Strategija uspostavljanja partnerstava je ključan element razvoja poslovanja Etihad ejviejšn grupe (Etihad Aviation Group), izjavio je njen predsednik i generalni direktor, Džejms Hogan u svom izlaganju na 19. godišnjoj konferenciji Erfajnens (Airfinance) u Dablinu – ujedno prvom javnom obraćanju od kako su počele spekulacije u vezi sa krizom u Etihadu i o eventualnom izlasku iz suvlasništva Er Srbije.
Hogan je dodao da je ova strategija doprinela povećanju prihoda i ostvarenju „sinergijskih efekata“, kao i tome da se 5,5 miliona putnika poveže na mrežu avio-kompanije Etihad ervejz putem kod-šer saradnje i preko partnerskih avio-kompanija u 2016. godini, saopštila je kompanija.
– Naše investicije su imale neposredan uticaj na prihodnu stranu i donele su stotine miliona dolara dodatnih prihoda omogućavajući nam da popunimo naše letove. Ove prednosti se takođe prenose i na avio-kompanije u kojima imamo manjinske udele – na Er Berlin, Alitaliju, Džet ervejz, Virdžin Australiju, Er Srbiju, Er Sejšels i Etihad ridženel.
Takođe smo bili uvereni da će naše investicije u manjinske udele doneti još jednu prednost koju globalne alijanse jednostavno nisu u stanju da iskoriste. Zbog toga što smo bili investitor, mogli smo da se bavimo zajedničkom nabavkom i drugim sinergijama u poslovanju koji bi nama i našim partnerima uštedele stotine miliona dolara. I na taj način smo imali slične prednosti sa svakom investicijom, a te sinergetske efekte su osetili sve naše partnerske avio-kompanije. –
Hogan je rekao da je treći cilj investicija u vlasničke udele – da se prepusti menadžmentu avio-kompanija da preoblikuju svoje poslovanje tako da omoguće ostvarenje održive profitabilnosti – zahtevao dugoročnu viziju.
– Naravno, poslovna strategija svake pojedinačne avio-kompanije je ostala u rukama lokalnog menadžmenta. Rado podržavamo rukovodstva i pružamo savete kada se oni od nas traže, ali su planovi implementacije u njihovim rukama.
U ovoj trećoj oblasti, imali smo odlične rezultate ali se takođe suočavamo i sa značajnim izazovima. Avio-kompanije Džet ervejz, Er Srbija, Er Sejšels, Virdžin Australija i Etihad ridženel su koristile naše kapitalne investicije da bi njihovo poslovanje postalo efikasnije i profitabilnije. U ovim slučajevima, dugoročne investicije već donose povraćaj uloženog. – rekao je Hogan.
Alitalija i Er Berlin – suočavanje sa problemima
U tekstu koje je „Reuters“ objavio početkom nedelje pozivajući se na italijanski „Il Messaggero“, spekuliše se da bi Etihad mogao da kupi 30-40 % udela u vlasništvu nemačke Lufthanze (Lufthansa), što bi direktno uticalo na Alitaliju i Er Berlin.
Govoreći o ove dve kompanije u Dablinu, Hogan nije komentariso ovakve navode:
– Suočili smo se sa značajnijim izazovima u slučaju avio-kompanija Er Berlin i Alitalija. Obe avio-kompanije posluju u veoma konkurentnom okruženju i suočavaju se sa dugogodišnjim problemima.
Verujem da je strategija Er Berlina sada na dobrom putu, a Alitalija privodi kraju izradu planova koji su usmereni ka rešavanju ovih problema. –
On je dodao da je Etihad posvećen strategiji partnerstava, naveo da su neke avio-kompanije primorane da reaguju na pritiske sa kojima se suočavaju na tržištu i da Etihad podržava te procese.
– Taj pristup je doprineo da Etihad napreduje od avio-kompanije koja zarađuje 300 miliona dolara godišnje, do pozicije jednediversifikovane vazduhoplovne grupe koja ostvaruje prihod od više od 26 milijardi dolaragodišnje. Etihad ervejz naravno zauzima centralno mesto u toj grupi, ali je sada samo jedan element jednog modela koji se sastoji iz drugih značajnih kompanija i investicija.
Ta evolucija se nije slučajno dogodila. Etihad ejviejšn grupa je sada snažna, diversifikovana kompanija, sa dubinom i obimom koji joj omogućavaju da u budućnosti oblikuje svoju sudbinu. – izjavio je Hogan, saopštio je Etihad.