BEG airport status
[SEAS 2018] Ministar Vulin: Moma postaje regionalni centar za remont Erbasovih helikoptera, radimo s Nemcima na integraciji našeg naoružanja na helikoptere H145M VZ Moma će biti ovlaščeni remontni centar za Gazele i sertifikovani proizvođač delova za helikopterski program Erbasa / Foto: Ministarstvo odbrane

[SEAS 2018] Ministar Vulin: Moma postaje regionalni centar za remont Erbasovih helikoptera, radimo s Nemcima na integraciji našeg naoružanja na helikoptere H145M

Nakon današnjeg otvaranja ovogodišnje regionalne vazduhoplovne konferencije #SEAS2018, visoka delegacija Ministarstva odbrane i Vojske Srbije na čijem čelu je bio ministar odbrane Aleksandar Vulin, susrela se s potpredsednikom kompanije Erbas za jugoistočnu Evropu i Izrael Cezarom Sančezom Lopezom. Sastanku s visokim predstavinikom Erbas grupe prisustvovali su, između ostalih i komandant RV i PVO general-major Ranko Živak i načelnik Uprave za odbrambene tehnologije general-major Bojan Zrnić.

Prilikom susreta je bilo reči o budućoj saradnji Srbije i Erbasa, o nabavci helikoptera i potencijalima naših remontnih kapaciteta. Ministar odbrane Aleksandar Vulin je posle sastanka izjavio da će naš Vazduhoplovni zavod „Moma Stanojlović“ biti regionalni centar za održavanje Erbasovih helikoptera.

– Veoma smo zadovoljni našom saradnjom i, kada je u pitanju nabavka helikoptera H145M, sve ide po planu i do kraja godine očekujemo dva helikoptera – jedan za Ministarstvo odbrane a drugi za Ministarstvo unutrašnjih poslova – rekao je ministar Vulin i dodao da je posebno značajno što se saradnja s renomiranom kompanijom diže na jedan viši nivo.

On je podsetio da je Ministarstvo odbrane naručilo šest helikoptera a tri Ministarstvo unutrašnjih poslova.

– Imaćemo četiri borbena helikoptera a dva će biti namenjena za traganje i spasavanje. Svi će biti opremljeni najmodernijom tehnikom, kupili smo izuzetan napadački sistem a biće opremljeni i delom našeg naoružanja. Upravo radimo i dogovaramo se s nemačkim tehničarima kako da se postave određeni tipovi našeg naoružanja, na primer mitraljeska gondola 12,7 i kako da se postave određeni bacači nevođenih raketa od 80 mm – rekao je ministar Vulin.

O tehnološkoj saradnji Srbije s Erbasom više je govorio v.d. pomoćnika ministra odbrane za materijalne resurse Nenad Miloradović koji je istakao koje koristi će od ovog posla imati naša država.

– Oni su jedna od dve najveće kompanije u avio industriji u svetu i tehnologije kojima raspolažu su na najvišem nivou a to je veoma velika stvar za Odbrambenu industriju Srbije i generalno srpske odbrambene tehnologije – da se uključe u spisak dobavljača i nosilaca takve vrste tehnologije, da možemo da radimo i isporučujemo delove i komponente i budemo deo tehnološke podrške tog sistema, rekao je Miloradović i dodao da se „paket“ ostvaruje intenzivno, i dok se proizvode helikopteri, vrše se odgovarajuće pripreme u Zavodu „Moma Stanojlović“.

Miloradvoć je rekao da investicije koje je Vlada Srbije izdvojila prošle godine – da se kapaciteti „Mome Stanojlovića“ podignu na odgovarajući nivo, idu u tom pravcu.

– To je nešto što što će biti velika stvar ne samo za „Momu Stanojlovića“ već za vazduhoplovnu industriju Srbije, jer će tehnologije koje se uspostavljaju imati veoma široku primenu, a nakon sertifikacija, Zavod će biti ovlašćeni centar za remont helikoptera Gazela,  a to je prilično velika flota koja leti širom sveta – rekao je v.d. pomoćnika ministra i dodao da je možda još značajnije to što će „Moma Stanojlović“ biti sertifikovan da proizvodi delove za Erbasov program, pre svega helikopterski.

Komentari

s

Mile Tranzicija
Prvo Mile,nis jedin koji bio na Kosovu i Metohiji.
Drugo sve ovo sto si nabrojo tacno jedan kroz jedan.U pravu si za decu, deca i trebaju da idu u vojsku koja mora da nadje nov nacin obuke,a ne da sede ban badava godinu dana od kojih set mesec ciste krug i nista pametno ne rade.Ne kazem da ne treba al ne toliko.
Nje bilo par meseci nego godinu i nesto dana sto se tice migova i hilhoptera za remon,znaci u pravu si.Vreme letenja ni ja nebi seo u ovakve letelice.
Za sve koji pitaju zasto istocni ne zapadni uredjaji(oruzije)treba da znaju da je Srbija pod sankcijama u vezi naoruzanja,a to moze da se ko hoce da razume ne nabavljanjem Belgiskih pusaka, ako su dobili to je nista.
Sest hilihoptera,deset aviona da nije smesno blo bi zalosno .
Ptanje mi 8/17/171… ili H145 za normalne pitanje na mestu,za momu daj sta das ako su sposobni da izvuku neku korist dobro,a ako ne opet dobro
Posenta moja je:
Ako neko nesto pa i to malo(nista kolicinski),nabavi ne treba pocenjivat.
Za stanje u vojsci nisu krivi politicari nego i oficiri,zbog jedne vile ili cina i niko ne odgovara.
Jednom je Lazanski(ma sta ko mislio o njemu),postavio pametno pitanje:
Sto se ne uzmu pare(kolicina koja je potrebno za koliko toliko opremanje vojske/policije)iz deveznih rezervi svi cute?
Odnos istocnih i zapadnih politicara prema ovim ovde je super kakav je imama prema njima sto je ne bitno.
Da li bi ti dao/prodao sistem S 300/400/500/600…1000 ovakvoj drzavi.

Odgovori
n

Mile Tranzicija
Ovde nije rec o patriotizmu ili ne.Ovde je rec da je neko nesto uradio manje ili vise uspeno.Ta firma se godinama unistavala i sad su svi strucnjaci za nju.
Koju si ti firmu osposobio,napravio.
Kada ce migovi da polete nije tvoja stvar kao ni moja.Ja sigurno necu da letim na njima kao ti.
Dok su tvoji politicki istomisljenici unistili vojsku i momu nisi komentarisao.
Drugo nemoj da vredjas ljude koji drugacije misli nije dobr za tebe,koji si ocigledno izvisio za pare iz budjeta pa neznas sta ces sa sobom.

Odgovori
M

Ja sa budzetom odavno nemam, hvala Bogu, nista, a uniformu RV I PVO sam skinuo davne 1995. po potpisivanju Dejtonskog sporazuma, na svoj zahtev. Pre toga sam se vratio u Vojsku SRJ iz vojske RS. Na kratko uniformu RV I PVO sam opet obukao 1999.godine na Kosovu I Metohiji, okolina gradova Pristina, Prizren I Djakovica (NATO agresija). Od tada slusam razne laike koji od 2.000-te kupuju MiG-ove, Gripene, S-300/400/500, Spejs Satl,na kraju. Jer vama deco jasno u kom stanju je RV i PVO Srbije? Jer vama jasno da moji bivsi klasici nemogu da skupe 30 sati godisnjeg naleta? Jer vama jasno da je sva vazduhoplovna tehnika I da su svi PVO sistemi dotrajali I stari, da se postavlja pitanje njihove upotrebljivosti?
Prica o „Momi“ traje bar 20 godina, dok on sve vise propada. Kako se pojavi nova politicka garnitura, prica o remontu helikoptera, aviona I koje cega jos se intenzivira.
Jer pre par meseci bila prica o regionalnom centru za remont Mi 8/17/171, sadasnji predsednik Vucic je licno lansirao tu pricu? Zasto se od toga odustalo u korist H145 I Erbasa?
Jer bilo reci da se Moma osposobi za remont dobijenih MiG-ova 29? Ako se remont uopste radi, ko ga radi, nasi ljudi ili Rusi?
Da sumiramo: Moma ce raditi remont svega, od bicikla do Spejs Satla, kako najavljuju politicari. Pa neka je sa srecom junaci, trebace vam.

h

“Je l’ (Je li)“ i “JER“ nisu isto? Ne znam da li nesto zakljucujes/konstatujes ili pitas?

