BEG airport status
LYBE 2003:00 Z 240°06KT CAVOK 06/03 Q1025 NOSIG=
Hrvatska zvanično prikazala helikoptere OH-58D “Kiowa Warrior“ Hrvatska će uvođenjem Kajova znatno poboljšati borbenu moć svojih vazduhoplovnih snaga / Foto: MORH

Hrvatska zvanično prikazala helikoptere OH-58D “Kiowa Warrior“

Danas su u vazduhoplovnoj bazi Zemunik kod Zadra zvanično prezentovani izviđačko borbeni helikopteri OH-58D “Kiowa Warrior“ koji su  30. jula dopremljeni u Hrvatsku. Reč je o pet od predviđenih 16 OH-58D čiju su nabavku finansirale Vlada Hrvatske i Oružane snage SAD a koji će ući u sastav Eskadrile helikoptera, 93. vazduhoplovne baze Zemunik.

Zajedno sa pet helikoptera dopremljena su i tri simulatora, naoružanje kao i ostala prateća oprema a preostalih 11 OH-58D će stići u drugoj isporuci. Dobijeni primerci su, kako je prenelo hrvatsko Ministarstvo odbrane, proizvedeni u periodu od 2010-2012. dok su u naoružanje uvedeni između 2012. i 2015. godine.

phoca_thumb_l_kiowe_zadar_10082016_11
OH-58D “Kiowa Warrior“ u hangaru Eskadrile helikoptera 93. vazduhoplovne baze Zemunik / Foto: MORH

U sastav HRZ i PZO Kajove dolaze sa standardnim kompletom elektronske opreme i naoružanja kao i količinom ubojnih sredstava koja uključuje municiju za mitraljete kalibra 12,7 mm, školska nevođena raketna zrna Hydra 70 kalibra 70 mm i školske verzije vođene protivoklopne rakete AGM-114 “Hellfire“.

Osim uvođenja u operativnu upotrebu 16 helikoptera OH-58D, ceo projekat podrazumeva i celokupnu obuku letačkog i vazduhoplovno-tehničkog sastava, uspostavljanje sistema logističke podrške i održavanja helikoptera.

 

Cena po helikopteru je oko 13 miliona dolara / Foto: Goran Novačić
Cena po helikopteru je oko 13 miliona dolara / Foto: Goran Novačić

OH-58D HRZ će u potpunosti koristiti kao vrlo sposobne izviđačke i borbene helikoptere sa mogućnostima vođenja protivoklopne borbene, neposredne vatrene podrške, pratnju i zaštitu konvoja, navođenje i korekciju precizne artiljerisjke vatre kao i borbu u urbanim područijima. Takođe ove helikoptere odlikuju dobre borbene i manevarske karakteristike, mogu da deluju u svim meteo uslovima danju i noću a imaju i odličan sistem za samozaštitu.

Low-visibility oznake / Foto: Goran Novačić
Low-visibility oznake / Foto: Goran Novačić

Hrvatsko ministarstvo odbrane iznelo je i podatke o finansijkom delu ovog posla. Ukupne ugovorene obaveze iznose 34,8 miliona dolara od kojih će Vlada SAD iz fondova pomoći izdvojiti 20, 1 milion dok će Hrvatska iz budžeta svog Ministartsva odbrane obezdbediti preostalih 14,7 miliona. Hrvatsko MO moraće da plati i PDV koji će iznositi oko 13,5 miliona dolara. Na kraju je navedeno i da je realna vrednost ovih helikoptera zajedno sa trenažerima oko 220 miliona dolara, cena po helikopteru je oko 13 miliona.

Komentari

B

30 miliona dolara- sjajan dil za ovaj broj ovako savremenih letijelica sa samo nekoliko stotina sati naleta. Pravi dil se slutim odnosi na tehničku podršku. Pominju se simulatori, ali čitao sam negdje da je dogovorena puna tehnička podrška u trajanju od par godina, što je ustvari, i suština za kvalitetnu integraciju ovog helikoptera. Bilo je i vrijeme da se Hrvatskoj isplati članstvo u NATO-u na obaj način kako su joj političari obećavali.

Svaka čast, lijepa akvizicija, baš me interesuju buduća iskustva pilota i mehaničara u eksplataciji ovog sredstva. Sa srećom momci, velika nabavka!

Odgovori
N

Jeste shaman file Ali je cinjenica da taj helicopter bike za borbene misije tako da ne treba preuvelicavati helicopter koji nosi Jordan mitraljez I dve rakete

I

Moze nositi 4 hellfire rakete. Sto je veca ubojna moc od starih Mi24 koji smo nazalost bili otpisali.
Hellfire ima domet do 8km i vjerojatno je i dalje najbolja protuoklopna raketa danasnjice. A i laserski vodjene Hydre 70mm su odlicno oruzje a jeftine su. Nadam se da cemo ih nabaviti.
Kombinacija od 2hellfirea i 5 hydri na jednom malom helikopteru je stvarno respektabilna ubojna moc.
Pozdrav

S

@Igor ne moze da nosi cetri rakete. Samo jednu hellfire i jedan lanser hidri. Ili dve hellfire. Hydre su nenavodjene rakete, tek su u razvoju laserske navodjene hidre.

T

Stefan, može nositi 4 rakete zavisno od konfiguracije nosača kako staviš. 70 mm navodjene rakete su operativne od BAE systems APKWS. Njih je već i brigadir Križanec spominjao.
https://www.youtube.com/watch?v=aPXh0SpQU6w

M

@stefan
Moze nositi 4 hellfire ili 2 hellfire na jednoj strani a na drugoj 7 hydri.
Laserski vodjene Hydre su vec koristene u Iraku i Afganistanu.

http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/images/oh-58d_004.jpg

b

Vrijednost ovog stroja su senzori iznad glavnog rotora a ne rakete i puskostrojnice.

Odgovori
G

Prcko ko Gazela…Btw sto onda dronove zasicene elektronikom za izvidjanje niste nabavili?

r

Stoji da nije oklopljen ali on se koristi kao neka vrsta dodatnih očiju Apačima a svi znamo da oni nikad neidu sami u akciju već imaju podršku iz vazduha tako da ako Hrvatska u skorijoj budućnosti nabavi savremen višenamenski avion koji bi pružao zaštitu ovim letelicama one bi bile velika opasnost za svaki tip oklopnog vozila i tenka sa svojom elektronskom opremom i protivoklopnim raketama

R

Pa nabavljeni su Elbitovi dronovi Skylark i Hermes 450.

D

Cestitke komsijama.
Bitno je da se leti. Dobri su to heliji.

Odgovori
D

Da li itko zna da li ce Hrvatska zadrzati 8 helicopter-a Bell 206B koji su do sada bili glavna oprema Eskadrile Helikoptera, 93. vazduhoplovne baze?

Odgovori
Ž

Требало би да их задрже јер се користе и као школски хеликоптери.

b

Ostaju.
To su ipak helikopteri namjenjeni osnovnoj i naprednoj obuci pilota helikoptera.

I

Da ostaju u sastavu eskadrile kao skolski helikopteri.

D

Hvala puno.

Znaci imace 24 helikoptera – to je velika eskadrila!

Sada Hrvati govore o novim transportnim helikopterima. Te ce morati platiti iz svog dzepa.

Sto mene interesira je da li ce Hrvatsko RV odrzati lovce? Ako kupe helikoptere onda mozda nema para za lovce.

A trebaju se odluciti brzo za helikoptere zato sto Mi-171Sh resurs je skoro istekao I treba plan za remont ili zamijenu.

M

Lovci ce se svakako zadrzavati. To je trenutno prioritet. Sve se vise govori i o novim Korejskim KAI T-50 sto isto ne bi bila losa opcija. Nasa struka bi najradje Gripene ali sve mi se cini da bi se moglo uzimati polovni f16.
Novi transportni helikopteri se svakako nece kupovati za punu cijenu. Hrvatska trenutno ima 14 remontiranih Mi17 i 10 Mi171 (Mi171 trebaju na remont za koju godinu). Postoji opcija prebacivanje postojecih letjelica u Ukrajinu ili cak i Afganistan i onda bi iz US dosli polovni UH60 kao donacija ili bi se prebio racun sa nasom donacijom Ukrajini. Naravno to su sve spekulacije ali nije nemoguce rjesenje. Bilo je dosta govora o tome.

Od 16 Kiowa sumljam da ce svi biti operativni. Bilo bi jako dobro kad bi 8-10 helikoptera bili stalno operativni.

Pozdrav

S

Nisu Gazele nista losije od ovoga.

Odgovori
M

Stevo. Nemoj me zezat i stavljat gazele u isti rang sa kiowama…

M

Dead1.Do kraja godine mora se donijet ta famozna odluka o očuvanju borbene eskadrile. Nadam se najboljem.

A

@Stevo kolega, Gazele su bolje jer mogu da prevezu 2-3 čoveka na zicu otraga, mogu da prevezu ranjenog, mogu da dovezu mladu na svadbu, te Kajove ne mogu i tuce vekni leba da prevezu .. imaju sve otraga puno nekakve opreme ko Ei Niš fabrika televizora nekad.. skroz nekorisno za transport oficira po vojnoj oblasti.

T

Ma Gazela je prekrasan helić ali usporedba OH 58 D s obzirom na avioniku i opremu je kao fićo i svemirska letjelica. I svakako, Kiowe HRZ su praktički nove letjelice.

T

General Lovrić; „Na helikopterima je obavljen i kompletni remont, dakle sad su kao novi.“
http://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska/general-zbora-drago-lovric-kiowe-vrijedne-220-milijuna-dolara-dobili-smo-za-30-milijuna/4577345/

K

Ma Kiowa je bas nova letelica kad izgleda prefarban novinarski heli sa raketama.Ne shvatam sta to razlikuje Gazelu od kiowe?Sta Brtitansko Francuski heli su losiji od americkog?Sve sto je ameericko je bolje?Grdno se varas

T

KruzTomKruz, krivo si shvatio, Gazela je odličan helić i meni osobito lijep međutim Kiowa HRZ je kako sam rekao, svemirski brod što se tiče Gazela sa područja bivše SFRJ ali i šire u odnosu na opremu. Sa druge strane helići bell 206 ( baza OH 58 D )su vrlo rasprostranjeni diljem svijta u velikom broju primjeraka i pokazali su se kao vrlo kvalitetne letjelice. (Kiowe HRZ nisu prefarbane osim dijelova gdje su bile američke oznake.)

T

Resursi Mi 171 sh istječu 2018. Postoji još 14 Mi 8 koji su nedavno remontirani. Ne vjerujem da će se skoro prelaziti na zapadni transportni helikopter. Prioritet je nadzuvučna komponenta koja se zasigurno neče gasiti. Velika je vjerojatnost također donacija F – 16 od SAD nakon uvođenja F – 35 u USAIR Force.

Odgovori
P

Helikopteri OH-58D(R) imaju pasivnu zaštitu (oklop) za dva člana posade.

Osim toga imaju pasivnu zaštitu od napada, jedino je aktivna zaštita (aktivni IR ometač na repnoj gredi AN/ALQ-144) skinuta, ali u slučaju “ne daj Bože“ može se vrlo brzo, na razini održavanja u 2. stupnju ponovno instalirati.

Gazella nije ništa lošija od ovoga?

Gazella ima FLIR, CCD TV, lasere, NVG ANVIS, …?
Gazella ima strojnicu 12.7 mm?
Gazella ima NRZ 70 mm?
Gazella ima APKWS 70 mm?
Gazella ima POVRS dometa 5+ km?
Gazella ima Data Link i može se “umrežiti“ sa ostalim podsustavima (artiljerija, oklop, …)?

Do sada su isporučena 2 od ukupno 3 simulatora (simulator leta i simulator mehaničkog održavanja).

Dolaze još barem 2 transporta C-5B sa preostalih 11 helikoptera, opremom i naoružanjem.

Potpuna podrška se odnosi na sve kroz rok od sljedeće 3 godine, naravno naknadno produljivo.

Helikopteri Bell 206B3+ ostaju, oni su namijenjeni za osnovnu i naprednu (IFR i NVG) obuku domaćih i stranih pilota.

Hrvatska trenutno ima (uskoro će imati) ukupno 48 helikoptera i to

8 Bell 206B3+
16 OH-58D(R)
14 Mi-8 MTV-1 / Mi-17-1V
10 Mi-171Sh

Uz to MUP još ima
1 Robinson R22
2 Bell 206B3+
2 EC-135P2+
1 Agusta-Bell AB 212
2 AW139

Bespilotne letjelice (klase MALE – Medium Altitude Long Endurance) nabavljat će se od iduće godine, navodno 6+ sustava i to opet navodno Hermes 450 ili čak Hermes 900, kroz kombinirani program EU – RH, kroz ministarstva poljoprivrede, pomorstva i veza, MUP, MORH.

Problem nadzvučne je što se tiče struke rješen već nekoliko puta (barem 3 puta). Slično kao i u Srbiji čeka se “blagoslov“ politike, odnosno da neko od odgovornih “prelomi“ i donese konačnu odluku.

Odgovori
n

Zasto su skinuti aktivni IR ometaci?

To je velika steta jer posle Libije, Sirije i Ukraine velika je proliferacija lakih prenosnih PA lansera i raketa (MANPAD) na crnom trzistu.

T

Ovdje je zgodan filmić sa prezentacije OH 58 D u Zemuniku.
https://www.youtube.com/watch?v=EHLjuH_2i38

Odgovori
B

Tomo bravo za link. Ko god da je snimio- uradio je dobro. Osim idiockog zavirivanja u saćasti lanser- pravi virtual tour.

Za to šta je uloženo, a šta se dobija- nema prigovora- izgledaju kao bombone. Pa isplatilo bi ih se za toliko dobiti ih bez opreme, samo da se leti. Volio bih da su prikazali jedan sa punim borbenim kompletom- sve bi puno bolje izgledalo. Vjerovatno ljudi nisu imali dovoljno vremena da se zezaju sa tim.

Helikopteri mi se dopadaju, sve izgleda „kako je i reklamirano“ :), nema zamjerki. Ako bih mogao da primjetim nešto- zapalo mi je za oko kada je Kolinda sjela unutra- čini mi se da je radni prostor nevjerovatno skučen. Možda snimak iz tog ugla- pa mi se čini, ili žene ima…ali dva pilota sa 100-njak kilograma bi se dobro tukli laktovima unutra.

Pozdrav!

z

Stefan@,Moze.moze nositi 4 helfire rakete nasvakom nosacu dvije.pogledaj si filmic koji je postavio „Tomo“ na ovom sajtu predzadnji odgovor.najednoj strani nosac za dvije rakete a druga sace za nevodene rakete.nemoj tvrdit nesto ako neznas.ok

Odgovori
k

Htedoh pitati kako 2012. godiste kad su prestali da se proizvode osamdesetih. Ja bih rekao da su ovo remontovani.

Odgovori
I

U kujoj vi državi živite „vazduhoplovci“ neznam što je to „vazduh“i dali če ti heliči braniti VAZDUH

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. A330 bi mogao sletjeti na SPU, no ako želi poletjeti morao bi uzeti gorivo do Zagreba ili nekog drugo aerodroma, pa tamo puniti gorivo. A to poskupljuje operacije i čini ih neisplativim u današnje vrijeme.

19. Sep 2019.Pogledaj

dax na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Air Serbia je već duže vreme pod velikim pritiskom sa svih strana. Air France i KLM/Transavia su otvorili letove tamo gde je do sada Air Serbia radila fidanje njigovih habova u Parizu i Amsterdamu. Na letu BEG-JFK ih svi veliki evropski igrači lome damping cenama. Aeroflot razvaljuje ka Moskvi/Aziji. Turkish ka Istanbulu. Eurowings otvara uskoro…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Isto sam i ja čitao što se lobiranja tiče. Jedno je sigurno- teško ih je zadovoljiti kad je pazar u pitanju jer imaju iskustva sa svima a to i kotiste da se cenjkaju. Hoću da kažem da ako Indijac ponovo kupi R-77 onda bih je i ja uzeo. Drugo, sama ta raznolikost i šarenilo se…

19. Sep 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Alene, nećemo sad zamenu teza. Prvo je bilo: 'Prelazak granice i vožnja trajektom je tlaka', a posle: 'Aerodrom je blizu'. Ali je, Alene, preko granice, i posle trajekta. A šta ćemo sa domaćom i najlegitimnijom mogućom linijom Banjaluka - Trebinje? To bi u svakoj, ali u svakoj zemlji sa takvom geografijom postojalo. Bez izuzetka. E,…

19. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, to je stvarno mjerljivo, Dubrovnik i Trebinje. U stvari ste u pravu. U regiji ima nekih stotinjak mjestačca od 25.000-100.000 koji nemaju aerodrome. Odmah svakom aerodrom napravit. Bez obzira jel par desetaka kilometara u okolici ima aerodrom. Ma što je milijarda EUR za izradnju tih 100 aerodroma i 200 milijuna godišnje za operiranje. Jel…

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend