BEG airport status
Napredak projekta Orao 2.0, novo naoružanje i oprema, modifikovan jedan operativni avion iz sastava RV-a NJ-22 ''Orao'' na statičkoj ozložbi sa podvešenm raketama VRVZ-200, lanserima raketa Munja i kontejnerom ASVL-500 / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Napredak projekta Orao 2.0, novo naoružanje i oprema, modifikovan jedan operativni avion iz sastava RV-a

Gotovo nijedna vojna manifestacija u proteklih nekoliko godina nije mogla da prođe bez izložbe domaćeg naoružanja i vojne opreme koja se nalazi u određenoj fazi razvoja naše namenske industrije čiji je integrator kompanija Jugoimport-SDPR. Tako je bilo i u petak, 20. oktobra na centralnoj svečanosti obeležavanja 73. godišnjice oslobođenja Beograda u Drugom svetskom ratu.

Obeležavanje ove godišnjice pre svega je iskorišćeno za pokazivanje novopridošlih MiG-ova 29 iz Rusije, za predstavljanje vojnih snaga za brzo reagovanje i prikaz dela sposobnosti Vojske Srbije. Zbog toga mediji u svojim izveštajima nisu davali preveliki značaj i pažnju onome što je izložio Jugoimport SDPR. Bilo je više interesantnih eksponata ali fokusu našeg portala ključan je tempo modernizacije jurišnog aviona Orao. Ponešto se o tome moglo zaključiti i na „Slobodi 2017“.

Rakete R-60, VRVZ-24 i vođena bomba LVB-250 na demonstratoru NJ-22 25507 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Demonstrator modernizacije (neaktivni dvosed NJ-22 25507) kojeg je naš portal pre godinu i po dana označio kao Orao 2.0, bio je izložen ispred novog hangara aerodroma Batajnica. Na avionu i oko njega bila su postavljena ubojna sredstva koja do sada nismo videli da su planirana za naoružavanje Orla.

U delu u kome se nalazila publika bio je izložen jedan od aktivnih dvoseda NJ-22 (25530) koji je u međuvremenu za potrebe programa modernizacije modifikovan novom elektronskom opremom a ovom prilikom je imao i podvešeno naoružanje koje se ne nalazi u operativnoj upotrebi.

Lanser za 4 rakete M-16D / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Demonstrator NJ-22 25507 nosio je, pored već viđenih infracrveno samonavođenih raketa vazduh-vazduh R-60 na krajevima krila, laserski vođene bombe LVB-250, inercijalno i televizijski samonavođene rakete vazduh-zemlja VRVZ-200, vođene rakete vazduh-zemlja VRVZ-24, i novi četvorocevni lanser poluaktivno laserski vođenih raketa M-16D (PALS, SALGR) koji razvija kompanija EDEPRO. Ispred aviona postavljen je bio i lanser za jednu raketu M-16D.

Pored Maverika stoji lanser za jednu raketu M-16D / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Raketa M-16D ima kalibar 128 mm, masu od 67 kg, dužinu 2,42 m, bojevu glavu od 20 kg, maksimalnu brzinu 650 m/s, proračunati domet od 29 km kada se lansira sa helikoptera bri brzini od 300 km/h i na visini od 3000 m. Prilikom lansiranja sa aviona proračunati domet iznosi 37 km na visini od 5000 m i brzini do 160 km/h, 45 km na H=7620 m i V= do 160 km/H, 40 km na H=5000 m i V=0,6 M i 45 km na H=7620 m i V= 0,6 M.

Radarski Elektronski ometač RADEOM-1 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Modernizovani Orao dobiće i radarski ometač. Na „Slobodi 2017“ je pored demonstratora bio postavljen kontejner na kome je pisalo RADEOM-1 (pretpostavka da je to skraćenica od Radarski Elektronski Ometač).

Orao koji će najverovatnije prvi lansirati novu raketu vazduh-zemlja VRVZ-200 / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

U delu koji je bio određen za posetioce, na statičkoj izložbi nalazio se dvosed NJ-22 25530 koji se nalazi u operativnoj upotrebi 241. lovačko-bombarderske eskadrile “Tigrovi“, 98. vazduhoplovne brigade sa aerodroma Lađevci.

Ništa tu ne bi bilo čudno da na njemu pored dva četvorocevna lansera L-128-04 raketa Munja kalibra 128 mm koje su standardno naoružanje aviona, nisu bile potkačene i dve već pomenute vođene rakete vazduh-zemlja VRVZ-200. Ispred aviona nalazila se i TV vođena raketa vazduh-zemlja Grom-B a pod trupom Orla bio je podvešen kontejner ASVL-500 namenjen za vođenje raketa VRVZ-2000.

U zadnjoj kabini NJ-22 530 nalazi se montiran višenamenski pokazivač.

Još jedan dokaz da se Orao 530 modifikovan za potrebe programa modernizacije je prisustvo višenamenskog pokazivača koji je montiran na instrument tablu zadnje kabine. Sve ovo upućuje na to da bi ovaj avion mogao da bude prvi primerak Orla na kome će se izvršiti prva lansiranja raketa VRVZ-200 iz vazduha. Po do sada dostupnim podacima ova raketa kao i VRVZ-24 trebala bi biti uvedena u upotrebu u periodu od 2019. do 2023. godine.

Sve viđeno potvrđuje strateško opredeljenje Ministarstva odbrane da ozbiljnije krene u modernizaciju Orla, ubrzano nastavi sa razvojem širokog spektra naoružanja i tako ostavi projekat modernizacije Super Galeba iza sebe. Nešto o čemu je Tango Six prvi izvestio pre sedam meseci.

Komentari

P

Lepo zvuci, ali..

Da nisu zamenjeni podaci VRVZ-200 I M-16D?

Odgovori
Ž

Papir sa podacima za M-16D se vidi zalepljen na raketi.

Informacije za VRVZ-200 su drugačije, domet je 40 km sa visine lansiranja od 7 km. Bojeva glava je 50 kg a brzina rakete 250 metara u sekundi.

M

хммм…ТТ карактеристике за ракету M-16D изгледају и импресивно и мало чудно!?
домети ракете су импозантни! а ове брзине до 160 км/ч на шта се односи та брзина?

P

M-16D manji kalibar – 128mm, 2,5 x veca brzina od VRVZ-200,
30% manja tezina, bojeva glava od 20 kg, skoro isti domet za uslove lansiranja.
Bio bih prijatno iznenadjen da je tako, meni lici da je deklarisan domet u stvari najpovoljnija balisticka putanja za uslove lansiranja.

Ž

Sve su to samo proračuni i podaci na papiru.

Sve to tek treba da vidimo (ako budemo videli) na poligonima.

Jeste, čudne su brzine koje su date, od 130 do 160 km/h. Možda se mislilo na neku BPL koja bi koristila jednostruki lanser M-16D. Opet i za BPL je čini se preveliki domet.

B

Zasto DA Unapregjeni „Orao„ nema Radar???

f

Ni ofarbali ga nisu !

D

Dokaz da se na Orlu ipak nesto radilo. A bilo je mnoogo zluradih komentara na T6.
Sve pohvale makar i za milimetar napretka.

Odgovori
i

Nazalost verovatno si u pravu da je ovo milimetarski pomak, sve ovo su izgleda makete i lepe zelje. Mada mi stvarno nije jasno zasto se za pocetak nekupi pet sest Lightning ili slicnih kontejnera za obelezavanje, pa se pocne od laserski navodjenih bombi pa onda korak po korak. U ovom momentu mi se cini da su resursi razvuceni u previse pravaca. Bacis sve moguce resurse na najednostavniju stvar, odradis je perfektno, pokusas nekom da prodas ides na sledecu komplikovaniju tehnologiju.

M

Gospodine , Bankovicu uz duzno postovanje ima par pitanja.
1.Da li je i u kojoj meri planiran radar za Orao?
2.Postoji li mogucnost vracanja konzerviranih NJ-22 u aktivnu sluzbu?
3.Da li postoje podaci o povecanju pogonske grupe na NJ-22?

Odgovori
Ž

Nemamo podataka da je planiran radar za Orao. To bi bila već radikalna modifikacja koja bi bila skupa.

Trenutno VS ima 7 dvoseda NJ-22 od kojih su 4 aktivna, jedan je na remontu a jedan je demonstrator modernizacije. Moguće je da ćemo u jedno trenutku možda imati i svih 7 operativnih.

Ne postoje zvanični podaci o tome da će se Orlovi motori pojačati.

G

Ma zaboravili ste na Orlove dvosede u muzeju. Ima ih više. Izbrojte nije teško. Mene interesuje da li mogu da se vrate u operativnu upotrebu oni što su postavljeni na razne „nosače aviona“ kao spomenici diljem Srbije. Prava grehota.

Ž

Može sve ali da li se isplati to raditi na avionima (pitanje da li su i koliko kompletni) koji stoje u muzeju više od 20 godina?

D

Radar nemoguća misija – konstrukciono – Orlu se nosna noga pri poletanju zatvara ka nosu aviona što ne ostavlja dovoljno prostora za ugradlju iole potentnog radara. Što bi značilo ako bi se planirao ikakav radar faktički ponovo konstruisati avion ispočetka. A i radar je preskupa investicija da bi se isplatila na tom avionu.

M

ooo…свака част!!!
дан када се деси тај моменат, да српски пилот изврши дејство прецизним вођеним пројектилом лансираним са нашег ваздухоплова да уђе у анале српске авијатике! јер то ће бити тај прелазни моменат када ћемо раскрстити са техником и филозофијом ратовања која датира из WW2 и коначни прелазак на савремено доба, на прецизно вођена УБС и хируршки прецизне ударе по тачкастим циљевима!
е сад, то сад изгледа мало скарабуџено ко што видимо, јер ето тај јадан Орао мора да качи те силне подвеснике на себи + УБС и наравно то све мора да се одрази на летне карактеристике. копилот је добио МФД, такође уметнут како је простор налагао а не како је ергономија захтевала. него и то није лоше обзиром да је на том месту знао да буде монтиран и цели ЦРТ монитор ко на оном пројекту кад је покушано да се на Орлу поткачи радар за бочно осматрање… овакав одабир двоседа, изгледа указује да пилот једноседа, вероватно не може да пилотира и да обави све потребне операције потребне за откривање, захват и лансирање УБС на циљ!?
ласерски вођена бомба по изгледу и личи на сличне тог типа али зато ми ова VRVZ-24, овако затупаста не улива поверење…
много иновација, много неких алтернативних ад хок решења рекао бих…али боже мој, ствар мора КОНАЧНО да се покрене па да коначно и ми на јутјуб каналу гледамо како наше ракете и бомбе улећу у кроз прозор…

Odgovori
A

Da ne ostane nedorečeno, AGM-65 je već precizno vođeno sredstvo korišćeno sa Orla

M

наравно! Маверик је проверено и доказано прецизно УБС…али обзиром да је од мрских нам американаца то није то. чак-штавише у овој палети наоружања исти тај Маверик изгледа помало смешно…

V

Da li neko moze da pojasni recenicu :“…Prilikom lansiranja sa aviona proračunati domet iznosi 37 km na visini od 5000 m i brzini do 160 km/h…“

Na koju brzinu se misli?

Odgovori
B

Ne bi znao kazat.
No, prema meni dostupnim specifikacijama Orla (nadjenih na netu), brzina loma uzgona ili stall speed mu je 185 km/h

B

TAS naravno

M

Ako uzmemo u obzir da se avion krece pri brzini od 160km/h i ispaljuje ovu raketu sa 5000 metara njen domet moze biti 37km… Inace maksimalna brzina rakete je 650 m/s

B

No, po specifukacijama, stall brzina Orla je 185 km/h.
Dakle, pri 160 km/h Orao pada kao cigla.

M

To je samo teorija covece…

B

Praksa kaze brzina glavu cuva

M

Ne kapiras, Ako telo koje se krece 160 km/h na visini od 5000 metara ispali projektil tezak 67kg brzinom od 650m/s ili 2340km/h, maksimalan domet projektila je 37km. Jel sad razumes?

B

Brzini stallinga se ne priblizavas….nikad.
Pa ni u teoriji.

R

To je u slucaju da je platforma za lansiranje helikopter, samo to ovde niko nije naveo u tekstu. Elem M16D je vec prosla poligonska ispitivanja tako da su svi napisani podaci potvrdjeni.

B

A da li oramo moze da dobije neki skromniji radar i koliko mu je upotrebni vek sa ovakbom modifikacijom. Dali ce biti modernizovani i galebi. Da li je moguce da sve ukupno imamo samo 7 orla?

Odgovori
I

7 u varijanti NJ….imate i varijante J , IJ i INJ….ali sveukupno broj operativnih primeraka nije veci od 8.Remont u Momi predugo traje

Ž

Najverovatnije nije planiran radar za Orla, najavljena je i modernizacija G-4 ali su prioritet Orlovi.

Za sada imami mali broj aktivnih aviona, moguće je da će se remonti ubrzati i dostići brojno stanje eskadrile u narednih nekoliko godina.

А

Пре ће неки ласерски oзрачивач у нос да дође за ове ласерски навођене ракете и бомбе.

V

Zna li se možda šta je sa onih 7 komada u Rep. Srpskoj, te o kojim se verzijama tamo točno radi? Također, postoji li informacija o resursima na postojećim Orlovima?

Odgovori
Ž

Ti avioni trunu na aerodromu mahovljani. Svih 7 su J-22 od kojih 5 sa motorima koji imaju DS,

Nalet naših Orlova je mali, daleko od propisanog.

Životni vek je već produžen za 5 godina a kako stvari stoje to je ponovo urađeno. Takođe moguće je i održavanje po stanju.

V

Baš šteta, umjesto da BiH to proda Srbiji po nekoj simboličnoj cijeni, jer nema kome drugome, to zbog politike (a čega drugog) propada.

Н

@ Živojin Banković

Да ли постоје ТТ подаци за RADEOM-1?

Одличан текст , само тако наставите.

Odgovori
Ž

Za sada nemamo detalja o RADEOM-1.

M

…и која фирма је произвела тај РАДЕОМ 1?

Ž

ВТИ га развија.

M
M

@Mare
одлична ископина, али се бојим да ће многи ове написе, као и обично како то бива код нас, лоше да истумаче и да ће опет доћи до „повампирења“ фамозног пројекта НА…шббкбб…

v

Koliko je ispaltivo ulaziti u modernizaciju aviona koji je poceo da se proizvodi prije skoro 40 godina i kojih nema vise od 7 primjeraka u naoruzanju?Zar nema mogucnosti u Srbiji da se slicno onome sto najavljuju Rumuni krene iz pocetka razvoj i proizvodnja aviona koji bi mogao da se razvija na sublimaciji najboljih iskustava sa G2,G4 i Orla uz inovaciju znanja i upotrebu novih materijala da se dobije avion koji moze da sluzi i kao skolski i kao avion za precizna dejstva na zemaljske ciljeve.Nisu valjda Rumuni toliko ispred Srbije po znanju,tehnologiji i novcu pa da oni idu na potpunu modernizaciju svog IAR 99 a da Srbija mora da krpi i budzi stare avione i da samo na tome bazira osposobljavanje svog RV?Imate iskustva inzenjera i pilota koji su letjeli i Orla i Galebove otkloniti sve njihove nedostatke,praviti strukturu od savremenih materijala uz upotrebu savremene tehnologije,da li iko o tome razimslja na mjestima odlucivanja u Srbiji?

Odgovori
Ž
v

Bankovicu,pa ima li ikakvih najava da bi projekat proizvodnje potpuno novog modernizovanog Orla u saradnji sa UAE nekada mogao da startuje i da se dodje do tog transonicnog aviona skolskog-borbenog aviona o kome ste pisali u tekstu za koji ste dali link?

Ž

За сада нема никаквих најава да би се у сарадњи са УАЕ ушло у пројекат развоја новог школско-борбеног авиона на бази Орла.

P

Uf, ovakve sbbkbb zagolicaju mastu.
Realno, avion sa modernim sredstvima tipa laserski, TV, IC samonavodjena raketa ili planirajuca bomba jeste platforma za unistavanje tackastih ciljeva sa bezbednog rastojanja.
Za takvo nesto mogu sasvim komotno posluziti i avioni tipa jastreb/galeb (modernija elektronika i malo jaci motor).
I da se ne lazemo, ova dva aviona su najuspeliji proizvod vojne avijacije bivse SFRJ. Neki su jos uvek operativni.
I daleko jednostavniji I zahvalniji za proizvodnju i odrzavanje I od Orla I od G-4.
A da izmisljamo novu toplu vodu i nemamo bas vremena ni para.
Ne znam da li bi za ovo imali, ali restart proizvodnje modernijih galeb/jastreb resio bi mnoga pitanja.

v

Motori koji su se ugradjivali na G2 i Jastreb su se koliko mi se cini po britanskoj licenci proizvodili kod nas da li u Rakovici ili negdje drugo nisam siguran.Da li postoje uslovi da se ti motori modernizovani naravno i osavremenenjeni opet prozivode u Srbiji?

S

Takvo pitanje mozes i Rusima i Amerikancima ,da postavis isto ,zasto jednostavno ne izbace A-10 koji je u vojsci SAD od 1977 god, ili Rusi zasto ne izbace iz upotrebe SU-25,koji je u vojsci SSSR/Rusije od 1980 godine …Totalno je neverovatan debilizam u Srbiji,ono sto se pokazalo kao dobro niko nije lud da izbaci iz upotrebe pa cak ni gore navedene svetske sile.To samo u Srbiji postoje takvi dusebiznici,sve treba izbaciti iz upotrebe ,ne treba modernizovati,a ne izbaciti iz upotrebe .Srbija ima bar 15 komada J-22 ,koji lako mogu da se remontuju i vrate u upotrebu ,a ova modernizacija sigurno nece obuhvatiti jedan ili dva aviona.J-22 se u sukobima u Bosni i na Kosmetu 90-ih ,godina pokazao izuzetno doboro,sa vrlo malo gubitaka,cak i u standardnoj varijanti sa,starim raketama,avionikom…To ne kazem ja nego su o tome pisane knjige,pisali su ljudi od struke,a ne dileje kao ti i tebi slicni koji komentarisu po ovom i slicnim poratalima.Ako orao dobije sve ovo navedeno sto se tice modernzacije,ubojnih sredstava,avionike…On ce biti ozbiljan jurisni avion,za dejstvo po ciljvima na zemlji.Sto se tice G-4 meni je to od pocetka bio nebulozan projekat pored ORLA koji je Jurisni avion,modernizovati i Budziti,trenazni avion G-4 da bude jurisni cista nebuloza ,opste je poznato koji su ogromni,nedostatci i razlike izmedju Jurisnog ,znaci aviona za borbu i skolsko trenaznog kakav je G-4.Tako da je ova modernizacija odlicna stvar,da ce ona biti realizovana za uskoro za RTS,potvrdio je i upravnik VTI, pukovnik Zoran Rajic da je modernizacija orala u podmakloj fazi , kao i to da ce resurs J-22 I G4 biti produzeni na 45 godina jer su prosli sva ispitvanja tog tipa na VTI,imaju izuzetno kvalitetnu konstrukciju(zmaj) ,kao i jos dosta sredstava za VS.Zasto bi neko bacao pare nase siromasne zemlje na razvijanje projekta i razvoj novog aviona ,kada imamo odlican jurisni avion koji moze jos deceniju da odlicno funkcinose i koji samo zahteva modernizaciju,sto se tice radara,bilo bi dobro da J-22 ima radar ali mislim da sto se tice dejstovanja po ciljevima na zemlji sa sada vec ovom modernizacijom i ,novim raketama vise od duplo veceg dometa,uopste radar nije preko potreban,jednostavno se ucita misija,izruce se ubojna sredstva…Sto se tice perforamansa,J-22 sa komorom za dodatno sagorevanje,ovaj avion ima odlicne perforamanse jeste malo manji opcioni radijus,ali su perforamanse , odlicne za Jurisnih avion,dosta je brzi od vecine aviona u istoj klasi pa cak i onih naboljih,naravno da brzina nije presudna,ali on takodje moze da nosi i zadovljavjuci,broj ubojnih sredstava do 2800kg.Takodje pokazao je veliku zilavost,u borbama sletao je i izresetan sa ,samo jednim ispravnim motorom…Receno iz usta vrhunskog pilota na ovom vazduhoplovu,takodje sem Srbije, i Bugarske nijedna zemlja u sirem okruzenjeu prakticno nema jursinu avijaciju,tako da je i to jos jedan plus,takodje je opste poznato da visenamesnki avion kakvi su danas cesti ne moze da bude isto sto i avion jedne namene,zato gore pomenute svestke sile imaju na stotine visenamesnkih lovaca,ali idalje imaju odlicne jurisne avione za dejstvo po ciljvima na zemlji,jer naravno razmiljaju svojom glavom zna se da je ono sto je usko specijalizovano za jednu stvar uvek bolje,od onoga sto tu stvar radi uzgred tek onako da se kaze da moze.

P

@SRBIJA

Orao NIKAD nije poneo 2800 kg (teoretski centralni rezervoar 800l + 4×500 na krilima), to mogu ti isti ljudi od struke a I prakse da potvrde.
Hajde da ne pljujemo po drugima.
Ostalo o Orlu si manje vise pogodio.
Veliki nedostatak svih borbenih(mlaznih) aviona koji su se proizvodili u SFRJ je manjak navodjenih raketa/bombi, sem Orla sve je na nivou poslednjih klipnih lovaca, prakticno II sv rat.
Moderni senzori, data link I modernija ubs prakticno od bilo kog aviona prave opasnu platformu.
Samostalna proizvodnja I odrzavanje…

v

Naravno da Amerikanci i Rusi ne izbacuju A-10 i Su 25 a zasto bi kad su od 1000 proizvedenih aviona A-10 Amerikanci mogli da modernizuju i unaprijede oko 350 primjeraka koji su u odlicnom stanju.Da li ti mislis da je Orao u bilo kom smislu uspjesniji u dejstvima na zemaljske ciljeve od recimo L59 ili Alfjet-a o Jak 130 i M 346 da ne govorimo a sve su to avioni koji su trenazeri i borbeni istovremeno.Zamisli koliko se novca moglo ustjedjeti u proizvodnji,odrzavanju,obuci pilota,zemaljskoj logistici i koliko bi se lakse odrzala operativnost flote da je bivsa JNA umjesto Orla i G4 imala jedan tip aviona koji moze samostano da obavlja sve njihove zadatke i da je SRJ umjesto svih tih G2,Jastrebova,Orlova i G4 nasijedila recimo 50-tak primjeraka aviona koji je trnezer i jurisnik istovremeno.Sada vjerovatno ne bi pricali o propalim G4 i Orlovima i ne bi na prste ruku nabrajali koliko ima tih aviona.Sto se Orla tice on je u trenutku kad je poceo da se proizvodi bio u zaostatku za svim avionima slicne namjene da ne govorimo o modernim avionima.Uporedjivati Orla sa A-10 ili Su 25 je stvarno debilizam.Plus sto taj avion zamisljen kao lovac-bombarder a na kraju je postao samo jurisnik.Treba krenuti u razvoj novog aviona na osnovu prethodnih iskustava iz bivse SFRJ posto Srbija nikada nije proizvela ni jedan avion samostalno osim klipnih aviona ai to radi lose mnogo losije recimo od Svajcaraca ili Ceha a evo sad i slovenci prave bolji skolski avion za pocetnu obuku od Srbije.O ruskom Jak-152 da ne pricamo.

o

Postavio bih pitanje šta sa jednosedima, da li i oni mogu da private ako ne sve sisteme, a ono bar neke koji su najavljeni? Ali, s obzirom na nosivost, ovo isto može još jeftinije da se lansira sa neke bespilotne letelice. Možda bi trebalo konačno da se počne sa razvojem bespilotne platforme koje su se već pokazale kao vrlo uspešne na bliskom istoku. Npr. kineske bespilotne koristi Irak, kupila i S. Arabija, Iran razvija svoje, a o USA i Izraelu da i ne komentarišem.

Odgovori
Ž

Verovatno se ne bi modernizovali samo dvosedi već i jednosedi.

U razvoju je naoružana BPL Pegaz.

Г

Па ако новине кажу онда је 25530 модернизован. То је успех за сваку похвалу пре свега ВТИ И Моме Станојловић. Веома занимљива информација истраживачког а не пропагандног новинарства. Да ли је тачно да се на ту браву како се зове Б 3-500 или тако некако може закачити много тешких ствари преко 500 кг. Са колико је највише терета у пракси, не по проспектима овај авион летео а да задржи своје летне перформасе. Ја сам чуо од људи који су га користили да са четри бомбе мислим типа БЛ 755 (то је она енглеска касетна) са укљученим форсажом ако је добар мотор и у профилу ниско ниско ниско може да лети чак 800 на сат и да му је време останка у ваздуху док потроши гориво око 20 до 25 минута односно тактички радијус чак 200 км. Какве карактеристике има ако би задатак извршавао на великим висинама у условима употребе ласерски вођених бомби. Да ли му се карактеристике тада још побољшавају. А колико је тешка та нова ракета коју треба да испали и колико може да их понесе. Да ли је ракета Гром била у употреби и коришћена у ратовима на овим просторима или у обуци до сада. Неки злуради кажу да овај авион не може да носи велике ракете на унутрашњим линијама наоружања зато што издувни гасови ракета оштећују хоризонталне команде репа и нарушавају аеродинамику приликом дејства. Чуо сам да му је топ јако непоуздан и често заглављује због начина уградње и проблема са одводом чаура. Да ли ће и он у склопу модреднизације бити замењем неким поузданијим и моћнијим. Опет из прича злонамерника читао сам чак и на овом форуму да кажу да му многи системи од настанка не раде као што је систем за пуњење горива под притиском, систем тактичког преткрилца, сигнализатор озрачења. Ја то не могу да верује. Па како су га онда користили до сада. Да ли ће се кроз модернизацију решити и ови проблеми. Мислим да су то само смутљивци и превртљивци који хоће да нас увере да смо немоћни. И на крају колико се планира ових авиона за превођење на овај стандард. Ја мислим да је за наше безбедно небо неопходно најмање две ескадриле и због тога било би интересантно знати да ли је неко питао Румуне да нам продају неки свој примерак и да ли би можда и они учествовали о овако значајном и изазовном пројекту.Само храбро напред у нове радне победе. Молим вас да ми не замерите на мноштву питања али мислим да је овај авион тренутно врхунац технолошких моћи људи на овим просторима, нешто најсложеније што смо икада направили и заслужује много више пажње.

Odgovori
G

А ја сам чуо да се на јуришнику предкрилца зими редовно заглављују на ниским температурама јер је систем за извлађење хидромеханички па имају проблема са некаквим актуаторима у крилима и да су због тога муку мучили без решења. И још кажу да то није случај на извиђачима јер тамо има два хидро мотора за свако крило по један. Од свег срца се надам да ће и то да оправе.

Odgovori
L

Da li neko zna šta je Belio Orao?
Koliko su tačne inf. da postoje naznake o nastavku Super soničnog aviona?

Odgovori
i

Ja nemam pojma ali mi se cini kao naucna fantastika. Takav projekat bi tesko i Jugoslavija izgurala a ne ova Srbija koja je vec takva kava je. A cak i da se sad pocne, dok bi se zavrsio, za deset petnaest godina bio bi totalno prevazidjen avion.
Ali po meni moglo bi se poceti od nekog turboelisnog skolskog aviona koji nije na varijantu Laste nego mozda nesto kao Dart 450, vise kompozita laksi i jeftiniji , negde naci rupu u trzistu. Pa kada se ponovo steknu neka znanja, usvoje tehnologije ponovo raditi avio delove i mozda cak i neki dizajn za velike proizvodjaace.

i

Da dodam, kako god ovo izgledalo pomalo smesno, skarabudzeno ja ipak mislim da je dobro sto se nesto radi, tu nemoze da bude nista lose, lose je samo da celokupno naucna tehnicka misao i praksa u proizvodnji vazduhoplova i naoruzanja u potpuno izumre.

D

Da li je moguce da se ovaj demonstrator i jos par komada-dvoseda iz muzeja vrate u upotrebu posle nekog generalnog remonta, koji bi obuhvatao zamenu motora , elektrike i avionike po potrebi, naravno ukoliko je zmaj dobar. Bilo je price da su i u Utvi ostali neki novi delovi zmajeva …

Odgovori
a

RV Srbije se trudi da odrzi taj neki inventar sposoban da leti u ovom modernom vremenu i da koliko toliko bude sposoban. Iako je jasno da Mig-29 nije najbolji avion za RV Srbije, oni su se odlucili da idu tim smjerom jer su procijenili da je odnos ulozenog i dobijenog najbolji. Isto vrijedi i za Orla. Orao je star avion, mozda i prevazidjen, ali strucni ljudi u vojsci procijenili su da vrijedi gurati ovaj projekat jer ce dobiti neku platformu za lansiranje modernog naoruzanja. U sustini, RV Srbije se „krpi“ i to je svima jasno. Sigurno da nema teorije da Srbija uradi neku veliku modernizaciju Orla – koliko nema novca, toliko nema ni dovoljno strucnog kadra. Ovim radovima ce mozda dobiti nekoliko novih strucnjaka koji ce u buducnosti mozda ciniti okosnicu razvoja i odrzavanja vojne avijacije u Srbiji – sto bi po meni bilo mnogo vece dostignuce i vrijednost nego imati desetak modernizovanih orlova. Subjektivno sam misljenja da je bolje bilo gurati projekat Kobac (UTVA) nego ova modernizacija Orla, u prvom redu iz ekonomskog razloga (pored RV Srbije mozda bi se mogao i prodati jos nekom RV-u).

Odgovori

Koliko je sve u ovoj zemlji stihijski i neplanski – sve u cilju neke mimikrije, izigravanje neke vojne sile… U nedostatku bilo kakvih stvarnih pobeda i dostignuca, moraju da postoje ovakve prezentacije gde ce se pobede i dostignuca GLUMITI, ali dobro, dok je ovaca bice i vune.

Na ovoj statici je prikazano sve ono sto ne vredi apsolutno nista bez onoga sto su prikazali pre godinu dana i sto je pokriveno u clanku o Orlu 2.0, bez ZAVRSENE „glass cockpit“ kabine i integracije svih sistema sve ovo sto je nakacane na ovaj avion ne znaci nista.
A, koliko mene secanje sluzi u intervjuu na tom clanku o orlu 2.0 receno je da ce kabina da bude gotovo za godinu dana. Da je izvrsen bilo kakav pomak sigurno ne bi propustili da se pohvale. Ovako se da zakljuciti samo jedno – nije uradjeno nista vredno hvale.

Tek kada to bude uradjeno, onda predstoje letni testovi i resavanje problema.

Te price o moderniaciji Orla i G4 se pricaju vec decenijama, jedino je problem sto svi avioni imaju neki RESURS. Eto, J-22 je imao prvobitno propisan zivotni vek od 25 godine i 3000 sati. Najmladji je iz 1992. godine, dakle i njemu je istekao prvobitni resurs. Svima je produzen za jos 5 godina. Ali ni jedan nije naleteo ni pola casovnog resursa za ceo vek upotrebe prvobitno propisan od strane proizvodjaca, iako je, sto je ponovo vazno naglasiti, svima istekao prvobitno propisan vremenski resurs.
Zakljucak nasih strucnjaka: „Ma mogu oni da lete barem jos isto toliko, kvalitetan je to zmaj“ i tako smo dosli do toga da zmaj moze da izdrzi i 45 godina.
Cekaj, care, kako mozes da znas da oni mogu da budu u resursu 45 godina – pa nisi vidovit, pogotovo sto si mu produzio resurs na 5, sto mu nisi produzio odmah resurs za 20 godina? Pa odgovor je prost, jer nista ozbiljnije nije radjeno na zmaju, da jeste, kao sto se radi na zapadu, dobili bi automatski produzenje za vise od 5 godina.

Na stranu sto ti avioni prodjose ratove 90-tih, seljenje i skrivanje 1999. neki su i tada leteli, zatim hronican nedostatak novca i probleme sa odrzavanjem i delovima… To sto nisu naleteli pola resursa, ne mora da znaci nista.

Remont orla u proseku trajao preko 3 godine do sada u Momi. Sada treba da remontuju 10 MiG-29 u istom tom Momi, koji se 5 godina borio sa remontom dvoseda MiG-21.
Oni dok budu zavrsili remont poslednjeg MiG-29 ispasce im barem jedan od ovih remontovanih Orlova iz resursa, a dok budu zavrsili prvi novi Orao ispasce im svi.
Jednostavno NE POSTOJE KAPACITETI i STRUCNI KADAR za remont, a SREDSTVA za modernizaciju ce da pojede lovacka avijacija – pa nas ceka da grunemo minimum 55 milona EUR samo na remont 10 MiG-29 i prevodjenje na ICAO standard ovih 6 Rusa.

Da ne pricam kada oni budu zavrsili kokpit i budu uradili barem neke letne testove (ako ikada i dodje do toga) najstariji orao ce da dodje blizu te 45-te godine i onda ce da se postavi pitanje isplativosti cele modernizacije.

o

Hmm a s obzirom da su Orlovi uspešno ispaljivali AGM-65 Maverick rakete ne razumem čemu ovo ulaganje u stare avione??!! Za lovačka dejstva teško da može samostalno da se koristi jer nema radar, a precizno gađanje je dokazano Maverickom. Nadam se samo da troškovi ovog projekta nisu veliki i da zbog istog nije stradao neki perspektivniji projekat vojske.

