U svetlu prijateljskog sporazuma koji su Makedonija i Bugarska potpisali 1. avgusta ove godine, dve države će sada intenzivirati odbrambenu saradnju kroz konkretne inicijative i sprovođenje plana saradnje koji je dogovoren na ekspertskom nivou. Ovo je dogovoreno na sastanku održanom u Skoplju 18. septembra između makedonske ministarke odbrane Radmile Šekerinske i njenog bugarskog kolege Krasimira Karakačanova.
Komentarišući unapređenje odnosa između dve susedne zemlje, Karakačanov je rekao da Bugarska veruje da stabilnost u regionu zavisi od dobrih odnosa između suseda, naglašavajući da Bugarska podržava jedinstvo i teritorijalni integritet Republike Makedonije a takođe je odlučna da pomogne Makedoniji da postane NATO članica. Šekerinska je, pozdravljajući ovakve stavove, iskoristila priliku da zahvali Bugarskoj zbog toga što, kako je rekla, ‘’ozbiljno pokazuje da štiti i promoviše glavni strateški cilj Makedonije – članstvo u NATO’’.
Intenziviranje odbrambene saradnje između dve nacije podrazumevaće odlazak makedonskih stručnjaka za odbranu u posetu vojnoj akademiji Georgi Stojkov Rakovski u Sofiji, u januaru 2018. kako bi razmenili iskustva i dobili neophodnu pomoć u procesu pripreme novog makedonskog Strategijskog pregleda odbrane koji treba da se završi do sredine sledeće godine. Biće ostvarena i dalja saradnja snaga za specijalne operacije koja će kulminirati zajedničkom vežbom u 2018. godini.
Razmotriće se i mogućnosti obrazovanja makedonskih vojnih oficira u Bugarskoj koje bi podrazumevalo i medicinsku obuku koja bi se obavila u mornaričkoj akademiji Nikola Vapcarov u Varni. Potom bi Makedonija Bugarskoj prikazala vojni poligon za obuku Krivolak koji Makedonija promoviše vojnim snagama NATO kao idealan poligon za obuku u pustinjskim uslovima. Ujedno bi moglo doći i do razgovora koji bi mogli rezultirati pojačanom saradnjom vazduhoplovnih snaga dve zemlje.
Pošto je Bugarska bila prva država koja je priznala nezavisnost Republike Makedonije 15. januara 1992, njeni vojni odnosi sa svojim manjim zapadnim susedom su oduvek bili dobri iako se intenzitet te saradnje menjao zbog ne baš tako dobrih političkih odnosa u proteklih 25 godina. Ipak, vrhunac vojne saradnje dostignut je juna 1999. kada je Bugarska donirala Makedoniji velike količine viška artiljerijskog naoružanja: 94 tenkova (uglavnom T-55A i nešto starijih T-54) sa 4042 granate kalibra 100 mm, tu je zatim bilo 108 haubica M-30 kalibra 122 mm sa 4320 granata, po sedam mobilnih radionica na kamionima ZIL-131 i ZIL-157 kao i značajne količine rezervnih delova za doniranu opremu.
Usledila je zatim stagnacija u saradnji pa je tek aprila 2007. godine vazduhoplovni remontni zavod TEREM-LETEST iz Sofije završio posao inspekcije nakon 300 sati naleta i zamenu krila na jedinom transportnom avionu RV Makedonije, lakom transporteru PZL Mielec An-2R ‘’Colt’’ vojnog evidencijskog broja VAM-150.
Očekivanja su takva da bi dogovoreno intenziviranje vojne saradnje Makedonije i Bugarske moglo biti naročito korisno za vazduhoplovne snage. U tom smislu, Makedonija može ponuditi kapacitete svog Pilotskog trenažnog centra (PTC, COP), koji predstavlja zajednički poduhvat makedonskog ministarstva odbrane i izraelske kompanije Elbit Systems a koji je specijalizovan za vojnu i paravojnu obuku pilota helikoptera počevši od odabira kandidata, preko osnovne pa sve do napredne obuke. Za obavljanje ovih zadataka, PTC, koji bazira na aerodromu Petrovac, opremljen je sa pet školskih aviona Zlin-242L i 4 trenažna Bell 206B-3 kao i sa dva međusobno povezana full-mission simulatora za helikoptere Mi-8/17 i Mi-24 koje je razvila rumunska kompanija Simultec iz Bukurešta.
Sa druge strane Bugarska u takvoj saradnji može adekvatno da balansira sa svojim remontnim kapacitetima koji Makedoniji mogu da omoguće usluge generalnog remonta za transportne vazduhoplove An-2R i Mi-8MT kao i za jedini helikoptrer Mi-17V-5 i dva Mi-171 koje koristi Ministarstvo unutrašnjih poslova.
U iznenađujućem skorašnjem razvoju događaja, interesovanje za posao generalnog remonta makedonskih Mi-17 pokazala je susedna Srbija, 12. septembra njen ministar odbrane Aleksandar Vulin informisao Komitet za bezbednost i unutrašnje poslove srpskog nacionalnog parlamenta da Vazduhoplovni zavod Moma Stanojlovič iz Batajnice, kako je rekao “trenutno radi na generalnom remontu dva makedonska helikoptera Mi-17“. Kako je Moma Stanojlović sposoban za remont starih helikoptera Mi-8T sa motorima TV2-117 i kako do sada nijedan makedonski Mi-17 nije poslat u Srbiju, Vulinova izjava može pokazati da Srbija ozbiljno radi na poboljšanju remontnih kapaciteta svog zavoda i pretvaranju ove vojne institucije u regionalni centar za duboko održavanje helikoptera Mi-8/17/171 koji su pogonjeni motorima TV3-117. Takav regionalni centar bi autorizovala i podržala Rusija a ovakav potez može biti znak da Srbija trenutno lobira da Makedonija bude prva mušterija koja će testirati sposobnosti Srbije da remontuje helikoptere Mi-17.
Joca
Savez Mak.i Bugarske je prirodna stvar,pogotovo sto Makedonija zeli u nato a Bugarska je vec tamo,mi sa Mak.trebamo da razvijamo korektan odnos i nista vise a ni manje od toga,ponekad mi je muka od nasih alaliticara kada kazu za neke makedonce da su pro-srpski nastrojeni !? Oni su pre svega pro-makedonski nastrojeni sto je krajnje normalno,a svog glavnog saveznika u ocuvanje svog indetiteta vide u Bugarskoj.
Na kraju krajeva oni su se za indetitet ogrebali od bugara a za zemlju od srba,ali treba ih maksimalno ispostovati,i praviti ciste partnerske odnose za neka velika prijateljstva nema ni razloga ni prostora.
Elem Makedonija je na zalost i primer koliko nije bitno samo nabaviti vrhunsko naoruzanje,nego treba imati infrastrukturu i budzet za njegovo odrzavanje,primer su25 i mi24.
Uz to mislim da Mak.ima stariji mi17 a ne v5 verziju,a sto se tice naseg remonta,ako mozemo i ako ruje pomognu super,mada nisam siguran da se Rusima isplati da sele remontne centre negde,jer ekonomija ne cveta a tu se lepo zaradi,pogotovo ako znamo koliko mi helikoptera ima na trzistu
Živojin Banković
У тексту је постављена фотографија македонског полицијског Ми-17В-5.
Miloš1977
Nisam siguran da razumem. Da li Moma trenutno radi (po prvi put) remont makedonskih Mi-17, ili trenutno radimo (pregovaramo) na tome da ih u bliskoj buducnosti remontujemo u Momi uz rusko odobrenje i dodatni trening naravno?
Izvinjavam se al mi stvarno nije jasno posle ovog clanka i Vulinove izjave.
Hvala unapred.
Deniz Bosnjak
Postovani,
Nisam siguran, ali nesto se ovdje kod nas u Makedoniju spekulise da ce Turkish pocei interkontinentalne letove sa Skopskog aerodroma. Imal neko od Vas mozda konkretnu informavciju za ovo sto se spekulise? Je postoji podatak da samo Makedonija ima 40 000 putnika n a godisnjem nivou koji lete interkontinentalno. Ponovo vam napominjem da za ove podatke nisam 100% siguran. Ako neko ima info, molio bih da podijeli sa nama?