zivojine, zaista mnogo zanimljivih a verujem proverenih informacija. Takodje prvi put saznajem i za informaciju o Beloruskim avionima sto bi me zaista obradovalo ako je tacno. Ono sto me interesuje jeste sobzirom da je modernizacija na SM radjena na osnovu 9-14 a koji je opet potekao od 9-13, kakve su mogucnosti/ogranicenja za nase stare 9-12 kao i jedan 9-12a koji dobijamo da budu dovedeni na SM ili slican standard sobzirom da nemaju dodatni prostor iza kabine?

Odgovori
Ž

Rusi na standard SM ali i SMT mogu modernizovati i 9-12 i 9-13.

Npr. od 9-12 je napravljen SMT 9-18 za Jemen koji je zadrzao osnovni oblik 9-12.

A za Alžir su pravljeni SMT 9-19 od 9-12 i 9-13 koji su dobili karakterističan novi izgled. Takođe indijski 9-12B su dovođeni na standard MiG-29UPG 9-20 koji je veoma sličan, skoro isti kao SMT 9-19.

Ba

Zivojine,mozete li mi reci koji nivo unapredjenja i modernizacije je najvisi moguci kada su u pitanju 29ke sa oznakom UB,tj. dvosedi?Da li je moguce od njih napraviti borbene masine,sposobne da mose svo naoruzanje kao jednosedi?

Ž

Rusi koliko znam više nemaju u ponudi MiG-29UBT 9-52 koji je imao radar Osa i koji je mogao nositi svo naoružanje kao SMT.

Sadašnji modeli dvoseda, 9-53 (UBM) nemaju radar niti mogu da nose naoružanje kao SMT ili neka novija verzija MiG-a 29.

Ba

Hvala na odgovoru.
Mozda malo skrecem s teme,ali pomislih kako ne bi bilo lose,s obzirom na uzlaznu putanju odnosa sa Indijom i saradnju u oblasti vojne namenske industrije koju je spominjao Premijer,nabaviti nekoliko indijskih migova 21BISON,u svrhu obuke mladih pilota za 29ke,kako je to ranije i bio slucaj u nasem ratnom vazduhoplovstvu.Indija u svakom slucaju pocinje da se resava tih aviona,ne znam samo koliko im se mogu produziti resursi….Ne verujem da g4 i ostali trenazni avioni i simulatori mogu pripremiti mlade pilote na 29ke onoliko dobro koliko mig 21.Ovo dobija na znacaju jos vise ukoliko ima istine u prici o nabavci dodatnih 12 migova 29 od Belorusije.Dodatno,migovi 21 mogu obavljati aktivnu ulogu u cuvanju vazdusnog prostora.
Dalje,mozda preterujem(verovatno preterujem),to ipak ima vise veze sa politickom voljom velikih svetskih igraca,ali ukoliko imamo vise letelica u svrhu zastite vazdusnog prostora,postajemo konkurentni za air policing zemalja u okruzenju koje ne poseduju ratno vazduhoplovstvo(Makedonija,a mozda i Crna Gora,ukoliko prica o ulasku u NATO krene u drugom smeru,sto je moguce),sto osim materijane koristi nosi sa sobom i ogroman politicki potencijal.

Re

You tube…preobuka na mig 29. Izgleda da se sada prelazi sa G4 direktno na Mig 29, i ako je koncept uspesan Mig 21 nije potreban. Mada ne razumem vise uporno insistiranje svih na Mig 21, taj avion je zavrsio. Ne treba nam 100 tipova aviona, ja bi i Orlove poslao u penziju, i ovih 5 tipova Mig 29 koje cemo imati je dovoljno komplikovano…

Ev

Ako saberemo sve: za 185 mil dobijamo 10 remontovanih i na kraju modernizovanih u nekoj verziji Mig 29xxx. Za te pare taj broj takvih aviona srbija nigde na svetu nije mogla da dobije.Ako Bude iz Belorusije jos, verujem da ce cena i finalna konfiguracija biti ista ili Slicna. za zemlju Koje je pre 20 godina bila bombards Ana od NATO a Vrlo dobar rezultat Ako se usporedimo sa NATO komsijama.To je tako Ako faktor para, brzina isporuke, finalna konfiguracija, postojece iskustvo sa Tim tipom I geopoliticku realnost ubacite u jednacinu. komanda vazduhoplovstva je to ocigledno ucinila, rusija je izasla u surret Tom zahltevu i opet imamo AP ,obsku, letenje itd.
Toliko o tome.Sta sada: pametna komanda ima od ovoid momenta da dovrsi sve elemente tog posla I da od ovog momenta da pocne da razmislja o tome sta posle Ovih migova? Mene to najvise interesuje.

Go

Zivojine, zanimljiv clanak sa puno informacija a i meni licni se vise svidja ova grbava varijanta. Nadam se da su informacije tacne za jos 12 miga 29 i daj boze da su svi 9-13. Belorusija ima nameru da zameni svoje migove za nove Suhojeve do 2020 godine, a procitao sam da je ministar posetio i remontni zavod 2566, tako daj boze da se izrodi neki bratski dogovor iz svega ovoga, jer za vise i bolje neznam ako ima politicke volje u ovom trenutku.

Odgovori
Ni

Odlican tekst, ali mene zanima sad jedna stvar. Otkud ta ideja o beloruskim MiG-ovima? Ja sam primetio u prolazu pored trafike recimo samo naslov u Informeru pre neki dan, ali nista vise od toga. Da li moze neko da me uputi malo vise, sa izvorom verodostojnijim od gore navedenog tabloida?

Odgovori
Co

Ja retko kad imam vremena da citam novine dok npr redovno citam T6, zato me je i iznenadila informacija o Beloruskim avionima, medjutim danas posle citanja ovde malo izguglah i pronadjoh istu vest na 20tak sajtova gde svi upucuju na Informer kao izvor.

Ж

Министар одбране је недавно боравио у Белорусији. Са њима су били и ваздухопловци.

Zo

Nikakva modernizacija nevredi ukoliko se ne ugradi novi radar ZUK-M , sve ostalo je sranje, svi lazu, Vucic i Vulin narocito, dok Vucic kaze da se ugradjuju novi ZUK radari, Miloradovic kaze da se samo modernizuju stari koji su NISTA!! Svi nas lazu a pare bacamo za dzabe!! JADNI SMO MI I BEDNI!!

Vo

Bravo za tekst, steta sto ovako nesto ne moze da se procita u Odbrani.

Odgovori
Mi

Slazem se za ideju o Indijskim Bizonima.

Cudi me da Hrvatska nije tako razmisljala nego su isli po meni ne logicnom planu. Racunati na Ukrajnu koja je u gradjanskom ratu (tada mila u najgorem haosu) u kojoj korupcija i kradja na sve strane prevazilazi cak i Balkan je ispala losa investicija po onome sto citam o tim remontovanim Mig-21.

Verovatno Bizoni jos neko vreme nisu na prodaju. Mozda se varam.

Super je clanak, kao i uvek, i jedva cekam sledeci :-)
Super ste tim!!
Puno hvala!!

Odgovori
И

„Хрватска“ је рачунала на мешетарење.Па је изабрала Украјину.
Транге-франге, тућ-мућ. Мало ућари овде,мало онде.
Људи бре.То су опасни лопови и битанге.

ff

Loše čitaš, jako loše. Bizon nije više u opticaju, i ne nudi se već skoro deceniju, i RSK MiG to NE NUDI, nudi samo i isključivo MiG-29. Sa kojima se baš i ne proslavlja. Što se remonta u Ukrjiani tiče, odrađen je sasvim solidno.

ve

Da li bi se i ovi avioni iz Bjelorusije modernizovali i remontovali kao ovih 6 iz Rusije?

Odgovori
St

Prijatelju, čekaj prvo da vidimo kako idu dešavanja sa tih 6+ ova 4 naša… Niko od nas nije čuo da je ugovor potpisan!
A za Beloruske avione to je izneo samo jedan list u Srbiji (Informer), sačekajmo da stvari budu malo čistije i konkretnije, postoji teorijska mogućnost zbog uvođenja Suhoi-ja u naoružanje Belorusije ali to je po mom mišljenju samo želja našeg RV i PVO koja se može ostvariti jednog dana, a modernizacija beloruskih aviona zavisi od njihovog stanja-resursa, opreme i standarda na kojem se nalaze…

Le

Nista se jos ne zna o tom ,,ugovoru“.

Be

Letac, dosta se zna, samo se nezna dali je uopste potpisan!

Zna se da dobijamo 6 aviona (3x 9-13, 2x 9-51, 1x 9-12)
Zna se da dobijamo 32 rakete
Zna se da ce mo dati 185 miliona €
Zna se da ta suma novca nije za avione nego za rakete, obuku, rezervne delove, itd.

A sve drugo neznamo!

Verovatno ugovor nije potpisan zato sto jos nije jasno koji nivo modernizacije ce mo dobiti i sta ce mo sve uzeti uz to.

Tako da ce dobijeni avioni doci bez modernizacije i bez remonta a sve drugo ce se u sledecem vremenu pokazati.

Ž

Могуће да је посебно потписан споразум о донацији а да ће тек бити потписан уговор за модернизацију. Ако то већ није урађено.

Le

Beli, ja nisam mislio na ugovor sa Rusima,već na potencijalni ,,ugovor“ sa Belorusijom o nabavci 12 MiG-29.

Ba

„Informer“ je u poslednjih 10 dana pisao o nabavci „Tor-a“, „Točke“, „BUK-M2“, kineskih dalekometnih PVO sistema, zajedničkoj proizvodnji kineske WS-3A rakete, pa na kraju o nabavci još 12 migova…

Sve ove stvari dobro prodaju novine. Lično mislim da bi nabavka još maksimalno 6 29-ki bilo optimalno, čisto da se dođe do 16 komada, gdje bi 4 letjelice bile dvosjedi. Ovime bi se mogla kompletirati eskadrila i optimizirati obuka pilota (dva para dvosjeda, taktike, prilazi, formacije…). Sve preko ovoga čini mi se kao nepotrebno opterećenje budžeta koje bi uticalo na kvalitet jezgre onoga šta je ova nabavka. Mislim, ako se može uložiti 400-500 miliona $, čemu onda 29-ke, u bilo kojoj iteraciji? Zašto onda ne govoriti o 10 Su-30MKI, ili nečemu sličnom?

Zbog ovoga mislim da je u pitanju hoax. Vjerovatnije je da se radi o pregovorima o manjoj dopuni broja letjelica ili samo o provjeravanju uslova neke faze modernizacije koju Bjelorusi mogu da ponude? Možda donacija neperspektivnih 29-ki za djelove ili opreme za održavanje? Bez obzira šta je „Informer“ kaže, slutim da samo pogađaju, kao i mi.

Pe

@Banja Luka..Pa do sada ‘Informer’ se pokazao koliko toliko pouzdanim izvorom informacija. Pa oni o ovim migovima su pisali vec prije godinu dana i zvucalo jeste senzacionalisticki ali eto..dogodilo se. Sada i Novosti pisu o PVO sistemima..izglefa da stvari idu u dobrom pravcu. U intervjuu koji je Dikovic dao za Dozvolite, rekao je da je akcenat u naredne dvije do 3 godine na opremanje vojske novim sredstvima.
Bjelorusi bi trebalo da uvedu u naouruzanje avione SU 30MKI izinventara indijskog RV, koji se modernizuju za Bjelorusiju na NK standard. Navodno iz tog razloga Bjelorusko RV bi da unificira svoju flotu samo sa Su aparatima. Inace njihovi MiG 29 su u dosta dobrom stanju a veci broj je i doveden na BM standard. Neke su price da je B Karic isposlovao vrijednu donaciju od Bjelorusije..sto kazu gdje ima dima ..:)

Zi

Belorusija ce oko 2020. naruciti nove ruske Su-30SM a ne polovne indijske MKI. Ako mislite na Suhoje 30 koji su u beloruskom 558. remontnom zavodu to su bivsi indijski Su-30K a od 18 tih aviona 12 bi trebalo da zavrsi u Angoli. I da dodam da je manji broj beloruskih 29ki dovedeno na standard BM.

Sa

Kao i uvek super tekst!

Odgovori
Ne

Bilo bi bolje uzeti jos 6 f16.

Odgovori
Ma

Drzava Srbija nema novca za jedan f16!!. A ne za 6 kom??!! Obuka pilota ,kadar,prihvat ,odrzavanje… Preskupo za mnogo finansijski stabilnije drzave. Zato je to samo san !

Al

Bilo bi bolje ali da je sad 1987. inače ovako bezveze bacamo novac dok nam zdravstveni sistem potpuno propade.
Šta će nam avioni ako ostanemo bez KoV-a?

Go

Nenade, sto se tice F-16 i njegove isplativosti, imas primer Rumuna i njihove kupovine polovnih F-16, i koliko je to kostalo. Pri tome i ti avioni imaju priblizno zivota koliko i ovi Migovi koje cemo mi dobiti.

St

Grbavi je lepši.

Odgovori
V

Zna li neko koliko kosta godisnje odrzavanje 29-ke s uz recimo, 100 sati naleta?

Odgovori
Al

Znam samo po nekim informacijama da MiG-29 trosi oko 25% više goriva od F-16 dok je održavanje kod Migova teže i dosta skuplje jer je potrebno češće menjati delove.
Najjeftiniji za održavanje su Miraž 2000 i Sab 39 Gripen.

Go

Tesko je reci V, ali sam procitao da nas delovi za ova nasa 3 miga koji trenutno lete zadnje 2 godine kostaju oko 13 mil. $. Tako da moja predpostavka je da se krece od 3-5 mil. $ godisnje po aparatu u zavisnosti od starosti aviona ali i od mnogih drugih faktora.

ma

mig 29 košta oko 35.000 do 50.000 dolara po satu leta
mig 21 košta oko 3.500 do 5.000 dolara po satu
gripen je oko 3.500 dolara po satu

Ž

Неће бити да су те цифре тачне. Поготову не толике разлике између МиГ-а 29 и авиона које сте навели.

Све зависи и од метода израчунавања цене сати лета.

Go

Slazem se sa Zivojinom 100%. Veoma je komplikovano izracunati cenu po satu letenja, jer svi aparati ne lete isti broj sati, to sve zavisi od ekonomske mogucnosti svake drzave.
U pojedinim zemljama, piloti imaju oko 50 sati naleta godisnje dok u razvijenijim je situacija sasvim drugacija i krece se i do 200 sati naleta godisnje po pilotu.

Evo citam podatke koje je izneo sam nacelnik oruzanih snaga Svedske (ÖB Micael Bydén) koji kaze da su troskovi za Jas 39 Gripen u verziji C/D po satu letenja 48 000 sek. To bi po danasnjem kursu dolara iznosilo 5 060$ po satu leta.

Za Mig 21 se dosta slaze sto je doticni napisao, od 4 000$ do 4 500$.

Sto se tice Mig 29, e tu se podaci malo razlikuju u zavisnosti ko ih je izneo i krecu se od 5 000$ do 8000$, ali nikako 35 000$.

Mario, evo ti jedan link pa uporedjuj sam, mada ja ni jednu cifru koju sam izneo u ovom komentaru nisam uzeo sa ove internet stranice.

http://www.aviatia.net/gripen-vs-mig-35/

Pa

Nasa je ljepsa

Odgovori
Du

Dzaba donacija Bjelorusa za 12 Mig 29 kad nas budzet nije u mogucnosti da pokrije troskove godisnje upotrebe svih tih aviona…pa gdje su onda obuceni piloti za „dvadeset i nesto“ Mig 29… puno stvari treba da se poslozi, osim ako nisu fonori dijelova…

Odgovori
lo

pitanje: moze li 9-13 kada koristi podtrupni rezervoar da koristi vazdusnu kocnicu i top.
dobar tekst kao i do sada, sa potrebnim informacijama.

Odgovori
Zi

Ne moze ni 9-13.

dj

@Zivojin

Prvo zelim da kazem sve pohvale za Vase clanke i Vase enciklopedijsko znanje o avijaciji. Takodje, u Vasim clancima se ne nalazi ni jedna informacija koja je netacna, ali moram da vam zamerim sto katkad umete da izostavite neke cinjenice ili informacije (ne kazem da imate motiv) ili se jednostavno ne bavite analizom nekih problema, smatrajuci da su manje bitne…

Sto se tice uporedjivanja MIG-29 9.12 i 9.13 sa F-16 block 50:

Ja smatram da je i vise nego realno uporedjivati, jer sovjetska, a danas ruska taktika je da izbacuju odgovore na NATO lovce, dakle u samoj logici stvari je da se pojavljuju kasnije. Takodje, u potpunosti mi je jasno da je slom SSSR-a i hronicni nedostatak novca uslovio da se sve ove modifikacije i modernizacije (koje su ionako dolazile kasnije) i ne prihvate. Da se istorija odigrala drugacije i da se SSSR nije raspao, da je bilo sredstava, verujem da bi sudbina MIG-29 bila drugacija… I da bi npr. imali i da uporedimo 9.15, ali…

Ipak, kako mi zivimo u ovom univerzumu, a ne paralelnom, ja mogu samo da konstatujem tuznu cinjenicu koju sam izneo u proslom postu. Da vas pitam kada su SM i SMT uvedeni u upotrebu, a kada je F-16 block 50?
Koliko znam SM za Peru 2008, a SMT za Jemet 2004/5 i SMT za (Alzir) Rusiju isto tako negde oko 2008. Pri tome to nisu novi avioni, vec kombinacija remonta / SLEP-a + modernizacije…
Pre njih smo F-16C block 50 mogli samo da uporedimo sa tehnoloskim demonstratorima (dakle mogli smo komotno da F-16C uporedimo i sa 9.15 ili M2/MRCA), koji su leteli ili bili izlozeni na avio mitinzima…

Takodje, koje borbeno iskustvo imaju MIG-29SM/SMT tj. na ostnovu cega mi njih uporedjujemo sa borbeno dokazanim avionom?

Takodje, da li ove varijanta MIG-a posedujuFBW?
Da li SM (SMT ga poseduje) ima MIL-STD-1553, posto ga F-16 ima od pocekta? Koliki je dolet za MIG-29SM?…

Na stranu sto su u eksploataciji daleko skuplji i imaju kraci zivotni vek, osnovni 2.500 sati, sa SLEP 4000 sati, naravno na papiru.

Tako je MIG-29KUB na papiru imao motore od 4 000 sati, pa Indija ostade sa 25-50% svojih aviona, zato sto su morali da vrate 60% motora, jer je kvalitet i kontrola uzasna.

Gotovo po svim karakteristikama MIG-29SM zaostaje u odnosu na F-16 blok 50, SMT se moze porediti, ali ponovo to je zakasneli odgovor…

Kao sto sam rekao, da se istorija nije odigrala ovako kako se odigrala postoji mogucnost da bi MIG-29 imao adekvatne varijante koje bi bile dobar odgovor na varijante F-16, ali to se nije desilo.
——————–
Sada o ceni:
Totalno je nelogicno sada se vajkati da nema para, a onda zmureti na ovo razbacivanje novcem. Hajde napisite jedan analiticki tekst gde cete da sracunate koliko ce da nas kosta upotreba ovih aviona u 10 godina! Pa napisite kolika ce biti cena eksploatacije za tih 700 sati: u varijati sa i bez modernizacije! Uz remont to ce preci cenu Eurofightera po satu. Za ovo imamo para, a za pristojan avion nemamo.

Da li se iko zapitao kako je onda moguce da do 2030. skupimo pare uz ovakve troskove?
Ja jos jednom pitam, da li je skuplja preobuka za 20-30 ljudi trenutno ili za 70-100 ljudi za 10 godina-koji ce ponovo i sa modernizacijom na SM standard 2025 da lete na necemu totalno prevazidjenom.

Sve ovo meni lici na jedan racun bez krcmara, da ne kazem na jednu tesku svinjariju. Koje su to osobe iz RV, koje su procenile da je ovo dobra investicija? Da li je iko spreman da stavi svoje ime i prezime iza ovoga?

E, ja od vas ocekujem da citam tekst koji ce sve to da analizira, a ne da citam tekstove tipa: „Vucic najavio kupovinu 32 rakete“ ili „Pa, ministar je tako rekao“, jer je cela ona konferencija (deo o nabavci migova) puna oprecnih informacija i lici mi pre na jos jednu politicku promociju.

Ž

Сами сте рекли да је слом СССР-а и тешка економска криза у Русији зауставила развој МиГ-а 29.

Одговор Руса на новије верзије Ф-16 је био 9-15 чији је развој прекинут 1993. а поново је заживео тек након 90.тих кроз пројекте 9-41 и 47 као и 9-61 и 67. И делимично кроз пакет модернизације, односно стандарде 9-17, 18, 19 и 20.

Дакле није реално поредити западне авионе који су могли несметано да се развијају док поједини руски, услед недовољног финансирања или без било каквог финансирања, имају дебело кашњење у развоју.

Што се тиче ове набавке, навео сам већ неколико пута да ми сада немамо више времена и да је ово изнуђено и привремено решење. Много има непознаница, почевши од тога када ће авиони стићи, како и где ће бити модернизовани и колико ће они летети.

Не можемо чекати неколико година без борбених авиона јер ће нови почетак бити много скупљи у сваком погледу. Неки континуитет, какав такав, се мора одржавати. Једно од решења пре пар година је било и ремонтовање МиГ-ова 21 на којима би летели до 2025-28.

Ми тренутно сигурно немамо новца за ескадрилу нових најсавременијих борбених авиона. Једна Словачка, која има неупоредиво бољу економију од нас, се мисли да ли да купи или изнајми 8 Грипена.

Да ли ће набавка половних МиГ-ова 29, њихова модернизација, заједно са нашим, бити добар посао за то ћемо морати да сачекамо неколико година.

Ig

Da je pameti tešnje bi se sarađivalo sa Belorusijom. Njihova modernizacija 29-ke obuhvata povećanje dometa radara na 150km kao i modove mapiranja i gađanja zemaljskih ciljeva. Takođe, belorusi su razvili moderne DRFM ometače tipa TALISMAN ili SATELIT koji se postavljaju iznad nosača naoružanja bez gubitka funkcije tj i dalje se mogu podvešavati rakete. Takve 29-ke bi itekako bile osposobljene za borbu u vazduhu ali i za dejstva vazduh-zemlja. Takođe, ne bi bilo loše nabaviti VOSTOK 3D VHF-600 radare koji imaju sjajne performanse kako po daljini detekcije tako i po kriterijumu zaposedanja i napuštanja položaja.

Odgovori
V

Zivi bili, pa vidjeli. Nisam od velikog povjerenja prema Informeru, nekad su mi cak i jaca parodija, ali ajde da pricekamo i ispratimo sve te najave. Mozda se nesto stvarno i dogovara, i Lazanski je pred nekih mjesec dana isto spominjao Bjelorusiju u par navrata.

Ig

@V

Pisao sam o Belorusiji zbog onoga što rade i zbog potencijalno vrlo dobre i korektne saradnje, ne zbog naklapanja Informera. Oni su samo dobar izvor papira za potpalu ali nikako informacija. Gospodin Lazanski se već uveliko i u više navrata debelo diskreditovao, no reći da je i on samo za potpalu ne bi bilo baš korektno mada ne i netačno.

Kao što rekoste, ostaje nam da se nadamo da će ipak nešto ispasti od sveg toga, od belorusa se da štošta naučiti i nabaviti, ipak su svojevremeno bili deo velike i tehnološki (vojno gledano) vrlo razvijene države.

zo

Živojine, možete li mi dati uporednu analizu – vaše mišljenje , za avione MiG-29 varijante 9-13 i JAS 39..koji je avion operativno superiorniji.

Odgovori
Pe

Ti se šališ jel da?

Postaviti pitanje da li je avion koji je nastao 20-ak godina kasnije od njega superijorniji nad onim starim 30 godina?

Pa Gripen je u nekim elementima superiorniji od F-16, a ne od MiG-29!

Na posljednje 3 vježbe zračnih snaga država članica NATO saveza Češke, Mađarske i Poljske korišteni su njihovi avioni tipa MiG-29A (modernizirani Poljski), F-16C/D Block 52 (Poljski) i JAS-39C/D (Češki i Mađarski).

Tijekom simulacija zračnih borbi Poljski piloti 29-ki NIJEDNOM nisu došli u poziciju da obore JAS-39, a prethodno su bili “oboreni“ da čak nisu ni bili svijesni gdje je potencijalni neprijatelj.

U “borbama“ sa F-16 i MiG-29 rezultat je bio sličan, ukratko 0 za MiG-29, makar je bilo nekih “prilika“.

U “borbama“ F-16 i JAS-39 rezultat je bio skoro 1:1, mada je i tu Gripen za nijansu bio bolji od F-16C/D Block 52.

Ai

@Peroz
Gripen je od Mig-29 mladji 15 god,ne 20…ali isto toliko je mladji i od Su-27,da nije mozda superiJorniji i od njega?
Inace,koju verziju Gripena poredite sa kojom verzijom Mig-29? Sto ne poredite sa verzijom M ili K? Te simulacije na vezbama nisu nikakvo merilo.
Naravno, „buduci“ Hrvatski avion je superiJorniji od svih superiJornih aviona na svetu. :)

Zi

9-12 i njegove izvozne varijante su svakako slabije u vazdusnoj borbi van vizuelnog dometa od F-16 Blok 50 kao i od JAS-39. U bliskoj vazdusnoj borbi su priblizno jednaki s tim sto svaki avion ima neke svoje prednosti i mane. Ali naravno sa pomenutim zapadnim avionima treba uporedjivati verzije MiG-a 29 koje su vrsnjaci sa Blok 50 i Gripenom C.

Go

Gospodine Peroz, pretpostavljam da ste iz Hrvatske i da nevolite nas Srbe ma koliko mi gledali svoja posla, ali ispada da smo komsije i to komsije koje trebaju da se nauce da idu svojim putem.

Zato cu odgovoriti na komentar koji ste napisali.

Kao Srbin bicu srecan da vi kupite te iste aparate i da se ponosite njima. Ali prvo ce te morati da izdvojite malo vise para za Jas 39 Gripen nego za danasnje Migove 21.
Gripen 39 u C/D verziji je veoma izuzetan aparat, sa puno elektronike, malih dimenzija, brz i okretan u vazduhu a pritom i prilicno jeftiniji za odrzavanje od mnogih aviona. Cak je jeftiniji i od migova 29 po satu letenja.
Gripen je avion koji zeli vise da konkurise zapadnim avionima kao: F16, Rafale i Eurofighter, mada voli da se uporedi i sa Migom 29. E tu ima prednost zato sto je kasnije osmisljen i napravljen (aktivan je od 1996.g.) i kao takav je naravno bolji avion. Mada svi znamo da dosta toga zavisi i od iskustva pilota.
I na kraju zelim vam da uspete sa vasim novim vazduhoplovima i da kao komsije svako obradjuje svoju njivu, vi vasu a mi ce mo nasu.

dj

@Zivojin

A koje bi to varijante MIG-29 bile koje mogu da se uporede sa F-16 block 50 (1991), a koje su uvedene u operativnu upotrebu 1991? Jedini kandidat , i to sumnjiv, je MIG-29S, a koliko je meni poznato, on ili nije uveden ili je uveden u izuzetno ogranicenom broju.

Takodje, danas nije 1991. i onda ulogu pocinju da igraju i druge stvari, a to je zivotni vek, ucestalost remonta, cena eksploatacije, takodje, povecana cena sa godinama…

Mi uzimamo avione koji su jos 1991. pojavom F-16C block 50 bili tehnoloski pregazeni (u stvari oni su tehnoloski pregazeni jos i kada su se pojavili, jer nisu imali sve elemene IV generacije, vec su bili miks III i IV, a vecina ih zavrsava svoj zivotni vek u RV, a da to i dalje nema. Ipak za RV SFRJ tada su bili napredak, jer su se piloti i tehnicari upoznali sa necim modernijim i avioni su bili nov), ali problem je sto danas nije 1991. vec 2017. i pitanje je koliko ti avioni jos mogu da sluze, jer im je po svim pokazateljima zivotni vek vec istekao.
Posto se remont radi na 700 sati ili 10 godina, pitanje je da li ima smisla modernizovati ih, a bez modernizacije se postavlja pitanje kako sa njima, koji su jos pre 25 godina bili tehnicki zaostali (da ne idemo u 1982), piloti danas i u narednih 10 godine mogu da nauce, te da ostanu u koraku sa svetskim trendovima.
Sam ministar nije spominjao SLEP, ali se ovde spominje SLEP, ali koliko ja znam, da bi se SLEP radio treba da postoji neka osnova, Peru je to radio 2008 godine, ali je zato od 98. on bio vlasnik tih aviona i mogao je da prati sta se radi sa njima (a oni se od 90-98 nisu ni naleteli u Belorusiji), kako se odrzavaju, da li su na kisi, snegu, vetru ili u hangaru… Da ne spominjem da su oni prakticno birali izmedju 24 aviona one pogodne za modernizaciju, tj. one u najboljem stanju. U tim avionima bilo jos zivota, cak i kola kada reparirate, uzmete osnovu koja je zdrava, veliko je pitanje u kakvom su stanju ovi avioni.
Te price da je nasa delegacija bila… pa sta su oni mogli da urade za par dana? Na stranu sto su ljudi koji su to znali poodavno sklonjeni ili u penziji.

Uostalom kada se ovo remontuje, kada se daju pare na modernizaciju na neki SM ili slican standard kada se kupe rakete ostaje oko 50 miliona za rezervne delove. Zivojine, sami ste pisali da smo dali 13 miliona za 2 godine za ova 3 aviona i to sa ovim sirotinjskim naletom pilota i cerupanjem one cetvrte 29-ke kao donora. Iz toga sto ste vi pisali sledi: Preko 2 000.000 godisnje samo za delove po jednom avione, a gde je tu cena goriva, maziva, potrosnog materijala… Dakle tih 50 miliona ce da ode za 2 godine, a gde je preostalih 8????

Pa oni ako dokupe zemaljsku opremu za odrzavanje za dodatne migove i brojcano i 9.13, oni nemaju para za delove ili mozda za koji mesec… dakle ministar ne govori istinu, da ne kazem laze u bilo kojoj prici.

Onda dolazi pitanje svih pitanja: posto je sada prelazak na novu tehnologiju skup za 9 pilota i mehanicare koje mozes nabrojati na prste, sta ce biti 2025? Kada budemo obucili 30 pilota i nekoliko desetina mehanicara za 10 godina, njihova preobuka nece biti skupa? Posto se pitam na sta cemo mi to da predjemo tada? Na mig-35? Pa to je kockanje, sta ako ga RV Rusije ne prihvati? Ugovor jos nije potpisan. A, prodaja strancima se najavljuje 4 godine, a do sada nema nista od toga. Pa i prosle se najavljivalo prodaja prva 2 primerka pa nista…
Uostalom, koja ce cena delova da bude za avione kojih ce postojati 100-ak primeraka na celom svetu u tom momentu???

Pa Nemci su se odrekli svojih 20-ki iako su mogli da ih modernizuju i remontuju sami… covek se zapita zasto.

Na stranu sto uzimamo avion koji je neuporedivo skuplji po delovima i eksploataciji, sa preko 2x kracim zivotnim vekom od F-16 ili JAS-39. I nemojte, molim vas, sa argumentom da SAAB nije ni poslao ponudu, koju ponudu da posalje nekome ko ovako kupuje avione? Tacnije, najavljuje da avioni stizu, a nista se o svemu ne zna, sem cene. A, da, da ne zaboravim ni ugovor nije potpisan…

Ja sam napisao da ce nas samo delovi za 10 godina kostati preko 200 miliona, a mogu da nas kostaju bez problema 200 miliona da se leti 100 sati godisnje za neke 4-5 godina, samo sto cemo tada ostati bez aviona u tom periodu, jer ce resursi da im isteknu.
Gorivo je neuporedivo skuplje nego i kod F-16, pogotovo kod Gripena…
MIG-29 je tehnoloski daleko inferiorniji od F-16, od Gripena tek neuporedivo…

Ž

Да ли је реално упоређивати 9-12 и 9-13 из 80.тих и Ф-16АМ и БМ МЛУ као и Блокове 50/52? Реално је упоредити МиГ-29СМ или СМТ.

Да, биће скупо користити 10 МиГ-ова 29 до 2030. али ми тренутно немамо милијарду евра само за куповину ескадриле западних борбених авиона.

Pa

@Živojin Banković
Tehnički nije ali u našoj zemlji postoje ljudi koji veruju da je F-16 kršina kao i sve što dolazi sa zapada, ,čitam svakog dana po raznim portalima i ne mogu da verujem, premijer je na televiziji poredio MiG-29 i F-35 i to sa komentarom da se ,,F-35 nije baš pokazao u Persijskom zalivu“.

Go

Gospodine djox, vasa konstatacija koja je usmerena na tekst T6 je u osnovi kritika na generalstab vojske Srbije i ministra odbrane. Zato ste trebali njima da se obratite i da im objasnite sta je bolje za RV.

Licno mislim da vecina citalaca T6 imaju primedbu na iznudjena resenje koja se odnose na VS a pogotovo na deo koji se odnosi na RV. Nabavka Migova 29 je resenje koje ne iziskuje neka velika trenutna ulaganja i zasniva se na resenje minut do 12.

Moj zakljucak je, da gospoda koja sede u generalstabu i koji moraju da razmisljaju za narednih 20-30 godina jednostavno ne rade svoj posao. U politiku necu da ulazim jer svi razumemo gde se zemlja nalazi i dokle smo dogurali sa NE ekonomskim razmisljnjem iz stare SFRJ koja odavno ne postoji.

Ovde ne odlucujemo mi, jer u suprotnom bi imali novu avijaciju sa novim avionima i novi zastitni sistem PVO. Ja licno nikad vise ne bih kupio Migove iz iskustva sa delovima od proteklih 30 godina koje smo imali sa istoimenom firmom.

Ako je Rusija izabrala Yak 152 kao trenazni avion, Yak 130 za trenaznovisenamenski avion i Suhoj 30 ili 35 za visenamenski avion, sto se mi onda pravimo pametni. Jer su iste vec nudili nama na prodaju po povoljnim uslovima (izuzev Yak 152 i Su 35) ali mi za to nemamo para. A zasto? Odgovor svi znamo…

Mi moramo da promenimo sami sebe ali i zakone Srbije kako bi iste primenjivali u buducnosti i uhvatili korak sa svetom.

S velikim postovanjem svim citaocima a i Zivojina koji nas obraduje svojim clancima s vremena na vreme, a u isto vreme je veoma sazet u svojim odgovorima.

Pa

F-15 nije krsina.
F-35 nije imao vatreno krstenje, kao ni F-22(kao lovci).
Mig-29 je nacinom upotrebe, neodrzavanja i nemodernizovanja maksimalno ocrnjen upravo ovde. Novije verzije su medju najpotentnijim aparatima u svojoj klasi.
Gle cuda, ima jos jedan Pavle?
Molim te nemoj da hvalis autore i da se slazes sa njima i ti, ovo pocinje da lici na uigranu redakciju.
Pisu i objavljuju ovde a kasnije se sami pitaju i odgovaraju, stavise i hvale!
Odakle mi je to poznato?

Pa

@Pavle
Imenjače, samo sam izneo svoje zapažanje,a to što je premijer poredio MiG-29 sa F-35 i pritom pričao nebuloze ne treba ni komentarisati,a tek kad je izjavio da ćemo 2030. birati između MiG-35 i F-35 tek tad mi je bilo jasno kakvi stručnjaci biraju novu opremu.

Pa

Mig ili F, mala razlika…35 je 35.
I ja samo iznosim zapazanje.

V

Klasična politička odluka i što Živojin kaže, rješenje minut do 12.
Realno gledajući, s obzirom na situaciju u koju je dovedeno RV, ovo je jedina opcija da se krajem ove godine ne bude moralo početi plaćati Rumunjima, Mađarima ili Grcima ili ko zna kome već za AP.

Ja lično na borbene mogućnosti ovih Migova uopće ne gledam, jer to nema nikakvog smisla, pogotovo uspoređivati sa nekih 16-icama ili Gripenima. Razmislite i analizirajte s kim Srbija može ući u sukob u kojem bi se ti avioni borbeno koristili. Postoje samo dvije opcije, prva je NATO, a druga je Rusija. Kakvu bi ulogu u bilo kojem od tih sukoba imali ovih 10 ili potencijalno čak i 22 lovca na SM/SMT standardu? Ozbiljno sad, bez šale, razmislite o tome. Dobili bi samo nove Radosavljeviće, Periće, Arizanove…. vječna im slava.

Ljudi ne razbijajte glavu o borbenim mogućnostima i potencijalu ovih migova, nema smisla. Ovo su lovci koji će obavljati air policing, služiti školovanju novih pilota lovačke avijacije u narednih 10-15 godina, letjeti na paradama i vježbama. Živimo u nekim drugim vremenima, vremenima druge vrste ratovanja, onim gdje je Srbiji u slučaju takvog sukoba jedina opcija odbrane ona po scenariju iz Sirije – pozvati u pomoć moćnog saveznika, ko god to u tom trenu da bio. To je surova stvarnost.

KI

To za saveznike se slažem!Mi 1999 godine i da smo imali slične varijante ovim koje sad trenutno ćemo dobiti, ne bi mogli da ratujemo protiv celog NATO pakta.Ne kažem da je to malo,ali odnos 1:100 u avijaciji nije realan!Prvo da je NATO bio fer i da je slao 1:1 avione protiv naših, pa u redu.Ali i oni neće napasti sebi ravnog, to smo videli.Zato naši ne treba da se ravnaju spram NATOa, nego spram komšija,koji bi u nekom momentu mogli da okrenu da nas napadnu.A saveznika u ovom slučaju tražiti u Rusima, da se NATO ne bi mešao.Ako to uspemo ,onda smo mirni.Mi smo 1999 dobro prošli kako su hteli da nas satru.Tu su dokazali i svoje slabosti.Na sreću!

Go

Zivojine da li znas informaciju ako ulazi „service life extension programe“ (SLEP) prilikom modernizacije migova na SM ili SMT?

Odgovori
Dj

@Zivojin

Zivojine, molim Vas da napisete jedan analiticki clanak u kome biste analizirali najbolju opciju i najgoru opciju u eksploataciji ovih aviona, tacnije njihovog preostalog resursa, tj. opravdanost njihove modernizacije.

Dakle, koliko bi maksimalno moglo da se izvuce iz njih sati recimo na 10 godina, ili recimo do 2030. – posto je taj datum pominjan.
Dalje, da li to vazi za sve avione ili se to prica za medije.
Koliko bi kostala njihova eksploatacija…

Go

I zamena motora?

Ž

Горан

Животни век МиГ-а 29 је продужен на 40 година или 4000 сати налета.

И данас за руске ВКС из завода излазе ремонтовани авиони 9-12, 9-13 и 9-51 чија се старост креће од 26 до 30 па и више година.

Go

Hvala Zivojine. Citam dosta o tim satima i veku aviona. Mislio sam ako urade SLEP i zamene motore, a sto cisto sumnjam da ce se desiti, biti lakse i jednostavnije odrzavanje za tih desetak godina kad se vec ulazi u remont i modernizaciju.

Hoces uraditi neki clanak o novostima za modernizaciju G4 na G4NG ili G5 u slucaju da imas dobar (source) materijal?

Go

Izvini Zivojine, napravio sam gresku u koracima a mislio sam na „Resource“.

Ig

@ PeroZ

„Tijekom simulacija zračnih borbi Poljski piloti 29-ki NIJEDNOM nisu došli u poziciju da obore JAS-39, a prethodno su bili “oboreni“ da čak nisu ni bili svijesni gdje je potencijalni neprijatelj.“

Pero, uz dužno poštovanje, ovo što ste napisali je teška glupost. Da bi potencijalni neprijatelj u obliku JAS-39 Gripen lansirao raketu mora u nju proslediti informacije sa osmatračko-nišanskog radara jer JAS-39 Gripen tek treba da dobije IRST. Znači, zračio je radarom a to zračenje uvek bude otkriveno uređajem koji se naziva : „signalizator radarskog ozračenja“ a samim tim se dobija azimut i procenjena daljina do izvora zračenja. Uzevši ovo u obzir nadam se da uviđate da bombstične pričice tipa „pogođen gromom iz vedra neba “ baš i ne drže vodu u realnosti. Moj vam je savet da se manete učenja iz dnevne štampe, avijacija je kompleksna tematika, traži malo više učenja a bogami i razmišljanja.

Odgovori
go

Veći je komičar i od mr. Bina…

Cifra je 185 mil.evra…za te pare smo mogli kupiti bar 3 polovnih f-16 ali u fulu….Odoh malo u off ali mi se cini kao najbolja kupovina jedno 18.500 traktora×10.000 evra..za posrnulo selo i ekonomiju to bi znacilo puno jer nema jake vojske bez jake drzave(ekonomije)..Ili 1.800 kombajna ×100000.evra…a ne za 6 kanti od po 30 godina bez radara,koje je iste takve nato 1999 oborio u prvih 5 minuta leta…

Odgovori
Zo

Ali ko zna koliko su se ogradili ovi iz vlasti i rusi sa tim dilom…Banana drzava,mizerija je nasa drzava…

mi

@marko Ala se ti nalupa,na vazduhoplovnom portalu pises o traktorima i kombajnima u koje verovatno nisi ni seo u zivotu,jer da jesi znao bi da problem naseg sela nije u nedostatku istih nego u posve drugim stvarima koje ti ne razumes.

KI

Čitam sve šta ljudi pišu.Haos!Od traktora,kombajna,itd.Avion star 30 godina je star toliko, bio on MiG,Fantom ili Gripen.Ne može mi neko reći da je neki od navedenih, a da nije modernizovan(NOVA AVIONIKA) bolji od izvorne verzije.Izvorni MiG 29A/B verzije je pandam F15,F16A/B.Druga stvar je što ameri svakih 4-5 godina modernizuju svoje na Blok taj i taj i u realnim ulovima borbe ih isprobaju.Nešto što se pokazalo dobro ostave,a ono što nije menjaju za bolje ili unapređenije.Tako smatram da nove verzije MiG 29SM i SMT su pandami F16 Blok 50/60 i GripenuJAS39.Struktura aviona F16 i MiGa 29 je rađena od istih materijala(legura aluminijuma i duraluminijuma) zmaj aviona i kod jednog i kod drugog je faktički skoro besmrtan.Da nije tako,nebi još negde u svetu leteli F4,F5, MiG21 iz 70 tih godina(Rumunija,Hrvatka,Egipat,Indija,Severna Koreja…).Produženje životnog veka je jedno,a puna modernizacija drugo.Imaju neke zajedničke osobine.Najbitnije je da zmaj avona nije pretrpeo zamor materijala i da nije počeo da puca.Sve ostalo od motora,radara,instalacija,se menja sa novim ili se remontuje.Zavisi za koliko para se ko odlučuje da vrši popravku.Poljski MiG29A je izvorni i Poljaci ne mogu da ga modernizuju na SM i SMT standard, to može samo fabrika MiG ili remontni zavod koji ima licencu od MiGa da vrši modernizacije za određene tipove(Belorusija MiG 29BM standard).Tako da to što je MiG 29A bio inferiorniji u odnosu na F16 i Gripen JAS39 ništa nije čudno.Njegov radar ima domet 60-70km u odnosu na F16,Gripen či radari imaju 120km dometa.

