BEG airport status
Makedonija i Bugarska unapređuju vojnu saradnju, Srbija želi da dokaže sposobnost remonta helikoptera Mi-17 Makedonski Centar za obuku pilota koristi 5 aviona Zlin 242L a avion sa serijskim brojem 104 je jedan od njih / Foto: Igor Božinovski

Makedonija i Bugarska unapređuju vojnu saradnju, Srbija želi da dokaže sposobnost remonta helikoptera Mi-17

U svetlu prijateljskog sporazuma koji su Makedonija i Bugarska potpisali 1. avgusta ove godine, dve države će sada intenzivirati odbrambenu saradnju kroz konkretne inicijative i sprovođenje plana saradnje koji je dogovoren na ekspertskom nivou. Ovo je dogovoreno na sastanku održanom u Skoplju 18. septembra između makedonske ministarke odbrane Radmile Šekerinske i njenog bugarskog kolege Krasimira Karakačanova.

Komentarišući unapređenje odnosa između dve susedne zemlje, Karakačanov je rekao da Bugarska veruje da stabilnost u regionu zavisi od dobrih odnosa između suseda, naglašavajući da Bugarska podržava jedinstvo i teritorijalni integritet Republike Makedonije a takođe je odlučna da pomogne Makedoniji da postane NATO članica. Šekerinska je, pozdravljajući ovakve stavove, iskoristila priliku da zahvali Bugarskoj zbog toga što, kako je rekla, ‘’ozbiljno pokazuje da štiti i promoviše glavni strateški cilj Makedonije – članstvo u NATO’’.

Makedonija je jedino mesto u Evropi gde se pod istim krovom mogu naći full mission simulatori za helikoptere Mi-17 i Mi-24. Takođe, veruje se da je Makedonija jedini korisnik ovakvog simulatora za Mi-24 u Evropi / Foto: Igor Božinovski

Intenziviranje odbrambene saradnje između dve nacije podrazumevaće odlazak makedonskih stručnjaka za odbranu u posetu vojnoj akademiji Georgi Stojkov Rakovski u Sofiji, u januaru 2018. kako bi razmenili iskustva i dobili neophodnu pomoć u procesu pripreme novog makedonskog Strategijskog pregleda odbrane koji treba da se završi do sredine sledeće godine. Biće ostvarena i dalja saradnja snaga za specijalne operacije koja će kulminirati zajedničkom vežbom u 2018. godini.

Razmotriće se i mogućnosti obrazovanja makedonskih vojnih oficira u Bugarskoj koje bi podrazumevalo i medicinsku obuku koja bi se obavila u mornaričkoj akademiji Nikola Vapcarov u Varni. Potom bi Makedonija Bugarskoj prikazala vojni poligon za obuku Krivolak koji Makedonija promoviše vojnim snagama NATO kao idealan poligon za obuku u pustinjskim uslovima. Ujedno bi moglo doći i do razgovora koji bi mogli rezultirati pojačanom saradnjom vazduhoplovnih snaga dve zemlje.

Pošto je Bugarska bila prva država koja je priznala nezavisnost Republike Makedonije 15. januara 1992, njeni vojni odnosi sa svojim manjim zapadnim susedom su oduvek bili dobri iako se intenzitet te saradnje menjao zbog ne baš tako dobrih političkih odnosa u proteklih 25 godina. Ipak, vrhunac vojne saradnje dostignut je juna 1999. kada je Bugarska donirala Makedoniji velike količine viška artiljerijskog naoružanja: 94 tenkova (uglavnom T-55A i nešto starijih T-54) sa 4042 granate kalibra 100 mm, tu je zatim bilo 108 haubica M-30 kalibra 122 mm sa 4320 granata, po sedam mobilnih radionica na kamionima ZIL-131 i ZIL-157 kao i značajne količine rezervnih delova za doniranu opremu.

Jedini transportni avion RV Makedonije, PZL Mielec An-2R je prizemljen nakon teškog oštećenja u oluji koja je proleća 2012. godine pogodila aerodrom Petrovac. Ovaj avion prošao je poslednji put redovni pregled nakon 300 časova naleta i zamenu krila aprila 2007. u bugarskom remontnom zavodu TEREM-LETEST / Foto: Dragan Cvetić

Usledila je zatim stagnacija u saradnji pa je tek aprila 2007. godine vazduhoplovni remontni zavod TEREM-LETEST iz Sofije završio posao inspekcije nakon 300 sati naleta i zamenu krila na jedinom transportnom avionu RV Makedonije, lakom transporteru PZL Mielec An-2R ‘’Colt’’ vojnog evidencijskog broja VAM-150.

Očekivanja su takva da bi dogovoreno intenziviranje vojne saradnje Makedonije i Bugarske moglo biti naročito korisno za vazduhoplovne snage. U tom smislu, Makedonija može ponuditi kapacitete svog Pilotskog trenažnog centra (PTC, COP), koji predstavlja zajednički poduhvat makedonskog ministarstva odbrane i izraelske kompanije Elbit Systems a koji je specijalizovan za vojnu i paravojnu obuku pilota helikoptera počevši od odabira kandidata, preko osnovne pa sve do napredne obuke. Za obavljanje ovih zadataka, PTC, koji bazira na aerodromu Petrovac, opremljen je sa pet školskih aviona Zlin-242L i 4 trenažna Bell 206B-3 kao i sa dva međusobno povezana full-mission simulatora za helikoptere Mi-8/17 i Mi-24 koje je razvila rumunska kompanija Simultec iz Bukurešta.

Helikopter Mi-17V-5 policijske helikopterske jedinice Makedonije je jedan od tri makedonska policijska Mi-17 koji će u narednom periodu morati da prođe kroz generalni remont. Značajno reći za ovaj primerak je da je to jedini makedonski helikopter koji je bio poslat u inostranstvo, u operacijama pomoći u slučaju prirodnih katastrofa – u periodu od 18. do 23. maja 2014. bio je raspoređen u Srbiju kako bi pomogao u rešavanju posledica katastrofalnih poplava / Foto: Dragan Cvetić

Sa druge strane Bugarska u takvoj saradnji može adekvatno da balansira sa svojim remontnim kapacitetima koji Makedoniji mogu da omoguće usluge generalnog remonta za transportne vazduhoplove An-2R i Mi-8MT kao i za jedini helikoptrer Mi-17V-5 i dva Mi-171 koje koristi Ministarstvo unutrašnjih poslova.

U iznenađujućem skorašnjem razvoju događaja, interesovanje za posao generalnog remonta makedonskih Mi-17 pokazala je susedna Srbija, 12. septembra njen ministar odbrane Aleksandar Vulin informisao Komitet za bezbednost i unutrašnje poslove srpskog nacionalnog parlamenta da Vazduhoplovni zavod Moma Stanojlovič iz Batajnice, kako je rekao “trenutno radi na generalnom remontu dva makedonska helikoptera Mi-17“. Kako je Moma Stanojlović sposoban za remont starih helikoptera Mi-8T sa motorima TV2-117 i kako do sada nijedan makedonski Mi-17 nije poslat u Srbiju, Vulinova izjava može pokazati da Srbija ozbiljno radi na poboljšanju remontnih kapaciteta svog zavoda i pretvaranju ove vojne institucije u regionalni centar za duboko održavanje helikoptera Mi-8/17/171 koji su pogonjeni motorima TV3-117. Takav regionalni centar bi autorizovala i podržala Rusija a ovakav potez može biti znak da Srbija trenutno lobira da Makedonija bude prva mušterija koja će testirati sposobnosti Srbije da remontuje helikoptere Mi-17.





Komentari

J

Savez Mak.i Bugarske je prirodna stvar,pogotovo sto Makedonija zeli u nato a Bugarska je vec tamo,mi sa Mak.trebamo da razvijamo korektan odnos i nista vise a ni manje od toga,ponekad mi je muka od nasih alaliticara kada kazu za neke makedonce da su pro-srpski nastrojeni !? Oni su pre svega pro-makedonski nastrojeni sto je krajnje normalno,a svog glavnog saveznika u ocuvanje svog indetiteta vide u Bugarskoj.
Na kraju krajeva oni su se za indetitet ogrebali od bugara a za zemlju od srba,ali treba ih maksimalno ispostovati,i praviti ciste partnerske odnose za neka velika prijateljstva nema ni razloga ni prostora.
Elem Makedonija je na zalost i primer koliko nije bitno samo nabaviti vrhunsko naoruzanje,nego treba imati infrastrukturu i budzet za njegovo odrzavanje,primer su25 i mi24.
Uz to mislim da Mak.ima stariji mi17 a ne v5 verziju,a sto se tice naseg remonta,ako mozemo i ako ruje pomognu super,mada nisam siguran da se Rusima isplati da sele remontne centre negde,jer ekonomija ne cveta a tu se lepo zaradi,pogotovo ako znamo koliko mi helikoptera ima na trzistu

Odgovori

У тексту је постављена фотографија македонског полицијског Ми-17В-5.

M

Nisam siguran da razumem. Da li Moma trenutno radi (po prvi put) remont makedonskih Mi-17, ili trenutno radimo (pregovaramo) na tome da ih u bliskoj buducnosti remontujemo u Momi uz rusko odobrenje i dodatni trening naravno?

Izvinjavam se al mi stvarno nije jasno posle ovog clanka i Vulinove izjave.

Hvala unapred.

Odgovori
D

Postovani,

Nisam siguran, ali nesto se ovdje kod nas u Makedoniju spekulise da ce Turkish pocei interkontinentalne letove sa Skopskog aerodroma. Imal neko od Vas mozda konkretnu informavciju za ovo sto se spekulise? Je postoji podatak da samo Makedonija ima 40 000 putnika n a godisnjem nivou koji lete interkontinentalno. Ponovo vam napominjem da za ove podatke nisam 100% siguran. Ako neko ima info, molio bih da podijeli sa nama?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

ZZ na: [POSLEDNJA VEST] Erbas preuzima C Seriju

Pregovori o preuzimanju programa nisu toliko novi, vec se suskalo na prolece o tome, ali su navodno bili propali. Ovo je takodje bio i strateski potez da se ne desi kao sto je bilo sa auto industriojom gde su uleteli Kinezi i kupili gotov proizvod, npr Volvo Automobile. Na duge staze ovde je jedino profitirao…

18. Oct 2017.Pogledaj

Strahinja na: [VIDEO REPORTAŽA] Bili smo na probi „Slobode 2017“

Tako mi je zao sto necu moci da prisustvujem ovom dogadjaju. Zadnjih nekoliko aeromitinga i dogadjaja me prati maler da uvek imam obaveze na taj datum a plus zivim daleko od BG. Srce mi se cepa zbog toga, jer se jos uvek secam zadnja dva devedesetih Kada sam kao klinac gledao Su-30 i Grcki Miraz.…

18. Oct 2017.Pogledaj

Beduin na: [ANALIZA] Da li donirani avioni iz Rusije zaista pripadaju 4+ ili 4++ generaciji?

A daj mi kazi zasto ljudi uzimaju nove aute nakon nekog vremena? Pa ti mozes i s ficom ili stojadnim funkcionirat bez problema pa to sigurno ne cinis vise.

18. Oct 2017.Pogledaj

Živojin Banković na: [VIDEO REPORTAŽA] Bili smo na probi „Slobode 2017“

У једном тренутку заиста није летела нити једна српска 29-ка. Није пракса да се код МиГ-29УБ фарба нос, радом код једноседа је од другачијег радиопрозрачног композитног материјала и он обично има другу боју. Реалан период довођења рускиха виона нна наш стандард је неколико месеци.

18. Oct 2017.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Ugrožava li Zagreb beogradski aerodrom?

Naravno da sezonski letovi nisu isto što i letovi koji se obavljaju tijekom cijele godine? No, jednako tako je totalni diletantizam reči da sezonski letovi nisu long-haul. Eurocontrol definira long-haul kao letove koji su preko 4.000 km. Zagreb-Dubai to jest, Beograd-Dubai to nije. No, molio bih da istovremeno ne mješate širokotrupce (wide-body) i long-haul. Širkotrupci…

18. Oct 2017.Pogledaj