[IDEX 2025] Tango Six na najvećem sajmu naoružanja i vojne opreme na planeti: Srbija i zemlje regiona izlažu, Rusiji dozvoljeno da se vrati pod reflektore

17. feb 2025

Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

14. feb 2025

Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

6. feb 2025

Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

5. feb 2025

Još jedan korisnik nove generacije Albatrosa: Češkom centru za obuku isporučeni prvi avioni L-39NG “Skyfox“

4. feb 2025

Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

31. jan 2025

Erbas Helikopteri odustali od HEMS tendera u Sloveniji, na globalnom tržištu blizu 500 novih porudžbina

30. jan 2025

Predsednik Srbije otkrio da Ministarstvo unutrašnjih poslova poseduje anti-dron sistem ruske proizvodnje Repelent Patrol

29. jan 2025

Severna Makedonija dobija američku donaciju besposadnih sistema Raven i Puma

29. jan 2025

Hrvatska i Srbija ove godine dobijaju nove besposadne letelice klase MALE: Srpska flota za sada raznovrsnija i brojnija

28. jan 2025

Makedonija planira otvaranje novog centra za obuku pilota, pet godina nakon zatvaranja modernog centra za obuku kojim je upravljao Elbit

27. jan 2025

[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

23. jan 2025

[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024
[REPORTAŽA] Otvoreni dan 98. vazduhoplovne brigade: Tigrovi u Orlovima
Dobro došli u stanište Tigrova. Prvi ovogodišni vojni letački program za širu javnost / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

[REPORTAŽA] Otvoreni dan 98. vazduhoplovne brigade: Tigrovi u Orlovima

U organizaciji 98. vazduhoplovne brigade RV i PVO Vojske Srbije, na vojnom delu niškog aerodroma koji od nedavno nosi ime “Narednik-pilot Mihajlo Petrović“, u subotu 6. oktobra održan je Otvoreni dan. Bio je to prvi zvaničan događaj ove godine na kome je šira javnost mogla da posmatra letenje vojnih aviona i helikoptera.

Iako je na društvenim mrežama i forumima najavljivan bogat letački program i raznovrsnija statička izložba uz goste iz 204. vazduhoplovne brigade (vbr) to se ipak nije dogodilo. Nezvanično, na nebu iznad Niša trebali su da lete ili da imaju prelet lovci MiG-29 a na statici da budu izloženi avioni N-62T (Super Galeb tegljač meta) i školski avion Lasta V-54.

Tango Six je u subotu bio u Nišu, pogledajte za početak našu video reportažu:

Solidna posećenost ali nije bilo gužve / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Izložba vazduhoplova na zemlji bila je ipak relativno sadržajna a u gotovo svaki vazduhoplov se moglo ući što je svakako najzanimljvije bilo najmlađima. Na stajanci aerodroma mogli su se videti školski avion Utva-75, jurišnik J-22 “Orao“ iz 241. lovačko-bombarderske avijacijske eskadrile (lbae), laki transporter An-2TD, laki višenamenski helikopteri Gazela (po jedna HO-42 nastala doradom HN-42M i jedna HN-45M GAMA) i srednji transportni helikopter Mi-8T iz 119. mešovite helikopterske eskadrile “Zmajevi“.

Među nabrojanim vazduhoplovima igrom slučaja bilo je ipak i jedan iz 204. vazduhoplovne brigade, školski avion V-53 koji pripada 252. školsko-trenažnoj avijacijskoj eskadrili “Kurjaci sa Ušča“ je kako smo saznali, na ispomoći “orlovskoj“ 241. eskadrili u Lađevcima.

Na kraju ipak po neki gost iz 204. / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six
Laki transporter An-2TD sada se nalazi u sastavu 119. mešovite helikopterske eskadrile / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Od drugih jedinica Vojske Srbije bio je prisutan 230. samohodni raketni divizion koji je izložio transportno-utovarno vozilo raketa, raketnog sistema PVO 2K12 “Kub“. Društvo vojnim mašinama pravio je i jedan civilni avion, bio je to PA-34-200T “Seneca II“ firme GAS Aviation.

Polovina operativnih Orlova na stajanci u Nišu / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Stajanci su se kasnije pridružila i tri Orla koja su letela, dva dvoseda NJ-22 koja su učestvovala u zvaničnom letačkom programu i jedan J-22 koji je oko 9 časova poleteo radi, najverovatnije izviđanja vremena. Zanimljivo, nakon završetka ovog događaja, Niš je nadletela formacija sva 4 Orla koja su se mogla videti na aerodromu, oni su zatim prilikom odlaska na Lađevce u brišućem letu nadleteli našu najužniju vazduhoplovnu bazu.

Iz 119. mhe samo Mi-8T iz koga su iskočili padobranci / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Iskakanjem padobranaca iz helikoptera zvanično je započeo Otvoreni dan. Jedan od pripadnika 63. padobranskog bataljona nosio je državnu zastavu. / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Letački program jeste bio dinamičan i uzbudljiv ali veoma skroman što se tiče brojnosti vazduhoplova. Iz matične eskadrile “Zmajevi“ videli smo samo transportni helikopter Mi-8T iz kojeg je iskočilo nekoliko padobranaca 63. padobranskog bataljona, Specijalne brigade koji su nosili zastave Republike Srbije, Vojske Srbije, zastavu sa grbom grada Niša i oznakom svoje jedinice. Time je zvanično i započeta ova manifestacija što je već odavno postala tradicija.

Dinamičan i dobro uvežban nastup posada dva laka borbena helikoptera HN-42M GAMA / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six
Priprema za raketiranje ciljeva na zemlji / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Prilaz „cilju“ / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Prvi koji su poleteli da pokažu šta znaju bili su pripadnici 714. protivoklopne helikopterske eskadrile “Senke“ sa Lađevaca koji su prikazali solidan letački program na dva laka borbena helikoptera HN-42M GAMA. Od iskusnih i dobro obučenih posada ove eskadrile, videli smo ono na šta smo već navikli, sinhonizovano letenje, odličnu uigranost u manevrima, uvođenje i izlaženje iz napada, letenje na veoma maloj visini.

Najatraktivnije u nastupu Orlova, simuliranje napada na ciljeve na zemlji uz ispaljivanje IC mamaca / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six
Stara boljka Orla, kućište desne noge stajnog trapa nije zatvoreno / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six
Tigrovi poslednjih meseci ne štede svoje Orlove / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six
Detalji za maketare / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Glavne zvezde su, što je bilo i očekivano, bili piloti jurišnih aviona Orao. U prethodnih godinu-dve primetan je napredak u našoj lovačko-bombarderskoj avijaciji, kako što se tiče broja dostupnih Orlova, tako i što se tiče obučenosti, trenaže i naleta posada.

Ko je rekao efektna kamuflaža? / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six
Sletanje u paru dvoseda NJ-22 uz upotrebu kočionog padobrana / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Taksiranje / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Upečatljiva šema, diskretni Tigar na trupu / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Dovoljno dvoseda znači bolju trenažu. Upravo toga smo svedoci poslednjih par meseci / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Ovaj boljitak itekako se primetio i u Nišu, letela su dva dvoseda NJ-22 čiji su piloti zaista ostavili odličan utisak. Poletanje i sletanje u paru, energični zaokreti, letenje u paru gde su avioni vrlo blizu jedan drugom i nekoliko načina napada na ciljeve na zemlji, uz atraktivno ispaljivanje IC mamaca samo su deo onoga što je pokazano.

Kancelarija jurišnog pilota / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Otvorenom danu prisustvovao je i novi komandant RV i PVO, general-major Duško Žarković / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Senke poziraju / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six
Red za ulazak u najstariji vazduhoplov u inventaru naše vojne avijacije / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

I pored toga što je bilo nedostataka i što je ovogodišnji Otvoreni dan bio, kako smo već opisali, slabiji od nekih prethodnih, moramo reći da se domaćin potrudio oko organizacije ovog događaja čiji je jedan od ciljeva i popularizacija vojnog vazduhoplovstva.

Budući pilot RV i PVO? Moguće… / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Da li će kući proučavati fotografiju instrument table helikoptera Mi-8T? / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Među mnogobrojnom decom koja su skoro bez ikakvih ograničenja mogla da ulaze u avione i helikoptere i slikaju se u i pored njih, sasvim sigurno je bilo onih koji su poželeli da budu vazduhoplovci a moguće je da će neki od njih jednog dana biti u stroju RV i PVO.

Oštro oko našeg fotografa zabeležilo je i jednu pogibiju na događaju. Mačke su glavne na ovom aerodromu / Foto: Dragan Trifunović

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pi

Avion An-2 TD ne pripada 204. VBR i nalazi se u formaciji 119.mhe koja bazira u nisu

Odgovori
Ž

Хвала на исправци.

Mi

Poštovani Živojine, možete li da nam napišete za koliko je to porastao broj Orlova i koliko su im povećani časovi naleta? To mi je zanimljiva informacija. Bar otprilike, ako možete.

Pozdrav

Odgovori
Zi

Trenutno ih ima 8, planirano 14. Njihovo odrzavanje je sada po stanju a plan je da zivotni vek bude 40 godina, cak mozda i vise spominjalo se cak 48.

ra

Онај коментар је везан за твоје питање

Mi

@Zivojin

Mislio sam na časove naleta posade, nismo se razumeli. U tekstu ste napisali da je primetan napredak što se tiče obučenosti, trenaže i naleta posada, pa me zanimalo konkretno ako znate koliko su imali časova naleta pre a koliko imaju sada? Svako dobro!

Br

U poredjenju sa kojim stanjem? Molim vas napravite presek u odnosu na prosli period od pre godinu dve. Koliko su vulinove tvrdnje o boljem stanju flote tacno?

Zi

O broju sati naleta ne postoji informacije. Ali se zna da se vise leti, sa vise aviona. Znamo da je komandant brigade do avgusta imao oko 100 sati naleta ove godine.

Al

@Brad
Ako se dobro sećam, pre nekoliko godina prosečno je operativno bilo oko 4-5(uglavnom dvosedi) zajedno sa G4 koji je bio na ispomoći iz 252. Nalet je bio loš, jel nije bilo na čemu da se leti. U predhodne dve godine stanje se poboljšalo. Mogu se često videti kako u formacijama lete iznad gradova, uvrebavaju nisko letenje, formacije itd. Tačni nalet verovatno nikad nećemo znati, ali po mojoj slobodnoj proceni rekao bih da je trenutni nalet(od januara do oktobra) negde od 60 do 90 h. Po istoj toj slobodnoj proceni, ranije godišnji nalet verovatno nije prelazio 50h. Opet možda grešim, ovu procenu baziram na informacijama sa raznih foruma.

Ba

@Aleksa Radojičić

Znači ide se polako ka granici od 100 sati za pilota godišnje? Bravo. Kada bi uspjeli da to postignu- to bi zaista bio značajan rezultat. I sada se vidi prilična razlika. Samo naprijed.

mi

koliko je G4 u sastavu?

Ne

Sve zavisi od ukupnog broja casova naleta tokom godine i broja pilota.Letenje 90tih i zadnjih 15tak godina je neuporedivo a sada kao sto znamo nalet tih godina se kretao u nekom proseku od 50tak sati(opadao je gledajuci od pocetka ka kraju te decenije).Tada jeste bilo vise pilota ali i aviona tako da je odnos slican sto znaci ako se sada dostigne prosecan nalet od 40-50 sati to ce biti odlicno.Naravno uvek ce biti pilota sa vecim naletom od tog proseka,uglavnom nastavnika letenja ali ce i mladji piloti shodno tome imati manji nalet od prosecnog

Pe

Odlicna reportaza! :)
Samo nastavite tako.

Odgovori
De

Vrhunske fotografije – svaka čast, majstori fotoreporteri!
Srpskim pilotima in ljubiteljima vazduhoplovstva želim što više ovakvih trenutaka.
Da mi Niš nije toliko daleko (738km), svakako bih došao.
Pozdrav iz Slovenske Bistrice!

Dejan

Odgovori
ra

Па можда за овог са овом карактеристичном шаром за аеро митинге видим да су му вратили носаче под крилима јер их раније није имао .

Odgovori
Me

Pocelo je da se ozbiljno leti u VS,konacno! Zna li se, informacija o dolasku Mig 29 iz Belorusije?

Odgovori
Ž

Следеће године.

Go

Najkasnije dve :)

Šalu na stranu, to je dobra vest ako je konačno potvrđeno. Da li je zaista to dogovoreno ili je još samo u planu?

Ž

Договорено је.

om

Lijepo, susjedi,prekrasne fotografije. Dobri su ti Orlići.

Odgovori
Mr

Mačka je pokazala ko je tu “Tigar“ i izdominirala…fotka je vrh! :)

Odgovori

Odlicne fotografije prelepih orlova! Mogu li se slike skidati sa sajta? Voleo bih da unapredim postojeci album :)

Sve najbolje
Marko Rasic

Odgovori
Ro

Blago receno-sjajno! :) Uzdravlje, u miru i sa vise letelica svih profila i namena sledece godine. Fotografije su vrhunske.

Odgovori
Al

Ide to na bolje!

Odgovori
A

Насловна слика лети на десктоп одма. A kолико видим по задњој слици био и Томкет :)

Odgovori
ID

Odlične slike.

Odgovori
op

Zna li neko koji su to izbacivači mamaca na Orlu? Izgledaju mi kao sa MiG-29SMT koje oni nose ispod vertikalaca?

Odgovori
Ž

То су стандардни домаћи контејнери POYR-D i POYR-L.

Go

Ponosan sam na našeg orla !! Prelep avion, služi svrsi, nadam se jos mnogo godina !! Pozdrav Nišlijama, a još veći mojim Ladjevčanima, vikendi kada se leti su posebno uživanje za mene !!

Odgovori
Ma

Evo jednog fantastičnog teksta o 238. LBA koja je bazirala na aerodromu Mahovljani (Aleksandrovac) kod Banjaluke i njihovom ratnom putu. Iz istog teksa se može uveriti kako su Orlovi bili jako korisni i vrlo upotrebljivi tokom rata 90-tih.
http://udruzenjepvlps.org/od-crnih-pantera-do-risova-sa-vrbasa/

Odgovori
Ma

@ Živojine- Evo jednog fantastičnog teksta o 238. LBA koja je bazirala na aerodromu Mahovljani (Aleksandrovac) kod Banjaluke i njihovom ratnom putu. Iz istog teksa se može uveriti kako su Orlovi bili jako korisni i vrlo upotrebljivi tokom rata 90-tih.
http://udruzenjepvlps.org/od-crnih-pantera-do-risova-sa-vrbasa/

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor