Popis svih vazduhoplovnih događaja u septembru: Otvoreni dan na Batajnici, veliki aero-miting u Vršcu, dva fly-ina, USAF ponovo iznad Pranjana, novi Embraer na „Tesli“

6. sep 2024

Erik Trapije o planovima Dasoa nakon srpske narudžbine: „Očekivali smo kupovinu iz Beograda, do kraja godine još jedan izvozni ugovor“

5. sep 2024

Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

4. sep 2024

Iza scene izveštavanja o objavljivanju srpskog ugovora za kupovinu Rafala: Napetost, pokušaj kršenja embarga i osmesi

3. sep 2024

[EKSKLUZIVNO] Veliki aero-miting u Vršcu 22. septembra: Učešće RV i PVO, Policije, domaće i inostrane generalne avijacije

2. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Daso će Srbiji isporučiti prvi Rafal 2028. godine

29. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Srbija potpisala ugovor za nabavku 12 višenamenskih borbenih aviona Rafal za 2,7 milijardi evra

29. avg 2024

„La Tribune“: Francuska i Srbija okončale pregovore o nabavci Rafala; Vučić: Još nije gotovo

27. avg 2024

Slovenački Pipistrel nastavlja sa osvajanjem projekata u američkoj vojsci: Posle Virusa, Sinus za Marince

22. avg 2024

[RECENZIJA] Jedan od najboljih: „The Blue Max“

20. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci već 10 dana dejstvuju unutar ruske teritorije, uspešni napadi na vazduhoplovne baze u Rusiji, pogođen i aerodrom sa avionima MiG-31I koji nose rakete Kinžal

16. avg 2024

Nova „Advanced Eagle“ mušterija: Izraelu odobrena nabavka borbenih aviona F-15IA i modernizacija F-15I

15. avg 2024

Poljska potpisala sporazum za nabavku 96 borbenih helikoptera Apač

14. avg 2024

Na “Armiji 2024“ predstavljen laki višenamenski borbeni avion Jak-130M

13. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci napali rusku Kursku oblast, postignut prvi dokazani pogodak borbenog helikoptera FPV dronom

9. avg 2024

Istovremeno sa Srbijom, Saudijska Arabija vodi pregovore o nabavci francuskih borbenih aviona Rafal

8. avg 2024

[ANALIZA] Vučić ponovo najavio isporuku naoružanja za koje je mislio da neće stići: Šta sve od RV i PVO tehnike Srbija čeka da joj se isporuči?

7. avg 2024

Šta smo uočili na premijeri prvih borbenih aviona F-16 koji su isporučeni Ukrajini

6. avg 2024

Zlatni Jeleni: Major Robert Jelen odlikovan Zlatnim letačkim znakom, 40 godina nakon svog oca Marjana

2. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Međusobni napadi na vazduhoplovne baze, zapadni mediji pišu da borbeni avioni F-16 već lete iznad Ukrajine

2. avg 2024
[VIDEO] 15 minuta sa Aleksandrom Radićem o budućnosti srpskog ratnog vazduhoplovstva: Imaju li smisla MiG-ovi iz Rusije, šta sa obukom, da li smo rešili priču helikoptera?
Gde ide srpsko RV i PVO, šta je dobro a šta loše urađeno do sada? / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

[VIDEO] 15 minuta sa Aleksandrom Radićem o budućnosti srpskog ratnog vazduhoplovstva: Imaju li smisla MiG-ovi iz Rusije, šta sa obukom, da li smo rešili priču helikoptera?

Noć pred početak 8. sajma naoružanja i vojne opreme „Partner 2017“ Ministarstvo odbrane zadesila je najdepresivnija vest koju je moglo da doživi. Unapred očekujući nove medijske cikluse blamiranja, sramote i sveopšteg besmisla koji će se bez svake sumnje ređati i dodatno unižavati dostojanstvo srpske vojske, stručnim krugovima neće promaći ni neke nove/stare bitnije ličnosti, nove sistematizacije i strateške odrednice koje će daleko od pro-idiotskih medija zapravo suštinski oblikovati budućnost, nama najinteresantnijeg dela priče – Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane.

Šta nas očekuje u budućnosti u gotovo svim segmentima kadrovske i tehničke baze RV i PVO popričali smo sa vazduhoplovcem, analitičarem i bitnije čovekom koji je uvek na liniji sopstvenih razmišljanja i stavova bez obzira na okolnosti. Aleksandar Radić za Tango Six priča o situaciji sa MiG-ovima iz Rusije, planiranim, realizovanim i nerealizovanim modernizacijama, uticaju novih/starih ličnosti i njihovih novih/starih projekata. Da li smo konačno „sredili helikoptere“ i šta će biti sa tim pilotima – od troje potporučnika avijacije prošle do previše aviona za nekoliko godina?

Šta raditi kada pitanje o „novim“ (višenamenskim) borbenim avionima dođe na dnevni red dođe ponovo za nekoliko godina? / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

I naravno, šta se dešava kada i ako ponovo na dnevni red dođe ona prava, teža i skuplja odluka za opet „novim“ (višenamenskim) borbenim avionima?

Pogledajte 15 minuta priče o svemu što je bitno za srpsko RV i PVO danas i u budućnosti.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sv

Drugim recima, samo NATO oruzije.

Odgovori
Mr

управо правим речима! тзв. људски ресурс, е ту смо најтањи. сав иоле квалитетан кадар нам оде јер људи више не могу да трпе сво ово свеопште шунтавило. новоизабрани министар војни је управо круна таквог стања.

одлични коментари гдина Радовића, право у мету!

Be

Gospodin Radić je sasvim u pravu sa onim šta sve trebamo da uradimo.

Njegove sumnje su optavdane, mada ja mislim da on nije baš dobro obavešten u vezi sa nabavkom Mig-29.
Naši piloti i mehaničari su već nekoliko meseci u Rusiji na obuci. Ne znam koliko ih je ali računam da je broj dovoljan da kasnije obučava nove pilote u Srbiji.
Dobar deo onih 185 miliona je predvidjen upravi za obuku, rezervne delove, buduće remonte, itd. To su više puta govorili Miloradović i Djordjević.

On je bio uvek više za zapadnu tehniku pa je mozda više skeptik nego većina drugih analitičara.

Koliko li je samo gluposti bilo ispisano cak i na ovom portalu u komentarima povodom cele ove farse sa MIG-29. Na kraju je bilo tresla se gora, rodio se mis, jedino sto cekamo da se i taj mis pojavi.

Odlican intervju, Radic je veoma odmeren i njegovo rezonovanje je krajnje racionalno, za razliku od senzacionalisticko-lazovskog pristupa Lazanskog uz elemente neznalacke prepotencije i primitivizma.

Odgovori
Ni

Migovi će stići,kladim se u život, ne razumem jedino zašto pojedinci likuju i misle da je sve to prevara.

Odgovori
Mr

па зар није задњи рок (у медијима) био „за Видовдан“!? …и полако стај живот Никола, живот је један!

@f

Migovi će stignu ali neće imati ko da ih leti a tek da ih održava i opslužuje, inače migovi su odlični kao i nekadašnji tristać, sipaj gorivo, proveri ulje i teraj, ali od tada su došli katalizatori, airbagovi, ABSovi, pojasevi, led sijalice, sistem protiv proklizavanja…itd, itd

Ob

Gospodine Radiću,

da li znate da je grupa srpskih tehničara u Lipecku, na obuci za MiG 29?

da li znate da je Momi vlada namenila, i već usvojila da bude uplaćeno 4 miliona evra?

Da li ste vi čuli ili niste čuli da je Srbija potpisala ugovor o kupovini Erbasovih helikoptera?

Da li ste ili niste čuli da sa Utvom postoje neki planovi?

Da li mislite da je formiranje eskadrile od 10 MiGova 29, kompletno pokrivenih rezervrnim delovima i tehničkom podrškom, prilika da se stekne neopohodan letački i tehnički kadar u potrebnom broju, što je, opet, upravo jedina mogućnost da o nekom zaista NOVOM avionu i razgovara kada za to dođe vreme?

Da li ste čuli da je potpisan sporazum između vojske i Vazduhoplovne akademije, bivše TŠ Petar Drapšin, da se mladi ljudi iz te ustanove mogu zapošljavati direktno u vojsci, tačnije u vazduhoplovstvu?

Gospodine Radiću, da li su ovi koraci, ma koliko mali ili veliki bili, po vama najava nečeg pozitivnog, ili po vama, treba maštati o „jeftinom“ F16?

Gospodine Radiću, prvo treba skočiti, pa onda reći „hop“, da bi se čovek popeo na sedmi stepenik, mora prvo da pređe prvi, drugi, treći… ili po vama, ne treba da se radi ništa?

Gospodine Radiću, da li verujete da će taj novi avion srpskog RV biti MiG 35, i da će biti dočekan uz dovoljan broj pilota i tehničara?

Srdačan pozdrav iz Belorusije

Odgovori
In

A da li ti cujes sebe?!?!?

Da li mislis da neko ko izadje odmah iz Petra Drapsina ili cak sa fakulteta bilo kog ista smisleno moze da uradi u industriji?

Sta tacno znaci „postoje neki planovi sa Utvom“

Nisam siguran da ljudi uopste vise kod nas shvataju sta znaci odgajivanje ljudskog potencijala i akumulacija znanja, umeca i iskustva…..

Ob

Inzinjeru, te koji dođu iz Drapšina ili fakulteta neko će dočekati pa uvesti u posao… znanje se kupuje gospodo, a mi smo ga kupili i od Rusa i od Airbusa… treba ulagati u kadar, ali mi ovde ne govorimo o hiljadama, pa čak ni o stotinama ljudi, sto pravite toliku famu oko toga… pa šta mislite, koliko mehaničara, ali zaista mehaničara, radi u Jat Tehnici na održavanju aviona… svhatite već jednom da se nešto uradilo i pokrenulo, i smognite snage da svoje poglede da ovu situaciju ragraničite od Vučića, Šutanovca, NATO pakta, Rusije, Pinka, Radića i svakog drugog politikanstva… ovo sa MiGovima 29 i Airbusom i jeste prilika da se OBNOVI, OBUČI I ZADRŽI kadar!

Pa

@Inz….
Ako je vojska/vazduhoplovstvo – industrija….
Mozda bi mogao zaista da das (svoje?) vidjenje odgoja ljudskog potencijala I akumulacije znanja, umeca I iskustva.
Srdacno.

22

Sa 14 godina sam otišao u Rajlovac, 25 godina se bavim tim poslom, trenutno su moji klasići poslednja generacija koja je sve učila da radi, a već smo u petoj deceniji života, bolesni, nagluvi, slabo plaćeni, od nas se traži da izdržimo sve (pa čak i novog „ministra“). Jednog dana se možda i desi neko čudo, pa stigne nova tehnika, ali ako ne bude bilo ljudi da na njoj rade i lete, stajaće na livadi i propadati.

Ah, da! Tih par momaka koje „Drapšin“ odškoluje uglavnom završi po civilnim kompanijama.

Jasno mi je značenje termina „vazduhoplovni entuzijasta“, jasno mi je i da ljudi vole svoju zemlju, ali hajde da ne živimo u zabludi (i na ovom portalu i inače u životu), potonućemo još dublje.

Og

Da li si ti čuo da ti je Vulin Ministar odbrane?

OZ

Uz duzno postovanje g Obrade nemate pojma…barkada je u pitanju bivsa skola Petar Drapsin. U Vojsci podoficir se moze postati samo od profesionalnog vojnika-sto znaci da u startu gubi 4 godine da bi stekao uslov da bude podoficir. A iz Vazduhoplovne akademije dosada ni jedan nije zavrsio u Vojsci. Taj sporazum se odnosi na dualno obrazovanje a ne na zaposljavanje u vojsci.
Druga stvar kazete „neko ce Ih obuciti„ pa me bas interesuje KO????
I osnovna stvar nece niko da dodje i da radi za 30.000 a moze da nadje sa tim zvanjem posao mnogo mnogo bolje placen.

IL

Da li ste culi da Laste ni posle 5 godina nisu i nikada nece proci tehnoloske zahteve za prijem u redovnu upotrebu, te da osnovnu obuku do daljnjeg vrsimo na Utvama-75 kojima isticu resursi krajem godine?

Da li znate da trenutno imamo operativno samo 5 aviona za naprednu obuku Supergaleb, od kojih je jedan tegljac mete? Da su oni stari 25 i vise godina, da za njih barem u narednih nekoliko godina nije predvidjena nikakva modernizacija i da ce nasi piloti MiGova sa digitalnih Lasti koje nikada nece uci u upotrebu preci na analogni G-4, pa na opet analogni, a modernizovani MiG?

Da li znate da trenutno imamo operativna 4 Orla, u koje ulazemo kompletan napor kada je modernizacija u pitanju i da ce ta modernizacija biti digitalna, sto znaci da ce nasi piloti nakon digitalne Laste ici na analogni G-4, pa onda na anologni MiG ili digitalni Orao? Ili jos bolje, kada i iako se ikada modernizuju Supergalebovi, da nakon digitalne Laste i digitalnog G-4 prelaze na analogni MiG?

Da li znate da ce nasi MiGovi biti modernizovani na nivo s kraja devedesetih i da pripadaju drugoj od ukupno 4 generacije ovog aviona? Da su posle njega dosli SMT i da sada stize MiG35? Da ce sve vazduhoplovstva u okruzenju imati modernije letelice sa Gripenima i MLU F-16?

Da li znate da trenutno imamo operativna srednja 4 transportna helikoptera i da ce nam u 2017. preostati samo 2?

Da li znate da ce nasi piloti helikoptera prelaziti sa analognih Heri na digitalne H145, pa onda na analogne Game ili Mi-17?

Da li znate da imamo 1 (slovima: JEDAN) operativni srednji transportni avion star 33 godine koji zbog doleta mora da slece po 5-6 puta na putu do nasih mirovnih misija u Africi?

Da nam se padobranci i piloti transportne avijacije skoluju i dopunjavaju dolet na dvokrilcu?

Da piloti obuceni za aero foto snimanje to rade na potpuno digitalnoj letelici, na koju stizu nakon leta na analognoj Utvi-75 i/ili dvokrilcu?

Da li znate da su nam dve elitne raketne jedinice naoruzane sistemima koji su u upotrebu usli pre 49 godina?

Da li znate da su nam presotale tri raketne jedinice naoruzane sistemima koji su u naoruzanje usli pre 35 godina i koji tokom NATO agresije pre 18 godina nisu uspele da zabeleze nijedan pogodak u realnim ratnim uslovima?

Da li znate da su nam radari identicnih generacija kao i raketni sistemi, sa izuzetkom 4 radara koji su nabavljeni pre 30 i kusur godina?

Da li znate da se hibridni artiljerijsko-raketni sistem koji se na sva zvona razvija (PASARS-16) zasniva na topu iz Drugog svetskog rata koji se puni rucno, raketi od pre 50 godina, radaru od pre cetrdeset i kamionu od pre 30 godina?

Da li znate kolike su plate tehnicara u nasem RV? Da su ispod nivoa proseka drzave koja ima najnize plate od svih susednih zemalja?

Da li znate da vise od pola pripadnika RV i PVO nema reseno stambeno pitanje?

Da li znate da nase vojnike pustaju kuci za vikend ne bi li se posteno najeli?

Da li znate ko je novi ministar odbrane?

Da li znate gde zivite?

Ob

*IL

A da li vi znate šta je dovelo do takvog stanja? Da li ste vi čuli za nekakvo NATO bombardovanje 1999? Da li znate kako se vlast koja je došla posle 2000te odnosila prema vazduhoplovstvu, naročito u periodu od 2000 do 2005? Da je u tom periodu izgubljeno mnogo letačkog i tehničkog kadra, što kroz prevremenu penziju, što na druge načine? Da je u tom periodu devastiran Moma?

I šta očekujete sada, da se jedan složen sistem kakav je RV leči 2017 godine odjednom, na zadovljavajuć način? Ne može. Potrebno je vreme.

A vi ZNATE da se „Lasta“ neće uvoditi?
I ZNATE da će zemlje u regionu SVE imati moderne Gripene i F16MLU? Koje to sve zemlje, Bugarska i Hrvatska koje kupuju avione 20 godina i u lošijoj su kadrovskoj poziciji od nas? Rumuni koji su tek počeli da uvode F16 i pitanje je koliko će ih sve to koštati i kada će i da li će dostići punu operativnost i borbenu gotovost, jer taj MLU košta, i nema ga među sirotinjiskim zemljama.

Netačni su vam podaci o operativnim Orlovima i G4, da li ti taj broj umanjujete iz neznanja ili iz neke zludarodosti, ne znam.

Jeste, curi na sve strane, ali odgovorite jednom smisleno KAKO DA SE POČNE SA OPORAVKOM?

I neka mi neko objasni zašto se Radićeve reči tumače katastrofično, kada ni on nije katastrofičan, već realan, sa umerenim optimizmom, gde je naznačio koji problemi postoje?

Kakve veze ima koja će generacija biti naši MiG 29 kada je najvažnije da u narednom periodu imamo dovoljan broj i operativnih aviona i osposobljenih pilota i tehničkog kadra.

Svi bi mi voleli nove avione, ali onda nema gospodine IL nikakve šanse da se nabave novi raketni sistemi, da se razmišlja o još 2, 3 transportna aviona, nema novih radara, nema ničega.

Po razmišljanima nekih ljudi, ispada da ni poslu sa AIRBUSOM ne treba dati šansu, jer „se sa analogne gazele prelazi se na digitalni H145M“… molim vas, pa hajde onda da sednemo pod šljivu i ništa ne radimo…

Uostalom, ne vidim potrebu za dramom, nestajale su moćne imperije, ako je sudbina našeg RV da nestane (a ja sam uveren da nije) neka nestane i gotovo.

Samo nemojte, molim vas, da vičete da je danas petak. Znamo to svi. Ali u poslednje vreme se dešava nešto u vezi našeg RV što bi trebalo da pomogne da se taj petak pregura, preživi, i dočeka subota.

Pozdrav svima iz Belorusije

IL

@ Obrad:

Mora da se vice da danas nije petak, nego ponedeljak, a da vikend nece skoro, kako god vi podrzavali i pozivali na strpljenje. Strpljenja vise nema, vreme je isteklo, RV i vojska ili nestaju ili se radikalno menjaju. To je posledica tehnoloskog jaza koji se javio jos polovinom sedamdesetih godina, posledica raspada Jugoslavije, posledica gradjskog rata, posledica sankcija, posledica NATO bombardovanja i na kraju, posledica i politike svake vlasti u periodu 2000-2017, ukljucujuci i ovu.

E sad, da postoji zelja da se nesto promeni, postoji. Da ne postoje strucni i odgovorni kadrovi da se te promene sprovedu, ne postoje. Da postoje, problemi se ne bi resavali stihijski, neplanski, preko reda i bez logike. Ne bi se uzimali lovci kada nemamo avione za obuku, uskladjivao bi se, barem planski, tip i generacija opreme, standardizovala bi se i racionalizovala obuka i naoruzavanja, umesto sakupljanja bilo cega ko nesto ponudi. Narodski receno, ne bi se kupovala zimska perjana jakna dok su cipele busne.
Da ne treba nista da se radi, ne treba. Ali da treba da se slavi bilo sta i od toga pravi feniks, ne treba. Stvari treba da se resavaju sistemski, temeljno, od dna ka vrhu, da se resavaju jednoobrazno, da se batali neutralnost, da se strane jasno zauzmu. Ruska ili NATO, za vazduhoplovstvo na kraju krajeva nije ni bitno. E to niko nece ovde da uradi, i to cu kritikovati dok me bude.

I da, Lasta se nikada nece uvesti jer ima konstruktivnu gresku na repu aviona zbog koje se tesko vadi iz kovita i zbog kojeg je poginuo nas pilot, a na sve to ima ugradjenu problematicnu seriju motora koja je uzrokovala pad drugog aviona u Iraku. Brojevi operativnih aviona vise nije nikakva tajna, mozete proci po fotografijama i otvorenim danima u nase jedine dve baze i utvrditi cinjenicno stanje. Ali, prihvatam da umesto 4 Orla imamo 5 operativnih, a da umesto 5 Supergalebova imamo 6 ili citavih 7.
Sto se tice suseda, stoji jedna stvar, a to je da su SVI do jednog u prethodnih 20 godina uradili modernizacije prema kojima sve nase najave modernizacija izgledaju kao sprdnja. Dovoljan podatak je da jedna Albanija ima vise modernih helikoptera od nas, kao i da su makedonski helikopteri moderniji od nasih. Bugari imaju kompletno obnovljenu trenazere i kompletnu helikoptersku i transportnu flotu, Rumuni dobijaju fabriku Erbasaovih helikoptera i VBA nakon transportera, Madjari vec dve decenije koriste VBA 4. generacije, a Hrvati sredjuju helikoptere i trenazu. I kao sto vidite, sve te zemlje krecu od dna piramide u obnovi i sve ostavljaju VBA za kraj, jer to kosta. I kostace i Rumune i Hrvate i Bugare mnogo vise od ovih nasih 185 miliona, jer tako mora u NATO. Pre ili kasnije, ali mora. I dzaba im sto su u NATO, moraju da imaju svoje. O nama nesvrstanima, da i ne pricam.

Radica ste vi prvi uzeli u usta sa tim pitanjima, kao da covek ne zna sta prica, a svidelo se to nekome ili ne, za razliku od svih javno eksponiranih ljudi bliskih temi, on je solidno upucen u temu. Njegove izjave su potpuno na mestu i to nisam ni sporio, naprotiv, zelim odgovoroe na ista ili slicna pitanja koje i on (in)direktno postavlja.

ID

IL u pravu si 99%
Jedino se ne slažem sa nerešenim stambenim pitanjem. Zašto bi vojska i policija bila privilegovana da dobija stanove. Te ljude treba pošteno platiti i pustuti ih da rade, ako vrede i duže od 50tak godina života. A ako ljudi imaju platu, za gajbu će lako.
Ostalo si u pravu.
Posebno se slažem sa pitanjem da li znate ko je ministar odbrane? Tugo moja. Dodao bih i ko je sve bio…

Ob

*IL

Znači Lasta se neće uvesti? Pa što je onda lete skoro svakodnevno iznad Batajnice? Šta rade ti piloti, taj načelnik Sektora za letna ispitivanja, i ostali, što ne izađu pred ministra, pred kamere, pred narod i kažu: ljudi, ovo ne valja! Mislim, o čemu je ovde reč, oni su prema vama, svesno pristali da budu deo jednog začaranog kruga? O čemu se tu radi?

Dalje, vršljate po komšiluku i proglasiste ih za silu, u stilu naše žute štampe koja nas proglašava za „silu u regionu“, pa što ne kažete da je ceo region spao sa konja na magarca? Od NEKOLIKO STOTINA borbenih aviona došlo se na nešto Gripena i F16, pri čemu jedna Bugarska je uništila svoj remonti zavod, i već celu deceniju leti ili ne leti sa brojem mlaznih aviona koji stanu na prste jedne ruke… a da, oni su „u procesu“ nabavke, kad nabave 12 Gripena parama koje nemaju, ojačaće se prvi NATO ešalon pred Rusima, ima sve do Urala da se trese… Hrvati zakorovili svoje Mi 24, kao što im sad Mi17 stoje prizemljeni, nemaju, niti će imati dovoljno pilota za Kiowe, ali uporno, već 20 godina kupuju redom: F16, F18, Miraž 2000, Rafal, Kfir, F4, JF17, FA50, Gripen, kupuju da sve pršti… kažete svi imaju plan, sistematičan naravno. Kakav plan? Plan da dobiju nešto sa američkog otpada, da po paprenim cenama nešto možda kupe, i da ćute i mole boga da ih Rusi ne sprže, pošto kauboji opet čačkaju mečku kao Napoleon ili Hitler. To je plan, da budemo meta ruskih raketa, to nam predlažete? Ili da postanemo ruska gubernija, pa da ostanemo i bez ovo malo evropskog kapitala i investicija što nam pristiže? Da se „svrstamo“? I to će nam spasiti vazduhoplovstvo, po modelu kako je spaseno bugarsko ili hrvatsko, ili mađarsko, koje je već izgubilo 2 Gripena, koji, uzgred, imaju set naoružanja vrlo diskutabilnih mogućnosti, i koje održavaju – Šveđani. Vozi Šandore dok ti Vladimir opet ne umaršira u Budimpeštu, na putu za Berlin ili Pariz…

Teško je nešto sistematski, dubinski, do kraja rešavati, kada je kako kažete, počelo sedamdesetih, i da se na zavaravamo, nije to uradio niko u okruženju, jer 14 Gripena ne može biti nikako isto što i stotine MiGova i Suhoja, činjenica da danas nemaš vazduhoplovne tehničare osposobljene za mlazni avion (Bugarska), a da si pre NATOa imao sopstveni remonti zavod, ne govori o napredovanju i „planskom“ opremanju, nego o nazadovanju… imaju, da, po nekoliko primeraka ovoga i onoga, kao i mi, jaka stvar… eno, Radev im dobi izbore na Rusima…

To što danas ima aviona i helikoptera u okruženju, pre 20 godina bilo je NA BATAJNICI

Dakle da se manemo mi okruženja, svrstavanja, floskula, vikanja da je ponedeljak (a piloti lete na kako se tvrdi, neispravnoj Lasti, i ĆUTE!)…

Pa onda je pravo pitanje, A ŠTO ĆUTITE?, a ne ko je ministar vojni, ili kako je sedamdesetih opala moć LBA prelaskom na Jastreba sa F84…

Pozdrav svima iz Belorusije

Jo

Obrade u potpunosti se slazem sa tobom,stanje nije ruzicasto ali se valjda krece na bolje. IL ne sumnjam u vase poznavanje materije,ali malo optimizma covece,kakva Makedonija i njihovi helikopteri imate tekst g.Bankovica a stanju u njihovoj avijaciji povodom nekog njihovog jubileja,objavljen pre par nedelja pa procitajte sta imaju i sta je operativno. I ne slazem se da moramo da se opredeljujemo nato ili Rusija,mi smo se vec opredelili za neutralnost i to je nas stav,prica da to neko mora da nam prizna je glupa,i ta nasa politika je jedina realna,i na spoljnu politiku nemam primedbi,blize sa Rusijom ne mozemo zbog okolnosti a u nato zbog naroda i to je to,nas stav po tom pitanju nije ni spram Rusije ni Amerike vec spram sopstvene realnosti,jbg.mozda bi blize sa rujama ali daleko su,a u nato prosto narod nece i tacka.A VS nije dobro,ali pomera se,vojska se unistava zadnjih 30g.a nacija bogami i celih 100 ili najmanje od 45-te na ovamo,polako ne moze preko noci,sve da smo pet puta bogatiji a kamoli ovako

dr

Pozdrav svima..kao prvo, svaki dan sam na ovom portalu, ali se rijetko javljam u kom, jer sam totalni laik za vazduhoplovstvo, ali ga isto tako volim, patriota sam iz Republike Srpske i na Srbiju gledam kao na svoju drzavu. Samo par stvari da kazem za ove ljude koji naginju NATO tehnici…zar vi gospodo mislite da bi nama dali, prodali, kako god, ratne masine savez koji nas je prije 20-tak god brutalno bombardovao, oteo komad teritorije, savez ciji istaknuti ambasador se protivi postavljanju drzavne zastave kraj Palate Srbija, ambasador u cijoj zemlji je istaknuta zastava na svemu, pa da budem vulgaran, i na gacicama??? I pojedini, da li iz zablude ili iz zlobe opet naginju ka tom istom savezu…msm, alo..zdrav razum to ne moze razumjeti…treba uzimati ono sto se moze, ne gledati na podjele, gledati samo sebe, svoj narod i drzavu te njenu dobrobit. Cinjenica je da mi nikad ne bi dobili F-16, Eurotajfun, cak i da imamo novac…ko to ne moze da shvati, taj ima problem sa samim sobom. Mozda, u nekoj idealnoj kombinaciji bi nam Francuzi prodali Rafale, ali kako vjerovati u logistiku nacije koja te bombardovala, priznala dio otete teritorije itd…pod „malim“ uslovom sve da i imamo pare za logistiku, infrastrukturu i aparate….Takodje, velika je istina i ovo sto pojedini pisu oko kadrovskih resenja i donosenja odluka u ministarstvu..pa jbt kad vidim onog Dikovica sa onim podocnjacima i stomacinom..fuj..prava „vojnicina“. A sta tek reci o ministru vojnom..tu tek nemam rijeci….opet, s druge strane, nesto se konacno radi, neke stvari mi izgledaju dobro, neke polovicno, sminkerski. Kada je rijec o narucenim helikopterima airbus…ne mogu da shvatim zasto samo osnovni paket, bez sistema za osmatranje i izvidjanje, bez iole naoruzanja, zasto??? kad vec kupujes, kupi kompletno. Mozda tu ima ta varijanta, o kojoj prije napisah, da nam jednostavno ne zele prodati tu vrstu opreme, ja to ne bih znao..ali ako je to, nadlezni treba da izadju s tim u javnost, da se prekine iluzija oko dobrih namjera nato pakta i evropskih „prijatelja“…i na kraju, dobro je da se makar nesto pokrenulo, nije to najbolje, ali za te pare, bolje nije moglo, bar mislim

Jo

Tako je Dragane,Srbija i jeste tvoja zemlja,i ja na rep.Srpsku gledam kao na svoju,posto sam ja iz Nisa gledam je kao na sumadiju,macvu ili vojvodinu i to nikad nista nece promeniti. Ispravan vam je rezon po pitanju avijacije puno puta sam na ovom portalu rekao da ruski avioni mozda nisu najbolji ali su najbolja opcija za nas iz mase razloga,sto se tice ministara i kadrovskih resenja mnogo toga nije najbolje,ali bitno je da se nesto radi,to sto je nabavljeno ili ce biti nabavljeno je aktuelno zadnje dve god.posle 30 g.camotinje,bice,treba verovati,rep.Srpska je ziv dokaz kako ujedinjen srpski narod moze nesto da stvori i kad je dobar deo sveta protiv,pozdrav za republiku

IL

@ Obrad:

To zasto se cuti biste znali da ste ikada radili u nekom jugo-srpskom javnom sistemu i znali biste koliko tamo ljudi nemaju pravo glasa iz prostog razloga sto bolje od toga u ovoj zemlji ne mogu da nadju ne bi li prehranili decu, posto je privatni sektor jos gori ili, kao sto je slucaj u vazduhoplovstvu maltene i ne postoji. Oni koji mogu da nadju nesto bolje su vec daleko odavde i na kraju ce ovde ostati samo oni koji nista ne znaju i oni koji… cute. Cute kao sto su cutali i nakon pada Mi-17 i cutace, jer pred sobom imaju dva izbora. Da prihvate pravila igre, ili da izadju iz nje. Upravo taj izlazak iz igre najsposobnijeg i najhrabrijeg dela kadra za posledicu ima ovu stihiju kojoj sad prisustvujemo.

Sto se tice Laste, kada na njoj bude selektovana/odskolovana prva generacija mladih pilota srpskog RV i PVO mozete da pricate o letenju nad Batajnicom. Do tada, to je jedini avion koji je zavrsio svoju proizvodnu seriju, a da pritom sluzbeno ne radi nista.

Sto se tice regiona, kao i kada ste pitali Radica neka pitanja, a onda ga podrzavali, tako i ovde sami sa sobom izvlacite neke potpuno kontradiktorne zakljucke. Nikoga ja u regionu nisam proglasio za silu, samo sam rekao da su svi dalje odmakli od nas i da rade pametnije.

Madjari odrzavaju dezurnu paru (ili cetvorku) u Baltiku sa sve raketama v-v, mi cesto nemamo paru ni nad sopstvenom teritorijom, a desavalo se da nema ni raketa da se okaci, akumulator da se prikljuci, guma da se zameni, piropatrona da se metne u sediste na ta nasa 3 (slovima: TRI) aviona. Mozda nemaju svoje tehnicare, ali imaju svoje pilote, svoju eskadrilu i lete na avionu koji je jednu generaciju tehnoloski ispred nase uzdanice.

Rumuni su izdvojili 685+ miliona dolara za nabavku aviona koji je doveden na nivo koji ce opet biti ispred onog kojem se mi nadamo da cemo dobiti za 5-10 godina. Dakle, BVR rakete v-v, vodjene bombe i rakete v-z, nisanski kontejneri. O tome da su pre 20 i kusur godina modernizovali svoje MiG-ove na sasvim pristojan nivo da i ne pricam.

Bugari su u teskoj situaciji, to nije sporno, ali i njima su pare za nabvku aviona i brodova ODOBRENE. Da su unistili remontne zavode, jesu, ali ako pogledamo vecinu manjih zemalja NATO-a, pogotovo onih skorijih clanica, niko se tu, za razliku od nas, ne zaludjuje da ce biti regionalni/kontinentalni remontni centar za sve i svasta, samo da bi na kraju bio centar za remont nicega nikada.

Sto se tice Hrvata, oni su dobili helikoptere stare svega nekoliko godina, sa optoelektronikom i raketama koje cak ni nasi gromoglasno najavljivani H145 nemaju ni na Zapadu, a kamoli kod nas. O borbenoj upotrebljivosti nasih Gama ne bih trosio reci. Kao i kod Bugara, ono sto mogu potpisati kao osnovni argument u pravcu nabavke VBA za ovu zemlju jeste cinjenica da NATO-u ti avioni, piloti i topovsko mesto trebaju. Dosta je Amerikancima Bosne, Kosova, Albanije, CG i pribaltickih zemalja na njihovom vratu.

Kada su u pitanju Makedonci i Albanci, sama cinjenica da te dve mikro/kvazi drzave imaju necega vise od nas je dovoljno porazavajuca.

Dakle, kao sto rekoh, nema tu neke velike sile, samo smo mi, kao i u svim drugim aspektima, na zacelju. I to u najnerazvijenijem regionu u Evropi.

Gubernije i ojacavanje prvih eselona su takodje vase konstrukcije mojih reci. Ja samo smatram da je neutralnost u modernom svetu politicki, finansijski i geostrateski neodrziva i za mnogo bogatije i snaznije zemlje od nase, a kamoli za nas ovakve. Ta neutralnost, nesvrstanost i sedenje na dve stolice ce nas na kraju kostati glave, u to sam ubedjen. U prilog tako necemu ide i prilog cijenica da su u Evropi sem nase vojno neutralne sledece zemlje: Irska, Svajcarska, Austrija, BiH, Makedonija, Svedska, Finska, Moldavija i Ukrajina. BiH je de facto NATO protektorat, bas kao i Kosovo (koje nije ni drzava), dok je Makedonija sledeca za prijem u NATO, a Moldavija i Ukrajina bi dale sve na svetu da ih tamo prime. Ako na to dodamo da i Finska razmislja o ulasku u NATO, a da je Belorusija od pocetka u savezu sa Rusijom dolazimo do toga da su sustinski neutralne Irska, Austrija, Svajcarska, Svedska i mi. Ako vi mislite da mi mozemo na bilo koji nacin da se poredimo sa tim i takvim zemljama, vama na cast.

Jeste, tesko je sistemski nesto menjati, tu se slazem sa vama. Tesko, ali ne i nemoguce. Da bi se to radilo, pravi ljudi moraju da rade svoj posao nesmetano, a tih ljudi i dalje ima i u vojsci, mada im se broj opasno smanjuje. A mi im, kao (polu)strucna javnost mozemo u tome pomoci jedino tako sto cemo kriticki posmatrati svaki potez onih koji njima naredjuju, podrzavati ono sto treba da se podrzi i argumentovano kritikovati ono sto ne valja.

Ponavljam, ne kritikujem zelju i inicijativu, samo apelujem da kucu zidamo od temelja, a ne od krova. Ili barem od zidova, inace cemo za 5 ili 10 godina opet gledati nasu kucu u rusevinama.

Mr

@IL
браво!

Zo

Ista stvar kao i Lazanski dosta nagadjanja i pretpostavki Nesporno je da imaju znanja ali u njihovim izjavama se vidi velika neinformisanost to jest neadekvatni sagovornici i ljudi koji nisu bliski pravim ljudima sa pravim informacijama Lazanski za vlast a Radic protiv Lasta nema analogne instrumente a modernizaciom 29ki analogni se menjaju u digitalu Slazem se sa modernizaciom NASIH aviona

Odgovori

Nema sta taj jedan MFD ce da oma napravi glass cockpit od ovog III generacije.

Pe

Slazem se da je Lazanski nazalost poceo veoma tendenciozno da podrzava ideju o mocnoj Rusiji, cak je nedavno napisao da je“Rusija jaca nuklearna sila os Amerike“ sto je notorna glupost i moze se osporiti mnogim argumentima

Ж

@Zoran

Господин Радић је управо говорио о проблему преласка са Ласте која има “стаклени“ кокпит на Г-4 који има аналогне инструменте.

МиГ-ови 29 добијају један вишенаменски показивач који мења радарски екран. Дакле није то модеран кокпит као код на пример МиГ-29СМТ.

iv

Poenta je da jedan duboko korumpirano drustvo u kojoj vlada nepotizam , gde se uzgaja ulizistvo i nesposobnost i da ne nabrajam sve ostalo najgore, nemoze da proizvede nesto pametno i uspesno! Ako mi neverujete okrenite se oko sebe i prstom mi pokazite nesto sto se vas dotice a tice se i drzave a funkcionise dobro. Zdravstvo , skolstvo , doziveli sitnu kradju , sudite se sa nekim bilo sta! Pa zasto bi vojska bila izuzetak???? Jos su nasi stari govorili da se od g…a pita nepravi! Cak i da tu i tamo nadjete pametni i dobar kadar, nece mu biti pusteno da napreduje, niska plata , mobing i nema ga! Al ajd zabavljamo se , sta bi bilo kad bi bilo!

Odgovori
pe

Ta prica sa starim Migovima ima nekoliko dobrih strana:
1/ skoluje se kadar, navike se ne gube
2/ipak je to koliko-toliko pristojan avion,nije MiG-21 koji je bas sramota
3/ne kosta uopste mnogo,i tu su nam Rusi izasli u susret-a i njima sad pare trebaju,jer bi ima inace ovi MiGovi stajali u nekom hangaru do daljnjeg

Lose strane su:
1/MiG 29 je slab avion, sa losom istorijom i nijednom pobedom (Osim Eritreja,ali da ne racunamo)
2/opet se politicki zameramo zapadu i vezujemo za Rusiju, sto nije pametno
3/nije resenje za bezbednost zemlje,jer ne bi mogli nista u slucaju rata

Odgovori

Ne kosta mnogo? Samo ce rezervni delovi za 10 aviona (koji ce imati godisnji nalet od 70 sati po avionu) kostati oko 250 miliona $ za tih 10 godina i to je najoptimisticnija cifra, zasnovana na trenutnoj ceni odrzavanja nasa 3 aviona koji lete (znacajno manje godisnje od ovih 70 sati). Dakle, sasvim je realno ocekivati da ta cifra moze da dodje i do cifre od nekih 400 miliona $.

Dakle, nema goriva, maziva, naoruzanja (rakete, granate)… tu nije uracunata ni modernizacija ni remont, ni cena za ljudstvo… nista od toga, samo rezervni delovi da se ti avioni drze u letnom stanju. Ako budemo leteli preko 70 sati godisnje po avionu, ostacemo bez aviona pre 10 godina, zbog smesnog resursa na MIG-29…

Sada, da mi neko objasni kako su onda oni ugovorili i avione i remont i modernizaciju i naoruzanje i SVE REZERVNE DELOVE za ne za 10, nego za 10+4 godine (i ovo mi nije jasno, ali dobro), evo ima od mene ne pivo, nego GAJBU Leffe-a

Pe

@RX nisam znao te detalje; verujte, nase su sigurno presli Rusi(zivim i radim tamo dugo) a posebno je sumnjivo ovo sa dovodjenjem na SM standard (pa oni sami nemaju te avione!?Sad tek kupuju MiG-35,a da nama nisu uvalili ove stare, bukvalno bi stajali u garazi negde.
U uslovima krize im treba lova,i sve ce nasima obecati.
E sad,zasto nasi nece da kupe Mirage 2000 ili najstariji F-16 (jedan od najboljih ikada aviona) nemam pojma

Ж

Руси немају СМ али такве или сличне авионе поседују Перу и Сирија.

Ai

@rx
Kao i obicno,fasciniraju me vasi komentari.
Kao sto je receno,u cenu od 185 mil. ulazi remont,modernizacija,delovi,naoruzanje,pa cak i zemaljska oprema. Sigurno da ce to biti samo ono najnuznije,a naoruzanje skromno,ali to je to.Vama nije palo na pamet da mi ne placamo punu trzisnu cenu za sve to?Ne? Odredjena je ta neka nadoknada,da ne bude sve besplatno. Kao sto su avioni bepslatni,i jos dosta druge vojne opreme (tenkovi,bov,itd…), ceo ovaj paket je jedna klasicna donacija.
Hvala,ne treba pivo.

@Airboss

Naravno da te fasciniraju, ja se tvojim, naprotiv, uvek smejem… Sve sto ja ovde pisem 6 meseci je do sada potvrdjeno razvojem dogadjaja, ali tebi ni to nije dosta.

Sam prof. dr. Bojan Zrnić, koji je na celu Uprava za odbrambene tehnologije Ministarstva odbrane je dao izjavu ovom portalu u kojoj je negirao da je ista od III faze, faze modernizacije dogovoreno – tako da o modernizaciji pricas IZMISLOTINE.

Posto je tebi palo na pamet da imamo neku „povlascenu cenu“, mozes da mi odgovoris sto onda tu cenu ne placamo sada za delove za postojeca 3 aviona????

Samo iz ova 2 razloga, a zanemarujuci ogroman broj drugih, je apsolutno bespredmetno voditi bilo kakvu diskusiju sa tobom.

Ai

@rx

Drago mi je da se nasmejes,bar nesto pozitivno od tebe,mada sumnjam u to.
Modernizacija je ukljucena u cenu,ako je ne bude i cena ce biti manja.Ja licno bih i voleo da je ne bude,jer nema puno smisla.Odraditi remont i leteti na tim avionima dok mogu,a vec sada krenuti sa planiranjem kupovine novih aviona.

Das mu prst,on hoce celu ruku. Najbolje da nam sve daju besplatno i uz to nabace i neki S-300 pride. Verujem da bi i tada ti nasao zamerku.

P.S. Izasao je danas jos jedan clanak o Migovima,mozda ce i on uspeti da te nasmeje.

Pe

@Airboss.
Verujte,Rusi nemaju nimalo sentimenta kada je u pitanju placanje njihovih usluga ili rada;cak,na zapadu su elasticniji jer nisu u takvom finansijskom problemu kao Rusija i sa njima nesto moze da se dogovori.
Meni je upravo zato trn u oku rec“donacija“.
To je eufemizam,smokvin list da se prikrije pravi naziv ovog dogovora-uvali Srbima ono sto niko nece i nikome je treba za sto vise para,i obecaj da cemo na nivo F-22 da ga modernisemo ako treba.
Naravno, sa tako malo para koliko je u Srbiji odvojeno za vojsku,mi bi mogli svega dva aviona sa kupimo ja zapadu, pa mozda ovo i ima smisla, bar da se treniraju piloti.
Prava steta je to, sto je cela prica uopste krenula u pravcu Rusije,iako se njihova vojna oprema vrlo slabo pokazala 1999.
Ko se dva put saplete o isti kamen…

@Airboss

Dakle sada mislis da modernizacija nema smisla, ali kupovina aviona koji mogu da lete godisnje do 70 sati i to u narednih 10 godina ima smisla? A posle toga cemo da ih smestimo na otpad… Za sta ima smisla? Da bi svaki pilot imao u proseku 30 sati naleta godisnje, sto je apsolutno nedovoljno ni za poljoprivrednu avijaciju, a ne lovacku i to u avionu ciji kokpit i elektronika priapada III generaciji! Avion koji nije visenamenski avion, nesposoban za BVR i precizne udare po metama na zemlji…

I, posto vidim da si do detalja upoznat sa samim procesom nabavke, da li to znaci da nije dogovoreno nista ni od naoruzanja ukljucujuci i famozni R-77 i vodjene rakete VZ i napisi, molim te, za koliko ce cifra od 185 milki da se umanji?

I napisi mi koliko kosta godisnje odrzavanje za jedan avion MIG-29 nas trenutno, onda sracunaj za 10 i uporedi da li je ta cifra veca ili manja od cifre od 185miliona EUR (nadam se da si za to sposoban)

Ai

@rx

Ja za tebe imam samo jedno pitanje. Koje druge avione smo mi mogli da dobijemo za 185 mil.? Dakle 10 aviona koji će leteti narednih 10 god? Toliko.

@Airboss
Ja sam ti postavio neka pitanja, ni na jedno jedino nisi odgovorio, ali nema veze i ono sto si napisao mi daje dovoljno materijala da pokazem koliko tvoji komentari nemaju veze sa vezom.

Kako sada 185 miliona? Zar cena nece biti umanjena? Pa to si tvrdio do malopre…
I kako sada 10 godina, kada si do sada pricao (a i dalje stoji tvoj komentar na ovom portalu na tekstu pod naslovom „Analiza: Da li će Srbija zaista imati “najmoćnije“ borbene avione u regiji?“) da ce to biti 14 -15 godina, citiram ono sto si tada pisao:

„MiG 29 je za nas najjeftinija varijanta,bar u narednih 14-15 godina.Tacka.“

Dakle, veliki strucnjace, tada kada sam ja tvrdio da ostajemo bez aviona za 10 godina (ako ih i nabavimo), ti si mene poducavao da ce to da bude za 14-15, sada, gle cuda ipak je to 10.

