BEG airport status
Direktor MiG-a: Zaključeni ugovori za rezervne delove MiG-ova koji su donirani Srbiji, u toku konsultacije oko dalje saradnje Remont MiG-a 29 9.13 u jednom od ruskih zavoda.

Direktor MiG-a: Zaključeni ugovori za rezervne delove MiG-ova koji su donirani Srbiji, u toku konsultacije oko dalje saradnje

Ruska kompanija RSK MiG učestvuje na ovogodišnjem avio-salonu Aero India koji se od 14. do 18. februara održava u vazduhoplovnoj bazi Elahanka kod grada Bangalor. Direktor ove kompanije Ilja Tarasenko dao je intervju za RIA Novosti a novinar Ivan Suraev postavio je i pitanje koje je vezano za Srbiju.

U Srbiju bi krajem marta trebalo da stigne šest lovačkih lovaca MiG-29 koje je Rusija donirala našem vojnom vazduhoplovstvu. Kako smo već preneli, ti avioni sada u Rusiji prolaze kroz proces tzv. predeksportne pripreme nakon čega će biti isporučeni remontnom zavodu “Moma Stanojlović“ gde će biti dovedeni na standard postojećih srpskih aviona.

Novinara RIA Novosti zanimalo je da li će Rusija učestvovati u njihovom remontu:

– Naravno, RSK MiG je kao nosilac razvoja, uključen u sve radove koji se odnose na produžetak resursa ovih aviona.

Vode se aktivni pregovori, potpisan je niz ugovora oko uvoza rezervnih delova u Srbiju preko Rosoboroneksporta. U toku su konsultacije sa srpskom stranom i nadam se da ćemo uskoro doći i do potpisivanja ugovora. – rekao je Tarasenko.

Do sada su srpski zvaničnici nekoliko puta iznosili samo pojedine detalje ovog posla, kao na primer da je izabran deo naoružanja kao i to koliko će koštati modernizacija aviona i druge detalje vezane za njihovo uvođenje u naoružanje. Izjava direktora MiG-a je samo još jedna potvrda da se aktivnosti oko nabavke aviona i dalje neprekidno odvijaju i to, po svemu sudeći, u pozitivnom smeru.

U prilog tome može ići i nedavna poseta ministra odbrane Zorana Đorđevića Moskvi kada je između ostalog, imao i razgovor sa direktorom Federalne službe za vojnotehničku saradnju Dmitrijem Jevgenjevičem Šugajevim.

Komentari

r

Jer moze neko da pojasni sta znaci ovo dovodjene na standard postojecih Srpskih aviona

Odgovori
B

Nista posebno to ne znaci.

Skidace ruske radio veze itd. a stavljati nase.

Nasi imaju jedan MFD, sad neznam dali to imaju i ruski?! Mozda i njega da dodaju.

Posle toga remont u Momi i onda (2018) na modernizaciju.

P

Predeksportna priprema znači da će sa aviona da poskidaju sve što je „samo za ruske oči“. Tu su verovatno komunikaciona oprema, IFF i slično. Dovesti ih na standard naših MiG-29 znači ugraditi ponovo to šro su oni skinuli, ali prema našim specifikacijama.

Приликом ремонта 2008. и 2010. наши авиони добили су нову опрему. Пре свега навигација уз примену ГПС, комуникација, нови вишенаменски колор показивач.

z

Dovodjenje aviona na ICAO standard sa opremom.

D

Samo napred! Ide se napred !
Bice to za nas puna šaka brade. Jer je ovo Srbija…godinama u zapecku. I ko misli da mozemo kupovati avione kako žele pojedini učesnici u raspravama na ovom cenjenom portalu ,neka isti ti odreše kesu . Daju pare državi ,daju korisne savete bitne za bezbednost ili pak daju korisne informacije koje drzava očigledno nema.
Podrška bilo kakvoj nabavci za Rv i Pvo ! Jer dosta su tavorili.
Kapa dole za T6 . Donosi uvek nesto novo za ljubitelje vazduhoplovstva. A i bitno utice na pomirenje medju narodima regije. A to je velika stvar !
Keep on !

Odgovori
J

Bice dobro,u zadnje vreme bilo je dosta susreta na temu vojne saradnje,jasno je da se dogovara mnogo toga i reko bi da su i dog.sa Belorusijom deo toga,mislim da je to samo pocetak. Siguran sam da se radi posle puno vremena malo dugorocnije,koliko mogucnosti dozvoljavaju,uzeti su i oni topovi za lazara prica se o saradnji sa kamazom,a mozda je i donacija modernizovanih t 72 uvod u neku licencu za t 90,jer samih 30 tenkova ne znaci mnogo i iskreno mislim da je to uvod u nesto vise.

Odgovori
N

@Joca
Kakva licenca za T-90? Srbija u narednih 20 godina sigurno nece kupovati nikakve tenkove.

I

vec se pojavila slika nore b 52 na kamazu pre nekih 2,3 dana mocno izgleda tako da je ostvarena saradnja sa kamazom

J

T-90 ćemo videti samo ako ga kupimo. Za licenciranu proizvodnju takvog oružja potrebni su zaista ozbiljni uslovi i velika sredstva, a naše mogućnosti su za sada jako daleko od toga.
Da li neko zna možda šta je sa onom modernizacijom M84 AS ili kako se već zove? Da li je to i dalje aktivan projekat ili se odustalo od njega?

P

Prije kupovine T90 trebalo bi modernizovati sta vec imamo. Uskoro mozda ce se krenuti u modernizaciju M84…verzija AB1 je jako slicna sa T90 ali jos nije potpuno prihvacena od Vojske Srbije…zapravo radi se o sistemima aktivne zastite koliko su svrsishodni zapravo, jer izgleda da sistem kao bumbar moze da izbjegne ‘storu’ i unisti tenk. Zato se jos razmatra sta je optimalno.

L

Imas ga u ponudi “Yugoimporta“ i sta sve nudimo kao standard M84AS i M84AB1.
Opet pohvalno je sto nabavljamo T72 od Rusa jer i tu je prica o modernizaciji “siroka“ i moze izgledati kao veoma ozbiljni tehnoloski napredak .

Ako se radi o T-72B3 standardu to je najkomercijalnija nadogradnja T-72B2 standarda (prica se vrti oko municije koja je modernizovana, prosirena sa dosta novih modela na njihovim tenkovima i sa ovim standardom upotreblljiva na T72 platformi, takodje vredno je izdvojiti novi motor V-92S2F, Kontakt-5 eksplozivno reaktivni oklop i novu automatsku transmisiju slicnu kao na T90MS.

Ako je rec o T-72B4 standardu, tu vredi izdvojiti novi top 2A46M5 125 mm, novi nadogradjenim sistem upravljanje vatre i nisanjenja (sa unapredjenom termovizijom) gde navodno nadmasuje tenk na T-90 standardu, takodje zanimljive novine za gradsku borbu sa KADEX-a 2016 (po iskustvima iz Sirije) su :
*Counter-IED mere (dve antene na kupoli tenka koje onemogucavaju lako koriscenje radio kontrolisanih projektila/mina)
*TBS-86 tank dozer za uklanje prepreka
*Mogucnost vece elevacije topa kako moze gadjati vise spratove na zgradama
*Poboljsanje oklopa iz svih uglova, posto u urbanim uslovima pretnja najcesce ne dolazi samo iz frontalnih uglova.
*Nadogradnja na otvoru komandira, stiti komandira i daje mu bolji vizuelni pregled (360 stepeni) bojista.

Sve je skupo posmatrano sa strane, nekada cak izadje skuplje posto zanemaris neophodnu modernizaciju posto jednostavno nisi vise konkurentan na trzistu (posto imas sopstbenu proizvodnju), a shodno tome sopstvenim potrebama stvaras inflaciju.

m

Radi se o T72s koji je vec sam po sebi poveci iskorak u odnosu na M84.A ako se naoruzavamo zbog regiona,br. srpskih tenkova je i vise nego dovoljan. Cak komicno veliki u poredjenju sa nekim drzavama,pa i cro.

t

T-90 je zastareo i prevazidjen tenk, trebali bi da kupimo ili operativnim radom dobavimo projekat za armatu i da ga tajno proizvodimo u Kragujevcu u pogonima za fiat500

d

lICENCA ZA T90 znaci da ce nase kompanije biti osposobljene za modernizaciju T72 kojih ima 10 000 u svetu i Rusiji i prebacivanje na T90 koji je mnogo bolja verzija .Postoje zemlje koje imaju T72 a ne zele da saradjuju sa Rusima zbog Nato clanstva ili saveznistva sa SAD pa ce te poslove obavljati Srbija u koperaciji sa fabrikama u Bih i Hrvatskoj sa kojima smo nekada pravili tenkove u bivsoj Jugoslaviji.Postrojenja postoje ali ih treba modernizovati i obuciti dovoljan broj ljudi za ovakve poslove.

J

Kada sam rekao t 90 ne mora da bude bukvalno t 90,ali samo mislim da se prica sa 30 t72 nece zavrsiti,mislim da je to uvertira za nesto ozbiljnije,mozda ozbilljniju modernizaciju m84,kao sto je buk m1 cinimi se uvertira za m2 ne mora odmah mozda za 5,6 god cinimi se da su i 29-tke predhodnica za 35-ce za desetak god. A mozda nam daju ili ponude neki povoljan otkup jos ovih t72 i to ne bi bilo lose pod uslovom da su u mod.verziji blizu t 90.Sto se tice licence citao sam da rusi insistiraju na toj licenci da bi proizvodju odrzali zivom jer i za t90 polako prolazi vreme,a oni prelaze na armatu (sto se proizvodnje tice).Ne znam,videcemo voleo bih da je u pitanju dugorocna strategija,rade se vec lazeri i nore pominju se jos neka bvp,bov vozila…jedino ona modernizacija orla i galeba tapka u mestu

Odgovori
A

A sto vi lupetate ..kao otvoren prozor..nacitate se na internetu pa lupate..preracunajte 6 kom mig 29 one sto smo videli iskreno izgledaju jadno..remont od 180 do 200 miliona dolara ..na drugom portralu procitas da se novi mig 35 prodaje za 45 miliona …6×45=250 …kakva je onda ovo racunica…

L

@Aleksandar

A moze se reci ti si ubedjen da ti Rusi nece prodati “osiromaseni MIG-35“ posto nisi trenutno “odani saveznik“ (imas negde cenu i za 40$mil).Nadji na internetu sta su sve Rusi prodavali nekim zemljama i zasto su takvi modeli davali polovicne rezultate na terenu od ocekivanih.

Cena koju si ti naveo je bazicna (Mig-35 n.p.r. moze imati RCS manji i veci u zavisnosti od upotrebljenih materijala na njemu) i bez pratece opreme, pa tako samo avion u “full-u“ moze biti negde oko 55-60$ bez raketa i pratece opreme.

Eto sada imas malo kompleksniju “slagalicu“

M

Aco, nije ti baš najbolja računica. Samo Mig-35 košta 45 miliona, a uz njega moraš kupiti oružje, rezervne delove, platiti preobuku pilota… to sve ne izađe ispod 60 miliona minimum.
185 miliona košta remont i modernizacija 10 aviona(4 naša i 6 ruskih)+ naoružanje+rezervni delovi. To znači 18,5 miliona po avionu. To je ipak ogromna razlika u ceni. Naravno, Mig 35 je mnogo bolji avion ali naša država nema baš toliko velika sredstva tako da je i ovo sasvim dobro.
Da li izgledaju jadno ili ne…pa mnogo je bitnije kakva oprema se nalazi u njima i kakvo oružje nose. Avion je samo platforma. A i kad se malo srede i ofarbaju izgledaće sasvim pristojno.

Нови МиГ-35 можда јесте 45 милиона али то је цена само за авион.

Где је ту обука, резервни делови, мотори, земаљска опрема, наоружање?

У наш аранжман од 185 милиона евра је све то урачунато за 10 авиона.

N

Srbija ne moze da proizvedi tenkove, ada ne govorimo koliko je to u ovom momentu besmisleno.

L

@Nebo

Besmisleno je iskreno receno sirok pojam u datom slucaju.Ako gledas bilo koju vojnu opremu kao tehnoloski nivo u celini nije besmisleno, medjutim ako gledas tenk n.p.r. kao nezavisno sredstvo na bojistu tesko je opet reci besmisleno, ali nesiplativo moze se reci precizniji je izraz.Posto trenutno cifre idu na stranu protivoklopnih balistickih projektila, mada opet krivi su mozda generali u zadnje vreme, posto su tenk upotrebljvali kao “prethodnicu“ na dobro utvrdjene polozaje u urbanijim sredinama, sukobima niskog inteziteta bez adekvatne podrske – ocekivali da “pokretni top“ resava prioritete oklopno mehanizovane brigade.Tu izmedju ostalog i dominacija iz vazduha takodje ne resava stvari posto uvek uzrokuje velikim razaranjima sa dosta nevinih civilnih zrtava.

Sada kad robotika preovladava u izvidjackim misijama, tenk sa novim auto-loading sistemima, projektilima razlicitih namena (projektilima koji mogu gadjati cak nisko letece vazdusne ciljeve), APS sistemima zastite, razvojem radara razlicitih namena, uzurbanim razvojem Counter ID mera, brzinama/dobrom elavacijom predstavljaju ozbiljan problem za pozadinu i snabdevanje potencijalnih neprijateljskih polozaja.Naravno samo ako na bojistu postoji “rivalitet“ u vazduhu.Opet i u sukobima niskog inteziteta ima namenu ali pod uslovom da operise sa bezbedne razdaljine, bude porpracen adekvatnom podrskom u zaviznosti od inteziteta i trajanja zahtevane misije.

Isto tesko je reci iz trenutnog ugla koliko “Yugoimport“ u vojno tehnickoj saradnj n.p.r. sa “Rosoboronexport-om “ ili Uralvagon zavodom“ moze ostvariti profit po Srbiju, ali sigurno nije besmisleno.

N

@laik
Besmisleno, ne u smislu uloge tenka na vojistu, jer je itekako ima i potpuno si tu u pravu. Rec je o tome da je po meni besmisleno da mi konkretno u ovoj situaciji ulazemo u razvoj i kapacitete za proizvodnju tenkova. Po pitanju izvoza nemamo nikakve sanse na trzistima gde suvereno vladaju SAD i Rusija. Simbolicno, mozda negde, ali sigurno ne u obimu koji bi opravdao ulaganja u razvoj i proizvodnju.

L

Ja koliko vidim iz ovih nabavki, ipak nasi strucnjaci imaju uticaj u ovim nabavkama i prst gore za ovakve poteze.
Ruse tesko da cemo ispratiti posto su oni svoju proizvodnju modernizovali vrlo ozbiljnim novim masinama i “algoritmima“, jedino sto navode zapadni strucnjaci nisu nezavisni od “know-how“ – nemaju proizvodnju procesora, lcd dispay-a ….zato drze Kineze, Indijce uz sebe.

A tu je n.p.r. raspon cena :
*Za nove T-90 ( od T-90A, T-90SA, T-90SK, Vladimir do T-90 Nakidka, T-90AM Armada i Tagil) od 2.5$ miliona do 4.5$ miliona po jedinici.
*Za novi T-72 od 1-2$ miliona po jedinici, dok modernizacija starog u n.p.r T-72B3M standard za Ruse izadje 234000$ po tenku.
*YAK-130 izadje negde oko 15$ milona, mi trenutno tesko mozemo nadograditi Galeba (ako je stari G4 izlazio oko 4,2 $ miliona) na taj nivo i prodavati ga ispod ove cene kako bi ceo projekat bio isplativ (nadam se da gresim :))

Ali dobro nadam se stizu bolja vremena za nas

Odgovori
N

Prilicno sam siguran da nas sa modernizacijama SDPR samo zamajava. Gubimo vreme i novac. Voleo bih da dodju bolja vremena i da se opremimo sa JAK 130 ili FA 50. Negde sam naisao na podatak da FA 50 ima cak i supercruise. Sa aparatima tog tipa nasi piloti bi konacno mogli da imaju posten broj casova naleta po normalnoj ceni.

p

Sta je smisao komentara? Verujem da je taj da si naisao na podatak o supercruise FA kako god, koji opet nema veze sa zahtevima RV. Posteno o postenom broju sati naleta po normalnoj ceni. Sta rece? Svee proveren info do infoa…..aa svaka cast.

L

@Nebo

Mene isto cudi kako rece neko ovde, kako n.p.r nisu odabrali nasa dva najbolja pilota i poslali ih da “provozaju“ malo Yak-130 i FA-50, dodaju i njihov utisak u celu pricu o modernizaciji RV Srbije.Za sve i svasta drese kesu, a ovde skrtare.

Ovako na papiru ima tu par diskutabilnih stvari za razmatranje:

FA-50 – cena 30$ mil, ova verzija nije trainer, genralno gledano pristojna elektronika, ali ono sto ne uliva poverenje je “knjizica“ kvarova u seriji Golden Eagle (zahtevaju aerodrome po zapadnim standardima i jedan “sporan“ udes gde sedista zbog kvara(ustanovljeno zbog loseg servisiranja) uzrokuju smrtnim ishodom dva pilota, kad su ga poredili sa F-16C Block 50/52+( Viper-om) njegove LCA sposobnosti su taman na onoj granici koliko je razlika u ceni izmedju dva aviona, vise su ga okarakterisali kao “lakog bombardera“ (Geagle still has excellent ground attack with night/adverse weather capabilities),
*nema “Helmet mounted sight“,
*“Flight cost per hour“ negde oko 3500$ (ako ubacis F414-GE-400 (cena 3,71$ miliona) cena se verovatno povecati – nek bude grubo negde oko 5000$),
*Service Life Flight Hours: negde oko 8,000h

Yak-130 – cena 15$ miliona, ovde sto upada u oci su motori i nosivost, cini mi se cudne Multi Role Fighter karakteristike (posto postoje podverzije Yak-133 fighter, Yak-133IB fighter bomber, Yak-133R reconnaissance aircraft, Yak-133PP Jammer/Trainer, Yak-133 shipborne trainer, Yak-133 UAV aircraft).Ako ga uzmes kao lovca LCA sposobnosti malo slabije nego FA-50, s tim da bezbedno izvodi napade iz uglova od 40 stepeni – zbog te karakteristike je odabran kao glavni “trainer“ za VVS,
*postoji nadogradnja za “Helmet mounted sight“
*“Flight cost per hour“ negde oko 3500$
*Service Life Flight Hours: negde oko 10,000h

Smatram da sto se tice dovodjenja pilota u rang kvalitetnog borbenog pilota, smanjenja trosova servisiranja i “flight cost per hour-a“ najbolja solucija je kvalitetni Flight-simulatori (mnogo bolje odradjeni nepredvidivi uslovi, borbene misije sa detaljnijom, brzom i kvalitetnijom analizom)

Posto ima standard za LCA 5 generacije tipa Boeing Saab T-X, nije lose spomenuti i Textron AirLand Scorpion
*cena negde oko 20$ miliona
*“Flight cost per hour“ negde oko 3000$
*Service Life Flight Hours: negde oko 20,000h
https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2015/10/25/
posto je to neko interesantno resenje izmedju LCA i “trainer-a“

A bas bih voleo videti sta SDPR ima da ponudi u tom gornjem cenovnom rangu do 30$ miliona, cak mislim da projekat nekog domaceg NA (u sradnji sa drugim zemljama) koji ce delom obuhvatiti gore spomenuto.Zato mislim da mozemo gledati potpisani sporazum sa Ruskom, Beloruskom stranom kao novi pocetak i nista vise od toga, sve ostalo zavisi od nas samih.

Ako nam se bas zuri ne vidim razlog koji sprecava nabavku 2 Yak-130 (cini mi se vec su nam Rusi nudili YAK-130 uz neki kredit ako se ne varam), barem testiracemo ih na obostrano zadovoljstvo :)

N

@pavle
Podatke sam nasao izmedju ostalog i na ovom sajtu kojeg smatram prilicno relevantnim. A da li RV-u ne treba trenazer koji pride moze da bude laki multirol, pa sto smo se onda svojevremeno opremali sa g4 i J22. Novi avioni tog tipa zapadnog ili istocnog porekla koji imaju resurs 8000 casova i savremenu avioniku itekako obezbedjuju „postene“ casove naleta i vrhunsku obuku u naprednim tehnikama pilotiranja i sve to na bezbedan nacin i po manjoj ceni. Oni za to sluze i nisu zamena za mig 29, su 35, f15, f22…. I cemu to svaka cast. Ako imas druge podatke podeli i edukuj. Ja nisam ovde da prosipam pamet vec nesto da cujem novo, aktuelno, dam zdravorazumski komentar i da naucim.

S

@Nebo
Okreni se oko sebe i pogledaj malo bolje. Ima gladnih i bolesnih svuda. Bolnice vape za modernom opremom . Tako da pustimo fantazije neka odmaraju. Ovo sto sada dobijamo je premija za državu zvana Srbija ! Garantovano!
Pusti ljude da lete na čemu imaju i šta im drzava omogući. Ostala rasprava i lista želja -samo u radio programu predvidjenom za to :)
Veliki pozdrav .

@Laik

Набројане верзије авиона Јак-130 са ознаком Јак-133 још увек не постоје. Велико је питање и да ли ће икада бити направљене. Спомињан је лаки јуришник Јак-131 који још није реализован.

N

Hvala @laik na odlicnoj analizi, vrlo korisno.
Vidis @stevan upravo o ovome trebamo, na ovaj nacin i sada da diskutujemo, jer Boze zdravlja doci ce vreme kad bolnice budu bolje, pa stigne red i na vojsku. Trebat ce pitomce (sad su kadeti) 4.te godine VVA selektovati i obuciti za profesiju vojnog pilota (ipak je to nasa buducnost i buducnost naseg RV). Nemoj pogresno da me razumes apsolutno podrzavam ovo sto sad nasi ljudi ulazu nadljudske napore da nabave nesto sa gotovo 0 (nula) para. Pa eto cisto da budemo u toku, ako se slazes da nema stete od malo „fantaziranja“.

L

@Živojin Banković

Precizan podatak sa Vase strane, ali bas zato napomenuh cudne karakteristike na papiru posto ga prvo izbacise kao trainer-a, zatim kao LCA, a potom najavise i gore spomenute podverzije koje se dosta razlikuju od naziva “Multi Role Fighter“, pa jos ako se uzme da su motori razvijani zajedno sa Ukrajinskom firmom (Motor Sich), lista se produzi u dosta “cudnim“ pravcima razvoja.Mada kao trainer i cenom leta stvarno je avion za svaku pohvalu.

S

@Nebo 2.
Slazem se !

p

Nebo
Ne vidim sta ce drzavi poput Srbije aparat sa nadzvucnom brzinom krstarenja. Po ceni upotrebe priklandnoj Norveskoj ili Danskoj. Mogli ste napisati da leti brze od svetlosti, i to nam ne znaci nista. Aparate o kojima diskutujes smo nekad proizvodili i uspesno izvozili. Nove tehnologije, materijali, domaci potpuno zaokruzen proizvod treba RV pre nego nabudzen uvozni, vestim kvarovima podlezan preskup aparat. Verujem da smo sposobni za to, pa i po neznatno jedinicno vecu cenu. Na ovom portalu se mogu naci zaista detaljne informacije i on tome i sluzi, mozete se informisati i na drugim mestima i to ide vama u prilog, tj snazi vasih argumenata, ali zaista nije na mestu da iko ikog edukuje i prosvetljava ovde. Malo budem i cinican, svaka tema ima svoje vreme i mesto. Srdacno.

N

Rusi su kod JAK130 bili vise za koncept visenamenske letelice, dok su sa druge strane Italijani sa kojima su na ovom projektu zajednicki radili bili vise za napredni trenazni avion. Nekako su se konceptualno razisli, pa su Italijani razvili Aeromacchi 346, a Rusi se nekako bespotrebno rasplinuse sa jakom.

И Италијани су на крају наоружали М-346 тако да је сада готово иста класа као и Јак-130.

G

U principu je to isti avion sa različitom opremom.

Rusi gase proizvodnju Su-25 i menjaju ga za moderniji Jak-130, gde su već ugradili IRS. Tako da očekujem da će napraviti nadzvučni jurišno/višenamenski jednosed sa boljim potiskom u motorima i boljim radarom u skorije vreme.

L

@Goran

Sad bas preterujes, kao sto vidis Nebo je lepo apelovao sta je vitalno za RV Srbije.
A kad spomens termin LCA, LSA, Trainer primetis kako i veliki u svetu vojne aviotehnike pokusavaju smanjiti/redukovati troskove, a zauzvrat traze efikasnu borbenu masinu u zavisnosti od projektovane vojne stategije.

Kako bih skratio pisanije, ovde su neki ljudi dobro upoznati oko price Jak-130, M-346, T-50, L-15 koji su pokusali izvoz pre pojave HAL Tejas projekta, pa opet nasli prodaju u Juznoj Americi i ciljna grupa su im trenutno RV koja menjaju dotrajalu flotu ili u jacim RV sluze kao trainer-i, poprilicno skracuju troskove i pruzaju kvalitetnu obuku.

Ako preterujes sa supersonicnim brzinama pomerices granicu troskova, jedina solucija “alternativni agregat ili gorivo“ – nisam upoznat da postoji trenutno.

Ako trazimo idealnog lovca sa MRF karakteristikama za nase potrebe pozeljno je posedovati :
* Sto manji RCS – upotrebom “egzoticnih“ materijala povecava se drasticno krajnja cena
* Multi-mode radar -pozeljno sto vise otporniji na elektronska ometanja
* BVR rakete dometa preko 120km
* Trust to weight odnos – omogucava zilaviji opstanak u vazdusnim borbama

Imas projekciju za mig-35 koji nije uopste jeftin za RV naseg tipa ali jeste pravi MRF, samo po kojoj ceni ?

*Flight cost per hour 15600$
*Service Life Flight Hours: 6,000

Zato mislilm ulazak u neku vojnu sradnju na izgradnji NA ili traziti kupovinom naslednika G4 sa kvalitetnim flight simulatorima moze biti svetla tacka u RV Srbije.Takodje trenutni remont i nabavka opreme je idealan posao gledajuci finansijske mogucnosti, ali ce ipak realno zahtevati nabavku flight simulatora za pilote i zemaljsku posadu, posto jedino tako ima neke matematike u celom procesu – a cilj je efikasna borbena masina.

G

@Laik,

Da imas svoje misljenje vidim i citam, ali se bas neslazem sa tvojim piskaranjem jer jedno je jasno svima a to je da u Srbiji nepostoji pamet da se izvede projekat NA kao gotov proizvod.

Rusi zaustavljaju proizvodnju SU-25 i stavice kartu na Jak-130 koji se pokazao kao odlican visenamenski/trenazni avion. Prosle godine su mu ubacili IRS i procenjujem da ce morati nesto da urade kako bi zamenio zastarelog jurisnika. Ako mislis da ovde preterujem, ok ali ovo je moje misljenje i predpostavka.

Drugo, Mi sad koristimo tehnologuju koja nam je ostala iz JNA i nista nismo renovirali 30 godina, pa zar ocekujes da se neke stvari promene za noc, sto je prosto nemoguce, jedino ako malo sanjaris.

Trece, danas koristimo Rusku tehnologiju, Mig 21 i 29 i razmisljam, pa cime ce mo ih zameniti iste kad im isteknu resursi? Moja predpostavka je da ce se nabaviti Mig 35 koji je 2,5 puta jeftiniji po satu leta od Miga 29 sto bi bilo najnormalnije. A znas i sam da moramo da imamo nadzvucnu avijaciju zbog obaveza i cuvanja neba.

Cetvrto, Kad izadju resursi na G4 i Orao, kojim avionom ces ih zameniti? Opet moja predpostavka je, Jak-130 koji se pokazao kao izuzetan avion i koji se masovno proizvodi kako za Rusku avijaciju tako i za sve zainteresovane kupce.

Peto, Jak-130 i M-346 su u principu isti projekat i razlika je samo u motorima i opremi. Kapa dole Rusima koji su uspeli da izbace Ukrajinski motor i naprave svoj. Kineski JL-10/L-15 je u principu prekopiran avion od Ruskog Jak-130, jedino sto su zadrzali Ukrajinske motore koji imaju bolji potisak i koji moze da se meri u karakteristikama sa Juzno Korejskim T-50 a koji je pravljen po uzoru na Americki F-16 ali sa umanjenim karakteristikama.

Tako da ja nisam spomenuo sve ove aparate vec samo Ruskog jak-130. Gde postoji prostor za nadogradnju i modernizaciju, jer Rusi nisu kao mi da cekaju 30 godina pa da razmisljaju sta cemo i kako cemo.

I na kraji nevidim sta i gde sam preterao, naravno netrazim da se slozis sa mojim misljenjem ali tako je. Zivi bili pa videli.

L

@Goran

Postujem, svako ima svoje misljenje i ne moras se sloziti, ali kad kazem preterujes ostajem misljenja vremena se menjaju tako i vojne taktike.Ako imas tendenciju razvijanja scramjet motora koji ce se verovatno upotrebljavati prvo za balisticke projektile.Podseca malo na jeftiniju i efektivniju opciju.

1.Ako je avion osmisljen kao ekonomican, tesko ce zameniti Su-25, danas kako stoje stvari jedan UAV moze bolje odraditi posao od YAK-130 zbog raznih taktickih prednosti, ali dobro to je teska procena

2.Nismo, postoji presek stanja godinama, ali koja institucija je odgovorna ? Zar si misljenja kako se VS jedino moze finansirati iz drzavnog budzeta ? Nemoguce je jedino ako nema resenja, i to onda ulazi u drugu pricu koja je na ovim prostorima konstantna.

3.Ako saberes malo spomenuto gore Mig-35 tesko moze biti idealna zamena, nije ovo mesto i vreme za detaljnu analizu, posto pravu projekciju moze samo postaviti neko odgovoran u VS, ali spominjem posto izgleda licimo na “ovce za sisanje“.

4.Ako mene pitas momentalno bih poceo sa 2 YAK-130, mada bih nakon toga zahtevao nezavisne procene komandira lovacke jedinice, bombarderske jedinice i vazduhoplovne akademije.I pod obavezno bih se raspitao kod korporacije MIG za cenu :

*Interactive computer-based training system-a (ICBTS)
*Full-mission (integrated) simulator-a
*Combat part-task simulator-a

5.Ovde se najvise ne slazem, posto su Rusi dokazali zasto su napustili zajednicki projekat – idealan “thrust to weight ratio“ za takav tip aviona, sa napadnim uglovima od 40 stepeni, a vodili racuna na ekonomicnost (nisu ubacili “zvucni motor“ a imaju stvarno siroku paletu motora).Tacno se zna sta su ciljali od pocetka razvoja, pozicionirali vesto njegovo mesto na trzistu.I zato zamisljene podverzije odstupaju od bazicnog koncepta, ali to ce samo podici cenu gde vec postoji siri izbor kvalitetnih aparata u ponudi.

Mene uvek iznenade nasi ljudi, a mogu ti reci psihologija coveka iznenadjuje vekovima, gde uslovi zivota cesto prouzrokuju kontra efekat, samo sto danasnjica zahteva stabilan sistem i pruzenu sansu.

J

Voleo bi misljenje nekog strucnijeg g.Zivojina npr.o FA 50,po mom skromnom misljenju avion je dosta skup za mogucnosti koje pruza,ipak je u pitanju avion za obuku dok su mu borbena dejstva sekundarna,uz to proizvodja dosta zavisi od amera.Bio bi zanimljiv i jedan clanak o najnovijoj modernizaciji mig 31 na bm verziju apropo price o „zastarelosti“ nekih aviona,tj koliko se novom opremom avion iz 80-tih stavlja rame uz rame sa naj.mod.lovcima i da to sto neki avion nekome izgleda malo staro (vizualno) ustvari ne znaci nista .Zato je i bolje da za npr.40 mil.dobijemo dve 29-tke sa full opremom,novim radarom naouruzanjem i zem.opremom nego jednu klot 35-cu

Odgovori
G

Gospodo, koliko sam ja shvatio, Zivojin je objavio da korporacija Mig stoji za produzetak resursa nasim doniranim aparatima. Ali ovde se dosta skrece sa teme i spominju se razni dogovori kojih nema.

Problema ima mnogo i moraju da se resavaju u hodu, znaci zavrnimo rukave i na posao. Donacija je donacija ali i ona mora da se plati kako bi dosli do nivoa koji zelimo.

Ovde mi postajemo zavisnici od stare Ruske tehnologije u narednom vremenu od desetak godina i bez mogucnosti da biramo vrstu aviona za Srpsku lovacku avijaciju osim Ruskog Yak-130 koji bi nam bio zamena za G4 i Orla i Mig 35 koji bi zamenio zastarele Migove 21 i 29.

Sto se tice cene aviona Mig 35 ona se formira u ruskoj valuti koja je trenutno u losoj poziciji naspram dolara, zato se dolazi od cifre 42 miliona $ po aparatu, a na tu cenu obicno ide 20% za opremljivanje istog, kako bi se doslo do prave trzisne cene aviona.

I na kraju svako dobro svim realnim optimistima ovde na forumu.

Odgovori
T

kupovali smo rusko oruzije jer je jeftino,a ne zato sto je bez premca.tih t 72 je unisteno na hiljade po raznim ratistima,a zapadnih tenkova jako malo.citava vazduhoplovstva migova su oborena u ratovima,a zapadnih aviona mali broj.ne treba se zanositi tim naoruzavanjem u nasem slucaju,nije realno.samo osnovno.

Odgovori
m

@tarikPa ako konacno Nato krene na Ruse da i to proverimo,Rusi jos uvek koriste i T72 I migove al u malo naprednijim varijantama…

J

Naravno da je zapadnog oruzija unisteno malo kada je taj ZAPAD tim oruzijem napadao polu-drzave od par mil.stanovika,Jug. 99-te je posle vijetnama bila najaca drzava sa kojom su ratovali i jedina koju su bombardovali u zadnjih 30g. a da ima pvo ( koliko god pvo sa nevom i kubom izgleda smesno) neka zapad napadne kog treba pa ces da vidis gubitke. Na kraju krajeva i Hitler je sa zapadnim oruzijem zauzeo evropu bez gubitaka dok je gazio zeceve i male mace,a onda se jedan dan osilio i krenuo na velikog medveda,ostalo je istorija…

T

razumem da zapadnu i istocnu tehniku gledate kao usa vs irak i slicno.ja ovde govorim o svim arapsko-izraelskim sukobima o iracko iranskom ratu i sl.ako ste realni videcete isto sto i ja.na kraju i kad je ,,koalicija,,napala sadama,iracka pvo i rv uopste nije bila losa i neopremljena,uslovi za dejstvovanje pvo,laboratorijski,pustinja,cisto nebo.ne kazem da je sadam mogao da se odbrani ali da obore makar jedan,evo ,,jaguar,,npr?nista?budimo realni!

P

@Tarik
Gde Sadam nije oborio niti jedan avion?

Pa i da je gadjao sa za 15 sekundi sklopljenom M56 pogodio bi barem jedan a nije pa je taj broj je blizu 90. Ono dole necu ni da gledam…

p

Nema veze da li se prica o avionu, vbr, raketi, topu. Sablon je isti i to ozbiljno nervira. Pobornici pljuvanja domaceg, odusevljeni zapadom ili istokom, cini mi se vrlo malo ljudi iz struke ili barem da su imali dodir sa diskutovanom tehnikom, u upotrebi, remontu, odrzavanju, daj boze proizvodnji….koliko zna i za koje vreme da rasklopi i sklopi m70?

Odgovori
T

evo ja sam sklapao i rasklapao m56 za 15 sek. u mraku bez trunke svetla,a ti?

N

Realno gledano, da imamo novca sigurno bi ulagali i u zapadnu tehniku, jer prethodnih 50 godina smo na istoku, a delimican ako ne i totalni prelazak na zapadnu tehniku sigurno nije jeftin. Istocni blok i dalje funkcionise sa dosta istocne tehnike. Zbog toga mislim da nemozemo porediti zasto ne zapad, nego istok.

Odgovori
L

Evo i vesti sa IDEX-a 2017 :)

“Russia and the United Arab Emirates will get down to joint work on a future light 5th generation jet on the basis of MiG-29 as of 2018“

Da nece mozda Витязь-2000 projekat videti malo svetla ili bolje receno LFI (logkiy frontovoi istrebitel) Mikoyan I-2000 dobiti finansijsku inekciju ?
*Motor mozda, RD-33 OVT ili General Electric F414-GE-400, General Electric F110-GE-129
*Radar mozda Zhuk-MSE (Zhuk-AE tesko) ili AN/APG-83 u UAE verziji ;)
*OLS-UEM ili Sniper Advanced Targeting Pod u UAE verziji ;)

I ovi iz UAE sto bacaju pare “srafe“ i sklapaju, isto kao oni iz Kine sto nasrafise sa Pakistanom JF-17, a prvo kupise projekat Mikoyan Izdeliye 33 (Izd 33)

A Vi gospodo slobodno rasklapajte i sklapajte taj m56 i m70 u mraku, a cini mi se i to je tehnologija strane proizvodnje :)

Naravoučenije ?

Odgovori
P

Sta sad, treba da ti aplaudiram?

Sta je poenta m56 i m70?
ja sam ciljao cini se i tebe sa m70, izvini ako si se nasao pogodjen.

Kakve veze ovo ima sa nasim MiG aparatima?
Pouka?

L

@Pavle

Nekad nije lose procitati sve komentare, postove i tek onda pozeljno ostaviti odgovor vezan za vaduhoplovnu temu.Kad napises komentar sa M70 koji je vise anegdota tvog shvatanja vojne sluzbe i apsolutno nema veze sa temom, nemoj se onda iscudjavati poredjenju koje ima veze sa temom.

Inace moj prethodni komentar je sarkazam na temu NA, i poenta je da nekad neke stvari planiras dve dekade unapred posto se moze visetruko isplatiti.

P

Laik
Moj komentar ima veze sa upucenoscu i prakticnom povezanoscu u bilo kom obliku(makar kao odsluzenik vojog roka, odatle M70) sem copy-paste sa diskutovanom materijom.
Sto se mog shvatanja vojne sluzbe tice, kao civil, a i da sam vojnik – ili radi posao najbolje sto umes i kako treba, ili ga nemoj raditi uopste.
A sto se poredjenja tice, da te pozovem na prebogata naftna i gasna polja Srbije da uz caj diskutujuemo o planiranju i finansiranju novog NA projekta?
Primereno….

L

@Pavle

U sta ste upuceni ne znam i ne interseuje me uopste, prakticni niste – to sto ste odsluzili mozda vojni rok i sklapate automatsku pusku za odredjenu normu je deo osnovne obuke.Specijalizovani deo obuke je gadjanje, prebacivanje, sinhronizacija u okviru borbene grupe.Sta konkretno radite kako treba i kolika je onda Vasa osposobljenost ?

Isto tako slicni komentarisu nabavku MIG-29, a zaobilaze glavnu temu – koliko casova naleta je potebno za rang efikasnog borbenog pilota ? I koliko kosta ta obuka, kako je ostvariti, odrzavati. Ovako ispada kao rupa bez dna. (takva zemlja je u tom slucaju je izuzetno prebogata, utroseni novac nema nikakvog efekta na postavljeni cilj)

NA nasa drzava ne moze samostalno odraditi mora traziti solucije u saradnji sa drugim zemljama, isto tako podici proizvodnju, ovako samo tavorimo i propadamo.Zaduzicemo se i grcati u dugovima.Zato kazem Kinezi su izgleda ludi kada su pocinjali, a mi smo izuzetno nadareni.

Vi gospodine upravo ne citate postove do kraja, a pricate kako treba pravilno raditi.

Odgovori
p

Dobar post itekako procitam, a argumentovanu diskusiju podrzavam. Koje je ekonomska slicnost Srbije, Kine, Emirata i nas? Ja sa tobom nemam nista zejednicko, ne verujem da si sluzio vojsku, jos manje da imas ratno iskustvo, ne verujem da si licno imao ikakvog dodira da diskutovanom tehnikom…ja iznosim licni stav i drago mi je da sa velikom vecinom nemam ista gledista, jer delujes kao copy paste, ako se nekom svidja sta kazem isto mi je i da je obrnuto, moj stav je moj, ne drzim nikom stranu. I ti si nasao slobodu da mi pricas o obuci….

L

Takvih goropadnih ratnika se niko ne plasi gospodine, Vase iskustvo s obzirom na demonstraciju vasih argumenata moja profesionalna jedinica resava za sat vremena, odmah posto se opijete I okrenete vase pecenje.Inace takvih trecepozivaca I jedinica sam se uvek zgrozavao.Vi vase borbeno sledovanje samo arcite.
100 godina civilizacije, ekonomije, politike tesko je objasniti nekome ko ne poznaje rec tehnologija.
Apsolutno nemate argument na zadatu temu a takticki ste teska „obmana“
A ja sam nazalost spao na najgore grane raspravljajuci se sa Vama.I zato Vam se izvinjavam,posto ste ocigledno neupuceni sta objedinjava rec tehnologija.

V

Molim da se ovakve rasprave sklanjaju sa portala

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Beduin na: [ANALIZA] Da li donirani avioni iz Rusije zaista pripadaju 4+ ili 4++ generaciji?

A daj mi kazi zasto ljudi uzimaju nove aute nakon nekog vremena? Pa ti mozes i s ficom ili stojadnim funkcionirat bez problema pa to sigurno ne cinis vise.

18. Oct 2017.Pogledaj

Živojin Banković na: [VIDEO REPORTAŽA] Bili smo na probi „Slobode 2017“

У једном тренутку заиста није летела нити једна српска 29-ка. Није пракса да се код МиГ-29УБ фарба нос, радом код једноседа је од другачијег радиопрозрачног композитног материјала и он обично има другу боју. Реалан период довођења рускиха виона нна наш стандард је неколико месеци.

18. Oct 2017.Pogledaj

Vladimir na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zašto hrvatska Vlada čeka?

Dobro je. To sa mojom nepogrešivošću je bio mali test. Da vidim da li čitaš napisano. I da li obraćaš pažnju na to. Dešava se da odgovaraš na deo napisanog, a da neki drugi deo ili ignorišeš ili ne primetiš, pa sam samo hteo da proverim.

17. Oct 2017.Pogledaj

Vladimir na: [POSLEDNJA VEST] Erbas preuzima C Seriju

Veoma amaterski je danas tumačiti kako je avion bez čoveka za komandama gotova stvar. Daleko je od toga. Kao prvo, koliko aerodroma, malih aerodroma, nema isplativu alternativu da prihvati pilotless airplane? Skoro svaki mali aerodrom je u problemu. Finansijska investicija koja je neophodna prevazilazi isplativost tih aerodroma. A ne zaboravimo da je preko 80% aerodroma…

17. Oct 2017.Pogledaj