BEG airport status
Hrvatska najverovatnije nabavlja helikoptere UH-60 “Black Hawk“ Uskoro na hrvatskokm nebu? Helikopter Sikorsky S-70 ''Black Hawk'' / Foto: Lockheed Martin

Hrvatska najverovatnije nabavlja helikoptere UH-60 “Black Hawk“

Na konferenciji za medije, koju je Ministarstvo odbrane Hrvatske organizovalo u petak 27. oktobra a na kojoj su sumirani rezultati onoga što je urađeno u proteklih godinu dana, ministar odbrane Damir Krstičević je, kao što je to i uobičajno, odgovarao na mnogobrojna pitanja novinara od kojih su se mnoga odnosila na ono što dolazi u bliskoj budućnosti – prenosi hrvatski portal Obris.

Kako je prethodnog dana, gostujući na televiziji Nova TV, Krstičević najavio nabavku američkih višenamenskih helikoptera Sikorsky UH-60 ’’Black Hawk’’, na konferenciji je neminovno bilo postavljeno i pitanje oko ovog potencijalnog posla. Ministar međutim nije rekao mnogo više nego prethodnog dana ali je definitivno potvrdio da se razgovara i pregovara o nabavci dva takva helikoptera.

Obris dalje prenosi Krstičevićevu konkretnu izjavu da se sa SAD, koji je ključni hrvatski saveznik u sferi odbrane, razgovara o dva helikoptera Black Hawk za hrvatske specijalne snage. Takođe ministar dodaje da se vodi računa da se se uveže ceo paket koji je Hrvatskoj veoma bitan u cilju prelaska na zapadnu tehnologiju. Dugoročan cilj je u kom vremenu će se to dogoditi a moraju se povezati želje, finansije, mogućnosti pri tom vodeći računa o budžetu kao i o svim segmentima društva  – dodao je hrvatski ministar.

Na pitanje o tome da li se nabavljaju samo dva UH-60 ili više njih ministar je rekao da će se ići korak po korak i da će to zavisiti od sposobnosti i mogućnosti, od raspoloživih sredstvava kao i od toga da li se to može priuštiti. Nagovestio je takođe da bi se i za ta dva helikoptera dobio popust kao što je to bio slučaj sa Kajovama. Međutim nisu otkriveni detalji da li će se posao realizovati sledeće godine niti o kojoj verziji UH-60 se uopšte razgovara.

Kako Obris dalje piše, priča o hrvatskoj nabavci ovih američkih helikoptera nije nova i podseća da je sve počelo još maja 2014. godine. Nagađanje oko moguće kupovine krenulo je u sklopu priče o sređivanju stanja u HRZ. Prilikom zvanične posete hrvatske delegacije SAD na čelu sa tadašnjim predsednikom Ivom Josipovićem a u kojoj je bio i tadašnji ministar odbrane Ante Kotromanović. Krajem maja iste godine Jutarnji list je preneo da je tom prilikom Kotromanović izneo ideju tadašnjem američkom potpredsedniku Bajdenu o nabavci helikoptera Black Hawk a u sklopu smanjenja zavisnoti od ruske vojne tehnike.

Navodno je hrvatski ministar odbrane razgovarao i sa komandantom Nacionalne garde Minesote generalom Ričardom Nešom o nabavci 15 polovnih UH-60, starim 7-8 godina, u kojoj bi SAD ponudile svu logističku podršku, snabdevanje rezervnim delovima, kao i obuku pilota i tehničara. O ovoj temi govorilo se i u avgustu mesecu iste godine prilikom posete predstavnika Zastupničkog doma američkog kongresa kojom prilikom je hrvatsko ministarstvo odbrane saopštilo da je razgovarano o korišćenju američkih programa bezbednosne pomoći u opremanju i modernizaciji oružanih snaga.

Jutarnji list je ponovo bio taj koji je preneo da je tada razgovarano o UH-60, a isti hrvatski medij je pisao i da je nešto ranije iz Pentagona stigao predlog da Hrvatska svoje helikoptere Mi-8MTV preda Ukrajini dok bi za uzvrat od SAD dobila ’’Crne jastrebove’’. Hrvatska je navodno odgovorila pozitivno ali je ovaj put tražila čak 20 američkih helikoptera.

U daljem tekstu Obris podseća da je i tokom 2015. i 2016. ova tema s vremena na vreme bila veoma aktuelna. Prvo za vreme predsedničke kampanje u kojoj je sadašnja predsednica Kolinda Grabar Kitarović a tadašnja kandidatkinja za predsednika, izjavila da lično zastupa svaku nabavku zapadne tehnologije koja je kompatibilna sa ostalim državama članicama NATO-a. Potom je na vojnom sajmu ASDA-2015. ministar Kotromanović najavio kako najkasnije do maja 2015. očekuje konkretnu ponudu američke kompanije koja proizvodi helikoptere UH-60.

Nije poznato da li je ponuda stigla ali su SAD ipak juna iste godine iskoristili priliku da Hrvatskoj promovišu UH-60. To se dogodilo prilikom dolaska 6 helikoptera ovog tipa koji su pripadali američkoj vojsci i koji su na putu sa Kosova i Metohije (misija KFOR) za Nemačku sleteli na aerodrom Pleso.

Već januara 2016. je prilikom posete hrvatske delegacije SAD za predsednicu Grabar Kitarović organizovana prezentacija simulatora helikoptera Black Hawk a tom prilikom je Načelnik Oružanih snaga general Drago Lovrić rekao da bi vrlo rado video američke avione F-16 i helikoptere UH-60 u sastavu HRZ-a i da intenzivno razmišlja da se u narednih 10 godina Black Hawk nađe u naoružanju Hrvatske.

U decembru 2016. hrvatska predsednica je u intervjuu za Defence News izjavila da Hrvatska prelazi na helikoptere Kiowa Warrior ali da su joj potrebni i novi transportni helikopteri. Ubrzo zatim Grabar Kitarović je u božićnom intervjuu Večernjem listu rekla da je doneta odluka da se ide dalje u nabavci transportnih helikoptera i da će to najverovatnije biti američki Black Hawk.

Obris na kraju postavlja pitanje da li će aktuelne izjave ministra odbrane Damira Krstičevića konačno definitivno staviti tačku na ovu priču koja traje već više od tri godine. Takođe postavlja i pitanje da li će nabavka UH-60 zauvek prizemljiti helikoptere Mi-171Š koji više ne lete jer im je istekao resurs a čiji remont još uvek nije ugovoren.

Na sve ovo treba dodati da su neke nezvanične informacije govorile o tome da bi se kupilo 9 helikoptera Black Hawk koji bi u sastavu HRZ zamenili 14 letelica Mi-8 dok bi se 10 Mi-171Š kao relativno novi i perspektivni helikopteri ipak zadržali u naoružanju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

mr

Smešno je i pominjati nabavku dva helikoptera kao nešto od značaja čak i ovom siromašnom okruženju.Čemu mogu da posluže u realnom sukobu.Možda izvlačenju pilota.

Odgovori
Be

Smijesno kao onomad kupovina 2 kom MI117?

Ro

Zasto bi to bilo smijesno????
Kupuje se dva helikoptera ta specijalne postrojbe koji ce biti operativno neovisni o HRZ-u i koristiti se za operacije ZSS-a.
Nista veliko i strasno, ali za ZSS bitno jer im omogucuje nove operativne sposobnosti.

Di

Imas prav.
Nabavka 2 helica uz 16 vec raspolozivih i nije neki spomena vrijedan potez.
No, nabavka 2 uz 0 raspolozivih je kvantni skok.

Bitno da se prijeđe na zapadnu tehniku, koliko će se komada nabaviti sada uopće nije bitno. Pozdrav.

Kr

Uživam u ovakvom razvoju događaja. Jedva čekam da sva sovjetska tehnika bude zamjenjena. Oduvijek sam smatrao da je ulazak RH u NATO jača stvar od EU. Ne znam dali srbija može koristit FMS program budući da je povezana sa nacionalnom gardom Ohia ako se ne varam po istom principu kako je RH sa NG Minnesota

jo

kupuje se 8 komada UH 60, a i novinar, ako ste procitali članak do kraja, kaže na kraju teksta 9 kom.

Te

Radio EUROPA FM, 31.oct.2017. Interview with romanian defence minister Fifor. According to romanian defence minister, Romania will buy in 2017, 4 H-215 helicopters, out of the total of 16. The first Patriot system will be payed in 2017. Ro will buy 21 Venom amd 24 AH-1Z, the AH-1Z and H-215 will be assembled at Brasov. The first 5 Piranha 5 will arrive in 2017, out of 227. Starting the 31″st Piranha it will be made at UMB Bucharest. The other VBL will be the Agilis, made at Moreni plant, in cooperation with Rheinmetall. And, of course, 36 more F-16. The maintenance of the F-16 will be made at Bacau.

Te

400 will be Agilis.

Jd

True Tedy, but there will be 30 Piranha 5 in 2017 not 5 , Its great to see that the Romanian Army is truly modernizing with new and very good equipment, lets hope we can get some 300 abrams tanks until 2020 hahaha. Also i was hoping that the number will be 45 ah-1z but its good like that too.

De

Tedy,

Romania is running out of time to buy anything in 2017 – it’s already 1 November.

First I heard about Romania wanting to buy UH-1Y Venom’s too. Indeed it doesn’t make much sense to buy 2 transport types (UH-1Y/H215) to replace current 1 (IAR-330L).

There’s not been no Congressional notification for sale of additional F-16s, UH-1Ys or AH-1Zs to Romania of yet. Congress has only approved HIMARS and Patriot SAM.

http://dsca.mil/search/node/romania

So I doubt Romania is buying any American aircraft in 2017.

UH-1Y has been approved for Czech Republic though – 12 units approved. http://dsca.mil/major-arms-sales/czech-republic-uh-1y-utility-helicopters

Eastern Europeans like to talk a lot about defence but don’t really do anything to maintain it.

——-

Za Hrvate/Srbe:

Nema za sada nista od Rumunjskih prica o kupovini dodatnih F-16 ili helikoptera UH-1Y I AH-1Z.

Te

@Jder
Fifor stated that the first 5 Piranhas will arrive in 2017, the rest of 25, out of 30 will be made in Switzerland with romanian personnel, after that, starting with the 31st it will be made at UMB in Ro.
An interview at radio Europa FM in 31 oct.2017.

Te
Te

@ Dead1
As I said, according to romanian defence minister, Romania will buy in 2017, 4 H-215 helicopters, out of the total of 16. The first Patriot system will be payed in 2017. The first 5 Piranha 5 will arrive in 2017.

I didn’t say the Venom, the Viper and the F-16’s will be bought in 2017.

Te

@Dead 1
Fifor said, in this interview, there are advanced discussions with Bell for the Viper and they agreed to move one of their production lines to Brasov.
About the F-16, he said it will be a gov to gov agreement, like this one for the Patriot. A request was made and there are discussions with Lockheed Martin, as minister has declared.
If he is not telling the truth, I do not know. Judge for yourself.

De

Tedy,

Not disputing what the minister said. But politicians and especially those from Eastern Europe talk a lot and act very little.

If all of Romania’s prior talk had been turned to reality, Romania would have brought 96 AH-1RO and 48 F-16s by now and would be looking into F-35s!

Te

@Dead1
Yes, the politicians seem to speak a lot. When it was discussed about the AH1Ro, Romania was not a NATO member and does not have 2% og GDP for defence. The international situation was more calm.
We’ll see. Everything is possible.
By the way, the letter of acceptance for the Patriot arrived yesterday. The first system will cost 764,78 mil usd and it will be a PAC3+, according to romanian defence minister. The aquisition law should have been voted first. After that the system will be payed.

Te

In 1998, Ro has a Gdp of 42,8 bil usd, there were quite hard times, now it has 186,69 bil. 2% is about 3,7 bil. It is agreed that the 2% will be mentained for at least 10 years.
From the 2%, 38% is destinated for aquisitions of military hardware. This would be 1,42 bil/year.

Ma

Ne znam što bi rekao Robi što može biti smiješno. SMiješno bi bilo nabavljati eskadrilu od 12 komada koji će biti u hangaru ili stajanci jer neće imati ljudi koji će se obučavati na njima. U skladu s realnim potrebama ali još bitinije mogućnostima. Zapamti iako je kažu da je isprazna fraza ipak je najuspješniji onaj zapovjendik koji s dostupnim resursima (ljidima i tehnikom) izvrši zadaću na bojištu na način kako je traženo- Zato naša dva za ono što smo namijenili čini mi se optimalno ostali mogu prigovarati to je njihovo pravo….

fr

Prva dva idu za specijalne snage što je dogovoreno najprije zato stižu prvi , posle se uzima još 8 komada od kojih će dva biti Seahawk za mornaricu. Znači dogovoreno je sveukupno 10 komada , MI8 idu u prodaju a MI17 SH uskoro kreće remont i oni ostaju . Uz eskadrilu borbenih aviona ministarstvo obrane Republike Hrvatske ugovorilo je s tvrtkom PILATUS AIRCRAFT LTD iz Švicarske uslugu remonta, popravka, modifikacije, nadogradnje,modernizacije te kalibracije zrakoplova Pilatus PC-9M, kao i obuku te podršku na terenu u vrijednosti 18 milijuna kuna, slično kao i Slovenija. Eto u kratko sve rečeno , ako netko sumnja u išta od navedenog biće uskoro uvjeren!

fr

mr Zašto je onda Srbija napravila toliku halabuku sa dva polovna MI17 u osnovnoj verziji ?? Koji si ti lik!

Ni

Susedi podnovljuju vojsku modernom opremom, a nama prodaju maglu šrafciger industrijom. I posle se nađe stručnjak tipa Lazanski koji nas ubeđuje da je polovno bolje od novog.

Odgovori
Ma

Lazanski jeste stručnjak i brani svoju Srpsku vojsku ma kakva ona bila,ali je ponekad isto i kritičan,ma ne vredi ni raspravljati…

@Markom

Osoba koja je izjavila da je SU-30 nekoliko metara duzi od SU-27, ne da nije strucna, nego je PAJAC.

Me

@Markom

Lazanski stručnjak? … O Bože…

to

Interesantno je to da je Hrvatska helikopterska komponenta najaca na prostoru ex yu ukljucujuci mađare i Bugare.26 borbeno transportnih helikoptera plus 16 kiowa 8 skolskih je za respekt i za puno jace zemlje.Ni policijska eskadrila ne zaostaje sa dva eurocoptera,dva AW 139 i dva bela 212.Svaka cast!!Cini se da hrvati ozbiljno mjenjaju rusko za zapadnoCini se da remont mi-17 sh ima politicku pozadini??Zato i nije jos napravljen..

Odgovori
Be

Sigurno da ima.
Mada, nesto sam cuo/nacuo, nakon sto je s rusima dogovoren posao te su dostavili finalnu verziju ugovora, da su se pojavile neke cudne stavke.
Kao npr.trosak mobitela do iznosa od 10 000 € po uposleniku mjesecno, trosak smjestaja do nek3 nebulozne cifre i tako te sheme….

LP

Rizicno je poslati helikoptere na remont u zemlju, čija jedna od najvecih banaka potražuje milijardu eura od Agrokora. Ako dodje do otpisa dijela duga, a Sberbank ne bude zadovoljan sa iznosom, ne bi bilo iznenadjujuce kada bi helikoptera ostali na remontu duze nego je planirano.

he

Hrvatska ima puno otoka zato treba imat puno više helikoptera od ostalih država, pogotovo transportnih.

Me

Državno odvjetništvo je upalo tu; bilo je, izgleda, poprilično namještanja, i to nakon rokova za predaju ponude, da Rusi to dobiju.
A izgleda da se i cijena „promijenila“ vremenom.
Osobno navijam za ponudu iz Poljske.

De

Tom, Hrvati su odrzali transportne tipove zato sto su kupili relativno nove Mi8MT a onda su Rusi im dali 10 novih Mi-171Sh za isplatu dugova.

Da nije bilo Mi-171Sh, vjerovatno bih spali na 14 Mi-8MT, nakon sto su stariji Mi-8T povuceni.

Madzari I Bugarske transportne helikopterske flote su bile stare (Mi-8T iz kasnih 70-ih I ranih 80-ih). Bugari su se malo obnovili kad su zamijenili Mi-8T sa 12 AS523UL (a odrzali su 4-5 Mi-17).

Madzarksa vojska I zrakoplovstvo krepava. Osim 14 JAS-39, nema nikakve obnove zrakoplovstva. Ponekad uvedu male brojeve starih Mi-8T da odrzaju flotu (3 bivsih Finskih i mozda slican broj Ruskih) ali ti helikopteri su svi stari i bez moderne opreme.

Vojska im je u jos gorem stanju. Jedine investicije su a specijalne jedinice dok im je normalna vojska spala na 2 pjesadijske brigade sa BTR-80, jedva ista artilerije i svega 29 T-72!

To je sto dobijes kad trosis ispod 1% GDP na odbranu i kad ocekujes da ce Amerikanci se boriti i ginuti za tebe.

A to je prica citave Evrope ovih dana!

Ž

Мађари користе 5 Ми-8Т од којих у два финска донација а три су купљена половна из Русије. Недавно су примили у употребу и 4 Ми-17 који су ремонтовани у Русији.

De

Hvala Živojin Banković .

Ti Mi-8s su pra-stari, narocito Finski.

Б

Каква шароликост кад се прочита списак, личи на списак играчака. Они ко да су покупили све што им је неко понудио..

fr

Remont MI 17 SH kreće uskoro!

Mi

tocnije nabvlja se uh60L

Odgovori
Vi

Meni rekoše UH-60M.
Također, nemojte se iznenadit ako dođu prije Nove 2018-te.

Mi

Pocetkom godine su nudili L verziju proizvedenu između 2002-2006 sad eventualno ako se nesto promjenilo

Be

Tesko do nikako…..
Osim ako krajnji korisnici nisu vec negdje u Siriji……

Ku

Uporedite ova dva helikoptera i u stvarnim ratnim uslovima uvek se izabere stari dobri Mi-8 .17. ili 171….U svakom smislu bolji od konkurencije ako gledamo cena kvalitet…….
Inace indiski Milovi su naj bolje opremljeni!
Sto se tice bezbednosti i prezivljavanju pilota i tu NATO kasni skoro dve decenije……“Jos nemaju sedista za izbacivanje kao sto to Rusi imaju na KA-52″

Odgovori
Vi

Pa nije baš za uspoređivat.

Me

Po dosadašnjim informacijama, lako je moguće da će RZ RH imati 1 eskadrilu eshica (za domaće potrebe) i 1 eskadrilu UH60 (za međunarodnu suradnju). Mi8/17 će se prodati/pokloniti/ustupiti nekome, po potrebi.

Be

Mogli bi ih komsijama po popularnim cijenama ?

Ze

Nacemusi ti prijatelju mil 171 bolji od uh.hahahahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.nebudi smijesan prijatelju.

Be

Ne pricaj gluposti.
Porodica MI8/171 se kod nas pokazala iznimno ucinkovitom i ne bi jense trebalo tek tako odreci.

Vi

L za HRZ, a M za ZSS. Ova dva o kojima se sad priča neće biti su sklopu HRZ-a. BIt će to nešto slično kao što je bilo dok je još bio Zdrug, zlatna vremena. ;-)

Odgovori
Vi

Ja to vidim kao natruhe zrakoplovstva HKOV-a po uzoru na US Army. Po meni bi i Kiowe trebale tamo. No to je lagani off topic.

Kr

To je NATO standard. Nadam se da će imati i avion za padobranstvo. Sve ide u dobrom smjeru.

to

Viribus u pravu si,mislim da ce kiowe sa uh60 biti dio HKOV-a.Cini mi se da se desava tihi preustroj HRZ-a.Nakraju i kiowe i uh 60 su u zelenoj (kopnenoj) boji..

Be

Nece.
Ostat ce pod HRZ i ustrojbeno i operativno.

to

Ako ce dva uh60 bit za ZSS onda je to to.A za kiowe mislim da je to logican nastavak.Ne znam samo predpostavljam..

La

Lijep heli. I veoma pouzdan i koristan.
Sve čestitke komsijama na nabavci.

Odgovori
St

Podrzavam nase susede u nabavci novih letelica i zanavljanju njihovog vazduhoplovstva(zrakoplovstva).
Svih ovih godina imam veliko postovanje za vasu helikoptersku transportnu komponentu RV.
Bila bi steta otpistati 171Sh to su odlicne masine, imaju prednosti i mane u odnosu na UH-60. Dva odlicna helikoptera i jedan i drugi su se dokazali u borbenim uslovima i van njih…
Stvarno mi je drago, zelim vam uspeha u tranziciji i puno sati naleta.
Malo cu se nasaliti, ako budete mogli poklonite nam neki 171Sh mi smo u zadnje vreme u fazonu „daj sta das“. XD

Odgovori
to

poštovanje Strahinja!!

De

Strahinja ,

Problem sa Mi-171Sh je da su to Ruske masine. A u ratu je najvaznija logistika (rezervni dijelovi, remont itd itd). Bilo kakva kriza izmedu Rusije i NATO znaci da Hrvati ostaju bez reserve dijelova.

A nisu ni kompatibilni sa NATO standardima.

Istocni Evropljani se trebaju brzinski rijesiti Ruske opreme. Naprimjer puske tipa Kalashnikov su odlicne ali nazalost nisu kompatibiline sa NATO sto se tice kalibra. U ratu je to vazno – nakon sto si istrosio zalihe municiju 7.62×39mm, odakle ces jos.

Puska 5.56mm je u tom slucaju bolja zato sto Amerikanci mogu snabdjevati iz svojih zaliha i porizvodnje.

A za kompliciranije sisteme poput tenkova, aviona, PVO itd je kompatibilnost puno vaznija!

pp

UH60 će biti M ili M2, ova dva polovna, ostali novi.

Odgovori
Ai

MH-60M kolega ! iz 160. SOAR Night Stalkers regimente :)

pp

Zračni, pa ti to u zarez precizno?.
Nema potrebe da se ljudi opterećuju detaljima.

Odgovori
Ai

Dugo se znamo moj drug Banković i ja pa stoga sam prema njemu direktan i korektan koliko uslovi dopuštaju ili uvjeti dozvoljavaju :)

ka

Kolega Air B. naravno da treba biti zahvalan na svakom poklonu, no moje laicko razmisljanje i komentar: ako bubu ovi od 160 SOAR zar to nisu poprilicno izraubane masine koje su prosle sve i svasta.
Moze biti bilo M ili L samo da ima svu opremu i senzore i naoruzanje, ali to je jako upitno da cemo sve to dobiti djabe.

P.S: S mojeg maketarskog stajalista samo da ne bude dosadna olive drab shema tipa vec neka nasa lokalna pa i ona „tamic zelena “ sto su neke osmice imale bila bi puno atraktivnija :-) ;-)

Odgovori
Dr

Vrlo zanimljivo …. sad samo cekam da vidim sta ce RS. sledece godine da „pazari“ na kineskom trzistu !!!!
Rusi ce preko Kineza snabdevati Srbiju sa naorizanjem….. te tako NATO nece moci da nas ucenjuje kao sada sa ovim 29etkama….. Hrvatima zelim svaku srecu sa tim Night Hawkovima…. ali mislim da ce te letelice biti upotrebljavane u “ NATO misijama“ Demokratizacije ostatka sveta….

Odgovori
Jo

Mi-17 je transportni helikopter, UH-60 je višenamenski (utility). Manji je, brži i ima manju nosivost. Trebao bi da bude jeftiniji za letenje da lakše sleti na neka područja. Mislim da je dobar izbor za Hrvatsku.
MI-17 je dobar helikopter ali se i u Hrvatskoj i u Srbiji najčešće koristi u situacijama gde nema potrebe za helikopterom te veličine. Treba li za medicinsku evakuaciju sa nekog ostrva poslati helikopter sa kapacitetom od 12 nosila? Ili je onaj koji prima 6 nosila sasvim dovoljan?

Odgovori
Be

Jedina bitna razlika izmedju ta 2 helikoptera je u volumenu tetetna prostora samim time u velicini.

Ni

Manju nosivost? Pa UH60M podiže na cargo sling 9000 lbs (4082 kg) a resursa ima kao tri Mi-17 (od motora, lopatica do reduktora).

Jo

Niko, mrzi me da kucam.
– MI-17: 24 troops or 12 stretchers or 4,000 kg (8,820 lb) cargo internally /5,000 kg (11,023 lb) externally slung.
– UH-60: 2,640 lb (1,200 kg) of cargo internally, including 11 troops or 6 stretchers, or 9,000 lb (4,100 kg) (UH-60L) of cargo externally

Be

Kao sto sam rekao, manji volumen teretnog prostora je jedina bitna razlika.
S manjim volumenom, naravno kako stane manje korisna tereta u njega, samim time je i manji.
No, kad usporedis podvijesenu nosivost, sve ti je jasno.

Jo

@Beduin
Slažem se, nisam govorio o podvesnoj nosivosti, tu je razlika mala. Konkretno za hrvatske uslove, neće biti velike razlike npr. kod gasenja požara. Ali će biti razlika kada treba sleteti negde na dalmatinskom kršu, tu je UH-60 u prednosti.

Be

Za HR potrebe bi idealno bilo 10+10.
10 UH i 10 Mi.
Mislim da ce tako i biti.
Ali ne tako skoro.
Kroz 3 do 5 godina

St

Prilog u korist Mi-8/17, u rukama vrhinskih pilota svaki helikopter postaje zver.

https://www.instagram.com/p/Ba-aJf0AGnu/

Odgovori
Kr

Uh-1y ima još manji kapacitet pa ga ništa ne spriječava da odradi posao. To je drugačiji koncept. Ali kvaliteta je neupitna. Kada vojska SADa nešto naruči onda je to u ogromnin količinama i odmah na prvoj liniji. Zato je sve američko provjereno i sa odličnom logističkom potporom. NH90 sa druge strane još uvijek ima neočekivane kvarove.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Miloš77 Nigde nisam video da se pominje MiG-29 i ne vidim koje veze ima taj sovjetski projekat sa avionima Dassault u 2024. Cak sam procitao da je prvi izvor jugoslovenskih pilota 1980-ih bio avion Dassault, a ne MiG-29, ali je to bilo preskupo. Valjda jedino uspesno primenjivanje MiG-29 u istoriji je kao bombarder RV Ukrajine…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Nikola "Hypersonic glide vehicle" (ne znam kako prevesti na srpski), nalazi se na vrhu balisticke rakete, odvaja se.Prednost je da se kasnije zapaza na radaru nego klasicne (takodje manevrisuce jos od 1960) bojeve glave. Treba razumeti da ne postoji PVO koji moze da zastiti ni od klasicnih bojevih glava + mamaca interkontinentalne rakete nivoa 1960.…

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Djuka Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili. Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka. U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak…

27. Nov 2024.Pogledaj