Odgovori
dj

Pa nije bas tako, ne mozes da uporedjujes ni suhoj, a pogotovo ne mozes da uporedjujes MIG-29 sa zapadnim po duzini veka trajanja zmaja i motora, kao ni po ucestalosti remonta. Najjednostavniji primer je cinjenica da je mig 29 u verzijama 9.12 i 9.13 procenjen na 2500 sati zmaja ili 25 do 30 godina, sa SLEP-om je to 4000 ili 40 godina-a slep veoma cesto ne moze da se radi, jer je jednostavno zmaj nema potencijal za to. Remonti se rade na 700 sati ili 10 godina. Na zapadu prvo ne postoji ovo ILI , drugim recima kod MIG-a moze da se desi da je avion leteo svega 50 sati od tih 700 ali makar i da je bio u hangaru i to klimatizovanom njemu mora da se radi remont posle toga, jer se vodi kao da mu je istakao resurs. Kao sto sam rekao tako nesto na zapadu ne postoji.
Drugo, F-16 ima prvu reviziju motora (ako me secanje dobro sluzi) otprilike kada MIG-29 ide u djubre i sa SLEP-om, a to je nekih 4 000 sati, za to vreme imas 4 remonta na motorima za MIG i to onim za SM. Zmaj za F-16 u ranim verzijama oko 6 000 sati, jos pre 90-tih povecano na 8000 sati i to bez MLU. Gripen zmaj 8000 sati ili 40 godina upotrebe. Ti avioni su pravljeni da se na njima leti po +350 sati godisnje. Te price o robusnoj ruskoj i pouzdanoj ruskoj tehnici su mokri snovi Miroslava Lazanskog.

Zakljucak ovog dela je: kada dobijes na poklon (jer niko nije lud da kupuje) MIG-29 sa naletom od 2500 sati, a koji je stajao na kisi i snegu i to na -30 veci deo godine tokom tih 30 godina, onda iz njega mozda dobijes u najboljem slucaju jos nekih 1000 sati i to sa SLEP.
F-16 sa naletom od 3000 sati ima jos vise nego toliko u sebi, a sa MLU pred njim je jos nekih 30 godina eksploatacije i to sa ozbiljnim naletom od +200 sati godisnje. Plus F-16 niko nije lud da drzi na kisi i snegu.

Posto pominjes kvalitet zmajeva, predlazem ti da izguglas malo o jednom saznanju koje je otkrila ruska RV posto je nekoliko MIG-29 palo, a tice se pojavljivanja pukotina kod vertikalnog stabilizatora, pa je to prosledila Indijcima.

Jedan od osnovnih razloga zasto Rusija ne modernizuje svoje MIG-29 jeste uzasno stanje zmajeva bukvalno cele flote, tako da sami ruski izvori navode da je ceo poduhvat neisplativ. Ovo o uzasnom kvalitetu i izuzetno losoj konjtroli kvaliteta je dobro poznata cinjenica, tj. sovjetska filozofija je bila da se ide na masovnu proizvodnju na ustrb kvaliteta.
I dan danas Rusi kubure sa kvalitetom i kontrolom kvaliteta, a najskoriji dokaz za to (da ostanemo samo na MIG-29) je isporuka motora RD-33 MK za indijske 9.41 K/KUB, jednostavno motori iako imaju vek trajanja od 4 000 sati na papiru usled cestih kvarova (morali su da vrate 60% isporucenih motora) su ostavili sve indijske K/KUB na svega 25-50% flote raspolozive za operativnu upotrebu. To ne tvrdim ja, vec Indijski generalni revizor. Pored toga navodeci da imaju i probleme sa zmajevima i sa FBW.

Argument o vracanju Alzirskih MIG-29 SMT je toliko izlizan da ga ovde necu ni pominjati.

Ja sam u postu iznad pisao zasto se ne mogu porediti verzije SM, M, SMT sa F-16, posto se ne mogu porediti babe i zabe, jedno je tehnoloski demonstrator bez zamrznute konfiguracije, koji nije prosao sve testove, a nesto sasvim drugo avion koji je uveden u operativnu upotrebu i koji je pokazao svoje kvalitete i mane u borbenim dejstvima.

Ili ako hocemo da uporedjujemo SMT, onda treba da ga poredimo sa F-16 iz 2008. godine, a ne sa F-16 block 50 iz 1991. a cak i tada pricamo mozda o blagoj prednosti SMT i to ne u svim kategorijama. Meni je to porazavajuce, jer licno kao mali sam uvek bio zaljubljen u MIG-29 i dan danas ga volim i spada u moja 3 omiljena aviona (svi su ruski), ali jedno je ljubav i zaljubljenost, a drugo cinjenice.
Cesto se istice argument da bi NATO mogao da nam prizemlji celu flotu ako bi to hteo samo sankcijom na rezervne delove u slucaju da uzmemo npr F-16 ili Gripen, to je apsolutno tacno.
Ali, hajde da pretpostavimo da je Srbija imala para i mogucnosti da modernizuje sve svoje MIG-29 1995/6. godine , koje bi mi verzije imali na raspolaganju? Pitanje je da li bi korporacija MIG imala snage da sprovede nesto poput prelaznog resenja kao sto je bio S, odnosno SE i koliko bi im vremena trebalo za to…

Am

Imam nestvarno glupo pitanje, ali stvarno ne znam, i stvarno pitam:

Zašto avioni koji vrede mnogo miliona stoje onako na kisi, vetru, suncu, snegu… Da li im to ne smeta prosto, nego se nama neupućenima čini? Ili je neka kao vojna doktrina da brže poleti u slučaju nužde ili nešto petnaesto?

Mala sugestija, napravite jendnu preglednu tabelu, sa modelima i karakteristikama. Ali ne ono, bezvezno, Wiki, brzina i šta ja znam, nego radar, koje rakete može da nosi, neka nadogradnja koju može da ima, tako već nešto…

Odgovori
KI

Odgovor Djoxu.Po tom kako si ti procitao f16 moze da leti 100 godina bez remonta i na njemu se nista ne kvari i nijedan f16 nije pao nikada.Pa zadnjih 10 godina u svetu padalo vise f16 nego svih ostalih zajedno.Ne kazem da je MiG29 vrhunski ali nije u toj meri imao padova.MiG kao proizvodjac i Ruska drzavna komisija prilikom prijema i ispitivanja je preporucio na koliko sati naleta ili vremena treba da se radi remont bez obzira da li je avion u tom periodu leteo ili nije.Ogranicenje 10 godina.Da li ti mislis da i po isteku tog vremena takav avion koji nema sate naleta,ne moze da leti bezbedno?Ja mislim da moze!Kad kupis nov auto i ponekad ga vozis,da li radis remont na 10 godina!?Naravno da ne!Nije isto kad avion leti non-stop i kad ne leti ni pola radnih sati naleta.E tu amerikanci kao proizvodjaci, garantuju za vek aviona i zato on ima duzi vek upotrebe!A i cenom u startu razlika za skoro duplo u korist f16 u odnou na MiG moraju da opravdaju.

Odgovori
Ј

Одличан чланак, али је дискусија отишла у погрешном правцу. Србији је било потребно да авионе добије ”сада и одмах”, како би наставила да контролише свој ваздушни простор и наплаћује тај прелет. За такве задатке су потребни надзвучни авиони, зато је онај Миг-21 двосед и наоружаван у домаћој радиности. Према томе, никакви орлови и галебови ту не могу да послуже.
У овим околностима су ови мигови вероватно били најбоље решење.

Вест о додатних 12 мигова из Белорусије бих узео са дебелом резервом. Десет авиона (4 постојећа и 6 који су добијени од Русије) нису довољни да би се без великог напрезања обезбедила дежурна пара,обука и одржавање кондиције. Мађари и Чеси нису без разлога узимали по 14 авиона. Међутим, 22 авиона би једноставно било превише. Ова набавка би евентуално имала смисла ако би се ловачко-бомбардерска ексадрила у Лађевцима ослободила орлова и прешла на ове авионе.

Не разумем коментар о набавци Миг-21 из Индије за тренинг. Миг-21 није авион за тренинг и зашто би се убацивао између школских и борбених авиона? Да ли било ко у свету то ради?

Odgovori
Ne

Hrvatska nabavlja polovne avione f 16 od izraela.

Odgovori
Go
Ba

Gledajući kako se posao obavlja u HR- iskreno sumnjam. Više vjerujem da će uzeti JAS-39. Korupcija njihovih ljudi koji se pitaju o tome se bezbroj puta pokazala kao nezajažljiva. I svi su potpuno isti, bez obzira na političku opciju. U najboljem maniru Kalmete ići će se na kapitalnu investiciju koja će biti preko 600-700 miliona, vjerovatno više, ali će se paziti da grace period bude tempiran tako da vladu ne opterećuje u njenom mandatu nego kada dođu oni „drugi“. To uvjek jeste skuplje, ali će se narodu predstaviti kao najpovoljnija ponuda (vjerovatno će se ponuditi nekakav aranžman početka otplate nakon druge ili treće godine eksplatacije). Ići će se svakako sa novim letjelicama, kako zbog visine provizija, tako i zbog toga što niko od njih neće rizikovati da ga neko u novinama nešto prozove u vezi ove nabavke. To može samo ako se uzima novo. Živi bili pa vidjeli.

Ј

Израел је набављао F-16A/B у два наврата. Први пут крајем седамдесетих купио 75, други пут је 1994. добио на поклон 50 из америчких вишкова. Те авионе распродаје од 2013. године и нуди их веома повољно. Не бих се изненадио да Хрватска добије те авионе под сличним условима под којим је Србија добила руске мигове – да плати трошкове ремонта и замене одређене опреме коју Израел не жели да извози.

KI

I Izrael ce Hrvatima ponuditi usluge remonta i modernizacije, gde ce iscupati nesto para, bar 3-4 puta vise nego sto bi realno mogli da prodaju te“ kante“.Malo sale! Naravno da nisu kante!Avioni 4 generacije ne mogu biti kante, ma kako se oni zvali!E sad koliko ce Hrvati imati para za modernizovanje i da li ce moci da ih podignu na blok 50+ ili ce ostati u izvornoj varijanti?Realno, ako Srbija ima MiG29 SM oni bez najmanje blok50+ nemaju sta da traze.A to ce ih zadovoljstvo za 10 aviona kostati bar 500-800miliona dolara.Mozda i celi milion.E sad se postavlja pitanje da li kupovati avione od 30 godina tarosti ili kupiti mladje Gripene koji je realno losiji avion od F16!?

Odgovori
Mi

Danas Vucic u Belorusiji. Nadam se dobrim vestima u vezi Migova.
:-)

Odgovori
lo

u slucaju nabavke svih navedenih aviona ostaviti po jedan komad u izvornoj semi farbanja zbog muzeja vazduhoplovstva. veliko pitanje bi bili i seriski brojevi cisto da se zna odakle su nabavljani. trebalo bi to lepo navesti 18117 iz rusije, 18121 iz belorusije, 18140 iz poljske i tako dalje. ako nista drugo imacemo dosta aviona, a kad isteknu resursi dosta aluminijuma

Odgovori
KI

Cini mi se da 12 MiG 29 i S-300 ipak mozda kupimo za manje i lakse nego sto smo se nadali!Svaka cast Informeru na pouzdanosti i tacnoti.Ja ga iskren da budem,realno, nikada nisam smatrao za ozbiljne novine!Ali u zadnjih par meseci za sve su bili u pravu.E sad ,sta je tacno potpisano,u kom broju i kad ce biti isporuka,saznacemo verovatno za koji dan.Ili cemo saznati tek kad vec bude isporuceno,na nekom mitingu ili paradi koja bude uprilicena u to ime,

Odgovori
Ni

Oni su u pravu zato sto su nezvanicno glasilo SNS-a i Vucica pa sve saznaju prvi. To vazi za mali deo vesti, ostalo su njihove izmisljotine i klasicna lesinarenja kao i skoro sva domaca stampa danas.

С

Занимљиво је што изгледа све иде преко Белорусије ? Да ли су 2 дивизиона (батерије) БУК-МБ и 6 МиГ-29БМ за Србију могуће? Бук-МБ је на нивоу Бук-М1-2 а МиГ29БМ на нивоу МиГ29СМТ. Руска и Белоруска варијанта БУКа користе ракету 9М317 (макс.домета 45км по азимуту, 25км по висини). Чини ми се да наш дорађени КУБ користи ракете 9М317 ? (Азербајџану су испоручена 2 дивизиона БУК-МБ). Да ли је могуће да би БУКови требали да замене НЕВЕ да би свих 5 дивизиона које имамо у употреби били самоходни и спремни за дејсво за 5 минута? Русија располаже са неких 300 МиГова 29 на лагеру. Већином старије варијанте у које спадају 9.12 и 9.13. Мислим да су наша 4 МиГа већ дорађена на ниво МиГ29СЕ ? Логичан корак би био белоруски БМ или руски СМТ. Добили би технику 90тих прошлог века. Нешто моћније нам НАТО не би дозволио. Шта ви мислите ?

Odgovori
С

Мала исправка; у загради сам написао батерија, мислим на БАТАЉОН.

Bo

Iztaelci imaju vrhunsku tehnologoju trebamo navigacioni sistem od njih då kupimo i pilot moze sve podatke na viziru da vidi, pa IFF i neka bölja elektroniska odbrana. R77 rakete i ako mogu då modifikuju mig da moze Izraelski python 5 IRCCM naj bolja u svetu .

Odgovori
Sa

Od izraeĺaca ne bih kupio nista znamo kako smo prosli sa iznajmljivanjem njihovog satelita. Vidim da se ovde kometarise samo o lovackoj avijaciji. Neznam samo u kojim su strukama svi koji komentarisu sta je bolje a sta nije. Mislim da samo komentarisete cisto ajd da ubijem vreme!. U ozbiljnim analizama uzimaju se sve stvari u obzir: povrsina zastite, radari kako u avionu tako i na zemlji, protiv vazdusna odbrana itd. Itd. Mozemo mi da pokusamo da kupimo i najnovije avione i sta onďa?! Niko ovde ne komentarise da ti zapadni naj bolji avini imaju podrsku. Satelit, avaks itd. Tako da mislim da su ovakvi komentari za male zemlje bez predmetni.

Sa

Citat: „Spoljašnji rezervoar PTB-1500 ima kapacitet od 1520 litara goriva, specijalno je dizajniran samo za MiG-29 a postavlja se između gondola motora. Rezervoar ima specifičan oblik, postavljen je ispod trupa, u “poluutopljenom’’ položaju pa je u letu otpor manji“

Apsolutno netacno, ceoni otpor koji se stvara je mnogo veci or recimo otpora koji bi se stvrio da je ovoliki rezervoar okacen na cist pilon i van kanalisanog strujnog polja. No ovo je iznedreno resenje posto nije postojalo drugo mesto gde okaciti oviliki rezervoar, pogotovo na verziji 9-12.

Ogranicenja prilikom koriscenja ovog rezervoara su poprilicno „neobicna i neozbiljna“ za moderan borbeni avion….

