BEG airport status
LYBE 1205:00 Z 270°07KT 9999 FEW030 01/00 Q1018 NOSIG=
Komandant 98. vazduhoplovne brigade za “Odbranu“: Modernizovani Orlovi vrlo brzo na stajankama, krajem septembra vežba “Air Solution“ sa Rumunima Modernizovani Orlovi uskoro na stajankama? / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Komandant 98. vazduhoplovne brigade za “Odbranu“: Modernizovani Orlovi vrlo brzo na stajankama, krajem septembra vežba “Air Solution“ sa Rumunima

Najnoviji broj magazina Ministarstva odbrane ‘’Odbrana’’ donosi nam, povodom današnjeg praznika Dana avijacije intervju sa komandantom 98. vazduhoplovne brigade (vbr) RV i PVO Vojske Srbije (VS) pukovnikom Dejanom Vasiljevićem. Prvi čovek 98. vbr odgovorio je na više pitanja o trenutnom stanju i daljim perspektivama razvoja ovog vida VS kao i o situaciji u jedinici kojom komanduje a u svetlu pristizanja nove vazduhoplovne tehnike i modernizacija postojeće.

Pukovnik Vasiljević, za koga je autor intervjua naveo da „i u ovim godinama beleži više od 100 sati naleta godišnje na avionu Orao“, je govoreći o novoj tehnici koja pristiže u RV i PVO izjavio da je reč o savremenim vazduhoplovima koji su u svojoj klasi najbolji na svetu i da će njihovim uvođenjem u upotrebu naše RV i PVO postati najjače u regionu kada se govori o teritorijalnoj određenosti u odnosu prema susedima.

pukovnik Dejan Vasiljević, komandant 98. vbr / Foto: Ministarstvo odbrane

Govoreći o modernizaciji jurišnog aviona Orao, Vasiljević je rekao da je domaća pamet sposobna da savlada i pribavi komponente dostupnih tehnologija koje će se kasnije ugrađivati u različite platforme i to prema prioritetima. Smatra da je Orao zaslužio osavremenjavanje nakon čega će biti, kako je rekao, potpuno sposoban da izvršava sve zadatke koji se pred njega i posadu postavljaju. Dodao je i da će avion biti opremljen napadno-navigacijskim sredstvima kao i novim ubojnim sredstvima i da se na stajanci aerodroma vrlo brzo mogu očekivati modernizovani avioni.

Cilj 241. lbae je da svi piloti eskadrile lete na Orlovima / Foto: Ministarstvo odbrane

Odgovarajući na pitanje o tome zašto je Srbija odabrala MiG-29 za zaštitu svog neba, pukovnik je odgovorio da je u toku modernizacija i prilagođavanje aviona koji su stigli iz Rusije i to na standard 4+ čime će oni biti podignuti na viši nivo. Vasiljević dalje navodi da se u ovom trenutku grupa naših pilota nalazi na obuci u Rusiji i da će posle toga oni do krajnjih granica biti osposobljeni za korišćenje performansi i naoružanja MiG-a 29 a nakon toga je napomenuo da će Srbija imati dovoljno pilota za ovaj tip aviona.

Postavljeno je i veoma važno pitanje o povećanju naleta pilota osavremenjavanjem vazduhoplova na šta je pukovnik rekao da je trenutni nalet dovoljan za određenu grupu pilota, da će veći nalet imati mlađi vazduhoplovci kao i da više nema problema sa gorivom i tehnikom. Nastojaće se, kako je izjavio, da se nalet iz godine u godinu povećava kako bi se približio svetskim standardima i iznosio 100 do 150 sati godišnje.

Kada je reč o logističkoj podršci, Vasiljević primećuje da sistem sada mnogo više ulaže kako bi se stanje unapredilo. On je naglasio da problem predstavlja kadar vazduhoplovno-tehničke službe ali da u jedinicama još imamo ljude koji su iskusni i stručni, i koji su spremni da prenesu znanje. Podsetio je i da će sledeće godine u sastave RV i PVO stići prva generacija učenika Srednje stručne vojne škole koji su specijalizovani za vazduhoplovno naoružanje.

Vasiljević je otkrio i da RV i PVO predstoji zajednička vazduhoplovna vežba sa Rumunijom ‘’Air Solution’’ koja će se održati krajem septembra i da će na njoj prvi put učestvovati Orlovi. Takođe pripadnici ovog vida učestvovaće i na paradi povodom Dana primirja u Prvom svetskom ratu koju je pre neki dan najavio i predsednik države. Pukovnik je rekao da njegova jedinica istovremeno izvršava redovne zadatke među kojima je, osim održavanja trenaže, najvažnija preobuka pilota za avion Orao, dodajući da su tri pilota u potpunosti završila preobuku a da je u toku preobuka još pet pilota sa ciljem da svi piloti lovačko-bombarderske eskadrile budu preobučeni i obučeni za letenje na tom tipu aviona.

Komentari

H

Orao je zastareo avion. To je tehnologija sedamdesetih. Sve to je ZASTARELO. Nismo uopste modernizovali. Prvo treba videti sta nama treba. Mi vise nismo u stanju da konstruisemo novi avion. I da dobijemo sve pare ovog sveta mi jednostavno nemamo strucni kadar koji bi to mogao da iznese. Nama kao drustvu i drzavi predstavlja veliki problem (trosak) da izvrsimo jednostavniju modernizaciju u vidu Orla 2.0. O cemu dalje mi mozemo da pricamo? O modernizaciji Migova 29 za koje jedva krpimo pare? Zato toliko i traje modernizacija. O F-16 Barak? Pa njima su ljudi vec otisli iz zemlje. Nemaju ni radnog kadra. Ko ce da im ostane da se bori? Ko ce leteti na tim F-16? Penzioneri? Zaista treba da se uozbiljimo i realno sagledamo nase mogucnosti. Mi se havlim nasim tenkom M 84. Zivotni vek tenka je 10 godina. Nakon toga mora da dodje nova ili radikalno modernizovana verzija. A mi nas vozimo preko 40 godina bez modernizacije, i jos se hvalimo time. Cega se pametan stidi, budala se hvali. A sto se tice nasih modernizacia to je posebna prica. Modernizovali smo ga. Dodali smo jos jedan siber. Veoma ne ozbiljan i ne strucan pristup nas je doveo do ivice ambisa. Novinari nam govore sta nam treba. Ako nastavimo ovako nece nam trebati treci svetski rat da bi se tukli kamenjem. Nista nam drugo nece preostati.

Odgovori
T

Hidro,
Uh, samo novo, samo najmodernije,
I tata bi sine….

H

Tvrtko, nisi razumeo poentu. Pare su najmanji problem. Da sada neko dodje i kaze imas neograniceni budzet da uzmes sta hoces postojace sledeci problem. Neces imati ljudi koji znaju da odrzavaju i upotrebljavaju ta sredstva. I da dobijemo 14 migova i osposobimo sve orlove i super galebove da mogu da lete postavlja se pitanje, a ko bi leteo na njima? Nije problem da od pilota napravimo keramicara, nego da od keramicara napravimo pilota. Jednostavno, oterali smo ljude koji su bili strucni a stvari same od sebe se ne znaju koristiti. Zato vucic govori o bespilotnim letelicama, ali zaboravlja da piloti moraju da upravljaju isim. Zato sto su oni skolovani i obucavani za to. Mislis reci da bi bespilotnu od cca $500.000,00 dao nekom sa ulice da upravlja? Zasto su nasi stari bili uspesni? Pa jednostavno okupe se jednom mesecno i razgovaraju o trima tackama. 1. tacka – pare / ekonomija. 2. tacka – dzebana / naoruzanje. 3 tacka – razno. Mi smo zaboravili na prvu tacku a posle nam djavo kriv. Dok nam frizder ne bude bio pun ekonomija ove zemlje ne valja, i tu se zavrsava svaka rasprava. Sistemom ili radi ili neradi. Koga je briga razlog zasto mu je frizder prazan kada nema sta da jede.

T

Hidro

Koja je tvoja poenta?
Vrtis u krug, zastarelo, pa nema ko da leti, keramika, pa ima se para, a nema itd, piloti…
Sve sto jednom padne, ako se ima volje, poleti ponovo, sa ovim ili onim krilima.
Dakle, koji element buduceg borbenog sistema pod nazivom ‘Orao 2.0’ (ili kako god) je zastareo za nase uslove I ne moze da ispunjava dodeljenu mu ulogu. Motor, radar, nisanski kontejner, laserski obelezivac cilja, optika, tezina sekundnog rafala, domet dodeljenih (vodjenih/nevodjenih) UBS…argument

H

Orao se nije koncepciski pokazao tako dobro kod nas kao super galeb. Jednostavno receno prvo projekat nije uspesno ispunio sve projektne zadatke. To je zakljucak do koga su dosli nakon visegodisnje upotrebe orla. Ono sto bi trebalo uraditi je napraviti novi avion baziran na trupu super galeba. Napraviti dvomotorni avion sa zasebnim gondolama za motore, nesto poput aviona Kawasaki T-4. Avion bi morao da ostane visokokrilac sa strejkovima koji sa gornje strane nadkrivaju uvodnike za vazduh (Mig 29, F/A-18,…). Tako bi dobili zaseban trup sa dovoljno prostora za rezervoare za gorico, elektroniku i ostale stvari. To bib bilo vrlo bitni jer bi imali tri tipa kabine aviona. Trenazni dvosed sa klasicnom kabinom kao kod super galeba, jednosed sa radarom i dvosed sa radarom kao kod aviona tipa Mig-29 KUB ili Su-30. Motorske gondole bi bile duze kao kod Kineskog L-15, zbog motora sa forsaznim komorama. Sa orla bi mogli da peuzmemo krila, vertikalne i horizontalne repne povrsine i stajni trap, Motor bi trebalo nabaviti od Amerikanaca Honeywell 125, Rusa Ivchenko-Progress AI-222 ili od Kineza Minshan. Takav avion bi bio puno laksi i jednostavniji za odrzavanje. Veliki broj delova sa super galeba. Koncepcisiki bio bi veoma slican sa avionom AIDC F-CK-1 Ching-kuo sa maksimalnom brzinom izemedju 1.8 do 2 maha. To je avion koji bi pomogao da stanemo na noge. Nedostaci ovog koncepta su nedostatk para za finansiranje ali jos i veci nedostatak ljudi koji bi mogli da iznesu jedan takav projekat.
Druga mogucnost (verovatnija) da se povezemo sa kinezima na L-15 projektu i od njega napravimo slican avion. Pored postojeceg trenaznog dvoseda napraviti jednosed sa radarom sa aviona mig 29 i dvosednu varijantu kao mig 29 kub. Promenom krila i horizontalnih repnih povrsina (ugao mora biti 45*). Krilo treba napraviti kao kod miga 29. Povrsina krila treba definisati prema optrecenju krila koje treba da iznosi 403kg/m2 isto kao kod miga 29. jedino tako mozemo ostavariti maksimalnu brzinu u granicama 1.8 do 2 maha.
Pitanje je hoce li nam Amerikanci i Britanci sve to dozvoliti.

K

Ljudi budimo realni,od te modernizacije nema nista!!!! Pa pogkedajte samo onu kabinu aviona i sprdnju koju su napravili,oni displeji izgledaju kao neke djecije video igre..Orao je solidan avion ako uspije da iznenadi protivnika ili ako nema ozbiljnu pvo… A sve ostalo je mlacenje prazne slame. Nisam odavno citao gluplji portal a kao vazi za jedan od boljih u regionu. Pa ovo kao da novinar blica pise i prepisuje neke slicne novine…a tek komentari ispod😁.. Ja sam ucesnik rata u RS i na Mahovljanima sam bio jedan period pred sam kraj rata kad su Orlovi odradili odlican posao. Znaju crne mambe preko Save kako su prosli..izmedju Gradiske i Dubice. Ali to je proslo,jednostavno pregazilo ga vrijeme..ne isplati se ulagati u njega!!

Odgovori
T

Pa, ako poredite kabinu od modernizovanog orla sa rafalom ili raptorom onda je smesan zaista. I motor i radar…Kako izgleda je nebitno, sta moze nakon modernizacije a sta nije pre, to se racuna.

P

@Kimi
Vidim da ste poznavalac materije i autoritet za procjenu sta vrijedi ili ne. Trebali su vas pitati. Tako zvuci vas komentar.
Ja ne bih neciji drugi ulozeni rad i napor nazivao ‘sprdnjom’, niti blatio entuzijazam i rad na ovom portalu. Ako vam se ne svidja zaobidjite.
A sta je po vama ozbiljna ‘PVO’ ? ?
Pa valjda se modernizacijom postizu vece mogucnosti iznenadjenja?..pa nemora ni biti iznad rejona dejstva..

z

Ja zivim na kiometar od Ladjevaca , i mogu vam reci da je orao jedan od najlepsih aviona koji se mogu videti na balkanu , a posebno jer mu je ta namena za koju je i predvidjen, takav avion ne postoji u blizini i dugo ga niko napraviti nece .
Nasa jedina mana je naravno nesposobnost da se godinama unazad odrzi flota orlova koja po meni treba da iznosi minimum 50

Odgovori
v

Srbija treba da izdvoji novac i da kupi eskadrilu aviona JAK 130 i ovog novog ruskog aviona jednomotorca za obuku SR-10.Time se mjenjaju G4 i Orlovi s modernim avionima koji su slicne namjene.U perspektivi kupiti za 5 godina jednu eskadrilu Mig 35 koja ce zamjeniti Mig 29 i puna kapa za drzavu ove velicine.

N

Шта је циљ модернизације Орлова, колико то кошта (још народ који то плаћа тачно не зна. А можда и не мора довољно је повремено га националистики лођити кроз медије.) и који су крајњи ефекти? Војска Југославије ушла је 1999.године у рат са 2 ловачко бомбардерске ескадриле и отприлике 30 так ових авиона. Изгубљено је у земљи и лету 11 летелица. Ни један Орао није за цео свој век употребе сада већ и продужен налетео ни приближно 1000 сати колико је само један од три предвиђена у основној замисли међуремонтна рока. О чему то говори? О квалитету поузданост ефикасности? Орао 25208 изгорео за време бомбардовања у ВОЦ за време од 1991.године када је скплопљен сада већ у Србији )последњи у серији) налетео је мање од 200 сати. А иначе деведесете године су у односу на ово време биле златно време за Орла. Још је било резервних делова, наменска индустрија је још постојала, горива је било за војску. О томе говори и чињеница да су 252.лбае и 241.лбае из 98. лбап ипак извели 99. године у апсолутној ваздушној превласти непријатеља скромних 20 так борбених летова. О ефектима тих дејстава до сада нигде ништа нисте могли да прочитате али су евидентно дискутабилни по количини убојних средстава а по питањи дејства на циљ упитни јер је тадашњи заменик командант ваздухопловног корпуса на једној анализи после бомбардовања критикаовао рад ваздухопловних официра на навођење. Како било бачено је око осамдесет бомби вечином БЛ 755 и по која ФАБ 250, а сви летови изведени су у профилу ниско ниско ниско у радио тишини са максималном потрошњом горива и максималним тактичким радијусом који је у односу на базирање ескадрила у Лађевцима и на Пониквама био једва до границе Албаније. Онда су још у току агресије неки мудри људи наредили у циљу да се сачувају ефективи да се са дела авиона (технички исправних и у добром ресурсу) скини крила и склоне по разним хангарима цивилних предузећа. То је имало за последици да су се техничари годинама заједно са ремонтним заводом борили да врате крила на авионе и реше проблеме цурења горива на споју крило труп. У тим оправкама некима су истекли и онако већ продужени временски ресурси. Гориво и даље по негде што би рекли цурка. А да још након Дејтона опет по логици ствари у музеј ЈРВ предато је више исправних Орлова (можете избројати) са добрим ресурсом на тзв. чување до данас. То је заједно са револуционарним организациским променама у ВС (практично прелазак на нато стандард) са одливом кадра и разним другим факторима дало за последицу да РВ може да рачуна на 10 так авиона колика је отприлике и формација. Ако сам добро разумео циљ модернизације је десет јуришника. А сада мане стандардног Орла. Поред већ познате приче са моторима Орао има и даље систем за пуњење горива под тзв. притиском који никада није стављен у функцију ) па се пуни слободним падом и потребно је око 12 минута за један излаз од око 40 минута лета, тзв. маневарско преткрилце систем који такође никада није радио, сигнализатор озрачења који никада није радио и пилоти га и не укључују, проблеме са пуцањем тзв. 28.а оквира на који је везан предимензионоисани стајни трап решаване кроз модификацију (напрслине су се поново појавиле сада на модификованим оквирима на неким авионима), преткрилца која зими због проблема са фрикцијом линеарних механизама за извлаћење практично не фунционишу а техничари дивљају по хидросистему да их извуку а пилоти се често враћају са неизвученим или делимично извученим преткрилцима, топове који се због начина одвода карика веома често заглављују и после неколико опаљених граната а оправка тражи вишечасовно па и вишедневно ангажвање и искључује авион из употребе, сва могућа цурења хидросистема и горивног систма авиона итд. логистичке проблеме обезбеђења потребних хидро и горивних компоненти које је према техничкој документацији заменити пре истека ремонтног ресурса авиона итд. Да ли ће модернизатори решити те проблем. Па о њима нико ништа озбиљно и не каже, битна је стаклена кабина и ласерски вођена бомба. то је ЕПП за плебс који се ложи на савремену технику. Било би занимљиво извршити анализу исправности и доступности Орлова у току експлоатације до сада. Ако одбацимо последњих четри пет катастрофалних година она никако није већа у просеку од 50 максимално 60 %. То значи 5 до 6 исправних модрернизованих авиона. То је офанзивна авијација, 20 до 24 бомбе у једном излазу, или око 20 до 30 тона УБС. Орао дејствује ласерски вођеном бомбом. Где у ком реалном сукобу. Нпр наши исконски историски протовници Хрвати крену са свих својих 20 так исправних тенкова М 84 у Срем. Ми дигнемо свих 6 исправних Орлова на 6000 метара висине да не може да их дохвати њихова и онако јадна трупна ПВО у склопу иначе јадне ПЗО и уништимо најмање 15 у једном налету. Реално? Па они су у НАТО. Да пробамо са неким другим комшијом или сусједом? Исто. Ок НАТО пошаље ловце, али и ми имамо наше модернизоване 29 тке разјуримо јата агресора и заштитимо Орлове исто као и 99 те. Пазите Орао са накачене четри бомбе калибра 250 кг не може да лети брже од 800 км на час и то при земљи. На 5000 метара он је баш безбедан и поуздан за дејство. И на крају диљем Србије у родним селима и варошицама наших генерала и политичара има више Орлова на тзв „носачима авиона“ као спомерника него на стајанкама аеродрома. Да ли је логично нормално да у исто време авион буде музејски експонат и оружје будућности? У нас очигледно јесте. Очигледно да је ово један од најскупљих спортских артикала у Срба који данас служи за забаву богом дане шачице одабраних као што је нпр. командант пука из приче.

Odgovori
V

Ha, ti stvarno misliš da bi danas NATO branio jednu članicu u ratu sa drugom državom, pogotovo ako se tu ne zna ko je koga napao a iza te druge države stoji Rusija. Toliko si napisao a ništa nisi odistinski objasnio. Pišeš samo prazne floskule (kao što ih pišu i govore i naši pozicioni i opozicioni političari, a bogami i političari iz regiona).

I

@Vlad
Misliš kao što je stala Rusija iz nas 1991,1995 ili 1999?
Čovek je napisao da misli da broj i stanje Orlova pokazuju da ne može biti govora o bilo kakvoj modernizaciji.

M

Vlad drago mi je sto si ga provalio. Same floskule a mozda i laze. Otkud mu sve te nazovi cinjenice koje navodi. Kao da je radio na tom sjajnom avionu. Ja sam cuo da ispravnost orlova nikada nije bila manja od 90 a sa forsazom i maksimalnim opterecenjem skoro 3500 kg tereta leti skoro brzinom zvuka i ima savrsenu elektroniku. Kako mudro zboris sa tako malo reci. Ocigledno je da si svakako pravi poznavalac kako avijacije tako i geostrategije a pre svega patriota i da te ovakvi umisljeni likovi koji misle da sve znaju ne mogu prevariti ili zbunuti. Sa malo reci rekao si sve i provalio jos jednog potencijalnog i……ka. Svaka ti cast.

F

U vezi brzine-tako je,ali ni daleko brzi avioni (u cistoj konfiguraciji) nisu mnogo brzi od J22 ako su nacickani bombama,raketama i sacjastim lanserima.Negde do 1000 km/h.
Kad pogledam sve tehnicke nedostatke koje navodis (a to je realnost),pitam se- gde nam je bio pamet da krecemo u razvoj NA?Jedva smo bili kadri da pravimo i odrzavamo relativno jednostavan avion sa zastarelim,ali poznatim i lakim za odrzavanje motorom.A trebalo nam je oko 15 godina od postavljanja TTZ do uvodjenja u naoruzanje jurisnih Orlova (izvidjace izuzimam).Koliko vremena bi trajao razvoj NA?

N

Da li znate da je jedan komandant prije par godina točnije 2016.g. na tom aerodromu popravljao avione (curenje hidro ulja iz hidro uredjaja stajnog trapa) tako što je zaključio da ima neravnina na stazi za voženje aerodroma baziranja, pa doveo gradjevinske mašine da iste razbiju, a onda popravio avione tako što je naliven novi beton i staza pravilno vojnički izravnata. I šta je na kraju bilo. Pa avionu svi koliko ih ima po tom pitanju od tada pa sve do danas su svi ispravni i nema više curenja hidro ulja, a i staza za voženje ispred radionice gdje bejaše sporna neispravnost kao uzrok kvara je takodje ispravna i moze sada da primi i putnicke avione u skoroj budućnosti. Sva tehnička lica rukovodioci koja su zadužena za organizaciju održavanja avijacije toj jedinici ovu ideju su zdušno podržala i pozdravila i time potvrdila da je komandant iako pilot i najbolji poznavalac ovog aviona jer samo on najviše u jedinici i leti na njemu a posle ovoga je praktično i prvi inžinjer jedinice na tom aerodromu. A tehničar svih tehničara jedinice za nagradu je dobio školovanje samim tim mogućnost napredovanja (ako bude tako dobar kao do sada i na novom radnom mjestu postaće pukovnik sa zlatnom sabljom) i dokazivanja u višem nivou održavanja npr. remontnom zavodu. A da sablju može i da pripaše kada ode u svoje selo u centralnoj Srbiji na odmor pa onako u svečanoj uniformi uzjaše konja vranca kao pukovnik Vranić u seriji Moj rodjak sa sela da ga mještani zemljaci i djevojke udavače vide, diku i ponos VS.Para nije mnogo potrošeno, a pogotovo što Prva petoletka nije morala da ništa izmjeni po pitanju modifikacije nekih sklopova stajnog trapa koje su neki nestručnjaci iz tehničarske (namerno tehničarske ne tehničke) branše pokušali da osumnjiče da su uzrok kvara. Iako su pokazali nedisciplinu prema komandantu pokušavajući da se odupru ovakvim idejama podmećući krivicu za kvar rezervnim dijelovima, ništa im se nije desilo samo zahvaljujući njegovoj dobroti i profesionalnosti. Ovakav postupak su čak podržali i neki ključni pripadnici MO takodje vazduhoplovni inženjeri. To je samo garant da je budućnost aviona Orao blistava i svijetla još barem dva ako ne i više desetljeća. I što bi rekli u staroj seriji Velo misto ima još mnogo lipih stvari samo nesmem kasti….

Odgovori
P

Hoce li se sutra( obzirom na razvoj dogadjaja na KiM) neko setiti da doceka eventualne upade neprijateljskih dronova, da ne bude da spartaju uz autoput kao marta ove godine…

Odgovori
N

Mene je sramota i slike i teksta i stanja u RVu i neznanja, poltronstva, ovo je amaterizam bez granica. Ovakav bezobrazluk jos nije vidjen. Mozda ipak ovaj narod i nije za bolje od ‘modernih’ Orlova. Srbija se bavi vazduhoplovstvom, mi nismo sposobni ni sraf da napravimo…a i ono sto znamo to politika obesmisli.

Odgovori
F

AL-41F1
Veoma razuman komentar.I bogatije zemlje rade modernizaciju svojih starijih aviona.Jedno su zelje a drugo mogucnosti.Desetak modernizovanih J-22 za male pare bi bili dobra stvar,makar i sa Viper motorima (druge je skoro nemoguce i neisplatljivo ugraditi,a RD 33-definitivno nemoguce,kao i radar sa 29-ke).

Odgovori
Y

Gotovo pune dve decenije iz principa i računice ne kupujem nove računare ukoliko na to nisam prinuđen nekom neželjenom višom silom – već po potrebi menjam komponente – ukoliko neka od njih otkaže ili poželim nešto brže, jače ili sl. Takva mašina ima u sebi eventualno jednu komponentu pod garancijom, ali kada je pokreće potpuno prilagodljivi Linux – fercera besprekorno i kada služi za pokretanje pojedinih zahtevnih servisa (kao server) – čak i bolje nego kada je slučaj sa novim, nabudženim konfiguracijama pod Windows-om koje dosta troše pa greju i hoće da se gase zbog toga. U mom slučaju je modernizacija daleko isplativije rešenje od svih ostalih…
Ukoliko modernizacijom avijacije postižemo da avioni pred istekom resursa produžavaju isti i kvalitetno služe svrsi – onda je to svakako korak napred – makar kao privremeno rešenje dok ne napravimo sopstvene alternative koje bi pojeftinile nabavku svega, a prodajom i isplaćivale sebe. Sve drugo je „seci uši – krpi dupe“ u avijaciji…
Međutim, slaba vajda od svega toga, čak i da imamo svemirske brodove na aerodromima i u vazduhu, ukoliko nisu podržani kvalitetnom PVO – uključujući i dalekometnu.
Nabavka i posedovanje takvih sistema ne ukazuje na ekonomsku moć, već na status suštinski nezavisne države – naročito ako pledira da bude sposobna da se samostalno brani u okviru svog proklamovanog statusa vojne neutralnosti.
Ukratko – džaba sve ako nemamo savremenu i kvalitetnu PVO pri čemu nam tuđe vojske mogu špartati vojno neutralnom državom – jer to ukazuje na potrebu da poradimo na oslobođenju i nezavisnosti – pa da vidimo onda šta na to imaju da kažu oficirčine koje Vulina odlikovaše…

Odgovori
M

Lep vazduhoplov samo ipak dosta zastareo. Ne znam koliko bi modernizovanje starog imalo smisla.
Umesto toga mi treba da ponovo pokrenemo proizvodnju Orla. Samo sa motorom i radarom sa Mig29. I da ga malo zaoblimo u stelt. E to bi onda masina bila!

Odgovori
m

jao, čoveče
pa nije to zastava 101 da možeš malo menjati motor, malo radar, pa i limariju malo zaobliti :)

P

sef se zaograo malo sa naletom koji spominje…nastavlja se tradicija koja dugo vazi u RVu…daj dedi da deda leti…..koliko li imaju mladji piloti naleta…..mozda da se odbije jedna nula sa desne strane…

Odgovori
A

Ne laže on ništa. Ko je pratio i spotovao po različitim sajtovima i forumima ove godine može ti potvrditi. Kad polete, lete po nekoliko sati. Vežbaju sve moguće. Od niskih proboja u vazdušni prostor protivnika do dejstva ubojnom municijom…

P

Ma ne vrijedi Aleksa.. kome govoriti, ovde se nevmoze polemisati sa ovim strucnjacima sa hiljadama sati naleta… da ne kazem izostanka iz skole :)

D

Kako to Orao može leteti po „nekoliko sati“???? Nego, jel’ neko primetio da je intervuisani već nakačio generalsku šapku? :)

D

„Orao najbolji avion u svojoj klasi?!?“ Ke smijurija. Nije on bio najbolji u svojoj klasi 1980-ih a kamoli u 2018!

Zar pukovnik nije cuo za A-4 (ajmo reci moderniji tipovi A-4M/N ili modernizirani A-4K I A-4S), A-7, Jaguar, Tornado, MiG-23BN/-27, Su-22M-4, Mirage F1A/E itd itd. A da ne pricamo o Su-25 ili A-10!!

Odgovori
A

J-22 je dizajniran i zamišljen kao lovac-bombarder, a ne kao jurišnik, tako da su A-10 i Su-25 druga klasa aviona. Od silnih A-4 jedino su A-4K i A-4S modeli koji su probližni Orlu po svom naoružanju i opremi, ali ostaje pitanje performansi. A-7 je nešto jači od Orla po težini ubojnih sredstava, ali su ovako slični. Isto važi i za Jaguar. Tornado po meni nije u istoj klasi. On je taktički bombarder(ili ti srednji bombarder ako bi se vodili logikom Drugog svetskog rata. Tom istom logikom bi ovi predhodni avioni bili laki bombarderi). MiG-23BN/MiG-27 jesu impresivni na papiru, ali ne baš dobri u praksi, imaju jače perfomanse od Orla. Su-22M-4 je odličan avion, bolji je od Orla. Mirage F1 je lovac(mada postoje takozvane „lovačko-bombarderske“ verzije). F-1 nije u klasi sa Orlom, već više pripada klasi taktičkih bombardera(kao Tornado) za one siromašnije države. Mislim da tu ima još aviona koje si zaboravio. Onaj italijansko-brazilski avion, pa potom kineski Q-5 itd.

m

Ispade da je Orao najbolji u svojoj klasi samo zato što je jedini član te klase.

A

@milan
Orlovoj klasi pripadaju italjinasko-brazilski AMX(ako se tako zove), Q-5, Su-22, A-7, Super Etandar, Jaguar itd.

m

Naveo si da je J22 koncipiran kao lovac-bombarder a ne kao jurišnik. U narednom postu navodiš da njegovoj klasi pripadaju sve sami jurišnici. Usaglasi se…
BtW koju nosivost ima Orao da bi ispunio zadatak jednog bombardera? Sa deset puta slabijim motorima od F16? Koju max brzinu ima da bi bio lovac? Da se ispravim… podzvučni lovac? Orao je konkurentan u klasi lovaca bombardera iz WW2; dakle može da bude jedino jurišnik. Osim toga, Orao kao Jaguarov klon ima duplo manju nosivost od istog, to dovoljno govori o uspešnosti J22 kao projekta.

A

Ja sam usaglašen, ti očigledno ne čitaš???
Jedini pravi jurišnicu su Su-25 i A-10. Sve ostalo što je Dead1 naveo su lovci-bombarderi zbog većih perfomansi i mogućnosti da obavljaju više različitih zadataka… Izuzetak su Mirage F1 i Tornado koji su opet veća klasa, tj. taktički bombarderi.
Orao nije pravljen da bi se takmičio sa Jaguarom, već je pravljen da bi ispunio zahteve RViPVO SFRJ, koje je sam avion ispunio, što svedoči da je sam projekat uspešan.
Kad smo kod nosivosti ubojnih sredstava to je samo još jedan deo specifikacija koji je u stvarnosti nebitan. Kao što F-16 u realnosti nikad ne nosi tih lepih 9t naoružanja, tako isto neće ni Jaguar ni Orao ikad poneti svoj maksimum…

P

Orao nije Jaguarov klon nazalost… ali jeste Jaguar bio uzor… nije klon zbog pogonske grupe itd.. kako god da ne idem dublje modernizacijom bio respektivna platformacza pidrsku i udare sa distance… itd… btw.. za neobavjestene imate dosta strucnih analiza o Orlu u aeromagazinima.. mislim da ima cak neka i u broju 100 gdje ga porede sa drugim jurisnicima i gdje su neke interesantne realne tt karakteristike date… itd

m

@Aleksa:
1) navodiš da je Orao lovac-bombarder;
2) u sledećoj rečenici navodiš da je podatak o njegovoj nosivosti „u stvarnosti nebitan“.
3) moje pitanje je – a šta je onda bitno za klasu bombardera ako ne nosivost? Budi ljubazan pa odgovori. Osvrni se pritom na njegove motore, maksimalnu brzinu, stabilnost, činjenicu da lovac nema radar i da je pretežak za svoje dimenzije. Ali ako može sa navođenjem činjenica umesto ne proizvoljnih tvrdnji, pošto ovo nije debatni klub niti vežba besedništva već se više traže činjenice.

Д

Видим много полемике па да разрешимо ту класификацију и историјат Орла као авиона. Разматрање о концепцији Орла је почела у СФРЈ крајем 60тих година прошлог века. Идејно је био замишљен као надзвучни. Пројекат је за самостално извођење био прескуп па се 1971формирало кооперативно удружење ЈУРОМ са Румунијом. Уместо да се створи заиста нова летелица за узор је узет авион Јагуар (тада је већ био у испитивањима и предсерији) који је прилагођен техничко технолошким могућностима обе државе. Укључењем Румуније у пројекат аутоматски је уведен ембарго на савременије моторе западне производње па је за основу коришћен већ давно застарели (развијен почетком 50-тих) РР Вајпер Мк 622-41Р. Одлика овог мотора велика потрошња и мали потисак. Ово је донело много одступања од идејне верзије авиона те много несрећних компромисних решења у пројектовању због слабог и застарелог мотора. Пробни примерци су полетели симултано и у СФРЈ и у Румунији 31.10.74. У тој верзији авион је коришћен искључиво као извиђач Ј22. Тек када се добила лиценца за нешто јаче моторе (и са комором за допунско сагоревање) РР Мк 633- 41 ствара се нова генерација Орла Ј22НС (НЈ22) са нешто бољим карактеристикама. Уједно авион је добио и Томпсонов ХУД ЦСФ ВЕ 120Т. Нешто јачи мотор је омогућио и већу носивост па се на поткрилне носаче могло закачити 2 х 500 кг те на подтрупни 800кг. Уједно је због новог мотора повећан је и капацитет резервора за гориво. Ова верзија је третирана као јуришник.
Ово данашње осавревемењавање је „цеђење суве дреновине“ из технолошки давно застареле летелице. Вероватно има довољан број летелица са малим налетом у којима је исплативо урадити модернизацију. По мени једино што је ту паметно урађено је да се створила платформа за испитивање нове генерације ракета које се развијају у ЕдеПро-у. Уједно добиће се и неко искуство у изради савременије авионике, што би био значајнији корак ка даљем развоју исте па можда и уградњу на Ласте и Г4. Није бог зна шта али је у сваком случају неки бољитак.

С

@Дејан Д

Да ли је змај авиона пројектован или може да се преправи да издржи јаче моторе?

Д

@Слободан човек
Видите од идејног до финалног пројекта много тога се измени да би се прилагодило нечему (у случају пројектовања Орла прилагођавало се погонској групи). Јача погонска група на Орлу би за почетак захтевала веће усиснике ваздуха што је већ озбиљан захват – фактички пројекат нове летелице. Преправљати змај летелице стар 30+ година није ни исплатив и високоризичан је.

r

Samo lupetaju o necemu sto ne poznaju. Nedavno su jednostavno stavili nove uvodnike na M311 i postao je M345HET. Menjali su i motor sa S211. Masina uvedena kad i Orao. Slicni tupani „znaju“ i da je SU27 niz preveliki za nas.

Д

@Рајко
Само је промењен мотор. Уместо S211 у 345 стављен турбофан P&W JT15D-5C. Уводник остао исти. Ојачан змај и нова авионика.
у 345HET турбофан Williams International FJ44-4M. Уводник мало бокастији (шири) дужински и висински исти.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aermacchi_M-345#/media/File:Aermacchi_M-311.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Aermacchi_M-345#/media
/File:Alenia_Aermacchi_M-345_CPX619_PAS_2013_01.jpg

http://www.aviationanalysis.net/2016/12/m-345-basic-trainer-complete-maiden.html

С

@Дејан Д

Хвала.

I

Pa sta mislite kako je dosao do mesta komadanta.Orao>oklop nula, motori nula,samozastita nula,nema radar, cao zdravo.Takav avion nema sta da trazi na modernom bojnom polju.Migovi ostaju na standardu kao stu su bili 80tih kada su i napravljeni.Radar lampas ostaje, rakete ostaju iste kao iz doba sfrj.Uglavnom stajanka kao da smo u 1987god

Odgovori
A

Mešaš jurišnike i lovce-bombardere. Orao je lovac-bombarder te mu ne treba oklop, motor jeste slab, ali se uvek može modernizovati(dok god ima pameti da ga modernizuje). Takav avion ima itekako važnu ulogu na modernom bojnom polju uz adekvatnu modernizaciju…

Д

@Алекса Радојичић
Орао никад није био нити ће бити ловац-бомбардер. Ова категорија вишенаменских авиона је обично верзија изведена из чисто ловачких авиона. Нека компромисна решења да би летелица изводила и бомбардерске задатке обично му погоршају летне карактеристике али не битно због обављања функције ловца. Основна карактеристика ових летелица је да су надзвучне, што Орао никад није био, нити ће бити. Орао је извиђач или јуришник што зависи од верзије израде и мотора уграђених у њега (прочитајте мој предходни пост). Уосталом саме ознаке су говориле о класификацији летелице. Предсеријске летелице су носиле ознаке ИЈ22, ИНЈ22 вам говоре о класификацији (ИЈ-извиђач јуришник произведено 26 једноседа 25701-25726, ИНЈ – извиђач наставни јуришник – школска двоседа варијанта произведено 9 летелица 25601-25609)
Серијске летелице су носиле ознаке Ј22 (јуришник) произведене у 57 примерака 25101-25124, 25151-25175, 25201-25208
НЈ 22 – наставни јуришник – двоседа варијанта произведена 21 летелица 25501-25512, 25525-25533

@

Сунце ти жарено у ком ваздухопловству радим већ 20 година а нисам ни свестан надмоћи истог

Odgovori
P

Nemoj da se vise zalis….sve je super….

М

под хитно да вам се уведе ОБАВЕЗНО гледање „Националног Дневника“ и „Новог Јутра“ на ружичастој телевизији као и емисије „Дозволите“ са обавезним прављењем забелешака! а све у циљу правовременог информисања у вези достигнутих реформи!

Z

Ne znam sta da kazem na ovo zaista. Da ministar koji nije vojsku ni kroz civilno sluzenje vojnog roka vidio lupeta skoro pa sam navikao. A ovo komandant brigade?! Al ajd pitacu jednu stvar. Ako neko zna sta donosi modernizacija ovih Orlova konkretno? Nema puno informacija o tome, bar ja nisam naisao. Ili opet remont kroz šarenu lažu prodaju za modernizaciju kao za Migove. Hvala unapred.

Odgovori
V

Kad se vec trude oko modernizacije Orla sto se vec ne potrudise jos malo pa da mu umesto dva Vipera stave jedan ali vredan motor od MiG-29?

Odgovori
P

To samo zvuci kao prosto rjesenje, inace bi zhtjevalo malte ne komplet redizajn trupa…veci uvodnici vazduha itd….nije opcija, i nema potrebe za tim.

R

Pa sad nema potrebe ni za novom avionikom i cedjenjem Vipera mogao bi Orao da leti i bez toga, pa ga opet drndaju. Kad su se vec upustili u kozmetiku sto da ne uzmu neki IJ-22 pa na njemu ne probaju da ugrade motor MiG-29? Neka se uposle ljudi ne bi bila nikakva steta pa sve i da ne uspe.

m

Punili su nam usi i 80tih i 90tih da smo velika sila da imamo mocnu PVO da cemo moci da angazujemo i lovacku aviaciju i u uslovima jakog elektronskog ometanja bez obzira o kom se protivniku radilo itd… I sta bi na kraju? Zaista nismo izvukli debele pouke u vezi sa tim. Skoro se mnogo vise zna o lovcima 5te pa i 6te generacije nego li o modernizaciji Mig29 kao da radimo neki svemirski brod.

Odgovori
O

Gosn pukovnice ne brinite posle ove izjave postacete general 100%.

Odgovori
P

Pravi komentar!

m

Pazi kad sam isto to pomislio – ovaj jednog dana komandant RViPVO. Ovaj govor koji je održao je klasičan politički govor, bukvalno nijedne činjenice, samo tvrdnje.

v

pa bre, nisi skapirao, to je sve nacin obmane. ne naroda, nego okolnih zemalja, naravno! ako svi budu znali sta imamo, znace i kako da napadnu, posto nas svi inace zele da nas napadnu, stalno. zato, mi lepo ovakve stvari pustimo u javnost, a prave informacije ne dobija niko, da ne bi procurele. eto, imamo i svemirsku flotu, cisto da ameri imaju sa kim da se takmice, nemo’ se zezate sa nama!

Odgovori
Z

@vojvoda,koto zeli napast srbiju,ajde nepricaj gluposti.

m

Nista konkretno nije receno sta se podrazumeva pod modernizacijom Mig29. Ali verovatno od novog radara i raketa nema nista.

Odgovori
г

Не би их куповали да немају добар радар и нове ракете .

D

Postovani,

Meni jedno nije jasno, zasto Srbija ulaze u staru avijaciju, ako joj je cilj da bude regionalni vojni faktor? Ako ja sad vozim ficu, dzaba ja njojzi stavim ksenon svetla i navigaciju… to je i dalje fica. Isto i sa ovim orlovima, to su stari avini dzaba je u njih ulagati. Ili neka se proizvedu neke nove generacije ili neka se kupu savremeniji vojni avioni.
Bar tako je moje skromno mislenje.

pozdrav

Odgovori
R

Orao će modernizaciom biti sasvim dobar avion za naše mogućnosti i naše potrebe…Svi rade na starim modelima modernizacije i zadržavju ih u upotrebi…Pa čak Amerika ima masu aviona starih po 40 i više godina pa ih nisu bacili na deponiju…Orao može da ponese savremene vođene bombe za ciljeve na zemlji …To je sasvim dovoljno kada je u pitanju Orao…

A

Vrlo jednostavno: Orao je domace razvijena platforma za koju imamo svu dokumentaciju, znanje i najvaznije borbeno iskustvo, a igrom slucaja ih jos uvek ima dovoljno da pokriju osnovne potrebe RV za jurisnikom i jos uvek ih te osobine cine ekonomski racionalnim. Drugo, poenta cele modernizacije je svakako novo naoruzanje, a ono kao takvo se moze integrisati sutra, uz malo truda, na bilo koju novu platformu. Slazem se sa vama da bi najbolje bilo penzionisati malte ne komplet inventar aviona RV(od transportnih, preko jurisnika do lovaca), ali trenutno Srbija nema 10 milijardi evra(i 10 godina) da nabavi komplet novu tehniku za RV, sa sve naoruzanjem, delovima i da obuci sve ljude za koriscenje i odrzavanje istih. Bilo bi pozeljno u narednih 10 godina poruciti nove avione, pa makar i najjeftinije tipa JF-17, a u medjuvremenu koristiti postojece. Uloziti zaista malo novca u Orla je jos uvek zdravorazumska odluka s obizorm na trenutne mogucnosti.

D

Evo pokušaću da vam objasnim.
Dragi Gdine jedna Letelica je u suštini samo platforma koja se nadigrađuje i koja se kao takva mora održavat (tzv. RESURSI).
Jedan SOKO „ORAO J22“ sigurno nije Fića a ovi koje smo dobili od Rusije kao donaciju , na kraju modernizacije nikako se nemogu uporediti sa Fićom koji ima Xenon svetla i NAVIGACIJU.
Oprema koja se ugrađuje trenutno u „ORAO“ Je softicirana i u ničemu ne zaostaje za sličnima u svetu. Naoružanje je novo i za respekt.. Ono što Vojsci Srbije u sledećoj fazi treba je obnova PVO Jedinica i Raketno Radarske opreme !!!

N

Pricate o nekoj modernizaciji elektronike u Orlu a motor mu iz 60 tih god proslog vijeka!!!! I mislite kad ga natovarite imat ce odlicne performanse sa RR VIPER 633-41? Bez uvrede al neki komentari na nivou djecijeg obdanista. Orao je za muzej i nista vise kad cete to shvatiti?

F

Slažem se sa tobom u potpunosti. To se i ja pitam na ovom portalu svaki put kada se pomene naše RV, posebno raspali MiG-29 koji se uporno prezentuje kao neki faktor srpske vojne moći. Rumunija za slične pare (oko 200 miliona evra) kupila 12 odličnih F-16AM od Portugalije. Mi sličan novac ulažemo u nabavku i oživljavanje donacije jednog od najgorih lovaca ikada. Znam da se politika pita koliko i novac, ali opet…

B

@Falcon
Rumuni su dali 120 za kupovinu a 508 mili za sve ostalo vezano sa modernizacijom tih lovaca

D

Ja ne razumijem kako Srbija moze da bude regionalni vojni factor kad je opkoljena sa NATO saveznicima ili drzavama pod zastitom NATO-a.

A Orao je zaista za penziju. To nije nikad bio neki dobar jurisnik u prvom mijestu!

A

@Dead1
Lovac bombarder, ne jurišnik.

D

Gospodine Niko dali ste čuli za termin „STAND OFF ATAC“ ili ti po našem balkanskom Srpskohrvatskomuslimanskomioogorskom jeziku „UDAR SA DISTANCE“ znate tako je Stbija ’99 dobila po labrnji pa su u Genetalštabu izvukli pouku iz tog vremena … uostalom ako pročitate kako deluje i sa koje daljine se mogu lansirati novije PO-rakete Mislim da bi vam trebalo biti jasno o čemu se govori…..I izbegavajte omalovažavati komentatore na ovom sajtu , jet koliko vidim i vi ste priučeni vodoposlastičar bar u ovoj temi !
Pozdrav !

N

Dragan Dubonjac 10:36, 05. avg. 2018.
Gospodine Niko dali ste čuli za termin „STAND OFF ATAC“ ili ti po našem balkanskom Srpskohrvatskomuslimanskomioogorskom jeziku „UDAR SA DISTANCE“ znate tako je Stbija ’99 dobila po labrnji pa su u Genetalštabu izvukli pouku iz tog vremena … uostalom ako pročitate kako deluje i sa koje daljine se mogu lansirati novije PO-rakete Mislim da bi vam trebalo biti jasno o čemu se govori…..I izbegavajte omalovažavati komentatore na ovom sajtu , jet koliko vidim i vi ste priučeni vodoposlastičar bar u ovoj temi

Da ti kazem JA sam radio na Orlu kad ste VI mozda bili u besici. Stoga nebih se raspravljao o Orlu s vama. Te sisteme sto vi nabrajate mozete nakaciti na Orla ako poleti uopste. Ako pricamo nas dvojica o Orlu uopste. Koliko vidim vi ne radite to. Ja nikog nisam omalovazavao a ako se neko nasao uvrijeden ja to ne znam. Al komentari NEKI jesu na nivou obdanista. Vidim i vas je negdje u toj razini …mozda predskolsko???
Pozdrav

T

Niko
Mozete da podelite svoja iskustva rada na Orlu?
Ukoliko to ne predstavlja ‘tajnu’.

Srdacno

T

Niko
Ako ste radili ma Orlu, onda znate da je koliko toliko bio u ravni sa avionima svoje klase i vremena ali da od tada nikad nije modernizovan. U svom trenutku u njega je integrisamo maksimum dostupnog, ili nije, a vi to znate?
Da li vi poznajete jedan tip borbenog aviona koji koristimo a da je modernizovan?
I zato im je svima mesto u muzeju?

n

da li pukovnik zna sta je modernizacija 4+ i da li je mig 29 SD isto sto i mig 29 SM

Odgovori
P

To će da bude standard SMD samo mala dorada, što je kao ocena 4+ u školi. Jednostavno.

A

Jeste malo usarenio za „siru javnost“, ali valjda je to postao standard za komunikaciju preko medija u poslednje vreme(tuzno ali tako je). Izjava „najbolji na svetu u svojoj klasi“ se, koliko sam ja razumeo, odnosilo na nove vazduhoplove, a jedini bas novi su helikopteri H145, Mi35 i Mi-17, koji stvarno jesu najbolji na svetu u svojoj klasi, bez govora. „4+“ cemo oprostiti, to je vrlo realtivno, jedino sto mi para usi je da ce nalet biti rezervisan za „mladje pilote“, Ok koje „mladje“ kad nikoga necete da primite na Akademiju? US Navy ne trazi 20/20, USAF da ne govorim, ali za vas gospodo je bilo sta ispod toga neprihvatljivo? Dzabe i najbolji avioni kad nece biti pilota ako se ovako nastavi.

Odgovori
B

Šta li je tužnije za čitati – intervju pukovnika najjače vojske u regionu, ili komentare partijskih aktivista…?

Znam, znam…. izdajnik sam i strani plaćenik, nezahvalan, tajkun, sorošovac, mason, patkar, nato plaćenik, rušim sve za šta se neko trudi iz petnih žila…… :-)

Odgovori
I

Kakva je ovo najezda botova? Sad i ovde nećemo imati mira?
Šta kaže komandant, „…da je reč o savremenim vazduhoplovima koji su u svojoj klasi najbolji na svetu i da će njihovim uvođenjem u upotrebu naše RV i PVO postati najjače u regionu kada se govori o teritorijalnoj određenosti u odnosu prema susedima.“
Ajde kada se političari razbacuju sa plusevima, oni i ovako nemaju pojma o čemu pričaju. A sada su i stručna lica počela da govore ono što vrh želi da čuje.
Pazite, znamo da smo sirotinja, znamo da nema pas za šta da nas ujede. Ali to ne znači da nemamo pamet. Prestanite, ali prestanite više da nam govorite kako imamo Porše, iako teramo Fiću. Orlovi, MiG-ovi, su nužno zlo. Kako sada stvari stoje od modernizacije nema ništa, ali će izgleda biti spremni za paradu. Situacija je teška, daj šta daš. Ali nazovimo stvari pravim imenom. Ovo je seci uši krpi d..e, a ne vazduhoplovna sila.
I za kraj, dosta sa upoređivanjem sa regionom. Oni su u NATO-u. I da imaju samo avione za prašenje komaraca, ako zatreba, imaju ko će da ih brani.

Odgovori
M

Nato zemlje mozes da nabrojis na jednu ruku koje mogu samostalno da izvedu borbeno dejstvo iz vazduha a kopneno osim Amerike ni jedna, jer su im trasportni kapaciteti ogrniceni( setimo se Sirije).
Imas Grcku i Tursku koje se nalaze u tihom sukobu vec pola veka! Od komsija Albanci i Crnogorci ….
Sve to se pokriva sa 3 sistem S-300 PMU ,BUK-2M i Pancir sistemima..

I

@Medo

Upravo o tom samozavaravanju ti pričam. Takvo razmišljanje nas je i dovelo u situaciju u kojoj smo bili 99-te, i pogotovo one blesave tvrdnje da smo pobedili NATO. Kada su Izraelci pretrpeli velike gubitke u Jomkipurskom ratu, njihovi generali su izjavili da su seli da analiziraju taktiku i gde su pogrešili i pre nego što su se avioni vratili u baze. Učili su iz svojih grešaka i napredovali.
A mi i dalje pričamo priče kako je NATO slab, kako će to par sistema da reguliše. Kako Rusi mogu da nakantaju ceo Savez sa sve Amerima, ali eto neće.
I sada pričamo sebi kako smo moćni, jaki, kako ćemo imati moderne Orlove, MiG-ove. I dalje ništa nismo naučili

B

A gde su nam 3 sistema S-300, Buk-M2? Godinama slušamo cmizdrenja kako je to skupo za nas, kako nemamo para, kako ovo, kako ono. Za nacionalni stadion ima para ili za migrante da ostanu ovde i osnuju firme ( nota bene- zašto to pravo nemaju naši ljudi?), za prugu koja koristi samo Kinezima nepodnošljivo lako se uzima kredit od milijarda dolara (opet nota bene- zašto nije prihvaćen ruski kredit za naoružanje?) a o kumovima i inim da ne govorimo. Pancir? Kažu da će stići, ali koliko sistema? I šta pancir da radi bez radara sa S-300/400 ili Buka koji sigurno neće doći. Da mu se namesti cilj? Vojin? To bi već bio vic. Zamazivanje očiju kao sa šest poluradpadnutog ovog, četiri novog onog i opet šest nečeg trećeg. 16 beskorisnog nečega. Ako kupuješ, kupi minimum po eskadrilu i ne vadi se na pare. Para ima kada bi se trošile ba pravu umesto na stranačku vojsku. Što se tiče intervjua-oficirska lakirovka, po običaju, koja kandiduje za čin više. Sve je kod nas krasno, bajno, život nam je u duginim bojama, niko nam ništa ne može
Kao da čitam Krila armije iz ’81. O stručnim stvarima iz usta vazduhoplovnog pukovnika- bolje ne.

D

@Ironhad mislim da niste razumeli dobro šta je komentator zelwo da kaže NATO kao takav jeste SILA ali pojedinačne Države iz tog saveza nemogu i nikad neće moći samostalno da ratuju čak ni na Afričkom bojištu.
Nemojte se zavaravati u silu NATOa jer USA kroz kontrolu u NATOu kontroliše i svojr saveznike i svakog ponaosob procenjuje i taman toliko dodeljuje moći koliko to odgovara interesima USA.
Kad ste već pomenuli ’99
Setite se koliko i kako je Washington posržao tadašnju vladu u Berlinu a u vezi slanja Nemačkih jedinica na Balkan .
Ameri ne trpe sebi ravne već samo podanike tj. One koji im idu niz dlaku !!!

T

Zapovjednik zrakoplovstva i priča o MiG 29 koji se dovodi na 4+ standard !?

Odgovori
l

@Teo Da, šta je tu sporno?

N

lazicdb@ Na ovom portalu komentira jako puno ex pilota tehničara te osoba koje znaju stvarno stanje.
Da skratim; Botovi kao ti ovde se „pokapaju“argumentima od ljudi koji znaju.Vrati se ti na kurir informer…

M

@lazicdb. Mora da se zabunio kad je spomenuo 4+ jer je mislio valjda na 5 :)

М

„…izjavio da je reč o savremenim vazduhoplovima koji su u svojoj klasi najbolji na svetu…“, ох да то је та фамозна констатација „најбољи у својој класи“ коју нико сем нас нема такву класу…а за пуковников налет од више од 100 сати, алал ти вера пуковниче, одлично обављен задатак!

Odgovori
A

Pise ti lepo da se izjava odnosi na „novu tehniku koja pristize u RV“, a jedina nova tehnika su H145, Mi35 i Mi17 koji stvarno jesu najbolji na svetu u svojoj klasi. Orlovi i Migovi su odavno deo inventara, njih ne moze da racunamo u „novo“. Naravno da je naduvan njihov znacaj na „regionalnom planu“, ipak sve zemlje ovog dela sveta i dalje nabavljaju tehniku te vrste u jednocifrenim ili niskim dvocifrenim brojevima, ukljucujuci Srbiju. Milosi, Lazari, Nore, helikopteri, 29ke….u skladu sa finanijskim mogucnostima, defitivno jeste ozbiljan pomak za celu vojsku pogotovo u odnosu na period sredina 2000ih do skoro, e to sto se politizuje je druga prica, stvarno para usi, da ne pominjem sto se i dalje zaostaje u nekim osnovim stvarima koje se mogu bukvalno danas promeniti

G

Prica je jako lijepa za usi,prija,nema sta.Samo da se sve obistini sto kaze,od Orlova do Migova-29,naleta,rezervnih dijelova,goriva..Ako sve bude tako,kapa dolje od mene,svaka cast.

Odgovori
m

Oduvijek me zanimalo – da li vi u Srbiji vjerujete u te laži i mitove koji vam svakodnevno serviraju novine i politika?
Ovi naši političari u Hr isto svašta baljezgaju, ali kad dođe do struke ipak dobiješ neke konkretne informacije o stanju. Kod vas neznaš tko će se dublje uvući dragom vođi…

Odgovori
G

Verujemo! Ja verujem. A i ostali.

I

A ja ne verujem! Da je rekao drugacije sutra bi bio kaplar a ne pukovnik!
Na stranu to sto svoj visoki cin koristi da bi pod stare dane nabio nalet, a mladi piloti ako skupe 20 sati godisnje – naleteli su se puna kapa!
I najzad, ne rece na kom tipu aviona ce ti mladi piloti ostvariti veliki nalet? Na Utvi 75 ili bar na G-4?
Mi u Rumuniju idemo sa Orlom kojeg su Rumuni izbacili iz naoruzanja… jos u proslom veku! Moze on da prica sta hoce, ali slabi motori su slabi motori. Motor je srce aviona; moze neko da ima ne znam kakvu fizicku konstituciju, ako ima slabo srce jedva da moze da istrci sto metara.

G

Verujemo svojim očima… mnogi nisu verovali, ali uskoro 12 operativnih Orlova!

J

Max: ja razumem da ste vi u Hrvstskoj u kojoj se inace sve desava po propisima posle famozne modernizacije migova21 skepticni, ali nema potrebe za tim, moguce je sprovesti modernizaciju a da se delovi ne kupuju na bugarskoj buvljoj pijaci.

Inace jako lepe vesti, jos jedan mali ali znacajam korak napred.
Inace za nepune 2 godine, tri pilota je zavrsilo preobuku za 29-tku a kako stvari stoje 3+5 za orla. To je u jako kratkom periodu 11 pilota koji su osposobljeni za napredniji tip vazduhoplova, i nastavlja se, e sada mi recite koja je zemlja na balkanu jos sposobna za tako nesto.

R

Poenta može biti da se namerno plasiraju priče koje svi vidimo…Svi očekuju da čuju što žele da čuju kao da su oni centar svemira…Što se mene tiče ja da se pitam nebi ja medijima ništa rekao niti im dopustio da priđu bilo kom vojnom objektu…Da nebude zabune ne zato što Srbija ima šta da krije i slično već zato što su mediji u sadašnjosti katastrofa …Svaku informaciju zloupotrebe i neku jednostavnu i normalnu priču pretvore u ludilo…Zato bi da se ja pitam bilo odbij od objekta…

N

Samo jedno pitanje, koji radar ide u Orla. Odgovor je najverovatnije ne ide radar. I dalje mi nije jasno zasto nisu isli u modernizaciju G-4, nego se igraju sa Orlom. Mislim i da su sa Migovima 21 mogli nesto da odrade – da ih dovedu na nivo lancera ili indijskih Migova. Orao nije valjao ni kada je napravljen, a nece valjati ni posle modernizacije. Jos uvek nisu ni laste osposobili, a da ne pricamo o ‘ozbiljnoj’ modernizaciji Orla.

G

Kao što sam i rekao, Orlovi ostvaruju najveći nalet od 1999 godine, uz povećan broj operativnih primeraka.

Odgovori
B

Konacno neko ko je upoznat sa situacijom, pukovnik nam je sve rekao. Nema vise dileme. Sad konacno tacno znamo sta obuhvata modernizacija 29-ke i kada ce biti zavrsena, kao i kada i koliko Orlova ce biti modernizovano. Drago mi je da ne zaostajemo za svetom, i svaka cast. Takodje jako mi je drago sto ce na nasim novim migovima koji mogu da lete 70 sati godisnje, cak dvoje pilota leteti izmedju 100 i 150 sati godisnje, i sa ovim aspektom vise ne zaostajemo za svetom. Jos samo da stigne taj s-300 i jos novih migova iz Belorusije, a sada konacno znamo kada ce se i to desiti.

Odgovori
R

Matematika…

N

Robi@ Sarkazam kume,sarkazam

R

Neispravno realista,
5++
I nije to generacija MiGa, nego ocjena komentara.

M

Napredak je vidljiv i u malim stvarima gorivo , rezervnim delovima i osposobljavanje tehnickog sastava!
Povecavanjem naleta pilota je uslov za jako RV…….
Lepe vesti!

Odgovori
D

Medo, odlican kommentar.

B

Samo nek se radi i osavremenjuje. Danima nalet orlova iz Mome, lepo i videti i cuti.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

omniameamecumporto na: Administracija predsednika SAD blokirala prodaju izraelskih aviona F-16 Hrvatskoj? Da li je nadogradnja zaista razlog?

Itekako bi premijer trebao odlučivati u dogovoru sa ministarstvom jer to je posao vlade svake normalne države. U Srbiji je Ana Brnabić samo marioneta , sva vlast je u rukama jednog čovjeka...... e moj Banja....nemoj nam ništa više otkrivati. Inače u Srbiji se ovakove stvari rade tako da ode AV i dogovori isporuku i to…

11. Dec 2018.Pogledaj

Jovan Munitlak na: Nabavka Super Puma za Helikoptersku jedinicu MUP-a, da li se u budžetu za 2019. krije potvrda?

@Lajavi Ne sporim što tvrdiš.Kad sam naveo časnu instituciju vodio sam se iskustvom od ranije . Znamo da je 1997 ili 8, nisam siguran , usred embarga policija dobila MI 24 , vojska još o njima samo sanja. Policija tih godina nabavlja NOVE hamere u ( civilnoj varijanti , koju su adaptirali naknadno - razlog…

11. Dec 2018.Pogledaj

kiza na: [VIDEO REPORTAŽA] Kako izgledaju novi skeneri za telo na Aerodromu Nikola Tesla

skeniraju za "samo" 3 sekunde? pa klasični metal detektori oduzimaju 0 sekundi, tj. reaguju dok čovek prolazi kroz njih...

11. Dec 2018.Pogledaj

Send this to a friend