I za kraj, niko normalan ne kupuje borbene avione na 10 godina, tacnije niko normalan ne kupuje borbene avione kojima je istekao RESURS prvobitno predvidjen od strane proizvodjaca i onda planira da leti na njima i to bez SLEP-a… Tako da kada me pitas: „Dakle 10 aviona koji će leteti narednih 10 god?“ moj odgovor je da ni jedan drugi avion ne ispunjava tako idiotski kriterijum, obicno lete od 25 godina (ako su polovni) do min 40 godina, ako su novi.
Ali, sta drugo ocekivati od lika koji je izracunao da je JAS-39 skuplji avion za letenje od MIG-29 starog 30 godina…

Ai

Mogu samo da dopunim komentar…Mig 29 je najjeftinija i jedina moguća opcija za nas u ovom trenutku. U suprotnom bi ostali bez lovačke avijacije iduće godine.
10 godina sam naveo kao minimum,a leteće 10-15 god,kao da je sad to toliko bitno.
I podsetio bih te,ovde niko ne kupuje avione,avioni su dobijeni besplatno,plaća se njihovo održavanje u životu narednih godina.
Zanimljiva mi je samo jedna stvar…zagovaraš ovde neke nove Gripene,F-16…a pritom tvrdiš da mi nemamo kapacitet ni za ovih 10 Migova. Pa šta ti kao stručnjak kažeš koliko bi nam trebalo vremena za uvođenje u upotrebu potpuno novog tipa? I šta bi radili u međuvremenu? I da li bi nam bila dovoljna milijarda za sve to? Budi bar jednom realan u životu,i odloži svoje snove za jedno 10 godina,možda ćemo tada biti u mogućnosti.Možda.
Odgovore na svoja pitanja potraži kod nekog iz vojske ko je zadužen za to,svi ostali mogu samo da nagađaju.
Završavam diskusiju. Svako dobro.

@Airboss

Ne budi u zabludi da smo ti i ja vodili neku diskusiju – ti si diskusiju sa mnom izbegavap, jer nisi odgovorio ni na jedno moje pitanje.
Buduci da nemas ujednacene stavove sam sa sobom, vec oponiras svakim novim postom samom sebi i onome sto si tvrdio u prethodnim, u sustini si diskutovao sa samim sobom. Pa si cak i u toj diskusiji izgubio.

P.S.
Ne ubacuj mi u usta da sam rekao da je treba da kupimo JAS-39 ili nove F-16, ako si ti to shvatio, pogresno si shvatio, kao po obicaju.

St

Ja se sa gospodinom Radićem slažem u potpunosti, od prvog do poslednjeg minuta intervjua, sve što je rekao je na mestu i tačno.

Odgovori
Ra

Radić po običaju duva na NATO stranu…Ovi što naginju ka NATO-u vole da nabijaju prst u oko zbog svojih frustracija…Lepo je rečeno iz Ministarstva Odbrane da ne mogu da govore o detaljima oko aviona Mig 29 koji su donirani zato što je to deo dogovora sa donatorom…E sad ovi što naginju ka opciji NATO odmah to koriste pa udri i pljuj…Šta će biti kad stignu avioni ?Koja će onda priča biti ?Srbija neće odrediti momenat isporuke aviona Mig 29 već će to donator učiniti zato što će pratiti kad je najpovoljnije i najbezbezbednije…Ima tako i u Srbiji nekih koji biu vrlo rado da se dogodi nešto loše povodom isporuke i oni su gori i od NATO -a…Donirani avioni će biti modernizovani na SM standard tako da će oni biti itekako povoljni za nove mlade pilote koji će obuku raditi na Lasti a onda na verovatno modernizovanom Galebu G4MD sa kojeg će pralaziti na Mig29 SM…Sledeći novi avion u Vojsci Srbije će verovatno biti Mig 35…Pored svih problema koje ima osiromašena Vojska ona se suočava i sa pritiscima ovih NATO kadrova…Sve je logično što je do sada donosila odluke Vojska….Ne može se tek tako menjati sistem…To košta mnogo i treba vremena…

Odgovori
Ig

Leba ti gde je Galeb G4MD?
Koliko je meni poznato, nije još odlučeno koji će „domaći“(jugoslovenski) avion biti modernizovan, kako i koliko njih. A, i odakle lova za to kao prvo pitanje.
A, što se tiče 29-tki bolje išta nego ništa. Da imamo F22, nemamo šanse protiv NATO. Valjda je očigledno da je i Rusija napustila taj avion. Za nas je dobar svaki ispravan.

Dr

neko je pomenuo „Zameranje ZAPADU“ Mislim da gresite jer ovih 10 MiG 29 koje ce mo kroz par godina remontima dovesti na nivo SM su nuzda licno mislim da je SDPR usao u kooperaciju sa onom Americkom Firmom bas iz istog razloga kao ’80 Zavod „SOKO“ i VTI zbog pravljenja neceg novog.
hajde mozete me nazivati i sanjarem ALI raumislite malo Jurisnik „MACHETE“ je samo pocetak … IZ Galeba se moze modifikacijama proizvesti jedan vrlo dobar COIN/LOVAC za nase potrebe… nekako sam misljenja da Vlada Srbije kao vlasnik SDPR a zamislja na duge staze i vrlo lukavo krije svoje namere a koje bar meni , izgledaju vrlo ,politicki, pametno .
Proizvesti lakog Lovca za blisku Borbu sa dobrim Radarom i Oruzijem za borbu na distanci…. zamislite Raketu „Jerina 2“ Modifikovanu za Letelicu … sta mislite kako to zvuci domet 50km to je kvantni skok za nasu industriju naouruzanja… znate Raketa je raketa jedino moduli koji se montiraju je opredeljuju je odakle ce biti lansirana i kojoj svrsi ce sluziti.

Odgovori

Brkas remont i modernizaciju to su dve razlicite stvari. Dalje, mi nemamo „nekoliko godina“ za modernizovanje na SM standard, jer je svim avionima prvobitno propisani resurs od strane proizvodjaca VEC ISTEKAO, ali zbog usmene potvrde ruskih strucnjaka (nikakav SLEP ili MLU nije radjen) oni i dalje lete. Tacnije nama od 5 aviona jedan vise ne leti (neposredno posle remonta) a drugi se srusio… Ipak u periodu od 2027-2029/30. svi avioni idu na OTPAD, tako da bi bilo pozeljno tu uveliko najavljivano, a do sada jos NEUGOVORENU modernizaciju obaviti sto ranije (mada sam ja apsolutno siguran da nece doci ni do kakve modernizacije)

Ta americka firma sa kojom je SDPR usao u kooperaciju se u sustini bavi konceptualnim dizajnom i za svojih 20 i kusur godina postojanja nije proizvela ne avion, ne prototip aviona, nego ozbiljniju maketu!!!!!! A poznata je npr. po najavama da ce proizvesti LASERSKU JURISNU PUSKU za vojnike…

Od

Nismo bili u stanju da proizvedemo vođeni „Grom“ a razvijali smo ga preko 30 godina. Toliko o našim sposbnostima da proizvedemo moderno vođeno avionsko naoružanje.