Odgovori
Ma

Uglavnom pratim komentare, retko pišem. Ovog puta, osvrnuću se na nekoliko diskusija.
MiG-29 vs F-16, u nekoj adekvatnoj verziji. Gde je to u realnim uslovima borbene primene F-16 imao pozitivno borbeno iskustvo sa MiG-29. Pisati o tome, isto kao da je Avatar – java. Kakve su to gluposti. Ni jedan avion bilo koje novije tehn.generacije ne može da se posmatra kao zasebno borbeno sredstvo. Sve što je uradjeno sa F-16, ili F-15, nije zahvaljujući njihovim borbenim prednostima, nego kompletnoj taktičkoj situaciji koju NATO sprovodi u savremenim dejstvima, uključujući EW. Neverovatna količina ne shvatanja i ne razumevanja u ovim tekstovima. Posmatrajte ovako: Tajsonu, u njegovim, najboljim danima, vežu oči i ruke i noge, a onda puste jednog malca od 50kg da se bije sa njim. Epilog, Tajson pao…..
Zaključak jednog eksperta ovde bi bio: Klinac je bolji od Tajsona, samo da se čovek nasmeje….
Da bi se 2 aviona uporedjivala po svojim borbenim karakteristikama, treba sve ostalo biti nerešeno. Ali….to nikada neće biti realnost, zato je glupost i uporedjivati ih.
Drugo, resursi ( rokovi rada, vek upotrebe i sl.). Jedan čovek ovde uporno piše o tome, uporedjujući F-16 sa MiG-29. Kako više piše, ja više shvatam da čovek čita mnogo, da barata fabričkim podacima, ali, u osnovi, nema pojma o resursima i njihovim pokazateljima. Da bi shvatili: prvo se treba ograditi o kom se resursu piše. Ako je to vek upotrebe, onda koji? Radni ili Kalendarski? Zatim, šta je predmet? Avion, ili njegove komponente?
Svaki avion ima fabrički vremensko/radni vek upotrebe, koji opredeljuje proizvodjač. Ali to je resurs koji važi samo za konstrukciju aviona i pripadajuće sisteme (da ne nabrajam). Veoma bitni delovi, agregati itd…imaju sasvim drugačiji resurs, uglavnom manji (često se zato naziva ograničen). Tačno je da F-16 odmah u startu za konstrukciju aviona daje mnogo veći fabrički vr.vek upotrebe od MIG-a. Isto tako je tačno da MiG za konstrukciju daje već i do 45 godina. Medjutim, to uopšte nije poenta troškova životnog veka no jednog ni drugog aviona. To može biti predmet rasprave samo „internet inženjera“ itd…To su najmanji troškovi životnog veka. Najveći troškovi životnog veka (u održavanju) spadaju upravo na one agregate i delove aviona koji imaju drugačiji resurs od zmaja/planera aviona. Gpspodin, koji je uporedio održavanje F-16 i MIG-29, može vrlo lako da nadje uporedno koliko ti troškovi iznose na jednom i na drugom u avionu, a može u obzir da uzme i Gripen, još lepše.
Znači, nemojte, kao stručnjaci, „čeprkati“ po površini, nego ako ste struka, onda pišite objektivno sa obuhvatom onoga što nosi najveće troškove životnog veka – agregati i delovi sa ograničenim resursom.
MiG-29 je znatno jeftiniji za održavanje u svom životnom ciklusu, budite sigurni u to. Posebno, što kompletnu logistiku (ILP) za taj avion ovo RV ima.
Cena, hahahaha. Kad pročitam od nekih stručnjaka šta smo mogli sve kupiti za tih 185 ME, stvarno mi se plače!
Kojih 185 ME? Za šta je to planirano? Šta po projektu sve ulazi u tu cifru? I još more normalnih pitanja, na koje su ljudi iz Vojske skoro pa iscrpno odgovorili. Aliiiii, opet neki „internet komičar“ mora da bude pametniji. Pametniji od čitave plejade ljudi iz struke u Vojsci i MO. Ma jok, te avione uzima predsednik sa svojim užim timom, gde bre struka……Takve konotacije imate na svakom koraku. A šta je istina: čitav tim VS i MO danonoćno mesecima izgara da posle 40 godina ispuni odgovornost koja im je data, pri tome mora i treba da ćuti, to je valjda i normalno. Pisanje nekih ovde je klasičan primer frustracije “ čiji je veći“.
Više puta sam u medijima lično čuo i pročitao šta sve čini projekat od 185 ME. Ali to nekima ovde ne znači ništa – teorija zavere. Lepo su ljudi i u uniformi objasnili da u taj iznos ulaze 3 projekta (faze). Da su sa prve dve obezbedili da svih 4+6aviona leti sa unificiranom opremom i sa logističkim paketom koji obezbedjuje njihovo održavanje u dužem vremenskom periodu . Šta konkretnije da kažu? Da napišu specifikaciju opreme koju su kupili!!!!!. Lepo su istakli da će sa 3 fazom izvršiti modernizaciju da svi avioni mogu upotrebljavati najjače V-V oružje, i konačno da će moći upotrebljavati vodjeno oružje V-Z (što sada ne mogu).
Po meni, za normalnu osobu, to je sasvim dovoljno informacija. Za isfrustrirane „internet inženjere i naučnike“ nije ništa dovoljno.
Ja sam shvatio, i svako objektivan i realan, da to sve košta za svih 10 aviona 185 ME. Odnosno da ćemo za narednih oko 15 godina za te pare imati avione u resursu, modernizovane da mogu nositi savremeno oružje VV i VZ, da ćemo za te pare imati delove koji obezbedjuju njihovo održavanje za taj period, i da u te pare ulazi i oružje koje će se kupiti za modernizovane avione.
Tako su barem iznosili ljudi u uniformi, na odgovornim mestima, i tako to normalni ljudi razumeju.
A vi, koji i dalje smatrate da baš vi imate onu „pravu“ informaciju, iskreno se nadam da je imate barem za lep honorar, i da ne prodajete svoju gu…cu za male pare.

Odgovori
Vl

Bravo na komentaru…
Svako od nas, ko je barem i malo tehnički potkovan (ne mora biti nužno iz vazduhoplovne struke), zna da ta tematika baš i ne može da se prikazuje crno – belo. Međutim, ovde se mnogi komentatori svim snagama trude da ubede druge „neznalice“ (koje misle drugačije od njih), da je samo njihov pogled na stanje stvari pravi .
Samo, ipak si obrao zelen bostan. Sada, će te napasti ti isti pojedinci (kako si ih samo lepo nazvao – internet inženjeri), pošto si im nacrtao brkove na idealizovanoj slici F16 koju oni imaju u svojim glavama…

mi

180 meleona je za masine i delove ni kod babe nema dzabe. Prica o poklonu je za MMF i Informer.

Tv

miki
Konacno dugo skrivani detalj iz tajnog ugovora ili po prastarom srpskom obicaju nicim potkrepljen licni stav kao zamena istog? Navijam za dva, a opet nije mu mesto ovde.

su

ja stvarno ne razumijem sto ce vama (a i nama) ti i takvi avioni.

bolje bi bilo imati protuavionske rakete na nekoliko lokacija, radare na neloloko lokacija i komandne centre na nekoliko lokacija, sve povezano sa optickim kablovima.

kao sto je to JNA planirao i djelomicno ucinio.

avoini su dobri, ako su jako dobri, za napadanje izvan zemlje.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Pravednik na: [POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

Ja nisam niti jednom čuo da su HR predsjednik Milanović ili premijer Plenković spomenuli Srbiju u kontekstu nabave vojne opreme za Hrvatsku vojsku niti se uspoređivali sa Srbijom. Tek je bila izjava Plenkovića za avione kad su potpisali ugovor, da će biti najmoderniji od Njemačke do Grčke i tjt. Dok vaš vrhovni vođa svaki put…

23. Nov 2024.Pogledaj

omniameamecumporto na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

Jordan@ Mi smo nabavili zrakoplove i za pet mjeseci kompletirati ćemo eskadrilu i riješiti to pitanje do nove generacije zrakoplova u kojima više neće biti pilota. Što će nam stoga novi zrakoplovi kad promjene dolaze strelovito. Vi ćete platiti pozamašnu sumu, a upitno vam je i naoružavanje, a realizacija ugovora u novim okolnostima ne mora…

23. Nov 2024.Pogledaj

Pajo na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

@Nikola, jedina korupcijska afera vezana uz nabavku bojne opreme u RHnvezana je uz nabavku Iveco kamiona. Sve nazovi afere koje ste nabrojali su "lapradnja" političkih takmaca (lijevih ili desnih) bez sudskih procesa. Pogotovo izjava sadašnjeg predsjednika na navodni mito oko nabavke Rafala i to na plaćenih 999 miliona EUR. I to na G-2-G ugovor. Daleko…

23. Nov 2024.Pogledaj

Deveta udarna brigada na: [ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

@Perko Srbija aktivno naoruzava Ukrajinu sto mozes videti i po video snimcima gde se upotrebljavaju srpske rakete namenjene za Grad VBR sistem jer srpske rakete imaju veci domet od ruskih,40 kilometara srpske rakete na ukrajinskim sistemima Grad imaju dome.Kasetna municija,artiljerijsko naoruzanje i municija pre svega idu za Ukrajinu non stop kao i lako naoruzanje.Samo u…

23. Nov 2024.Pogledaj

Njofra na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

Nitko ovdje ne shvaća da niti sa 12 Rafala ili 6 ili 26 dronova nitko ne stvara vojsku za rat. Stvaraju se mogućnosti, sposobnosti, obučava se vojni kadar. Ukoliko dođe do rata, i Hrvatska i Srbija će nabavljati na stotine dronova sa svih strana svijeta, nabavljat će se deseci aviona i borbenih helikoptera. A posjeduje…

23. Nov 2024.Pogledaj