BEG airport status
LYBE 1319:30 Z VRB°02KT CAVOK 10/05 Q1026 NOSIG=
Američki F-16 biće novi višenamenski borbeni avion RV Slovačke Slovačka će nabavkom varijante Blok 70 ili 72 imati najmodernije F-16 u Evropi i biće druga država u svetu koja je nabavila najsavremeniju verziju ovog aviona.

Američki F-16 biće novi višenamenski borbeni avion RV Slovačke

Ministarstvo odbrane Slovačke objavilo je juče da su Savet za bezbednost i vlada te zemlje doneli zvaničnu odluku da se od Sjedinjenih Američkih Država nabavi 14 višenamenskih borbenih aviona F-16 u varijanti Block 70 (ili 72). U konkurenciji za zamenu sovjetskih lovaca MiG-29 bila su samo dva kandidata, američki F-16 i švedski Gripen koji je dugo vremena smatran za favorita.

Ipak slovački ministar odbrane Peter Gajdoš izjavio je juče da je na osnovu detaljnih analiza osobina i korišćenja oba tipa aviona do 2040. godine, izabrano najbolje rešenje, i da su to najsavremeniji avioni koji, što se tiče cene, kvaliteta i mogućnosti, nemaju konkurenciju.

Kako se navodi u saopštenju ministarstva, američka ponuda je bila povoljnija po svim parametrima a jedan od glavnih razloga ovakvog odabira je to i što je ugovor sa američkom vladom spreman za potpisivanje dok bi se sa švedskom stranom morali voditi dalji pregovori ali tek nakon što vlada donese odluku o nabavci.

Takođe u slovačkom Ministarstvu odbrane se tvrdi da je kojim slučajem izabran Gripen, da bi se deo potrebne opreme morao nabaviti od treće strane što bi uticalo na to da dođe do odlaganja isporuke aviona iako je SAAB naveo znatno kraće vreme za isporuku prvog i poslednjeg primerka nego što je to slučaj kod Lokid Martina.

Mora se naglasiti i da je američka strana imala još par prednosti u odnosu na Šveđane. Prvo vođeni su direktni pregovori sa američkom vladom dok je, u skladu sa pravilima poslovanja u Švedskoj, pregovarano sa predstavnicima kompanije SAAB. Dakle sve što je Slovacima ponuđeno i garantovano, došlo  je iz SAAB-a a ne od švedske vlade. Tako je ova firma ponudila formiranje logističkog centra za srednju Evropu za održavanje 100 Gripena uz stvaranje 500 novih radnih mesta.

Sa druge strane američka vlada je garantovala da će slovačka industrija biti uključena u pružanju logističkih usluga a zna se da oko moguće buduće saradnje trenutno traju pregovori između remontnog zavoda LOTN (Letecké opravovne Trenčín) i američkog Lokid Martina. Iako će dobiti najmoderniju varijantu F-16, Slovaci se nadaju da bi njihov zavod u budućnosti mogao biti remontni centar za ostale korisnike ovog tipa aviona, pre svega onih koji su ih relativno skoro ili tek nedavno nabavili.

Još jedna od prednosti SAD na ovom tenderu je to što je ponuđena najsavremenija varijanta aviona F-16 koja se može nabaviti a to je Block 70 (ili 72). Prototip ove verzije još uvek ne postoji, ali će Slovačka ipak postati drugi korisnik u svetu, 25. juna ove godine Lokid Martin je objavio da je dobio ugovor vredan 1,12 milijardi dolara za proizvodnju 16 aviona za Bahrein. U odnosu na Block 70/72, Švedska je ponudila Gripene u standardnoj varijanti JAS-39C i D koji su po mnogim taktičko-tehničkim karakteristikama slabiji od najmodernije verzije F-16.

Slovačka se, takođe treba istaći, poslednjih godina uglavnom odlučivala za nabavku američkih vojnih vazduhoplova ili letelica u kojima se nalazi veliki procenat američke tehnologije. Tako su kupljeni transportni avioni C-27J ‘’Spartan’’ koga je italijanska Alenia radila u saradnji sa Lokid Martinom, nabavljeni su helikopteri UH-60M ‘’Black Hawk’’ (proizvođač Sikorsky čiji je vlasnik takođe Lokid Martin), za policiju su kupljen helikopteri Bell 429 koje bi trebalo da dobije i vojska a SAD su prošle godine odobrile prodaju 9 primeraka u paketu vrednom 150 miliona dolara.

Iako zvanično nije saopštena cena, za sada postoje informacije da će 14 F-16 koštati oko 1,1 milijardu evra, dok se za ceo paket koji obuhvata obuku, zemaljsku i drugu potrebnu opremu, dve godine pružanja logistička podrške kao i naoružanje, spominje cifra od oko 1,589 milijardi evra. Što se tiče roka isporuke, prvi avion bi trebao biti isporučen u roku od 36 meseci a poslednji 48 meseci, u oba slučaja to je vreme od potpisivanja ugovora.

Treba napomenuti i da je američki Stejt department još 4. aprila ove godine odobrio Slovačkoj prodaju F-16 Block 70/72 u vrednosti od čak 2,91 milijardu dolara. Paket je osim 14 aviona (bez motora), obuhvatao i 16 motora, 16 AESA radara AN/APG-83, 14 modularnih računara misije, 14 prikazivača na kacigi pilota JHMCS, 30 raketa vazduh-vazduh AIM-120C-7, 100 raketa vazduh-vazduh AIM-9X, 224 setova za laserski vođene bombe GBU-12, 20 za GBU-49, 150 setova za IN+GPS vođene bombe GBU-38 JDAM i 6 nišanskih kontejnera AN/AAQ-33 Sniper.

Komentari

M

Ukoliko želite u živo vidjeti letne performanse neke u postovima spominjane zrakoplove pa i više, dođite u Varaždin na aeromiting 21. i 22. srpnja (jula) jer osim američkog F-16 Fighting Falcon, biti će tu i španjolski F/A 18B Hornet, britanski Eurofighter Typhoon, mađarski JAS 39 Gripen, slovački UH 60A Black Hawk, hrvatski Bell OH-58D Kiowa Warrior, Mig-21, Canadair CL415 i mnogo toga drugog.
Za gore navedene zrakoplove i helikoptere potvrđen je njihov dolazak (kao i za mnoge druge).
Nadam se da će varaždinski aeroklub detaljnije informirati T6 i pozvati vas na najveći aeromiting u RH.
Svi ostali detalji o CIAV 2018 dostupni su na: http://www.airshow-varazdin.com/hr/

Odgovori
D

Koliko kilometara autoputova imaju sadašnji i mogući budući vlasnici famoznog F-16. Nije važno neka se raja fura po rupama i sjedi na nezaposlenosti. Samo da se ima, sve će to narod pozlatiti.

Odgovori
B

1288,5 km

m

Slovačka je bogatija zemlja i mogu si priuštit nove dok Hrvatska i Srbija rabljeno pa nije bas lijepo tako govoriti o Slovačkoj

E

Za HR:
Trenutno 1313,8 km, u izgradnji dodatnih cca 400km.
Od 1993. do 2009. je izgradeno oko 1000 km.
Generalno, podosta se ulaze u obnovu i opremu pa su ceste generalno u dobrom stanju.

A

@AL-41F1
Nemoj se ti zaletati sad. Kupovina novih F-16 block 70/72 u stanju u kojem se planira da budu trenutno ne dolazi u obzir. Nabavka polovnih F-16 jeste moguća, ali njihova modernizacija je ne moguća. Čak i u slučaju da imamo gomilu para i odlučimo se za F-16,ta nabavka bi bila blokirana od strane senata. Čak i ako nebi bili blokirani, mogućnosti tih „naših“ F-16 bi bile značajno ograničene u poređenju sa F-16 susednih država. Pravi primer je Egipat koji ne može da nabavi AIM-120 za svoju flotu F-16.
Cila priča se na kraju svodi na jednostavno pitanje.
Da li nabaviti „ograničeniji“ lovac iz nama nam prijateljske zemlje kao štu su Rusija ili Kina sa 100%, ili nabaviti „superiorniji“ lovac sa zapada koći će biti žestoko nerfovan(što bi rekli gejmeri) da će njegova korisnost biti upitna?
Po meni odgovor se nameće sam od sebe.

Odgovori
A

To da bi Senat blokirao je samo puka pretpostavka. Egipat je dobio vojnu pomoc od SAD-a i mora ispuniti neke uslove, to je vec politika, ukratno mi nismo Egipat niti ugrozavamo strateskog partnera SAD-a(Izrael) Da imamo para prodali bi nam ga i ne moramo biti u NATO-u za to, ali nama taj avion ne bi bio neko optimalno resenje, zbog cene i kompleksnosti odrzavanja. Po cemu bi J-10 bio „ograniceniji“ od recimo F-16? Ima bolji motor, vecu nosivost i raznovrsnije VV naoruzanje, a ima i targeting pod, VZ rakete itd. itd. mozda nisu na nivou joint strike missile, ali bi sluzile posao(pa orlovima smo gadjali OVK i armiju BiH bez problema) Moc aviona se ogleda najvise u zaokruzenosti sistema u kojem deluju, podrske koje imaju i najbitnije pilota, avion ko avion je manje bitan koliko celokupan sistem i taktika. Na papiru jeste jedan „mocniji“ drugi „nije“ ali u praksi je dosta toga blizu. Pa jesi Grci oborili MIrazem 2000 turski F-16 koji je kao „bolji“? Indijski piloti su zakljucali 29kama i to 29B!!! Pakistanske F-16ke, dok je F-16 oborio nasu poluispravnu 29ku.
Rusi su nam nudili 29M, prodali bi nam i Mig-35 sa sve AESA radarom(gotov je samo ga niko nije narucio zbog cene, po recima direktora rsk MIg) i komplet naoruzanjem, u praksi, ne bi bio „ograniceniji“ ni po cemu, jedino ogranicenje bi bili mi, tj. da li bi obezbedili dobru podrsku i nalet svojim pilotima, to je sto se tehnike tice. E sad okruzeni smo zemljama NATO-a, jako lako bi u slucaju neke krize embargo nametnuli pa se postavlja pitanje da li bi imali dovoljno sredstava, delova i znanja da drzimo dvomotorca u vazduhu na duzi vremenski period bez podrske proizvodjaca(hm hm ’91-99)? Znaci opet se vracamo da je na nama da taj najbitniji deo odradimo. Rumuni su svoje Lancere odrzavali bez Rusa 2 decenije gotovo bez vecih problema, a mi kad bi imali i Su-35, ako ne bi mogli sami da ga drzimo u vazduhu posle par godina pritiska bi bio samo glineni golub. Bolje i T-50A ispravan, nego F-22 neispravan. Nije nas problem samo odabir vazduhoplova. A Slovacka je po meni ok izabrala, u NATO-u su, u slucaju bilo kakvog zatezivanja odnosa, ne bi mogli za svoje Migove nista da nabave, a sami da prave ne mogu, bolje im je ovako, da ne pominjem usaglasavanje svih sistema, logistiku itd. itd.
Mi srecom, nemamo tih problema, ok ce biti avioni, ali ako selekcija i obuka ostanu zastarele, a nalet bedan, dzabe avion.

M

Bio gripen ili f16, barak ili mig 29 dobro i lijepo sto se situacija krece i razvija! Jedino steta je i neshvatljivo na granici tragikomedije sto se svi busamo sa 10 do max 15 zrakoplova koji su dovoljni za izmisljeni airpolicing i nisu ni dostatni za obranu prvih 15 dana koliko trazi npr. NATO! Ne racunajuci zrakoplove za obuku 10ak zrakoplova je kao da imas 1 max. 2 prsta na jednoj ruci! Tek od min. 24 do optimum 40-ak zrakoplova moze se zaista reci to je RATNO ZRAKOPLOVSTVO ovako cak bi mogli svi mi zrakoplove obojati u policijske boje i stavit ih pod MUP😉

Odgovori
A

Bukvalno. Hr-40ak, RS bar 60-70. Finska ima 60ak F/A-18, nedavno su pokrenuli modernizaciju istih drugi put. Grke da ne pominjem, imaju vise aviona nego sve drzave regiona zajedno, nalet dobar, vrhunske pilote. To je posao, a ne nase polovicne eskadrile od kojih ce 7 maks biti opreativno odjednom

V

Austrianci su radili procijenu koliko bi im zrakoplova bilo potrebno. Zakljucili su da im za kvalitetnu obramu treba 36 zrakoplova, a za napadne operacije bi bilo potrebno posjedovati minimalno 72 zrakoplova. Dakle za mir i obranu 36, a za rat 72 zrakoplova, za zemlju velicine Austrije.

E

„strucna grupa“ u HR, kad se odlucivalo o buducnosti HRZ, medjuostalim je donjela zakljucak da je potrebno barem 18 visenamjenskih borbenih aviona. Zakljucak je donesen imajuci u vidu politicko-gospodarsku situaciju i predvidanja u drzavi i u okruzenju…
Optimalno za HR bi bilo dvije pune eskadrile, tj 30-ak(otprilike 2×16) VBA, medutim to trenutno financijski nije odrzivo.
Treba napomenuti da Austrija nije u NATO, iako je trazila ulaz, pa tako NATo i nema formalne obaveze kolektivne zastite za Austriju, a to onda utjece na potrebe vojske Austrije za vecim kvantitetom.

S

Trebamo da pocnemo da kupujemo Suhoje 35 !!! Bar jedan godisnje. Nista od tog Mig35 nece da bude. Ni Rusi ga ne zele.
Ove stare Mig29 ne modernizovati nego samo urediti da budu kao pomocna eskadrila u Nisu ili Lađevcima. Orlove kanibalizovati, prestaro je to za remontovanje i uopste nemaju buducnost.

Odgovori
m

Avion se ne kupuje jednom godišnje, ugledaj sada na modernizaciju Mig29, svi su se modernizirali na isti standard vaši stari koje ste imali, novi donirani iz Rusije i Bjelorusije. Svi su modernizirani na standard SM. Nema mješanog malo SM, malo SMT, malo S itd. Mislim da svaki standard zahtjeva zasebnu poduku i da bi za pilote bio šok kada bi mjenjali te standarde jer nisu svi isti.

E

@m
Nisu se 29 modernizirale, pridosle ex ruske i bjeloruske tek treba dovesti na nivo na kojem su 3 (4) postojeca tj.na standard SD.
Kad to bude odradeno onda ce se eventualno dogovoriti modernizacija svih na nekamav SM ili SMT nivo opreme, a to je puno vise nego sto je SD…

m

koliko bi rusi naplatili modernizaciju kada gledamo sm ili smt ?

E

2008. godine je dogovorena modernizacija peruanskih Mig-29 na Mig-29SMP(SMT) standard, 8 komada za 106 miliona USD tj. 13,25 miliona po avionu.
Danas bi cijena modernizacije Mig-29 na SMT bila oko 14-16 miliona USD po avionu. Naravno, ovisno o mnogim faktorima.

m

Ne znam sta to znaci da je SU30 preveliki avion za nas vazdusni prostor. Sva nasa pamet u tom pogledu se pokazala 99god. gde su strucnjaci govorili ne treba nam ovo ne treba nam ono. Cuo sam neke nebuloze tada da bi drugim lovcima prelazili u tudji vazdusni prostor i slicne gluposti. Lovac je veoma nezgodan za svakog protivnika i sa malim i sa velikim dometom raketa. Ima mocni radar spregnut sa svim sistemima protivelektronske borbe. U Siriji se dokazao kao pravi visenamenski lovac. AV je pored ostalih nenamenskih trosenja para prece finansiranje EXITa iz budzeta zatim finansiranje autoputa Nis-Pristina-Albanija-Drac je cemo time toboze imati veeeellkiikeee ekonomske koristi sem ako sa njima ne pocnemo trgovat zabranjenom robom koji oni uveliko trguju godinama. To je samo jedan mali malecni primer kako se rasipa budzet za besmislene stvari od kojih ce pojedinc uzeti veliki deo kolaca za koje obican covek nema pojma o tome. Ono sto sam rekao mala bara a puno krokodila na drzavnom budzetu. Covek da posasavi gde sve ide novac i u cije kofere i n kraju rezultat je nema se para. Naravno da nikada necemo nikada ni imati para za ono od cega zavisi opstanak drzave dok se krokodili ne namire.

Odgovori
V

Odlicna odluka Slovacke, vidi se rade planski i tocno znaju sto zele i sto im treba. Slovacka ce kada zavrsi opremanje imati respektabilno ratno zrakoplovstvo u top 3 zemalje istocnog krila NATO-a.

Steta sto su Hrvatskoj Viperi bili preskupi, ali nasli smo relativno odlicnu zamijeni uz kvalitetnu cijenu. A i da smo uzeli Vipere ministar vrhovnog komadanta bi bio u problemu sa plusevima i ko zna kako bi mu zdravlje bilo 😂

Odgovori
V

Za nas je eskadrila SU-30 i eskadrila JAK-130 najbolje resenje,ali svi znamo da su to pusti snovi svih nas. Ova drzava ima para za gluposti svakojake a komotno po dva nova aviona godisnje mogu da nabave, ali nova sluzbena kola i putovanja i pranje para su preci od bezbednosti zemlje!

Odgovori
P

@Vukasin Obr
Citam o tome,kakve fantasticne avione su kupili Slovaci – koje smo nekada gledali kao bednike,tokom SFRJ.
AESA radar…najnovija 16 koja se moze kupiti..
I prvi komentar naseg citaoca/“Srbiji treba Suhoj i Jakovljev”.
Kada cemo s opametiti i prestati da se zaludjujemo ruskim kantama..kao sa posle teksta o Tesla i Ferrariju,neko pise da Srbiji treba “VAZ Lada granta”…

A

Po cemu je najbolje resenje? Eskadrila jednog lovackog aviona kojeg god tipa, pa makar i Su-57 ili F-22 ne znaci apsolutno nista u ratu, a air police da radimo sa tolikom skalamerijom, samo bi bilo bacanje para i na sve to kako se tu uklapa Jak-130? Po cemu bi on bio dobar? Eskadrila SU-30 da, ali ako bi imali na to jos 3 eskadrile J-10 sa istim AL-31/41 motorima kao i SU-30 pa bi imali mocan teski lovac za networking, kvazi awacs ulogu, koordinaciju itd. i vrhunski jednomotorac klase F-16 koji koristi isti motor i naoruzanje kao i teski lovac. Pojednostavljena logistika i odrzavanje, a pokriveno sve. Samo bi pametnije bilo ako vec imamo Mig-29, od skoro i centar za remont motora, da nabavimo nove 29ke i nove JF-17 sa integrisanim istim motorom i naoruzanjem iz gore navedenih razloga, posto bi to finansijski bila mnogo realnija varijanta, a sasvim dovoljna pa cak i za neki ozbiljniji sukob. Samo tu bez jedno 3-4 milijarde evra ulaganja nista ozbiljno nece biti

M

Vidim da si upucen u Ruske masine…..
Kamaz je u poslednjih 5 godiana osvoio sve u svetskom sampiontu!
O Su-30 i Su-35 je suvisno diskutovati….

V

Petrovic Dusan
Moj komentar se odnosio na kompletnu situaciju citaj poluticku nasa drzava ni u snu politicki ne bi mogla da nabavi avion zapadne proizvodnje a kamoli F16 poslednje generacije, iz tog razloga sam sugerisao na aparate ruske proizvodnje oni su nam bar politicki dostupni ali nisu ekonomski!

l

@petrovic Dusan
Ti si zaludjenik koliko i on. Koji ce nam avioni uopste. U bilo kojoj konfrotaciji gubimo, ne znam kakve avione da imamo…
Za nas najjeftiniji rade pos’o.
Ovo je izuzetno glup potez slovacke. Kupuje zastarelu tehnologiju koja im usput i ne treba. Ali da bi se Nato politika odrzala moraju neke zrtve biti podnete. I tu dolazimo do razloga zasto nabavljaju ove avione.

Jos da kazem da su ovo izvanredni avioni, daleko bolje od onoga sto mi imamo, ali ako Ameri odustaju od njih onda su definitivno zastareli.
Za milijardu dolara se moze daleko vise uciniti za bezbednost svoje zemlje nego li je to ucinila Slovacka.

M

@ Poštovani Vukašine Obr- Ako ćemo realno nama uopšte nije potrebno jako RV, nama je potrebna jaka umrežena PVO radi odvraćanja. Ratno vazduhoplovstvo koliko god aviona da ima ništa ne vredi bez dobrog održavanja, ogromnog stoka delova i velikog naleta pilota…. da se ne bi ponovila situacija iz ’99, kada smo imali poluispravne 29tke. Sa druge strane kada potencijalni protivnik zna da imaš umreženu PVO sa sistemima kao što su Tunguska, Pancir S, Tor, Buk M2, Neva, vremešni KUB, S-300 Antej 2500 pa uz to i poprilično cevne PVO sa dobro obučenim i motivisanim posadama, dobro će da se zamisli da li da napadne, kada zna da će pretrpeti velike gubitke. Jedna eskadrila lovaca plus jedna eskadrila juršnika ili lovaca bombardera su sasvim dovoljne za okruženje u kojem se nalazimo. Dalje, ne treba samo ulagati u RV već ravnomerno u sve rodove i vidode.

P

@AL-41F1
Jako lepe Rusko-Kineske kobinacije vazduhoplova ste naveli i obrazložili razloge za nabavku istih, ali ne bih da mnogo raspaljujem maštu. (Stavio bi potpis da imam izvršnu vlast na nabavku istih odmah po konsultovanju sa strukom i ekonomistima ;)
Treba dosta novca koji ne bi bio bačen, ali se bojim da ćemo sličnu odluku sačekati još poprilično (nadam se i dočekati).
I PVO vapi za osveženjem, a tu ne bih uključio domaće modernizacije postojećih sistema… ostaje još da pričakamo i na najavljeni Pancir-S1.
Voleo bih kada bi neko iz vojske istupio sa planom nabavki za duži period (strategijom razvoja) , jer suštinski, da nema ovog portala ne bih imao gotovo nikakvih pouzdanijih saznanja.

o

Baraci jesu stari, ali poslije remonta dobivaju garanciju o 3000 sati.
Ta garancija nije samo na papiru. Posao će uraditi izraelski stručnjaci
uz kontrolu LM. Izraelci su majstori koji mogu mogu popraviti avion koji je generalno uništen. Oni imaju znanje i jedini ovlaštenje od LM da to i učine.To samo dokazuje da će remont biti urađen kako treba i da će sve potrebito biti zamjenjeno, dakle tako pripremljen zmaj sa
modernizacijom koja je na nivou Blok 50/52 i hrpom izraelskih inovacija za sajber ratovanje plus naoružanje……. i da ne nabrajam dalje. Ulaganja, tvornica ,remontni centar,hangari , mentoriranje najboljih. Uostalom Izrael je stalno u ratu i oni jednostavno ne smiju omanuti jer oni omanuti ne znaju. To su za mene garancije da smo za navedeni novac dobili najbolje što smo mogli. Uostalom Natanjahu je u loži navijao za Hrvatsku na mundijalu Dobar dil i početak jednog prijateljstva.

Odgovori
V

Samo bih dodao jos uz to sto ce se avioni rastaviti i detaljno pregledati i obnoviti, mislim da ce Izraelci pocupati sve zice iz njih i ugraditi nove. Nije ovo sada nesto toliko vazno, ali naglasava detaljnost i ozbiljnost remonta F-16 Baraka prije isporuke HRZ-u.

Iz HRZ naglasavaju da zrakoplovi koje kupujemo nadmasuju mogucnosti HRZ-a te se otvara jos cijeli spektar djelovanja i operacija koje ce se usvajati i uvoditi. Dolaskom aviona HRZ ce doista uciniti kvantni skok te ce sve dalje ovisiti i vijestini i obucenosti pilota da odrade zadane misije.

m

Sa baracima je to odličan posao jer će se F16 koristiti još 30 godina sigurno i to znači da dijelovi će postojati dugo. Mnoge zemlje se neće tako lako odreći F16. F35 ne može zamjeniti u potpunosti F16.

С

Ако самј а добро разумех текст, Словачка ће бити други корисник (не видесмо ко је први) авиона Ф16 у пакету 70/72, а који не постоји ни као прототип, а први авион треба да буде испоручен најраније за 3 године ( 2021). Зна ли ко какве ће бити претпостављене техничко-тактичке карактеристике овог аероплана у овом пакету? Чисто поређења ради са ранијим пакетима… Мада искрено, не знам шта ће њима уопште авиони…

Odgovori
Ž

У тексту стоји да је први корисник Бахреин.

Нема прототипа серијског авиона али постоји технолошки демонстратор.

ТТ карактеристике су најближе Блоку 60 које користи УАЕ.

T

A little off. Another 5 F-16 for Ro, from Portugal. 4 A’s and 1 B. Then another 36. Fifor said it today.
Sound a little bit strange, I know. :)
Slovakia, good choice.

T

In my opinion, there are two different way of thinking. If you want a fighter to match the Su-35, the F-16 Bl.70 is the way to go. But. If you want something better, the F-35 is a must. In a 10-15 years period, the F-35 will become affordable. There are media rumors that stated the Su-57 will not be reach serial production. So. An F-16, Bl.50 equivalent, will made that transition just fine. Do not forget that all F-16’s can be upgraded to V standard. Only time will tell who is right.

P

@Стеван Вељовић radi se o kompaniji Lokid-Martin i USA.
To su ozbiljne stvari,a ne kao MiG-29 smt/m1/m2-35 koga prodaju a ne postoji.
Ako je objavljena kupovina,znaci sa su odavno ugovoreni svi detalji,i avioni ce biti isporuceni u tom roku.
Kakve su karakteristike aviona F-16 najnovije generacije F-16 sa AESA radarom?
Ukratko,nisu lose.

a

@Tedy – F-35 is strange mystery. It is probably good concept, but somehow it is overpriced. Italy, even as L2 partner & with production facility on its soil, still isnt sure what to do with F-35! They confirmed no more orders for F-35 and also could even downscale their originally planed orders!!! If F-35 is expensive for Italy and Canada + U.S. Senate blocked the transfer of F-35 fighter jets to Turkey (L3 partner), it is hard for me to see enough rich buyers for F-35 to prices go down to some „normal“ levels in near future. Maybe F-16 will stay with us longer that we expect…

Ž

Petrovic Dusan

Шта је Египат купио ако не 46 МиГ-29М и М2? Већ је испоручено 15 авиона.

T

@atg51
Maybe you’re right. Still, the Viper’s price is high, closing to F-35’s. The world is heading to 5’th generation. See Japan and, now, Uk with that Tempest. In that context, I do not understand those messages from Russia about cancelling the Su-57. Perhaps Zivojin knows more about it.

Ž

Russia did not cancel Su-57.

T

It was not an expressis verbis cancellation, but they said something about not producing it in the expected numbers. Not in the near future, at least. This is the info from western media. I do not know the russian media infos.
http://www.thedrive.com/the-war-zone/22234/no-russias-su-57-stealth-fighter-program-isnt-dead-at-least-not-yet
This is the latest. Two days ago.

Ž

They want Su-57 Phase 2 which is radicall modification.

There will be no mass poduction of Phase 1 aircraft.

T

Very interesting.

D

Puno bolja odluka nego Rumunjska (F-16AM/BM), Hrvatska (F-16C/D-30). To je investicija za buducnosti a ne stare olupine koje vjerovatno ce trebati mijenjati kroz 10-15 godina (a u to doba vise ne postoji proizvodnja F-16, a cak ni neki broj novijih polovnih F-16 I jedini izbor je preskupi F-35),

Odgovori
J

Hrvatsko gospodarstvo je preslabo da podnese ovakvu investiciju. Ista stvar i sa Srpskim mig29, bilo bi super kad bi se moglo kupiti novo, ali ovo je naša/vaša realnost i vjerojatno maksimum mogućnosti. Šta će biti za nekih 15 godina teako je reći, ali sam siguran da pošto su Slovaci potrošili 6 puta više od Hrvatske, njihovi neće letjeti 6 puta duže, odnosno nekih 90 godina. Pretpostavljam da će Hrvatska za nekih 20 godina kupiti F35, naravno stare 20 godina, jer ni tada nećemo imati za nešto novo ili će se kupiti novije F16 kako ih budu bogatije države mijenjale za F35. Uglavnom ogromna razlika u cijeni da bi se išlo uopće uspoređivati.

B

Loš posao. 1,1 milijardu eura za 14 F-16 Block 70. Za iste novce su mogli uzeti 26 F-16 C/D .

Ž

А да ли су САД понудиле Ц и Д? Шта ако нису?

Исто тако је збуњујуће зашто Швеђани нису понудили Грипен Е.

o

LM i izraelska država garantiraju 3000 sati naleta po zrakoplovu ,pa mi nije jasno opetovano mantranje dušebrižnika o nekih desetak godina života za Barake.To su prokleto dobre „stare olupine“ koje odrađuju svoj posao u izraelskom zrakoplovstvu i ne bi se nikako želio uvjeriti u to na svojoj koži.

D

I think as soon as new government in Croatia is elected they’ll be looking at replacing Israeli planes, I think Israeli Baraks are just interim solution, to gain experience with aircraft and logistic support for these aircraft. train personal and pilots. Barak’s won’t be in service beyond 2035/8, replaced by 5th generation fighter at that point.

M

@dead1,Ti kolega pricas gluposti,barak je tebi krs?haha.Njegova modernizacijaje nanivou poljskih blok 50-52,drugo imaju bolju elektroniku za ometanje,sveje promjenjeno i ispitano,a zmaj posebna kontrolaa(mikro ostecenja)novi zmaj.jeftinije v-v v-z rakete,navodene bombe itd.toje tebi kanta?Smjesan si.

K

@dead1
Pusti, i Hrvatska i Rumunjska su napravile dobre odluke, neki provjereni low-cost entry na NATO postavke za period ne duži od 15-20 godina… Poslije, tko zna, možda neki rabljeni F-35, ali vrlo vjerojatno Sufe od Izraela u slučaju HRZ-a, možda čak i prije.

Tim više, čudi ovakav top-price izbor Slovaka, nije neka ugroza, očekivao sam Gripen (zbog Čeha i Mađara), ali ovo je baš hardcore odluka za poštovanje. Sa jednom eskadrilom ne mogu baš puno, ali za prvo odvraćanje u nekom kraćem vremenskom periodu izvanrednog stanja, bome mogu…

V

@ Juco
Nije Hrvatsko gospodarstvo toliko slabo i realno Hrvatska je mogla kupiti Vipere, ali onda ne bi bilo novaca za neke druge projekte, koje je Vlada vec najavila i pokrenula.
Realno pametnije je uzeti dobre polovne F-16 kao sto je Barak za pristojne i prihvatljive novce, a onda za 20-25 godina uzeti polovni zrakoplov 5 generacije F-35 nesto jeftiniji.A do tada ce i Hrvatsko gospodarstvo biti puno vece. Mislim da su u HRZ-u pametno planirali kao uvijek, a Baraci su nam i vise nego dovoljni za ono za sto nam treba za sada. A u cijeni koju placamo najjeftiniji su sami avioni, mi zapravo kupujemo moderno znanje i tehnologiju.

J

@David
Teško da će se mijenjati nešto što će iduće 4 godine tek ulaziti u upotrebu, a imaju garantirano 3000 sati po avionu. Barak je riješenje za 15+ godina. Možda se dogodi nekakav gospodarski bum, pa bi tako nešto bilo moguće, ali realno šanse za tako nešto su jako male. I Hrvatska i Srbija su osuđene na ono što je u njihovim mogućnostima, a to su očito stari F16/Mig29.

D

Melo, Avion koji je sada 30 godina star je ipak 30 godina star. A to znaci veci broj kvarova, manji broj rezervnih dijelova itd itd. USAF su ove godine kazali da imaju probleme odrzavati starije avione tipa F-16C/D.

A racunaj da su I Americki modernizirani. Ali to je elektronika. Hrvatski avionic ce I dalje imati krila, trupove, repove, stajni trap, motore, hidrolicni sistemi itd koji su 30 godina stari. A to je sto pravi probleme.

Sva moderna elektronika nista neznaci ako nemozes da poletis.

Koko/David,
Nemislim da ce Hrvatska kupiti F-35 u slijedecih 15 godina ili cak 30 godina. Naspram F-16, F-35 se proizvodi u manjim brojkama atrebat ce sluziti puno duze.

Polovni F-16 je bio dobra investicija 1990-ih ili cak ranih 2000-ih. Bilo ih je puno iz Hladnog Rata koji su imali malo satova I koje je lagano bilo standardizirati na standard MLU.

F-35 je drugo pitanje. Glavnina saveznika kupuje puno manji broj (naprimjer Nizozemska je kupila 213 F-16 ali svega 37 F-35). Mislim da ce I Amerikanci kupiti puno manje (mornarica je vec smanjila broj za oko 30%). A moze se ocekivati da ce se svi ti avioni dugo koristiti (30 godina +).

Znaci 2035-40 nema polovnih F-35 za prodaju. Cisto sumnjam da Hrvati novo kupiti – gle smirujije sa MiG-21 zamijenom.

Izraelske Sufe – tu je vec mozda prilika. Ali problem je sto Izraelcani planiraju svega 75 F-35I. Da odrze brojke (300+ aviona) treba vise ali zasada nema planove. Nesto pricaju o jos F-15I ali to ce vjerovatno samo zamijeniti prastare F-15A/B iz 1970-ih i neke F-15C.

Tako da odrzavaju brojeve ce morati zadrzati F-16I u upotrebi dugo godina. Mozda ce Izrael prodati Hrvatskoj F-16C/D-40 ali to su isto stari avioni (1991-94-e proizvodnje).

Ovo nije samo situacija za Hrvatsku u period 2035 nego vec mnogo drzava koje lete starije avione tipa F-5 ili F-16A/B a treba ih mijenjati do 2030-e. Izmedu sada i 2030-e treba puno stotina aviona da zamijene tipove F-5 i F-16A/B (a i neke starije letjelice poput Mirage F1 ili cak Mirage 2000).

Bilo je puno izbora 1980-ih i 1990-ih. A sada izbor je sve manji i manji.

m

Dead, kada avion prođe modernizaciju i remont, onda znači da Avion Nije star 30 godina. već da je upotrebljen KOSTUR , vadi se stara oprema i mjenja se sa modernom opremom, nova elektronika a pod elektronikom se ne misli samo na LCD displey itd već i oprema za elektronsko ratovanje i ometanje. Produženje sati leta na 3000 znači da se vadi sva dotrajala oprema za koju se provjerom ustanovi da je dotrajao. Opskrba dielova bude jos dugo bez obzira što USAF kaže. prvo jer je Hrvatska i Slovačka potpisale ugovor da moraju pružati opskrbu dijelovima i podrškom na idućih 20 godina, dakle kupca ne zanima dali imas li nemas već da ispunis to sto si potpisao. Ako ne mozes dati novi dio onda daj novi fukcionalan zrakoplov. A to si Lockeed Martin ne može dozvoliti i mora opskrbljivati sa dijelovima.

E

Polovni F16 nakon odradenog SLEP-a su dobro rijesenje za one koji nemaju novac za novo. SLEP upravo rijesava sve poznate probleme kod starijih letjelica zamjenom svih kriticnih sustava i djelova konstrukcije novim bez obzira da li su na pojedinom F16 dotrajali ili ne! Kandidati za SLEP su samo oni F16 koji su napunili 8000 efektivnih sati leta. Odradeni SLEP garantira za block 30/32 11000 ef sati leta, za block 40/42 12000 sati, za block 50/52 14000 sati leta… USA planira odraditi SLEP NA 841 F16-ica s ciljem da ih zadrzi u upotrebi i nakon 2048. godine.
Dakle HR Barak/Brakeet su Block 30 s 8000 EFH i sa SLEP-om LM garantira jos 3000 EFH s rjesenim problemima starosti..
http://www.janes.com/article/76161/usaf-sets-out-f-16-slep-timeline
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=xzd7ML2NqyY

A

Znam da ima..entuzijasticne fanove na ovom portalu, ali realno govoreci zasto bi iko kupio Gripena?Mnogo mi je bolji pristup juznokorejskog T-50 Golden Eagle koji nudi stvarno jeftino resenje, do duse skromnijih performansi, ali za trecinu cene i stvarno ima smisla za zemlje koje ne mogu priustiti F/A-18 recimo. Dok je Gripen reklamiran kao jeftino i jednostavno resenje, a kosta malte ne ko SU-35. Da ne pominjem sto se pola pod sistema nabavlja preko „trecih“, „cetvrtih“ itd. lica sto komplikuje potencijalno upotrebu, pogotovo za ovu novu varijantu, „svedski avion“, radar britanski, rakete americke….

Odgovori
A

Isto mišljenje.

m

Osobno također smatram da bi T-50 bio odličan izbor za naše kvazi-državice koje bi imale vojnu avijaciju a nemaju para za nju. U svakom slučaju daleko bolji nego nabava 30-40 godina starih kršina.

K

Svaka čast, biti će jako zanimljivo pratiti ekspolataciju i operativno stanje u svakom koraku, pogotovo jer se radi o potpuno novom aparatu…

Iako mislim da su Poljaci najbolje odigrali, za ovakve zemlje u rangu Poljska-Češka-Mađarska-Slovačka-Hrvatska, sve preko Blocka 50/52+ tj. Gripena C/D je – da citiram Dule Pacova, čisto preseravanje… :)

Ali ako im se može – neka, totalni support, imaju muda, a očigledno i finu lovu…

Odgovori
P

Svaka cast slovacima…konkretno dokazana platforma.

Evo vidim kuknjavu sto mi ne nabavljamo americku opremu itd…pa nema veze bice mig-35, prvo da ovi nabavljeni krenu sa eksploatacijom.

Odgovori
m

Svaka cast za smeli poduhvat prijateljske Slovacke. Kada se nesto resi da se uradi onda se to i uradi. To je najbolji dokaz da se moze kada se hoce. Necu da ulazim u to da li je vrsen neki vid pritisaka od strane USA ili ne. Iako je mnogo para slovaci ce problem RV resiti na duge staze. A mi gde smo mi? Srbija je mala ali puna „krokodila“ koje treba podmiriti i namiriti zato i nemamo nove avione i drugu opremu za VS. A apetiti tih krokodila iz godine u godinu su sve veci. Slovaci ce placati godinama te lovce ali imace i velike koristi jer nemaju nikakvih neresenih politickih problema sa USA. Uostalom danas nema vise jeftinih borbenih aviona najnovije 4generacije. F16V je poslednja rec tehnike u svojoj klasi. Da nemamo „elementarne nepogode“ na celu drzave punih 30tak godina do sada bi imali lovce 4plus plus generacije.

Odgovori
D

Letelice ovog tipa mogu kupiti samo članice NATO i Arpaske Države , i to ne baš sve , Srbija sve i da ima Keš u dovoljnoj količini ne bi dobila zeleno svetlo od State Departmenta zato što nećemo „da slušamo Jet se inatimo u vezi KiM.

Odgovori
K

„Necemo da slusamo“ e da je samo KiM ali se svodi na cuvenu recenicu i Balkanskog spijuna „Da se izvines Djuri sto te je tukao“
Ako ne zelimo da se inatimo Kina je pravo rasenje sa J 10B !

P

@Dragan Dubonjac
Upravo tako, ne bi prodali F-16 Srbiji zbog bar dva razloga:
1/odnosi sa Rusijom,zbog cega vojne tajne ugradjene u avion mogu biti kompromitovane
2/jos nismo priznali realnost nezavisnog Kosova,pa u teoriji postoji mogucnost koriscenja upravo tog aviona u napadu na snage USA na Kosovu.
Realno, i u pravu su.
Druga je stvar,sto Srbija ima para samo za gume za F-16

V

A zasto ne bi i vi usli u NATO i stvar rijesena. Mogli bi obnoviti svoju vojsku puno boljom i modernijom tehnikom uz pristojne cijene. Ulazak u NATO za VS bi bila rebesansa, a i savez je jako zainteresiran za vas.
Samo za informaciju SAD ce izgleda HRZ-u prodati ili donirati helikoptere Blackhawk.

Koji ce vam Kosovo rupa gora od same Srbije sa oko 2 mil Albanaca u koju treba konstantno upumpavati molijune EUR-a!!!

A

Svesti problem u odnosima nase zemlje i SAD-a na tako jednostavnu stvar je totalno neozbiljno i samo pokazuje nerazumevanje i nezrelost. Kroz istoriju su se pokazale sve, ali bukvalno sve sile s kojima smo bili saveznici kao nepouzdane u jednom trenutku. Zato moramo konacno da racunamo iskljucivo sami na sebe i koristiti sve moguce prilike, sto jos uvek nismo naucili. A to da bi ulazak u NATO nesto resio Srbiji dugorocno je totalna budalastina. Pa ko vam garantuje da ce taj NATO da postoji jos dugo? Da izvadimo kes(kojeg zbog korupcije i neozbiljnosti nemamo) i pristupimo problemu racionalno, prodali bi nama, a i bilo kome, Amerikanci sta god. Malezija koja koristi SU-30 i Mig-29 je dobila i F/A-18 bez problema, isto vazi i za Indiju sa Rafalima(Francuskim ali opet NATO) i Apacijima, a 90% vojne tehnike im Rusko. Imate primera koliko hocete…Pa evo Turska je kupila S-400, a narucili su F-35 i ko im sta moze? S. Arabiji ce Rusija graditi nuklearne elektrane pa su i dalje najveca Americka baza u tom delu sveta, a samo se NATO i Ruski botovi loze na „biranje strane“, e te zamlje kad se strana okrene sebi prodju ko bosi po trnju(Juzni Vijetnam, Rodezija, S. Koreja itd. itd.), a ozbiljne zemlje uvek imaju vise opcija. U ostalom F-16 i nude kao proizvod za izvos bilo kome, a F-35 samo „strateskim partnerima“ tako da bi nam ga prodali 100% samo da imamo pare, a realno nam ne treba. Sa ovim budzetom, jedino JF-17 bi mogli i to „na misice“

A

@AL-41F1
Nemoj se ti zaletati sad. Kupovina novih F-16 block 70/72 u stanju u kojem se planira da budu trenutno ne dolazi u obzir. Nabavka polovnih F-16 jeste moguća, ali njihova modernizacija je ne moguća. Čak i u slučaju da imamo gomilu para i odlučimo se za F-16,ta nabavka bi bila blokirana od strane senata. Čak i ako nebi bili blokirani, mogućnosti tih „naših“ F-16 bi bile značajno ograničene u poređenju sa F-16 susednih država. Pravi primer je Egipat koji ne može da nabavi AIM-120 za svoju flotu F-16.
Cila priča se na kraju svodi na jednostavno pitanje.
Da li nabaviti „ograničeniji“ lovac iz nama nam prijateljske zemlje kao štu su Rusija ili Kina sa 100%, ili nabaviti „superiorniji“ lovac sa zapada koći će biti žestoko nerfovan(što bi rekli gejmeri) da će njegova korisnost biti upitna?
Po meni odgovor se nameće sam od sebe.

R

Svaka pomisao slovaka da bez saglasnosti Amerike bilo šta odluče je nemoguća…Države Letonija,Estonija,Litvanija,Poljska i Rumunija su bez ikakve dileme pod šapom Vašingtona…Tu se ni Brisel nepita ništa…Amerika će preko tih država SVE UČINITI da odseče zapadnu Evropu od povoljnih ruskih sirovina i energenata…Ako dođe do saradnje razvijenih zapadnoevropskih država sa Rusijom to je smrt za Ameriku na mnogim poljima…Pa vidite samo koliku frku prave oko ovog drugog gasovoda Severni tok 2 koji grade Rusija i Nemačka…Odnosi između EU i Amerike nikad lošiji zbog toga….Mislim da nije održivo ono što Amerika hoće…Slovaci ima da budu naoružani sa adekvatnih stvarčicama koje mogu zatrebati amerikancima ako dođe do eskalacije…

Odgovori
m

Dobra analiza.Ameri em uzmu debele pare za avione em ti avioni budu pod njihovom sapom tj.komandom,ne znam samo kojom drogom ih drogiraju…

K

Pametno. Novaca imaju dovoljno. Kada se radi o relativno maloj vojsci onda je potrebni držati kvalitetu na visokoj razini. saab uopće ne žalim.

Odgovori
I

Iako siromasni, imamo za brzu prugu do Madjarske i da busimo tunel kroz Frusku Goru. To nam je ipak nacionali prioritet i kosta kao eskadrila SU35. E sad, zasto bacanje para za ovo prvo, pa…

Odgovori
A

Ceka Vucko da Gripen bude na rasprodaji , kada ga niko nece , uskoro ce biti 50% snizenje !!

Odgovori
M

Previše je novca 2,91 milijarda dolara za paket opreme u koji ulazi svega jedna eskadrila od 14 višenamenskih lovaca, previše stvarno. Jeste da će to biti najnapredniji F 16 koji lete, ali previše je to novca, za samo jednu eskadrilu. A u slučaju sukoba šta je jedna eksadrila, koliko bi potrajala ta eskadrila?! Pristalica sam većeg broja skromnije opremljenih aviona, jer su u sukobu fontovski lovci potrošna roba, ništa drugo…. Ne postoji višenamenski avion koji se ne može oboriti.
Koliko će eksadrila F 16 ice Rumuni nabaviti za mnogooo skromnije pare…. Po mom skromnom mišljenju ovo je čist promašaj od investicije.

Odgovori
Ž

Неће се потрошити толико новца, навели смо колика ће бити цена словачких Ф-16.

N

To mu dođe oko 210 miliona dolara komplet po avionu, cena je brutalna.
Ja sam laik ali mi se čini da ove cene aviona danas su višestruko naduvane da bukvalno ni jedna zemlja koja ne proizvodi sopstvene avione u bliskoj budućnosti neće moći da računa na ozbiljno vazduhoplovstvo kao segmenta odvraćanja od agresije neke od supersila. Npr. Zemlja X imam 8 borbenih aviona 16 obučenih pilota, Zemlja Y pošalje specijalce i otme ili likvidira im 11-12 pilota…. X je ostao bez borbene avijacije… ( ipak dronovi i dobar PVO će biti budućnost malih država u budućnosti LAIČKI mislim).

Odgovori
Ž

Цена авиона и опреме није 2,91 милијарду долара већ 1,589 милијарди евра.

Z

Dobar posao za nama prijateljsku zemlju. Imaju vrlo dobru ekonomiju, stabilan rast i politicku situaciju sto su dobre osnove za jedan ovakav deal. Vidi se da se radi dugorocno i pragmaticno. S ovim dobijaju vrlo kvalitetan RV uz vec postojeci PVO u kojem vec odavno imaju s300. Zanima me samo u kakvom su stanju njihove 29ke? O kojem broju letelica se radi i hoce li otici u otpis sa dolaskom Vipera ili ce ih zadrzati jos neko vreme pa imati i jedne i druge u sluzbi kao sto rade Poljaci?

Odgovori
Ž

Словачка има 12 МиГ-29, оперативност није била на завидном нивоу (4-8 авиона) а налет пилота се кретао од 40-60 сати. Једноставно нису довољно улагали у ловачку авијацију.

За сада постоји уговор о одржавању са РСК МиГ-ом до 2019. године, како ће први Ф-16 вероватно стићи негде око 2021. сигурно ће 29-ке бити у употреби још неко време заједно са Ф-16.

M

Slovacka menja Mig-29 sa F-16 a mi cekamo te avione ko ozebli sunce :-). Inace prelep avion, skoro sam imao priliku da ga vidim na aeromitingu, veoma kompaktan, kao neka igrackica…

Odgovori
V

Svaka cast Slovackoj koja ce imati najbolju i majmoderniju lovacku eskadrilu. Svakako ce imati respektabilno ratno zrakoplovstvo. Fino to Slovaci slazu svoje ratno zrakoplovstvo, ali daba im to kada je Srbija najjaca u celom regionu i imaju najmodernije zrakoplove 4+++++++ generacije 😉 nazvati ce Vulin te Slovacke fasiste i objasniti im neke stvari 😉

Kada bi SRV moglo kupiti Slovacke Mig-29 koji su vec standard SM i kada bi ih jos mogli malo modernizirati to ne bi bilo lose. SRV bi imalo dvije eskadrile Mig-29 i mozda ne bi bilo potrebe za modernizaciom Orla. Naravno ako bi Mig-29 bio visenamijenski zrakoplov ili ako bi uzeli jos i Yak-130.

Odgovori
Ž

Словачки авиони нису СМ већ СД, велика је разлика.

D

Tako se pravi posao, a ne ko dundjeri sa Balkana.

Odgovori
M

E pa Slovackoj svaka cast…. Tako se radi! Trebali su to biti nasi avionceki😭

Odgovori
A

@Mr.D
U našem slučaju mi nemamo šanse za nabavku moderne američke opreme sve dok ne rešimo problem sa Kosovom. To je činjenica. Samim tim, naše opcije su smanjene.

B

Mozda jednog dana i budu….za 40ak godina

M

Previše je novca 2,91 milijarda dolara za paket opreme u koji ulazi svega jedna eskadrila od 14 višenamenskih lovaca, previše stvarno. Jeste da će to biti najnapredniji F 16 koji lete, ali previše je to novca, za samo jednu eskadrilu. A u slučaju sukoba šta je jedna eksadrila, koliko bi potrajala ta eskadrila?! Pristalica sam većeg broja skromnije opremljenih aviona, jer su u sukobu fontovski lovci potrošna roba, ništa drugo…. Ne postoji višenamenski avion koji se ne može oboriti.
Koliko će eksadrila F 16 ice Rumuni nabaviti za mnogooo skromnije pare…. Po mom skromnom mišljenju ovo je čist promašaj od investicije.

V

Cak nije ni Kosovo problem koliko bratske veze sa Rusijom. Postanite clanica NATO-a i imati ce te pristup modernom naourzanju. A to je vrlo lako, a vas ocekuju u savezu i vise nego rasirenih ruku.

l

@Vukovarac Ne proizvodi samo Amerika moderno naoružanje. :)

V

@lazicdb

Znam, ali ako si dio nekog saveza onda mozes neku tehniku dobiti po boljim uvjetima, nego kada nisi.

Ako si neutralan onda ti nitko nista nece pokloniti ili donirati ili prodati uz povoljniju cijenu. A ono sto vrijedi i kosta.

Š

Ne znam koga mi je više žao – Šveđana koji uporno pokušavaju prodati stare avione sa zaista ogromnom maržom, ili Čeha i Mađara koji će ostati usamljeni korisnici Gripena…

Stvarno šteta, odličan avion, ali na svakom natječaju Švedi se nekako preračunaju i ispadnu iz igre.

Odgovori
M

Ma šta , Šveđani nama nisu ni poslali odgovor na RFI , čisto sumnjam da nisu hteli… pod šapom su Amera a i kad imaju dobru ponudu ovi mogu da ih opstruiraju kad hoće…

M

Bravo za Slovake!
Sve što rade, rade prilično planski i dobro. Sa ovom verzijom F-16 će biti mirni više od dve decenije a tehnološki prave veliki iskorak…

Odgovori
E

Kad se ima novca, onda se kupuje novo, opremljeno i u punom paketu.
Gripen C/D + Svedska politika nemaju sanse protiv ovakvog paketa (zao mi Gripena)

Odgovori
A

Vucko ceka da Gripen bude na rasprodaji , 50%snizenje , slabo se prodaje.

m

Ja sam htio gripene ali više ne želim. Hrvatskoj se nudio Gripen C/D ali loše je to da je NEMOGUĆE modernizirati na E verziju. To su Sveđani jasno rekli i zato nebi kupio. E verzija je veća i drugačija iznutra jer ima više mjesta za elektrniku tj za elektronsko ratovanje i to je nemoguće ugraditi u C/D verziju jer jednostavno nema mjesta. Zato ljudi prestanite navijati za Gripen jer je ovo nepošteno i glupa ponuda od Švedske. Moraju ponuditi E verziju ili ništa.

G

Mašina!

Odgovori
K

Odlicne vesti, F-16(70/72) jako dobar potez izabrati provereni vazduhlopov u maksimalnoj opremi i naoruzanju! Mnogo bolji avion od Gripena u svim aspektima !
U naredno periodu treba da razmislimo o kupovini novog aviona Mig-35 ili da budemo supriorniji i predjemo na Su-30 ili Su-35….

Odgovori
I

Bilo bi lepo, ali ajde da nam prvo ovi MiG-ovi polete. Pričao sam već kada se ranije pominjala kupovina F-16. Čini se da sve zemlje rade planski.

F

Kao avion koji se pojavio sa nekih 25-30 godina zakašnjenja u odnosu na zapadnu konkurenciju, koji je izrađen u 3 primerka i koji čak ni Rusi ne žele, MiG-35 je poslednji avion koji bi trebali da nabavimo ikada (kao ni bilo šta na temu MiG-29). Suhoji koliko god da deluju impozantno su nedokazani u vazdušnoj borbi, imaju veoma ograničene mogućnosti za napade na zemaljske ciljeve i pri tom koštaju kao moderni zapadni višenamenski avioni. Kupivina aviona od Rusa nema apsolutno nikakvog smisla jer oni još uvek kubure sa odnosom cena-efikasnost. Od Rusa treba nabavljati PVO jer je bez premca još od Vijetnama, dobar borbeni avion (nov ili polovan) ipak treba tražiti na Zapadu. Tehnološki jaz u odnosu na Zapad je preveliki, ne verujem da će ih ikada stići. Rusi se kriju iza zastrašujućeg nuklearnog arsenala dok USA za svoju projekciju moći po svetu koristi avijaciju. Slovačka odigrala logično i smisleno, mi ćemo nažalost još dugo kupovati avione po principu „bolje išta nego ništa“…

Ž

Заборављате да наоружање продаје пре свега политика а затим и економија.

Ми за сада ни по једном од та два услова нисмо спремни за набавку борбених авиона са запада.

A

@Falcon
Što reče Živojin stoji ko uklesano na kamenu. Ono što ja mogu da kažem da tehnološki jaz koji vi toliko ističete već se nekoliko decenij/godina smanjuje i to nezaustavljivo. Tu ne mislim samo na Ruse, već i na ostale igrače. Zapad jednostavno ne ulaže dovoljno da bi taj jaz opstao i uticao na ratište kao što je bilo vidljivo krajem 80-tih. To ne pričam samo ja, to ističu mnogi vojni i obaveštajni izveštaji koji se već pojavljuju svakih nekoliko godina.
Takođe treba napomenuti da u Rusiji i dalje vlada sovjetska škola pogleda na rat sa većim izmenama.

P

@Živojin Banković
Upravo tako, Srbija za sada jos uvek veruje u neku alternativnu varijantu resenja Kosova,mada nista ne govori u prilog tome.
Zbog toga smo potencijalno problem za NATO i samo je logicno da ne zele da osposobe potencijalnog protivnika vojnom opremim svoje proizvodnje.
I istog razloga,Srbija podrzava bliske vojne odnose sa Rusijom,koja je zbog svojih interesa u sukobu sa NATO.
To je jos jedan razlog,zasto zapad ne bi prodao svoje najmodernije oruzje Srbiji, jer bi kompromitovao vojne tajne pred Rusijom.
Ipak, verujem da ce,sa vremenom, Srbija prihvatiti realnost Kosova i zadrzati kulturne i religiozne veze sa Rusijom,ali ne i vojne i ekonomske.Onda ce biti sansa za normalne avione.

N

Vau stvarno svaka im čast za 3 milke resili su problem u narednih 40 godina. Skupo jeste ali takav tehnoloski pomak nema cenu. A jos zemlja ima oko 5,5 miliona stanovnika i tri fabrike automobila. Pa neka vas i dalje lazu da smo jadni i bedni e eto mi nemamo ali imamo domacu pamet pa cemo mi tu da razvijamo sarene i lepe lcd displeje na viperu od pre 60 godina.

Odgovori
I

Mislim da svaka priča o nemaju para pada u vodu. Da je kriza, jeste, da se nema, nema, ali nije baš da ne može da se uđe u neku ozbiljniju priču. Sumnjam da će i Slovaci morati da pljunu ceo keš na ruke odjednom. Ako bude ovako napravili su sjajan posao, iako će nas naši ovde ubeđivati u suprotno kako su to eto krntije koje Ameri uvaljuju, a mi smo eto napravili dobar posao. Kada bi se prestalo sa kuknjavom, davanje para strancima da otvaraju fabrike ovde, iznose pare i upošljavaju jeftinu radnu snagu, a uložilo se u sebe i svoj interes, možda bi i mi onda imali respektabilno RV.

B

@Ironhide

Mi upravo idemo stopama Slovačke što se tiče stranih investicija, jeftine radne snage, subvencija, itd. Samo kasnimo 10 godina za njima jer smo zemlju tek 2001 otvorili prema svetu a oni su to uradili početkom 90ih.

B

Upravo je subvencionisanjih stranih investitora dobilo nadimak ,,slovacki model“. Danas je Bratislava mereno po gdp per capita prilagodjenog po cenama 3-ci najbogatiji grad u evropi. Sada im je standard blizi nemackom no srpskom na nivou cele zemlje. Sve ovo i ja nemogu navesti ni jedan slovacki brend/firmu sa vecinski domacim kapitalom. Slovacki nominalni gdp (koji je relevantniji pri kupovini stranog oruzja no ppp) je 89,5 milijardi dolara dok je nas 37.77 milijardi. Obe zemlje imaju slicna procentualna ulaganja u vojsku ako gledamo kroz vojni budzet/gdp, tako da slovaci imaju veci vojni budzet. Stim da slovaci imaju manju teritoriju i populaciju samim tim i manju vojsku tako da mogu vise novca da usresrede na pojedinog vojnika (imaju 17000 aktivnih vojnika i 4000 rezervista, dok mi samo aktivnih imamo 40000). Sem novca politicki nemamo iste mogucnosti kao slovaci. Pitanje je po kojoj ceni bi nam zapadnjaci prodali F-16, SAAB se nije ni oglasavao na nas tender, ostaju samo rusi i eventualno kinezi. MiG-35 nije jos gotov, SU je prevelik za srbiju tako da ostajemo samo sa ovim prelazin resenjem.

B

Da, samo postoji mala razlika u pogledu kvaliteta subvencija. Dok su Slovaci subvencionisali VW, PSA i KIA-u, Vučić subvencioniše turske proizvođače gaća i čarapa ili firme za motanje kablova. Dakle, možda je ovo kod nas slovacki model, ali na primitivnijem nivou, koji od npr. Beograda nikada neće napraviti treći najbogatiji grad po paritetu kupovne moći, kao što je slučaj sa Bratislavom (hvala na informaciji, vrlo je interesantna). Takođe, nisam siguran da je problem nabavke suhoja u tome što je preveliki za Srbiju. Suhoj je svakako bolji izbor od Mig 29 ili MIg 35 (pri čemu ne znam zašto se nabavka ovog drugog uzima kao gotova stvar, pošto niko nikada nije rekao ni da se razmišlja o njegovoj nabavci, a kamoli da će biti i nabavljen). Ako je verovati dostupnim izvorima cena Mig-35 i Su-30 će biti približna, kao i masa aviona. Zašto bi neko čekao na MiG-35 za koji ni Rusi ne umiru od želje? Pretpostavljam da bi najveću razliku u ceni napravio prelazak sa logistike za Mig-a na logistiku za Suhoja. Ali, nešto mora i da se plati. Ako ima para za nacionalni stadion, već pomenuti tunel kroz Frušku goru, ako može da se zaduži milijardu evra za prugu koja je potrebna samo Kinezima ili ako se može obećati fudbalerima 10 miliona evra za titulu svetskog prvaka, kako nema para za eskadrilu ozbiljnih aviona?

h

kako je SU prevelik za srbiju?

Ž

Наравно да Сухојеви авиони нису превелики за Србију.

Постоји чак информација да нису много или уопште нису скупљи за коришћење од најновијих верзија МиГ-а 29 (М, М2, МиГ-35).

I

Poražavajuće je da i u 2018 i dalje postoji priča kako su avioni SU preveliki za Srbiju, još gore je što je ta priča delom potekla i od „struke“. Zapravo, SU-30 bi bili idealni. Osim nešto većih fizičkih dimenzija u odnosu na MIG-29 ili F-16 sve otalo je čista prednost. Veći i bolji radar i uopšte paket avionike i naoružanja te i sam koristan teret. Velika količina goriva nudi brojne prednosti. Jedina „logistička noćna mora“ bi bilo kada bi Srbija pokrenula koncept korišćenja puteva u ulozi PSS jer tada bi dorada povoljnih deonica iziskivala nešto više posla i finansijskih ulaganja.

J

Procitao sam podatak da je cena eksplatacije za Su spram Miga oko 12-15% veca po satu naleta, ali Su je izdrzljiviji avion pa su remonti redji, pa je cena ukupne eksplatacije za period od npr 35g jednaka sa Migom. Uostalom novi Mig nosi 6.5 t spoljnjeg tereta pa vise nikako nije laki lovac, sto je po meni dobro. Ipak kljucna prednost koju bi ja dao Miguskama kada bi birali novog lovca jeste sto se pravi i u formi jednoseda i dvoseda, za razliku od Su30 koji je islkjucivo dvosed, a Su35 jednosed.
Citao sam analizu nekog ruskog strucnjaka koji je blago receno napljuvao mig35. Kaze da je to konacno neki ruski proizvod koji ima dobar marketing, ali da je promasena prica „labudova pesma“ nadam se da nije u pravu, za mene je Mig bio i ostao broj 1. Ipak, mozda je najrelevantnije za neki sud sacekati da vidimo kako ce za 10g Egipcani biti zadovoljni sa koriscenjem svojim M/M2. Mozda je nasa nabavka polovnjaka dobra i zbog toga da se vidi u narednim godinama da li ce mig35 dobiti AESA radar ili ne, da li ce motori sa mogucnoscu upravljanja vek.sile biti rezervisani samo za ruske primerke ili i za izvoz, doduse Rusi su Indijcima nudili Migove sa motorima sa 29ovt valjda ako se nevaram, kako god videcemo sta nosi buducnost. Sto se mene tice je*es avion koji Mig nije :)

P

Obitelj aviona Su-27/30/34/35 čak je PREMALA, a ne prevelika za Srbiju i njeno RV.

Za nabijanje „kompleksa veličine i važnosti“ ostalim državama u regionu, državi Srbiji, a pogotovo njenom političkom vodstvu (predsjednik i ministar obrane) potreban je avion klase Tu-22 ili još bolje Tu-160.

Naravno naoružanih sa krstarećim projektilima (i u protubrodskoj verziji) dometa većeg od 1500 km.

Sve ispod toga je luk i voda, odnosno nevažno i nebitno.

A

@Bane
Ee bane, baš ne barataš sa informacijama i ekonomskom logikom.
Trpaš tri fabrike automobila i Slovačku sa njima u nebesa ne shvatajući da je jedini razlog za dolazak tih firmi u Slovačku na prvom mestu dobro iskustvo tih jadnih fabrika za motanje kablova i proizvodnju turskih gaćica. Ne shvataš da nijedan predsednik velike firme(kao što je ta tvoja čuvena KIA-a) neće doći u novootvorenu ekonomiju zemlje kao što je Srbija,pri tom podići fabriku i dati 1000€ za platu. Ekonomija zemlje kao i sve drugo u životu mora da se dokaže mogućim investitorima u ovom slučaju. Za dokazivanje upravo služe te fabrike za motanje kablova, proizvodnju turskih gaćica i drugih sličnih proizvoda jer ti investitori imaju mnogo niži rang očekivanja od Srbije, te zato i dolaze. Takođe ti „niski“ investotori često imaju problem da se za moguće radnike u svojim matičnim zemljama bore sa kompanijama kao što su KIA, što im možete zamisliti otežava biznis. Samim tim zemlja Srbija je za njih odlično mesto za fabriku i zato takve fabrike sada niču. Sve ovo pišem zato što su kroz sve to prošli i Slovačka i Kina i svi drugi.
Jedini razlog zašto danas Slovačka ima KIA, VWi šta već još i zašto je Kina to što jeste je to što su u ove zemlje prvo došle fabrike za gaćice, kablove, cigle , cigarete i druge džidža bidže. Videvši dobro iskustvo i pre svega profit tih džidža bidža fabrika, investitori kao što su KIA dožive jednostavno majmusko „otkrovenje“ tj. investitor vidi to, investitor gradi fabriku u Slovačkoj. To je ceo proces. Kako u Slovačku dolaze sve više tih malih i velikih investitora, u jednom momentu dolazimo u situaciju da više nema dovoljno slobodne radne stage, a investicije ne prestaju, jer svi investitori razmišljaju u glavi „ako su Žikine ovce na toj livadi toliko debele, onda će i moje biti“. Vodeći se takvom logikom, stočari(investitori) nastavljaju da dolaze na livadu(Slovačku) ne vodeći računa da nema više radnika(trave). Sad za razliku od stočara, investitor može da ponudi više novca i dobije nove radnike, što izaziva „borbu“ za plate, jer su stari investitori prinuđeni da podignu plate radnicima kako oni nebi prešli u drugu firmu. Tako „odjednom“ životni standard ode u nebesa, a Bratislava je 3 u već čemu što je neko napisao. Živi bili pa videli.
Sad kad pričamo o nama, mi smo tek na početku tog slovačkog puta, zahvaljujući ratovima 90-tih i „odgovornom“ vladavinom DS-a tokom 2001-2012. Treba napomenuti da je DS za nas ono što su reformirani komunisti bili za ostatak Evrope. Sada smo u sldećoj fazi, SNS ti dođe kao mala gomila sa dobrim idejama, oko koje se nalazi gomila starih pijavica bez kojih ni jedni ni drugi nebi mogli da postoje. Pored svih loših strana ove naše priče, može se reći da su kroz ove faze prošle i druge zemlje bivšeg VP i da su kroz njih prolazile duže nego mi što prolazimo kroz njih…

J

Pero Z prvo Su 34 ne pripada obitelji Su 27/30/35 vec je naslednik Su 24, sto nije isto, ali nimalo. Drugo sto sto se tice kompleksa i komsiluka, dovoljno je reci 20g eksplatacije i koriscenja aviona 4g dok neke nase komsije jos cekaju na svoj prvi sat. Trece RV Srbije je osnovano 24.12.1912 staro je dakle 106 godina jos malo, pogledaj kartu Evrope i nabroj mi drzave koje imaju vek drzavnosti, a ne postojanja RV. Dakle za osecaj velicine pa i gordosti u ovoj nasoj nesrecnoj regiji Tupoljevi uopste nisu potrebni.

A

@Pero
Pripada, Su-34 je nastao od Su-27. To što radi drugačije zadatke, ne može da zameni tu činjenicu.

P

@Joca

Neki su već odgovorili, Su-34 (prvotno Su-32FN, pa Su-32MF) je dio aviona te obitelji i nastao je na osnovi mornaričkog trenažnog dvosjeda Su-27K.

MiG-29B i MiG-21bis koje je koristilo bivše JRV proizvedeni su 1987. odnosno 1986. godine. Razlika u njihovim T-T karakteristikama više je bila na papiru, nego u stvarnosti . Omjer od 96 prema 16 sve govori. Jednomotorni mali lovački avion poput MiG-21 (sada još samo JF-17, J-10, Gripen, F-16 i eventualno FA-50) bio je i ostat će prava mjera za mala ratna zrakoplovstva.

22.06.1910. na vojnom vježbalištu u Črnomercu si naravno zaboravio. Dakle 108 godina.

Potrebno je, jer kod nas se sve mjeri po onom još iz ranog djetinjstva: „Moj tata je veći i jači od tvog tate.“

Ž

Јоца

Су-34 припада фамилији авиона Су-27, његова првобитна ознака је била Су-27ИБ.

ПероЗ

Су-34 није настао на основу морнаричког Су-27К (Су-33).

Су-27К је морнарички Су-27 а можда сте помешали Су-34 са Су-27КУБ (Су-33УБ) који личе јер имају распоред седишта једно поред другог.

Ипак Су-34 је настао пре Су-33УБ.

V

Od kad je to ex-YU MIG-29 avion 4 generacije?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

У РС има 7 једноседа Ј-22 од чега чак 5 форсажних. Пре десетак година Србија је покушала да их добије али други ентитет БиХ то није дозволио.

13. Nov 2018.Pogledaj

Banja Luka na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

@Luka Banja Vjerovatno nije. Teško da je negdje u svjetu to mogao vidjeti- jer su ta dvojica likova iz crtanog jedini ministri odbrane koji to praktikuju, ok? To nigdje u svjetu ne postoji osim kod njih dvojice i smješno je sa razlogom. Pozivam te da nađeš fotografiju još nekog ministra odbrane na svjetu u polu-uniforma-…

13. Nov 2018.Pogledaj

Nikola na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

@Живојин,, I u Republici Srpskoj postoji nekoliko Orlova, ne bi me cudilo da u skorije vreme ( pokusaja je bilo i ranije) i ti Orlovi zavrse kod nas.

13. Nov 2018.Pogledaj

Tvrtko na: Predsednik Vučić: Kupujemo borbene bespilotne letelice iz Kine, 3 jurišna helikoptera Mi-35; Pričaću sa Makronom o Mistralu

zdravko A s kime planiras sukob? Mozda bi ti trebao neki recni, ako ne morski nosac aviona kako si poceo...

13. Nov 2018.Pogledaj

Nikola na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

@Luka Banja,,Ajde bre ne mutite vodu i ne razvodnjavajte temu. Reporataza se bavi vezbom Vojske Srbije, a Vi se raspisali o OSBIH, OSRH i Krsticevicu, koje uzgred budi receno niko ne spominje ni u tekstu ni u komentarima niti to ikoga zanima. Ovde se cesto mogu procitati komentari mrzitelja VS (uglavnom od nasih suseda), nipodastavanje…

13. Nov 2018.Pogledaj

Send this to a friend