BEG airport status
Sindikati „Nikole Tesle“: Za koncesiju smo saznali iz ugovora na neodređeno; Aerodrom: Rešavamo ono što niko pre nije ni pokušao Protest zbog ugovora na određeno - do dolaska koncesionara/ Foto: Sindikat "Zajedno"

Sindikati „Nikole Tesle“: Za koncesiju smo saznali iz ugovora na neodređeno; Aerodrom: Rešavamo ono što niko pre nije ni pokušao

Zapošljavanje oko 600 radnika Aerodroma Nikola Tesla na neodređeno vreme u tri etape, koje je najavljeno krajem 2016. godine, zapelo je na drugoj. Naime, ugovore je dobilo za sada samo 200 zaposlenih, a vest da druga grupa ipak neće dobiti posao za stalno došla je u subotu ujutru zbog čega su svi reprezentatitvni sindikati zajedno organizovali miran protest na beogradskom aerodromu uz najavu da će, ukoliko ne dobiju odgovore na njihove zahteve u roku od pet dana, stupiti u štrajk.

– Ako bude potrebe za generalnim štrajkom – ići ćemo do kraja.  Ovaj problem ne sme da se stavi pod tepih, on mora da bude rešen na način na koji je dogovoren sa resornom ministarkom, Zoranom Mihajlović. – objašnjava Dejan Popović iz Nezavisnog sindikata Aerodroma Nikola Tesla za Tango Six i dodaje:

– Ovo je bio miran protest, rad Aerodroma nije ometan. Po mojoj proceni okupilo se između 300-400 ljudi i ovo je prvi korak u rešavanju statusa zaposlenih koji rade ovde 15-20 godina, a poslednje dve godine to čine uz ugovore na određeno vreme. –

media-share-0-02-05-4295fa1aeb32c0a23b6a7e04e74fc9c6831f38c09cf352b5ee70f79da8316812-6bb9550e-28f8-4e66-a918-ebebac52c32e
Problematičan prvi član ugovora na određeno vreme / Foto: Sindikat „Zajedno“

Umesto ugovora na neodređeno, drugu grupu od 200 radnika sačekao je 11. februara ugovor „do dolaska koncesionara“. Vesna Vilotić u ime sindikata „Zajedno“ objašnjava da su radnici tek na osnovu prvog člana ugovora zaključili da je doneta odluka o koncesiji, kao i da je većina zaposlenih to saznala putem medija, o čemu je Tango Six prvi izvestio.

– U prvom članu ugovora stoji: Zaposleni zasniva radni odnos na određeno vreme za rad na projektu za strateški razvoj Aerodroma „Nikola Tesla“ izborom privatnog partnera  sa elementima koncesije radi nesmetane realizacije projekta odobrenog od strane Vlade Republike Srbije zaključkom […] od 9. februara 2017. godine. Zaposleni zasniva radni odnos na određeno vreme, počev od 13. februara, a najduže do završetka projekta iz stava jedan ovog člana. –  navodi Vilotić i dodaje da je sporno to što je u celokupni proces restruktuiranja „Nikole Tesle“ trebalo da budu uključeni i radnici:

– Na sastanku koji smo imali sa ministarkom Mihajlović nama je rečeno da ćemo biti uključeni u čitav proces i da država još uvek nije odlučila koji će model da primeni – to je poslednje zvanično obaveštenje koje smo dobili od strane državnih institucija. –

„Koncesija kao Beograd na vodi“

U razgovoru za Tango Six Vilotić navodi da je prilikom potpisivanja ugovora u kontekstu člana 1 pominjan i termin „državna tajna“ od strane „nadležnog lica koje je bilo na potpisivanju ugovora“:

– Pitali smo kako nam dajete da potpišemo nešto sa čime nismo upoznati i ne znamo sadržaj. Ona je rekla da ne možemo ni da budemo upoznati jer je proglašeno državnom tajnom. –

Dejan Popović dodaje da ovakvo formulisanje koncesije podseća na projekte koje Vlada sprovodi, takođe, pod velom tajne.

– Meni to liči na Beograd na vodi, na Fijat i slične ugovore koje nikada nismo videli. – prokomentarisao je Popović za Tango Six.

Rok od pet dana

U pismu koje su reprezentativni sindikati zajedno sa zaposlenima poslali v.d. generalnog direktora beogradskog aerodroma, Saši Vlaisavljeviću, zahteva se:

– obrazlaganje člana 1 ugovora o radu od 11. februara

– davanje ugovora na neodređeno vreme radnicima koji su sada zaposleni na određeno

– davanje ugovora na neodređeno vreme radnicima koji imaju ugovore o privremenim i povremenim poslovima (pp ugovore)

– hitan sastanak sa predsednikom države, Tomislavom Nikolićem, premijerom Aleksadnrom Vučićem i resoronom ministarkom, Zoranom Mihajlović

– Predlаžemo dа nаs u roku od pet dаnа obаvestite o odgovoru nа nаše zаhteve i predloge, jer ćemo u suprotnom orgаnizovаti štrаjk i primeniti sve ostаle zаkonske mogućnosti do ispunjenjа trаženih uslovа rаdi ispunjenjа zаkonskih i ustаvnih prаvа zаposlenih. – stoji u Protokolu upućenom rukovodstvu Aerodroma.

06-12-t6-5
„Očekujemo da koncesionar preuzme sve zaposlene“ / Foto: Tango Six

Ne dajući objašnjenje o spornom članu 1 novog ugovora na određeno vreme, sa aerodroma poručuju da „kontinuirano već duže vreme rešavaju nasleđeni problem dela zaposlenih, koji su godinama, čak i po 15 godina, angažovani preko agencija na specifičnim poslovima“.

– Naglašavam i, važno je istaći, da na aerodromu nema viška zaposlenih, odnosno i da nakon eventualnog dolaska koncesionara očekuje se da će svi zaposleni biti zaštićeni, a sindikati blagovremeno informisani o pregovorima i uključeni u sam proces koncesije. Dakle, država brine i nastaviće da brine o svim zaposlenima na beogradskom aerodromu, a od budućeg koncesionara se očekuje da preuzme sve zaposlene. – navodi v.d. generalnog direktora aerodroma, Saša Vlaisavljević i podseća da ovo preduzeće zapošljava samo uz saglasnost Vlade:

– U poslednje dve godine Vlada Republike Srbije dala je saglasnost za zasnivanje radnog odnosa na aerodromu za preko 600 ljudi koji su radili preko omladinskih zadruga 15 ili 20 godina bez prava na godišnji odmor, regres, topli obrok, pravo na bolovanje, na zaštitu za negu deteta, bez prava na kreditno zaduženje, pravo na slobodan dan zbog obeležavanja slave. Dakle, rešavamo ono što niko pre toga nije ni pokušao da reši gotovo dva desetljeća u korist naših zaposlenih. Početkom ove godine Vlada Republike Srbije je dala saglasnost da 200 zaposlenih koji su bili angažovani na određeno vreme dobiju ugovore o radu na neodređeno vreme. Zahtev sindikata je da pored navedenih 200 još 400 zaposlenih dobiju ugovore na neodređeno vreme. –

Radnici i ranije reagovali

Podsetimo, reagovajući na pisanje sajta „Pištaljka“ u maju prošle godine, svih pet reprezentativnih sindikata radnika aerodroma „Nikola Tesla“ podržalo je odluku Saše Vlaisavljevića o zapošljavanju 778 radnika u 2015. godini bez konkursa navodeći da među njima ima i ljudi koji 20 godina rade na Aerodromu preko uslužnih organizacija ili omladinskih zadruga.

Pre toga, Aerodrom „Nikola Tesla“ demantovao je navode „Pištaljke“ i saopštio da je za sve novozaposlene dobio saglasnost Vlade Srbije, kao i da je tom preduzeću potrebno još najmanje 60 radnika u ovoj godini.

Nezavisni Sindikat Aerodroma Nikola Tesla reagovao je u avgustu prošle godine povodom izjave premijera Srbije, Aleksandra Vučića, da je vlast od beogradskog aerodroma napravila „zlatnu koku Balkana“ spremnu za koncesiju. 

– I u ovim, otežanim uslovima poslovanja, Aerodrom Nikola Tesla godinama beleži odlične finansijske rezultate i veliki deo profita uplaćuje u budžet Republike Srbijie. Ostanemo li bez „zlatne koke“, ostaćemo i bez „zlatnih jaja“!!! – stajalo je, između ostalog, u saopštenju ovog sindikata koje smo preneli u celosti.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Mo

Pogledajte kako je napravljeno u ZAG. Prvo je dana koncesija jednom koncesionaru, pa je taj jednu firmu razbio u pet firmi, pa se tih pet firmi dalo podkoncesionaru…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Dejanera Zapravo je procena da u nekoj tacki u buducnosti nece biti potreban fizicki covek u letelici, ali nije rec o kratkom periodu, pre kroz 50 godina i vise, a to razlika kao od 1945 do 2000, od Me 262 do F-22...

27. Nov 2024.Pogledaj

ikim na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Ma, meni je interesantno kako da niko ne spomene završnu obradu kod ovog polovnog Grčkog na prvoj slici? :) Što se tiče toga kako su dobro Hrvati prošli, ne bih se ja tako zaletao. Već sada Zare igra, a igraće još više kako godine idu. Što se naše kupovine Rafala tiče, mene mnogo više zanima…

27. Nov 2024.Pogledaj

Niko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Iskreno arapi su glupi koliko su teski. Kupuju od francuza avione od istih onih koji su ih do koliko jucer ubijali gnjavili i koji mrze arape i muslimane u tom dijelu svijeta. Francuzi jos nisu prebolili Maroko Alzir...itd i nije im zao za masakre koje su tamo ucinili. Ako arapi napadnu Izrael ili ih nato…

26. Nov 2024.Pogledaj