U organizaciji 98. vazduhoplovne brigade RV i PVO Vojske Srbije, na vojnom delu niškog aerodroma koji od nedavno nosi ime “Narednik-pilot Mihajlo Petrović“, u subotu 6. oktobra održan je Otvoreni dan. Bio je to prvi zvaničan događaj ove godine na kome je šira javnost mogla da posmatra letenje vojnih aviona i helikoptera.
Iako je na društvenim mrežama i forumima najavljivan bogat letački program i raznovrsnija statička izložba uz goste iz 204. vazduhoplovne brigade (vbr) to se ipak nije dogodilo. Nezvanično, na nebu iznad Niša trebali su da lete ili da imaju prelet lovci MiG-29 a na statici da budu izloženi avioni N-62T (Super Galeb tegljač meta) i školski avion Lasta V-54.
Tango Six je u subotu bio u Nišu, pogledajte za početak našu video reportažu:

Izložba vazduhoplova na zemlji bila je ipak relativno sadržajna a u gotovo svaki vazduhoplov se moglo ući što je svakako najzanimljvije bilo najmlađima. Na stajanci aerodroma mogli su se videti školski avion Utva-75, jurišnik J-22 “Orao“ iz 241. lovačko-bombarderske avijacijske eskadrile (lbae), laki transporter An-2TD, laki višenamenski helikopteri Gazela (po jedna HO-42 nastala doradom HN-42M i jedna HN-45M GAMA) i srednji transportni helikopter Mi-8T iz 119. mešovite helikopterske eskadrile “Zmajevi“.
Među nabrojanim vazduhoplovima igrom slučaja bilo je ipak i jedan iz 204. vazduhoplovne brigade, školski avion V-53 koji pripada 252. školsko-trenažnoj avijacijskoj eskadrili “Kurjaci sa Ušča“ je kako smo saznali, na ispomoći “orlovskoj“ 241. eskadrili u Lađevcima.


Od drugih jedinica Vojske Srbije bio je prisutan 230. samohodni raketni divizion koji je izložio transportno-utovarno vozilo raketa, raketnog sistema PVO 2K12 “Kub“. Društvo vojnim mašinama pravio je i jedan civilni avion, bio je to PA-34-200T “Seneca II“ firme GAS Aviation.

Stajanci su se kasnije pridružila i tri Orla koja su letela, dva dvoseda NJ-22 koja su učestvovala u zvaničnom letačkom programu i jedan J-22 koji je oko 9 časova poleteo radi, najverovatnije izviđanja vremena. Zanimljivo, nakon završetka ovog događaja, Niš je nadletela formacija sva 4 Orla koja su se mogla videti na aerodromu, oni su zatim prilikom odlaska na Lađevce u brišućem letu nadleteli našu najužniju vazduhoplovnu bazu.


Letački program jeste bio dinamičan i uzbudljiv ali veoma skroman što se tiče brojnosti vazduhoplova. Iz matične eskadrile “Zmajevi“ videli smo samo transportni helikopter Mi-8T iz kojeg je iskočilo nekoliko padobranaca 63. padobranskog bataljona, Specijalne brigade koji su nosili zastave Republike Srbije, Vojske Srbije, zastavu sa grbom grada Niša i oznakom svoje jedinice. Time je zvanično i započeta ova manifestacija što je već odavno postala tradicija.



Prvi koji su poleteli da pokažu šta znaju bili su pripadnici 714. protivoklopne helikopterske eskadrile “Senke“ sa Lađevaca koji su prikazali solidan letački program na dva laka borbena helikoptera HN-42M GAMA. Od iskusnih i dobro obučenih posada ove eskadrile, videli smo ono na šta smo već navikli, sinhonizovano letenje, odličnu uigranost u manevrima, uvođenje i izlaženje iz napada, letenje na veoma maloj visini.




Glavne zvezde su, što je bilo i očekivano, bili piloti jurišnih aviona Orao. U prethodnih godinu-dve primetan je napredak u našoj lovačko-bombarderskoj avijaciji, kako što se tiče broja dostupnih Orlova, tako i što se tiče obučenosti, trenaže i naleta posada.





Ovaj boljitak itekako se primetio i u Nišu, letela su dva dvoseda NJ-22 čiji su piloti zaista ostavili odličan utisak. Poletanje i sletanje u paru, energični zaokreti, letenje u paru gde su avioni vrlo blizu jedan drugom i nekoliko načina napada na ciljeve na zemlji, uz atraktivno ispaljivanje IC mamaca samo su deo onoga što je pokazano.




I pored toga što je bilo nedostataka i što je ovogodišnji Otvoreni dan bio, kako smo već opisali, slabiji od nekih prethodnih, moramo reći da se domaćin potrudio oko organizacije ovog događaja čiji je jedan od ciljeva i popularizacija vojnog vazduhoplovstva.


Među mnogobrojnom decom koja su skoro bez ikakvih ograničenja mogla da ulaze u avione i helikoptere i slikaju se u i pored njih, sasvim sigurno je bilo onih koji su poželeli da budu vazduhoplovci a moguće je da će neki od njih jednog dana biti u stroju RV i PVO.

Pink
Avion An-2 TD ne pripada 204. VBR i nalazi se u formaciji 119.mhe koja bazira u nisu
Živojin Banković
Хвала на исправци.
Miroslav
Poštovani Živojine, možete li da nam napišete za koliko je to porastao broj Orlova i koliko su im povećani časovi naleta? To mi je zanimljiva informacija. Bar otprilike, ako možete.
Pozdrav
Zivojin
Trenutno ih ima 8, planirano 14. Njihovo odrzavanje je sada po stanju a plan je da zivotni vek bude 40 godina, cak mozda i vise spominjalo se cak 48.
radovanovic
Онај коментар је везан за твоје питање
Miroslav
@Zivojin
Mislio sam na časove naleta posade, nismo se razumeli. U tekstu ste napisali da je primetan napredak što se tiče obučenosti, trenaže i naleta posada, pa me zanimalo konkretno ako znate koliko su imali časova naleta pre a koliko imaju sada? Svako dobro!
Brad
U poredjenju sa kojim stanjem? Molim vas napravite presek u odnosu na prosli period od pre godinu dve. Koliko su vulinove tvrdnje o boljem stanju flote tacno?
Zivojin
O broju sati naleta ne postoji informacije. Ali se zna da se vise leti, sa vise aviona. Znamo da je komandant brigade do avgusta imao oko 100 sati naleta ove godine.
Aleksa Radojičić
@Brad
Ako se dobro sećam, pre nekoliko godina prosečno je operativno bilo oko 4-5(uglavnom dvosedi) zajedno sa G4 koji je bio na ispomoći iz 252. Nalet je bio loš, jel nije bilo na čemu da se leti. U predhodne dve godine stanje se poboljšalo. Mogu se često videti kako u formacijama lete iznad gradova, uvrebavaju nisko letenje, formacije itd. Tačni nalet verovatno nikad nećemo znati, ali po mojoj slobodnoj proceni rekao bih da je trenutni nalet(od januara do oktobra) negde od 60 do 90 h. Po istoj toj slobodnoj proceni, ranije godišnji nalet verovatno nije prelazio 50h. Opet možda grešim, ovu procenu baziram na informacijama sa raznih foruma.
Banja Luka
@Aleksa Radojičić
Znači ide se polako ka granici od 100 sati za pilota godišnje? Bravo. Kada bi uspjeli da to postignu- to bi zaista bio značajan rezultat. I sada se vidi prilična razlika. Samo naprijed.
misa
koliko je G4 u sastavu?
Nebojsa
Sve zavisi od ukupnog broja casova naleta tokom godine i broja pilota.Letenje 90tih i zadnjih 15tak godina je neuporedivo a sada kao sto znamo nalet tih godina se kretao u nekom proseku od 50tak sati(opadao je gledajuci od pocetka ka kraju te decenije).Tada jeste bilo vise pilota ali i aviona tako da je odnos slican sto znaci ako se sada dostigne prosecan nalet od 40-50 sati to ce biti odlicno.Naravno uvek ce biti pilota sa vecim naletom od tog proseka,uglavnom nastavnika letenja ali ce i mladji piloti shodno tome imati manji nalet od prosecnog
Perica
Odlicna reportaza! :)
Samo nastavite tako.
Dejan K.
Vrhunske fotografije – svaka čast, majstori fotoreporteri!
Srpskim pilotima in ljubiteljima vazduhoplovstva želim što više ovakvih trenutaka.
Da mi Niš nije toliko daleko (738km), svakako bih došao.
Pozdrav iz Slovenske Bistrice!
Dejan
radovanovic
Па можда за овог са овом карактеристичном шаром за аеро митинге видим да су му вратили носаче под крилима јер их раније није имао .
Medo
Pocelo je da se ozbiljno leti u VS,konacno! Zna li se, informacija o dolasku Mig 29 iz Belorusije?
Živojin Banković
Следеће године.
Golub
Najkasnije dve :)
Šalu na stranu, to je dobra vest ako je konačno potvrđeno. Da li je zaista to dogovoreno ili je još samo u planu?
Živojin Banković
Договорено је.
omniameamecumporto
Lijepo, susjedi,prekrasne fotografije. Dobri su ti Orlići.
MrX
Mačka je pokazala ko je tu “Tigar“ i izdominirala…fotka je vrh! :)
Marko R
Odlicne fotografije prelepih orlova! Mogu li se slike skidati sa sajta? Voleo bih da unapredim postojeci album :)
Sve najbolje
Marko Rasic
Rondela Srbije vo vjeki vjekov
Blago receno-sjajno! :) Uzdravlje, u miru i sa vise letelica svih profila i namena sledece godine. Fotografije su vrhunske.
Aleks
Ide to na bolje!
Aпок
Насловна слика лети на десктоп одма. A kолико видим по задњој слици био и Томкет :)
ID
Odlične slike.
opet ja
Zna li neko koji su to izbacivači mamaca na Orlu? Izgledaju mi kao sa MiG-29SMT koje oni nose ispod vertikalaca?
Živojin Banković
То су стандардни домаћи контејнери POYR-D i POYR-L.
Gosto
Ponosan sam na našeg orla !! Prelep avion, služi svrsi, nadam se jos mnogo godina !! Pozdrav Nišlijama, a još veći mojim Ladjevčanima, vikendi kada se leti su posebno uživanje za mene !!
Markus 1463
Evo jednog fantastičnog teksta o 238. LBA koja je bazirala na aerodromu Mahovljani (Aleksandrovac) kod Banjaluke i njihovom ratnom putu. Iz istog teksa se može uveriti kako su Orlovi bili jako korisni i vrlo upotrebljivi tokom rata 90-tih.
http://udruzenjepvlps.org/od-crnih-pantera-do-risova-sa-vrbasa/
Markus 1463
@ Živojine- Evo jednog fantastičnog teksta o 238. LBA koja je bazirala na aerodromu Mahovljani (Aleksandrovac) kod Banjaluke i njihovom ratnom putu. Iz istog teksa se može uveriti kako su Orlovi bili jako korisni i vrlo upotrebljivi tokom rata 90-tih.
http://udruzenjepvlps.org/od-crnih-pantera-do-risova-sa-vrbasa/