M

U pravu si, Miroslavu ce biti bolje kad ode odavde. I meni ce biti bolje kad odem jer necu morati da citam vase komentare partijski botovi koji bi usput neznaju gde je nos a gde rep aviona.
Elem, u ovoj zemlji ostacete samo vi politicki krzljavci I moci cete do mile volje da gurate avione po pisti da „upale“.
P.S. Pitaj Tetku iz Kanade dokle se doslo sa remontom MiG-ova 29 iz Rusije I oce li uopste da polete do 2020-te godine.
„Moma“ bese onaj Vazduhoplovni zavod sto je remont 1 (jednog) Orla radio 2 ( dve) godine?

Odgovori
Z

Mile tranzicija
Ne razumem tvoje motive za ovoliku ogorcenost, defetizam a pogotovo sto ljude koji drugacije razmisljaju nazivas botovima i politickim krzljavcima?? Postoji niz tabloidnih foruma na kojima imas klijente za takvo izrazavanje a mislim da ovaj portal, bar za sad, nije dosao do tog nivoa komunikacije. Izmedju ostalog, to i jeste jedan od razloga zasto ga posecujem. Ok, u pravu si da strucnjaci odlaze za boljim uslovima. Zar ti ne bi? Italijani imaju avio industriju koja je SF za nas, jedni su nosilaca u evropskoj svemirskoj agenciji, muku muce jer im iste sto mlade sto one iskusne, bez obzira na svoj bazen strucnjaka, otimaju Kinezi. I opet ok, u pravu si, naobecavali su svasta i Momi, i pilotima, i raketasima u zadnjih 15, 20 godina. Ali nesto se dogadja pa makar i polovni migovi i helikopteri s pleksiglas kokpitom. 2, 3 godine unazad prakticno nista nije bilo. Prosili smo akumulatore od Rusa, nije bilo dobro, slazem se. Ali ovo ipak jeste pomak pa kako mali bio. Sve mora od necega poceti. Pozdrav.

h

Mile leci svoje frustracije na pogresnom mestu.

k

Miroslav
Miroslave napusti i ti bice svima bolje.

Odgovori
M

U pravu si, Miroslavu ce biti bolje kad ode odavde. I meni ce biti bolje kad odem jer necu morati da citam vase komentare partijski botovi koji bi usput neznaju gde je nos a gde rep aviona.
Elem, u ovoj zemlji ostacete samo vi politicki krzljavci I moci cete do mile volje da gurate avione po pisti da „upale“.
P.S. Pitaj Tetku iz Kanade dokle se doslo sa remontom MiG-ova 29 iz Rusije I oce li uopste da polete do 2020-te godine.
„Moma“ bese onaj Vazduhoplovni zavod sto je remont 1 (jednog) Orla radio 2 ( dve) godine?

B

@Mile

Oprostite ali u čemu je problem sa ovim člankom? Negodujete zbog čega? Smatrate da se laže i da „Moma“ neće dobiti licencu za remont „Gazela“? Ili smatrate da se to nebi ni trebalo desiti iz nekog razloga, da je zavod potrebno zatvoriti zbog toga i toga? Ozbiljno Vas pitam? Nisam shvatio šta predlažete? Šta biste Vi da se uradi?

Za MiG-ove vidim da hvatate neku paralelu sa Vulinom i remontom… Opet ne razumijem- ni Moma ni priča oko 29-ki nije krenula od Vulina, on je trenutno tu gdje jeste. Nebitan političar, kao i svi političari. Njegovo je samo da ne koči nešto- i dobro je. Dakle, obzirom da zaključujete da se sve u vezi ovoga sa Erbasom radi „naopako“- kako bi trebalo? Šta predlažete, recite, dok ste još tu, kasno je poslje kada počnete igrati fudbal u Kanadi.