Odgovori
l

mozda je sam projekat dovodjenja nekoliko J-22 na ovaj standard modernizacije samo maska za ispitivanje novog oruzja koje misle da prodaju drugima. Od vidjenog oruzja sve je tu negde vec pravljeno odavno, jedino gde mozemo proci je mozda cena, a poznato je da smo jeftini,a kvalitetni. Samo ko ce kupiti ovo ako nije ispitano, a za pare ce mo i odraditi ovu modernizaciju da bi prodali oruzje. tako nase vazduhoplovstvo ce platiti ugradnju i ispitivanje, a stranci ce dobiti za novacc po komadu ispitano oruzje.

Odgovori
L

zanimljiv i dobar tekst, govori o snalazenju u uslovima, kada se nesto mora uraditi, a pare su ne bas dovoljne.
posebno je interesantna raketa VRVZ-24 sto je stara dobra nevodjena raketa kalibra 240mm koja je doterana modulom za vodjenje i novim motorom, inteligentno i relativno jeftino resenje, bas kao i laserski vodjena bomba 250kg, prosto stara dobra bomba sa modulom za navodjenje. koje sto se krece napred, videcemo koliko ce ovih veterana biti sredjeno
i kakva je sudbina modernizacije G-4, sve u svemu ide
napred

Odgovori
O

Jedan od navodnih partnera za glass cockpit https://kbdisplay.com iz Vitebska.

Odgovori
E

Takvo pitanje mozes i Rusima i Amerikancima ,da postavis isto ,zasto jednostavno ne izbace A-10 koji je u vojsci SAD od 1977 god, ili Rusi zasto ne izbace iz upotrebe SU-25,koji je u vojsci SSSR/Rusije od 1980 godine …Totalno je neverovatan debilizam u Srbiji,..

1) Jeste zaista je neverovatan, neverovatno je da neko poredi potpuno (A-10) ili delimično oklopljene avione (Su-25) sa realno lakim jurišnikom
2) da neko poredi Orla sa avionom koji nosi najmoćniji vazdušni top od WW2 na ovamo (uz nemačke topovnjače sa Istočnog fronta i B-25 Mitchel-om)
3) Avionom koji od početka svog korišćenja ima hroničan problem sa „pothranjenošću“ – slabim motorom , koji još nije došao na red za osavremenjivanje i ako je van toga svaka druga modernizacija kićenje stavova
4) Avionom čiji je parnjak u rumunskom RV uveliko penzionisan
5) Avionom koji je elektronski siromašnije opremljen , nosi manji UBS ima slabije motore od u svakom pogledu potentnije platforme poznate kao SEPECAT JAGUAR a koja je u svim Rv osim Indijskog penzionisana u rasponu od 2005-2014 god
Još ??

Avionom čiji je nosivost manja od jurišnika A-1D (klipnog) iz doba Vjetnamskog rata za gotovo 30% a koji je u Gabonu penzionisan pre 30 plus godina

I molio bih da botovanja , tupljenja i ine radnje idu pod manje pretencioznim „niknejmom“

Odgovori
O

Немој тако, Габон има јужноафричке Мираже Ф1АЗ (јуришна варијанта са ласерским даљиномером који су по свему спејсшатл за „Орла“)….

A

@Elektor
1. Da budem kratak, to oko poređenja A-10 i Su-25 sa J-22 je i tačno i netačno. A-10 i Su-25 su pravi jurišni avioni sa svim sistemima dizajniranim za uspešno obavljanje jedne jedinine misije,podrške trupa na zemlji. J-22 kao što si rekao jeste laki jurišnik,ali generacijski gledano J-22 se može porediti sa A-10,Su-25,Jaguarom,AMX,A-7 i MiG-23BN/MiG-27. Ipak,treab naznačiti da po nekim svojim perfomansama J-22 se nalazi na zaćelju u ovoj grupi aviona,a po nekim u samom vrhu.
2. Kao što sam rekao,A-10 i Orao se generalno mogu porediti. Razlika u naoružanju Orla i A-10 je proizvod različite namene ova dva aviona za koju su planirani u svojim RV. A-10 ima top 30mm zbog svoje prvobitne namene borbe protiv oklopnih jedinica Varšavskog pakta. Orao sa druge strane je namenjen za podršku trupa na zemlji,izolaciju bojišta i ograničenu ulogu frontovskog lovca. Samim tim dva topa od 23mm su više odgovarala za Orla zbog njegove drugačije uloge i pre svega olakšavanja logistike(top 23mm se tada koristio na MiG-21 i RViPVO JNA).
3. Tu možemo da se složimo. Koliko se sećam čovek iz Jugoimporta je rekao da se potisak motora Viper može povećati,ali pitanje je koliko i da li je to praktično moguće ostvariti u našim uslovima.
4. Avion je u RViPVO Rumunije puvučen iz nekoliko razloga. Za razliku od JNA,rumuni nikada nisu ovladali Orlom(IAR-93) i imali su još veće probleme sa avionom od nas, zbog još lošijeg finansiranja i obuke. Istovremeno,sa Izraelom je dogovorena modernizacija MiG-21,kijm bi se deo Migova modifikovalo u jurišnike(lovce-bombardere). Tim potezom,Rumuni su dobili veoma sposobni avion za koga su imali potrebnu infastrukturu i opremu za razliku od Orla.
5. To što je elektronska oprema siromašnije ne znači da je avion manje sposoban od drugih sličnih aviona. To sa jedne strane donosi prednost jeftinijeg održavanja i korišćenja. Ovo oko Jaguara se možemo složiti za karakteristike,ali razlozi za povlačenja Jaguara iz Rv Francuske i RV Velike Britanije su pre svega smanjenje finansija posle kraja Hladnog rata i gubitka potrebe za takvim avionom(pošto je pretnja od velikih OM formacija Varšavskog pakta ne stala).
6. Nosivost naoružanja je informacija koja je toliko nevažna da je ne biste trebali da spominjete. To što na primer F-16 može da ponese 7000kg ubojnih sredstava ne znači da će F-16 na svaku misiju nositi 7000kg ubojnih sredstava. A-1 Skyraider koga spominjete(inače avion koji ja veoma volim i poštujem) teorijski bi mogao da ponese 3600kg ubojnih sredstava,ali u praksi to nikad nije rađeno. Razlog za to što A-1 nikad nebi mogao na jednoj misiji da potroši svih 3600kg ubojnog tereta u jednom napadu(drugi napad značajno povećava šanse za obaranje pilota). Isto važi i za druge avione. Orao teorijski bi mogao da ponese 2800kg ubojnih sredstava, ali u praksi Orao nikad nebi uspeo da iskoristi sva ta ubojna sredstva a da ne rizikuje obaranje od strane protivničke PVO. A kad već pričamo, Orao se isto pokazao,kao i A-1,da je efikasan borbeni avion ako se koristi u nameni za koju je zamišljen.

M

Sve je ovo samo maska za nerad u VTI. Koliko su komada icega ikad usvojili u poslednjih 30 godina? Dve snajperske puske. Celicna krila jbt. Nore nece videti VTC.

Odgovori
g

Ocemo od kineza dobiti neku vojnu pomoc kao naprimer neke avione j 10 ili neki pvo sistem

Odgovori
D

To bih i ja voleo da čujem.

Р

Мене интересује стање извиђачких Орлова који су преостали у инвентару РВ. Ако смо већ устврдили да су змајеви јуришника у прилично добром стању и да омогућавају продужење вијека за више година, онда претпостављам да су змајеви извиђача у још бољем стању. Е сад, да ли је могућа (вјероватно јесте) конверзија извиђача у те будуће модернизоване јуришнике, тј. да ли би то било исплативо?

Odgovori
Ž

Izvidjacki Orlovi odavno ne lete i sasvim je moguce da su povuceni iz naoruzanja.

O

Mislim da je vecina ovde totalno promasila temu. Govori se o unapredjenju orla. A sto se ne postavite u cipele narucioca, sdpra? Sta ce im unapredjenje aviona koji ne mogu da proizvedu i prodaju? POENTA SU NOVE RAKETE. To je ono sto ima trziste. Zato se razvija nov nosac, nov kontejner i nove rakete. Orao je tu samo za njihovo testiranje i demostaciju

Odgovori
N

Pravo u centar!

N

Politika pise da ce VRVZ-200 biti testirane u narednih nekoliko nedelja. Mislim da si u pravu st ose tice testiranja novih vodjenih raketa. Mada sacekajmo jos malo, mozda stvarno i remontuju odredjeni broj aviona sto ne bi bilo lose.

D

Pa ako mu ovo sve nakace, on nece moci da uzleti. Ili ce trebati da prave poletno sletnu stazu u duzini od preko, aj da ne preteram jedno 5 km.

Odgovori
S

Ni jedan borbeni avion veličine lovca ili jurišnika ne nosi više od 2-4 ubojna sredstva v-z na jednoj borbenoj misiji.Izuzetak mogu da budu samo Su 34 i F-15E.

A

nije ovo lose

Odgovori
Б

Од Кинеза завршити нове моторе за Орлове па и да се прича о озбиљној модернизацији..

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Banja Luka na: Predstavnici Ministarstvо odbrane i Vojske Srbije na bojevom gađanju sistemom PVO Mistral, VS dobija dve verzije sistema

@Stauffenberg Kakve informacije tačno imate o donaciji PVO sistema? Šta je trebalo da se nabavi, od čega se to odustalo i kada? Koliko je migova trebalo da dobijemo od Bjelorusije, pa se, eto, odustalo? Od kuda vama sve ovo?

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Beduin, Mahan je na crnoj listi niza zapadih država upravo radi toga koga prevozi i što se "podaci ne podudaraju". Čudim se da su u Beogradu dozvolili njihove letove i time nepotrebno provocirali zapad. Tako nešto si ne dozvoljavaju daleko veće i utjecajnije države. Tup se s rogatim ne može bosti. Puno premalo koristi za…

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Hvala Vama na pohvalama. Ovako velika ekspanzija je izuzetno riskantna, skupa i vrlo komlicirana za provedbu (operacije, marketing, sustav, slab LF u počeku, rizik...). Pitanje flote je glavni problem Air Serbie koji se odgađa već godinama (još u početku su rekli da će mijenjati 737-300 i ATR 72-200, no to se stalno prolongira). Više nema…

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Da, da, istina... u pravu ste. Hvala na ispravci. Sigurno ima toga još. Hvala na pohvalama.

13. Nov 2019.Pogledaj

Pavle na: [FOTO] Detaljne fotografije Orlova iz Muzeja vazduhoplovstva

Mile Ne trujte vise. Viper su licencno i italijani proizvodili za aeromaki. Razumete se bas u avionske motore a i sire, znate da i puloti znaju da je bas orao mrtav avion ukoliko ne leti jako nisko. Oni vam na stajanki pricali? Dokumentacija koja je pravljena u vti, alati i uvezene masine i eto milijardu…

13. Nov 2019.Pogledaj

Send this to a friend