BEG airport status
LYBE 0711:30 Z VRB°02KT 6000 NSC 09/05 Q1017 NOSIG=
MSPO 2017: Najzanimljivi vazduhoplovni detalji najbolje izložbe odbrambene industrije u istočnoj Evropi Helikopter PZL Mielec UH-60 ''Black Hawk'' u konfiguraciji MEDEVAC koji je proizveden u Poljskoj a bio je naoružan sa dva šestocevna rotirajuća mitraljeza M134 Minigun / Foto: Igor Božinovski

MSPO 2017: Najzanimljivi vazduhoplovni detalji najbolje izložbe odbrambene industrije u istočnoj Evropi

Poljska Međunarodna izložba odbrambene industrije (MSPO) tradicionalno je, po 25. put, organizovana u malom mestu Kielce, koje se nalazi oko 150 km južno od glavnog grada Varšave. Događaj je održan u periodu od 5. do 10. septembra i bio je podeljen na dva tematska dela: poslovni dani koji su trajali od 5. do 8. septembra i otvoreni javni dani posvećeni poljskim oružanim snagama 9. i 10. septembra.

Tango Six je bio u Kielcu 6. i 7. septembra i prisustvovao profesionalnom delu izložbe na kojoj je učestvovalo 605 izlagača od kojih je 297 bilo domaćih a ostalih 308 su bili strana preduzeća iz 27 različitih zemalja sveta. Svaki izlagač bio je na MSPO kako bi “ugrabio deo kolača“ koji se zove poljski budžet za odbranu koji će stalno rasti a do 2030. godine dostići 2,5 procenata bruto nacionalnog dohotka. Do tog vremena će, kako je već potvrđeno, na odbranu biti potrošeno 128 milijardi dolara.

Manje prisutan aspekt vojne industrije na izložbi bila je avijacija, od vazduhoplova najzastupljeniji su bili helikopteri / Foto: Igor Božinovski

Na ovogodišnjem MSPO bio je prisutan državni kompleks Polish Armament Group (Polska Grupa Zbrojeniowa – PGZ), koji trenutno okuplja 60 različitih kompanija sa 17500 zaposlenih i godišnjim prometom od preko 1,16 milijardi evra. PGZ je doslovno dominirao izložbom a njegova snaga dolazi iz bliskih veza sa političkim vrhom u Varšavi i mogućnošću uticaja na donošenje strateških odluka koje se odnose na kompanije koje su deo grupe. Drugim rečima, bivajući politički kontrolisan administrativni “mamut“ koja ništa ne proizvodi, PGZ je u stvari centralna rukovodeća baza iz koje se vrši kontrola skoro svih važnih aktivnosti svake kompanije koja je deo grupe. Sistem koji nije uvek efikasan, često veoma spor, inertan i neinventivan za današnje standarde poslovanja.

Pošto je Tango Six vazduhoplovni portal, ova reportaža biće fokusirana ovaj specifičan segment izložbe MSPO. Kao što je i očekivano, državne kompanije koje su deo PGZ predstavile su na MSPO dosta novih, možemo reći i impresivnih proizvoda. Firma PIT-Radwar iz Varšave pokazala je radar za vazdušno osmatranje velikog dometa Warta koji se reklamira kao sposoban da otkrije i prati vazdušne ciljeve na daljini od 470 km i na visinama do 30 km. Ova kompanija je takođe prikazala fizički veoma slične ali u stvarnosti totalno različite mobilne radare malog dometa koji su postavljeni na vozilo AMZ Kutno Zubr 4×4.

Reč je o sistemu Sola koji radi u S opsegu i ima PESA antenu (Passive Electronically Scanned Array) i radaru Bystra sa antenom AESA (Active Electronically Scanned Array) koji radi u C opsegu. Prezentacija PIT-Radwar-a je takođe sadržala samohodni sistem za protivvazduhoplovnu odbranu Poprad za borbu protiv ciljeva koji lete na malim i srednjim visinama sa 4 rakete MESKO Grom kalibra 72 mm (dodatne 4 rakete nalaze se u vozilu) dometa 500-5500 metara po daljini i 10-3500 metara po visini.

Novi lanseri vođenih i nevođenih raketnih zrna predviđeni za naoružavanje poljskih helikoptera Mi-24 / Foto: Igor Božinovski

Kompanije WZL-2 i Radwar prikazale su taktičku bespilotnu letelicu malog doleta PGZ-19R koja je specijalno namenjena za misije IMINT (Imagery Inteligence) i SIGINT (Signal Inteligence) dok je firma WZL-1 ponosno promovisala svoj prvi inostrani posao remonta tri helikoptera Mi-24V za RV Senegala za koji je ugovor potpisan 2016. godine. WZL-1 je još promovisao i opciju integracije teškog mitraljeza NSV u nosnoj tureli helikoptera Mi-24 zajedno sa predloženom integracijom četiri 12-cevna digitalna lansirna raketna sistema Telson 22 spsosobnih da nose i lansiraju laserski vođene rakete Acuelus kalibra 68 mm a koji bi bili integrisani na poljske Mi-24 uz podršku kompanije Thales/ITWL.

Kao jasan dokaz da kompanija odbrambene industrije može biti veoma uspešna u Poljskoj ako je privatna i ako nije pod kontrolom ili nije deo sveprisutnog kompleksa PGZ, koncern WB Group sa sedištem u gradu Ozarow Mazowiecki koji se stalno razvija i raste i koji trenutno zapošljava 800 ljudi, bio je prava zvezda izložbe MSPO sa velikim brojem svojih inovativnih samostalno razvijenih proizvoda koji su pre svega namenjeni izvozu a među njima se nalaze: digitalni sistem Fonet za prenos podataka i komunikaciju glasom koji je već instaliran u preko 6000 vozila u svetu, tu je zatim familija različitih veoma uspešnih sistema bespilotnih letelica, širok spektar mobilnih i portabl UHF radija i naprednih programabilnih digitalnih prenosnika kao i naprednih bežičnih rešenja namenjenih specijalnim i M2M komunikacijama.

Višecevni lanser raketa ZRN-01 Stokrotka / Foto: Igor Božinovski

Imajući uvek nešto novo “u džepu“, WB Group je svetu prvi put prikazala mobilni izviđačko-udarni sistem SWARM koji integriše postojeću mini bespilotnu letelicu FlyEye i mini borbenu BPL Warmate, obe takođe proizvodi kompanije. Od novih sredstava prikazan je i višecevni lanser raketa ZRN-01 Stokrotka koji je zajednički razvijen u saradnji sa ukrajinskim UkrOboronPromom i koga čini par raketnih lansera B8V20 postavljenih jedan pored drugog a ovi lanseri nalaze se u širokoj upotrebi kod transportno-borbenih helikoptera Mi-8/17 i jurišnih Mi-24. Kompanija je takođe pokazala i svoj komplet za modifikaciju u svetu rasprostranjenog vučnog protivavionskog artiljerijskog sistema ZU-23-2 kalibra 23 mm koji je razvijen u Sovjetskom Savezu.

Familija raketa vazduh-vazduh R-27 / Foto: Igor Božinovski

Prvog dana izložbe WB Grupa je iskoristila priliku da potpiše sporazum sa ukrajinskom državnom firmom SpecTechnoExport o isporuci borbenih BPL Warmate Ukrajini. Tog istog 5. septembra ove dve kompanije su takođe potpisale sporazum o isporuci i servisiranju radarskih glava za 40 raketa vazduh-vazduh srednjeg dometa R-27R1 koje je Poljska nabavila prošle godine od Ukrajine za naoružavanje lovaca MiG-29 koji su stacionirani u vazduhoplovnim bazama Malbork i Minsk Mazwiecki po ugovoru iz 2016. godine koji je vredeo 29,8 miliona evra koji su zajednički dobile kompanije WB Electronics i SpetsTechnoExport.

2D osmatrački radar Amber-1800 / Foto: Igor Božinovski

Još jedna kompanija koja pokazuje uspešan primer vođenja poslova nezavisno od PGZ-a bila je Altimus-Tech iz grada Zabki koja je pokazala dva mobilna radarska sistema – daljinomer MARS-L montiran na šasiji kamiona MAN koji radi u decimetarskom opsegu za primarno radarsko pokrivanje od 150 km u svojoj osnovnoj varijanti, i mobilni 2D vojni/civilni osmatrački radar Amber-1800 koji radi u VHF opsegu i ima domet do 400 km.

I dok je Nemačka imala najveću stranu prisutnost na MSPO sa 48 firmi, Republika Koreja je imala iznenađujuće vidljivo prisustvo pa je sa 23 kompanije to bilo četvrto najveće učešće na događaju. Drugi i treći su bili Ujedinjeno Kraljevstvo sa 34 i Sjedinjene Države sa 30 kompanija. Francuska, Norveška i Izrael su takođe bili veoma zastupljeni u Kilecu.

Raketni sistem PVO Osa oružanih snaga Poljske / Foto: Igor Božinovski

Kada je reč o poljskoj vojsci treba reći da su očigledna kašnjenja u razvoju mnogih domaćih odbrambenih programa kao i mnoge iznenađujuće promene u planovima razvoja oružanih snaga direktan rezultat izbora poljske konzervativne, populističke i autokratske desno orijentisanje vlade koja guši demokratiju.

Međutim, bivajući sve više privlačno tržište za strane kompanije, Poljska je na izložbu MSPO privukla glavne svetske igrače iz oblasti odbrane, među njima: Airbus, Bell, Beretta, Boeing, CAE, Elbit, Eurofighter, FLIR, FH Herstal, General Dynamics European land Systems (GDELS), Heckler & Koch, IAI, IMI Systems, Kongsberg, Leonardo, Lockheed Martin, Nammo, Nexter, Naval Group, Otocar, Rafael, Raytheon, Rheinmetall, Rockwell Collins, Saab, Safran, Sikorsky, Thales i druge.

Manje prisutan aspekt vojne industrije na izložbi bila je avijacija a većina modenih PVO sistema koji nisu ruske proizvodnje bili su prisutni na MSPO, skoro svi bez izuzetka u formi modela male razmere. Na žalost, zbog dobro znanih razloga, na MSPO nije bilo Rusije i prezentacije njenog impresivnog spektra modernih PVO sistema i drugih tipova proizvoda i rešenja vojne industrije. Kako aerodrom Kielce-Maslow nije blizu sajma u Kielcu avioni su na izložbi bili prisutni samo na posterima i u najboljem slučaju u formi plastičnih modela male razmere.

Italijanski HH-101A / Foto: Igor Božinovski

Na statičkoj helikopterskoj izložbi sa oznakama RV Italije bio je prikazan tromotorni helikopter Leonardo Helicopters HH-101A “Caesar (AW101 Model 611, jedan od 12 naručenih plus 3 kao opcija) namenjen za borbeno traganje i spasavanje (CSAR), opremljen najsavremenijm opremom koja uključuje žiroskop FLIR Systems Star SAFIRE 380-HD koji je montiran u prilično neobičnom nosu helikoptera i koji obezbeđuje odličnu stabilizaciju prikaza slike, veoma veliki domet kada su u pitanju performanse dobijanja slike (imaging), i prikazivanje pravih metapodataka u digitalnom videu. Bio je izložen i helikopter PZL Mielec UH-60 “Black Hawk“ u konfiguraciji MEDEVAC koji je proizveden u Poljskoj naoružan sa dva šestocevna rotirajuća mitraljeza M134 Minigun kalibra 7,62 x 51 mm NATO.

Ukrajinski radikalno modernizovani srednji transporter Mi-8MTV-1 / Foto: Igor Božinovski

Pored njega videli smo transportni helikopter Mi-8MTV-1 ukrajinske registracije u SAR/MEDEVAC varijanti opremljen sa kokpitom koji je kompatibilan sa naočarima za noćno letenje (NVG), sistemom FLIR Systems UltraForce 350-HD, reflektorom Spectrolab SX-16 Nightsun i spasilačkom dizalicom Breeze-Eastern. Takođe na statici MSPO nalazio se i poljski višenamenski borbeni helikopter PZL-Swidnik (ova kompanija je u vlasništvu italijanskog Leonarda) W-3PL Gluszec.

Helikopter AH-64D američke vojske. Apač je jedan od kandidata za novi poljski borbeni helikopter / Foto: Igor Božinovski

Helikopterska izložba bila je obogaćena prisustvom dva helikoptera američke vojske, višenamenskog srednjeg helikoptera Sikorsky UH-60A+ Black Hawk i borbenog helikoptera Boeing AH-64D Longbow Apache. Prisustvo AH-64D je očigledno bilo povezano sa predstojećim poljskim tenderom za 32 nova borbena helikoptera koji će biti nabavljeni u okviru programa Kruk (Raven) sa početnom partijom od tri helikoptera koji treba da budu isporučeni do 2022. godine kako bi se podržale aktivnosti obuke. Varšava trenutno planira da dodeli ugovor krajem septembra 2018. koji će takođe pokriti obuku ljudstva i logističku podršku. Faze analiza i definicija koncepta su već završene a trenutno su u igri četiri ponuđača: Airbus Helicopters/Heli Invest koji nude Tigra, Turkish Aerospace Industries i PZL-Swidnik sa helikopterom T129, Bell Helicopters sa AH-1Z i a tu je i Boeing koji nudi AH-64 Guardian.

Na MSPO je bilo prikazano mnoštvo BPL poljske proizvodnje / Foto: Igor Božinovski

Sve u svemu MSPO 2017 je prema istočnoevropskim standardima bila veoma uspešna izložba odbrambene industrije koju su ispratile stotine akreditovanih novinara a hiljade industrijskih profesionalaca je došlo u Poljsku iz celog sveta kako bi podržali napore svojih kompanija u procenjivanju bogatog odbrambenog tržišta Poljske.

Ako ništa drugo, gde drugde u svetu ovih dana imate priliku da uživate u izvanrednom ukusu poljske tradicionalne supe Zhurek, dok sedite za stolom koji se doslovno nalazi metrima daleko od najmodernijih i najnaprednijih sistema vojne tehnike na svetu, u prizoru koji je uvrnuto balansiran privlačnošću obližnje izloženog odlično očuvanog muzejskog primerka mobilnog taktičkog balističkog raketnog sistema kratkog dometa tipa 9K79 Točka (NATO: SS-21 Scarab) koji je iz naoružanja poljske vojske povučen 2005. godine?





Komentari

N

Prelepo! Poljska je jedna divna zemlja rešena da prosperira, odmah se na granici može primetiti koliko su napredniji i moderniji od svojih istočnih suseda.
Preporučio bih im samo da izbegavaju saradnju sa Britancima jer su oni prodali i Srbiju i Poljsku.

Odgovori
D

Dragi mij Nikola iz poslovnih razloga s vremena na vreme putujem Poljskom tako da tacno znam koliko su “ napredniji od svojih istocnih pobratima “ a istina je da nisu uopste .
Ono sto mnogi ne vide ili neki drugi zele da SAKRIJU je cinjenica da je Poljska sada tamo gde je YU bila ’48 proslog veka.
dakle Poljaci su trenutno predvorije Zapada pa ih Ameri opremaju za prvi udar , dakle istorija se ponavlja.
Sto se tice koliko su napredni verujte da nisu nista dalje stigli Madjarske ili Rumunije cak su Ceska i Slovacka stigli dalje od nji ekonomski kao i drustveno.
Slazem se da im je Vlada starog kova ali odmah reci da ‘guse demokratiju’ je u najmanju ruku pristrasno i politicki nekorektno !
Nije mi jasno kakav politicko pravni kapacitet ima Novinar koji je napisao ovaj prilog , da bi imao pravo da na taj nacin denuncira neciju Vladu ?!!!

D

Nerazumem zasto nasi ne kupe minigun koji ispali 6000metaka u minuti to je ogromna vatrena moc.

M

Bio sam u mialecu gde se i proizvodi black hook, ljudi ono je sila, oni su imali 20 000 zaposlenih u avio industriji, posle raspada sssr su dosta smanjili ali i sada je jako industrisko i razvijeno mesto cim je lockheed martin odabrao da sa njima pravi helihoptere i delove za avione…

V

I samo neka nastave da gaje mrznju preja Rusima pa ce se Njemacka prosiriti na njihov racun.

Odgovori
d

ukrajina sa poljskom gradi novu verziju balisticke rakete dovoljno velike da nosi nuklearnu bojevu glavu??????Ukoliko to prodje nema vise ni cekica ni nakovanja.Ja verujem da ukoliko do toga dodje mir u evropi ce opstati .

M

немој ми да бринемо пољске бриге! знају они сасвим добро како је то бити између чекића и наковња, историја их нимало није мазила. зато само јака војска, што се да видети из приложеног!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Jordan na: Izviđačko-borbena bespilotna letelica CH-92A, nove sposobnosti Vojske Srbije, tehnologija za domaći Pegaz

Mislim da je ovo dobar prelaz sa malih izviđačkih dronova (Orbiter je imao domet 50 km i dužinu leta 2-3 sata) na nešto veće. Domet od 250 km i trajanje leta od 10 sati je popriličan pomak. Što se tiče ubojitih sredstava, granata haubice 155 mm je 40-50 kg. Sa ovim dronom možete da je…

07. Dec 2019.Pogledaj

Jordan na: [POSLEDNJA VEST] Danas u Srbiju sleću helikopteri Mi-35M namenjeni Vojsci Srbije

ID, ne mislim na transport u mirnodopskim uslovima, ne mislim čak ni na transport van zone borbenog dejstva u ratnim uslovima. Mislim na prebacivanje manjih grupa ljudi i sredstava u zonu borbenog dejstva ili neprijateljsku pozadinu. Rusi (ili Amerikanci, svejedno) možda mogu da priušte da pošalju dva transportna helikoptera (jedan za transport, a drugi za…

07. Dec 2019.Pogledaj

Dejan na: [POSLEDNJA VEST] Danas u Srbiju sleću helikopteri Mi-35M namenjeni Vojsci Srbije

Svi se raspituju od naoruzanju i opremi novih helikoptera. A mene zanima hoce li vojska imati novca za odrzavanje, letenje, vezbanje, obuku i skolovanje kadrova, sto pilota sto mehanicara itd ?

07. Dec 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Brze reakcije Air Serbie

Da MC21 je alternativa za A319 i A320, SSJ je regionalni avio.

07. Dec 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Brze reakcije Air Serbie

Pizajmicu koja se mora VRATITI. Atlantia je trebala investirati. To je ogromna razlika.

07. Dec 2019.Pogledaj

Send this to a friend