Kvar motora skoro je izvestan uzrok udesa koji se prošlog petka dogodio u Apatinu kod Ribareva, potvrdio je za Tango Six glavni istražitelj za vazduhoplovne nesreće, Nebojša Petrović. Pilot iz Novog Sada koji je upravljao letelicom lakše je povređen u ovom udesu.
Reč je o poljoprivrednom avionu Dromader Aero-kluba iz Zrenjanina koji je korišćen za prskanja pšenice u poljoprivrednom preduzeću „Delta Agrar“.
– Na osnovu prvog izveštaja toga dana, konstatovali smo da je došlo do prestanka rada motora. To se moglo utvrditi ne samo na osnovu izjave pilota nego i zatečenog stanja samog motora, odnosno elise koja je bila blago ukopana bez vidljivih dodatnih oštećenja koja sugerišu da je motor radio i u trenutku kada je avion udario o tlo. – izjavio je Petrović i dodao:
– Avion je završavao osmo tretiranje terena u ataru Apatina gde je vršio poljoprivredna zaprašivanja i po završetku ture pri povratku na pistu došlo je do prekida rada motora. Pilot je odmah krenuo u zaokret i pokušao da blaže prizemlji avion. – objasnio je Petrović.
Prema njegovim rečima, Dromader je letelica kod koje je težište pomereno unapred, prema motoru, što je uzrok prevrtanja aviona:
– Letelica je napravila možda nekih desetak- petnaest metara po tlu i došlo je do prevrtanja uzdužne ose aviona, tako da se pilot prizemljio na leđima aviona. Izašao je iz letelice sa manjim povredama. –
Avion će prema rečima Petrovića morati da pretrpi „ozbiljnije popravke“ jer su oštećena, osim na motoru, vidljiva i na krilima, u zoni centroplana, kao i na repnoj površini.
– Zbog svih okolnosti, prema kvalifikaciji zakona ovde je reč o udesu. – potvrdio je Petrović i objasnio da su svi parametri bili u predviđenim normama za ovu vrstu letenja:
– Informacije koje su bile dostupne na terenu govore u prilog tome da su priprema leta i prijava leta bili korektni. Avion je poleteo sa Čeneja ka Apatinu, izvršio probni nalet – utvrdio rute za izbacivanje hemijskih sredstava, a zatim nastavio da leti prema planu leta. Na osnovu informacija kojima raspolažemo sve je bilo u predviđenim normama za tu vrstu letenja.
Reč je o letelici koja je relativno stara i koja nije imala predugački resurs – oko 200 časova leta što za tu vrstu letelice nije mnogo za motor. – rekao je Petrović za naš portal i dodao da će potpunije informacije u vezi sa udesom doneti radna grupa koja će se baviti istragom, a koja će biti formirana u naredna dva dana.
Letelicom je upravljao, Radovan Šegrt, iz Novog Sada. Prema njegovim rečima tokom karijere imao je nekoliko manjih incidenata, a ovom prilikom uspeo je da izbegne uletanje u šumu za koje veruje da ga sigurno ne bi preživeo, prenosi „Alo“.
– Na samoj parceli koju smo tretirali nalazi se i komad šume koji je neophodno nadletati kako bi se obavilo prskanje. U poslednjem naletu, kada sam krenuo podizati letelicu, došlo je do gašenja motora. Umesto uletanja u krošnje uspeo sam avion usmeriti na susednu oranicu, ali nakon izbegavanja stabala i kanala jedan od točkova je uleteo u mekano tlo što je izazvalo prevrtanje – izjavio je Šegrt i dodao da je brzina kojom je padao bila oko 100 kilometara na sat.
Miljko
Ne slažem se sa tim nalazima…ovo je udes usled grešaka ljudstva koje vrši opsluživanje letenja: propusta i nedostataka u radu ljudstva tehničke operative na održavanju aviona…
BB
Jednom sam gledao ovakav avion bez pogona i kasnije na dnevniku saznao da je pilot reagovao kako treba i pronašao komad zemlje da grubo sleti. Ista situacija kao i ova. Ali se vidi da su piloti normalnom reakcijom uspjeli da se spasu. Rekao bih: svaka čast
Deniz Bosnjak
Za ovo se kaze: “ za dlaku sinko“ .
Hvala Bogu da je bilot prosao sa manjim povredama ostalo… daj Boze da se neponovi.
Vladan Veličković
S obzirom na masu aviona tzv. Glavni istražitelj i njegov tzv. Centar za istraživanje nesreća moraće da pokrene istragu ovog udesa.
Verovatno ćemo za 4-5 godina imati rezultate te istrage!
Sa nadom da će istraživanje udesa dočekati bolje dane i bolje ljude koji ga vode,
mr Vladan Veličković, dipl. inž.
Bivši istražitelj udesa u civilnom vazduhoplovstvu
BB
Pa i ova izjava da je najvjerovatnije u pitanju motor je poštenija izjava nego „istraga je u toku“. Recimo, u nedavnoj mostarskoj nesreći nisu objavili čak ni tip avona. Sve same istrage, tehnički ispravni avioni (bar na papiru), obučeni i iskusni piloti a avioni padaju..
Greške su tu da se na njima uči a ako se greške ne pronađu kako ćemo pravii korektivne akcije?
Kod nas su sve sama „institucionalna rješenja“, tu su službe, inspektori, pravila, izvještaji, protokoli ali zakoni fizike priznaju samo ono šta je i kako je odrađeno a ne kako je predviđeno.
AirBag
A koliko je goriva ostalo u rezarvarima nakon krakse ?