S druge strane- slažem se sa Vama u jednome. Radnim uslovima za visokokvalitetan kadar koji su još uvjek daaalekoo od toga kakvi bi trebali da budu. Ipak, morate znati da je teško zadržati kvalitetnog vazduhoplovnog inžinjera ovdje i kada mu date platu 3000 Evra. Radi se o tome da je veoma lako dobiti višestruko bolje uslove u velikim svjetskim kompanijama ako ste veoma dobri u svom poslu. I hvala Bogu da je to tako. Treba raditi na tome da ti ljudi budu lavovski plaćeni za svoj rad i kod kuće, pa da imaju teži izbor šta izabrati. Mogućnosti su dosta ograničene da bismo se tako ponašali, i ovo jeste problem, i biće problem računa se narednih desetak godina.

Nasuprot tome, treba da znate da je u posljednjih pet godina zaposlena masa mladih inžinjera koji bi prije 15 godina mogli samo da vrte palcima i čekaju kada će „stara garnitura“ da ode sa „državne sise“ da bi nešto radili. Napokon neko traži ljude ovih profila zanimanja u njihovoj zemlji. Sada dobijaju priliku da rade na zanimljivim projektima koji su finansirani iznenađujuće dobro.

Normalno je da ljudi „ispeku zanat“ i odu da rade vani gdje zarađuju više, ali i je lijepo- kada ti država pruži priliku da radiš na razvoju nečega, pa to navedeš u CV. Neki od tih ljudi će ipak ostati u otadžbini iz brojnih razloga koji su njima bitni. Priznaćete daleko bolja varijanta nego da idete sa „svježom“ diplomom, bez riješenog stambenog pitanja, bez bilo kakve prakse.

Hoću da kažem, za kadar ste u pravu, teško je, ali čak i tu se odmaklo od tuge i čamotinje koja je doskora vladala. Ima stvari u Srbiji koje su gore danas nego prije pet godina, ali nebih rekao da se to odnosi na nešto čime se bavi ovaj portal. Postoje zanimljivi pomaci naprijed i lijepo je biti svjedok toga.

M

Kokane,

Jel ti stvarno verujes da se Srpsko naoruzanje montirati na Airbus Helokoptere? Jel ti stvarno verujes da ce se Airbus helikopteri cele regije remontovati u Momi?

Ako su odgovori na ova pitanja DA – onda ti zelim lepu voznju Srpskim Mercedesom!

V

Plan
-Zavod postaje dohodovna ustanova po principu sticanja
dobiti
-Urušavaju Zavod nameštenim lošim poslovima i
aferama
-Za kolaps Zavoda optužuju nesposobne oficire
-Zavod se privatizuje. Dobar plen za male pare

Odgovori
B

Dva će biti za traganje i spašavanje?
Pa od kada su ovakve zadaće namijenjene vojsci?Počelo je svaštarenje a to nikad ni u čemu nije dobro a najmanje u ovakvim stvarima.Tako da sada od najavljenih moćnih,savremenih,naj boljih u svetu 9 letjelica VS dobija 4 naoružana mitraljezima
i neviđenim raketama (koje još nisu u naoružanju!)Za mitraljez pa ajde i nekako ali ovo drugo se TREBA uzeti u punoj integraciji (da vidimo kako to drugi rade pa onda usavršavati svoje na osnovu toga)
Pa u pitanju su ČETIRI (4) letjelice!!!Kako bi bilo da ih je 20??!Kao da se neko trudi da od prave stvari na kraju ….bude ništa.Ako ne bude daljnih narudžbi od ovoga nema puno vajde …
Koja će biti njihova uloga u jedinici u ovom broju i ovako naoružani??

Odgovori
Т

Баш тако треба обjединити моторе и авионику на свим ваздухопловима „наша “ комуникациjа и линков, погледаjте Израел, што се тиче броja
http://www.rotorspot.nl/historic/yu.php преброjте сами

K

Sretno. Pratiti ću ovu tematiku. Jako sam sumnjičav oko regionalnog centra.

Odgovori
M

Pored Srpskog mercedesa I SISU kamiona sad cemo da remontujemo helikoptere I opremamo ih nasim naoruzanjem I delovima. Dobro man ide I proizvodnja aviona I naoruzanja sa Arapima…
I posle se neko cudi zasto ovu zemlju napustaju mladi obrazovani ljudi.

Odgovori
R

Zašto kada se pregovara sa ovakvim nikad ne ucestvuje neko od vazduhoplovnih inženjera?

Odgovori
E

Zrnic je inzenjer i bio profesor na VTA u Zarkovu, dok je tamo bila akademija, nije mi predavao ali jeste drugim smerovima.

D

Progovaraju, ali oni nisu zabavni auditorijumu za slikanje ;)

Pa eno covek sedi za stolom i pise…

M

Jos jedan politicki spin, Tetke iz Kanade.
Bas bih voleo da vidim borbenu upotrebu helikoptera H145. Morao bi sa svojom pleksiglas kabinom da leti van svih dometa mitraljeza 12,7mm, pa topova 20,30,40mm I van dometa svih lakih prenosnih vazduh-vazduh sistema. Valjda ce Maljutke (?) koje modernizujemo vec 10 godina da lansira sa daljine vece od 5km od cilja.
Ono, H145 je lep za parade, slikanje, mizda dobar u kontroli granice, patroliranju ali za ratna dejstva, sumnjam. Nesto nam se ni Gazele nisu naletele u ratnim dejstvima 90-tih.

М

Зато што могу нешто паметно да питају.

M

…a тек пилоте хеликоптера да су питали!?

D

Pohvale za napredak u Rv.
H145 M je kvantni skok u tehnoloskom smislu za vojsku Srbije.

Odgovori
Z

Ovde stvari idu u pravom smeru, iznenadjujuce dobrom. Iskreno, ja sam mislio da ce zavrsiti dostavom narucenih helikoptera a da su price o davanju ovakvog statusa Momi puko prazno klepetanje. Ekonomski a tehnoloski pogotovo plus za Srbiju i njenu vojsku ova prica s ovim zavodom. Plus ako su u program o stavljanju domaceg naoruzanja uz ono koje je vec u paketu ukljuceni i nemacki inzenjeri ocito da price o stavljanju domaceg naoruzanja, modernizovanoj maljutki a posebno sistemu Pauk na 145icama takodje nisu bile bez povoda. Stvarno dobre vesti. Jedino bolje da se mozda „podeblja“ nekako citava prica sa jos nekim brojem letelica i puna kapa.

Odgovori
M

Imate li predstavu dragi moji koliko vazduhoplovnih inzinjera raznih specijalnosti je otislo iz „Mome“? Magistara, doktora nauka, strucnjaka? Eno ih, svake subote igraju fudbal u Bombardijeru, Kanada, a ima ih toliko da im uopste ne fale igraci za dva tima po 11 igraca sa sve rezervama na klupi.
Prvo je bila prica da ce „Moma“ da bude regionalni centar za remont Mi 8/17/171 helikoptera?
Sada se prica siri na Erbas helikopter H145.
Za par dana od Tetke iz Kanade ocekujem da cujem da ce „Moma“ da radi remont aviona iz porodice MiG I Suhoj, a pregovara se I o uspostavljanju regionalnog remontnog centra za Americki F 35.
Dajte ljudi smislite sta hocete da remontujete, zbunjujete ovaj lakoverni narod, uveseljavate botove.

V

Zapad da ovim pokušava Srbiju vezati više na sebe i tako da se omoguci priblizavanje Srbije Natu u sledecih 10 g.. lagano i neopazno

H

Svaka cast ljudi odlican posao za Srbiju, ako neko moze da odgovori koliko VS ima helikoptera Gazela na raspolaganju.

Odgovori
Ž

У инвентару је нешто преко 40 али је последњих година било активно 17-18.

M

Živojine, ne znam koliko ih je aktivno, ali mislim da ih je u inventaru 61 primerak.

B

HO-45 -7
Hi-42 Hera -4
HN-42M GAMA -21
HN-45M GAMA -9
Ukupno 41

H

Hvala na odgovoru.

М

@Хари Халер.
`99-е су биле две ојачане ескадриле ХН-45М спремне да полете где треба. Х42 и Х45 не рачунам као ни ЦГ и РС, а о стању и да не причамо.
Замисли дође ГИНО на једно место. 60 Газела разних врста на стајанци, што наоружано, што општа и све кресну из цуга.

Z

Nije, o broju Gazela moglo se cuti i na jucerasnjem panelu o vojnim helikopterima, gde su nasi zvanicnici rekli da VS posesuje oko 40 Gazela. U proteklih nekoliko godina bilo je informacija o 43-45 Gazela sto se moze proverii po fotografijama.

M

… „mitraljeska gondola“…“bacači nevođenih raketa“…!? а могли су неки прикладнији називи да се нађу али боже мој, вероватно је аутор био под утиском јер се радило о историјском догађају који није виђен у новијој историји…набавци гланц нових летелица!!!

Odgovori
P

Odlična vest!

Odgovori
m

u koju ću da poverijuem tek onda kada je izjavi neko iz Airbusa

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

poručnik DATA USS Enteprise na: Lokid Martin isporučio 300-ti F-35

mali jubilej, program je u problemu, jer se menja kompletan sistem razmišljanja u vojskama, čemu ovakav avion, kada je moguće razviti HALE UCAV sisteme stelt karakteristika sa mlaznim motorom , umesto aviona imate udarnu grupu UCAV sistema, po-vezanih veštačkom inteligencijom, koji lete na visi-nama iznad visina dejstva PVO........... vreme je za borbene dronove, a ne…

17. Jun 2018.Pogledaj

Sandam na: Lokid Martin isporučio 300-ti F-35

Za inženjera, sve dok proizvodnja traje posao na razvoju nije završen. Uvijek ima nešto što bi se trebalo dotjerati, ispaviti, prepraviti... To što su Ameri skloni da objave "listu šta bi trebalo popraviti" ne znači odmah da je jedan projekat katastrofa. U tome je snaga njihovog inženjerstva. Timski rad ne trpi prekomjernu tajnovitost jer svako…

17. Jun 2018.Pogledaj

D Czar na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Beograd privlači egzotične linije, ali ne i glavne prijevoznike Europe

Ne znam ako je plan za EU-light moguc, mozda za buduce clanice EU, Srbija, Bosna, Makedonija, Kosovo, Albania, Crna Gora itd... EU nece useti nove clanice prije 2028, tako da je sve moguce to toga. Sto se tice Air Serbije, nisam siguran kako ce ona prezivjeti sad kad Vinci Grupa uzem controlu nad aerodrom Beograd.…

16. Jun 2018.Pogledaj

Perica na: Lokid Martin isporučio 300-ti F-35

Ma ko je morao i kupuje npr. Norveska..svi ostali tehnoloski partneri projekta koji su se nadali da ce biti bitni kooperanti u proizvodnji. Za sada tu se samo Izrael dobro okoristio a ostalima mrvice sa stola. Na kraju krajeva ne mogu da se otmem utisku da su planeri imali na umu da ce protivnici ‘zapadnih…

15. Jun 2018.Pogledaj

Perica na: Lokid Martin isporučio 300-ti F-35

Pa avion je jos uvijek nedovrsen...pa valjda je osnovna stvar da mu rade svi oruzni sistemi...kako se nabodinu tekstu posle skoro 20 godina razvoja njemu ne radi top...Mornarica jos planira da se oslanja na super hornet..a f35c ako bude... Puno softvera, dosta procesora, ‘puno lampica’ pa to dobro radi samo u ‘video igrici’...sto je sistem…

15. Jun 2018.Pogledaj

Send this to a friend