BEG airport status
Dubai Airshow: Emirati, Suhoji i druga uzbudljiva dešavanja Ceremonijalno presecanje vrpce / Foto: Dubai Airshow

Dubai Airshow: Emirati, Suhoji i druga uzbudljiva dešavanja

Najveći ovogodišnji bliskoistočni vazduhoplovni sajam počeo je juče na aerodromu Al Maktum (deo Dubai World Central kompleksa) i kao svake godine doneo je par interesantnih vesti, premijera i iznenađenja.

Kako organizatori javljaju, ove godine očekuje se preko 72.500 posetilaca, prijavljeno je 1200 izlagača. Svakodnevna dinamika biće više nego interesantna.

Ovogodišnja priredba započela je kao i svaka druga do sada, zajedničkim preletom domaće aviokompanije Emirati u formaciji sa akro-grupom ratnog vazduhoplovstva UAE Al Fursan. Ove godine „tripl 7“ dobio je pratnju u vidu Erbasa A380.

Nekoliko dana ranije, poput do sada neprevaziđene predstave iz 2015. godine, Etihad je priredio još jedan interesantan intro u čast otvaranja Luvra u Abu Dabiju:

 
Prva tri dana sajma uvek su rezervisana za mega-narudžbine i Emirati su se potrudili da na domaćem terenu otpočnu ovogodišnju seriju. Avio-prevoznik baziran u Dubaiju naručio je 40 Boinga 787-10 u ukupnoj vrednosti od 15,1 milijarde dolara. Narudžbina je svojevrsno iznenađenje budući da je industrija očekivala narudžbinu za još A380 koja će se, ukoliko je verovati glasinama, možda dogoditi danas a najkasnije u četvrtak.

40 787-10 uz opcije konvertovanja u manju -9 verziju / Foto: Boing

Detaljnije o jučerašnjoj narudžbini pročitajte u našoj posebnoj vesti.

Premijere

U vojnom delu postavke dočekali smo da konačno vidimo F-22A na zemlji. Letelica koja je svoju premijeru u vazduhu na međunarodnoj areni imala upravo u Dubaiju (Tango Six je bio prvi medij iz ovog dela Evrope koji je intervjuisao njihovu posadu) ovoga puta ne leti svakodnevno iz baze Al Dafra već će biti bazirana u „US koralu“ na sajmu.

Dubai Airshow biće jedan od retkih sajmova na kojem će se uz F-22A pojaviti i Suhoj 35S. Ruski lovac će takođe imati dnevni displej uz još 4 Su-30SM koji prvi put kao akro-grupa VKS „Ruski Vitezovi“ lete iznad Dubaija. Antonov je doleteo svoje transportere An-70 i An-132D koji se takođe prvi put pojavljuju na bianualnoj izložbi. Po prvi put prisutna je i letelica za gašenje požara Beriev 200.

Su-35S prvi put iznad Dubaija / Foto: Žarko Skoko, Tango Six

Najinteresantnija vojna premijera svakako je japanski tranporter Kavasaki C-2. Ovo će biti njegovo prvo javno pojavljivanje van Japana.

Superjet International došao je po drugi put sa svojim SSJ-om, ovoga puta ciljano – sa avionom opremljenim u VIP konfiguraciji. Rusi su očigledno odlučili da je na Bliski Istok pametnije doći sa ovakvom verzijom vazduhoplova, želeći da prikažu da i oni mogu ponuditi nešto u ovoj kategoriji. Kako je Tango Six već ranije izveštavao, SJI je i Srbiji nudio Suhoja za zamenu Falkona Avio-službi Vlade Srbije. Kada smo kod Srbije, u Dubaiju je prisutna i RV i PVO delegacija.

Pored Suhoja 35S i SuperJeta, Rusi žele da Emiratima ponude i kooperaciju u razvoju njihovog novog srednjeprugaša MS-21. Ukoliko bi se željena saradnja dogodila Rusi računaju da bi sa Emiratima mogli da razviju treću -400 verziju koja bi imala do 250 sedišta.

Najnoviji putnički avion na stajanci Al Maktuma svakako je 737 MAX 8 low-cost avio-kompanije flydubai. Prvi primerak od ukupno 76 naručenih od Boinga. Kompanija planira da još pet uđe u njenu flotu do kraja ove godine a preostali naručeni najkasnije do 2023. godine.

Sledeća interesantna vest prvog dana dolazi iz ekskluzivnog intervjua koji je direktor Bombardijea Fred Kromer dao Flight Globalu o detaljima najveće vesti u civilnoj avijaciji ove godine. Kako je rekao, Erbas i Bombardije odmah (nakon svih pređenih administrativnih prepreka i dobijenih dozvola) planiraju da izgrade liniju za proizvodnju CSerije u Erbasovoj fabrici u Mobilu, Alabama. On predviđa da CS100 primerci koji tu budu proizvedeni i namenjeni za kupce u Americi neće biti kažnjeni spornim tarifama. Kromer se uzda kako u mantru o domaćem proizvodu i novim radnim mestima, tako u i total opreme koja se nalazi u letelici a koja je većinom američkog porekla. Najinteresantniji segment intervjua svakako je bila njegova izjava da će CSerija imati više nego polovinu lokalno proizvedenih segmenata, što se ne može, na primer, reći za Boingov 787:

– Voleo bih da mi neko kaže koje to letelice, čak i one proizvedene u Americi, imaju toliko američkih delova kao naš avion. – rekao je Kromer. Za svaki slučaj, takođe je izjavio, ukoliko ipak bude problema, prve letelice namenjene Delti biće prosleđene drugim kupcima dok se problem sa američkom vladom ne reši.

Posle narudžbine Emirata najbitnija vest prvog dana bila je objava o dogovorenoj modernizaciji 80 lovaca F-16 za ratno vazduhoplovstvo Ujedinjenih Arapskih Emirata u vrednosti od 1,63 milijarde dolara.

 
Za još fotografija sa ovogodišnjeg Dubaija pogledajte blog poznate ruske fotografkinje Marine Lisceve. Nakon njene pogledajte obavezno i galeriju aktivnog pilota na A380 Emirata i zaljubljenika u fotografiju Bjorna.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Mr

чек, чек…у Дубаију присутна НАША делегација РВ и ПВО!? хммм, питам се којим добром…дал’ је у питању неки бизнис са оним силним развојним програмима/модернизацијама СДПР-а…бизнис са силном продајом муниције која цвета у задње време…!??

елем, троше Арапи силне паре на наоружање а Тајфуне им Хути руше!?

Odgovori
St

Bice lepo videti koji ce sve jos ugovori biti sklopljeni u narednih nekoliko dana, kako u civilnom tako i vojnom sektoru.
Iskreno se nadam da ce se ostvariti glasine o tome da UAE kupuje Su-35.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Branko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Izvezeno je skoro 80 nora, Azerbejdzan je nedavno narucio 48, Kipar Tamnave, Alzir je hteo 72, ali nemamo sasije, plus da nije bilo ovog rata i da mozemo da uvezemo sasije do sada bi ih bilo znatno vise izvezeno, do sada ih je napravljeno oko 100, a moglo je duplo vise. Ova situacija nece trajati…

12. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N. Nedavno je država odustala od projekta solarne elektrane jer nisu znali da na lokaciji postoji čitavo jezero, tako da su ovakve usluge preko potrebne. Što se tiče aviona, Makedonija je kupila kontigent novih oklopnih vozila iz Amerike. Jel znate kako su stigli? Brodom do Grčke i onda vozom. Strategijski transportni avion služi za…

12. Dec 2024.Pogledaj

Vlad na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Boki, U slučaju kupovine takvog aviona on ne bi leteo samo za naše potrebe već i za potrebe trećih strana. Dakle, angažovanost bi mu bila na potrebnom nivou. Što se tiče izvoza naše namenske, pa taj avion se koristi i za dopremanje opreme koja se kupi za VS. I na kraju, iznamljivanje aviona svakako plaća…

12. Dec 2024.Pogledaj

Pavle na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

onda mora da postoji trzaj? kako to izgleda sa decjeg camca na naduvavanje?

12. Dec 2024.Pogledaj

Boki na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Jordan Izvoz nase namenske je previse mali da bi uopste razmisljali o kupvini heavy transportnog aviona. Sta ce nam previse skup za odrzavanje avion kada se jednostavno moze iznajmiti avion za koje troskove placa naravno kupac tog nauruzanja. Kada bi bilo posla za njega, pa i ajde da razmislimo o tome. Ovako za dva leta…

12. Dec 2024.Pogledaj