Ne

Sticajem okolnosti prvo sam procitao komentare a zatim odgledao video snimak.Ne mogu da verujem ali imam utisak citajuci dobar deo komentara,posebno onih kritickih prema sagovorniku(Radicu)da niko od njih nije odgledao i cuo sta je Radic rekao,vec pisanje napamet.Ja sam licno zaista iznenadjen da Radic u ovoj meri hvali pojedine poteze vlasti,za pojedine je kritican a za ostatak je konstatovao situaciju bez ulaska da li je to dobar potez ili los

Odgovori
Vi

Tako je Nebojsa. Ovi protivnici svega sto je rusko i istocno, niti cuju nit vide, jer su zaslepljeni netrpeljivoscu. U njihovim usima je tolika buka proizvedena od izfrustriranosti. Pricaju o avionima ili o kamionima, a njima je to svejedno verujte. Ne znaju ta gospoda ni da promene gumu na autu a pricaju o vrhunskim tehnologijama o kojima ovlas procitaju u nekim nazovi novinama. Postalo je dosadno citati komentare na Tangosix bas zbog takvih kobajagi strucnjaka. Pozdrav!

Me

Radić je dobar analitičar. Ne brlja i pokazuje na neispravnosti.

Ne

Mislim da je suvišno polemisati o bilo čemu. Neko je gore napisao, da se svako okrene oko sebe i vidi realnost. Šta funkcioniše, školstvo, sudstvo, zdravstvo?!…ljudi pa u Novon Sadu ljudi mesecima stoje u redovima za zdravstvenu knjižicu…a mi pričamo o savremenoj tehnici i migovima…ko će leteti, ko održavati?! Sam je Rodić spomenuo : Gazela kada je uvođenja u Francuskoj , pazi sad : kupljena je licenca! Dakle: U to vreme najsavremenija tehnologija i sve što sa tim ide, tehnika, obuka, tehnologija, alati,razvojni potencijal. Sami smo pravili Gazelu i našu ind. razvijali, ljude školovali, obučavali…imali kontinuitet. Svi ste čuli za Ferguson traktor…e pa po istoj šemi onomad je neko bio pametan…pa je od Fergusona kupljena licenca a zatim iz toga iznikao veliki IMT…itd. ali je postojalo školstvo, zanati, strugari, alatničari, inžinjeri…na hiljade…na hiljade strugova, glodalica, mašina alatki….a sad…dovedite mi strugara ispod 40 godina imaće kod mene platu 1000 €. Dovedite mi livca imaće 1200 € itd. Da zaključim, ej bre, imamo dva miga i slovima dva, jedan ne leti? Što? Pa fale akumulatori?! Aj presedniče Vlade kukaj i moli, a kad je iskukao i konačno stigli akumulatori…ustanovi se da su akumulatori postojali samo negde zaboravljeni pa nađeni u nekom magacinu. E to je realnost. I biće još gore. Bačene pare. Ne zaboravite ko je ministat bio Vojni. Gašić? a sad sledi Vulin? Zamislite sa jedne strane Sergeja Šojguja i ovog našeg Vulina. Poniženje za Vojsku,Srbiju, naciju..zato ljudi batalite priču.

Odgovori
kg

klasična naša priča..sanjarenje o avionima..kamionima..a guzica gola.. onaj ko je pametan bježi iz srbije na istok..pardon zapad ;)

Sl

Sta bi sa onih 8 Mig-29 koje smo trebali dobiti iz Bjelorusije? Nesto se vise ne pominju u poslednje vreme.
Zna li iko?

Odgovori
ID

Polako, biće još izbora.
A BUK-ovi? Prvo da se završi fabrika čipova, pa onda…

Du

@IL
Odlican komentar, pravo u centar! A po mom skromnom misljenju, slazem se sa tobom da ce svi u regionu imati bolju avijaciju (Gripeni i F16)! Mene samo zanima koliko bi Migova35 moglo da se kupi za tih 185 miliona? Po nekoj ceni koja se provlaci u medijima i u zavisnosti od opreme, za tih 185 miliona moglo bi se kupiti 4-5 Migova35. Voleo bih da mi neko objasni da li je to bolja opcija ili ova opcija sa 10 zastarelih Migova29 od kojih su 3 dvoseda? U nekom modernom ratovanju 10 aviona nista ne znaci, a ovako bi imali 4-5 nova aviona i nasi piloti bi se obucavali na novim avionima do nekog boljeg vremena. Mozda bi bilo bolje da se kao privremeno resenje samo remontuju ove nase 29-ke sa najminimalnijim ulaganjima da budu operativni dok ove 35-ice ne bi stigle, pa bih opet u nekoj racunici imali 8-9 aviona. Bas me interesuje misljenje gospodina Bankovica i ostalih strucnjaka na ovom portalu da li je ovo uopste izvodljivo i realno i da li je to ipak bolja opcija?

Odgovori
Vi

Tvoja racunica je uprostena. Migovi 29 ce biti remontovani i dovedeni na neki visi nivo. Ako bi kupili Mig-35 kao sto kazes za 185 miliona, a gde su onda tu rakete i ostalo naoruzanje. Zar da kupimo gole avione za 185 mil. bez naoruzanja? Po mom sudu, vise aviona Mg-29 sa vise raketa znaci bolja odbrana u narednih 10 godina. Nakon toga videcemo oko Mig-35.

ku

Nova vlast pokusava da ispravi i popravi sve ono sto su ratovi i razni lopovi i ostale vladine i ne vladine organizacije uradile za proteklih dvadeset pet i vise godina! U komentaru se primecuje da i sam G Radic spusta leptu i govori o pomaku i napredaku u opremanju vojske. Glavne zamerke je sto zeli da ih opremi po Nato stadardu to da od vojske napravi vise policiske jedinice!
Vojska ne reaguje samo u sukobima niskog inteziteta i terorizma , potrebni su i slozeni sistemi tehnike …
PVO ,jurisni helikopteri ……

Odgovori
Od

Baš tako, ova nova vlast nema nikakve veze sa našom prošlošću a ni odgovornosti za to gde smo danas. I zaista, zaistaa Vam kažem, baš tako je, propali smo u poslednjih 25 godina, nikako i ni u kom slučaju pre toga.

Od

@IL

Odličan komentar.

Jedini logičan potez u ovakvoj današnjoj Srbiji bi bio – krenuti ispočetka, od nule. Dakle, shvatiti da imamo ostatke nekadašnjeg vazduhoplovstva nekadašnje države i krenuti od osnovnog – ljudi, kadra, žive sile iliti ljudskog resursa, kako god vam drago. Tek onda krenuti u nabavku novog školskoborbenog aviona (budimo realni G-4 , čak i da dočekamo MD verziju koju čekamo 20 godina, je star avion), potom transportnih i borbenih helikoptera pa tek nakon toga razmišljati o višenamenskoj borbenoj letjelici ili lovcima N-te generacije.

Odgovori
ta

Slusam izjavu gospodina Radica,koji kaze kako je srmni izbor za Srbiju novi ministar odbrane koji nije sluzio vojsku i jos koje kakve nebuloze…prvo dali gospodin Radic zna ili se pravi da nezna da je jedna Amerika imala 5 ili 6 ministra odbrane koji nisu sluzili vojsku,pa i dosta drzava i u Evropi su imale ministre koji nisu bili u vojsci,tako da to u opste nema nikakve veze sa time…drugo…kako gospdin Radic moze da zna sta je uopste potrebno vijci Srbije….kolko ja znam on uopste nije u vojci Srbije a kamoli da je u general stabu i da vrsi plan i procenu….trece… postavlja se pitanje i koliko je i sam gospdin strucan da daje takve izjave….kolko ja znam nije strucan…prema tome….nekaze se dzabe nedaj boze da se Srbi sloze.

Odgovori
sh

@talicnitom. Нису то небулозе већ чињенице. По мени то јесте срамота, срамота је и и мати минстра рада који нема ниједан дан радног стажа. Срамота је и писати НЕ ЗНАМ састављено, срамота је писати ДА ЛИ састављено… Извините, али ваш коментар је сраман.

С

Нешто размишљам да би можда уместо стручњака задужених за ваздихопловство требало да запошљавамо аналитичаре, можда су они стручнији…. :)

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs